onko suomessa taolaisia?

ms.robin

Aivan mielenkiinnosta kyselen. Itse ainakaan en ole kuullut yhdestäkään.

21

6699

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kalki_Avatar

      Tuossa budhismi-palstalla on pyörinyt taolaiseksi itseään tituleeraava.

    • ms.robin

      Taitaa taolaisuus tosiaan olla nykyään kuten Japanin shintolaisuus: hieman magiaan viittaavaa kotialttarillista kansanuskoa, jota ei ulkomailla paljon harrasteta.

      Taolaisuuden alkuperäiset, Laotsen tai kuka olikaan, ideat (siis: mitään ei ole olemassa ilman vastakohtaansa, ja asioiden kuuluu antaa mennä painollaan, sillä niin ne sujuvat parhaiten) ovat kuitenkin kaikista maailman ajatusjärjestelmistä yhdet selvimmät ja ihanan järkevät.

      • Kalki_Avatar

        >>>Taolaisuuden alkuperäiset, Laotsen tai kuka olikaan, ideat (siis: mitään ei ole olemassa ilman vastakohtaansa, ja asioiden kuuluu antaa mennä painollaan,....sillä niin ne sujuvat parhaiten) ovat kuitenkin kaikista maailman ajatusjärjestelmistä yhdet selvimmät ja ihanan järkevät.>>

        Niin, tuossa jo piilee vaara, kun ajattelee että haluaa parasta, selvintä ja järkevintä. Ateismi on järkevin vakaumus. Herätyskristillisyys ja Islam antavat paljon enemmän selvyyttä. Ja paras on tietysti aina se oma napa; tai ego.

        Itse sitä yrittää pyrkiä vaikeaselkoisuuteen ja hämäryyteen; monimielisyyteen ja paradokseihin...


      • ez-al
        Kalki_Avatar kirjoitti:

        >>>Taolaisuuden alkuperäiset, Laotsen tai kuka olikaan, ideat (siis: mitään ei ole olemassa ilman vastakohtaansa, ja asioiden kuuluu antaa mennä painollaan,....sillä niin ne sujuvat parhaiten) ovat kuitenkin kaikista maailman ajatusjärjestelmistä yhdet selvimmät ja ihanan järkevät.>>

        Niin, tuossa jo piilee vaara, kun ajattelee että haluaa parasta, selvintä ja järkevintä. Ateismi on järkevin vakaumus. Herätyskristillisyys ja Islam antavat paljon enemmän selvyyttä. Ja paras on tietysti aina se oma napa; tai ego.

        Itse sitä yrittää pyrkiä vaikeaselkoisuuteen ja hämäryyteen; monimielisyyteen ja paradokseihin...

        Eihän kukaan, joka kutsuu itseään taolaiseksi voi olla oikea taolainen, koska on jo määritellyt itsensä ja siten eksynyt tieltä! :)

        Olen törmännyt ihmisiin, jotka sanovat olevansa taolaisia ja yrittävät siksi elää harmoniassa, sovinnaisena kaiken maailman kanssa. Koska se on Taon mukaista.

        Olen törmännyt ihmisiin, jotka pamauttavat suoraan mitä ajattelevat, kiistelevät ja tunteilevat. Tätä he perustelevat sillä että seuraavat omaa Taoaan "luonnollista tilaansa".

        Omasta mieletäni molemmat ovat oikeassa. Arkipäivän taolaisuus on puhtainmillaan juuri tätä ihmisiä omina itsenään.


      • Kalki_Avatar
        ez-al kirjoitti:

        Eihän kukaan, joka kutsuu itseään taolaiseksi voi olla oikea taolainen, koska on jo määritellyt itsensä ja siten eksynyt tieltä! :)

        Olen törmännyt ihmisiin, jotka sanovat olevansa taolaisia ja yrittävät siksi elää harmoniassa, sovinnaisena kaiken maailman kanssa. Koska se on Taon mukaista.

        Olen törmännyt ihmisiin, jotka pamauttavat suoraan mitä ajattelevat, kiistelevät ja tunteilevat. Tätä he perustelevat sillä että seuraavat omaa Taoaan "luonnollista tilaansa".

        Omasta mieletäni molemmat ovat oikeassa. Arkipäivän taolaisuus on puhtainmillaan juuri tätä ihmisiä omina itsenään.

        Luen Kung Fu-tsen elämänkertaa ja "Keskusteluja". Tulee outo hämmennys; niinkuin lukisi kolhon pikkuserkkunsa, tai oman itsensä viime viikon seikkailuja. Lähes 2500 on ei-mitään.

        Kung Fu-tsessä on hyvät vibat.

        Kunpa ihmiset palaisivat näihin vanhoihin klassikoihin; - eivätkä niin hurahtelisi nykyajan huijariguruihin ja rahat-pois-lahkoihin. Tai porukoihin...

        Hei! Kung Fu-tse oli yksin oma opettajansa, ja etsi Totuutta omaa polkuaan kulkien. Ei-tavallinen taatelintallaaja. Ei ihme että aikalaiset vihasivat ja inhosivat häntä.

        Minulla, - suurena henkilönpalvojana; sankarinpalvojana on h-mmetin vahvana tämä heikkous "palvoa" luotua luojan sijaan. Pitäisikö kaikkea verrata keskivertoon?

        Miksi sitten urheilussa pyritään huipputuloksiin? Eikö olisi loogista että urheilijat pyrkisivät saavuttamaan ikään ja sukupuoleen suhteutetun tilastollisen keskiarvon; miten esim. koko väestö heittää keihästä - keskimäärin?

        On epäloogista että voittajat saavat palkinnon. Nimimerkkikin pitäisi vaihtaa joko Anonyymiksi tai Matti Meikäläiseksi. Onneksi en ole teikäläinen. Some twisted thoughts from my grinder.


      • ez-al
        Kalki_Avatar kirjoitti:

        Luen Kung Fu-tsen elämänkertaa ja "Keskusteluja". Tulee outo hämmennys; niinkuin lukisi kolhon pikkuserkkunsa, tai oman itsensä viime viikon seikkailuja. Lähes 2500 on ei-mitään.

        Kung Fu-tsessä on hyvät vibat.

        Kunpa ihmiset palaisivat näihin vanhoihin klassikoihin; - eivätkä niin hurahtelisi nykyajan huijariguruihin ja rahat-pois-lahkoihin. Tai porukoihin...

        Hei! Kung Fu-tse oli yksin oma opettajansa, ja etsi Totuutta omaa polkuaan kulkien. Ei-tavallinen taatelintallaaja. Ei ihme että aikalaiset vihasivat ja inhosivat häntä.

        Minulla, - suurena henkilönpalvojana; sankarinpalvojana on h-mmetin vahvana tämä heikkous "palvoa" luotua luojan sijaan. Pitäisikö kaikkea verrata keskivertoon?

        Miksi sitten urheilussa pyritään huipputuloksiin? Eikö olisi loogista että urheilijat pyrkisivät saavuttamaan ikään ja sukupuoleen suhteutetun tilastollisen keskiarvon; miten esim. koko väestö heittää keihästä - keskimäärin?

        On epäloogista että voittajat saavat palkinnon. Nimimerkkikin pitäisi vaihtaa joko Anonyymiksi tai Matti Meikäläiseksi. Onneksi en ole teikäläinen. Some twisted thoughts from my grinder.

        Itse rakastan myös vanhoja kalssikoita. Vaikka en näe mitään syytä, miksei joku voisi tänäpäivänä kirjoittaa jotain yhtä hienoa.

        Veda, Zarathusta, Laozi, Kug Fu Tse,... kaikki ne puhuvat mielestäni samasta asiasta. Totuus on ihmisille sama elivät he missä päin maailmaa tahansa, minä aikana tahansa. Mutta samalla se on ihmistä suurempi, joten jokainen kirjoittaa siitä hiukan eri tavalla.

        Totuus lienee meille kaikille henkilökohtainen asia näemme, tunnemme ja koemme sen eri tavalla, jopa niin vahvasti, että saatamme suurine egoinemme olla toistemme kurkussa kiinni. :)

        Mutta tärkeintä lienee, että se on siellä...


        Tao Te Jing:

        "Kun kaikki oppivat mikä on kaunista, he samalla oppivat mikä on rumaa.

        Kun kaikki tietävät mikä on hyvää, on pahakin olemassa.

        Näin,
        oleva ja olematon syntyvät toinen toisistaan,
        vaikea ja helppo täydentävät toisiaan,
        pitkää ja lyhyttä verrataan toisiinsa,
        sointu muodostuu yksittäisistä äänistä.

        Vain koska ensinmäinen on olemassa tarvitaan
        viimeinen.

        "


      • Kempiläinen
        ez-al kirjoitti:

        Itse rakastan myös vanhoja kalssikoita. Vaikka en näe mitään syytä, miksei joku voisi tänäpäivänä kirjoittaa jotain yhtä hienoa.

        Veda, Zarathusta, Laozi, Kug Fu Tse,... kaikki ne puhuvat mielestäni samasta asiasta. Totuus on ihmisille sama elivät he missä päin maailmaa tahansa, minä aikana tahansa. Mutta samalla se on ihmistä suurempi, joten jokainen kirjoittaa siitä hiukan eri tavalla.

        Totuus lienee meille kaikille henkilökohtainen asia näemme, tunnemme ja koemme sen eri tavalla, jopa niin vahvasti, että saatamme suurine egoinemme olla toistemme kurkussa kiinni. :)

        Mutta tärkeintä lienee, että se on siellä...


        Tao Te Jing:

        "Kun kaikki oppivat mikä on kaunista, he samalla oppivat mikä on rumaa.

        Kun kaikki tietävät mikä on hyvää, on pahakin olemassa.

        Näin,
        oleva ja olematon syntyvät toinen toisistaan,
        vaikea ja helppo täydentävät toisiaan,
        pitkää ja lyhyttä verrataan toisiinsa,
        sointu muodostuu yksittäisistä äänistä.

        Vain koska ensinmäinen on olemassa tarvitaan
        viimeinen.

        "

        Wu ja yön helmi... Mistä se on peräisin? Luin sen täällä monta kertaa, mutta en halunnut häiritä sitä lisäämällä sen perään omia kommenttejani, se kun tuntui yksinkertaisuudessaan niin täydelliseltä.


      • ez-al
        Kempiläinen kirjoitti:

        Wu ja yön helmi... Mistä se on peräisin? Luin sen täällä monta kertaa, mutta en halunnut häiritä sitä lisäämällä sen perään omia kommenttejani, se kun tuntui yksinkertaisuudessaan niin täydelliseltä.

        Se oli mukaelma alunperin Chuang Tsu:n kirjoittamasta ajatelmasta. Joka on myös taolaista alkuperää.


    • Fiiuss

      Minulla taolaisuus on ollut hallitseva maailmankuvan rakentaja ja elämänkatsomuksen muodostaja jo yli 15 vuotta. Enkä voi valittaa oloani, vaikka en ole koskaan yrittänyt tuijottaa asiaa oikeaoppisesti. Yritän löytää oman tieni.

      Omalla kohdallani en pidä taolaisuutta uskontona vaan pikemminkin filosofiana, enempää en ole oikeastaan asiaa määritellyt. Taolaisuus näkyy suometettuna versiona, joskus vähemmän joskus enemmän, mutta luulen, että mitä vanhemmaksi tulen sitä voimakkaammin se alkaa hallita.

      Kuten sanottua, ainakaan minulle taolaisuus ei ole uskonto, eikä siitä sellaista tule.

      Luulen, että monilla on samoin. Joidenkin näkemys maailman on hyvin taolainen, vaikka he eivät sitä itse tiedostaisikaan tai korostaisi. Taolaisuus on monella tapaa piilossa ja olen tavannut länsimaissa, Suomessakin, ihmisiä, joiden peruseväät elämään ovat hyvin taolaisia.

    • Wu Wei

      Joo... mua myös on kiinnostanut jo pitkään taolaisuus suomessa ja mitä olen saanut selville niin järjestäytyneenä taolaisia ei ole. Sehän olisi myös taolaisen filosofian vastaistakin, sillä taolainen eettinen toiminta on tekoa ilman toimintaa henkilökohtaisella tasolla ja kaikki pyrkyryys järjestäytymiseen hierarkioineen sekoittaa ajatukset esim. sääntöjen alisteisuus huomioon ottaen.

      • Kassiopeija

        Mikä sua siinä sitten niin kiehtoo siis Taolaisuudessa. Eks tää Suomen luonto riitä vai pitääkö alkaa jotakin murkkuja kunnioittaa. En vain itse tajua mikä siinä on niin kiehtovaa siis sen filosofiako (selittäkää). Onhan ne tietysti ihan järkeviä ajatkusia mutta silti olet vain 1:1000000:sta kuka "uskoo" tuohon ruippakukkouskontoon. Sitäpaitsi miten voit kulkea oikeaa Taota. (tietä)


      • wu wei
        Kassiopeija kirjoitti:

        Mikä sua siinä sitten niin kiehtoo siis Taolaisuudessa. Eks tää Suomen luonto riitä vai pitääkö alkaa jotakin murkkuja kunnioittaa. En vain itse tajua mikä siinä on niin kiehtovaa siis sen filosofiako (selittäkää). Onhan ne tietysti ihan järkeviä ajatkusia mutta silti olet vain 1:1000000:sta kuka "uskoo" tuohon ruippakukkouskontoon. Sitäpaitsi miten voit kulkea oikeaa Taota. (tietä)

        Joo... mulle Taolaisuus ei missään nimessä ole uskonto vaan nimenomaan se sun mainetitsemasi filosofia ja filosofinen tapa ajatella maailmasta ja minusta itsestäni siinä minun kokemasta maailmasta- eli elämästäni. Omasta subjektiivisesta elämästäni. Ja minun elämästäni puuttuu pyrkyryys johonkin järjestelmän määrittelemään tapaan ajatella tai toimia. Minä OLEN itseni summa ja annan asioiden tapahtua niiden luonnollisessa järjestyksessä ilman alisteisuutta, lokerointia ja takertumisia toisten elämiin. Toki kunnioitan myötätuntoisesti niitä toisten elämiä ainakin sen verran kuin omaani.


      • Urpo Pesä
        Kassiopeija kirjoitti:

        Mikä sua siinä sitten niin kiehtoo siis Taolaisuudessa. Eks tää Suomen luonto riitä vai pitääkö alkaa jotakin murkkuja kunnioittaa. En vain itse tajua mikä siinä on niin kiehtovaa siis sen filosofiako (selittäkää). Onhan ne tietysti ihan järkeviä ajatkusia mutta silti olet vain 1:1000000:sta kuka "uskoo" tuohon ruippakukkouskontoon. Sitäpaitsi miten voit kulkea oikeaa Taota. (tietä)

        Tie viittaa holistiseen mielenlaatun. Esim. länsimainen industriaalisen vallankumouksen tarpeisiin muodostunut koulutusjärjestelmä kehittää ihmisiin lähes täysipainoisesti loogis-matemaattista ja verbaalista älykkyyttä, mitkä ovat muuten ainoat yhdeksästä mitä pystytään jokseenkin mittaamaan älykkyysosamäärätesteillä. Lopputuloksena on usein epäitsenäinen mieli mikä ei tunne kuin omat menetykset, ei ole luova, ei ole empaattinen yms... Taolaista ei kiinnosta uskonnon kollektiivinen muodikkuus - kyse on vain siitä mikä tuntuu oikealta ja luonnolliselta.


      • tao-pummi
        Kassiopeija kirjoitti:

        Mikä sua siinä sitten niin kiehtoo siis Taolaisuudessa. Eks tää Suomen luonto riitä vai pitääkö alkaa jotakin murkkuja kunnioittaa. En vain itse tajua mikä siinä on niin kiehtovaa siis sen filosofiako (selittäkää). Onhan ne tietysti ihan järkeviä ajatkusia mutta silti olet vain 1:1000000:sta kuka "uskoo" tuohon ruippakukkouskontoon. Sitäpaitsi miten voit kulkea oikeaa Taota. (tietä)

        Se ettet asiaa tajua ei tarkoita etteikö tajuaminen olisi silti mahdotonta.
        On mahdotonta selittää mikä taolaisessa filosofiassa on niin häkellyttävää ja todenmukaista. Voisin sanoa, että kaikki mutta se ei kerro mitään. Lue taolaisia tekstejä niin kenties ymmärrät.

        Taolaisuus ei alun perin ollut järjestäytynyt uskonto vaan filosofia. Mitä siten vaikka olisin ainut, joka pyrkii elämään taolaisittain? Pitäisikö minun lopettaa sellainen elämäntyyli ja vaihtaa se muotiuskontoon?

        Taon mukainen toiminta on vaikea selittää, sen vain ymmärtää kun on sen aika.


      • kerettimäinen
        tao-pummi kirjoitti:

        Se ettet asiaa tajua ei tarkoita etteikö tajuaminen olisi silti mahdotonta.
        On mahdotonta selittää mikä taolaisessa filosofiassa on niin häkellyttävää ja todenmukaista. Voisin sanoa, että kaikki mutta se ei kerro mitään. Lue taolaisia tekstejä niin kenties ymmärrät.

        Taolaisuus ei alun perin ollut järjestäytynyt uskonto vaan filosofia. Mitä siten vaikka olisin ainut, joka pyrkii elämään taolaisittain? Pitäisikö minun lopettaa sellainen elämäntyyli ja vaihtaa se muotiuskontoon?

