yksi nainen on tullut usein lenkkipolulla vastaan ja hän pitää koiraa aina irti.hänellä on kettuterrieri ja minulla espanjanmastiffi.se kettis ryntää aina sitten hirmu rähinällä meitä kohti ja yrittää kiini minun koiraan.olen aina saanut häädettyä sen mukanani pitämällä kepillä.
eilen se iskikin kiini minun jalkaan.sillon mun jymy rouhasi sen selästä ja puri ensin selkärangan poikki ja sitte hengiltä.jymy oli koko ajan kiini.
olin eilen terkkarissa ja tänään poliisissa.tein rikosilmotuksen.se akkakin oli tehny nyt.tapauksella oli silmimnnäkijöitä.
tietääkö kuka mitä tässä on lain mukaa tulossa. se akka vaatii että minu koira on lopetettava.
sen kettis on repiny aikasemmin pahasti yhde sheltin.ei sen akan koiralla ollu mitää itsesuojeluvaistoo kun tuo minun koira on kuitenki aika iso.
akka uhos jotta hän hakee virosta jostain löytökodista niin pahan koiran jotta se tappaa minun koiran.
voinko jotain tehdä asiassa.
koirani tappoi
86
8179
Vastaukset
- typeriä
provoja, huoh ei näitä jaksa!
- PoliceGirl82
En ole perillä uutisista tai muusta mutta oletan että juttu on totta. Todella surullinen tapaus.
On hyvä, että olet jo ollut poliisin puheilla ja antanut oman kantasi ja näkemyksesi asioiden kulusta. Sinun koirasi oli kiinni kuten kuuluukin ja toinen siis ilmeisesti irti eikä omistajansa hallinnassa. Koirasi käyttäytyi rodulleen tyypillisesti ja puolusti sinua, joten en näe mitään aihetta syyttää sinua tai koiraasi tästä. Toivottavasti asia selviää mahdollisimman pian eduksesi. - voit!
mistäs voit olla varma että tämä oli provo?! minun mielestä tämä oli kyllä totta. ja toivon ettei viatonta koiraa tapettaisi, jos hän puolusti omaa perheen jäsentänsä! toivotaan että sinä tulet voittamaan jutun!
- Kiki
No se nyt on aivan selvä että sinua ei voida mistään rankaista eikä koiraasi määrätä lopetettavaksi. Tuon kettuterrierin emäntää voidaan ja pitää rankaista monestakin asiasta ja mikäli koiransa ei olisi kuollut niin se olisi lopetettava.
Suomessa tosin kaikki on mahdollista, mutta kertomasi perusteella sinä ja koirasi olette toimineet oikein. Mitään ette ole tehneet väärin, mitään ette olisi voineet tehdä toisin. Mikäli teitä rankaistaan se on ehdottomasti väärin.
Nyt vain sitten on seurattava että omalle koirallesi ei tuosta tule mitään käytösongelmaa.
Tsemppiä taisteluun! Tuommoset idootit kyllä osaavat vaatia kaikenlaista, sitä tarkoitan taistelulla.- reeta_83
Ei sinun kuulu maksaa mitään korvauksia koska koirasi oli kytketty asianmukaisesti, kettis oli irti. Tsemppiä täältäkin!
- Kiki
reeta_83 kirjoitti:
Ei sinun kuulu maksaa mitään korvauksia koska koirasi oli kytketty asianmukaisesti, kettis oli irti. Tsemppiä täältäkin!
Kyllä se on tuo kettuterrierin emäntä kenelle tässä rangaistuksia pitää antaa ja kenen pitää korvauksia toiselle maksaa.
Lisäisin se tärkeän asian että mielestäni tällä perusteella tätä espanjanmastiffia ei voida pitää vaarallisena eikä voida väittää etteikö koira ole emännän hallinnassa. Toivottavasti myös viranomaiset sen ymmärtävät. Tuo mastiffi sana vaan sellainen että monella menee fakta ja fiktio sekaisin. - reeta_83
Kiki kirjoitti:
Kyllä se on tuo kettuterrierin emäntä kenelle tässä rangaistuksia pitää antaa ja kenen pitää korvauksia toiselle maksaa.
Lisäisin se tärkeän asian että mielestäni tällä perusteella tätä espanjanmastiffia ei voida pitää vaarallisena eikä voida väittää etteikö koira ole emännän hallinnassa. Toivottavasti myös viranomaiset sen ymmärtävät. Tuo mastiffi sana vaan sellainen että monella menee fakta ja fiktio sekaisin.Omat koirani (toinen niistä on espanjanmastiffin käyttötarkoitusta vastaava) reagoisivat ihan samalla tavalla päälle yrittävään vieraaseen koiraan enkä katsoisi olevani korvausvelvollinen tai ettei koirat olisi hallinnassani. Näitä en vapaana ulkoiluta mutta jos joku muu katsoo oikeudekseen kuljettaa koiraansa kytkemättömänä niin on pidettävä huolta ettei oma koira pääse toisten koirien luokse. Taajamassahan järjestyssääntökin kieltää koiran vapaanapitämisen, miksei lakia noudateta?
- *MariSari*
reeta_83 kirjoitti:
Omat koirani (toinen niistä on espanjanmastiffin käyttötarkoitusta vastaava) reagoisivat ihan samalla tavalla päälle yrittävään vieraaseen koiraan enkä katsoisi olevani korvausvelvollinen tai ettei koirat olisi hallinnassani. Näitä en vapaana ulkoiluta mutta jos joku muu katsoo oikeudekseen kuljettaa koiraansa kytkemättömänä niin on pidettävä huolta ettei oma koira pääse toisten koirien luokse. Taajamassahan järjestyssääntökin kieltää koiran vapaanapitämisen, miksei lakia noudateta?
on taajamssa tuottamuksellinen asia ja tällöin todennäköisesti syyttäjä tulee vaatimaan rangaistusta nimenomaan siitä ja siitä seuranneista seuraamuksista. Mastiffi oli kiinni, joten se ei ole syyllinen. Joten mastiffin omistaja pidä puolesi, tapahtunut ei ollut sinun syytäsi. Käy vaikka näyttämässä koirasi poliisilaitoksella, jotta siellä todetaan sen olevan yhteiskuntakelpoinen. Ja jos olet huolissasi koiriesi suhtautumisesta muihin koiriin tapahtuneen jälkeen, voisi siedätys olla hyväksi.
Minulla on nuorin laumavartija alkanut rähisemään ohiajaville autoille, siis alle 2 m päästä meneville, ja me seisomme nyt aina välilä tien laidassa napostelemassa hyvää. Aina kun auto tulee liian läheltä, neiti saa hyvää jos on iisisti. Ja jos ei ole, niin siirrymme vähän kaummas napostelemaan. Aloitimme siis 5 metristä.
Sama voisi auttaa sinulla, jos se siis on tarpeen.
Ja vielä jos avuksi löytyisi joku tuttu mukava pikkukoira.? Me emmme ole rekrytoineet autoja, koska neiti tunnistaa kaikki tuttujen autot.
Tsemmpiä sinulle ja kyllä asiat selviävät!
- Kiki
Tosiaan sitten oli vielä tuo uhkaus että noutaa Virosta tappokykyisen koiran ja iskettää sen sinun koiran kimppuun tappomielessä. Sekin (uhkaus) on rikos ja kertoo naisen vaarallisuudesta paljon kun ottaa huomioon kaikki esille tulleet seikat. Kannattaa sekin viranomaisille kertoa. Tuommoselle akalle pitää saada kyllä eläintenpitokielto, mutta se lienee liikaa toivottu Suomessa. Kaikesta päätellen tuo akka on todella vaarallinen, toivotaan että myös viranomaiset vihdoinkin asiaan puuttuvat riittävällä voimalla.
- toisen koiran
en ensin jotenkin vaan tajunnu mitä kirjotit.nyt meni perille.
olipa tosi hyvä huomio tuo että täytyy ilmottaa se uhkaus.en sanonu sitä poliisille.ne sano kyllä jotta jos jotain tulee mieleen niin voi täydentää.
sillä uhkauksella oli jo monta kuulijaa.
poliisi oli tänään kuullu neljää todistajaa.oli kulema ollu yhteneväiset ja yhtäpitävät minun kertomuksen kanssa sano poliisi.kiitti sulle hyvästä huomiosta.
- Dude
Eli jos olen joskus ollut hereillä, niin eikös laki sano, että koirat ON PIDETTÄVÄ KIINNI!! Paremmin hallittavissa ja vältytään tälläisiltä asioilta. Kuitenkin, vaikka olisin nähnyt unta, niin sen terrierrin omistajan olisi pitänyt pitää koiransa kiinni!
- varoa
Kun on kerran tappanut,se voi tehdä sen uudestaan,myös kytkettyinä oleviin koiriin! Ja tämä on sitten ihan todellinen neuvo,ei mikään kiusanteko.
- itsellä koiria
Vaikka irrallaan ollut koira tuli sinun ja koirasi luo,sinun olisi pitänyt pystyä hallitsemaan koirasi.Olisit pitänyt koirasi niin ettei olisi yltänyt puremaan toista.Olisit lähtenyt koirasi kanssa erisuuntaan.Taidat olla ylpeä tappaja koirastasi.On niin jos koira pääsee tappamisen makuun se tappaa toistekkin,naapurissa oli hiljattain vastaavanlainen tapaus,heidän piti viedä tappajakoira piikille.
- tumalähtinen
Todella ikävä tapaus.
Mutta kyllä asia on niin,että vaikka tämä toinen koira olikin irrallaan räyhäämässä,niin ei sinun koirasikaan ollut hallinnassa!
Koirasi tappoi ja se tekee sen toistekin melko varmasti. - ....
Pitäkää piskinne kiinni niin näitä tällaisia ei sattuisi. Kaikilla on oikeus kävellä kadulla oman koiran kanssa rauhassa ilman että yksikään irtopiski tulee kokeilemaan onneaan. Jos tuleekin niin kytketyn ja purevan koiran omistaja EI ole korvausvelvollinen. NOUDATTAKAA LAKIA. Sama juttu kytkettyjen koirien kanssa, miksi se piski pitää tunkea toisen koiran nenän eteen syötäväksi, kukaan ei pakota!
- toisen koiran
ei sinulla kanssa järki sano mitään.en leimaa kettuterrieriä mutta on se sen verran kova puremaan ettei siinä pysty ajaattelemaan mitään muuta kuin miten pääsee irti.huusin ja itkin tuskasta.se oli sellainen ulkoiluväylä ja ambulanssi minut haki sieltä.
ystävän sidoin puuhun ja veli kävi sen noutamassa.jalkaan tuli paljon tikkejä ja lääkäri operoi pittkään.
minä muuten ole pieni nainen 45kg ja koirani on iso uros 72kg.olet tosi ymmärtämätön ja kova.miten itse olisit toiminu minun sijassani. - ....
toisen koiran kirjoitti:
ei sinulla kanssa järki sano mitään.en leimaa kettuterrieriä mutta on se sen verran kova puremaan ettei siinä pysty ajaattelemaan mitään muuta kuin miten pääsee irti.huusin ja itkin tuskasta.se oli sellainen ulkoiluväylä ja ambulanssi minut haki sieltä.
ystävän sidoin puuhun ja veli kävi sen noutamassa.jalkaan tuli paljon tikkejä ja lääkäri operoi pittkään.
minä muuten ole pieni nainen 45kg ja koirani on iso uros 72kg.olet tosi ymmärtämätön ja kova.miten itse olisit toiminu minun sijassani.Noita ymmärtämättömiä maailmanomistajia täällä riittää. Sinä et ole korvausvelvollinen yhtään mistään, sen kettiksen omistaja tässä olisi jos joku!
- hoitoon...
mietihän vähän kuule juttujasi....
- omaansa
Normaali reaktio koiralle on että se PUOLUSTAA
omaansa !
Kyllä HYÖKKÄÄJÄ on SYYPÄÄ ja vastuussa kaikkeen
sehän sen aloitti .Terrierin omistaja saa syyttää
itseään ja on täysin KORVAUS VELVOLLINEN aiheuttamisistaan kivuista ja säryistä !!
LAKI KIELTÄÄ irrallaan pitämisen ja irrallaan
terrieri on ollut kun hyökkää ihmisen päälle !! sinulta itsellä koiria. Totuus taitaa olla se ettet tiedä koirista juurikaan mitään ja tuskin sinulla on ainoatakaan koiraa.
Siinä vaiheessa kun Kettuterrieri hyökkäsi lauman ihmisjäsenen kimppuun , kuuluu asiaan lauman puolustaminen veriseen loppuun asti. Vastuu oli kettuterrierin omistajan.
En jaksa ymmärtää halpamaisuuttasi asiaan kuin asiaan. Tuollaisena on varmasti raskasta elää, ja tuntuu kuin saisit jonkinlaisen sairaan nautinnon loukatessasi toista. Kehoittaisin pitämään mölyt mahassasi ja joskus ajattelemaan asioita.- umalle
umalehtinen kirjoitti:
sinulta itsellä koiria. Totuus taitaa olla se ettet tiedä koirista juurikaan mitään ja tuskin sinulla on ainoatakaan koiraa.
Siinä vaiheessa kun Kettuterrieri hyökkäsi lauman ihmisjäsenen kimppuun , kuuluu asiaan lauman puolustaminen veriseen loppuun asti. Vastuu oli kettuterrierin omistajan.
En jaksa ymmärtää halpamaisuuttasi asiaan kuin asiaan. Tuollaisena on varmasti raskasta elää, ja tuntuu kuin saisit jonkinlaisen sairaan nautinnon loukatessasi toista. Kehoittaisin pitämään mölyt mahassasi ja joskus ajattelemaan asioita.Voisitko olla hyvä ja häipyä.
Jätä asiatietojen antaminen niille jotka jotain ymmärtää rotu koirista.
Onko omasikin niitä jotka hyökkäilee. Jos ne ovat isoja niin ne voi tappaa vielä jonkun hoiran - Koirankarva
umalle kirjoitti:
Voisitko olla hyvä ja häipyä.
Jätä asiatietojen antaminen niille jotka jotain ymmärtää rotu koirista.
Onko omasikin niitä jotka hyökkäilee. Jos ne ovat isoja niin ne voi tappaa vielä jonkun hoiranEn näe mitään väärää tuossa Uman jutussa.Älä nyt tee tästäkin aloituksesta henkilökohtaista hyökkäystä.
Niin mitkä olivatkaan ne sinun viisaat neuvosi ja mitä Uma sanoi väärin.
- toisen koiran
kaikille jotka asiallisesti vastasitte.minustaki tuntuu että olisin vahvoilla.kuitenki on jotenkin järkyttyny ja pelottava olo.aion tosiaan taistella koirani puolesta.
tuo oli tosi hyvä juttu jonka moni mainitsi että se voi olla tulevaisuudessa vaarallinen muille koirille eli kynnys purra on tullu matalaksi.
osaateko joku neuvoo miten sen saa estettyä.veli ulkoiluttaa sitä kun minä en voi.
nytki ystävä vahtii tuossa tuolin vieressä ja katsoo heti minuun kun vähänkin voihkaisen.ennen oli aika paljo omissa oloissaan lähinnä nukkui.
Kiitos vielä tosi paljon teille.- ....
Päästä ketään vierasta koiraa luokse, kytkettyjen koirien välillä voi tapahtua muutos aggressioon niin nopeasti ettei välttämättä ehdi reagoida. Voit käyttää apuna räminätölkkiä (eli juomatölkki johon laitat kiviä sisään) tai potkaiset yksinkertaisesti sitä luokse pyrkivää vierasta koiraa (ja nipottajille: tämä voi ihan oikeasti pelastaa sen pikku kullanmurun hengen.) Ennakoi tilanteita mahdollisimman paljon äläkä päästä yhtäkään vierasta koiraa liian lähelle omaa koiraasi! Jos koirasi tulee toimeen vapaana toisten koirien kanssa, ok, mutta kytkettynä tilanne voi muuttua äkillisesti!
- ame733
Voisithan tietysti ottaa yhteyttä jo nyt ongelmakoirien kouluttajaan ja harjoitella tilannetta jossa vieras koira tulee teidän lähelle. Koirallesi jäi varmasti takaraivoon tuo tapahtuma, saattaisi olla hyvä näyttää koiralle että kaikki koirat eivät hänen laumansa kimppuun hyökkää. Koiralla kuitenkin on niin voimakkaat estot lajikumppanin tappamisen suhteen, että tuo tapaus järkytti myös koirasi mielenrauhaa.
Olen täysin sinun puolellasasi, toivottavasti oikeus tapahtuu ja koirasi saa elää. - Koirankarva
Jopas on tapaus.Eniten minua ajatteluttaa se sinun jalkasi.Kettuterrieri on metsästyskoira ja on erittäin kovaleukainen ja isohampainen.veikkaanpa että sairasloma tulee olemaan pitkä ja arvet jää.Olet varmaan oikeassa eikä pitäisi olla hätää vaikka menisi käräjille ainakin näin maalikosta tuntuu.
Tietysti voi se vastapuoli palkata jonkun kieron asianajajan.Ne osaa kyllä vääntää selvänkin asian vaikka miksi.
Koeta jaksaa tuskasi keskellä.Tuo mitä sanoivat koirasi mahdollisesta luonteen muutumisesta kannattaa tosiaan ottaa tosissaan. oireet jo viittaa siihen että puolustusvietti on herännyt ja aktivoitunut hyvin vahvaksi.Kun pystyt joskus niin mene koulutuskentälle tai ota yhteyttä ammattilaisiin.Koirasi on suurta ja aika voimakasta rotua. - toisen koiran
ystäväni vartioi tosiaan minua nyt hyvin tarkkaankun kävin vessassa niin odotti oven takana.joskus pentuna tehnyt noin viimeksi.
nyt on 2 1/2v.jääkaapille kun menin niin oli mukana ja kun tarjosin jotain niin ei syönyt.vasta kun tulin tänne istumaan niin kävi sitten äkkiä syömässä ja heti takaisin.
nyt iski paniikki että menikö ystävä piloille tuossa tapauksessa.että minä vihaan sitä kettiksen omistajaa nyt jos omastani tuli sen takia vaarallinen.:(((- on tapettava
koira pitää pystyä pitämään aina hallinassa,ja tuosa et pystyny.koras on nyt hullu tappajakoira,ja eikun henki vaan pois,toivottavasti häviät jutun.
- käy kiinni
on tapettava kirjoitti:
koira pitää pystyä pitämään aina hallinassa,ja tuosa et pystyny.koras on nyt hullu tappajakoira,ja eikun henki vaan pois,toivottavasti häviät jutun.
Kyllä vika on naisessa kun antaa terrinsä olla
vapaana ,ovathan ne kovia luolakoiria ja kun
ottavat OTTEEN eivät kyllä irrota !!!
Niin tekevät luolassa ketun kanssakin ,suin
päin saaliiseen ja kiinni niin etteivät hevillä irrota !
Taisi nainen toivoa että pääsee eroon koirastaan ????....
koska vapaana koiraansa ulkoilutti .
Ei ole ottanut rodusta selvää ja tietoa
rodun ominaisuudesta otekoirana ,kiinni mistä
saa. - rene31
nyt saattaa olla vaarana että sun koiralle on tavallaan jäänyt se sun suojelujuttu päälle. en tiedä miten sellaisen voi saada "pois kytkettyä", mutta mä käyttäisin tuossa tilanteessa ainaskin jonkun aikaa kuonokoppaa. sen takia jos nyt tulee joku kiltti pikkukoira häntä heiluen tekeen tuttavuutta, niin koirasi saattaa kokea että taas joku raivohullusekopää aikoo hyökätä -ja "naps"
- vauhdissa
on tapettava kirjoitti:
Jos sulla on joku hullu terrieri jalassasi kiinni
hampaineen, kysyn vai mitä pystyt siinä tekemään ??
Ja se terrieri jos olisi ollut kiini niin kaikki olisi OK.
Toivottavasti sinä "on tapettava" häviät täältä,
kun et edes tuollaista asiaa ymmärrä. Mene nyt niin äiskä tulee pyyhkii....
Mutta mahtoiko kettiksen omistajalla olla kaikki kotona. Jos kertomasi juttu on kaikilta osin totta ei sinulla pitäisi hätää. Koira hyökkäsi kimppuusi vahingoittamistarkoituksella ja oma koirasi vain puolusti ja totteli vaistojaan. Joudut ilmeisesti sairaslomalle, sillä tuollaisen purema ei olekkaan ihan pikkujuttu.
en ehtinyt laittaa loppua kun viesti karkasi Sissin tassun painamisella enteriin.
Eli tee ilmoitus poliisille naisen uhkailusta hankkia se peto Virosta. Mielestäni jo tuossa lauseessa tuli selväksi hänen ajatusmaailmansa koiran pitoon.- toisen koiran
umalehtinen kirjoitti:
en ehtinyt laittaa loppua kun viesti karkasi Sissin tassun painamisella enteriin.
Eli tee ilmoitus poliisille naisen uhkailusta hankkia se peto Virosta. Mielestäni jo tuossa lauseessa tuli selväksi hänen ajatusmaailmansa koiran pitoon.Kiitos sullekin kaikesta.sen ilmotuksen teen heti maanataina.tuossa jo joku toinen meuvoi myös.
poliisi sanoikin jos jotain tulee mieleen niin voi lisätä.kaksi niistä silminnäkijöistä oli tuttuja ja soitin heille.molemmat olivat kertonee poliisille tuosta uhkauksesta.
tämä tuuttuni tunsi tuon naisen ja kertoi että sillä on edellisen koiran poliisit lopettanu kun se puri kolmea eri ihmistä.ei tietysti samalla kertaa vaan vuoden aikana.
taitaa olla aika seko koko muija. - toisen koiran
umalehtinen kirjoitti:
Eli tee ilmoitus poliisille naisen uhkailusta hankkia se peto Virosta. Mielestäni jo tuossa lauseessa tuli selväksi hänen ajatusmaailmansa koiran pitoon.jatkan sen verran että sinulla taitaa olla kiva hauveli se sissi.oikea nettikoira.varo vaan ettei se ala itse surffailla.mitä rotua haukkusi on.jos mun jymy painaltaisi niin taitaisi koko näppis mennä poikki :))
- Bullien ja muiden puolesta!
Se terrierin omistaja on yks nistä tyypillisistä jotka ottaa koiran eikä tiedä niistä mitään! Mutta se, joka hänelle on koiran antanut, on joko tyhmä tai muija valehteli sille.
Mä ainakin olisin ylpee koirastani jos se mua tuolla tavalla puolustais (enkä nyt tarkoita että sen pitää tappaa jne)! Mutta ota johonkin kouluttajaan yhteyttä että tulevaisuudessa ei tule mitään ongelmia... Koirasi teko oli mielestäni oikein, teki lopun tuommoiselle raivostuttavalle ongelmalle! Ja se muija pitäis pistää lukkojen taakse! Ihme ämmä...
Se ei voi yksinkertaisesti saada Virosta koiraa. Jos Virosta haluaa koiran, pitää kertoa omat taustansa. Sieltä ei koirat ihan kaikenlaisille tolloille eksy! Niitä ei anneta kuin kunnon rakastaviin perheisiin!
Jymysi taitaa nyt vain olla huolissaan sinusta. Se vaistoaa pelkoa ja on siksi tukenasi. Ole onnellinen koirastasi!
Voimia ja jaksamista teille! Kyllä oikeus voittaa! ;)- ricksu
Mitä useammin koira pääsee toteuttamaan "opittua" aggressiota,sitä syvemmälle se juurtuu koiran käyttäytymiseen.
Käytöshäiriöihin on puututtava ajoissa,jos niille halutaan jotain tehdä! - Tappajakoira
Eikös ne bullit ole niitä pahimpia tappajakoiria.
vielä pahempia kun mastiffit. Lisäksi vielä seropeja kaikki tyyni.
ampua pitäsi kaikki bullit ja mastiffit ja muutkin isot koirat ja tappajakoirat. - Koirankarva
Tappajakoira kirjoitti:
ampua pitäsi kaikki bullit ja mastiffit ja muutkin isot koirat ja tappajakoirat.Nikkisi mukaan Tappajakoira joten ei muuta kun jonoon vaan siitä.Minä voin tulla ampumaan jos saan aloittaa sinusta.
Toivottavasti nähdään pian niissä merkeissä. - Bullien ja muiden puolesta!
Tappajakoira kirjoitti:
ampua pitäsi kaikki bullit ja mastiffit ja muutkin isot koirat ja tappajakoirat.No mutta, eikös tää keskustelu oo tarkotettu vähän niinku koira-immeisille? Jos et tunne rotua (elikkä puhun nyt "Tappajakoira":lle!) niin voisitko YSTÄVÄLLISESTI JÄTTÄÄ NUO TYPERÄT KOMMENTTISI SINNE MAHAASI!? Rasittavaa kun jotkut pahimman luokan juorujen uskojat tulee tänne puhuu paskaa!
Ja toisen koiran onnee sulle! Kyl sä voitat ihan varppina!
- Rakki
umalehtinen tämän palstan Jumala?
- terävä kynä ja ajattelija
vaan sinä tunnut olevan tämän palstan paskahousu.
Ei tuollaisten kanssa jaksa täällä. Tämäkin aloitus oli täyttä asiaa, ja sitten tuollainen ammatti häirikkö ja käytösongelmainen luulee olevansa kovastikin huvittava, häiriköiden täällä erilaisilla keksityillä nikeillä, eikä koskaan uskalla tulla esiin.
Sen uskallan sanoa, sinun päättävän päiväsi pöpilässä täysin parantumattomien luonne ja käytösvammaisten joukossa. - Koirankarva
Uma ei ainakaan tällä kertaa purrut jos et sattunut huomaamaan.Joten turha hyökkäillä ketään henkilöä vastaan.
Tuossa aloituksessa on todellista aihettakin mistä keskustella.
- Kiki
Minun mielestä ei kannata olla vielä äärimmäisen huolestunut Jymyn tulevasta käytöksestä ja luotettavuudesta.
Se teki vain sen mitä sen pitääkin tuollaisessa tilanteessa tehdä. Myös tuo tarkkaavaisuuden lisääntyminen on varmasti normaalia. Se koki vaaratilanteen, teki työnsä ja tietenkin on nyt enemmän varuillaan kun kerran on jo ikäviä tapahtunut. En usko että sen harkintakyky kuitenkaan on heikentynyt tämän tapauksen vuoksi.
Täytyy tietysti mm varoa nyt antamasta koiralle väärää signaalia vartioinnin ja puolustamisen tarpeesta, eli pitää näyttää että itse taas selviää arkisista tilanteista. Pitää näyttää että emäntä on taas voimissaan ja on edelleen laumansa johtaja. Pitää myös varmistaa se että koira on sinun käskynalainen ja luottaa sinun harkintakykyysi. Aivan arkisesti sekin. Ei minkään ole muututtava suhteessanne, sitä on vain ylläpidettävä niinkuin normaalistikin.
Olisi hyvä myös ainakin keskustella näitä koiria tuntevien ihmisten kanssa Jymyn tilanteesta. Ai niin, kasvattajankin kanssa voisi olla hyvä keskustella tilanteesta.
Kuitenkaan Jymyä ei mielestäni ole syytä nyt mitenkään erityisesti "kouluttaa" kohtaamaan muita koiria ja ihmisiä. Siinä on aina oma jännityksensä ja koira voi ymmärtää sen väärin. Parasta terapiaa on todennäköisesti normaali arki.
En ole tässäkään asiassa mikään ekspertti, mutta näin minä asian koen.
Tsemppiä vielä ja toivottavasti toivut fyysisesti ja henkisesti nopeasti tästä ikävästä tapahtumasta. Hyvin sinä oot Jymyn kanssa selvinnyt ja uskon että niin on tulevaisuudessakin!- Tappajakoira
Et ymmärrää näköjään koirista mitään.
Seuraavaksi se tappaa jonkun lapsen joka juoksee lähellä emäntää.
Muutenkin mastiffit on teehty vain taapajiksi ja nyt se ääsi veren makuun.
Tappaja se piski on ja ylipainoinenkin niin varmaan moni teistäkin. - Koirankarva
Tappajakoira kirjoitti:
Et ymmärrää näköjään koirista mitään.
Seuraavaksi se tappaa jonkun lapsen joka juoksee lähellä emäntää.
Muutenkin mastiffit on teehty vain taapajiksi ja nyt se ääsi veren makuun.
Tappaja se piski on ja ylipainoinenkin niin varmaan moni teistäkin.Häivy ja vähän äkkiä täältä noine sairaine mielipiteinesi.Ilmeisesti siellä suljetulla osastolla jolla olet ei käytetä edes niitä terapiakoiria.
- Tappajakoira
Koirankarva kirjoitti:
Häivy ja vähän äkkiä täältä noine sairaine mielipiteinesi.Ilmeisesti siellä suljetulla osastolla jolla olet ei käytetä edes niitä terapiakoiria.
syytettynä knnianloukkauksesta.
minulla on näyttää terveen paperi vaan oknos sinulla.
mitä sitten jos olisin ollu suljetulla.jos minä olen kuntoutunu.
sinut sine nyt pitäs sulkee senkin karvakasa kirppupesä.sssssssssssssssssssss - terveenä muiden joukossa
Tappajakoira kirjoitti:
syytettynä knnianloukkauksesta.
minulla on näyttää terveen paperi vaan oknos sinulla.
mitä sitten jos olisin ollu suljetulla.jos minä olen kuntoutunu.
sinut sine nyt pitäs sulkee senkin karvakasa kirppupesä.sssssssssssssssssssssolla noin sairas. Tällä kertaa nikkisi tappajakoira. Voisitko lähteä hörhöilemään vihdoin ja viimein jonnekkin muualle. Kohta häämöittää se suljettu osasto, jonne tiukan näköiset sedät tulevat hakemaan sinut. Ja toivottavasti heittäisivät myös ikkunattoman pyöreän huoneen avaimen ikuisesti kadoksiin.
Olen jälleen ilmoittanut ylläpidolle tästä sairaasta häiriköstä - reeta_83
Älä tee muiden koirien kohtaamisesta isoa numeroa, jatkat ihan niinkuin ennenkin mutta en suosittele kontakteja muihin koiriin, ennemmin neutraalia suhtautumista harjoittelisin. Espanjanmastiffilla taitaa olla yhtä ainutlaatuinen itsenäinen tilannearviokyky kuin kaukasianpaimenkoirallakin joten se tuskin alkaa käyttämään hampaitaan joka ikiseen ohikulkijaan syyttä suotta mutta tilanteen tullen se ei epäröi puolustaa omiaan vaikka henkensä uhalla. Eihän se tässäkään tapauksessa käynyt suinpäin kettikseen kiinni, vasta sitten kun kettis puri sinua jalasta? Uskoisin että koirasi on erittäin tervepäinen ja yhteiskuntakelpoinen koira, toisin kuin kettis.
- Gaala
Älä välitä noista tyhmistä jotka ilkeilee. Kuitenkin suurin osa on hyvin asiallisia todellisia koiraihmisiä.
Luulen ettei nuo pilkkaajat ole mitään oikeita koirienystäviä.
Minulla on itsellä kaksi kettuterrieriä (toinen sileä toinen karkeakarvainen). Niiltä kyllä puuttuu itsesuojeluvaisto täysin ja se on korvautunut sisulla. Sitä sisua tarvitaan alkuperäisessä käytössä kettujen ja mäyrien luolametsästykseesä.
Minulle ei tulisi mieleenkään päästää niitä irti lenkkipolulla tai edes omassa pihassa. ne hyökkää varmasti jos toinen (varsinkin outo tai iso) koira kulkee lähimaastossa.
Voi sinua raukkaa mihin olet joutunut. Ethän katkeroidu kettuterriereille. - asiasta
Nyt 10-vuotias koirani,lähinnä ajokoiraa muistuttava
sekarotuinen uros tappoi ollessaan 4-vuotias,(siis kuusi
vuotta sitten) pihallemme tulleen lapinkoira-uroksen. Koiramme oli yksin aidatulla
pihalla,me olimme kauppareissulla,joka kesti noin
tunnin verran.Lappari-uros oli tullut pihaamme joko
aidanraosta tai orapihlaja-aidan välistä,tappelu oli
tullut,koirassanikin oli puremajälkiä,vastapuoli
oli valitettavasti hengetön niskaan ja kurkkuun osuneisiin lukuisiin puremiin.Koirani luonne ei mitenkään muuttunut traagisen tapahtuman jälkeen,se on edelleen ns. kiltti ja ujo, toisia koiria ja ihmisiä kohtaan.Kuollut toinen uros oli karannut
omalta pihaltaan noin kilometrin päästä,tunsin vielä ulkonäöltä kyseisen koiran.Mitään vaateita
emme saaneet kuolleen koiran omistajilta.
Koirani ei ole koskaan edes haukkunut vastaantulevalle koiralle (10v aikana),epäiltiin
osaako se edes haukkua,mutta tuo omalle alueelle
tunkeutuminen taisi olla ns.liikaa muuten rauhalliselle koiralle. Aivan samanlainen koira
se on ennenkuin tuota kamalaa tapahtumaa.- sama kokemus
mun seropi kans tappoi vuoden ikäisenä kimppuunsa hyökänneen koiran mutta ei se siitä mitenkään muuttunut....tai vihaa se vähän samannäköisiä koiria kuin se tapettu oli.
- PoliceGirl82
sama kokemus kirjoitti:
mun seropi kans tappoi vuoden ikäisenä kimppuunsa hyökänneen koiran mutta ei se siitä mitenkään muuttunut....tai vihaa se vähän samannäköisiä koiria kuin se tapettu oli.
Tuli mieleen tapaus, jossa ystäväni bernhardilainen tappoi kääpiökoiran. Koira oli ollut omassa pihassaan, kun tuo pikkukoira oli kävellyt ohitse ja alkanut aidan alta sille räksyttää. Koira oli noussut ylös todella rivakasti ja purrut suoraan koiraan kiinni, oli sitten pieni koira kuollut välittömästi. Omistaja-nainen kiljui hysteerisenä ja huusi ystävälleni kuollut koira sylissään, että "Tämä koira maksoi 5000 markkaa, korvaat kyllä joka pennin, niin! 5000 tuhatta markkaa, kuulitko!" Ja juossut koirineen tekemään rikosilmoituksen. Loppujen lopuksi ystäväni ei joutunut maksamaan mitään, koska koiran katsottiin olleen omalla tontillaan (kuten se olikin) ja molempien irrallaan, tosin toinen laittomasti (yleinen tie).
Mutta että kuollut koira käsivarsillaan ja raha mielessä... =( Aika surullista.
Jymylle ja Jymyn emännälle: Älkää murehtiko vaan jatkakaa tavallista elämäänne. Osoitat vaan kaverillesi että kaikki on kunnossa ja pärjäät taas hienosti. Me kerätään vaikka addressi jos tilanne menee niin hankalaksi, tuskin kuitenkaan menee. Kaikkea hyvää! - Pena. K
PoliceGirl82 kirjoitti:
Tuli mieleen tapaus, jossa ystäväni bernhardilainen tappoi kääpiökoiran. Koira oli ollut omassa pihassaan, kun tuo pikkukoira oli kävellyt ohitse ja alkanut aidan alta sille räksyttää. Koira oli noussut ylös todella rivakasti ja purrut suoraan koiraan kiinni, oli sitten pieni koira kuollut välittömästi. Omistaja-nainen kiljui hysteerisenä ja huusi ystävälleni kuollut koira sylissään, että "Tämä koira maksoi 5000 markkaa, korvaat kyllä joka pennin, niin! 5000 tuhatta markkaa, kuulitko!" Ja juossut koirineen tekemään rikosilmoituksen. Loppujen lopuksi ystäväni ei joutunut maksamaan mitään, koska koiran katsottiin olleen omalla tontillaan (kuten se olikin) ja molempien irrallaan, tosin toinen laittomasti (yleinen tie).
Mutta että kuollut koira käsivarsillaan ja raha mielessä... =( Aika surullista.
Jymylle ja Jymyn emännälle: Älkää murehtiko vaan jatkakaa tavallista elämäänne. Osoitat vaan kaverillesi että kaikki on kunnossa ja pärjäät taas hienosti. Me kerätään vaikka addressi jos tilanne menee niin hankalaksi, tuskin kuitenkaan menee. Kaikkea hyvää!ÄÄLIÖ! ETTÄ KUN KOIRA ON KERRAN PÄÄSSYT VEREN MAKUUN, SE ON LOPETETTAVA ! ei muuta kuin piikille ja äkkiä
- Minä yksi vaan
Pena. K kirjoitti:
ÄÄLIÖ! ETTÄ KUN KOIRA ON KERRAN PÄÄSSYT VEREN MAKUUN, SE ON LOPETETTAVA ! ei muuta kuin piikille ja äkkiä
Kuulehan Pena! Eivät koirat ole sinun kuvitelmiesi mukaisia, ei todellakaan! Koiraa voidaan katsos OPETTAA! Toisin kuin SINUA! Sinut se olisi tapettava!
- Kettuterrieri
.....olen kehitetty metsästyskoiraksi
.....olen peloton ja rohkea
.....olen hyvin kovapurentainen ja isoegoinen
.....olen tottelevainen kun minut opetetaan sellaiseksi
.....en ymmärrä mitä tarkoittaa itsesuojeluvaisto
.....en sovi kenelle hyvänsä
.....en kaipaa muuta kuin isännän joka ymmärtää minua
.....en ole paha enkä kiero- story
olit aika kiva ja olit oikealla asialla ettei rodun maine mustaannu
- tehdä tuon
jostain muustakin rodusta vaikka huskystä
- Kettuterrieri
tehdä tuon kirjoitti:
jostain muustakin rodusta vaikka huskystä
En voi koska olen kettuterrieri. Pyydä huskyä tekemään itsestään.
- OTAN SK. KETTIKSEN
Meidän viisi henkinen perhe saa oman kettuterrierin pennun2viikon päästä,olemme käyneet kasvattajalla katsomassa,kaikki näkemämme kettikset ovat olleet ystävällisiä ja avoimia pomppukoiria hyppivät kuin vietereillä.Vapaasti ovat voineet lapset tehdä tuttavuutta heti ensi sekuntista.Koirat ovat yhtä viisaita kuin lapset, ne näkevät puheiden taakse,tunnemaailmasi.
- päin
Suomea tapaus sattunut?
- on töissä
tampereela ja sano tossa pari päivää sitte kun tuli töistä että oli koira purru pahasti tytö jalkaa...
en sit tiiä oliko sama juttu - raivostu kun apina
on töissä kirjoitti:
tampereela ja sano tossa pari päivää sitte kun tuli töistä että oli koira purru pahasti tytö jalkaa...
en sit tiiä oliko sama juttukun kerron että lähetin tänne tällasta tietoo.sano ettei hän sais puhuu mitää ja nyt niitä levitellään netissä jos häneltä lipsahtaa jotai
- makita
jos toinen emäntä meinaa ottaa virosta jonkun tappajakoiran niin ota itse kolkytnollakuutonen mukaan ja nappaa se koira 500M päästä. hommaa siihen vielä yökiikari jotta näet pimeässä..
- sakemanni-pelkuri
Luin koko pitkän vastausketjun tähän asti. Olen itse ollut pikkutyttönä tilanteessa, jossa koulukaverini oli ulkoiluttamassa perheensä sakemannia. En osannut pelätä koiraa, koska perheessäni oli ollut koko elämäni ajan pystykorva ja/tai ajokoira isäni metsästysharrastuksen apukavereina. Koiramme olivat perheen lemmikkejä.
Koulukaverillani oli kuvia, joita hän oli näyttämässä minulle, jolloin menin ilmeisesti liian lähelle koiran suojelupiiriä, ja sitten tapahtui. Koira olisi varmaankin repinyt minut riekaleiksi, ellei koulukaverini olisi saanut pidettyä koiraa jotenkuten paikallaan, kun minä pingoin pakoon. Myöhemmin kuulin, että koiralla oli erittäin voimakas suojeluvaisto, ja siitä oli vanhemmiten tullut agressiivinen.
En tiedä koirasi ikää, mutta ottaisin tosissani neuvot, kun joku kehoitti käyttämään kuonokoppaa. Koira on eläin, ja omistajansa suojeleminen on sille kunnia-asia. Se ei ymmärrä tehneensä mitään väärää, ja tekisi saman uudestaan ja uudestaan. Koirasi ei ole tehnyt mitään väärää suojellessaan tässä tapauksessa sinua, mutta se voi joskus jossain toisessa tapauksessa suojella sinua väärällä tavalla. Se ei ymmärrä ihmisten lakeja.
Pidä pintasi, kuulostaa, että olet vahvoilla. Pienenä naisena teit uroteon pitäessäsi kiinni isoa koiraa sen puolustaessa sinua.- Kiki
Kuonokoppa on hyvä turvaväline, mutta se ei ole ongelmaton. Mielestäni sitä ei kannata käyttää mikäli ei todella epäile että koira on ilman sitä vaarallinen. Kuonokoppa voi vaikuttaa sekin koiran käytökseen, eikä aina välttämättä positiivisesti. Eli se on vaihtoehto, mutta mielestäni viimeinen vaihtoehto.
Tuo kuonokopan vaikutus riippuu tietysti monesta asiasta. Tämäkin asia on siis kovin yksilöllinen, niinkuin melkein kaikki koiriin liittyvät asiat ovat.
- tämäkin
Kuitenkin koirasi puolusti sinua ja toimi juuri niinkuin pitääkin. Itsellä on airis ja varmaan sekin puolustaisi ainakin toivon niin vastaavassa tilanteessa.
- eläinlääkäri
Päässyt veren makuun.Olisi pitänyt kouluttaa patemmin. Ei tervejärkiset koirat noin tee, vaikka kuinka vapaasti liikkuva koira tulee vastaan. Meidän pikkuinen tipsu on ollu vapaana aina, leikkinyt vapaana bullmastiffien, irlanninsusikoirien, rotweilerien ym. kanssa eikä ikinä mitään tapahtunut. Lopeta koirasi, sinun olisi pitänyt kasvattaa se oikein. Pilasit nyt omankin koirasi elämän js tapatit jonkun vanhan yksinäisen mummon ainoan ystävän.
- Milla
Tervejärkinen koira (HUOMAA sana koira) puolustaa laumaansa.
- Iso-D
Milla kirjoitti:
Tervejärkinen koira (HUOMAA sana koira) puolustaa laumaansa.
Normaali koiralle ei mikään ole niin tärkeää, kuin oma lauma ja sitä kuuluu puolustaa.
Hieman kuulostaa huolestuttavalta tuo koiran nykyinen käytös, mutta eiköhän se tosta lähde taas elämä normalisoitumaan.
Kuullostaa nuo muutamat kommentit vähän kummalliselta "olis pitänyt pitää koira hallinnassa ja kävellä pois".
On varmaan kiva kävellä kun koira puree nilkkaa tosissaan.
No toisaalta asiahan on niin, että näistä koiratappelu hommista harvemmin mitään lopetusjuttuja tulee, vaan lähinnä silloin, kun purukohteena on ihminen.
Tsemppiä jatkoon toivotellen!
- Pyree
Tapaus on harvinaisen selvä. Mutta tappajakoiraa hokeva on siinä oikeassa että mastiffit on luotu alunperin tappamaan. Niiden tehtävänä oli vartioida lammaslaumoja ja tappaa lähelle tulleet sudet. Niitä tosin on hiukan jalostettu sen jälkeen.
Oma pyreneittenmastiffini käyttäyty hiukan samoin kuin ko. tapauksen espanjanmastiffi samankaltaisessa tilanteessa. Siinä irrallaan juossut koira(keskikokoinen) ei tosin kuollut, verta siitä jostain tosin tuli. Hyökkääjä luovutti ajoissa ja luikki pakoon ja sen omistaja totesi tapauksessa: anna niiden tapella...oppiipahan vähän käytöstapoja tuo minun...Itse olin aivan äimistynyt koirani reaktiosta(aluksi ihmetteli ja väisteli hyökkääjää, sitten tulistui kuin taikaiskusta), se kun on lauhkein koskaan näkemäni koira. En ole ennen enkä jälkeen nähnyt sen suuttuvan mistään.- Kiki
Ei näitä koiria ole oikeastaan luotu tappamaan vaan paremminkin vartoimaan ja suojelemaan. Tappaminen on eri asia kuin suojeleminen, vaikkakin suojeleminen edellyttää kykyä tappaa tarvittaessa. Oleellista on kuitenkin hyvä harkintakyky. Sitä osoitti myös oma koirasi kun "suuttui" vasta kun se oli ainoa keino suojella laumaa ja/tai itseä. :)
Tavallaan pilkunviilaamista, mutta mielestäni tuo on tärkeä seikka tuo hyvä harkintakyky. - Hekotius
käyttäytyvät samalla lailla, laumaansa puolustaen. Ei koiran välttämättä tarvitse olla edes laumanvartija- tai palveluskoira, jotta puolustaminen onnistuu. Nimim. siskon snautserin hampaisiin usein joutunut ;)
- asia
tottakai terrieri käy sinuun kiinni,jos olet aikaisemmin kepin kanssa sitä peloitellut,koirilla on harmillisen pitkä muisti .Toivottavasti saat jalkasi kuntoon.
Toivottavasti oma koirasi ei saanut tästä ikävää tapaa,kun huomasi miten pääsee eroon rähisiöistä. - lili
Harmillinen tapaus molempien puolesta:( olisi ollut hieno asia että te molemmatkin olisitte tässä tilanteessa hallinneet koiranne ..vahingoille kun ei taas mitään voi :(
...Itselleni kävi aikoinaan niin että koirani pääsi vahingossa irti hihnasta(kettuterrieri karkeakarvainen) ja se ryntäsi hyväntahtoisen iloisesti kuten aina kahden belgian paimenkoiran luo. Niiden emäntä kiljui äkkiä että älä päästä sitä tänne ja hänen koiransa kieltämättä olivatkin hampaat irvessä ...minä pelästyin ihan sikana ja kiljuin koiralleni että paikalla ei mene...onneksi kettikseni hämmästyi meidän molempien pelästynyttä ääntä ja pysähtyi kuin seinään katsoen minua ilmeellä että mitä nyt?Sain siis kytkettyä koirani
ja kaikki hyvin lopulta mutta oli ns. läheltä piti tilanne..kerroin tämän siksi että voi tulla tilanteita jossa on hyvä että molemmat hallitsisivat koiransa. Ja kuten aina pienelle koirallehan siinä huonosti käy :(
Ja pakko puolustaa vielä terrierien mainetta sitä kun tunnutaan aina haukkuvan epäsosiaaliseksi..omalta kohdalta kerrottua niin kettikseni tulee hienosti toimeen muiden koirien kanssa ja on aina koirahotellissa saanut kiitettävän lausunnon tästä ominaisuudesta..koirani on myös hyvä opettaja pennuille kärsivällinen ja rehti joka murahtaa tarvittaessa kun täytyy laittaa pennut ruotuun eli se on hyvä koira sosialistamaan toisia koiria. Vanhat luotettavat koirat lienee parhaimpia toisten koirien sosiaalistamiseen.- lili
...toki belggareissakin on ihania sosiaalisia yksilöitä kuten muissakin roduissa sattui vain kohdalleni vihaiset yksilöt tuolla kertaa...
- Kiki
Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta pakko vielä korostaa että tässä tapauksessa tämä espanjanmastiffi oli ymmärtääkseni täysin emännän hallinnassa. Se tappoi kettuterrierin vasta kun oli pakko, eikä ymmärtääkseni ollut tilanteessa muuten vaarallinen tai hallitsematon. Koira toimi siis oikein ja vieläpä erittäin hyvällä harkintakyvyllä.
Kettuterrierin emäntä puolestaan ei edes yrittänyt hallita koiraansa, vaan piti vaaralliseksi tiedettyä koiraansa vapaana.
Mikähän on muuten Jymyn ja emännän tilanne nyt? Toivottavasti kaikki on hyvin! - Kiki
lili kirjoitti:
...toki belggareissakin on ihania sosiaalisia yksilöitä kuten muissakin roduissa sattui vain kohdalleni vihaiset yksilöt tuolla kertaa...
Olivatko nuo belgianpaimenkoirat nyt oikeastaan vihaisia? Ei ainakaan kerrotun perusteella niin voi väittää. Vai ilmenikö se vihaisuus muulla tavalla? Miten ne käyttäytyivät kun oma kettuterrierisi ei enää lähestynytkään niitä vaan sait sen kiinni?
Toiset ovat iloisen tunkeilevia ja toiset eivät siedä muita koiria tuollaisissa tilanteissa. Siinä sitä on selkkauksen ainesta aivan riittävästi. Hyvä kun ei mitään tappelua tuossa päässyt syntymään. :P - lili
Kiki kirjoitti:
Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta pakko vielä korostaa että tässä tapauksessa tämä espanjanmastiffi oli ymmärtääkseni täysin emännän hallinnassa. Se tappoi kettuterrierin vasta kun oli pakko, eikä ymmärtääkseni ollut tilanteessa muuten vaarallinen tai hallitsematon. Koira toimi siis oikein ja vieläpä erittäin hyvällä harkintakyvyllä.
Kettuterrierin emäntä puolestaan ei edes yrittänyt hallita koiraansa, vaan piti vaaralliseksi tiedettyä koiraansa vapaana.
Mikähän on muuten Jymyn ja emännän tilanne nyt? Toivottavasti kaikki on hyvin!Kyllä en toki puhunutkaan enempää tästä kyseisestä tapahtumasta vaan siitä miten voisimme välttää tälläiset ikävät tapahtumat yleisesti ja tämä oma kokemukseni kun liittyi hiukkasen myös tähän...ja toivoisinkin että ihmiset ymmärtäisivät myös tälläisiä tilanteita ja sosiaalistaisivat koiransa hyvin sekin auttaa jo pitkälle..toki myönnän että suojeluvaisto on hankala juttu ja joillakin roduilla sitä on reippaasti ja tällöin rodun on todellakin oltava vahvasti ns. hanskassa...ja kaupunkioloihin on ehkä parempi kuitenkin katsoa sellaisia rotuja jotka sinne soveltuu (puhun nyt ns. isoista vahtikoirista kuten vaikkapa maremmasta..hyvä koira mutta mieluummin maalle. oma näkökantani asiaan oli siis tälläinen ;)
Mitä tulee kettuterrierin emäntään; olen samaa mieltä ikävä kyllä- hänellä oli hallitsematon ja näemmä riitaa haastava yksilö joka ei ollut hallinnassa..eli se oli oman laumansa johtaja :(
Ei liennyt kuitenkaan espanjan mastiffikaan ns.hanskassa koska kävi suoraan kiinni. :(
Ikävä juttu kaiken kaikkiaan..
Joskus pikkukoirilla menee överiksi eli on niissä myös pelkopurijoita..tämä on yhtä hankala juttu kuin suojeluvaistokin..tiedän nimittäin yhden kettiksen joka pelkäsi sikana schäfereitä kun sen oli sellainen pikkaisena rökittänyt...seuraus oli että se alkoi aina kiljumaan kun aikuisena sellaisen näki ja halusi hyökätä..muiden rotujen kanssa ei ollut ongelmia..elikä kaipa tässä tarvittaisiin myös kettiksen omistajan näkemys asiaan vai? - lili
Kiki kirjoitti:
Mikähän on muuten Jymyn ja emännän tilanne nyt? Toivottavasti kaikki on hyvin!Unohtui vielä ..kieltämättä jos se kettis todellakin oli vaaraksi niin ihmettelen kanssa että sitä pidettiin vapaana..vastuuntuntoa kyllä kaivattaisiin siinä tilanteessa
- lili
Kiki kirjoitti:
Olivatko nuo belgianpaimenkoirat nyt oikeastaan vihaisia? Ei ainakaan kerrotun perusteella niin voi väittää. Vai ilmenikö se vihaisuus muulla tavalla? Miten ne käyttäytyivät kun oma kettuterrierisi ei enää lähestynytkään niitä vaan sait sen kiinni?
Toiset ovat iloisen tunkeilevia ja toiset eivät siedä muita koiria tuollaisissa tilanteissa. Siinä sitä on selkkauksen ainesta aivan riittävästi. Hyvä kun ei mitään tappelua tuossa päässyt syntymään. :Pjuu kyllä ne olivat oikeasti vihaisia ja eivät rauhoittuneet edes kun kettikseni pysähtyi eikä lähestynyt enään niitä. Siksi sen emäntäkin kiljui minulle tosissaan ja minä pelästyin kunnolla..hyvä niin sillä uskoipa myös koirani että on vakava asia kyseessä...ja valtakunnassa oli kaikki jälleen kunnossa. :)
Olen joskus joutunut yhden bokserinkin takia kiertämään melkoisen alueen kun sitä pidettiin vapaana eikä se tullut muiden narttujen kanssa toimeen. En halunnut ottaa riskiä. Olen tosiaan samaa mieltä että kiukkuisia koiria on pidettävä hihnassa...oli ne sitten mitä rotuja tahansa. - Kiki
lili kirjoitti:
juu kyllä ne olivat oikeasti vihaisia ja eivät rauhoittuneet edes kun kettikseni pysähtyi eikä lähestynyt enään niitä. Siksi sen emäntäkin kiljui minulle tosissaan ja minä pelästyin kunnolla..hyvä niin sillä uskoipa myös koirani että on vakava asia kyseessä...ja valtakunnassa oli kaikki jälleen kunnossa. :)
Olen joskus joutunut yhden bokserinkin takia kiertämään melkoisen alueen kun sitä pidettiin vapaana eikä se tullut muiden narttujen kanssa toimeen. En halunnut ottaa riskiä. Olen tosiaan samaa mieltä että kiukkuisia koiria on pidettävä hihnassa...oli ne sitten mitä rotuja tahansa.Tuo on niiin tuttua tuo vastuuttomien isäntien/emäntien ja arvaamattomien koirien kiertäminen. Välillä on ulkoilu pirun stressaavaa täälläkin!
Tosiaan lisätiedon perusteella ei nuo belgianpaimenkoirat kyllä olleet emännällä hallussa niinkuin hyvä olisi. - eläin on viaton
lili kirjoitti:
Unohtui vielä ..kieltämättä jos se kettis todellakin oli vaaraksi niin ihmettelen kanssa että sitä pidettiin vapaana..vastuuntuntoa kyllä kaivattaisiin siinä tilanteessa
Voi miten julmaa!Eikö kukaan muista pientä Ketturerrieriä ja hänen omistajaa.Miten tää ihminen jaksaa kun näki koiransa tapetuksi raaasti.Surettaa tää tapetuksi joutunut viaton koirareppana.Olkoon omistaja mikä hullu hyvänsä!Kuoli reppana turhaan.
- Kiki
eläin on viaton kirjoitti:
Voi miten julmaa!Eikö kukaan muista pientä Ketturerrieriä ja hänen omistajaa.Miten tää ihminen jaksaa kun näki koiransa tapetuksi raaasti.Surettaa tää tapetuksi joutunut viaton koirareppana.Olkoon omistaja mikä hullu hyvänsä!Kuoli reppana turhaan.
Surkaa vaan siellä trollimaailmassa tuommosia trolliemäntiä niinkuin tuon kettiksen emäntä on. Täällä oikeassa maailmassa me emme tuommosia emäntiä sure!
Totta kyllä että kettiksen käytökseen suurin syy oli emännän sekopäisyys, mutta ei se kettiksestä viatonta tee. Kettis kuoli oikeudenmukaisesti oman hyökkäävän käytöksensä vuoksi. - lili
eläin on viaton kirjoitti:
Olen samaa mieltä kyllä se on surullinen tapaus kaikin puolin olihan varmasti tuo kettis rakas emännälleen eikä ole kivaa että noin käy missään tapauksessa ja toivottavasti tämä tapaus herättää ajatuksia ettei näin kävisi vastedes mikäli pystymme sellaisen välttämään. :(
- Kiki
lili kirjoitti:
Olen samaa mieltä kyllä se on surullinen tapaus kaikin puolin olihan varmasti tuo kettis rakas emännälleen eikä ole kivaa että noin käy missään tapauksessa ja toivottavasti tämä tapaus herättää ajatuksia ettei näin kävisi vastedes mikäli pystymme sellaisen välttämään. :(
Sori, mutta vielä kerran on korostettava että tuo kettiksen emäntä oli erittäin tietoinen koiransa arvaamattomasta käytöksestä ja sen vapaana pitoon liittyvistä riskeistä. Tuosta vaarallisen koiran vapaana pitämisestä voi päätellä aika paljon, eikä yksikään päätelmä ole sellainen että emäntää kannattaa sääliä.
Ei tuommonen rakasta omaa koiraansa, eikä se piittaa muidenkaan koirista. Ei piittaa niin yhtään mistään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h292350- 1282293
- 1582054
- 351650
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue201648- 511037
- 86995
- 18939
Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."
Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To24932- 114904