Kunnat saavat kiinteistöveroa datakeskuksista, mutta valtiolle asti päätyvät muut verotulot voivat jäädä yritysten investointipoistojen vuoksi pieniksi.
Kiinteistövero ja mahdollinen konesalin tuottaman hukkalämmön hyödyntäminen kaukolämpöverkossa ovat kuntien kannalta hyöty.
MUTTA: Paljonko me veronmaksajat joudumme tukemaan datakeskuksia,
että ne suostuvat tulemaan Suomeen tekemään itselleen suuria voittoja ?
Mitä Suomi hyötyy datakeskuksista rakennuvaiheen jälkeen ?
24
67
Vastaukset 24
- Anonyymi00001
Sori, aloitus tuli väärälle palstalle. Täällähän on enimmäkseen
persuja, jotka ei asiasta ymmärrä mitään.- Anonyymi00015
Olen persu, tai en vielä ole äänestänyt mutta seuraavissa vaaleissa annan ääneni Persuille.
En tosiaan paljon ymmärrä, saavutuksia vaan mutamia
rakensin talon kun suunniteltiin perheen perustamista 22/23 vuotiaana
kasvatin lapset, 4, ja heidän lapsiaankin 8, olen kasvattanut.
Nykyään vai +80v pappana ajelen lapsilta saannella 3 vuotta vanhalla teslalla.
Olen ihan tyhmä. - Anonyymi00020
Anonyymi00015 kirjoitti:
Olen persu, tai en vielä ole äänestänyt mutta seuraavissa vaaleissa annan ääneni Persuille.
En tosiaan paljon ymmärrä, saavutuksia vaan mutamia
rakensin talon kun suunniteltiin perheen perustamista 22/23 vuotiaana
kasvatin lapset, 4, ja heidän lapsiaankin 8, olen kasvattanut.
Nykyään vai 80v pappana ajelen lapsilta saannella 3 vuotta vanhalla teslalla.
Olen ihan tyhmä.Persujen äänestäminen ei persuksi tee. Olen eri vaaleissa äänestänyt eri puolueita, enkä ole vielä koskaan muuttunut muuksi, kuin mitä olen.
- Anonyymi00002
Kunnille ne tuovat kiinteistöveroa.
- Anonyymi00003
Kun sähkön hinta nousee datakeskusten takia silloin suomalainen kuluttaja on kustantama saa näitä.
Varmaa on ettei sähkölasku pienene- Anonyymi00021
Joo, sähkölasku ei takuulla pienene. Irlanti on mainittu varoittavana esimerkkinä. Siellä on paljon datakeskuksia ja sähkön riittävyyden kanssa haasteita ja siitä johtuen Euroopan kallein sähkö.
- Anonyymi00004
Suurista rahoista nyt iloitaan mutta suurin osa siitä rahasta menee laitehankintoihin maailmalta, Suomessa ei tarvittavia komponentteja ole. ja se rakennusaikainen työvoimakin tullee olemaan huonosti suomea puhuvaa, toki he saattavat kylän kaupasta vähän ruokatarpeita ostaa mutta siinä se.
Fortumin kaltaiset sähköä tuottavat toimijat halauvat maahan lisää sähkönkulutusta jotta sähkön hinnat saadaan ylös, sähkön niukkuus sataa suoraan sähköntuottajien laariin ja niukkuutta takuulla tulee esiintymään kun muutama iso datakeskus aloittaa. - Anonyymi00005
Energian hinta nousee aina - jos kulutus lisääntyy tai vähenee.
- Anonyymi00006
Välilliset hyödyt.
Rahastahan sitä puhutaan, isoja summia tulossa ja menossa. Energia kuuma peruna. Sitä nyt jokatapauksessa tarvitaan lisää. Jos google pitää lupauksensa rakentaa itelleen voimalat, se ois niinkuin siinä.
Mutta yleensäkin, toi raha on epäselvää asiaa. Sitä tulee ja menee, oletuksena tietennin, tulee enenpi kuin menee.
Näitä välillisiä hyötyjä on paljon, toki haittojakin.
Haitoista nyt tietenkin luonnonsuojeluasiat, turvallisuusasiat, maisema jne vaikutukset. Niitä ihan varmasti tulee paljon ratkottavaksi.
Hyötypuolella on nimenomaan se, keskukset fyysisesti suomessa, ei muualla. Vaikka ulkomaiset operaattorit, sillä vaikutuksensa huoltoturvallisuuteen, kotimaiseen infraan, myös ulospäin. Siis erittäin positiiviset vaikutukset.
Toisekseen net vaikuttavat positiivisesti muuhunkin infraan. Tarvitaan isompia sähkölinjoja, uusia teitä. Ja just alueille, minne ei muuten investoitaisi. Sillä monia vaikutuksia moniin asioihin. Myös siis alueellinen hyvinvointi kasvaa, se heijastuu suoraan koko maahan.
Ja juu, kun jonnekin tulee uutta väkeä, se ruokkii muuta aktiivisuutta. Tarvitaan niimpartureita, kauppoja jne. Vaikkei uusien duunareitten määrä olisikaan kymmeniä tuhansia, merkitys on suuri. Ja tätä kautta talous jne paranee.
Huippuosaamista saadaan suomen maaperälle. Tätä ei pidä väheksyä ollenkaan.
Mutta juu, rahallisen kokonaisvaikutuksen toteutumista hankala arvioida etukäteen. Kyllä sitäkautta sitä rahaa liikkuu tännekin päin. Kun vaihtoehtohan on, jos keskuksia ei tehdä tänne, raha liikkuu meiltä vaan ulospäin. Koska ilman datan liikkumista nykyyhteiskunta ei toimi.
Näin mä mietiskellyt.
=DW=- Anonyymi00011
Nykyään rakennetaan asuntotihentymiä, mutta ei niihin palveluja eikä julkinen liikenne kulje asumusten ja palvelujen välillä. Kannustetaan ihmisiä yksityisautoiluun ja sähköautoihin.
- Anonyymi00013
Anonyymi00011 kirjoitti:
Nykyään rakennetaan asuntotihentymiä, mutta ei niihin palveluja eikä julkinen liikenne kulje asumusten ja palvelujen välillä. Kannustetaan ihmisiä yksityisautoiluun ja sähköautoihin.
Eriävä mielipide.
Jos ei ole asutusta, ei ole palveluitakaan.
Kyllä keskuksiin hoidellaan infrat sun palvelut, koska niille on kysyntää. Järjestyshän on toki aina ollut, eka tulee kerrostalot, sitten net muut asiat. Kouluista ja päiväkodeistahan se alkaa, liikenne pitää saada nopeesti. Kaupalliset palvelut tulee sitten hiljakseen
Jossain pöndellä kun ei ole nykyisin oikein mitään, pienikin asukaslisäys virkistää palvelut. Ehkäpä jopa koulujakin pitää avata, samaten lisätä bussivuoroja. Koska niille alkaa löytymään käyttäjiä.
Mä nyt tunnen noistavuusista datakeskuspaikkakunnista lähinnä muhoksen. Se ei varsinaisesti ole kuoleva kunta. Mutta tätämyöten siitä tulee kasvukunta.elikkäs jonkinlainen keskus itsessään. Siellä on jo asukaspohjaa, mutta lisäväen ansiosta touhu varmasti piristyy.
Noin mainiten, aikoinaan muhokselta pääsi lättähatulla ouluun. Muutaman vuosikymmenen ei. Periaatteessa ja käytännössä ihan mahdollista, paikallisjuna alkaavuudelleen kulkemaan.
Mun mielestä tätä datakeskus asiaa ei oitäisi oolitikoida, tai tunteistaa. Pitää vaan miettiä realiteetit ja plussat, sekä miinukset.
Mun käsitys,plussat tulee voittamaan selkeästi, jahka politiikot ja rahvas malttaa asiaan perehtyä.
Ja on siis paljon noita muita puolia, kuin raha.
Jooo, antaapa jengin metelöidä, lopputulos ratkaisee. Toivottavasti koko asiaa ei tyritä nyt. Myöhemmin voi olla liika myöhäistä sada tänne yhtään mitään huipputeknologiaa, jos maan maine ryvettyy nyt kun ois sauma.
Tarkkaan mietittävää asiaa, liikaa pelkkiä mielipiteitä tässä vaiheessa.
=DW=
- Anonyymi00007
Kunhan maksavat itse sähkönsä, en haluaisi maisemat peittyy tuulimyllyihin. Hyödyttömät datakeskukset kiellettävä, ne jotka valmistumisen jälkeen eivät tuota hyötyä suomelle.
Kuka näitä valvoo.- Anonyymi00010
Kok. vihr.vas. demaritRKp tilaavat bisnestä Suomeen pilaamaan Suomen kaunista luontoa ja nostamaan suomalaisten elinkustannuksia. Kansaa köyhdytetään kasvavilla veroilla ja Marinin hallituksen EU:lta tilaamilla sakkomaksuilla. Samaan aikaan puolueet ja politiikot keksivät uusia veroja kansalle ja nostavat maksuja. Arvoliberaalit ja kok. täyttävät Suomen muualta tulleilla Suomen sos.turvalla elävillä. Suomi hyvinvointivaltiona kutistuu kutistumistaan. Hyvinvointia supistetaan enemmän ja enemmän, mitä jäljelle jää.
- Anonyymi00008
Ei mitenkään. vaan datakeskukset köyhdyttävät Suomea monin tavoin.
- Anonyymi00009
Suomalaisia ennallistetaan rupeamaan omavaraistalouteen. Itse tuottamaan oman kulutussähkönsä, ruokansa ja kaiken muun. Se kai on vihreä unelma.
- Anonyymi00012
Anonyymi00009 kirjoitti:
Suomalaisia ennallistetaan rupeamaan omavaraistalouteen. Itse tuottamaan oman kulutussähkönsä, ruokansa ja kaiken muun. Se kai on vihreä unelma.
Kenen vihreä unelma ? Kokoomuksen tavoiteko ?
Jos sähköstä tulee pulaa niin valitukset suoraan Orpolle !
Muulla tavoin työpaikkoja, Orpon lupaamalla tavalla.
Naurettava vitsi kokoomukselta, kokoomus nauroi persujen työllistämiselle ennen tätä kautta. Sen tiesi jokainen mutta kokoomus itse osoittautui yhtä kehnoksi. Meinaako pers'kokkareet saada Suomi nousuun datakeskuksilla, sitä eivät kerkiä näkemään tällä hallitus kaudella. Jos meni pieleen joutuu Tytti Tuppurainen korjaa toisten aiheuttamia sotkuja kuin ennenkin.No Anttikin työnsi lusikkansa soppaan seurauksella että kokoomus ärähti.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/eeb97e8e-3ecf-42fc-b86d-759c9bc8bbc3- Anonyymi00014
Pertikki kirjoitti:
No Anttikin työnsi lusikkansa soppaan seurauksella että kokoomus ärähti.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/eeb97e8e-3ecf-42fc-b86d-759c9bc8bbc3Orpo on paniikissa kokoomuksen kannatuksen laskun takia ja kun media lisäksi kirjoittaa, että häntä saattaa odottaa rikossyyte.
Sehän räksyttää haukkua oppositiota lähes hysteerisenä koko ajan.
Lindtman ottaa rauhallisesti ja hänellä on täysi oikeus tavata
ketä haluaa.
Lindtmanin mukaan Suomi on sijoittajien mielestä erittäin kilpailukykyinen ja vakaa ympäristö datakeskuksille,
MUTTA investoinnit eivät saa vaarantaa kotitalouksien tai muun teollisuuden kohtuuhintaisen sähkön saatavuutta.
Se on ihan oikein ajateltu.
Orpo ei kuluttajien sähkölaskuja ajattele eikä muutakaan
tavallista ihmistä koskevaa.
Kaikki rahat pois vaan pois vaan kansalta ja miljonääreille
lisää, se on Orpon ja Purran agenda.
- Anonyymi00016
Yksi asia mikä on ihan varma: Google ei sijoita centtiäkään, ellei se odota saavansa muhkeita voittoja (suomalaisttain ajateltuna) Se ei "lahjoita" Suomelle mitään, vaan sen tarkoitus on lypsää täältä rahaa...suojatuissa olosuhteissa, metsässä, NATO-kilven suojassa. Ja kokopersut hyppii ilosta.
- Anonyymi00017
Suomen valtion ja kuntien on turha odottaa saavansa
huikeasti rahaa. Jättifirmojen juristit ja huippukirjanpitäjät
sumplaavat asiat niin, että verotettavaa jää mahdollisimman
vähän. - Anonyymi00018
Suomi ei hyödy mitään. Hyödyn saavat mainoksia myyvät Meta ja Google ja vastaavat. Tekoäly, joka tietää meistä kaiken, laatii meille räätälöidyt mainokset. Jokainen, joka ei ole niitä estänyt, saavat nauttia niistä.
Nämä olivat rehellisiä yrittäjiä, mutta kuka takaa, että kaikki ovat puhtaat jauhot pussissaan? Tekoäly ottaa vallan, ja tuhoaa kaiken. Rosvot saattavat olla edellä rehellisiä - Anonyymi00019
Datakeskukset tulevat Suomeen oman edun vuoksi, ei Suomen edun vuoksi.
- Anonyymi00022
Eikö olekin kivaa, että on ilmaisia nettipalveluita; harvat käyttäjät maksavat niistä mitään. Googlekin on kehittyänyt palvelujaan ihan huippuunsa, ja ihan ilmaiseksi. Googlen varallisuus on satoja miljardej tai tuhansia, mutta rahaa on. Jostakin ne rahat on ilmestyneet: meiltä tavallisilta ihmisiltä; minulta ja sinulta. Ne maksetaan tavaroiden ja palveluiden hinnoissa.
Se hyvä puoli siinä on, ettei niitä rahoja anneta suoraan googlelle, vaan ne rahat pyörittävät tätä härdelliä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä on totta mikä ei?
Onko juoru vai ei että nimeltä mainitsematon henkilö on tehnyt naiselle/naisille jotain joka on väärin?212064Päivän aivopieru Trumpilta
Trump julisti sodan hyttysiä vastaan. Myös punkit ovat Trumpin sodan kohteena. Eikö vieläkään USA:n kansa tajua tuon uko71970- 129907
Just saying
Mies joka antaa naiselle turvallisen olon, on seksikäs. Ei kieroja kikkoja ja haluaa olla vain sen yhden naisen mies.138701- 54626
Löytyikö syy miksi Martina on Muhiksen kanssa
Saipa naurut Gekkosen kuvasta, missä ovat ravintola Hookissa Immu fight night ottelun jälkeen, Muhoksella pullottaa hirv94607Jos selviäisi että kaivattusi
Olisi savant asperger? Rakastaisitko vielä? Savant-lahjakkuus olisi kapea-alaista neroutta liittyen mekanisiin ja tilan90563- 12557
Jorma Uotinen läväytti härskin heiton - Paljastus uudesta TTK-romanssista?
Tuomari Jorma Uotisen linja on välillä hyvinkin rohkea TTK:ssa. Hän näpäytti Jaakko Parkkalille ja Kastanja Rauhalalle v11543- 65541
Jokin ei täsmää
Joskus yksi vuosiluku saa katsomaan koko tarinaa uudestaan. Löysin gradun. Matematiikka ei oikein täsmää siihen, mitä mi298536- 42525
Toivotko vielä viestiä
Minulta? En rohkene enää ottaa yhteyttä, kun varmasti jo uusia naisia elämässä. Nolaisin vain itseni.38505Oliko Jani Halmeen aika jo tippua TTK:sta?
Jani Halme ja Claudia Ketonen joutuivat jättämään TTK:n. Halme ja Ketonen saivat viimeiseksi jäänestä tanssista, sambas27492Kuka kaipaa T m?
Kerro nainen kirjaimesi vaan... Haluan miettiä kuka tulee ekana mieleeni.. kuin kurkistus tunteiden meren pinnalle, jota36480- 112458
Miksi jotku naiset on niin tyhmiä
Että elättelevät turhaa toivoa toisen kustannuksella. Onko ne kaikki kaappilesboja vai mikä niitä vaivaa? Sitten itketä51447- 41434
- 58422
S-ryhmän vastuullisuuden kaksoisstandardi
Vastuullisuuspuhe on helppoa. Vaikeampaa on selittää, miksi S-ryhmän omien merkkien tuotteita ja raaka-aineita hankitaan10412