Myrkytys

Pleura

Jos...kani syö jotakin myrkyllistä mm. huonekasvia/kemikaaleja...mitä ensiavuksi?
Tapahtuipa juuri eilen niin, en ymmärrä miten kanini saikin sen kasvin alas, mutta se kerkesi sen syömään, vain pieni lehden pala jäi...en ole varma mikä kasvi oli...mutta.
Annoin ensiavuksi liotettua lääkehiiltä lääkeruiskussa. onko oikein?
Eipä tainnut olla myrkyllinen tai hiili auttoi..mutta hengissä tuo mokoma vielä on;)

8

7281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olivia

      Tämmöiset kysymykset kannattaa esittää asian tuntevalle kasvattajalle. Palstoilla saa joskus väärää tietoa mikä voi olla vakavassä asiassa kuolemaksi.

      Itse en osaa kyllä vastata, mutta ota tosiaan yhteyttä kasvattajaan :)

      http://www.kaniyhdistys.com

    • sip-su

      Ensiapusi oli varmastikin ihan hyvä, mutta aina pitää heti soittaa lääkärille, se ei maksa mitään!!! Tänään ei neuvot enää eiliseen auta. Entä jos kasvi olisi ollut todella myrkyllinen, ja kani olisi pitänyt viedä vaikka vatsahuuhteluun? Ei se tänään enää paljoa olisi auttanut.

      Myrkytystietokeskus päivystää myös kellon ympäri, niinkuin eläinlääkärikin: 09-471977

      • Pleura

        Olen sairaalassa itse töissä, tiedän ettei kanille mitä tahansa saa antaa...mutta lääkehiiltä annetaan ihmisille myrkytys tiloissa. kun ottaen huomioon mitä hiili itseasiassa on niin se on poltettua puuta...ja kanithan saavat nakertaa puuta?
        Kyselin ihan vain onko jollekkin sattunut samankaltaisia tapauksia ja onko lääkäri antanut ohjeen antaa lääkehiiltä? lääkehiilihän ei imeydy elimistöön, se sitoo myrkyllisiä aineita/tavaraa itseensä, eikä anna niidenkään imeytyä elimistöön...


      • sip-su
        Pleura kirjoitti:

        Olen sairaalassa itse töissä, tiedän ettei kanille mitä tahansa saa antaa...mutta lääkehiiltä annetaan ihmisille myrkytys tiloissa. kun ottaen huomioon mitä hiili itseasiassa on niin se on poltettua puuta...ja kanithan saavat nakertaa puuta?
        Kyselin ihan vain onko jollekkin sattunut samankaltaisia tapauksia ja onko lääkäri antanut ohjeen antaa lääkehiiltä? lääkehiilihän ei imeydy elimistöön, se sitoo myrkyllisiä aineita/tavaraa itseensä, eikä anna niidenkään imeytyä elimistöön...

        Sanoinhan, että hiili oli varmasti hyvä ensiapu, mutta lääkärille ja myrkytystietokeskukseen soitto on heti välittömästi seuraava.


      • Nappi0285
        Pleura kirjoitti:

        Olen sairaalassa itse töissä, tiedän ettei kanille mitä tahansa saa antaa...mutta lääkehiiltä annetaan ihmisille myrkytys tiloissa. kun ottaen huomioon mitä hiili itseasiassa on niin se on poltettua puuta...ja kanithan saavat nakertaa puuta?
        Kyselin ihan vain onko jollekkin sattunut samankaltaisia tapauksia ja onko lääkäri antanut ohjeen antaa lääkehiiltä? lääkehiilihän ei imeydy elimistöön, se sitoo myrkyllisiä aineita/tavaraa itseensä, eikä anna niidenkään imeytyä elimistöön...

        Mun kani söi sinitarraa ja se nakertaa hampaita yhteen mutta muuten se on normaali


    • 3kania

      kans tänä kesänä niin että yksi kaneista sai vahingossa syötyä yhtä kukkaa jota en tiennyt mikä se on..soitin eläinlääkärille joka kehottivat soittamaan myrkytyskeskukseen ja kysymään sieltä..siellä ei kyllä kukaan tiennyt mitään vaikka sainkin selville mikä kukka mahdollisesti oli kysymyksessä,he kuulema tietävät ihmisistä mutta ei eläimistä.
      Soitin eläinlääkäriasemalle joilla kokemusta kaneista,siellä sanoivat että kani ei yleensä syö myrkyllisiä kasveja ja että lääkehiiltä ei pitäisi mennä antamaan varmuuden vuoksi koska kanin maha on niin herkkä.Piti seurata tilannetta ja jos pieniäkään poikkeuksia normaaliin käyttäytymiseen tai muita oireita ilmenee,heti lääkäriin.
      Me selvittiin pelkällä säikähdyksellä.onneksi!

      • Pleura

        niin...Kanini maha on hyyyyyvin herkkä, mutta onneksi ei hiilestä tullut minkään sorttisia oireita...ei ripulia eikä outoa käyttäytymistä muutenkaan. Kaippa sekin pitää paikkansa ettei eläimet yleensä syö myrkyllisiä kasveja...olipa se kiertänyt vehkan ohi ja napannut tämän kauvimmaisen kasvin kitaansa. Jos vehkan oisi syönyt...se olisi ollut menoo...


    • Anonyymi

      Mun kani syö peikonlehtiä ilman lupaa mutta kun se syö heinää ja juo vettä nii eipä oo kummosempaa tapahtunut. 10v

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      149
      2339
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1928
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe