Kuusi vuotta sitten nousi kohu, kun kansallisteatterinnäytelmän roolituksessa transnainen oli vaihdettu transvestiitiksi, jota esitti miesnäyttelijä. Transsukupuoliset ja sateenkaarijärjestöt nousivat vastarintaan ja vaativat näytelmän perumista: "mies ei voi esittää roolia, joka elokuvaversiossa on transnaisen rooli".
Kohu saatiin laantumaan, kun transmies Miiko Toiviainen määritti, miltä transvestiitin pitää näyttää ja käyttäytyä:
https://www.hs.fi/paivanlehti/13092026/art-2000012259458.html
Toiviainen määritti transvestiitin tietenkin stereotyyppisesti minihameeseen, verkkosukkahousuihin ja korkkareihin pukeutuneeksi mieheksi, jotta häntä ei voi vahingossakaan sekoittaa transnaiseen.
Transvestiitilla ei ole oikeutta näytellä ja määrittää transnaista, mutta toisinpäin kaikki on tietenkin sallittua.
Transmies Miiko Toiviainen määrittää transvestiitin
7
73
Vastaukset 7
- Anonyymi00001
Monenko vuoden takaa aiot käydä läpi kokemiasi henkilökohtaisia vääryyksiä?
- Anonyymi00004
Transsit ovat "minä" porukkaa.
Huomaatteko kun "minä" kärsin. "Minua" syrjitään. "Minulla" on oikeus. "Minua" ei saa kukaan esittää. "Minua" ei saa kukaan määrittää".
Minä minä minä!- Anonyymi00005
Omalla kohdallani tuo on ihan totta. Tiedän olleeni rasittava ennen prosessia. Prosessin jälkeen, kun lakkasin olemasta trans ja sain elää omaa elämääni, aloin asettaa muut ensin ja jättää itseni taka-alalle, olinhan kasvanut aikuiseksi. Mutta ymmärrän niitä, jotka eivät ole näin onnekkaita ja jotka joutuvat jatkuvasti pitämään huolta omista oikeuksistaan, koska ei sitä kukaan muukaan tee puolestamme.
- Anonyymi00006
Mira eskelinen halus kieltää koko näytelmän koska päähenkilö on transvestiitti.. Transsukupuolisten viha ja halveksunta tiitteja kohtaan ei mittaa järki eik järkimäärä.
- Anonyymi00008
Eihän asia kylläkään liittynyt mitenkään tiitteihin vaan siihen, että alkuperäinen näytelmä kertoo transnaisesta ja rooliin palkattiin mies. Kun selvisi hahmon olevan tiitti toki näyttelijä silloin sai olla mies.
- Anonyymi00009
Anonyymi00008 kirjoitti:
Eihän asia kylläkään liittynyt mitenkään tiitteihin vaan siihen, että alkuperäinen näytelmä kertoo transnaisesta ja rooliin palkattiin mies. Kun selvisi hahmon olevan tiitti toki näyttelijä silloin sai olla mies.
Väärin.. Mira eskelinen halus peruuttaa näytelmän siitä huolimatta että roolihahmo julistettiin olevan transvestiitti. Hän ei haluu nähdä naiseks pukeutunutta mieshahmoa missään.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuhmolainen opettaja tuomittu vainoamisesta
https://yle.fi/a/74-20248184 ”Kuusikymppinen kuhmolaisnainen piinasi naapureitaan lähes kahdeksan vuoden ajan. Nainen241342- 751269
Olet nainen ollut vaikein rasti
Eniten olet tunteitani myllännyt ja niitä kuluttanut, ja tuottanut. 🤔841221Anteeksi J-mies
Anteeksi että myötävaikutin siihen että rakastuit minuun, jota et voi koskaan saada. Viimeksi kun näimme ja katselimme t1291005Elämäni biisi -paljastus: Tänä lauantaina 26.9. nämä julkkikset istahtavat sinisille sohville!
Katsotko Elämäni biisiä? Elämäni biisi on monen suomalaisen suosikki. Vieraslista lauantaina 26.9. tarjoilee vieraita m101004- 72926
Mihin Asiakirjat ovat voineet kunnasta kadota???
LUE kuinka verorahoja haaskattiin Yle: Ähtärin pandalaskelmat salattiin ja hukattiin - Satakunnan Kansa https://share.85851Ähtäri on taas TV: n ja radion ykkösuutinen
Uusi podcast on julkaistu ja on nyt kuunneltavissa. Mot on tehnyt hyvää työtä! Mikko Savola ja kepu ei ota mitään vast51706Mitä muuta on olemassa kuin lisääntyminen
Jos mies ei pääse lisääntymään niin mikä hänen osansa elämässä on? mitä jää jäljelle? Hän on vain muiden palvelija kok132692Siinä kävi mies nyt niin että tämä ämmä muuttaa ulkomaille
Vuonojen maa kutsuu, joten ei hätää. Et kuule minusta enää. 😂 Lycka till! Ämmä riittää.86677- 146594
- 50579
- 28578
Miten sinä voit?
Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua91577Moottoripyöräonnettomuus
Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää54563Suomen 4. seksikkäin mies Miika Nousiaisen tilalle - Pitääkö olla huolissaan palaa tv:seen
Suosittu keskusteluohjelma tekee paluun. Tällä kertaa panelistina ei jatka enää Miika Nousiainen, vaan hänen tilalleen t13549- 37548
- 46543
Jos oikeasti haluat mies
Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.94526Uusi ruokapaikka
Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä19526