Saako (Mato)ongella haukea????

ooo

Eräs kloppi väitti että hän oli saanut ongella parin kilon hauen... eli puhuuku kloppi paskaa vai saako ongella tosiaankin haukea itse en ole koskaan haukea ongella saanut.

37

10502

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hauki

      saattaa mato-onkeen ottaa. Yleensä mulla ollu tollasia pieniä pulikoita, mutta oon nähny kun kaveri sai parikiloisen kasiaisella.
      Kalanpalalla/syöttikalalla onkiminen on sitten erikseen, silloinhan hauki on yleinen saalis.

      • laikaman

        Hauki petokalana saattaa ottaa mihin vain, varsinkin liikkuvaan. Itsellä mato-onkiennätys on parin kilon paikkeilla.
        Nuoruusvuosina puroilla kuljettiin ja käytettiin syöttikoukkua. Houkuttimena oli aluksi vaikka punakirjavasta flanellikalsarin palasta tehty "perho" tai pieni sammakko. Sammakon koipikin käy. Isomman ahvenen, joita tuolla "pilkillä" myös tulee, rintaevistä leikkasin sitten oikean hajuisen perhon kolmihaaraan. Syöttiperho uiteltiin jigin tapaan lampareissa ja saalista tuli.
        Vehjes on sopivan mittaiseen vapaan ja siimaan ripustettuna osaavissa käsissä tehokas. Syötin voi pudottaa pieneenkin kasviston aukkoon nypytettäväksi. Ja siellä lehvien alla luupäät kyttää.


      • kalanjahtaaja

        joo-o kyl mä sain mut en tiiä pari kilosest ehkä se on vähä liiotellu mä sain sellatteen piene!se oli tullu pienen särjen perässä.... eli kysymykseesi vastaus on et kyl se totta puhuu!!=)


    • Jussi

      Kaverin poika (10v) sai mato-ongella 7 kilosen hauen. Kyllä siteä ihmeteltiin. Paksu siima ja rottinki vapa.

    • AimoRapula

      Tämä minun klassinen tarina todistaa sen:

      Pysähdyttiin kuselle jonnekin P-paikalle. Löysin rannasta puuvavan ja ongen. Kirkkaalla koukulla tuli särki johon iski 3 kilonen hauki ja jollain ihmeen keinolla se tuli ylöskin asti....onneks oli joku huoltoaseman onki joissa on yleensä ylipaksuu siimaa....

    • Kalastaja

      Meille kävi parivuotta sitten niin että oltiin heittelemässä veneestä käsin uistinta ja pari tuntia kierreltiin rantakaislikoita, onneksi oli mato-onki mukana joten arvelin ettei ihan ilman kaloja jäädä, kai sieltä joku ahven tulee. Hämmästys oli suuri kun yhtäkkiä koho painui pinnan alle vauhdilla ja vapa oli mutkilla, parin kilon haukihan siihen iski joka onnistuneesti haavittiin ylös, mutta eipä kelvannut uistin.

    • usmizeed

      hehheh

    • Näsijärvinen

      vaikka satunnaisesti. Pienempiä on tullut useitakin, suurimmat parin kilon paikkeilla. Tänä syksynä meni siima poikki mato-ongesta, mutta silloin siihen oli ehtinyt ilmeisesti jo aikaisemmin tulla pikkukala, jonka hauki sitten nappasi.

    • *Nilla

      satunnaisesti, mutta silloin madon tulee olla sellainen reippaasti kiemurteleva. Pelkkään roikkuvaan nahkapalaan hauki ei ota.

      Itse olen saanut mato-ongella muistini mukaan puolentusinaa haukea, suurin sellainen parikiloinen.

      Pilkillä ongittu hauki on tutumpi saalis. Yleensä se iskee tasapainoon, mutta olenpa saanut kolmikiloisen hauen jopa morrilla! Ja peräti ylös saakka!

    • tuli mato-ongella

      Olin silloin 7 vuotias kalastin Kannuksessa Lestijoella. 1980 luvun alkuvuosina.
      Hauki ei ollut mikään suuri pituudeltaan noin 44cm
      Mutta ihan mukava saalis ekaksi haueksi.
      Joka iski vieläpä matosyöttiin.

    • *sade*

      itse sain puoltoista kilosen mato-ongella. en ollut uskoa silmiäni kun huomasin isoksi luulevani ahvenen olevan komias hauki. oli siinä ylös ottamista... onneksi oli haavi mukana

    • metsastaja

      Joskus oon saanu pikkupulikan ihan pelkällä ongella. Se on sitte jännittävämpää, kun hauki iskee ongenkohoon. Mielestäni paljon yleisempää. Oon joskus miettiny, että pitäsköhän laittaa koukut kohoonkin, sen verran usein hauki on siihen yrittänyt. Kohona on ollut sellainen perinteinen punavalkoinen...

      Noh, nykyään tuo onkiminen jäänyt vähemmälle, pilkkiminen vielä kuuluu harrastuksiin.

    • kokemusta on

      Usein tilanne tulee sillä tavalla,että pikkukala on ottanut onkeen ja hauki iskee siihen ja jää koukkuun.

    • Haukionkimalla

      Kalaparvi oli laiturin päässä , ja ilmeisesti kävi niin iso vilinä että hauki huomasi jotain...

      Se ilmeisesti tuli pikkukalan perässä onkeen...
      Kookas oli.. vaikkaan joku kilonen.

      • kala- vaan ei saamamies

        Itse sain viime kesänä virtaavasta vedestä "lohen", jota väsytin 20min. Lohi osoittautui 5.7 kilon haueksi. Välineistönä pohja-onki heitto-onkeen viritettynä, o.25 siima ja naurettavan pieni koukku. Lienee koukkuun ottanut särki, johon sit hauki. Koukku oli hauen poskessa,kovimmassa kohdassa ja ei siten irronnut/ylttänyt hampaisiin siima. Elämä on.


    • 0002

      Itse olen ainakin onnistunut 1,5kg hauen madolla onkimaan. Kyllähän hauki matoon syö.

    • ij99

      itselläni on ollut hauki kiinni mato ongessa.oli joku salakka eka kiinni sitten kävi haukiki.oli joku pikku koukku jonka venytti poikki.jote oli ainaki 2kilonen:)

    • kun kalastaa voi saada kalan ==D

    • ei ongelma metsässä

      ennen saatii kaikki ongella...vähän on erätaitoja sulla. oon saanu ongella enempi kuin virvelillä

    • metrinhaukiftw

      ite sain kaveri kanssa (11v molemmat) vetouistellessa normi soutuveneessä päälle metrin kokoisen hauen, jonka mahassa oli hiiri. ei pistänyt edes vastaan, vaan heti tuli veneen viereen. melalla jouduttiin hakata hengiltä sillä puukko oli vain mukana. 7 kilsaa piti vielä vesisateessa soutaa mökille ja siitä 3 kilsaa kotiin. on helppoa

    • SFSKGKG

      Äitini sai tässä viikko sitte 8kg hauen^^

    • isoa pyytämään

      Iso koukku ja pari isoa kastematoa siihen ni isoa lahnaa, ahventa, toutainta ja haukia saanut. Isoimmat lahna 2,1, ahven 1,0, hauki 3,6, toutain 0.8kg. harvemmin tulee tärppejä, mut sitäkin reilumpia. Vapana 8 metrisestä ohun pätkä kokonaan pois.

    • matohauki

      itse olin leirillä saaristomerellä 90-luvun alussa, silloin noin 13v vanha. aamulla lähdin leirikaverini kanssa kalalle rantaan virveli mukana ja mato-onki. virvelöin aikani siinä ja sain muistaakseni yhden hauen. vaihdoin sen jälkeen matoonkeen. ja kuinkas ollakkaan koho vajosi ja armottoman väännön jälkeen noin 1.5kg hauki rannalle. siinä sitten muuta kuin uutta matoa koukkuun ja ei mennyt aikaakaan kun taas nappasi, tällä kertaa noin kahden kilon onkihauki... pikku poikana olin tosi äijää. hetken vilä kalastettuamme lähdettiin suursaaliin kanssa leirille kerskumaan onnistunutta onkireissua. sen jälkeen aina tähän päivään en ole ongella haukea saannut, siis mato syötillä. hieno reissu. eli kyllä mato-ongella haukea voi saada, joskin ei ehkä hauen pääravintoa madot ole. peto mikä peto.

    • haukee tullooo
    • nyt..

      eihän se välineestä oo kii eikä juuri syätistäkään. joka kesäkuumalla saa matoongella. nippu matoja vain lekottelevan jk n eteen tai sitten ihan vain summissa veteen, yllä nappaa

    • Arvohap

      Kyllä mato onkeen voi tarttua mitä vain.
      Tänään aamulla menin pohjaongelle .Ruohikon reunasta ,huiskaongella ja madolla ongin täkykalaa pohjaonkeen. Ensin tarttui pieni ahven,ja kohta n. 1 kg lahna ( sain ). Kohta tarttui jokin iso kala ( en päässyt näkemään ) veti lumpeikossa , ja pääsi irti. Oli paljon isompi kun edellinen.
      Eilen aamulla tarttui kalanselkäpalalla syötitettyyn pohjaonkeen lähes kilonen ahven . Kävi veneen vierellä. En ennättänyt saada haaviin.
      Isot ahvenet ovat nyt syvällä , karikoiden laitoilla 5-8 m syvällä .
      On vaikea löytää ,jos ei ole kaikuluotainta.

      • Anonyymi

        Ei kai mato onkeen tartu, ainakaan jos onki on vedessä, matohan on yleensä maan mullissa.


    • väenö

      Kyllä ongella haukea saa.Olen itse saanut useita pikku puikkoja,mutta eräs kaverini sai muutama vuosi sitten 6 kiloisen mato-ongella.Siitä oli juttu jopa paikallislehdessä.Oma ennätykseni mato-ongella on 2,6 kiloinen made,ja kesällä sain 1,316 grammaisen ahvenen.

    • n 20kppl kesäongella

      saattaa ottaa. se ottaa jos sillä on nåälkä ja saat syötin sen lähelle. no mato nippi käy mutta lipat on tehokkaampia tai pilkit....

    • matoonkimiess

      Minä sain mökkilaiturilta kesällä 2012, puoli tuntia nyki, yhdesti tarttui ja irtosi (vei koko koukun). Sitten viimein sain sen ylös siitä rannasta. Oli joku about 40-50cm, en muista tarkalleen...

    • Anonyymi

      Suomen merialueella, jos hauet liikuskelee jossain muussa paikassa kuin itse onkii, niin luultavasti ei koskaan saa haukea ongella, varsinkaan silloin kun niitä ei ole paljon, jonka näkee vaikeudesta saada niitä virvelillä, ja se virvelöinti ei tuone tulosta, jos ihan niinku rantavedessä virvelöi; sieltä saa vain muita kaloja. Logiikkana voi olla myös se, että ahvenet ja särjet voi haluta olla muualla kuin hauet.

      Lahnnoja saa ongella samasta paikkaa kuin ahvenia, mutta syvemmältä. Kampelaakin saattaa joskus saada ongella samasta paikkaa, mutta syvältä luulisin.

      Jos onkii paikassa jossa liikuskelee haukiakin, niin sitten niitä saattaa paremmin saada, kuten ehkäpä kivikkojen läheisyydessä, tai missä ne nyt yleensä mieluiten asustelee ja liikuskelee siellä päin, joka voi riippua myös siitä, mitä on tarjolla. Jos sielät virvelöi haukia, niin sitten niitä on yleensä enemmän siellä. Samalla virvelillä saa myös ahvenia, ja ehkä isommat niistä uskaltaa olla lähempänä haukia.

    • Anonyymi

      Minä sain niin ison hauen ja kun vein sen bussilla kotiin niin siitä meni aikuisten maksu.

    • Anonyymi

      Aikanaan oli jopa ns. haukikoukkuja, lähes lohikoukun kokoisia.
      Sellaisella sain kerran talviaikaan noin 4- kiloisen meritaimenen, joku särjenkappale siinä taisi olla syöttinä.

    • Anonyymi

      Hyvällä tuurilla

    • Anonyymi

      Toi mies puhuu ihan täyttä paskaa

    • Anonyymi

      No eihän hauet nyt mitään matoja syö!

      • Anonyymi

        No ei tietenkään, sanoohan sen järkikin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3417
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      155
      2057
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      200
      1722
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1633
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      267
      1010
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      125
      959
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      919
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      875
    Aihe