Kotiviininvalmistus

Marjoja näyttää olevan niin paljon, ylivuoteisiakin, eikä raskisi niitä poiskaan heittää.
Ei viininvalmistuksesta ole minkäänlaista kokemusta, eikä tietoakaan..
Ajattelin vilkaista netistä, sieltä kaikki löytyy.
Mutta onko kotiviini edes juotavaa. Mitä itse olen joskus maistanut, niin enemmän tuli nuoruuden kilju mieleen.
Suomi ei ole viinimaa. Enemmän juodaan olutta.
On puolukkaa, viinimarjoja vadelmaakin taitaa olla ylimääräistä.
kyllä niistä melkoisen keitoksen saisi.
19101
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 19

Vanhimmat

Suomi ei ole viinimaa kun ei viinirypäleet täällä menesty. Marjaviinit ovat oma luku sinänsä, mutta itse en lähtisi kokeilemaan.

Äänestä

Helppoa se on, kun ohjeita noudattaa.
Suomalaiset pitää ulkomailla valmistettua jostain syystä parempana, mainonta taitaa vaikuttaa.

Äänestä

Valmispakkaus helpoin.

Ite tehnyt lähinnä herukoista. Ohjeen mukaan helppo homma. Punaherukoista saa mukavan pirtsakkaan makuista.

Kannattaa ostaa siiviläpussi. Lisäks tonkka ja hajulukko. Lappo myös. Lopuks tarvitaan pulloja, korkkeja ja korkituslaite.

Tarvikkeet sun hiivat saa marketista.

Mulla muuten hyvä simaresepti:

- 25 litraa vettä
- 5 kg sokeria
- pussi pikahiivaa
- 1 sitruuna

Aineet sekoitellaan keskenään. Pari päivää käymistä ja herkullinen kotisima on valmista nautittavaksi!

Kippis

=DW=

Äänestä

Miksi niistä täytyy viiniä lutrata? Keittele soseeksi ja hilloiksi ja anna joululahjoina sukulaisillesi tai joulumyyjäisiin tai vaan tuliaisiksi kun menet kylään.
Siihen hommaan et tarvi kuin kattilan, kauhan, hillosokeria ja sterilisoituja lasipurkkeja.

Äänestä
  • Pakasteessa on viimekesäisiä tuliasviemisiä.
    Keittäkööt hiĺlonsa itse.
    Hilloissa on riskinsä, jos joku sairastuu, vaikka hillolla ei mitään osuutta, niin herkästi hilloa ja hillontekijää syytetään.

Äänestä

• Anonyymi00005 kirjoitti:

Pakasteessa on viimekesäisiä tuliasviemisiä.
    Keittäkööt hiĺlonsa itse.
    Hilloissa on riskinsä, jos joku sairastuu, vaikka hillolla ei mitään osuutta, niin herkästi hilloa ja hillontekijää syytetään.

Niin, antaa noiden politiikkajankuttajien jankuttaa politiikkaa.
    Voidaan me .uut keskustella vaikka viinistä ja ehkä viini-illosta näin syksyllä.
    Vieläkin olisi täysikuu.
    Oli muuten hienoa soudella täysikuunaikaan järvellä, tyyni ilma, avattiin viinipullu.
    Muistoja menneiltä ajoilta.

1Äänestä

• Anonyymi00006 kirjoitti:

Niin, antaa noiden politiikkajankuttajien jankuttaa politiikkaa.
    Voidaan me .uut keskustella vaikka viinistä ja ehkä viini-illosta näin syksyllä.
    Vieläkin olisi täysikuu.
    Oli muuten hienoa soudella täysikuunaikaan järvellä, tyyni ilma, avattiin viinipullu.
    Muistoja menneiltä ajoilta.

