ehkä vartija firma käy 24/7 kierroksen
mut koneet käynnistää on/off napista yksi työntekijä
ja lopun aikaa valvoo pysyykö sähköt
Onko datakeskus töitä enemmän ku yhdelle
47
232
Vastaukset 47
- Anonyymi00001
Kannatta lukea, mitä APU-lehti kirjoittaa!
Datakeskukset aiheuttavat valtavat piilopäästöt!‼️
Kuten Vihreän Siirtymän uusi innovaatio keinolihan tuotantokin on päästöhirmu!
Laboratorioissa soluista kasvatettava keinoliha on oksettava jo ajatuksenakin!
VIHREÄN SIIRTYMÄN UUSILLA INNOVAATIOILLA EI OLE TULEVAISUUTTA!
OVAT KORRUPTIOLLA KYLLÄSTETTYÄ HUU HAATA!- Anonyymi00015
Älyätkö sinä mitä vihreä siirtymä tarkoittaa. Persu ainakin tunnut olevan.
- Anonyymi00002
Google hakkasi 300 hehtaaria metsää Muhoksella jo talvella, ennen kuin mitään tietoa oli koko puljun rakentamisesta!
WTF!
Tuon kokoisen puljun rakentamiseen tarvitaan mm ympäristövaikutusten arviointi, mutta Google vähät välitti!
Ketkähän viranomaiset tästä tiesivät?- Anonyymi00008
on niin isot rahat että voi tehdä miin
- Anonyymi00003
Onhan niissä töitä vaikka kuinka työllistää samalla tavalla kuin tehtaatkin vaikka hyödyttömämpiä muutoin ovat tieto kun pitää saada jonnekin talteenkin
- Anonyymi00004
Keski-suuren data keskuksen henkilöstö määrä on n, 50 henkilöä
Jätti kokoisten n, 120. - Anonyymi00034
Ai datakeskuksessa on logistiikkapuoli, kunnossapitopuoli, logistiikan korjaamopuoli ja datakeskuksen omat palkatut sisä ja ulkotyönsiistijät ja työpaikkaruokalat,automaatteineen ja työpaikkatyöterveysasema. Niin ja tietysti toimihenkilöt ja palkanlaskijat ja omat teollisuusvartijat. Eipä taida googlella ja xtx:llä olla tällaisia palkattuja työntekijöitä, kun se valmistuu. Eli ei työllistä ketään, ulkopuolinen firma käy tekeen remontit,lumityöt,siivouksen,aluevartioinnin,ruokahuollon ja toimistotyöt. Muuten täysin automatisoitulaitos. Rakennusvaiheessa työllistää muutaman paikallisen yrittäjän isompien firmojen alihankkijana ja suurimmaksi osaksi työvoimasta työntekijät halpoja ulkomaalaisia reissutyöntekijöitä. Eli elkäähän kainuulaiset työttömät duunarit kasvatelko pilvilinnoja tulevista työpaikoista.
- Anonyymi00005
Kyllä niiden rakennusten tekemisessä töitä piisaa, kuten myös tietokoneiden rakentelussa alkaen metallien kaivelusta ja niiden kuljettamisesta ja asennuksessa. Älkää huoliko
- Anonyymi00006
Just näin. Työllistää valtaisat määrät ihmisiä. Mutta kun käyntiin saadaan, niin pitkälti automatisoitua toimintaa ihmisen valvonnan alla. Kunhan kvanttikoneet tulee, niin kaikki muuttuu taas. https://yle.fi/a/74-20235270
- Anonyymi00016
Töitä kyllä piisaisi ja totta kai niitä piisaa, mutta eri asia on, maksaako niistä kukaan enää kunnon palkkaa, kun ei ne työt sieltä pelkästään piisaamalla kenenkään jääkaappia täytä. Tässä on nimittäin tullut katseltua tätä kortistojoogaa ja tyhjää työmaata jo ihan tarpeeksi. Minä olen tällä hetkellä kortistossa, enkä sen takia, etteikö hommia olisi, vaan siksi, että tämä koko systeemi on aivan mätä. Pitää sitä ihmisellä joku suhteellisuudentaju olla, PRKL
- Anonyymi00040
Rakennusmiehet tulevat Puolasta, Virosta, Latviasta .
Suomalaisia siinä joukossa on alle 10%
Suomalainen rakentaja on pääurakoitsija mutta ulkoistaa työt alihankkijoille.
Tämän takia suomalaisten työmiesten osuus on marginaalinen mittavasta työstä huolimatta.
- Anonyymi00007
suurin osa vartijoita
- Anonyymi00014
Sielä ne istuu monitorien loisteessa sormi suussa ja katsoo, ettei kukaan käy pöllimässä niitä tietokoneen raatoja. Ei sielä mitään ydinfyysikoita tarvita pyörittämään sitä sirkusta. Koko homma on pelkkää silmänlumeeksi pystytettyä teatteria, ja sä menet lankaan kuin mikäkin aloittelija.
- Anonyymi00009
Samasta piuhasta sitä hallitaan, mistä kyselytkin tulee.
Eli intiasta tai missä nyt työvoima halvinta lie.
Rakentajatkin tulevat suurin osa ulkomailta.- Anonyymi00013
Ei se nyt ihan noin mene, kyl säki sen tiiät jos yhtään kelaat. Palvelimet ja tekoälyt pyörii ihan eri sijoituspaikoissa ympäri maailmaa kuten täällä Suomessakin on isoja datakeskuksia suojattujen verkkojen takana. Isoilla tech-firmoilla on työntekijöitä ihan joka puolella palloa, mut koodauksesta ja ylläpidosta vastaa huippuasiantuntijat ei mikään halvin mahdollinen liukuhihnatyövoima. Datakeskusten rakentamisessa käytetään paljon paikallisia suomalaisia firmoja ja osaajia, koska vaatimukset on älyttömän tiukat. Toki reissutyöläisiäkin on, mut niin on kaikilla isoilla rakennustyömailla. Et ei mut hei, jatka ihmeessä salaliittoteorioiden pyörittelyä, ne on välillä ihan viihdyttävää luettavaa!
- Anonyymi00010
Muistatko, 2023 navettaa laajentava nautakarjatila ei voinut raivata metsäksi luokiteltavaa aluetta navetan rakentamista varten ilman riskiä, että tilan naudat tai niistä saatavat tuotteet eivät enää täyttäisi metsäkatoasetuksen vaatimuksia?
Jos metsä muutetaan laidunmaaksi, kyse on metsäkadosta. Jos alueella tämän jälkeen tuotetaan asetuksen piiriin kuuluvaa nautaa, se ei ole markkinakelpoinen.
EUDR:n perusperiaatteen mukaan 31.12.2020 jälkeen tapahtunut metsän muuttaminen maatalouskäyttöön katsotaan metsäkadoksi. Ja koska nauta kuuluu asetuksen hyödykkeisiin, tällaisella alueella tuotettu nauta ei lähtökohtaisesti ole asetuksen mukaan markkinakelpoinen. Vaikutukset Suomessa kohdistuvat erityisesti nauta- ja maitotiloihin.
Maidon- ja lihantuottajat eivät saa kaataa metsää navetan alta tai luodakseen laidunmaata mutta datakeskukset voivat viedä huomattavasti suurempia metsäalueita kuin yksittäinen navettainvestointi - luvalla tai luvattomasti.
Pelkästään Googlen Muhoksen ja Kajaanin kaupassa puhutaan 1 400 hehtaarista eli 14 km²:stä, joista suuri osa on ollut metsätalousmaata. Ja tähän päälle luvattomat hakkuut!
Onko tämä teidän mielestä oikein? Suomalaista tuottajaa sorretaan kaikin keinoin ja ulkomaalaisia jättiyrityksiä nuoleskellaan senkin edestä. Ja ei, he eivät ole maksamassa tänne veroja tai tuomassa tuloja. Suomi ja suomalaiset maksavat huomattavasti enemmän heidän suuntaansa.
Tätä menoa ei ole suomalaista ruokaa, puhdasta luontoa tai sähköä suomalaisille.
#suomenluonto #metsä #politiikka #datakeskus - Anonyymi00011
Julkitulleiden tietojen mukaan, Aavakere Hatva -parivaljakko hoiti Googlen Kajaaniin https://yle.fi/a/74-20246673
- Anonyymi00025
Elä puhu paskaa...
- Anonyymi00027
Anonyymi00025 kirjoitti:
Elä puhu paskaa...
Niinhän tuossa ylen jutussa sanotaan. Kun kaupunkiin otetaan yhteyttä, niin se tarkoittaa kaupungin operatiivista ja poliittista johtoa.
- Anonyymi00028
Anonyymi00027 kirjoitti:
Niinhän tuossa ylen jutussa sanotaan. Kun kaupunkiin otetaan yhteyttä, niin se tarkoittaa kaupungin operatiivista ja poliittista johtoa.
Juu, ei siellä ainakaan kaupungin varikon kanssa neuvoteltu, eikä liikuntatoimen.
- Anonyymi00029
Kyllähän heillä osuutensa oli Kainuun nousussa. Sitä ei voi kukaan kiistää. Talousosaajia molemmat. https://yle.fi/a/74-20090917
- Anonyymi00031
Anonyymi00029 kirjoitti:
Kyllähän heillä osuutensa oli Kainuun nousussa. Sitä ei voi kukaan kiistää. Talousosaajia molemmat. https://yle.fi/a/74-20090917
Joo, taulu- ja kynttelikaupalla sitä on jo talousosaaja...
Toinen on huippuosaaja, mutta hänellä on koulutusta takana sen verran, että pitää sitä jotain jo osatakin.
- Anonyymi00012
Luuleeko äiä oikeesti, että joku miljardiluokan datakeskus pyörii silleen, että siellä istuu yksi tonttu painamassa virtanappia ja selaamassa TikTokkia samalla kun vartija käy kerran yössä kokeilemassa ovea? Nyt niitä valoja päälle siellä kypärän alla.
Niitä palvelimia, kytkimiä ja kaapeleita on siellä tuhansia ja taas tuhansia. Koko ajan jostain hajoaa kovalevy, virtalähde tai emolevy. Ei ne korjaannu millään on/off-napilla, vaan siellä pitää konesalityöntekijöiden Data Center Technicians juosta vaihtamassa rautaa 24/7, että sun meemit latautuu netissä ilman viivettä.
Se ei oo mikään pistorasia seinässä. Datakeskukset vetää sähköä tyyliin pienen kaupungin verran. Siellä on massiiviset varavoimageneraattorit, UPS-laitteistot ja aivan jäätävät nestejäähdytysjärjestelmät. Jos ne pettää, koko paska sulaa käsiin. Niitä valvoo ja huoltaa omat kiinteistö- ja sähkötekniikan insinöörit Facility Engineers vuorotyönä.
Ei se data liiku itsestään. Verkkoinsinöörit ja pilviarkkitehdit hakkaa koodia ja säätää reitityksiä yötä päivää, että se saatanan bitti kulkee turvallisesti ja nopeasti.
Sinne ei todellakaan kävele mikään perusvartija vaan kerran yössä kahvikuppi kädessä. Siellä on kameravalvonnat, biometriset tunnisteet ja turvatiimit paikalla joka sekunti, koska se data on arvokkaampaa kuin kulta.
Eli lyhyesti: single player -moodilla ei pyöritetä edes kyläkaupan IT-infraa. Kyllä siellä isoissa konesaleissa paiskii hommia kymmeniä tai satoja ihmisiä eri vuoroissa, että homma ei räjähdä käsiin.- Anonyymi00018
Kohta täältä loppuu sähköt ja valuutta romuttuu, ja silloin nähdään, kuka osaa tehdä oikeita töitä. Mitä te teette niillä toimistotyöpaikoillanne, kun internet pimenee? Minä olen kaivanut pihaan kolme kuoppaa valmiiksi ja opetellut puhumaan variksille. Koko tämä maa on menossa konkurssiin.
