Paronitar, lady Aikaterine Eishof kohotti pikarin huulilleen, ja hänen sirkkareikäiset saappaansa kolahtivat tavernan lautalattiaa vasten. Ensimmäinen siemaus osui kielelle. Samassa ternimaito teki tehtävänsä: se kiihdytti hermoston, jäykisti varpaat ja sai jopa varpaiden kynnetkin jäykistymään.
Akryllin herttua Olof Lotsburg joi oman fingerporillisensa hiljaa, silmääkään räpäyttämättä, tuntien kuinka ternimaidon elähdyttävä voima sai olon varmaksi ja vitaaliseksi.
Sillä välin kauempana, Hellockin metsän eteläisellä puolella, Jiiro Hobbin tavernassa ajuri Torbjörn Mössö-Örkki esitti tilauksensa baarin emännälle: ''hiukoo. Mä haluan nyt Saturnus-Pitzaa!''
Jiiro Hobbi nyökkäsi hyväksyvästi tiskin takaa. Hän pyyhkäisi liinalla puista pintaa ja sanoi matalalla, tietävällä äänellä: Puu-uunimme on tuota pikaa kolmetuhatta-asteinen, ja pitza kypsentyy kolmessakymmenessä sekunnissa. Mutta se täytyy leipoa ensin! Ei hätää, minulla on taikina valmiina.
Torbjörn Mössö-Örkki vastaa ''hyvä, kiitos. Otan odotellessa toisen tuopilliset Zartbitter-olutta, bitte!''
Jiiro tuo oluen pöytään. Torbjörn saNOO ''NYT juodaan! Zahhh!!''
Samassa kuppilan pariportti lennähtää auki ja sisälle saapastelee Cassy Willberg, Hellockin piirikunnan reliefi. ''Aiot kuulemma juoda tänään olutta, Torbjörn, niinkö te aiotte tehdä?'', hän sanoo ajurille. Torbjörn pyyhkäisee olutvaahdot suupielestäään ja sanoo reiliefille ''kyl maar, teidän majoneesinne!''. Reliefi virnistää ja hymähtää ja astelee baaritiskille. ''Iltaa, madame Hobbi. Saisinko pikarillisen hummerijuomaa, LÄK!''. Jiiro Hobbi jäykistyy ja ajattelee ''LÄK? Missä olen kuullut sen sanan aikaisemmin...''
AKRYLLIN HOVI
''LÄK!'', kuului keittiöstä. Ääni ei ollut ihmisen, ei liioin... eläimen.
Mitä se oli, ajatteli hovimestari Grunwald. Paronitar ja herttua ovat kirjastossa päiväkahvilla. (tai ternimaidolla...) Sporjo Hongg:ia ei oleolemassa. Torbjörn lähti jonnekin. (varmaan taas oluelle, kuten aina...)
Grunwald Munsterjelm on mies, joka ei pelkää mitään. Hän menee keittiöön katsomaan. Siellä ei näy mitään, mutta keittiön lattialla, uunin edessä on voipaperiarkki, jonka sisällä on jotain. Hovimestari kumartuu ja avaa käärön. ''Viherhomejuustoa...'' Miksi se on lattialla?
MADAME HOBBIN TAVERNA, HELLOCK
Reliefi Cussy Willberg saa hummerijuomansa. Hän kulauttaa puolet siitä kerralla alas kurkustaan ja toteaa: ensin sammutetaan jano, sen jälkeen taju. LÄK!'' Jiiro Hobbi kurkistaa takahuoneesta ja miettii ''Reliefissä on jotain outoa. ''Ajuri Torbjörn, jo hieman laitamyötäisessä, kommnentoi ''Jes GRIIK, reliefi! Jyrinäin, teidän auktoriteettinne! Kälä kälä kälä kälä!!''. Reliefi ei vilkaise Torbjörniä, reliefi ei sano sanaakaan. Reliefi tuijottaa baarin takaseinää kuin kivi.
AKRYLLIN LINNA
Grunwald tulee kirjastoon, jossa paronitar Eishof ja herttua Lotsburg ovat ''päiväkahvilla'' ja ilmoittaa ''hyvä herrasväki, saanen ilmoittaa, että keittiössä tapahtuu jotain erityistä. ''
Aikaterine laskee pikarinsa pöydälle.
Ternimaidon jälkivärinä kulkee hänen kehonsa läpi kuin sähköankerias.
Hänen jäykistyneet varpaansa nyt kengistä riisuttuina kopsahtavat lattiaan kuin pienet, karmiininpunaisiksi lakatut vasarat.
Mitä te kuulitte? hän kysyy, mutta ääni ei ollut kysymys.
Se oli komento, joka paronittaren tuntien kuuluu ''kertokaa, prego!''
Grunwald nielaisi.
LÄK.
Herttua Olof Lotsburg toistaa kysyen ''LÄK? Niinkö te sanoitte, Grunwald?''
Grunwald ''kyllä, Teidän Smetanaisuutenne. LÄK!''
Olof ja Aikaterine katsovat toisiaan. Paronitar sanoo ''Ja mitähän LÄK mahtaa tarkoittaa?''
Grunwald sanoo ''en tiedä, Teidän Pontevuutenne. Ei ole minulle tuttua kieltä, milady''.
Herttua Olof sanoo ''ei se ole ainakaan munabithiaa, se on selvä.''
HOBBIN TAVERNA
''Olen erittäin pahoillani, Torbjörn! Viherhomejuusto on loppunut, joten emme voi valmistaa Saturnus-Pitzaa tänä iltana. Kävisikö joku muu ruokalaji?'' Samma Jiiro miettii ''Viherhomejuustoa kyllä oli vielä aamulla kaapissa...''
Torbjörn Mössö-Örkki, tuo vallaton veikko, sanoo huolettoman humaltuneena ''ka, eipä tuo mittään! Minä otan sitten Natso-Hossii, bitte!''
Reliefi Cussy Willberg tuijottaa edelleen seinää kuin kivettyneenä; hän ei ole ottanut siemaustakaan hummerijuomaansa puoleen tiimaan. Yhtäkkiä änen suustaan kuuluu ''Daggro Hound Wenttso Houwwö Herr Läkä läkä läkä''.
Torbjörn kommentoi ''totta puhut, reliefi! Tänä iltana on todella hyvä kuu!''
Jiiro Hobbi avaa keittiösssä kaapin ja kaataa Natso-Hosseja tarjoiluvadille...
Ternimaito (novelli)
Anonyymi-ap
0
<50
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa521266Moottoripyöräonnettomuus
Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää86986- 164907
Jos oikeasti haluat mies
Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.105854Uusi ruokapaikka
Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä30843Kerro minulle totuus
Minä haluan kuulla sen nyt. Kenen kanssa sinä olet nykyisin, ja miksi jätit minut? 🐒201762Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as24729Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!
Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks44718Miten sinä voit?
Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua93707- 25657
Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu122645VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN
Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisikalaumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa43606- 61602
Useita poliisiautoja kunnantalolla
Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.12575- 83528
On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit78520Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.134518- 39495
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo185490sinulle....
Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.75487