Riittääkö 20 astetta

Kotkassa saa tietyissä vuokra-asunnoissa vuokranalennusta, jos pitää asunnon sisälämpötilan alhaalla. Moni on päätynyt 20 ast lämpötilaan, minulle se ei kyllä riitä.
9<50
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 9

Vanhimmat

20-21 asteen välillä lämpötila seilaa omassa kämpässäni.

Äänestä
  • Mulla 19 ja riittää hyvin.

Äänestä

Esimerkiksi makuuhuoneessa en pidä lämpöä päällä, tykkään viileästä.

Äänestä

Öljylämmiteisessä 2-kerros omakotilassamme oli sekä patteritermostaatit, että kiertoveden lämpösäätö.
Yöksi laskimme lämmön 14 asteeseen mutta aamuyöstä ajastin sääti sen siten, että aamulla oli lämpö noin 18 astetta. Yläkerran makuuhuoneemme tarmostatti oli asetettu 17 asteeseen ympäri vuorokauden.
Lasten alakerran huoneet oli asetettu päivät 20 astetta ja yöt 18 astetta. Huonelämpö päivätasolle ennen herätystä. Muutosviive oli, ulko-olosuhteista riippuen 1 - 3 tuntia.
Pyrin pitämään kiertoveden lämmön mahdollisimman alhaalla.
140m2: rinnetalomme öljyn kulutus oli ka. 2500 litraa vuodessa.
Kun lapset lähtivät niin se putosi hieman alle 2000 litraan.
Johtui kahden ihmisen kahden päivittäisen suihkun pois jäämisestä.

Rappuaukko alakertaan oli avoin joten sieltä nousi lämmintä ilmaa yläkerran käyttötiloihin.

Olin 12 vuotta keikahommista viikot jotka alkoivat omalta osaltani aamuöiseen tien päälle lähtemiseen.
Oli karnea tunne ontua maanatai aamuöisin keittiöön 14 asteen lämpöön
keittelemään kahvia.
Muutettuamme kerrostaloon talossa tehdyn lämmitysjärjetelmän huolto- ja säätöjärjestelmän yhteydessä säädätin makuuhuoneemme 16 asteeseen ja muu kolmio 20:een.
Johtuneekohan tottumuksesta koska makuuhuoneen on oltava viileähkö.
Lämpimämmässä tuntuu, että nenän limakalvot kuivuvat?

Äänestä

Tuntuis olevan hyvä uudistus, et voi alentaa vuokraansa lämmityksellä.

Äänestä
  • Olen kanssasi samaa mieltä. Muistan nuorena kun pidimme usein talvellakin ikkunoita auki, kun sekä minä, että vaimoni tupakoimme kotona.

Äänestä

Käykö siellä asunnossa joku tarkastaja tutkimassa lämpötilan säännöllisesti, vai miten se esim. kaukolämmösta säädellään itse kullekin kerrostalohuoneistoon 20 asteisena?

Äänestä

21 astetta on jo liian kylmää, sillä se vilu värähtää herkästi joskus. 22 astetta jo alkaa kelpaamaan minullekin, jos se on tasaista lämpöä. Ihminen on vain niin herkkä lämpötilan vaihteluille ainakin vanhemmiten.

Äänestä

Ok.

Jokatapauksessa joka ikinen ihminen maksaa lämmityksestä. Oli sitten vuokralainen tai omistusasuja.

Vuokrallahan lämmityskulut sisältyy yleensä vuokraan. Omistusasuja voi ite vaikuttaa kulutukseensa, vuokralainen ei yleensä.

Elikkäs nyt tavallaan ok systeemi, siitä maksaa, mitä käyttää. Myös vuokralla.

Asiassa monia puolia muitakin. Perusideassa kuitenkin hyvä juttu.

=DW=

Äänestä

Kommentoi aloitusta

Anonyymi-ap kirjoitti:

Kotkassa saa tietyissä vuokra-asunnoissa vuokranalennusta, jos pitää asunnon sisälämpötilan alhaalla. Moni on päätynyt 20 ast lämpötilaan, minulle se ei kyllä riitä.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

• Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

• Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

• Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

• Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

• Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

• Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu