Saako Ruokaa Jättää Lautaselle ?

EII.en

Mikä on nykypäivän Trendi :D

(*.*)
cuccuu™

20

9539

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joopa.

joo, tiätty, miksei sais muka?

• EII.en

joillekin saattaa olla kohteliasta olla jättämättä ;)

• ei saa.

Eri kulttuureissa lienee hiukan eri tapoja.
      Minulle on kuitenkin opetettu näin. Jos itse ottaa ruokaa lautaselle ns. noutopöytä systeemillä kotona, kylässä tai vaikka ravintolassa, niin ruoka sydään kaikki mitä otetaan. Näin voi vaatia myös lapselta.

Jos ruoka on sellaista mistä jää ruotoja, luita tms. jätetään ne siististi lautaselle.

Silloin kun joku toinen on annostellut ruokasi ilman että olet päässyt vaikuttamaan asiaan voi mielestäni ruokaa jättää lautaselle.

Jos osottautuu ettei millään voi syödä jotain osaa ruoasta, syystä tai toisesta, niin ruoka jätetään lautaselle vähin äänin, isompaa meteliä pitämättä.

• EII.en

laittaa ohjeiksi

että se minkä itse ottaa

Se pitää niellä,

eikös =?)

• allergikko

Mulla on joitakin lieviä allergioita, joissa riittää, kun ruuasta jättää syömättä allergiaa aiheuttavat ainekset. Ei siis tarvitse jättää koko ruokaa syömättä. Silloin tulee jätettyä ruokaa, eli nuo allergian aiheuttajat lautasen reunalle. Usein niitä on itsekin ottaessa vaikea noukkia siinä vaiheessa pois.

• EII.en
        allergikko kirjoitti:

Mulla on joitakin lieviä allergioita, joissa riittää, kun ruuasta jättää syömättä allergiaa aiheuttavat ainekset. Ei siis tarvitse jättää koko ruokaa syömättä. Silloin tulee jätettyä ruokaa, eli nuo allergian aiheuttajat lautasen reunalle. Usein niitä on itsekin ottaessa vaikea noukkia siinä vaiheessa pois.

turhan moneen elintarvikkeeseen,,
        ja sitä jää
        valmistusvaiheessa
        tehtaiden laitteistostakin
        ...
        Esimerkiksi :D

Ei se allergisoiva aine... ole maistettavissa tai nähtävissä,,, etenkin jos on toisen laittamasta ruoasta kyse

Allergikon on oltava tarkkana :D

• allergikko
        EII.en kirjoitti:

turhan moneen elintarvikkeeseen,,
        ja sitä jää
        valmistusvaiheessa
        tehtaiden laitteistostakin
        ...
        Esimerkiksi :D

Ei se allergisoiva aine... ole maistettavissa tai nähtävissä,,, etenkin jos on toisen laittamasta ruoasta kyse

Allergikon on oltava tarkkana :D

Näin on, ja siksi kiitän onneani, ettei itselläni ole pahoja allergioita ja niistäkin osa koskee sellaisia, jotka yleensä kykenee silmillään näkemään.

Ei käy kateeksi mm. pähkinä-, muna-, vilja- ja sipuliallergikkoja.

• Jos joku muu pistää sulle ruokaa lautaselle nii onhan se kohteliainta syödä kaikki, mut tietty jollet vaa yksinkertasesti jostain safkasta pidä ni on se parempi jättää syömättä ja informoida ruuan tarjoajaa siitä ku että syöt sen sisulla ja painut yrjölle samantien... mut sit jos on kyse seisovasta pöydästä ni se mikä lautaselle otetaan ni se syödään kans. Ja ravintolassa missä on valmiit annokset ni on OK jättää ne mistä ei pidä ja mitä ei jaksa syödä, koska ittehän ne kumminki joutuu maksamaan. Tää on tietty vaa mun mielipide... etiketeistä en tiedä mutta näin toimin itse ja jos ei se jollekkin käy ni se on voi voi...

• EII.en

jeps .. joskus on kohteliasta syödä
        tai - itkeä - ja - syödä :D

joskus taas voi jättää surutta
        vaikka esim. liiassa rasvassa paistetut
        eiliset perunat :D

Tai kuivat ranskikset,
        kuka niitä syöp :D

• kels

Kuitenkin esim. seisovissa pöydissä ruoka voi näyttää jonkun kastikkeen alla ihan muulta kuin miksi se osottautuu. Kyllä silloin pitää voida jättää sopimaton ruoka syömättä.
        Periaate on, että jos voi vaikuttaa annoksen kokoon, se tulisi syödä. Jos se tuodaan valmiina eteen, kuten yleensä ravintolassa, sopii jättää. Näin Suomessa.

• Chi

...että kyllä saa! =) Jos esim. ravintolassa tilaat jotain etkä pidäkään jostain lisukkeesta,jätä syömättä. Jos olet seurueessa,jossa joku tilaa puolestasi(rasittava tilanne,muuten..xo), voit koittaa syödä, mutta jos kyse on esim. allergiasta, ilmoitat vaan kohteliaasti ettei tämä ruoka-aine käy sinulle(siinähän saa isäntä/emäntä miettiä,että kannattaako päättää allergikon puolesta..;))etkä nosta sen kummempaa meteliä asiasta. Mielestäni on tyhmää syödä väkisin,etenkin jos joku muu on valinnut sinulle ei-niin-mieluisan menun...
      Seisovasta pöydästä otetaan vaan se mitä syödään- on itseasiassa järkevämpää ottaa ensin vähän ja hakea lisää,jos tuntuu ettei ole täynnä.
      Jossain kulttuureissa kuuluukin jättää hieman ruokaa lautaselle ja esim. muistaakseni Australiassa sinulle lapataan lisää ruokaa,jos syöt lautasesi aivan puhtaaksi ;D.

• EII.en

eri perheet,

erilaiset tavat,
        erilainen kulttuuri.

Toisissa perheissä lautanen syödään väkisin tyhjäksi; toisissa ei.

RuokaKulttuuri, MakuElämykset, LounasEtiketti :D

RuokailuTavoilla On merkitystä :D

• ::::::::::

Australia on käsittääkseni länsimaa länsimaisine tapoineen, mutta Kiinassa kokemuksenikin mukaan ruokaa pitää jättää.

• Elli

Käsittääkseni vieläkin pätee perussääntö:

Jonka itse otat lautasellesi: sen myös syöt.
      Annos mikä tarjotaan lautasella valmiina: ei tarvitse syödä kaikkea. On kohteliasta maistaa mutta voi jättääkin.

• nähdään nälkää,

joten ajattele sitäkin. Jos ruokaa joutuu heittämään pois, olisi se tarpeen jollekin nälkää näkevälle. Muista aina nälkää näkeviä, esim Afrikan "luut ja nahka"-lapsia, kun jätät ruokaa lautaselle!

• hyötyy siitä että syön laut...
        nähdään nälkää, kirjoitti:

joten ajattele sitäkin. Jos ruokaa joutuu heittämään pois, olisi se tarpeen jollekin nälkää näkevälle. Muista aina nälkää näkeviä, esim Afrikan "luut ja nahka"-lapsia, kun jätät ruokaa lautaselle!

Lounaspaikkojen annoksilla pitää myös suurikokoisten miesten vatsojen täyttyä siinä kuin jonkun pienikokoisen hennon naisen. Pitäisikö naisen syödä päivittäin puoliannosta liikaa vai pitäisikö ravintolan pienentää annosta niin, että suurikokoinen mies voi tilata kaksi annosta?

Kyllä nälkäisiä lapsia hoidetaan kehitysavulla ja poliittisilla päätöksillä, ei meidän syömisillämme tai syömättä jättämisillämme, ellei se lapsi seiso sitten vieressä!

• tarkoitettu
        hyötyy siitä että syön laut... kirjoitti:

Lounaspaikkojen annoksilla pitää myös suurikokoisten miesten vatsojen täyttyä siinä kuin jonkun pienikokoisen hennon naisen. Pitäisikö naisen syödä päivittäin puoliannosta liikaa vai pitäisikö ravintolan pienentää annosta niin, että suurikokoinen mies voi tilata kaksi annosta?

Kyllä nälkäisiä lapsia hoidetaan kehitysavulla ja poliittisilla päätöksillä, ei meidän syömisillämme tai syömättä jättämisillämme, ellei se lapsi seiso sitten vieressä!

lähinnä moraaliseksi ajatteluksi. Muuten pieniruokaiset voivat valita ruoka-annoksensa esim. salaatteina.

• susu
        tarkoitettu kirjoitti:

lähinnä moraaliseksi ajatteluksi. Muuten pieniruokaiset voivat valita ruoka-annoksensa esim. salaatteina.

Ai että pieniruokaisen pitäisi tyytyä salaattiin???

Kyllä minä ainakin pieniruokaisena haluan talvella varsinkin syödä lämpimän aterian, vaikka salaateista tykkäänkin. Niin ja piirakat yms.. eivät aja samaa asiaa.

• joosv
        nähdään nälkää, kirjoitti:

Aika heikosti menestyy, jos tuollaisia ajattelee ruokaa jättäessään. Minä en syö ruokaa, josta en pidä. Itse en sellaisia valmista, mutta jos jossakin lautaselle lapataan niin jätän hyvällä omallatunnolla syömättä. Ei Afrikkalainen lapsi näe nälkää yhtään sen enempää tai vähempää, vaikka ostaisin kymmenen tonnia perunoita ja kuskaisin ne suoraan kaatopaikalle. Yhtä nälkäisiä tai kylläisiä olisivat kaikki toimistani huolimatta. Vai lähettäsinkö kesäkeitot Afrikkaan, jos joku ne siellä söisi? Enpä taida. Ei tasan ole minun ruokani tarpeen yhdellekään nälkää näkevälle. Saa toki syödä, jos tulee ovelta hakemaan.

Jos kokee Afrikkalaislasten nälänhädän mielestään koskettavana, kannattaa ottaa yhteyttä vaikkapa Unicefiin tai kummilapsia tarjoaviin järjestöihin. Noilla tavoilla voi yksittäinen ihminen hiukan vaikuttaa asioihin, ei omilla syömisillään. Minulla ja vaimolla on tällainen kummilapsi Etelä-Amerikassa, ja ilomielin annamme rahaa SPR:n tai jonkun YK:n järjestön keräyksiin. Sillä tavoin autan enemmän kuin sinä, joka syöt lautasesi tyhjäksi. Mieti sitä seuraavan kerran, kun väkisin syöt lautasesi tyhjäksi. Toivottavasti saat siitä hyvän mielen itsellesi!

• mikko234
        joosv kirjoitti:

Aika heikosti menestyy, jos tuollaisia ajattelee ruokaa jättäessään. Minä en syö ruokaa, josta en pidä. Itse en sellaisia valmista, mutta jos jossakin lautaselle lapataan niin jätän hyvällä omallatunnolla syömättä. Ei Afrikkalainen lapsi näe nälkää yhtään sen enempää tai vähempää, vaikka ostaisin kymmenen tonnia perunoita ja kuskaisin ne suoraan kaatopaikalle. Yhtä nälkäisiä tai kylläisiä olisivat kaikki toimistani huolimatta. Vai lähettäsinkö kesäkeitot Afrikkaan, jos joku ne siellä söisi? Enpä taida. Ei tasan ole minun ruokani tarpeen yhdellekään nälkää näkevälle. Saa toki syödä, jos tulee ovelta hakemaan.

Jos kokee Afrikkalaislasten nälänhädän mielestään koskettavana, kannattaa ottaa yhteyttä vaikkapa Unicefiin tai kummilapsia tarjoaviin järjestöihin. Noilla tavoilla voi yksittäinen ihminen hiukan vaikuttaa asioihin, ei omilla syömisillään. Minulla ja vaimolla on tällainen kummilapsi Etelä-Amerikassa, ja ilomielin annamme rahaa SPR:n tai jonkun YK:n järjestön keräyksiin. Sillä tavoin autan enemmän kuin sinä, joka syöt lautasesi tyhjäksi. Mieti sitä seuraavan kerran, kun väkisin syöt lautasesi tyhjäksi. Toivottavasti saat siitä hyvän mielen itsellesi!

Pikemminkin me voimme vaikuttaa syömisillämme ja juomisillamme paljonkin nälänhätään maailmassa. ei ole kyse siitä nuolemmeko lautasen puhtaaksi vai maistammeko vain ruokaa ja kippaamme sen sitten suoraan roskikseen. Sillä mitä me kaupastamme ostamme on paljon enemmän merkitystä enkä nyt suinkaan tarkoita vain jotain reilun kaupan tuotteita vaan korostaisin kotimaisen ruoan merkitystä sen sijaan että ostetaan jotain halpiseinesmössöä joka on valmistettu jenkeissä ja rahdattu tänne ja sullottu täyteen lisäaineita. Maksamalla hieman enemmän kotimaisista tuotteista ja suosimalla etenkin pienyritysten tuotteita takaamme parhaan lopputuloksen niin afrikan nälkäänäkevien kannalta kuin myös omasta näkökulmastamme. Ja mitä järkeä on syödä jos ei maistu tai on jo täynnä? Sodanaikaista hapatusta tuo "mihinkään et lähde ennenkuin lautanen on täysin tyhjä" pelleily... yksi syy muuten ihmisten ylipainoon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1783
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      359
      1196
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1188
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      96
      1058
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      63
      848
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      36
      821
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      774
    8. Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella

Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.
      Maailman menoa
      141
      723
    9. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      716
    10. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      690
    Aihe