- Anonyymi00019
Anonyymi00018 kirjoitti:
Kohta täältä loppuu sähköt ja valuutta romuttuu, ja silloin nähdään, kuka osaa tehdä oikeita töitä. Mitä te teette niillä toimistotyöpaikoillanne, kun internet pimenee? Minä olen kaivanut pihaan kolme kuoppaa valmiiksi ja opetellut puhumaan variksille. Koko tämä maa on menossa konkurssiin.
Minä tiedän, minä näin, kun ne hautasivat ne viimeisetkin hitsarin paikat tuonne kunnantalon taakse keskiyöllä! Ei täällä kohta makseta palkkaa kuin kävyillä ja oravannahoilla, jostakin naapurin haravoinnin kyttäämisestä tai sään ennustamisesta sammakonreisistä. Mutta minua ette saa kiinni, minä tiedän oikeuteni ja minulla on foliohattu valmiina, jos ne yrittävät pakottaa minut mihinkään aktivointitoimenpiteeseen.
- Anonyymi00017
Töitä kaikille? Älkää naurattako, Purra on selvästi langennut samaan ansaan kuin muutkin. Ei ne halua, että me tehdään töitä, koska silloin meillä ei olisi aikaa miettiä, mitä ne siellä eduskunnan kellarissa oikeasti puuhaavat. Kyllä minä töitä tekisin, minulla on tuolla liiterissä valmiina ikiliikkujan piirustukset ja uudenlainen perunankuorimakone, joka toimii pelkällä kosmisella energialla. Mutta heti kun yrität tarjota sitä tehtaalle, niin TE-toimisto lähettää jonkun työhönvalmentajan urkkimaan.
- Anonyymi00020
Aivan, sitähän me tähän maahan eniten kaivataankin lisää jäykkiä ihmisiä tuijottamaan omiin kenkiinsä. Jos small talkia alettaisiin opettaa, suomalaisilta voisi vahingossa päästä hymy tai jopa kohtelias huomenta. Sitähän ei kestäisi erkkikään. Parempi vain pysyä visusti omassa kuplassa murisemassa.
- Anonyymi00021
Anonyymi00020 kirjoitti:
Aivan, sitähän me tähän maahan eniten kaivataankin lisää jäykkiä ihmisiä tuijottamaan omiin kenkiinsä. Jos small talkia alettaisiin opettaa, suomalaisilta voisi vahingossa päästä hymy tai jopa kohtelias huomenta. Sitähän ei kestäisi erkkikään. Parempi vain pysyä visusti omassa kuplassa murisemassa.
Älkää herranjumala tuoko sitä aatanan small talkia tänne! Sehän on suora tie perikatoon. Jos suomalainen pakotetaan puhumaan niitä näitä ilman painavaa asiaa, niin me ollaan kaikki aivan kusessa. Pidetään kiinni perinteisistä suomalaisista arvoista se on meidän peruskallio!
- Anonyymi00022
Anonyymi00020 kirjoitti:
Hyvä, ettei opeteta sitähän ne herrat siellä Helsingissä ja EU:ssa haluaisivat että meistä leivotaan jotain joutavan lätinän hienostelijoita jenkkien hymy erseessä jos nuoriso oppii vain puhumaan eikä tekemään.
- Anonyymi00023
Anonyymi00022 kirjoitti:
Hyvä, ettei opeteta sitähän ne herrat siellä Helsingissä ja EU:ssa haluaisivat että meistä leivotaan jotain joutavan lätinän hienostelijoita jenkkien hymy erseessä jos nuoriso oppii vain puhumaan eikä tekemään.
Liverpoolin menoa, herätkää pahvit. Silmät auki! Amerikkalaiset ne sieltä Atlantin takaa naruja vetelee taustalla ja tuhoaa perinteet ja meikäläiset vaan nyökyttää päätään vetäisivät käteensä koko sakki.
