Tuli vuonna 2025 teetettyä salaojaremontti Vesivek Salaojat Oy:n toimesta. Tässä jälkiviisaat seikat, jotka olisi ollut hyvää tiedostaa ennen urakan tilaamista:
1) Lähtökohtaisesti Vesivek edellyttää 100% ennakkomaksun urakalleen. Tämä menee toki pankin luoton kautta, jolloin tilaaja ei maksa laskua heti, mutta(!) urakoitsija saa pankilta koko summan heti ja pankkilainan takaisinmaksu jää sitten pankin ja asiakaan väliseksi asiaksi. Kannattaa siis tiedostaa, että urakoitsija saa käytännössä koko urakkasumman ennen työn aloittamista. Jokainen voi itse arvioida, millaisia käytännön vaikutuksia tällaisella maksujärjestelyllä voi olla.
2) Kovasti mainostetaan, että tekevät kohteesta kohdesuunnitelman. Omalla kohdallani se oli vain muistio-tyylinen nippu valokuvia talosta ja tussilla kuvien päälle vedetty viivat "tälle seinälle tulee salaoja". Ei tullut siis varsinaista suunnitelmaa, jossa mm. korot, kaatosuunnat tai teknisiä yksityiskohtia, vaikka sellaisen käsityksen olen saanut keskusteluista.
3) Lähettävät myös Salaojatesittely-materiaalin, jossa on toistakymmentä sivua hienoja lupauksia. Omassa tapauksessani Vesivekin näkökulma on se, että lupaukset ovat mainostamista ja markkinointimateriaalilla ei ole velvoittavaa vaikutusta.
4) Sopimuksessa lukee "Salaojaremontti - 1 kpl", mikä jättää työn toteutustavan melko yleiselle tasolle. Minun tapauksessani havaitsin vasta jälkikäteen korkotarkastuksen yhteydessä, että salaojat oli asennettu eri tavalla kuin mitä oli ennakkoon sovittu ja kohdesuunnitelmaan kirjattu.
5) Meille tehdyssä salaojaremontissa havaittiin työn päätteeksi mm. vinoon asennettuja tarkastuskaivoja, pois sijoiltaan luisuneet salaojamatot, kaarelle asennetut salaojaputket, sekä sadevesiputkessa kaato-vikaa, jonka seurauksena vesi jää seisomaan putkeen. Siis sellaisia piilovirheitä, joita ei perus omakotiasuja lähde ensimmäisenä tarkastamaan.
6) Vaikka aivan kaikki pienetkin asiat olisi kirjallisesti sovittu, niin silti sopimusrikkomusten todistelu ja asennusverheiden korjausvaatimukset jäävät tilaajan murheeksi. Kannattaa varautua siihen, että erimielisyyksien ratkaiseminen saattaa edellyttää oikeudellisia toimenpiteitä.
Yhteenvetona totean, että jos nämä seikat olisivat olleet tiedossani päätöstä tehdessäni, en olisi päätynyt samaan ratkaisuun.
Vesivek Salaojat kokemusta
0
<50
Luetuimmat keskustelut
- 671018
Tässä ovat Elämäni biisi -vieraat lauantai 3.10. - Yksi vieras on todellinen suomalaisten suosikki
Jos menisit Elämäni biisiin, mikä olisi elämäsi biisi ja miksi? Elämäni biisi tulee suorana lähetyksenä Tampereelta. K12909En voi kertoa meistä kenellekään
Minulla on ikävä sinua mies.. Oon yrittänyt taas unohtaa, mutta silti tulet mieleeni lähes päivittäin. Eihän meitä voi o55852- 62798
- 60750
- 57687
- 60617
Kadutko mies sitä miten reagoit?
..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺49617- 67586
- 132579
SuMetKu konkursissa
Asiakastiedon sivulla oli, SuMetKu asetettu konkurssiin. Tulihan se seinä vastaan lopultakin suuruudenhulluudessa.20567Suutuin lähinnä itselleni
Kun irl juttujen takia näyttää erittäin epätodennäköiseltä, että olisin millään tavoin toivottu henkilö sulle.30555- 50549
- 29505
- 33497
- 72476
Miksi meille jäi
Niin huonot välit vaikka meistä kumpikaan ei ole tunteilleen mitään voinut. Ehkä se kohtalo on sitä mieltä ettei kuitenk34468- 40457
- 17440
- 24439