Kovalevyn äänieristys

hdd

Onko ideoita? Olen lukenut kovalevyn vaimennuskoteloista, Coolputerissa näyttää olevan yksi malli mutta törkeän kallis. Mitenkäs niitä niin huonosti saatavilla, luulisi ottavan muitakin päähän kovalevyn vinkuminen...tai riippuu tietysti merkistä/mallista ym. Ei huvittaisi itse ruveta mitään omatekoista boksia väsäämään...

5

662

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näppis

      Auttasko siihen sellainen vaimennusmatto, joka on tarkoitettu kotelon vaimennukseen..?

      • runkomelu

        Eikös tuo vaimennusmatto eristä lämpöäkin aika tavalla?

        Kovalevy ei välttämättä tykkää hyvää jos se kiedotaan lämpöeristeiden sisään... JA sittenkin pitäisi tehdä jotain sen kiinnityksille, sillä tuosta eristyksestä ei ole paljoakaan hyötyä jos sen ruuvaa tavalliseen tapaan koteloon kiinni, sillä suurin osa melusta kulkeutuu kuitenkin kotelon runkoa pitkin.

        Minun mielestäni paljon tehokkaampi keino olisi irroittaa kovalevy sieltä missä se nyt on, ja ripustaa se jonnekin esim. kumimatosta leikatuilla suikaleilla, tai jollain muulla mikä ei johda ääntä... Varmaankin ihan tavallinen naru, tai kangaskin kävisi, ainakin ne johtavat vähemmän kuin pelti... Jos nurkkiin on jäänyt pyörimään vanhat polkupyörän sisäkumit, niin niitäkin voisi hyödyntää. Mitä vaan mikä ei johda ääntä.

        Vaimennus ei tietenkään ole täydellinen, mutta alentaa melua huomattavasti... Ja jos minulta kysytään ei juuri sen enempää kannata edes yrittää vaimentaa ääntä, sillä silloin joutuu vain tekemään hirvittävästi työtä vähäisen hyödyn vuoksi. Hiljaisempi kovalevy tulee siinä tapauksessa jo halvemmaksikin.


      • Näppis
        runkomelu kirjoitti:

        Eikös tuo vaimennusmatto eristä lämpöäkin aika tavalla?

        Kovalevy ei välttämättä tykkää hyvää jos se kiedotaan lämpöeristeiden sisään... JA sittenkin pitäisi tehdä jotain sen kiinnityksille, sillä tuosta eristyksestä ei ole paljoakaan hyötyä jos sen ruuvaa tavalliseen tapaan koteloon kiinni, sillä suurin osa melusta kulkeutuu kuitenkin kotelon runkoa pitkin.

        Minun mielestäni paljon tehokkaampi keino olisi irroittaa kovalevy sieltä missä se nyt on, ja ripustaa se jonnekin esim. kumimatosta leikatuilla suikaleilla, tai jollain muulla mikä ei johda ääntä... Varmaankin ihan tavallinen naru, tai kangaskin kävisi, ainakin ne johtavat vähemmän kuin pelti... Jos nurkkiin on jäänyt pyörimään vanhat polkupyörän sisäkumit, niin niitäkin voisi hyödyntää. Mitä vaan mikä ei johda ääntä.

        Vaimennus ei tietenkään ole täydellinen, mutta alentaa melua huomattavasti... Ja jos minulta kysytään ei juuri sen enempää kannata edes yrittää vaimentaa ääntä, sillä silloin joutuu vain tekemään hirvittävästi työtä vähäisen hyödyn vuoksi. Hiljaisempi kovalevy tulee siinä tapauksessa jo halvemmaksikin.

        hiljentämään kotelon resonointia, ei eristämään lämpöä. Ja luonnollisesti tuuletusaukot jätetään auki, jolloin kotelon tuuletin hoitaa ilmankierron = jäähdytyksen. Toimintaperiaate hieman sama kuin NoiseKillerillä auton runkoa eristettäessä, kun aletaan tekemään autohifijärjestelmää..


      • runkomelu
        Näppis kirjoitti:

        hiljentämään kotelon resonointia, ei eristämään lämpöä. Ja luonnollisesti tuuletusaukot jätetään auki, jolloin kotelon tuuletin hoitaa ilmankierron = jäähdytyksen. Toimintaperiaate hieman sama kuin NoiseKillerillä auton runkoa eristettäessä, kun aletaan tekemään autohifijärjestelmää..

        "hiljentämään kotelon resonointia"

        Aijaa... Minä kun ymmärsin asian niin että oltiin kovalevyä hiljentämässä... Siinä tapauksessa eristeistä ei ole ainakaan kovin suurta haittaa, joskaan ei kovin suurta hyötyäkään, sillä kovalevy jää silti kiinteästi runkoon kiinni, ja ääni kulkeutuu peltiä pitkin melko tehokkaasti koneen ulkokuoreen, ja siitä ympäröivään ilmaan. Tehokkain tapa vähentää ääntä on eristää äänen lähde rungosta. Ja rehellisesti sanottuna se on myös paljon helpompaa kuin koko kotelon vuoraaminen eristeillä.

        Esim. pikaliimalla ja kumisuikaleilla keskimääräistä typerämpikin askartelija (kuten minä) saa tuollaiset melunlähteen kuriin helposti ja halvalla. Itselläni tosin ei ole juuri kovalevyistä ongelmia ollut, mutta esim. kotelontuulettimet vaimensin eristämällä rungosta, auttoi ainakin sen verran että kotelontuuletinta ei kuule... Tosin prosessorin tuuletin ei oikein tykkää 25 asteen lämmöstä ja prosessorin kuormittamisesta täysillä... "Nolla kuormalla" tosin ydin pysyy helposti samoissa lukemissa äitilankun kanssa, eli siinä 36-38 asteen tietämillä.


      • hdd
        runkomelu kirjoitti:

        "hiljentämään kotelon resonointia"

        Aijaa... Minä kun ymmärsin asian niin että oltiin kovalevyä hiljentämässä... Siinä tapauksessa eristeistä ei ole ainakaan kovin suurta haittaa, joskaan ei kovin suurta hyötyäkään, sillä kovalevy jää silti kiinteästi runkoon kiinni, ja ääni kulkeutuu peltiä pitkin melko tehokkaasti koneen ulkokuoreen, ja siitä ympäröivään ilmaan. Tehokkain tapa vähentää ääntä on eristää äänen lähde rungosta. Ja rehellisesti sanottuna se on myös paljon helpompaa kuin koko kotelon vuoraaminen eristeillä.

        Esim. pikaliimalla ja kumisuikaleilla keskimääräistä typerämpikin askartelija (kuten minä) saa tuollaiset melunlähteen kuriin helposti ja halvalla. Itselläni tosin ei ole juuri kovalevyistä ongelmia ollut, mutta esim. kotelontuulettimet vaimensin eristämällä rungosta, auttoi ainakin sen verran että kotelontuuletinta ei kuule... Tosin prosessorin tuuletin ei oikein tykkää 25 asteen lämmöstä ja prosessorin kuormittamisesta täysillä... "Nolla kuormalla" tosin ydin pysyy helposti samoissa lukemissa äitilankun kanssa, eli siinä 36-38 asteen tietämillä.

        Kovalevyn jäähdytys perustuu mun ymmärtääkseni osin lämmönjohtumiseen kovalevystä runkoon, sellainen olisi varmaan otettu tuollaisessa sitä varten suunnitellussa valmiissa kotelossa huomioon ja enpä ainakaan ominpäin haluisi alkaa mitään äänieristemateriaalista tehtyä boxia väsäämään. Ehkäpä pitäis sitte kokeilla jotain tuollaista kumiviritelmää. Jäähdytys tietysti pelaa jos kotelon tuuletus on riittävä. Lähinnä ongelma on levyn ulvominen, ei niinkään luku/kirjoitusäänet jotka nekin kyllä on aika äänekkäitä verrattuna aikasempaan levyyn mistä kokemuksia - mutta eniten tuo vinkuminen ottaa päähän.

        Nimimerkki NeverAgainMaxtor


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      417
      1752
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      176
      1380
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1368
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      119
      1294
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1036
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      946
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      912
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      881
    9. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      115
      870
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      866
    Aihe