- Anonyymi00024
Kun argumentit loppuvat kesken, siirrytään nimittelyyn. Kriitikoiden haukkuminen manipuloitavina kertoo enemmän sanojan omasta suhtautumisesta eriäviin mielipiteisiin kuin itse keskustelun tasosta. Ei tarvitse kuin katsoa naapurin herra Virtasta niin senkin ajatukset omistaa joku ulkomainen suuryhtiö.
- Anonyymi00026
Hölmöläisten hommoo kyllä ihmisen pittää selvitä perusasioilla eikä lähteä soitellen sottaan.
- Anonyymi00030
Datakeskus vie jopa miljoona litraa päivässä VETTÄ....ja näitä jos tulee 100 ja jopa enemmän niin mitä me sitten käytetään ..Erin Bronkowitch filmi toistaa itseään. Usa/Suomi. kusessa ollaan.
Maaseutu ei saa enää vettä ja silloin saamme nappiruokaa. mitä Faucci ,Bill Gates hoitaa sitten kiltisti meille. Nwo 2030 aloitus siis datakeskuksilla.
Kukaan ei omista mitään mutta on onnellinen?? aloitus....666 - Anonyymi00032
Oletko koskaan nähnyt 100 000 nestejäähdytetyn H100-sirun klusteria? Se vaatii gigawatteja virtaa, jatkuvaa verkkotopologian optimointia ja automaatiota, johon 99 % nykyisistä ylläpitäjistä ei pysty. Yksi ihminen ei ehdi edes vaihtaa palaneita sulakkeita tässä mittakaavassa. Tarvitsemme hardcore-tekijöitä, emme tyhmiä kysymyksiä.
- Anonyymi00033
Joo, joo… siruja, siruja. Minä olin ennen valtion virastossa… vai oliko se tehdas? Joku ylläpitäjä minä olin, ehkä. Mutta sitten ne vaihtoivat sulakkeet ja minusta tuli… no, tämmöinen tai siis eilen, vai oliko se aamulla.
- Anonyymi00035
Eli toisinsanoen yliviisaat intialaiset hardcore-woltkuskit fiat puntoineen käy pizzalähetysten välissä vuokratyöfirman lähettäminä mikroyrittäjinä ilmaiseksi koodaamassa niitä romuja siellä. Samalla kääntää yöllä pari automaattisulaketta on- asentoon. Puhuen älylaitteeseen kotimaahansa ja kaasuttaa katsastamattomalla ruttuun kolaroidulla puntollaan taas paikalliseen karvarannepizzeriaan hakemaan lämpölaukkuihin pizzaa uusavuttomille tekoälyikäluokan pilvenpolttaja pelialanopiskelijoille. Jotka yöllä woltanneet ruokaa itselleen kesken fortniten peluun. Tällä se suomi pelastuu.
- Anonyymi00036
Varoitus Suomelle: Datakeskusmaa Irlannissa ja tuuliturbiinimaa Saksassa on EU-maiden kallein sähkö.
"1KOMMA5° vertaili sähkön keskihintoja Euroopan unionissa. Veroineen ja maksuineen sähkö on Saksaa kalliimpaa ainoastaan Irlannissa.
Kirjoittaja Edgar Kirk, Päivitetty 1. kesäkuuta 2026."
Lähde: 1KOMMA5, EUROSTAT - Anonyymi00037
Suomi on liian kylmä paikka mut varmaa noi prossut käy nii kuumana et siel pitää pitää ikkunoit auki
- Anonyymi00038
Ei juma mitä hommaa taas, miks kaikki hohkaa jostai datakeskustöistä??
- Anonyymi00039
Mietin sitä datakeskushommaa minkä heitit ilmaan viime kerralla. Se kuulostaa itseasias aika bängeriltä idealta! Mä katoin TikTokista videon missä joku äijä näytti sen työpäivää jossain Googlen datakeskuksessa. Siel oli tyyliin ilmaista ruokaa, limuautomaatteja ja joku pelihuone missä oli PS5. Siis jos se on sellasta, niin mä oon sataprosenttisesti mukana! Mä voin mennä sinne vaikka heti huomenna jos siel saa juoda ilmaseks energiajuomaa. Mut hei, onks siel pakko osata jotain vaikeeta? Mä yritin kerran asentaa jotain modia Minecraftiin ja mun koko tietokone meni ihan jumiin ja siihen tuli se sininen ruutu blue screen of death, tiedätsä. Mä menin ihan paniikkiin ja jouduin pyytää mun serkkua korjaamaan sen. Se sano et mä oon ihan noobi näissä jutuissa. Niin et jos mä oon datakeskuksessa töissä ja siel tulee joku virhe, niin osaaks mä tehdä sille mitään? Mä varmaan vaan menisin nurkkaan itkemään tai vetäisin johdot irti seinästä. Saaks siel käyttää Googlea tai jotain tekoälyä apuna jos ei tiedä mitä tekee? Mumua mietityttää se, et pitääks siel kantaa jotain painavia juttuja? Mulla on tosi huono selkä ku mä oon istunut tässä pelituolissa huonossa asennossa viimiset viis vuotta. Lääkäri sanoi et mulla on tyyliin kuuskymppisen ukon selkä vaikka mä oon vast parikymppinen. Jos ne serverikaapit painaa jotain satoja kiloja, niin mun selkä varmaan katkee puoliksi. Onks siel jotain robotteja mitkä hoitaa sen nostamisen?Ja sit se matka sinne. Mä asun tässä keskustassa ja ne datakeskukset on kuulemma jossain ihan korvessa, tyyliin jossain Haminassa tai Kajaanissa jossain vanhassa paperitehtaassa. Miten mä pääsen sinne ku mulla ei oo korttia? Mä reputin inssin jo kaks kertaa ku mä ajoin kuulemma liian kovaa ja sit mä unohdin kattoo peileihin. Pääseks mä sinne bussilla? Jos mun pitää herää viideltä et mä ehdin johonkin dösään, niin mä varmaan nukun pommiin joka päivä. Mun herätyskello pitää olla sellanen et se huutaa täysillä ja silti mä vaan painan torkkua tyyliin tunnin. Mut joo, jos sä voit järjestää mulle sieltä jonkun sellasen paikan missä saa hyvää liksaa, saa pelata tauoilla ja ei tarvi nostaa mitään painavaa tai osata mitään koodausta, niin mä oon valmis. Voitko sä soittaa sinne ja sanoo et mä oon tulossa? Mä en ite kehtaa soittaa, mua ahdistaa puhuu puhelimessa tuntemattomille. Laita mulle viestiä sit ku homma on selvä!
- Anonyymi00041
Ei siellä ole töetä näläkämaan pöystinrautojen kähertäjille. Muualta tuodaan osaajat ja osaamattomatkin.
- Anonyymi00042
Google on luvannut että vanhuksista ja sairaista huolehditaan.
- Anonyymi00043
Kuka maksaa sosiaaliturvan? kajaanilaiset ja Google vetää välistä palkkaamalla filippiiläisiä sairaanhoitajia.
- Anonyymi00044
Anonyymi00043 kirjoitti:
Kuka maksaa sosiaaliturvan? kajaanilaiset ja Google vetää välistä palkkaamalla filippiiläisiä sairaanhoitajia.
Suomi tämän päivän Sambia banaanivaltio. Ulkomaisista suuryhtiöistä riippuvaisiin joiden talous on haavoittuvainen, instituutiot heikkoja ja poliittinen tilanne epävakaa.
- Anonyymi00045
Anonyymi00044 kirjoitti:
Suomi tämän päivän Sambia banaanivaltio. Ulkomaisista suuryhtiöistä riippuvaisiin joiden talous on haavoittuvainen, instituutiot heikkoja ja poliittinen tilanne epävakaa.
Kuhan niitä kärpäsiä ei on liikaa niin antaapi mennä vain joten ei huolta siitä.
- Anonyymi00047
Anonyymi00044 kirjoitti:
Sä puhut asiaa, eikä sitä tarvitse yhtään kaunistella! Ne puhuu jostain globaalista taloudesta, kun oikeasti ne on tehneet Suomesta kansainvälisten jättifirmojen siirtomaan. Tää meidän rakas kotimaa on nykyään ajettu sellaiseen jamaan, että banaanit puuttuu, mutta apinat pyörittää sirkusta. Ei tästä maasta puutu enää kuin viidakon lait ja kunnon sadetanssit, niin tällä menolla rakennettu koko korttitalo paska kaatuu, kun eka tuuli puhaltaa. Kuka siellä naruista vetää? Ei ainakaan suomalainen työmies!
.
- Anonyymi00046
Fingridiltä vaaditaan 5,5 miljardin euron investoinnit. Alue- ja jakeluverkkoyhtiöt, kuten Caruna, ilmoittavat Kauppalehdessä, että ne aikovat upottaa verkkoihin miljardin joka ikinen vuosi seuraavan vuosikymmenen ajan ("vuoteen 2036 mennessä"). Yhteensä puhutaan siis 15,5 miljardin euron laskusta.
Ja kun Carunan toimitusjohtaja Jyrki Tammivuori ilmoittaa kirkkain silmin, että "Meidän pitää kaksinkertaistaa investoinnit", hän ei puhu säästöistä. Hän puhuu yhdestä Suomen historian suurimmista tulonsiirroista tavallisilta kansalaisilta ja pk-yrityksiltä kansainvälisten sijoittajien ja teknologiajättien taskuun.
Miksi? Koska sähkönsiirto on Suomessa laillistettu, luonnollinen monopoli, joka toimii Energiaviraston valvonnassa niin sanotulla RAB/WACC-mallilla.
Tämä on se mekanismi, joka tekee tästä puhdasta ryöstöä, ja se toimii seuraavasti.
Investointi ei ole yhtiölle kulu, se on lupa painaa rahaa. Normaalissa markkinataloudessa yritys yrittää minimoida infrakulunsa. Mutta sähkönsiirrossa tilanne on päinvastainen. Mitä enemmän Caruna ja muut yhtiöt investoivat verkkoon, sitä suuremmaksi kasvaa heidän verkkonsa tasearvo (Regulated Asset Base, RAB). Energiavirasto takaa lailla, että verkkoyhtiö saa periä asiakkailtaan tietyn riskittömän tuottoprosentin (WACC) koko tämän tasearvon päälle.
Kun Caruna "kaksinkertaistaa investoinnit", se tarkoittaa, että se kasvattaa tasettaan massiivisesti. Ja koska tuottoprosentti lasketaan tästä paisuneesta taseesta, he saavat laillisen oikeuden repiä asiakkailtaan entistäkin jättimäisempiä voittoja.
Kuka aiheuttaa tarpeen? Datakeskukset ja tuulivoima.
Miksi nämä 15,5 miljardia tarvitaan juuri nyt? Koska poliitikot ovat avanneet ovet sadoille megawateille datakeskuksia ja satunnaiselle tuulivoimalle. Kun Google, Microsoft tai QTS pystyttävät gigawatin edestä datakeskuksia, Suomen sähköverkko on pakko rakentaa uusiksi kestämään tämä massiivinen siirto ja tehon vaihtelu. Näiltä kansainvälisiltä jäteiltä ei vaadita, että ne maksaisivat itse koko aiheuttamansa verkkoinfran rakentamisen.
Arvaa kuka maksaa?
Maksumies olet sinä. Datakeskus voi ostaa sähkönsä suoraan tuulipuistosta hienoilla PPA-sopimuksilla, mutta se fyysinen kupari, teräs ja ne uudet sähköasemat, jotka mahdollistavat koko sirkuksen – sen kaiken 15,5 miljardin euron edestä laskutetaan sinun sähkönsiirtolaskusi perusmaksussa.
Mitä tapahtuu Carunan – ja muiden – asiakkaiden siirtomaksuille? Ne tulevat räjähtämään käsiin. Et voi kilpailuttaa siirtoa. Et voi vaihtaa putkea, joka tulee taloosi. Olet kahlittu asiakas. Kun Caruna upottaa miljardeja maahan ja kaapeliin varmistaakseen, että globaalit IT-jätit saavat sähkönsä häiriöittä, Caruna perii sen kuoletukset ja taatut voittomarginaalit suoraan sinun kuukausilaskustasi.
Tämä "jättimäinen urakka" myydään meille vihreänä siirtymänä ja elinvoimana. Todellisuudessa Suomi on ottamassa kansalaisiltaan 15,5 miljardia euroa pakkoverona siirtomaksujen muodossa, jotta voimme rakentaa valmiin infralavan ulkomaisille datakeskuksille, jotka eivät työllistä juuri ketään, eivät maksa yhteisöveroja tänne, mutta kuluttavat sähkömme ja pilaavat asuinalueiden rauhan.
Carunan pomo hymyilee, koska hän tietää, että valtio on juuri antanut hänelle avoimen shekin, jonka katteen maksaa suomalainen omakotitaloasuja, eläkeläinen ja duunari – vailla mitään pakotietä. Se on se 15,5 miljardin euron hinta siitä, että olemme päättäneet olla Euroopan halvin jatkojohto.
Eikä siinä vielä kaikki.
Tuo Fingridin otsikko on kenties kylmäävin lause, jonka kantaverkkoyhtiö voi kansalaisille ennen talvea lausua: "Sähkö riittää ensi talvena – mikäli kaikki menee hyvin".
Kansallista, yhteiskunnan pystyssä pitävää perusinfrastruktuuria ei voi pyörittää "toivotaan toivotaan" -periaatteella. Tuo lehtileike on täydellinen todiste siitä, että olemme jo nyt äärirajoilla, eikä järjestelmässä ole mitään puskuria.
Fingrid myöntää suoraan, että sähkö riittää tuulettomina ja kylminä päivinä "vain, jos vakavilta vioilta vältytään". Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Se tarkoittaa, että jos tammikuun 20 asteen pakkasilla ja tuulettomana päivänä Olkiluoto 3:n turbiini yskii tai Ruotsin siirtoyhteydessä on vikaa, olemme välittömästi tehopulassa. Sähkön hinta pörssissä ei silloin vain nouse, vaan se räjähtää, ja pahimmassa tapauksessa edessä ovat kiertävät sähkökatkot. Olemme veitsenterällä jo nyt, ennen ensimmäistäkään uutta hyperdatakeskusta.
Kuvitellaanpa tähän Fingridin "veitsenterä-skenaarioon" ne poliitikkojen hehkuttamat datakeskukset. Kun sää on kylmä ja tuuleton (Dunkelflaute), Suomen valtava tuulivoimakapasiteetti tuottaa pyöreät nolla megawattia. Mutta ne 300–500 megawatin datakeskukset Forssassa, Kajaanissa ja Tuusulassa eivät pysähdy. Ne eivät jousta. Ne imevät verkosta sähköä 100 prosentin teholla vuorokauden ympäri. Ne ahmivat sen vakaan perusvoiman (kuten Fortumin myymän Loviisan ydinvoiman), joka ennen toimi suomalaisten kotien ja perusteollisuuden turvaverkkona.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tässä ovat Elämäni biisi -vieraat lauantai 3.10. - Yksi vieras on todellinen suomalaisten suosikki
Jos menisit Elämäni biisiin, mikä olisi elämäsi biisi ja miksi? Elämäni biisi tulee suorana lähetyksenä Tampereelta. K11823- 43794
- 62758
- 60750
En voi kertoa meistä kenellekään
Minulla on ikävä sinua mies.. Oon yrittänyt taas unohtaa, mutta silti tulet mieleeni lähes päivittäin. Eihän meitä voi o42743- 51637
Kadutko mies sitä miten reagoit?
..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺49587- 60587
- 67566
Suutuin lähinnä itselleni
Kun irl juttujen takia näyttää erittäin epätodennäköiseltä, että olisin millään tavoin toivottu henkilö sulle.28508SuMetKu konkursissa
Asiakastiedon sivulla oli, SuMetKu asetettu konkurssiin. Tulihan se seinä vastaan lopultakin suuruudenhulluudessa.18487- 29485
- 99478
- 44475
- 32469
- 40437
- 58421
- 24419
- 17410
- 43397