Lauantaina isä pakkaa pyyhkeet kassiin ja sanoo, että nyt lähdetään poikien kanssa kunnon saunaan. Ja Andy tulee mukaan. Me kävellään korttelin päähän yleiselle saunalle. Siellä on miestenvuoro ja eteinen on ihan täynnä vaatteita ja kenkiä. Koko paikka haisee saunasaippualta ja märältä puulta.
Me mennään pukuhuoneeseen. Kaikki miehet riisuvat vaatteet pois. Minä ja pikkuveli otetaan housut ja paidat pois, ja isä ottaa myös. Ja minua joskus kismittää, kun isällä ei ole niitä komeita rintakarvoja ja monella muulla on. Sitten Andykin alkaa riisua omaa hienoa pukuaan. Kaikki pukuhuoneen suomalaiset miehet ja vanhat ukot kääntävät katseensa. Niiden saunajutut loppuvat ihan seinään.
Andy on eri karvainen. Minä olen iloinen siitä. Se näyttää komealta, kun mies on karvainen ja eri vahva. Kun Andy ottaa alushousut pois, minäkin tuijotan suu auki. Se on eri iso mies joka paikasta. Sen jalkojen välissä roikkuu sellainen iso kulli, että minä en ole ikinä nähnyt mitään sellaista. Se on melkein kuin joku hevosen lerssi, minkä olen nähnyt maalla enon luona. Käy saunassa joskus semmoisiakin miehiä, joilla on iso kalu. Mutta Andylla on varmaan niitä kaikkia isompi. Se roikkuu niin pitkänäkin. Varmaan Amerikassa eri monella on iso kalu, kun siellä kaikki on kuulemma isoa.
Isäkin katsoo Andyn vehjettä vähän aikaa. Ja isän naama menee sellaiseksi hassun vakavaksi. Isä vetää vähän vatsaa sisään ja korjaa asentoaan. Sen oma kikkeli näyttää Andyn rinnalla ihan pieneltä nysältä karvojen keskellä.
Muutkin saunamiehet alkavat kuiskia keskenään. Ne katsovat sitä jenkkioriin varustusta. Siinä pukuhuoneessa syntyy heti semmoinen kikkelijärjestys, niin kuin meillä koulussa. Heka ja Masa luettelivat siellä oikean kikkelijärjestyksen ja silloin kuningas oli Ilkka. Nyt Andy on selvästi kuningas. Me ollaan pikkuveljen kanssa entistä ylpeämpiä siitä.
Me mennään pesuhuoneen läpi lauteille. Saunassa on tosi kuumaa ja hämärää. Nahka alkaa heti punottaa. Isä heittää kiukaalle vettä, niin että kohahtaa. Andykin istuu lauteilla munasillaan ja nauraa. Vaikka sitä vähän yskittää se kova löyly.
Kaikki miehet istuvat siellä erilaiset kalut vierekkäin kuumassa. Minä istun alalauteella ja katson sitä menoa. Suomalaiset miehet yrittävät näyttää kovina saunojilta. Mutta ne vilkuilevat koko ajan salaa Andyn suurta mulkkua ja eri alhaalla roikkuvia munakiviä. Ne meinaavat karata lauteen reunan yli. Minua ja pikkuveljeä rupeaa naurattamaan se, mutta laitan käden suun eteen, ettei Andya harmittaisi.
Saunassa alkaa taas jännittää se keittiön salaisuus. Miksi se tuli minulle taas mieleen Andyn isoista vehkeistä. Minä mietin sitä, miten äiti katsoi Andya silloin tiskipöydän luona. Minusta tuntuu, että meidän kodissa alkaa pian tapahtua sellaisia aikuisten asioita, joita isä ei osaa ollenkaan odottaa. Kun se ei huomannut mitään siellä keittiössä. Olen minä vakoillut poikien kanssa nuoria jannuja ja friiduja joskus, kun ne styylaavat. Tässä on jotakin samanlaista.
Isä yrittää kysyä Andylta, mitä se tykkäsi suomalaisesta saunasta. Andy huitoo iloisena käsillä ja sanoo sanoja, mitä me emme ymmärrä. Se taisi sanoa ainakin great. Pesuhuoneessakin kaikki muut ukot ja miehet tuijottavat viereisistä suihkuista ja penkeiltä, kun jenkki pesee itseään. Sen lerssi ja vitjamunat heilahtelevat komeasti, kun se saippuoi niitä. Luulen, että jotkut ovat kateellisia, kun sillä on niin isot.
Isästä ja Andysta tulee tosi hyvät kaverit. Ne istuvat iltaisin keittiössä, katsovat kisatuloksia ja isä opettaa Andylle suomalaisia sanoja. Ne käyvät yhdessä Stadikalla katsomassa olympialaisia, ja joskus minäkin pääsen mukaan. Se on huikeaa! Me nähdään, kun Andyn veli Will juoksee radalla niin kovaa, että hiekka vain pölisee, ja koko katsomo huutaa. Isä taputtaa Andya selkään ja ne ovat molemmat eri ylpeitä.
Mutta kun me olemme kotona, minä havaitsen jotain pientä erikoista. Nimittäin jenkki-Andyn ja äidin välillä. Kun isä selittää jotain innokkaasti urheilusta, Andy ja äiti katsovat toisiaan pöydän yli. Niiden silmät viipyvät tosi pitkään. Sitten äiti alkaa heti pyöritellä esiliinansa kulmaa sormissaan.
Ja silloin äiti kantaa perunakulhoa pöytään, se kävelee Andyn selän takaa. Sen hame heilahtaa jenkin käsivartta vasten. Andy ei hätkähdä. Se vetää keuhkot täyteen ilmaa ja hymyilee niin, että valkohampaat loistavat. Isällä on keltaiset hampaat.
Jatkuu...
Me mennään pukuhuoneeseen. Kaikki miehet riisuvat vaatteet pois. Minä ja pikkuveli otetaan housut ja paidat pois, ja isä ottaa myös. Ja minua joskus kismittää, kun isällä ei ole niitä komeita rintakarvoja ja monella muulla on. Sitten Andykin alkaa riisua omaa hienoa pukuaan. Kaikki pukuhuoneen suomalaiset miehet ja vanhat ukot kääntävät katseensa. Niiden saunajutut loppuvat ihan seinään.
Andy on eri karvainen. Minä olen iloinen siitä. Se näyttää komealta, kun mies on karvainen ja eri vahva. Kun Andy ottaa alushousut pois, minäkin tuijotan suu auki. Se on eri iso mies joka paikasta. Sen jalkojen välissä roikkuu sellainen iso kulli, että minä en ole ikinä nähnyt mitään sellaista. Se on melkein kuin joku hevosen lerssi, minkä olen nähnyt maalla enon luona. Käy saunassa joskus semmoisiakin miehiä, joilla on iso kalu. Mutta Andylla on varmaan niitä kaikkia isompi. Se roikkuu niin pitkänäkin. Varmaan Amerikassa eri monella on iso kalu, kun siellä kaikki on kuulemma isoa.
Isäkin katsoo Andyn vehjettä vähän aikaa. Ja isän naama menee sellaiseksi hassun vakavaksi. Isä vetää vähän vatsaa sisään ja korjaa asentoaan. Sen oma kikkeli näyttää Andyn rinnalla ihan pieneltä nysältä karvojen keskellä.
Muutkin saunamiehet alkavat kuiskia keskenään. Ne katsovat sitä jenkkioriin varustusta. Siinä pukuhuoneessa syntyy heti semmoinen kikkelijärjestys, niin kuin meillä koulussa. Heka ja Masa luettelivat siellä oikean kikkelijärjestyksen ja silloin kuningas oli Ilkka. Nyt Andy on selvästi kuningas. Me ollaan pikkuveljen kanssa entistä ylpeämpiä siitä.
Me mennään pesuhuoneen läpi lauteille. Saunassa on tosi kuumaa ja hämärää. Nahka alkaa heti punottaa. Isä heittää kiukaalle vettä, niin että kohahtaa. Andykin istuu lauteilla munasillaan ja nauraa. Vaikka sitä vähän yskittää se kova löyly.
Kaikki miehet istuvat siellä erilaiset kalut vierekkäin kuumassa. Minä istun alalauteella ja katson sitä menoa. Suomalaiset miehet yrittävät näyttää kovina saunojilta. Mutta ne vilkuilevat koko ajan salaa Andyn suurta mulkkua ja eri alhaalla roikkuvia munakiviä. Ne meinaavat karata lauteen reunan yli. Minua ja pikkuveljeä rupeaa naurattamaan se, mutta laitan käden suun eteen, ettei Andya harmittaisi.
Saunassa alkaa taas jännittää se keittiön salaisuus. Miksi se tuli minulle taas mieleen Andyn isoista vehkeistä. Minä mietin sitä, miten äiti katsoi Andya silloin tiskipöydän luona. Minusta tuntuu, että meidän kodissa alkaa pian tapahtua sellaisia aikuisten asioita, joita isä ei osaa ollenkaan odottaa. Kun se ei huomannut mitään siellä keittiössä. Olen minä vakoillut poikien kanssa nuoria jannuja ja friiduja joskus, kun ne styylaavat. Tässä on jotakin samanlaista.
Isä yrittää kysyä Andylta, mitä se tykkäsi suomalaisesta saunasta. Andy huitoo iloisena käsillä ja sanoo sanoja, mitä me emme ymmärrä. Se taisi sanoa ainakin great. Pesuhuoneessakin kaikki muut ukot ja miehet tuijottavat viereisistä suihkuista ja penkeiltä, kun jenkki pesee itseään. Sen lerssi ja vitjamunat heilahtelevat komeasti, kun se saippuoi niitä. Luulen, että jotkut ovat kateellisia, kun sillä on niin isot.
Isästä ja Andysta tulee tosi hyvät kaverit. Ne istuvat iltaisin keittiössä, katsovat kisatuloksia ja isä opettaa Andylle suomalaisia sanoja. Ne käyvät yhdessä Stadikalla katsomassa olympialaisia, ja joskus minäkin pääsen mukaan. Se on huikeaa! Me nähdään, kun Andyn veli Will juoksee radalla niin kovaa, että hiekka vain pölisee, ja koko katsomo huutaa. Isä taputtaa Andya selkään ja ne ovat molemmat eri ylpeitä.
Mutta kun me olemme kotona, minä havaitsen jotain pientä erikoista. Nimittäin jenkki-Andyn ja äidin välillä. Kun isä selittää jotain innokkaasti urheilusta, Andy ja äiti katsovat toisiaan pöydän yli. Niiden silmät viipyvät tosi pitkään. Sitten äiti alkaa heti pyöritellä esiliinansa kulmaa sormissaan.
Ja silloin äiti kantaa perunakulhoa pöytään, se kävelee Andyn selän takaa. Sen hame heilahtaa jenkin käsivartta vasten. Andy ei hätkähdä. Se vetää keuhkot täyteen ilmaa ja hymyilee niin, että valkohampaat loistavat. Isällä on keltaiset hampaat.
Jatkuu...
Vastaukset 1
Vanhimmat
Jatkuu...
Yhtenä iltana isä on nukahtanut sohvalle pitkän kisapäivän jälkeen. Minä menen hakemaan vettä. Minä kuulen eteisestä sellaista hiljaista hengitystä ja kummallista kuiskuttelua. Kun minä kurkistan, äiti seisoo ihan kiinni Andyssa. Jenkki silittää äidin tukkaa niillä isoilla kämmenillään.
Minusta meidän kodissa kaikki ei ole enää ennallaan. Äiti on nykyään aina tosi nätti. Se maalaa huulet ja käyttää niitä Andyn tuomia ohuita nailonsukkia joka päivä. Vaikka isä luulee sen tekevän sitä vain olympialaisten kunniaksi.
Yhtenä iltapäivänä minä tulen tosi hiljaa kotiin. Olen alkanut hiipiä kuin punanahat. Niin me tehdään joskus pihoilla poikien kanssa. Astun eteiseen aivan sukkasillani. Silloin minä kuulen keittiöstä kummallista suhinaa. Äiti ja isä puhuvat siellä tosi matalalla äänellä keskenään. Melkein kuin ne pelkäisivät jotain. Andy ei ole kotona. Se on varmaan mennyt tapaamaan veljeään Williä kisakylään. Minä jään ihan paikoilleni eteisen oviverhon taakse ja kuuntelen.
Isä sanoo äidille, että onkohan se sopivaa. Isän ääni on jotenkin outo. Äiti vastaa sille jotain kuiskaten. Ja sanoo, että olympialaiset ovat vain kerran elämässä. Että meidän pitää olla vieraanvaraisia loppuun asti. Siinä isä on samaa mieltä. Mutta sitä huolettavat jotkut järjestelyt eri paljon. Äiti sanoo, että Andy on niin hieno mies. Ja ettei kukaan saa koskaan tietää tästä mitään.
Sitten ne alkavat puhua joistain eri kummallisista asioista. Minä en ymmärrä kaikkea. Isä mainitsee varmuusvälineet. Se sanoo, että pitää olla varovainen. Ettei tapahdu mitään vahinkoa. Äiti hymähtää myöntymisen. Isä sanoo, että onhan hänellä kaapissa kortonkeja. Äiti taas suhisee ja sanoo, että onhan hänelläkin se lääkäriltä saatu pessaari. Se, mistä on jo kauan puhuttu. Että mitään pahaa ei voi sattua.
Minä seison siinä pimeässä eteisessä. Mietin niitä outoja sanoja. Mikä ihme on kortonki. Onko se semmoinen sama kuminen juttu, mitä näkee joskus puistoissa ja roskalaatikoissa. Ihan kuin joku pojista olisi joskus sanonut jotain semmoista.
Vaikka ei se kortonki ihan tutulta kuulosta. Era on sanonut sitä jollain toisella nimellä. Ja että aikamiehet laittavat semmoisen jonkin kumin kikkelin päälle joskus. Silloin, kun kalu on oikein isona. Ettei tule vahinkoja naisten kanssa, kun ne ovat yhtenä.
Ja mikä on se pessaari. Se, jota äiti pitää jossain jemmassa. Minulle tulee aikuisten puheista ihan kummallinen olo vatsanpohjaan. Jotenkin levoton. Minä muistan yhtäkkiä taas sen Andyn ison kullin sieltä saunasta. Aavistelen, että ne isän ja äidin salaperäiset varmuusvälineet liittyvät jotenkin juuri siihen.
Minä olen alkanut tarkkailla aikuisia eri tarkasti. Kävelen aina hiljaa ja katson jokaiseen huoneeseen. Kerran näen jotain tosi outoa olohuoneessa. Isä ja Andy istuvat pöydän ääressä kahdestaan. Isän kädessä on sellainen pieni paketti. Isä ottaa sieltä esiin jotain. Sen salaperäisen kortongin. Näin minä uumoilen.
Isä yrittää selittää jotain Andylle suomeksi. Se puhuu tosi matalalla äänellä ja näyttää käsillään. Isä osoittaa sitä kortonkia ja sitten se tekee käsillä liikkeitä. Minäkin tajuan. Isä yrittää sanoa, että Andyn pitää laittaa se kortonki ison lerssinsä päälle. SUO-JUS. AI-SAN PÄÄL-LE. Että jos ruvetaan, niin ettei tule vahinkoa. VA-HIN-KO-A.
Mutta Andy ei yhtään ilahdu. Jenkin suu menee mutruun ja se pudistaa päätään. Andy näyttää melkein vihaiselta. Se työntää isän käden pois. Andy sanoo kovaa no, no. Se osoittaa omaa leveää rintaansa. Se näyttää siltä, että se kieltäytyy niistä kumeista kokonaan. Andy ei halua mitään kortonkia ison mulkkunsa päälle. Se haluaa olla vapaa. Amerikassa ollaan vapaita, paljon vapaampia kuin Suomessa.
Isä näyttää hämmentyneeltä. Se katsoo sitä kortonkia kädessään ja huokaa tosi syvään. Minä seison ovenraossa piilossa. Minulla tykyttää taas sydän. Se Amerikan-ori on niin vahva ja vapaa, että minun isäni joutuu tottelemaan sitä meidän omassa kodissa.
(Jatkuu novellissa 3)