Pitkäaikainen uutisankkuri Pirkko Arstila, 88, on saanut ikävän diagnoosin.
"Apua! Minulla on diagnostisoitu myeloproferatiivisiin sairauksiin kuuluva polystemia vera."
Pirkko kertoo myös yhdestä oireesta.
– Sivuoireena ainakin kutina, hän jatkaa.
Kyseessä on polysytemia vera, hitaasti etenevä verisyöpä.
Luuydin valmistaa siinä liikaa punasoluja.
Myös valkosolujen ja verihiutaleiden määrä voi kasvaa.
Sairaus lisää veritulppien ja verenvuotojen vaaraa.
Usein sairaus löytyy sattumalta, kun muusta syystä otetuissa verikokeissa huomataan korkea hemoglobiini. Diagnoosin selvittämiseen kuuluu verikokeita, ja lähes kaikilta sairastuneilta löytyy JAK2-geenin muutos.
Joskus tarvitaan myös luuydinnäyte.
Pirkko Arstilalla verisyöpä
37
175
Vastaukset 37
Venesektio eli suoneniskentä on Pirkko Arstilan sairastaman polysytemia veran keskeisin ja tärkein hoitomuoto.
Koska polysytemia verassa luuydin tuottaa liikaa punasoluja, veri muuttuu paksuksi ja sakeaksi. Tämä lisää merkittävästi vaarallisten verisuonitukosten ,kuten veritulppien riskiä.- Anonyymi00009
Ihanaa, kun merillä on lääkärikin täällä. Milloin valmistuit ja onko sinulla
vielä vastaanotto jossain ? Anonyymi00009 kirjoitti:
Ihanaa, kun merillä on lääkärikin täällä. Milloin valmistuit ja onko sinulla
vielä vastaanotto jossain ?Merillä lääkäri. Kait siellä on, en ole tarvinnut.
Siis täällä. En tajua- Anonyymi00011
Leskel72 kirjoitti:
Merillä lääkäri. Kait siellä on, en ole tarvinnut.
Siis täällä. En tajuaMeillä. Ei merillä. Näpyvirhe.
Anonyymi00011 kirjoitti:
Meillä. Ei merillä. Näpyvirhe.
Mitä ihmeen kysymyksiä? En ole lääkäri mutta ota lääkkeesi ja lakkaa ilkeilemästä
- Anonyymi00001
Tuon ikäiset kuolevat aina johonkin sairauteen.
- Anonyymi00002
Se on totta. Moni kuolee tietämättä mitä sairastaa. Harva terveenä kuolee.
- Anonyymi00003
Pelkkää julkisuuden tarvetta tulla tuossa iässä valittelemaan lehtien palstoilla sairauksiaan. Ei ketään kiinnosta.
- Anonyymi00004
Ja luet ja noteerat kuitenkin
- Anonyymi00006
IHMETELLÄ täytyy niitä vanhuksia jotka VÄITTÄÄ olevansa elämänhaluisia , ja kauheen aktiivisia vielä MUKA yhteikunallisissa menoissaki, huh, se taitaa olla enemmänki jo mielikuvitusta kuin todellisuutta, noilla elämän haluisilla vanhuksilla,
todellisuus vahalle ihmiselle maanpäällin helvetti, kuten omallaki kohdalla on,
todellisuutta on täydellinen vanhuus dementoituminen sairaudet kivut ja maanpäällinen helvetti niille vanhuksille jotka vielä osaa ajatella
mitä oikea elämä on,
vanhuksella EI ole oikeaa eläämää on vain sairaus, uupumus, väymys, kivut, avuttomus,
teietnki jos aivot dementoituu se on varmaanki armollista niille jotka ei enään tajua vanhuuden surkeutta elämässään, '
mutta onko se kirous vanhukselle joka joutuu kärsimään ja tuaa oman avuttomuutensa , joutuu vain kärsimään maan päällistä helvettiä kehossaan päivästä toiseen, pitää vain elää elää eläää helvetillistä vanhuutaan vaikka ei enään haluaisi kuin vain kuolla pois, pääsis maampääsisitä voivoistaa lopullisesti eroon,
siksi eutanasia lakion saatava suomeenki voimaan, se on jo ympäri maailmaa mualla voimassa, miksi suomi näyttelee tekopyhää, ei edes JUMALA halua ihmisen niin suurta kärsimystä kuin jotkut MUKA uskovaiset suomessa näyttelee, se on tekopyhää näyttelemistä JUMALANKI edessä ettei loppun elänyttä ihmistä päästetä vaivoistaa eroo silloin kun sairas itse sitä jo pyytää,,,,
mielipide ! - Anonyymi00007
No ei ole verisyöpä varsinaisesti
Ei vaikuta juurikaan elunukään jos hoidetaan
Geenin pakkaushäiriö kuka tahansa voi saada vaikka eläisi kuin nunna
Hoidetaan aspirinilla ja hydroksiurealla siis virtsamuunnoksella joka estää turhien solujen muodostumumisen
Tämä on aminohappohäiriö alleelissa
Hoidan juuri lääkkeiden lisäksi integroidulla hoidolla läheistä jak2-kinaasihäiriötä- Anonyymi00008
Ei siis juurikaan vaikuta elinikään eikä ole leukemia
Anonyymi00008 kirjoitti:
Ei siis juurikaan vaikuta elinikään eikä ole leukemia
"Venesektio eli suoneniskentä on Pirkko Arstilan sairastaman polysytemia veran keskeisin ja tärkein hoitomuoto."
Kirjoitin tuon.
Kiinnostuin kun itselläni on hemoglobiini aina yli 160
On ehdotettu verenluovutusta, mikä ei minulle käy.
Venesektio tehtiin usein edesmenneelle veljelleni.
Hänellä oli veriarvo yli 170
Perimme isältämme vahvan veren.
Primaspan on lääke jota on ehdotettu
Vahva veri voi olla vanhemmiten kohtalokas
- Anonyymi00010
Mikä "vahva veri" ?
Yleisimmät veriarvot sukupuolittain
Miehet Hb 134–167
Naiset Hb 117–155
Isälläni ja veljelläni oli yli 170
Itselläni on yli 160
Sitä sanotaan vahva tai paksu veri
Aina siitä huomautetaan lääkärissä
- Anonyymi00012
Me ihmiset kuolemme. Mahd. 100 v:n saavutettu ikä on jo melkoinen.
Kuolinsyymme ovat erilaiset. Jokin lopulta puhjennut sairaus (jota voi mahd. jossain määrin hoitaa tai hidastaa sen etenemistä) tai sitten vain sydän tai muu sisäelin väsyy ja pysähtyy.
Joku ihminen saa esim. verisyövän.
Siihen ilm. ei liity ainakaan kipuja?
Kunto vain heikkenee ja heikkenee.
Miksi? Kuka tietää?
Tämä tosiasia on vain hyväksyttävä. - Anonyymi00013
Seela Sellan lähestyvää kuolemaa on jossain määrin traagista seurata. Koiransa Nasukin vaikuttaa (kuvissa) hiukan surulliselta.
Seela toivoisi tulla haudatuksi yhdessä koiransa kanssa. Kirkon hautausmaalla tuo ei liene sallittua. Toisaalta, onhan seurakuntien hautausmaille haudattu ateistejakin, joten ei hautapaikan saaminen sinänsä vaadi vainajalta jotain tiettyä uskoa. Koiran tuhkan kait voisi laittaa mukana arkkuun? (Tai omaiset myöhemmin salaa kaivaa haudalle kuopan ja siihen tuhkat. Tiedän, että tällaistakin tapahtuu.)
Hänhän on kait uskoltaan juutalainen, mitähän mieltä synagooga asiasta on? Epäilen, ettei käy päinsä.
Mikäli Seela ja koira molemmat tuhkataan, tuhkat voisi kaiketi laittaa samaan kuoppaan, esim. kesämökin puutarhaan?- Anonyymi00026
Seela Sella kuoli tänään maanantaina.
Hänellä oli toive hautauksesta.
Tehkööt läheiset toiveen mukaan.
- Anonyymi00015
Mitä korkeahko hemoglobiini tarkoittaa verelle?
Hemoglobiini on punasolujen sisältämä proteiini, joka sitoo itseensä happea.
Kun arvo on esimerkiksi 160 g/l, veressä on paljon punasoluja.
Mitä korkeammaksi arvo nousee, sitä sakeammaksi eli viskoosimmaksi veri muuttuu.
Erittäin korkeilla arvoilla (yleensä selvästi yli 165–170 g/l) veren virtaus hiussuonissa voi hidastua, mikä voi alkaa aiheuttaa oireita kuten päänsärkyä, huimausta tai ihon punoitusta. Arvo 160 g/l ei itsessään vielä yleensä aiheuta tällaisia oireita tai merkittävää terveysriskiä.- Anonyymi00016
Korkea hemoglobiini on ennen kaikkea merkki siitä, että elimistö saa liian vähän happea.
- Anonyymi00017
Anonyymi00016 kirjoitti:
Korkea hemoglobiini on ennen kaikkea merkki siitä, että elimistö saa liian vähän happea.
Tietoa hemoglobiinista
https://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/korkea-hemoglobiini-onko-se-vaarallista/
Olen seitsemännen polven aatelinen.
Meidän suvussa virtaa ilmeisesti se kuuluisa sininen veri- Anonyymi00023
Meikäläinenkin on ilm. ainakin kahta eri aatelia. Toinen Preussista Ruotsin kautta tänne tullut. Toinen johtaa ilm. Britteihin, tämä on ilm. varmempi kuin tuo preussilainen.
Anonyymi00023 kirjoitti:
Meikäläinenkin on ilm. ainakin kahta eri aatelia. Toinen Preussista Ruotsin kautta tänne tullut. Toinen johtaa ilm. Britteihin, tämä on ilm. varmempi kuin tuo preussilainen.
Meidän suku on Suomessa ollut kauan. On vieläkin.
Suunnitteilla on ollut usein, että menisin katsomaan vanhaa kartanoa, jossa aateliset ovat asuneet ja eläneet.
Kun lukee sukukronikkaa, siinä on Suomen historia niin läsnä.
Olen osa sitä ketjua.- Anonyymi00024
Leskel72 kirjoitti:
Suunnitteilla on ollut usein, että menisin katsomaan vanhaa kartanoa, jossa aateliset ovat asuneet ja eläneet.
Olen osa sitä ketjua.Itsekin olen tehnyt matkoja juurilleni, joita on pitkin länsi-lounas- ja itä-Suomea. Eräässä pikkukaupungissa taisin herättää jopa lievää huomiota, haahuillessani kadulla, jossa toisen isoäitini lapsuudenkoti oli sijainnut. Kuljin lähialueita, kuvitellen mummuni ja perheeni sinne.
Suora äiti-linjani johtaa Merikarvialle ja sen ympäristöpaikkakuntiin. Siellä pitäisi vielä käväistä. - Anonyymi00025
Leskel72 kirjoitti:
Olen osa sitä ketjua.Sulla ei ole sen ketjun kanssa enää mitään tekemistä.
Geenisi ovat aivan muilta ihmisiltä. Anonyymi00025 kirjoitti:
Sulla ei ole sen ketjun kanssa enää mitään tekemistä.
Geenisi ovat aivan muilta ihmisiltä.Minussa on erittäin suurella todennäköisyydellä yhä jäljellä aatelissukuni geenejä.
Että älähän aliarvioi taustaani
- Anonyymi00018
Mitä millää enään on väliä
mitä sairastaa,
kohta ysikympiset kuolee kuitenki,
ei ysikympiipisillä enään voi mitään elämää olla,
eipä juurikaa enään kahdeksankympisilläkää,
meikäläiseltä on elämän halu täysin kadonnu vanhuuden myötä,
sais vaan äkisti pian kuolla,
se olisi helpotus vanhan ihmisen loppu vaiheeseen !- Anonyymi00019
Arstila on sitä mieltä, että yksinäisyys on itse aiheutettu. Hän on niin nuorekas, että käy Etelä-Koreassa K-poppareihin tutustumassa.
Käy kuntosalilla kolme kertaa viikossa.
Juttu taitaa olla v. 2025.
https://www.is.fi/viihde/art-2000012301592.html
En ole koskaan oikein pitänyt Arstilasta. Arvostelee kärkkäästi muiden ulkonäköä ja pukeutumista. Itse on muokkauttanut ainakin kasvojaan. - Anonyymi00020
Anonyymi00019 kirjoitti:
Arstila on sitä mieltä, että yksinäisyys on itse aiheutettu. Hän on niin nuorekas, että käy Etelä-Koreassa K-poppareihin tutustumassa.
Käy kuntosalilla kolme kertaa viikossa.
Juttu taitaa olla v. 2025.
https://www.is.fi/viihde/art-2000012301592.html
En ole koskaan oikein pitänyt Arstilasta. Arvostelee kärkkäästi muiden ulkonäköä ja pukeutumista. Itse on muokkauttanut ainakin kasvojaan.On korjaus toisessa lehdessä. Ei ole syöpää
Arstilaa vaivasivat päänsärky, levottomat jalat ja lihassärky. Hän kertoi asiasta terveyskeskuksessa, josta hänet ohjattiin verikokeisiin.
Verikokeissa todettiin Arstilalla olevan liikaa punasoluja.
Noin kuukauden ajan Arstila ravasi eri testeissä, kunnes virallinen diagnoosiksi kerrottiin polysytemia vera, joka on verisairaus. Polysytemia vera kuuluu myeloproliferatiivisiin sairauksiin. Asianmukaisesti hoidetun taudin ennuste on hyvä.
Tässä kehuja 160 Hb arvostani
Luonnollinen "supervoima":
Elimistö on tottunut siihen, että punasoluja ja hemoglobiinia on veressä hieman tavallista enemmän.
Tämä voi näkyä arjessa esimerkiksi hyvänä fyysisenä kestävyytenä.
Naisella hemoglobiiniarvo 160 g/l on hieman tyypillisen naisten viitearvon (117–155 g/l) yläpuolella, mutta lääkäri pitää sitä erinomaisena, koska se kertoo erinomaisesta hapenkuljetuskyvystä ja täydellisestä suojasta anemiaa vastaan.
Hyvä me!- Anonyymi00021
Miksi te tuotteet noita TV nähtyjä tänne ! Tympii EVVK
- Anonyymi00022
Tee sinäkin aloituksia. Mitä enemmän eri aiheita on, sen parempi.
Viimeaikaisista aloituksista minua ovat kiinnostaneet esidiabetes ja tavallaan siihen liittyvät 2 muuta.
Toki luin etusivulta muitakin kiinnostavia, mutta näyttäisi monissa olevan vakituiset kirjoittajat.
- Anonyymi00027UUSI
Leski: Tämä voi näkyä arjessa esimerkiksi hyvänä fyysisenä kestävyytenä
mutta jos voitat kisan sinun on käytettävä hemohessiä
https://www.youtube.com/watch?v=zU8NGmZQVuY
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa912106Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as391373Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu1371025Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.226991- 82846
- 95843
- 79741
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo215734Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,53717- 91690
On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79638- 46622
- 35611
- 55517
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.27503Hämmentävä hetki: TTK:sta pudonnut Johanna Puhakka lataa pettyneenä: "Sitä ei voi kieltää"
Johanna Puhakka ja Jurijs Jurza Trosenko tippuivat Tanssii Tähtien Kanssa -kisasta. Suositussa viihdeohjelmassa nähtiin14470Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28462- 35454
- 40437
- 33433