        Taon mukainen toiminta on vaikea selittää, sen vain ymmärtää kun on sen aika.

        Taolaisuus ja Buddhalaisuuskin (varsinkin Zen-sellainen) on vaikea tyhjentävästi kertoa mitä ne ovat koska ne eivät ole mitään dogmaattisia mustavalkoisia oppeja kumpikaan. On helpompi sanoa mitä ne eivät olekuin sen mitä ne ovat...


    • Tao on viisaus

      Näinkin myöhään vastaan, mutta totuus on ajaton.

      Kalki_Avatar: "Niin, se Laotsen kirja Tao Te Ching. - Lao Tzen - Tao De Jing. Taolaisuus on ihan ok; mutta olen nähnyt että näistäkin konsepteista pystyy luomaan tiukan kuppikunnan, ja noita symboleita(yin, yang, tao) pystyy käyttämään muiden tuomitsemiseen: SINÄ ET OLE TAOLAINEN, tai et ainakaan "oikea" taolainen. Tai olet "valhetaolainen"; tai et ole oikein vielä sisäistänyt näitä käsitteitä. "


      Kuka oikeasti ymmärtää ja sisäistää jin ja yangin, oppii olemaan tuomitsematta muuta ympärillä olevaa maailmaa, koska ymmärtää maailman. Jos ei ymmärrä, ei ole täydellisesti sisäistänyt Daoa, totuuden polkua.
      Näissä, edellisissä kommentissa mainituissa tapauksissa kyse on yksinkertaisesti kokeilunhaluistista suomalaisista nuorista, jotka haluavat rikkoa rajoja. Ei sen kummempaa. :)

      • 1235

        Tuomitseminen on itsehalveksuntaa ja addiktio josta on vaikea päästä irti.


    • TaoTaivaallinenTie

      Nyt on julkaistu uusi kirja nimeltä Tao Taivaallinen tie. Aivan ihania Laotsen runoja ja viisauksia.

    • Pekka123098

      Onhan noissa filosofisissa suuntauksissa enemmän empatiaa kuin monessa valtauskonnossa, joissa ihmisiä pakotetaan uskoon älyllisen kehittymisen sijaan.

    • Taomies

      Toi että taolaiseksi itseään kutsuva on jo eksynyt tieltä. Ehkä, mutta qi eli elämän energia on joidenkin taolaisten mukaan täydellistä vain kahdessa kohtaa elämässä: juuri syntymän jälkeen ja juuri ennen kuolemaa. Eli eikö me elossa olevat olla joka tapauksessa harhateillä? Ja sanat on vaan sanoja, taolaiset arvostaa lähtökohtaisesti kokemuksia.

      Olen ei-uskonnollinen taolaisuuteen sekaantunut. Ja tietääkseni Suomessa on taolaisten yhdistys, googlettamalla, mutta missä foorumi meille?

      Jerry Alan Johnson, Bruce Frantzis, jos kiinnostaa oppia taolaisuudesta niiltä joilla on kokemusta. Mutta heidän kirjat ei kyllä ole parhaita aloittelijoille, Frantzis vielä menee mutta Johnsonista tuskin saatte mitään teille juuri nyt hyödyllistä irti. Moss:in "Power of the Five Elements" on loistava teos viiden elementin teoriaan tutustumiseen käytännössä jokaiselle, meditointiin ym suosittelen Wim Hof:in kirjaa "Becoming the Iceman" koska siellä on pari helmeä ja rento kaveri vaikkei kai taolainen.

      Mistäs jengi on täällä oppia hakenut ja mitä olette oppineet?

    • Taomies

      Ai niin, Chuang Tzu on yksi taolaisten oppi-isänä pidetty Lao Tzu:n ja Peng Tzu:n ohella. Kungfutze eli Confucius perusti tai antoi kipinän kungfutselaisuudelle, joka on taolaisuuden harhaoppi Chuang Tzu:n mukaan koska se on liian väkinäisen järjestelmällinen ja ei-luonnollinen. Eikä Chuang Tzu tainnut noin suoraan sanoa mutta rivien välistä se käy ilmi. Kannattaa lukea Chuang Tzua jos haluaa muutakin kuin valmiita vastauksia. Ne muut ovat perimmälti arvokkaampia koska oma kokemus on se arvokkain, ainakin oppimisessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      414
      4520
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      246
      2249
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      70
      1660
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      161
      1452
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      291
      1337
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1137
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1094
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1075
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      62
      1031
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      119
      967
    Aihe