Oltiin joskus tuulaalla näin syksyllä. Kalaa ei saatu, mutta täysikuu, tyyni järvi, rantapuut kuvastuivat järvenpintaan, kaikkialla syvä hiljaisuus. Maisema ol kaunis.
    Niin, en ole viiniä tehnyt, enkä ole muutenkaan käyttänyt.
    Kiljua tuli tehtyä yli 50 vuotta sitten.
    Kylläkai jotkut käyttää viiniä ruuanlaitossa ja eri viiniä eri ruokien kanssa, minulle täysin outoa.
    Rahkaa tein, ei ne marjat paljon siinä kulu.

Äänestä

Kyllä tuli monet satsit aikoinaan tehtyä ja parhaimman viinin sain aina itsekerätyistä marjoista, joita sekoittelin sopivan määrän ja joskus myös omenaa joukkoon. Kelpasi vieraillekin ja joillekin tein myös heidän marjoistaan.

Äänestä

Viimeinen lause ainakin siitä melkoisesta keitoksesta pitää paikkansa. Mitä olen sukulaismiehen kotiviiniä maistellut, ei ole mielikään tehnyt kuin muutama tippa maistaa. Ainakin kitkerän viinin kotimarjoista voi käyttää.

Äänestä
  • Niin, eikai sitä kotiviiniä itselle kannata tehdä.
    Seitenkymppiset meni jo, mutta kesällä puutarhajuhlat, jonne tuttavat ja kylänmiehet, miksei naisetkin "nautiskelemaan" kiljunmakuisesta "kotiviinistä".

Äänestä

Tuli mieleen Vaahteranmäen Eemeli ja käyneet marjat.

Äänestä
  • Ja tilhet kännissä niitä syötyään.

Äänestä

Turhaa puljaamista. Alkosta saa edukkaasti kyykkyhyllyltä.

Äänestä

Suomen alkoholilaki ei ole suosinut kotivalmistusta, raha kai syynä.

Äänestä
  • Kieltolain peruja

Kotiviinin tekeminen ollut laillista. Siinä oli jotain raaka-aine rajoituksia, mutta ne on poistettu. Sitäpaitsi myös erikseen mainittu, nykyisin myös kiljun kokkailu täysin laillista.

Pontikan tiputtelu kyllä on kielletty nytkin.

Kieltolaki oli susi jo syntyessään. Pirtun salakuljetuksen lisäksi myös kotivalmostus räjähti käsiin. Käytännössä suomen kansasta tuli kieltolain aikoina juoppoa kansaa, käyttö lisääntyi valtavasti, vaikka tarkoitus oli päinvastainen.

Lisäksi kieltolaki tuli hyvin kalliiksi valtiolle. Menot lisääntyivät hirveesti pirtutrokareittenn sun muun takia. Tulot puolestaan romahti, kun alkoholista ei tullut mitään verotuloja.

Sen jälkeen koitettu keikkasta jotenkuten tasapainossa haittojen ja rahatulojen kanssa.

Kotiviinillä on harrastajansa, syitä tekemiseen muitakin, kuin pelkkä rahan säästäminen. Viinin harrastajat kyllä käyttävät ostotuotteitakin, eikä valmistajien määrä ole kovin suuri. Ilmeisesti katsottu, ettei sen kieltämisestä tule mitään hyötyä, otettu kieltolaista opikseen.

Pontikan kieltäminen ihan ymmärrettävää. Itsepoltto lisäisi rikollisuutta, koska salakauppa veisi valtion tuloja ja lisäisi menoja. Mutta koska terävää saa ihan laillisesti, ei kotipoltto ole mitenkään iso ongelma. Jonkinlainen tasapaino tässäkin, vaikka poltto onkin kiellettyä. Enenpi marginaali-ilmiö kuitenkin.

Nykyisellään ollaan ongelmissa huumeitten kanssa. Sama ongelma, kuin kieltolain kanssa, kiellettyä hommaa, mutta tulee kalliiksi. Lisäks tullut uus ongelma, huumeet vähentää alkoholin käyttöä, valtion tulot laskee sitäkin kautta.

Nämät muut jutut asian tiimoilta erikseen. Siis terveysjutut ja sosiaaliset ongelmat. Mun käsittääkseni kotiviini ei ole mitenkään isosti näihin vaikuttava asia. Valmistajilla tosiaan muita motiiveja harrastukselleen, kuin kotiviinin sisältämä alkoholi.

Harrastus, se mun mielipide. Tokihan se päähänkin menee, sitä tuskin kukaan kieltääkään.

=DW=

Äänestä

Paitsi oikeat välineet ja valmistuksen vaiheisiin perehtyminen, aikaa ja kärsivällisyyttä.
Olen itse valmistanut tuttavan puutarhan mustaherukoista, että puristamolle miemieni omenien mehusta.
Pastoroinnin mehun viiniä en saanut kirkastumaan mutta pastoroimatun viini kirkastui hyvin.
Kuhohukäynti.
Jälkikäynti huoneen lämmössä.
Käymisen hiipuessa pönttö viileään tilaan kirkastumaan.
Lapolla puhtaisiin pulloihin ja puteli viileään paikkaan muhimaan.
Kun tuotanto suhteellisen saumatonta eipä ole kiire kypsymättömän viinin naukkailuun.
Kuohukäynnin jälkeen kaikki vaiheet vesilukon alla.
Astiat ja pullot ovat tietenkin puhtaita.
Suotavaa on, että ensimmäisen satsin pullottamisen jälkeen, panee uuden satsin prosessin liikkeelle.
Minulla viive aloituksesta ensimmäisen putelin avaamiseen meni vähintään puoli vuotta.
Pisin aika oli 5 vuotta pullossa ollut omenaviini. Muuton yhteydessä 12kpl:n pullon laatikko oli muuttomylläkässä jäänyt muiden kamojen alle. Oletin sen etikoituneen mutta kattia kanssa.
Eräs koulutus- ja työkaverini aloitti aina 60-litraisen käymispullon imeskelyn lapon kanssa joen pullotettavaa ji korkeintaan 50 litraa enkä usko hänellä olleen malttia se valmistumiseen juomakuntoon.

Eräs yksityikohta. Tehdessäni omenasiideriä laitoin jokaisen litran pullon pohjalle ruokalusikallisen sokeria ja koska viini oli saanut kirkastua kunnolla, putelien pohjalle myös hieman käytipullon pohjasakkaa.
Kysymisen jälkeen aloitettu nauttinen oli tahtävä varovaisesti, ilman pulputusta ja kerralla riittävän suureen kannun varoen pohjasakan sekoittumista.
Tuotteen vahvuutta en mitannut ominaispainomittarilla vaan sain muutaman panoksen vahvuustiedon yläkerran raboratoriosta.
Tulos näytteistä oli noin 12%.

Äänestä

Kunpa jaksais vaan tehä, joo omatehty on hyvää.

Äänestä

Alkoholiton viini on aitoa viiniä, maultaan parasta ja terveellisintä.

Äänestä

"tein sulle kotiviinin mansikoista vain"....

Äänestä

Kommentoi aloitusta

Anonyymi-ap kirjoitti:

Marjoja näyttää olevan niin paljon, ylivuoteisiakin, eikä raskisi niitä poiskaan heittää.
Ei viininvalmistuksesta ole minkäänlaista kokemusta, eikä tietoakaan..
Ajattelin vilkaista netistä, sieltä kaikki löytyy.
Mutta onko kotiviini edes juotavaa. Mitä itse olen joskus maistanut, niin enemmän tuli nuoruuden kilju mieleen.
Suomi ei ole viinimaa. Enemmän juodaan olutta.
On puolukkaa, viinimarjoja vadelmaakin taitaa olla ylimääräistä.
kyllä niistä melkoisen keitoksen saisi.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

• Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

• Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

• Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

• Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

• Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

• Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu