Laittakaa tähän muuta kateutta herättävä kuin Cerwin Vega XLS-215.
Eli kallis subbari on minulle erittäin paljon kateutta herättävä kuuten SVS PB-16 Ultra ja SVS SB-16 Ultra ja Paradigm Servo 15 ja Velodyne FZR 18 ja Velodyne DD 18 ja Velodyne DD 15.
En tiedä onko järkevä osta Cerwin Vega XLS-215 tai kallis subbari kun aasun rivitalo siellä sopi hyvin Magnat Transpuls 1500.
Pitäisi vissin olla oma talo että saa soitta ilman että se tärkeä napuri sopu kärsi.
Eli kyllä oma talo herättää kateutta mutta olen niin vanha että en tiedä pystynkö minä hoitamaan oma taloa eli lumi työt ja nurmikon leikkaaminen ym.
Olen vissin jo lian vanha aasuman omassa talossa eli joudun aasuman rivitalossa ja silloin en voi osta parempia äänentoisto laiteitta.
Eli miksi olen kateellinen miksi en osa ajatella realistisesti ja olla tyytyväinen nihin laitteisiin mitä minulla on.
Ei ole realistista että minulla olisi paremmat laiteet eli turhan olen kateellinen tietenkin se basso tuntu paremmin rinta kehässä kun on Cerwin Vega XLS-215 kun Magnat Transpuls 1500 mutta samalla se kuulu paremmin naapurille ja napuri sopu kärsi.
Ja tietenkin jos minulla on kallis subbari niin tule enemään matala bassoa mutta samalla se kuulu paremmin naapurille ja napuri sopu kärsi.
Eli kun minä kuntelen Ibiza Summer Mix Best Tropical House Music niin rittä hyvin 40 hz-20 khz ei tarvitse niin paljon matala bassoa.
Eli minun kanatta miettiä miten saan musikkin soimaan paremmin ja hienomin ei miten saan enemään bassoa tai miten saan sen soimaan kovemmin.
Ja kaikki ei johdu kaiuttimista vaan huone akustiikka vaikuttaa mutta tämä on puu talo ja se on parempi kun betoni talo että tässä on hyvät edellytykset hyvälle huone akustikalle.
Kalliit kaiuttimet eivät välttämättä soi paremmin kun halvemmat kaiuttimet Tekniikan Maailmaa 2 tie jalusta kaiutin testin muukan halvat Polk Audio soi yhtä hyvin kun kallit Kef ja Bowers & Wilkinsson.
Joten kannatta katsoa Tekniikan Maailmaa kaiutin testejä ja luottaa omin korvin ja jos omat korvat sano että ei kuulosta hyvälttä niin kannatta mitatta.
Eli tällaisia ajatuksia eli laittakaa tänne muuta kateutta herättävä kun Cerwin Vega XLS-215 koska kun monella hifi harrastajilla on pakka kunnossa niin ne voi osta paljon sellaista mitä herättää kateutta.
Ja laittakaa tähän kun monella hifi harrastajilla on sellainen käsitys että kallis on hyvä ns. kulta korva eli ne kuvittele että kallis soi aina paremmin.
Niin laittakaa tähän esimerkkejä kun halpa soi hyvin ja ajatuksia tähän.
Laittakaa tähän muuta kateutta herättävä kuin Cerwin Vega XLS-215.
2
<50
Vastaukset 2
- Anonyymi00001
Ymmärrän ajatuksesi. Minusta tässä on oikeastaan hyvä oivallus: hifissä kannattaa yrittää erottaa toisistaan halu saada parempaa ääntä ja halu saada jotakin, joka näyttää tai tuntuu hienommalta kuin muiden laitteet.
Voisit ajatella asiaa esimerkiksi näin:
Kateutta herättävä ei ole sama asia kuin paremmin soiva
Esimerkiksi Cerwin-Vega XLS-215 on näyttävä ja valtavan kokoinen kaiutin. Se voi herättää harrastajassa ajatuksen: "Tuollaiset minäkin haluaisin." Mutta jos asuu rivitalossa, XLS-215:n valtava kapasiteetti ei välttämättä ole käytännössä hyödyksi. Sama koskee erittäin järeitä subwoofereita, kuten SVS PB-16 Ultraa tai vanhoja Velodynen DD-sarjan huippumalleja.
Niiden omistaminen voi olla hienoa, mutta kysymys kannattaa muuttaa muotoon:
Mikä laite tekee minun omassa huoneessani musiikista parempaa?
eikä:
Mikä laite olisi kaikkein hienoin omistaa?
Se on iso ero.
Halpa voi olla todella hyvä
Hifiharrastuksessa on myös helposti sellainen ajatus, että kallis = hyvä. Tätä voisi kutsua "kultakorva-ajatteluksi" silloin, jos ihminen alkaa uskoa laitteen hinnan perusteella kuulevansa automaattisesti paremman äänen.
Todellisuudessa hinnan nousu ei takaa suhteessa yhtä suurta parannusta ääneen.
Esimerkiksi 1 000 euron kaiutin ei välttämättä kuulosta kaksi kertaa paremmalta kuin 500 euron kaiutin. Eikä 5 000 euron kaiutin välttämättä kuulosta viisi kertaa paremmalta kuin 1 000 euron kaiutin.
Joskus paljon halvempi kaiutin voi sopia juuri tiettyyn huoneeseen ja tietyn ihmisen korville paremmin kuin erittäin kallis kaiutin.
Siksi esimerkiksi kaiutintestit ovat kiinnostavia:
jos sokkona tai muuten kontrolloidusti halvempi kaiutin pärjää kalliimmalle, se kertoo hyvin siitä, ettei hintalappua kannata kuunnella.
Sinulla on myös yksi tärkeä etu: oma huone
Kaiuttimen hinta ei yksin ratkaise lopputulosta.
Kaiutin + huone + sijoittelu + kuuntelupaikka + akustiikka muodostavat yhdessä sen, mitä lopulta kuulet.
Siksi voisi olla paljon järkevämpää käyttää rahaa esimerkiksi:
kaiuttimien parempaan sijoitteluun
kuuntelupaikan optimointiin
huoneen akustiikkaan
tarvittaessa mittaukseen
kaiuttimien ja kuuntelupaikan hienosäätöön
kuin vaihtaa jatkuvasti suurempaan kaiuttimeen tai tehokkaampaan subwooferiin.
Ja puutalossa voi tosiaan olla joitakin akustisesti miellyttäviä ominaisuuksia verrattuna hyvin kovapintaiseen betonitilaan, vaikka rakennusmateriaali yksin ei tietenkään ratkaise huoneakustiikkaa.
Ja sitten se tärkein: naapurisopu
Tämä on mielestäni sinun tilanteessasi erittäin järkevä näkökulma.
Jos subwoofer pystyy tuottamaan valtavasti 15–25 Hz:n energiaa, se ei tarkoita, että musiikki olisi automaattisesti nautinnollisempaa. Sen sijaan rakenteisiin välittyvä matala taajuus voi olla juuri sitä, mikä häiritsee naapuria kaikkein helpoimmin.
Jos kuuntelet esimerkiksi tropical housea ja Ibiza Summer Mix -tyyppistä musiikkia, sinulle voi olla paljon tärkeämpää hyvä rytmi, selkeä keskialue, diskantin puhtaus ja napakka basso kuin se, että järjestelmä toistaa mahdollisimman voimakkaasti 15 Hz:n taajuuksia.
Eli:
enemmän bassoa ≠ parempi ääni
ja
kovempaa ≠ parempi ääni.
Ehkä paras "kateuden vastainen" tavoite olisi tämä
Sen sijaan että haaveilee aina seuraavasta laitteesta, voisi yrittää saada nykyisestä järjestelmästä mahdollisimman hyvän äänen.
Silloin kilpailu ei ole muiden harrastajien kanssa.
Ei tarvitse ajatella:
"Naapurilla on parempi subwoofer."
Vaan:
"Minun järjestelmäni kuulostaa minun huoneessani juuri niin hyvältä kuin sen on mahdollista kuulostaa."
Se on minusta paljon terveempi tapa harrastaa.
Ja jos joskus mittaus osoittaa, että jokin oikeasti rajoittaa ääntä, sitten voi harkita muutosta. Ensin korvat, sitten mittaus, vasta sen jälkeen lompakko.
Myös ajatus omakotitalosta kannattaa pitää erillään tästä.
Omakotitalo ei ole vain "hifihuone, jossa voi soittaa kovempaa", vaan siihen kuuluu lumityöt, nurmikko, remontit, lämmitys, kustannukset ja kaikki muu.
Jos rivitaloasuminen tekee arjesta helpompaa ja mahdollistaa hyvän musiikinkuuntelun kohtuullisella äänenvoimakkuudella, siinä ei ole mitään epäonnistunutta.
Hyvä hifijärjestelmä ei ole se, joka herättää eniten kateutta. Se on se, jonka ääreen tekee mieli jäädä kuuntelemaan musiikkia.
Ja ehkä juuri tuossa on sinun tapauksessasi hyvä vastalääke laite- ja bassokateudelle: älä kysy, mitä vielä puuttuu — kysy, mitä nykyisestä järjestelmästä voisi vielä saada irti. - Anonyymi00002
Kateus ahh se saa tuntemaan omat omakotitalossa ja on suuri ,olevat CW entistäkin paremmilta! Kiitos kateudestasi. Et ol epäässyt sitten kuntelemaan täydellä voimalla edelleenkään mutta nyt on sinulle hyvä tarjous ole hyvä.
https://www.hifikulma.fi/Cerwin-Vega-XL-S215
On muuten hyviä elokuvateatterikäytössäkin koska on semmoinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä on totta mikä ei?
Onko juoru vai ei että nimeltä mainitsematon henkilö on tehnyt naiselle/naisille jotain joka on väärin?212064Päivän aivopieru Trumpilta
Trump julisti sodan hyttysiä vastaan. Myös punkit ovat Trumpin sodan kohteena. Eikö vieläkään USA:n kansa tajua tuon uko71970- 129907
Just saying
Mies joka antaa naiselle turvallisen olon, on seksikäs. Ei kieroja kikkoja ja haluaa olla vain sen yhden naisen mies.138701- 54626
Löytyikö syy miksi Martina on Muhiksen kanssa
Saipa naurut Gekkosen kuvasta, missä ovat ravintola Hookissa Immu fight night ottelun jälkeen, Muhoksella pullottaa hirv94607Jos selviäisi että kaivattusi
Olisi savant asperger? Rakastaisitko vielä? Savant-lahjakkuus olisi kapea-alaista neroutta liittyen mekanisiin ja tilan90563- 12557
Jorma Uotinen läväytti härskin heiton - Paljastus uudesta TTK-romanssista?
Tuomari Jorma Uotisen linja on välillä hyvinkin rohkea TTK:ssa. Hän näpäytti Jaakko Parkkalille ja Kastanja Rauhalalle v11543- 65541
Jokin ei täsmää
Joskus yksi vuosiluku saa katsomaan koko tarinaa uudestaan. Löysin gradun. Matematiikka ei oikein täsmää siihen, mitä mi298536- 42525
Toivotko vielä viestiä
Minulta? En rohkene enää ottaa yhteyttä, kun varmasti jo uusia naisia elämässä. Nolaisin vain itseni.38505Oliko Jani Halmeen aika jo tippua TTK:sta?
Jani Halme ja Claudia Ketonen joutuivat jättämään TTK:n. Halme ja Ketonen saivat viimeiseksi jäänestä tanssista, sambas27492Kuka kaipaa T m?
Kerro nainen kirjaimesi vaan... Haluan miettiä kuka tulee ekana mieleeni.. kuin kurkistus tunteiden meren pinnalle, jota36480- 112458
Miksi jotku naiset on niin tyhmiä
Että elättelevät turhaa toivoa toisen kustannuksella. Onko ne kaikki kaappilesboja vai mikä niitä vaivaa? Sitten itketä51447- 41434
- 58422
S-ryhmän vastuullisuuden kaksoisstandardi
Vastuullisuuspuhe on helppoa. Vaikeampaa on selittää, miksi S-ryhmän omien merkkien tuotteita ja raaka-aineita hankitaan10412