Myrkytys

Pleura

Jos...kani syö jotakin myrkyllistä mm. huonekasvia/kemikaaleja...mitä ensiavuksi?
Tapahtuipa juuri eilen niin, en ymmärrä miten kanini saikin sen kasvin alas, mutta se kerkesi sen syömään, vain pieni lehden pala jäi...en ole varma mikä kasvi oli...mutta.
Annoin ensiavuksi liotettua lääkehiiltä lääkeruiskussa. onko oikein?
Eipä tainnut olla myrkyllinen tai hiili auttoi..mutta hengissä tuo mokoma vielä on;)

8

8051

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olivia

Tämmöiset kysymykset kannattaa esittää asian tuntevalle kasvattajalle. Palstoilla saa joskus väärää tietoa mikä voi olla vakavassä asiassa kuolemaksi.

Itse en osaa kyllä vastata, mutta ota tosiaan yhteyttä kasvattajaan :)

http://www.kaniyhdistys.com

• sip-su

Ensiapusi oli varmastikin ihan hyvä, mutta aina pitää heti soittaa lääkärille, se ei maksa mitään!!! Tänään ei neuvot enää eiliseen auta. Entä jos kasvi olisi ollut todella myrkyllinen, ja kani olisi pitänyt viedä vaikka vatsahuuhteluun? Ei se tänään enää paljoa olisi auttanut.

Myrkytystietokeskus päivystää myös kellon ympäri, niinkuin eläinlääkärikin: 09-471977

• Pleura

Olen sairaalassa itse töissä, tiedän ettei kanille mitä tahansa saa antaa...mutta lääkehiiltä annetaan ihmisille myrkytys tiloissa. kun ottaen huomioon mitä hiili itseasiassa on niin se on poltettua puuta...ja kanithan saavat nakertaa puuta?
        Kyselin ihan vain onko jollekkin sattunut samankaltaisia tapauksia ja onko lääkäri antanut ohjeen antaa lääkehiiltä? lääkehiilihän ei imeydy elimistöön, se sitoo myrkyllisiä aineita/tavaraa itseensä, eikä anna niidenkään imeytyä elimistöön...

• sip-su
        Pleura kirjoitti:

Olen sairaalassa itse töissä, tiedän ettei kanille mitä tahansa saa antaa...mutta lääkehiiltä annetaan ihmisille myrkytys tiloissa. kun ottaen huomioon mitä hiili itseasiassa on niin se on poltettua puuta...ja kanithan saavat nakertaa puuta?
        Kyselin ihan vain onko jollekkin sattunut samankaltaisia tapauksia ja onko lääkäri antanut ohjeen antaa lääkehiiltä? lääkehiilihän ei imeydy elimistöön, se sitoo myrkyllisiä aineita/tavaraa itseensä, eikä anna niidenkään imeytyä elimistöön...

Sanoinhan, että hiili oli varmasti hyvä ensiapu, mutta lääkärille ja myrkytystietokeskukseen soitto on heti välittömästi seuraava.

• Nappi0285
        Pleura kirjoitti:

Mun kani söi sinitarraa ja se nakertaa hampaita yhteen mutta muuten se on normaali

• 3kania

kans tänä kesänä niin että yksi kaneista sai vahingossa syötyä yhtä kukkaa jota en tiennyt mikä se on..soitin eläinlääkärille joka kehottivat soittamaan myrkytyskeskukseen ja kysymään sieltä..siellä ei kyllä kukaan tiennyt mitään vaikka sainkin selville mikä kukka mahdollisesti oli kysymyksessä,he kuulema tietävät ihmisistä mutta ei eläimistä.
      Soitin eläinlääkäriasemalle joilla kokemusta kaneista,siellä sanoivat että kani ei yleensä syö myrkyllisiä kasveja ja että lääkehiiltä ei pitäisi mennä antamaan varmuuden vuoksi koska kanin maha on niin herkkä.Piti seurata tilannetta ja jos pieniäkään poikkeuksia normaaliin käyttäytymiseen tai muita oireita ilmenee,heti lääkäriin.
      Me selvittiin pelkällä säikähdyksellä.onneksi!

• Pleura

niin...Kanini maha on hyyyyyvin herkkä, mutta onneksi ei hiilestä tullut minkään sorttisia oireita...ei ripulia eikä outoa käyttäytymistä muutenkaan. Kaippa sekin pitää paikkansa ettei eläimet yleensä syö myrkyllisiä kasveja...olipa se kiertänyt vehkan ohi ja napannut tämän kauvimmaisen kasvin kitaansa. Jos vehkan oisi syönyt...se olisi ollut menoo...

• Anonyymi

Mun kani syö peikonlehtiä ilman lupaa mutta kun se syö heinää ja juo vettä nii eipä oo kummosempaa tapahtunut. 10v

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2870
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2525
    3. Mitä ajattelit ensimmäisenä kaivatustasi

kun näit hänet?
      Ikävä
      148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2239
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1860
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      390
      1696
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1642
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      309
      1548
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe