Mulla tuossa vuokaleipätaikina nousemassa sämpyläjauhoista tällä kertaa.
Teettekö itse leipää tai sämpylöitä ja mikä on lempiohjeenne? Itse tehty leipä on nam. Saisi leipoa useamminkin.
Siili25
Omatekoinen leipä tai sämpylät
35
88
Vastaukset 35
- Anonyymi00001
Ennen tein useinkin ja porkkana oli se juttu, joka sai maistumaan. Tuli leipominen eilen mieleen, kun sain aivan tuoreen lämpimän korvapuustin. En enää leivo, kun itsekseen elelen. Ei ole enää kulutusta. Pikku leipomoista saa maistuvaa leipää ja sämpylää, jos haluaa.
- Anonyymi00003
Kyllä. Halvalla saa ostettuna mutta kivaa on joskus leipoa ihan ite. Syödä osa tuoreena ja loput pieninä annoksina pakkaseen.
Siili25
- Anonyymi00002
Not..
En leivo juurikaan. Sinällään kyllä ok. hommaa. Vaikkei leipä kallista olekkaan, leipomalla voi säästää pikkasen fyrkkaakin.
Tuore leipä kuitenkin eri juttu, kuin ostoinen. Maku. Sitäpaitsi just makua hauskis viritellä, sellaista pelle peloton meininkiä.
Aikanaan tein useita vuosia leipää leipäkoneella. Sattuneista syistä pikkupakko. Se helppoa hommaa. Mutta alkoi kyllästyttämäänkin. Koneella saa vain pehmeetä vehnäleipää, rukiista turha haaveilla. Sittemmin kone pysytellyt kaapissa.
Hiivaleipää teen joskus ite, kaupasta kun harvoin löytyy mieluista. Sähköuunin kans ei viiti hirveesti urakoida, pari leipää silloin tällöin.
Pöndellä leivinuunin. Mä pidän hirveesti ohrarieskasta, kunnollista ei saa kaupoista. Olen kyllä parikin kerta kokeillut tehdä ite. Ei ole onnistunut. Rieska vaatii hirveen kovan lämmön, en ole uskaltanut lämmittää tarpeeks. Pelottanut, että uuni halkeaa.
Nykyisinnoita pieniä pitsauuneja, niillä pitäis päästä yli 400 asteen kuumuuteen. Ei hirveen kalliita, vois oikeestaan ostaa ja kokeilla.
Nimittäin, paistan kai useimiten pitsoja. Nippanappa onnistuu sähköuunissa. Ei net varsin pitseriapitsojen veroisia ole, mutta kelpaa. Kunnon uunilla sais kunnon pohjankin.
Noh, nyt ohjelmassa omenapiirakka. Muuta nisua en leivo, omenapiirakkaa vaan fanitan niin paljon. Pitäis vaan raivata keittiöön pikkasen tilaa.
Omenat jne on ostettu jo viikko sitten. Käyttänyt helppoa taikinareseptiä. Kuivahiiva ja muut aineet sotketaan vaan kulhossa ja kipataan pellille. Tulee liki sellainen pullataikinapohja. Kardemummaa pitää olla. Tosi nopee ja helppo. Kvg reseptiä
Päätän leipomispoliittisen kommenttini tähän.
=DW=- Anonyymi00004
Omiin leipomuksiin ainakin tietää mitä niihin on sisällytetty.
Minäkin tykkään ohrarieskasta ja jos täällä saa mainostaa niin Meriläisen ohrarieska on parasta.
Sain omenoita nyt loppukesästä tuliaisina. Tein kakkutaikinapohjaan piirakan ja tietenki omenasiivujen päälle pitää tulla kanelia ja sokeria.
Nisua leivon harvoin, lähinnä pikkupullia.
Siili25 - Anonyymi00006
Anonyymi00004 kirjoitti:
Omiin leipomuksiin ainakin tietää mitä niihin on sisällytetty.
Minäkin tykkään ohrarieskasta ja jos täällä saa mainostaa niin Meriläisen ohrarieska on parasta.
Sain omenoita nyt loppukesästä tuliaisina. Tein kakkutaikinapohjaan piirakan ja tietenki omenasiivujen päälle pitää tulla kanelia ja sokeria.
Nisua leivon harvoin, lähinnä pikkupullia.
Siili25Kerettiläinen leipä.
Mitä tekemistä vehnäjauhoilla lie rieskan kanssa?
=DW= - Anonyymi00007
Anonyymi00006 kirjoitti:
Kerettiläinen leipä.
Mitä tekemistä vehnäjauhoilla lie rieskan kanssa?
=DW=En ole mikään leipä-asiantuntija mutta mikäli olen oikein ymmärtäny vehnäjauho tuo sitkoa taikinaan. Liekö vehnäjauhotonta rieskaa kaupan. Laku ratkaisee meitsillä.
Ite aattelin tehdä seuraavaksi vuokaleivän jossa on myös puurotlkkunajauhoja. Pitää vaan syödä ensin nuo entiset pois kuleksimasta.
Siili25 - Anonyymi00010
Anonyymi00007 kirjoitti:
En ole mikään leipä-asiantuntija mutta mikäli olen oikein ymmärtäny vehnäjauho tuo sitkoa taikinaan. Liekö vehnäjauhotonta rieskaa kaupan. Laku ratkaisee meitsillä.
Ite aattelin tehdä seuraavaksi vuokaleivän jossa on myös puurotlkkunajauhoja. Pitää vaan syödä ensin nuo entiset pois kuleksimasta.
Siili25"kunnollista ei saa kaupoista"
=DW= - Anonyymi00012
Anonyymi00010 kirjoitti:
"kunnollista ei saa kaupoista"
=DW=Totta. Parasta asiaan perehtyneiden ite leipoma. Mutta kun ei taitoa eikä sopevaa uunia pitää tyytyä toiseksi parhaaseen. Tosin joulun aikaan kauppahallissa on sitä "kunnollista ohutta rieskaa" ainaki joskus tarjolla ja sitä ostan.
Siili25
- Anonyymi00005
En leivo. Syömme puolisoni kanssa aika vähän tuoretta leipää; ei vain maistu. Puolisoni on hapankorttufani ja minä tykkään rouskutella näkkileipää; saa samalla päivän kuituannoksen
- Anonyymi00008
Mulle käy kaikki, näkkäri, hapis sekä tuoreleipä :).
Siili25
Leipominen loppui kun ilmeni diabetes, sitä ennen leivoin ihan ajan kuluksi kaiken näköistä paitsi ruisleipää, viimeisin oli täytekakku siihen loppui.
Jotain herkkua tekee mieli kahvin kanssa tulee joskus ostettua.- Anonyymi00009
No sehän siinä on riski et jos leipasee hyvää leipää tai leetaa sitä tulee sitten kans syötyä. Toisaalta kaupasta kannettua myös. Asiaa helpottanee jos laittaa suurimman osan pikku erinä pakkaseen. Toisaalta leipominen on myös ajanvietettä.
Itse olen mieluummin leivän ja sämpylöiden ystävä. Pullaa tulee harvemmin leivottua tai syötyäkään. Viimeksi kun tein omenapiirakan maistoin ensin kotona ja sitten vein sisarelle ja miehelleen tuliaisena päiväkahville. Ja todellakaan en ole mikään himoleipuri, edes viikottain ei tule leivottua kun kaupasta saa.
Siili25
- Anonyymi00011
Ruokaleipänä on vain juureen tehty ruisleipä, sitä tekee Uotila ja Halme. Niitä ostan vähän mikä käteen sattuu. Molemmat täydellisiä.
Vaaleaa leipää en syö kuin jos joku tarjoo vain sitä.
Kahvipulla on tehty siten että on munasokerinvaahdon sekaan maitoa, öljyä ja grahamjauhoja. Nostatan leivinjauheella ja marjat päälle. Niitä olen tehnyt pitkin syksyä ainakin 10 isoa pellillistä. Kaikiille jotka pääsevät sitä maistelemaan, kelpaa. Kaapissa on kyllä kilon pussi karkeita vehnäjauhoja, laitan osan esim. täytekakkuun perheelle, pysyy paremmin koossa, muuten siihenkin grahamia. - Anonyymi00013
Leipä lihottaa, näin se vaan on.
Oli tekijä kuka vaan ja aineet mitä ja vaikka olisi suolaton.- Anonyymi00015
Ketä lihottaa ja ketä ei. Olen kova leivän syöjä ollut ikäni ja alipainoisena pysynyt. Peruna on myös pienestä asti ollut ehdoton lisukkeiden kanssa. Riisiä tms. en ole paljon käyttänyt, nytkään en varmaan pariin vuoteen.
Joten ei syöminen lihota, söi mitä tahansa, olen diabeetikko (sukuvika), mutta pakko on syödä makeaa, muuten kuihtuisin kokonaan pois. - Anonyymi00016
Leipä ei no. lihota. Tutki tarkemmin ja paremmin. Ja syö oikeaa leipää eikä mitään valkoista vehnäjauhopullaa.
- Anonyymi00018
Ennemmin kait se, mitä leivän päälle laittaa, ylähuulen lisäksi.
- Anonyymi00019
Anonyymi00018 kirjoitti:
Ennemmin kait se, mitä leivän päälle laittaa, ylähuulen lisäksi.
siis voi lihottaa.
- Anonyymi00022
LEipä ei lihota. Saat syödä aika monta leipäpalaa sen sijaat että söisit vaikka munkin, suklaata tai jotain muuta oikeasti lihottavaa. Leipäpalassa on alle 100 kilokaloria, samanverran on esimerkiksi appelsiinissa
On täysin huuhaata ja useimmiten niiden ainaislaihduttajien hokema, että leipä lihotaisi. - Anonyymi00033UUSI
Korjaan omaani..... "Leipä lihottaa, näin se vaan on."
leipä lihottaa ainakin minua ja lisäksi turvottaa helpolla 2-3 kg nesteenä.
- Anonyymi00014
Kaura+vehnäjauhosämpylöitä teen silloin tällöin ja kauraleipää. Sämpyläjauhoista en pidä, liian karkeita, kuin tikkuja olisi täynnä.
Pizzan teen useimmiten itse, pellillisen. Itsetehty taikina ja täytteinä usein tonnikala-ananas ja juustoraaste tai jauheliha tonnikalan asemesta. Hyvää on ja pohjakin voittaa kaupan pizzat. Mies tykkää pullasta, mutta itse en ihmeemmin välitä, joskus pikkupullia ja korvapuusteja teen, harvoin. - Anonyymi00017
Aina on sanottu että leipä (tarkoitan tässä vain kokohyväleipää, ei vaaleita kaupan leipiä) ei lihota vaan ne päälliset.
Noista sämpyläjauhoista olen vähän epäilevä. Kaikki sekoitukset, myös neljän viljan hiutaleet, jätän ostamatta. Olen niiden suhteen epäluuloinen, varmasti on niin että halvinta on eniten ja kalleinta lajia vähiten. - Anonyymi00020
Silloin tällöin teen omalla mutu-reseptillä kauraleipää joko limppuna tai pieniä leipäsiä. Taikinaan laitan yleensä myös jotain yrttiä tai sipulia. Kohotan vain kerran ettei tule liikaa hiivan makua. Limput niin että laitan taikinan suoraan vuokaan kohoamaan ja paistan kun sopivasti kohonnut. Leipäset, kun taikina on kohonnut, lusikoin leivinpaperille ja hiukan litistän ja paistan. Monitoimiairfryerilllä on onnistunut vallan mainiosti kun vain yhdelle teen, ei tarvitse isoa uunia sen takia lämmittää.
- Anonyymi00021
Ruisleipää en oikein osaa tehä. Tulee liian kovaa siitä. Ilmeisesti pitäs lisätä taikinaan myös vehnäjauhoja??
Muut leivät ja sokeriset leivonnaiset onnistuu kyllä niiden teko paremmin. Oon kokeillu joskus erikoisia makuyhdistelmiä eli kerran peruspullan ohjeeseen lisäsin taikinaan seesaminsiemeniä, kaurahiutaleita ja appelsiinimarmeladia ja kohotusaineena hiivaa. Rusinaa laitoin myös taikinaan. Maustoin kardemummalla joka antaa pullamaisen maun. - Anonyymi00023
Yhteen aikaan tein aika paljon pataleipää vehnäjauhoista, nykyisin ainoastaan sämpylöitä jos puuroa jäänyt kattilanpohjalle.
- Anonyymi00024
Minä olen kokeillut myös yön yli -,pataleipää ja - sämpylöitä. Näissä taikina tehdään yöksi tekeytymään jääkaappiin ja leipä tai sämpylät paistetaan aamulla.
Siili25 - Anonyymi00025
Toivottavasti vehnäjauhosi ovat edes kokojyväisiä.
- Anonyymi00034UUSI
Anonyymi00025 kirjoitti:
Toivottavasti vehnäjauhosi ovat edes kokojyväisiä.
Mukavaa, ensin käsketään syömään kuitua ja kaikkia "jätteitä" jotta kaikki saadaan myytyä.
Kun tulee tauteja, mm. munuaistauti ainoa terveellinen, sallittu viljoista on ydin vehnäjauho.
Oikein hyvin jaksaa ja vatsa toimiin.
- Anonyymi00026
Sämppyjä, mutta en kutsu sitä leipomiseksi. Teen taikinan, jonka kumoan ja tasoitan pellille sekä vedän viivat palojen merkiksi. En tykkää jauhojen pöllyttämisestä, siksi en pyörittele 'pullia'.
- Anonyymi00027UUSI
En minäkään pyörittele pullia, vaan kohonneesta taikinasta isolla lusikalla tai sopivalla kauhalla otan taikinaa ja lätkäisen pellille ja paistan. Mahottoman hyviä tulee niinkin ilman turhia pyörityksiä ja toiseen kertaan kohotusta.
- Anonyymi00028UUSI
Anonyymi00027 kirjoitti:
En minäkään pyörittele pullia, vaan kohonneesta taikinasta isolla lusikalla tai sopivalla kauhalla otan taikinaa ja lätkäisen pellille ja paistan. Mahottoman hyviä tulee niinkin ilman turhia pyörityksiä ja toiseen kertaan kohotusta.
Minkä muotoisia mahtavat sämpyt olla?
- Anonyymi00029UUSI
Anonyymi00028 kirjoitti:
Minkä muotoisia mahtavat sämpyt olla?
Ihan hyvän mallisia möykkyjä ja tasakokoisiakin kun pyrkii samankokoisuuteen. Olen tehnyt noin myös.
Siili25 - Anonyymi00030UUSI
Anonyymi00029 kirjoitti:
Ihan hyvän mallisia möykkyjä ja tasakokoisiakin kun pyrkii samankokoisuuteen. Olen tehnyt noin myös.
Siili25Möykky ei kyllä anna kovin mairittelevaa kuvaa. Mutta tarvinneeko sämpyllä olla kauneusarvoja.
- Anonyymi00031UUSI
Anonyymi00030 kirjoitti:
Möykky ei kyllä anna kovin mairittelevaa kuvaa. Mutta tarvinneeko sämpyllä olla kauneusarvoja.
No oisko vaikka pala tai paakku parempi 😄?
Siili25 - Anonyymi00035UUSI
Anonyymi00029 kirjoitti:
Siili25Luulis että tulee ulokkeita jotka palaa kovaksi.
Itse tein tuolla tyylillä taikina koko pellille ja ihmeen löysä taikinakin onnistuu.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 43935
- 95903
Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."
Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i19775- 116721
Anteeksi J-mies
Anteeksi että myötävaikutin siihen että rakastuit minuun, jota et voi koskaan saada. Viimeksi kun näimme ja katselimme t80668- 43621
Minä muistan
Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol45600Olet nainen ollut vaikein rasti
Eniten olet tunteitani myllännyt ja niitä kuluttanut, ja tuottanut. 🤔34594- 19586
- 46568
Kenen viisautta on ollut laittaa tie väärällä murskeella pilalle
Kenen viisautta on ollut kun Siimeksen/Kylmänpurontie pantu pilalle kun on ajettu liian karkeaa mursketta. Rengasliikke20535- 33533
Siinä kävi mies nyt niin että tämä ämmä muuttaa ulkomaille
Vuonojen maa kutsuu, joten ei hätää. Et kuule minusta enää. 😂 Lycka till! Ämmä riittää.66509- 36502
- 25492
Ähtäri on taas TV: n ja radion ykkösuutinen
Uusi podcast on julkaistu ja on nyt kuunneltavissa. Mot on tehnyt hyvää työtä! Mikko Savola ja kepu ei ota mitään vast44476Koska Martina viettää aikaansa lapsiensa kanssa
Äiti vaan juoksee miehen perässä Tallinnassa, Lontoossa, Turussa. Kyllä oli kätilö oikeassa, kun sanoi, että ei olisi ka132460Mitä muuta on olemassa kuin lisääntyminen
Jos mies ei pääse lisääntymään niin mikä hänen osansa elämässä on? mitä jää jäljelle? Hän on vain muiden palvelija kok105458- 44454
Pahkalassa tapahtuu
Mitäs on tapahtunut yöllä pahkalan kerrostaloilla.oli poliisia ja ambulanssia taas vaihteeksi7427