Elämä vs Työnteko

Anonyymi-ap

Kummanko sinä valitsit, menikö valita mielestäsi oikein.

18

<50

Vastaukset 18

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001
      UUSI

Eivät sulje pois toisiaan.

• Anonyymi00002
      UUSI

Valitsin elämän.

Joskus 17 vuotiaana ammattikoulussa ymmärsin, mitä oikeasti tarkoittaa tehdä 8 tunnin työpäiviä vuoden ympäri (metallityö). Siinä vaiheessa tuli epätoivoinen olo.

Totesin, että kun siirryn koulusta töihin, niin siinä on edessä 47 vuoden kakku tätä samaa paskaa. Muutama viikko kesälomaa vuosittain ja sitten hautaan eikä muuta.

Se tuntui todella kauhealta ja ajattelin, että nyt on pakko keksiä jotain.

Kävin kuitenkin töissä, kunnes iski 90 luvun lama. Jouduin työttömäksi ja sen jälkeen osa-aika töissä. Yritin monenlaista juttua, mutta niistä ei tienannut rahaa oikeastaan yhtään.

Silloin huomasin, että jos haluaa jotain, niin se on saatava aikaan itse väkisin vaikka olisi kuinka vaikeata.

Sen verran oli aina rahaa, että matkustin yksin monessa maassa ympäri maailmaa jo nuorena ja tein talon ym. En välittänyt siitä, mitä muut sanoo.

Rahaa ei ole vieläkään paljon, mutta mitä siitä. Olen tehnyt ja saanut lähes kaiken minkä halusinkin. En todellakaan ole katunut, etten viettänyt koko elämää töissä.

Nyt olen jo eläkkeellä, mutta olen hyvin onnellinen siitä, että ehdin nähdä muutakin, kuin metallisorvin.

En olisi ikinä selvinnyt työelämässä 65 vuotiaaksi asti.

Kyllä, valinta meni oikein.

• Anonyymi00008
        UUSI

"En olisi ikinä selvinnyt työelämässä 65 vuotiaaksi asti."

niin minäkin luulen itsestäni, sen takia jäin vapaalle, 50 vuotiaana.

• Anonyymi00009
        UUSI

Työssä käyvät ihmiset katselevat maailmaa esim. lomillaan.

• Anonyymi00011
        UUSI
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Työssä käyvät ihmiset katselevat maailmaa esim. lomillaan.

Millä lomilla?

• Anonyymi00003
      UUSI

Aloittajan kysymys on vähän hankala, kun suuri osa niistä jotka valitsi työnteon on jo kuolleet. Ei ne voi tuohon enää vastata.

• Anonyymi00004
      UUSI

Nii. Tarkoittiko työnteon valinta sitten kuolemaa 🤔
      Siili25

• Anonyymi00005
        UUSI

Jos viettää koko elämänsä töissä, niin se todellakin on sitä sitten, eikä muuta.
        Tarkoittaa sitä, että tee asiat joita haluat vielä, kun pystyt (sitten on turha enää pyristellä, kun paskat on jo kirjaimellisesti housuissa). Kukaan ei ole selvinnyt elämästä hengissä.

Tiedä siitä, että johtuuko se työnteosta, mutta paljon on porukkaa lähtenyt ainakin minun ympäriltä ennen eläkeikää. Ainakin 4 tyyppiä on nyt oikassut itsensä lähes heti eläkkeelle jäämisen jälkeen.

Osa heistä on ollut ihmisiä, jotka ei koskaan tehneet oikeastaan mitään muuta kuin kävivät töissä lähes koko elämänsä. Voin olla väärässäkin, mutta minun käsityksen mukaan se ei ollut sitä mitä he elämältä halusivat.

• Anonyymi00013
        UUSI

"Tarkoittiko työnteon valinta sitten kuolemaa"

Joillakin minun tutuilla se tarkoitti sitä: kivipölykeuhko, asbestoosi, maalien liuottimista johtuva syöpä.

• Anonyymi00014
        UUSI
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Jos viettää koko elämänsä töissä, niin se todellakin on sitä sitten, eikä muuta.
        Tarkoittaa sitä, että tee asiat joita haluat vielä, kun pystyt (sitten on turha enää pyristellä, kun paskat on jo kirjaimellisesti housuissa). Kukaan ei ole selvinnyt elämästä hengissä.

Tiedä siitä, että johtuuko se työnteosta, mutta paljon on porukkaa lähtenyt ainakin minun ympäriltä ennen eläkeikää. Ainakin 4 tyyppiä on nyt oikassut itsensä lähes heti eläkkeelle jäämisen jälkeen.

Osa heistä on ollut ihmisiä, jotka ei koskaan tehneet oikeastaan mitään muuta kuin kävivät töissä lähes koko elämänsä. Voin olla väärässäkin, mutta minun käsityksen mukaan se ei ollut sitä mitä he elämältä halusivat.

Minä taas ajattelen että tekemäni työ on mahdollistanut elämän. Itselleni ja perheelleni. Joskaan ei mitään rikasta mutta elämisen arvoisen kuitenkin.
        Siili25

• Anonyymi00006
      UUSI

Eivät ole missään nimessä vastakohtia.

Ihminen tarvitsee elämässään rakkautta ja mielekästä tekemistä; näin tiesivät jo vuosisatoja sitten monet filosofit

Itselläni elämä sujui mukavasti ihannetyötä tehdessä, tosin tein radikaalin ratkaisun vasta kolmekymppisenä, sitä ennen olin hammasta purren työskennellyt perheyrityksessämme. Eli ratkaisu oli lähteä opiskelemaan alaa, johon olin aina halunnut työllistyä

Työni ei ollut elämäni mutta iso osa ja itse asiassa nyt eläkkeelläkin teen jonkin verran töitä; alani osaajista on pula

Ei tarvinnut tehdä valintaa koska elämääni on aina kuulunut työ ja sen opin olen opettanut myös lapsilleni

• Anonyymi00007
      UUSI

Valitsin ensin työnteon ja 50 vuotiaana valitsin elämän.
      Olen nyt 81 vuotias.

• Anonyymi00010
      UUSI

Työnteko on osa elämää. Kannattaa valita työ, joka on intohimo eli sellainen, jota tekee mielellään, vaikkei saisi edes palkkaa. Tässä kohtaa voi ajatella esim. taiteilijoita, jotka tekevät asiaansa tekemisen palosta, vaikkei se antaisi kuin vaatimattoman leivän.

• Anonyymi00012
        UUSI

Kyllä, mutta se ei onnistu kaikilta. Se on kuitenkin yleensä rahasta kiinni. Jonkun täytyy ne ikävätkin hommat tehdä, joten niihin laitetaan ihmiset joilla ei ole varaa valita.

Jos ajatellaan, että kuinka monta prosenttia ihmisistä oikeasti tekee työtä, joka on heille mieluisaa, niin ei se taida kovin monta prosenttia olla.

• Anonyymi00015
      UUSI

Kumma aloitus.

• Anonyymi00016
        UUSI

Liian moni asettaa työn ykköseksi. Perheen yhteiset hetket jäävät taka-alalle. 60 vuotiaana huomataan, että lapset ovat aikuisia , kotoa pois muuttavia. Alkaa katumus, olisiko sittekin 12 tuntisten työpäivien sijaan valita elämä, jossa omat lapset ja puoliso on pääosassa. Olisi, mutta se juna meni jo.

• Anonyymi00017
        UUSI
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Liian moni asettaa työn ykköseksi. Perheen yhteiset hetket jäävät taka-alalle. 60 vuotiaana huomataan, että lapset ovat aikuisia , kotoa pois muuttavia. Alkaa katumus, olisiko sittekin 12 tuntisten työpäivien sijaan valita elämä, jossa omat lapset ja puoliso on pääosassa. Olisi, mutta se juna meni jo.

Työstä saadulla palkalla tuodaan perheelle sitä mitä se tarvitsee eli elanto. Lapsiperheköyhyys ei liene lastenkasn etu.
        Siili25

• Anonyymi00019
      UUSI

Tuolla jo nakkasin ykkösen työn valitsijalle. Oli kolmekin työpaikkaa yhtä aikaa, kun asuntoa maksettiin. Lapsilla oli turvallinen, lapsirikas ympäristö alueella missä tunnettiin toisemme, missä sai leikkiä ja ruoat kaapissa. Ei hätää.
      Sen turvin olen saanut kaiken sekä heille että meille puolisoille, myös toinen teki töitä, hän vain yhtä ja samaa koko uransa ajan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi

Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va
      Maailman menoa
      305
      1195
    2. Sysmän "ilon päivä"

Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan
      Sysmä
      71
      845
    3. Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä

Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä
      Ikävä
      61
      783
    4. Pakko myöntää mies

En mä aina ihan rehellinen sulle ollut
      Ikävä
      120
      663
    5. Joka ilta mietin

sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka
      Ikävä
      38
      652
    6. Riitastako pelastaja

Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt
      Kemijärvi
      41
      636
    7. mielikuva

Mitä luulet hänen ajattelevan sinusta?
      Ikävä
      50
      586
    8. Timo Vornanen.

On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.
      Maailman menoa
      49
      565
    9. Luottamus

Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.
      Ikävä
      94
      535
    10. 45
      527
    11. 32
      511
    12. Kadutko mies sitä miten reagoit?

..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺
      Ikävä
      48
      505
    13. Mikä kaivatullesi

On tärkeintä elämässään?
      Ikävä
      33
      497
    14. Millaisen talvitakin haluaisit?

Talveen vielä aikaa, mutta talvitakit tulleet kauppoihin. Millainen olisi unelmiesi talvitakki? Itse tykkäisin jostain
      Sinkut
      78
      463
    15. Onko kahvila Retro samalla pub???

Netin mukaan anniskeluoikeudet. Käykö tuolla kaljoitteluporukkaa? Onko iltaviihdettä? Olen muuttamassa marraskuussa Kuhm
      Kuhmo
      8
      437
    16. Olisitko nainen ihan nolona

Jos et saisikaan sitä nousemaan...
      Sinkut
      77
      432
    17. Kylypylä mätänee

Kuka sotki uimaaltaan bakteereilla
      Suomussalmi
      19
      427
    18. Tässä ovat Elämäni biisi -vieraat lauantai 3.10. - Yksi vieras on todellinen suomalaisten suosikki

Jos menisit Elämäni biisiin, mikä olisi elämäsi biisi ja miksi? Elämäni biisi tulee suorana lähetyksenä Tampereelta. K
      Viihde ja kulttuuri
      9
      426
    19. Iivari esittää poliisin tutkintaa

Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivari on pannu ison pyörän liikkeelle. Entinen Kemijärven historian lyhimmän kaupunginj
      Kemijärvi
      21
      401
    20. En voi kertoa meistä kenellekään

Minulla on ikävä sinua mies.. Oon yrittänyt taas unohtaa, mutta silti tulet mieleeni lähes päivittäin. Eihän meitä voi o
      Ikävä
      26
      384
    Aihe