Pankkiasiointia suositellaan hoitamaan aina mobiilisovelluksella. Minulla kännykkä yhdistää tililleni suoraan pelkällä sormenjälki- tunnistuksella kun taas tietokoneen kautta pitää antaa käyttäjätunnus ja mobiilivarmenne joka tapa itsestäni vaikuttaa turvallisemmalta.
Kumpi tapa on parempi?
Pankkiasiointi
8
51
Vastaukset 8
- Anonyymi00001UUSI
Mobiilisovellus on kaikkein turvallisin. Selaimen kautta riskit ovat suurimpia.
- Anonyymi00002UUSI
Ei kai kukaan järkevä meinaa kännykän tulitikkulaatikon kokoiselta ruudulta käsitellä isoja summia mihinkään suuntaan kun numerot ja kirjaimet on tuskin luettavissa. Saatikka näppäimet vielä vähemmän.
Toisekseen puhelimella omaan pankkiin kirjautuminen menee vain yhdellä sormenjäljellä kun taas tietokoneen kautta pitää antaa käyttäjätunniste ja mobiilivarmenne. Mikä siinä selaimen käytössä voi olla turvatonta kun vielä vikanäppäilyjä tulee vähemmän ja ne huomaa helpommin.
- Anonyymi00003UUSI
Itse pääsen myös tietokoneen selaimella nettipankkiin käyttämällä mobiilisovelluksen kirjautumista (sormenjälkeä). Näin kolmen eri pankin systeemeissä.
Mutta eipä selainversiota tule nykyään käytettyä juuri muuten kuin pari kertaa vuodessa tiliotteiden, palkkakuittien yms. liitteiden lataamiseen talteen omalle koneelle. - Anonyymi00004UUSI
Teknisen toteutuksen turvallisuus ja todellinen turvallisuus saattavat olla kaksi eri asiaa.
Kirjoitusvirheiden todennäköisyys kännykällä on monta kertaluokkaa suurempi kuin tietokoneen näppäimistöllä. Ja virheiden havaitseminen tietokoneen ruudulta on kännykän ruutua helpompaa.
Lisäksi esimerkiksi osakekauppaa tehdessä, tietokoneen ruudulla on huomattavasti enemmän oleellista dataa käytettävissä kuin kännykän ruudulla, jolloin oikeiden päätösten pohjaksi on myös paremmin dataa käytettävissä. - Anonyymi00005UUSI
Mihin pankkiin tunnistaudutaan mobiilivarmenteella?
- Anonyymi00007UUSI
Ei mihinkään, käsitteet hukassa.
- Anonyymi00006UUSI
Minulla lukee pankin "etäkäyttö" sopimuksessa, että pankkitunnukset ja kertakäyttöiset avainlukuja sisältävät listat on säilytettävä fyysisesti erillään.
Tunnukset ovat korvien välissä ja avainlikulista lipastossa.
Oman käsitykseni mukaan tuollainen "kaikki munat samassa korissa" mobiilisovellus rikkoo pankin kanssa tekemääni sopimusta.- Anonyymi00008UUSI
Sopimuksessa varmaankin lupaat noudattaa kulloinkin voimassa olevia käyttöehtoja. Pankin käyttöehdot ovat uusiutuneet vuosien ja vuosikymmenten mittaan moneen kertaan, ja nykyisissä on ihan varmasti huomioitu myös mobiilikäyttö.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tässä ovat Elämäni biisi -vieraat lauantai 3.10. - Yksi vieras on todellinen suomalaisten suosikki
Jos menisit Elämäni biisiin, mikä olisi elämäsi biisi ja miksi? Elämäni biisi tulee suorana lähetyksenä Tampereelta. K11823- 43794
- 62758
- 60750
En voi kertoa meistä kenellekään
Minulla on ikävä sinua mies.. Oon yrittänyt taas unohtaa, mutta silti tulet mieleeni lähes päivittäin. Eihän meitä voi o42743- 51637
Kadutko mies sitä miten reagoit?
..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺49587- 60587
- 67566
Suutuin lähinnä itselleni
Kun irl juttujen takia näyttää erittäin epätodennäköiseltä, että olisin millään tavoin toivottu henkilö sulle.28508SuMetKu konkursissa
Asiakastiedon sivulla oli, SuMetKu asetettu konkurssiin. Tulihan se seinä vastaan lopultakin suuruudenhulluudessa.18487- 29485
- 99478
- 44475
- 32469
- 40437
- 58421
- 17420
- 24419
- 43397