Kaaleitten eri kulttuuri tavat

Mister X

Hyvää iltaa kaikille!

Tuli tässä näin pikaisesti mieleen, että miksei tätä palstaa voisi käyttää siihen mihin tämä on oikiasti tarkoitettukkin. Olen miettiny palion kaaleitten erilaisista kulttuuri tavoista. Esimerkiksi: Jossain päin voi mies olla kaluspaita pelkästään päällä keittiössä jota minä itse en voi käsittä, kun ne viellä pitää puhtaana huoneet. sitten tietyssä suunassa ei ole oikiastaan symboolista puhtautta kaaleilla ollenkaa, elikkä naiset pystyvät menemään ylä kertaa, jos keittiö on alakerrassa tai vanhoja ihimisiä on alakerrassa. Toinen on, että naiset pystyy ottamaa ison hameen pois ja kulkea pikkuhameella keittiössä ja myös vanhojen ihmisten edessä. On aika kumma juttu, että näitä kulttuuri tapoja on meillä suomen kaaleillakin erilaisia. Sanotaanko näin, että, kun vaihtaa paikka kuntaa niin sielä on eri kultturitavat, kun taas toisessa.
Kertokaa omia mieli piteitä näistä asioista. Sit on viellä yksi juttu mikä tuli tässä mieleen, että pohjosessa joillakin on likainen aika 3kk ja taas etelä-pohjanmaalla sitä ei ole ollenkaa, sillä pystyn itte sanomaa sen, kun olen toiselta puolen etelä pohjanmaan kaaleita.
En jaksa tän enempää kertoa tässä, mutta toivotaan, että tajusitte tän asian ytimen mitä ajoin takaa.

T:Mister X

PS:Valkolaiset ei kannata edes vastata tähän keskusteluun.

44

4753

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • T.r.l.b.

      Monet tavat on ihan käsittämättömän turhia! Mitenkä nainen kodissa asuu, jos ylhäällä on nukkumistilat??!! Ja kyllä kotona pitää saada olla niikun haluaa, anteeksi vaan.Vanhojen kunnioitus ei kyllä tule patavanhoilisista tavoista, vaan jostain ihan muusta.

      Vaikka julkisilla paikoilla oltaisi niikun säännöt sanoo, niin kotiolot ei kuulu muille.Jos epäilee oloja, ei tarvi sitten sinne mennä.Ajattele vähän miten vaikeaa naisenkin on koko päivä olla isossa hameessa, ei kuule ihan kivaa.

      Maailmassa kaikki menee eteenpäin ja vain mustalaistenko pitäisi elää alkukantaisilla tavoilla.Ei me maailmaan mahduta jos aletaan ihan alkukantaisiksi.Pitää luoda jälkipolvia varten jotain sujuvampaa.

    • toisis asiois

      mutta siinä sä oot vääräs että etelä-pohjanmaalla ei ole likasta aikaa ollenkaan,jos ei teidän suvus ole mutta monen muun suvus.olen ollut vävynä etelä-pohjanmaalla 10 vuotta niin kyllä siellä oikeat tavat oli vaikka toiset ihmiset sanoo ettei niillä oo tapoja mutta niillä tuntuu olevan tapoja enemmän kun kelläkään muualla.olihan siellä tietysti rahnujakin mutta useimilla niillä on hienot käytöstavat.ei siellä polteta eikä juoda vanhan ihmisten aikana ja pidetään suullensa ryhti ja katotaan että siellä vaatteet kunnolla päällä ettei näy paikat mikä ei saa näkyä.toisilla kaaleilla on taas tapana sanoo vanhoille ihmisille että teillä on kakat tai pissat housuis menkää vaihtamaan vaippa,onko tuo sitten oiken kun puhutaan tommosta.mä en ymmärrä että vanhoille ihmisille puhutaan mitä vaan.jos meillä päin joku sanois noin niin siellä pääsee hengestänsä ja toisten kaaleetten mielestä sen on vai leikin laskua.tän päivän nuoriso saa silti kasvaa kun pellos ei mitään käytöstapoja eikä ne osaa häpee ketään vaikka ne tulis missä sopimattomis vaatteis tai tai ne on justiin ottanut kaverin niin mennään ihmisten silmien alla.ei nykyään oo enää kunnon kaaleita ,se on harvas ja melkein kaikki vanhat kaaleet on kuollut.fiksu käytös kunniaan sillä se on olo mikä maksaa eikä mikään rahnuttelu.

      • Pohojalaanen

        Kuulkaas nyt hengen heimolaiset! minusta tuntuu, että puhutten nyt semmoista, mistä etten ollenkaan ole perillä?Joku puhuu ylä ja alakerrasta? toinen uhkaa jo hengen lähdöllä, siitä kun kiusataan joskus vanhoja;Kuulkaas tämä on niin iso skaala:että tavalliselta nuorelta loppuu jo ymmärrys alkuunsa? Se mustalaisuus on syvällä sielussa! ei vaatteissa, ei mukamas mustalaisuudessa...Minun toivomus olisi rettelöiden ja haukkujen välttämiseksi, että annettaisiin jonkun vanhemman ja kunnioitetun henkilön puhua näistä; koska he ovat todella eläneet ja tietävät mistä puhuvat..Kaikella ystävällisyydellä Pohojalaanen (Terno Jeeno )


      • etelä-pohjanmaalta
        Pohojalaanen kirjoitti:

        Kuulkaas nyt hengen heimolaiset! minusta tuntuu, että puhutten nyt semmoista, mistä etten ollenkaan ole perillä?Joku puhuu ylä ja alakerrasta? toinen uhkaa jo hengen lähdöllä, siitä kun kiusataan joskus vanhoja;Kuulkaas tämä on niin iso skaala:että tavalliselta nuorelta loppuu jo ymmärrys alkuunsa? Se mustalaisuus on syvällä sielussa! ei vaatteissa, ei mukamas mustalaisuudessa...Minun toivomus olisi rettelöiden ja haukkujen välttämiseksi, että annettaisiin jonkun vanhemman ja kunnioitetun henkilön puhua näistä; koska he ovat todella eläneet ja tietävät mistä puhuvat..Kaikella ystävällisyydellä Pohojalaanen (Terno Jeeno )

        .Meillä kunnioitetaan vanhoja ihmisiä ja pidetään suu supussa ettei kaikkia päästetä suusta.Kyllähän se niin on ettei mustalaisuus oo vaatteista kiinni vaan mustalaisuus on ihmisen sydämes mutta silti kun tiedetään miten meidän pitää pukeutua niin miksei voida pukeutua niin kun kuuluu eikä nolata vanhempiamme eikä omia porukoita törkeällä pukeutumisella.Pitää muistaa se kunnioitus antaa muittenkin vanhemmille.Kaikki tekee kotonsa miten tahtoo mutta ei meillä naiset hypi yläkerrassa kun meillä muitakin ihmisiä enkä anna liata huoneita mutta kukin tavallaan.Miettikää itte antaisitteko te vanhemmanne käydä talos mikä on liatte ja te te sanoisi toiselle ihmiselle jos joku oli sopimattomasti teidän vanhempien edes,minä ainakin sanoisin.Koska sä oot kuullu että meilläpäin sanotaan vanhoille ihmisille että teille on kakat tai pissat housuis?Ei se ole enää mitään leikkiä vaan se on törkeää käyttäytymistä.Meillä ei onnistuisi törkeä käytös.Pitää mustalais lapsen tietää miten käyttäytyy,meille on varmaan kaikille opetettu hienot käytös tavat ja ollaan mustalaisten lapsia joten meidän pitää kukin itte tietää mikä on oikein ja mikä väärin.Se olis hyvä asia kun tänne joku vanha ihminen voisi vastata kun ne on nähnyt maailmaa ja tietävät missä mennään.Kaikki tehköö mitä haluaa mutta minä en kulje paitasillani vaan mä tiedän miten mä pukeudun ja tiedän käytös tavat ja noudatan meidän tapoja.Sinä mies joka kirjotit että teillä päin pääsee hengestänsä kun siellä käyttäytyy sopimattomasti niin on monella paikkakunnilla eikä kaikki kato läpi sormien kun eivät osaa käyttäytyä.


      • Huvittaa
        etelä-pohjanmaalta kirjoitti:

        .Meillä kunnioitetaan vanhoja ihmisiä ja pidetään suu supussa ettei kaikkia päästetä suusta.Kyllähän se niin on ettei mustalaisuus oo vaatteista kiinni vaan mustalaisuus on ihmisen sydämes mutta silti kun tiedetään miten meidän pitää pukeutua niin miksei voida pukeutua niin kun kuuluu eikä nolata vanhempiamme eikä omia porukoita törkeällä pukeutumisella.Pitää muistaa se kunnioitus antaa muittenkin vanhemmille.Kaikki tekee kotonsa miten tahtoo mutta ei meillä naiset hypi yläkerrassa kun meillä muitakin ihmisiä enkä anna liata huoneita mutta kukin tavallaan.Miettikää itte antaisitteko te vanhemmanne käydä talos mikä on liatte ja te te sanoisi toiselle ihmiselle jos joku oli sopimattomasti teidän vanhempien edes,minä ainakin sanoisin.Koska sä oot kuullu että meilläpäin sanotaan vanhoille ihmisille että teille on kakat tai pissat housuis?Ei se ole enää mitään leikkiä vaan se on törkeää käyttäytymistä.Meillä ei onnistuisi törkeä käytös.Pitää mustalais lapsen tietää miten käyttäytyy,meille on varmaan kaikille opetettu hienot käytös tavat ja ollaan mustalaisten lapsia joten meidän pitää kukin itte tietää mikä on oikein ja mikä väärin.Se olis hyvä asia kun tänne joku vanha ihminen voisi vastata kun ne on nähnyt maailmaa ja tietävät missä mennään.Kaikki tehköö mitä haluaa mutta minä en kulje paitasillani vaan mä tiedän miten mä pukeudun ja tiedän käytös tavat ja noudatan meidän tapoja.Sinä mies joka kirjotit että teillä päin pääsee hengestänsä kun siellä käyttäytyy sopimattomasti niin on monella paikkakunnilla eikä kaikki kato läpi sormien kun eivät osaa käyttäytyä.

        Mustalaisten kannattaisi panostaa myös muuhun normaaliin käytökseen. Vai hienot käytöstavat, salli mun nauraa.


      • tino

        mikä se semmone likanen aika on?!


      • Pohojalaanen
        etelä-pohjanmaalta kirjoitti:

        .Meillä kunnioitetaan vanhoja ihmisiä ja pidetään suu supussa ettei kaikkia päästetä suusta.Kyllähän se niin on ettei mustalaisuus oo vaatteista kiinni vaan mustalaisuus on ihmisen sydämes mutta silti kun tiedetään miten meidän pitää pukeutua niin miksei voida pukeutua niin kun kuuluu eikä nolata vanhempiamme eikä omia porukoita törkeällä pukeutumisella.Pitää muistaa se kunnioitus antaa muittenkin vanhemmille.Kaikki tekee kotonsa miten tahtoo mutta ei meillä naiset hypi yläkerrassa kun meillä muitakin ihmisiä enkä anna liata huoneita mutta kukin tavallaan.Miettikää itte antaisitteko te vanhemmanne käydä talos mikä on liatte ja te te sanoisi toiselle ihmiselle jos joku oli sopimattomasti teidän vanhempien edes,minä ainakin sanoisin.Koska sä oot kuullu että meilläpäin sanotaan vanhoille ihmisille että teille on kakat tai pissat housuis?Ei se ole enää mitään leikkiä vaan se on törkeää käyttäytymistä.Meillä ei onnistuisi törkeä käytös.Pitää mustalais lapsen tietää miten käyttäytyy,meille on varmaan kaikille opetettu hienot käytös tavat ja ollaan mustalaisten lapsia joten meidän pitää kukin itte tietää mikä on oikein ja mikä väärin.Se olis hyvä asia kun tänne joku vanha ihminen voisi vastata kun ne on nähnyt maailmaa ja tietävät missä mennään.Kaikki tehköö mitä haluaa mutta minä en kulje paitasillani vaan mä tiedän miten mä pukeudun ja tiedän käytös tavat ja noudatan meidän tapoja.Sinä mies joka kirjotit että teillä päin pääsee hengestänsä kun siellä käyttäytyy sopimattomasti niin on monella paikkakunnilla eikä kaikki kato läpi sormien kun eivät osaa käyttäytyä.

        Kuule asiaa puhut, mutta täällä on niin paljon kaajeita, että menee> hyvä asia hukkaan.
        Kaikkea hyvää Etelä_pohjalaanen, ja pidä hyvät tavat edelleenkin; Jumalan siunausta ja vointeja sinne.....tvo:Pohojalaanen


      • tinolle
        tino kirjoitti:

        mikä se semmone likanen aika on?!

        jollet tiä mikä on likanen aika.


      • Selväpäinen
        tino kirjoitti:

        mikä se semmone likanen aika on?!

        Mieti alkukantaisia uskontoja, niin tiedät, milloin nainen on "saastainen". Miehet eivät tietenkään ole sitä koskaan. Hah. Taikausko vallitsee siis mustalaisten keskuudessa vieläkin!


      • Hemmo

        Sulla ei oo tippaakaan pohjalaista verta suonissas.Pohjalaiset on suomalaisia.Unelmoit vaan.


      • valkolaine(N)

        ne on mustalaisia, voikin sanoa että Pohjanmaa on mustalaisten maata, sitten sieltä löytyy paljon oikeita suomalaispiruja jotka häpäisee koko pohjanmaan.


      • pohjanmaan lady m

        mulla on se tavvalienn kultuuri tien kaikern mitä mustalaisuudessa on ja kunnijoitan niitä mutta esim oulussa naiset ei saa käydä edes vessassa .... täälläkin puhutaan kaiken laista ja edes puolet ei ole totta jumnala ei tykää mustalaiset tuommosetota että tosista mustalaisita nähään vaivaa se on ruma tapa jumala ei tykkää että puhutaan kestäään ihmisistä pahaa pitää kattoa eka ittiänsä peilistä .. ennen kun sanoo muista .. itte tietää sydämessä että mikä on totta mikä ei kaikilla mustalaisilla on oma kultuuri mutta sama perjaate tv pohjanmaan lady vain jos näette vaivaa sitte näette täää on mun perjaate


      • Jeesuksen_Oma
        pohjanmaan lady m kirjoitti:

        mulla on se tavvalienn kultuuri tien kaikern mitä mustalaisuudessa on ja kunnijoitan niitä mutta esim oulussa naiset ei saa käydä edes vessassa .... täälläkin puhutaan kaiken laista ja edes puolet ei ole totta jumnala ei tykää mustalaiset tuommosetota että tosista mustalaisita nähään vaivaa se on ruma tapa jumala ei tykkää että puhutaan kestäään ihmisistä pahaa pitää kattoa eka ittiänsä peilistä .. ennen kun sanoo muista .. itte tietää sydämessä että mikä on totta mikä ei kaikilla mustalaisilla on oma kultuuri mutta sama perjaate tv pohjanmaan lady vain jos näette vaivaa sitte näette täää on mun perjaate

        Sä puhut aivan totta. Ihmiset lisää aina puolet joka soppahan, sitte asia muuttuu matkan varrella joka toisen suusta joka toiselle mustalaiset on vaan tyhmiä että ne ei ymmärä mitä jumala haluaa vaan ne tekee mitä ne haluaa! Meidän periaate on oikiasta ( Mä teen mitä mä haluan ja muut sitä mitä ne uskaltaa ) En ymmärä sitä meidän pitäs kuunella jumalaa ja tehä hänen tahtonsa mukaan ja rukoilla kaikkien vihamiestenkin puolesta eikä vihata lähismästä vaikka se haukkuu sua kuinka paljon silti vaan ruikole sen puolesta! Terveisin; Yks Kyröläinen


      • NAINEN VAIN
        tinolle kirjoitti:

        jollet tiä mikä on likanen aika.

        Ookko sä aivan suomaalen ihminen ekkö häpiä on sulla pokkaa kirjottaa tänne noin!!! Ihan varmaa itteki tiiät mitä se tarkotta tai pitääkö suomentaa sulle! SE TARKOTTAA SITÄ KUN NAINEN SYNYTTÄNY SE EI VOI MENNÄ KEITTIÖÖN EIKÄ OLOHUONEESEEN KUUKAAUTEEN JA EIKÄ VANHOJEN IHMISTEN ETEEN ENNENKU ON NÄHNY PARIKERTAA!!! OOKO JEERO IHMINEN JOS ET TIIÄ MUSTALAIS KULTUURISTA!! HÄPIÄ ITTIÄS TAI OOKO SÄ JOKU KAAJI JOKA KIRJOTTAA NOIN!!


      • etelän mies504
        Hemmo kirjoitti:

        Sulla ei oo tippaakaan pohjalaista verta suonissas.Pohjalaiset on suomalaisia.Unelmoit vaan.

        ne hyväkäytöksisiä poikia nuo duutsonit niillä on oikea bravuuri notta munasilleen joka paikkaan kertoo hienosta ja älykkäästä käytöksestä


      • mä olen 61 v
        etelä-pohjanmaalta kirjoitti:

        .Meillä kunnioitetaan vanhoja ihmisiä ja pidetään suu supussa ettei kaikkia päästetä suusta.Kyllähän se niin on ettei mustalaisuus oo vaatteista kiinni vaan mustalaisuus on ihmisen sydämes mutta silti kun tiedetään miten meidän pitää pukeutua niin miksei voida pukeutua niin kun kuuluu eikä nolata vanhempiamme eikä omia porukoita törkeällä pukeutumisella.Pitää muistaa se kunnioitus antaa muittenkin vanhemmille.Kaikki tekee kotonsa miten tahtoo mutta ei meillä naiset hypi yläkerrassa kun meillä muitakin ihmisiä enkä anna liata huoneita mutta kukin tavallaan.Miettikää itte antaisitteko te vanhemmanne käydä talos mikä on liatte ja te te sanoisi toiselle ihmiselle jos joku oli sopimattomasti teidän vanhempien edes,minä ainakin sanoisin.Koska sä oot kuullu että meilläpäin sanotaan vanhoille ihmisille että teille on kakat tai pissat housuis?Ei se ole enää mitään leikkiä vaan se on törkeää käyttäytymistä.Meillä ei onnistuisi törkeä käytös.Pitää mustalais lapsen tietää miten käyttäytyy,meille on varmaan kaikille opetettu hienot käytös tavat ja ollaan mustalaisten lapsia joten meidän pitää kukin itte tietää mikä on oikein ja mikä väärin.Se olis hyvä asia kun tänne joku vanha ihminen voisi vastata kun ne on nähnyt maailmaa ja tietävät missä mennään.Kaikki tehköö mitä haluaa mutta minä en kulje paitasillani vaan mä tiedän miten mä pukeudun ja tiedän käytös tavat ja noudatan meidän tapoja.Sinä mies joka kirjotit että teillä päin pääsee hengestänsä kun siellä käyttäytyy sopimattomasti niin on monella paikkakunnilla eikä kaikki kato läpi sormien kun eivät osaa käyttäytyä.

        Harvinaisen oikia kirjoitus. Ei ole mitään lisättävää. Kiitos sinulle


      • mustalainen.........
        Selväpäinen kirjoitti:

        Mieti alkukantaisia uskontoja, niin tiedät, milloin nainen on "saastainen". Miehet eivät tietenkään ole sitä koskaan. Hah. Taikausko vallitsee siis mustalaisten keskuudessa vieläkin!

        Kun antoi tämä säännöt israeloilaisille ? Mieti tarkkaan mitä kirjoitat tänne, selväpäinen.


      • Novvoi
        mustalainen......... kirjoitti:

        Kun antoi tämä säännöt israeloilaisille ? Mieti tarkkaan mitä kirjoitat tänne, selväpäinen.

        jos puhutte itsellenne vieraasta uskonnosta ja perinteestä siihen itse kuuluva saa varmaan vastata :Mooseksen lain rituaalista puhtautta koskevat lait liittyvät temppeliin jonka piti olla rituaalisesti puhdas, tietyt asiat saastuttivat temppelin ja niitä piti joko välttää tai jouduttuaan kosketuksiin niiden kanssa puhdistautua tietyin menoin. Miehet voivat olla yhtälailla rituaalisesti epäpuhtaita kuin naiset, vaikka eivät tietenkään samoista syistä. Säännöt liittyvät pääosin asioihin jotka muinoin olivat kaikilla kansoilla tabuja:syntymä, kuolema, tietyt sairaudet.


      • kysynvaanTaas
        etelä-pohjanmaalta kirjoitti:

        .Meillä kunnioitetaan vanhoja ihmisiä ja pidetään suu supussa ettei kaikkia päästetä suusta.Kyllähän se niin on ettei mustalaisuus oo vaatteista kiinni vaan mustalaisuus on ihmisen sydämes mutta silti kun tiedetään miten meidän pitää pukeutua niin miksei voida pukeutua niin kun kuuluu eikä nolata vanhempiamme eikä omia porukoita törkeällä pukeutumisella.Pitää muistaa se kunnioitus antaa muittenkin vanhemmille.Kaikki tekee kotonsa miten tahtoo mutta ei meillä naiset hypi yläkerrassa kun meillä muitakin ihmisiä enkä anna liata huoneita mutta kukin tavallaan.Miettikää itte antaisitteko te vanhemmanne käydä talos mikä on liatte ja te te sanoisi toiselle ihmiselle jos joku oli sopimattomasti teidän vanhempien edes,minä ainakin sanoisin.Koska sä oot kuullu että meilläpäin sanotaan vanhoille ihmisille että teille on kakat tai pissat housuis?Ei se ole enää mitään leikkiä vaan se on törkeää käyttäytymistä.Meillä ei onnistuisi törkeä käytös.Pitää mustalais lapsen tietää miten käyttäytyy,meille on varmaan kaikille opetettu hienot käytös tavat ja ollaan mustalaisten lapsia joten meidän pitää kukin itte tietää mikä on oikein ja mikä väärin.Se olis hyvä asia kun tänne joku vanha ihminen voisi vastata kun ne on nähnyt maailmaa ja tietävät missä mennään.Kaikki tehköö mitä haluaa mutta minä en kulje paitasillani vaan mä tiedän miten mä pukeudun ja tiedän käytös tavat ja noudatan meidän tapoja.Sinä mies joka kirjotit että teillä päin pääsee hengestänsä kun siellä käyttäytyy sopimattomasti niin on monella paikkakunnilla eikä kaikki kato läpi sormien kun eivät osaa käyttäytyä.

        Mitä muuta vanhempien kunnioittaminen on kuin pukeutumista päästä varpaisiin?


      • me-ko-ro
        NAINEN VAIN kirjoitti:

        Ookko sä aivan suomaalen ihminen ekkö häpiä on sulla pokkaa kirjottaa tänne noin!!! Ihan varmaa itteki tiiät mitä se tarkotta tai pitääkö suomentaa sulle! SE TARKOTTAA SITÄ KUN NAINEN SYNYTTÄNY SE EI VOI MENNÄ KEITTIÖÖN EIKÄ OLOHUONEESEEN KUUKAAUTEEN JA EIKÄ VANHOJEN IHMISTEN ETEEN ENNENKU ON NÄHNY PARIKERTAA!!! OOKO JEERO IHMINEN JOS ET TIIÄ MUSTALAIS KULTUURISTA!! HÄPIÄ ITTIÄS TAI OOKO SÄ JOKU KAAJI JOKA KIRJOTTAA NOIN!!

        Kerran kuussa tiettyinä päivinä nainen voi kuitenkin mennä kauppaan? Vai pitääkö silloin piilotella siivouskomerossa.


      • ja testamentti
        mustalainen......... kirjoitti:

        Kun antoi tämä säännöt israeloilaisille ? Mieti tarkkaan mitä kirjoitat tänne, selväpäinen.

        eikö uusitestamentti ja vanha pidä erottaa. Noudatatko kaikkia vanhantestamentin lakeja?


      • ,-.-,.-.,,-.,-.,-.,-

        puhut asiaa


      • Ihmettelenpä vain

        Nyt on pakko sanoa että tuossapa taas näkee sen Etelä-Pohjanmaan/Pohjanmaan alueen meiningin suurelta osin. Naiset ei lähde miesten paikkakunnille, vaan miehet menee sinne kotivävyiksi. En sano tätä pahalla, mutta näinhän on monta kertaa. Mistä tämä oikeen johtuu, mun järkeen ei mene tuollainen. Kaikki tietenkin tyylillään, mitenkään pohjanmaalaisia tai etelä-pohjanmaalaisia väheksymättä.


      • fsafs
        NAINEN VAIN kirjoitti:

        Ookko sä aivan suomaalen ihminen ekkö häpiä on sulla pokkaa kirjottaa tänne noin!!! Ihan varmaa itteki tiiät mitä se tarkotta tai pitääkö suomentaa sulle! SE TARKOTTAA SITÄ KUN NAINEN SYNYTTÄNY SE EI VOI MENNÄ KEITTIÖÖN EIKÄ OLOHUONEESEEN KUUKAAUTEEN JA EIKÄ VANHOJEN IHMISTEN ETEEN ENNENKU ON NÄHNY PARIKERTAA!!! OOKO JEERO IHMINEN JOS ET TIIÄ MUSTALAIS KULTUURISTA!! HÄPIÄ ITTIÄS TAI OOKO SÄ JOKU KAAJI JOKA KIRJOTTAA NOIN!!

        ja sinäkö toimit oikeen kun noin suorasanasesti kirjottelet tämmösistä asioista täälä? ei tullu mitään. yks puhuu häpiästä mutta syyllistyy sen tekemiseen heti perään ihan itsekin. tämä on kuulkaa kaaleet ja miksei nyt muutkin keitä kuulolla on, sitä ihmisten kuulua tekopyhyyttä.

        roska pois ensin omasta silmästä, vai miten se nyt menikään?


      • Ohhoh..
        ja testamentti kirjoitti:

        eikö uusitestamentti ja vanha pidä erottaa. Noudatatko kaikkia vanhantestamentin lakeja?

        Nää tavathan tosiaan kuuluu VT:stä löytyviin "Mooseksen lakeihin", Uusi Testamentti on se, jonka mukaan meidän tulisi elää!


      • asiaa tutkinut
        Pohojalaanen kirjoitti:

        Kuule asiaa puhut, mutta täällä on niin paljon kaajeita, että menee> hyvä asia hukkaan.
        Kaikkea hyvää Etelä_pohjalaanen, ja pidä hyvät tavat edelleenkin; Jumalan siunausta ja vointeja sinne.....tvo:Pohojalaanen

        puhetten paljon asiaa samalla kun ihmetteletten eri puolilla suoema eri tapoja. voisin vastata että jos tutkitten historian kirjoituksia niin huomaatten että suomeeen on tullut vähintään 7 suurempaa eri ryhmää ja he ovat tulleet kaikki eri aikoina eli kaikki eivät kuulu kaalo ryhmään vaan on monia muitakin ryhmiä siksi eri kultuuri tapojaa


      • Anonyymi
        pohjanmaan lady m kirjoitti:

        mulla on se tavvalienn kultuuri tien kaikern mitä mustalaisuudessa on ja kunnijoitan niitä mutta esim oulussa naiset ei saa käydä edes vessassa .... täälläkin puhutaan kaiken laista ja edes puolet ei ole totta jumnala ei tykää mustalaiset tuommosetota että tosista mustalaisita nähään vaivaa se on ruma tapa jumala ei tykkää että puhutaan kestäään ihmisistä pahaa pitää kattoa eka ittiänsä peilistä .. ennen kun sanoo muista .. itte tietää sydämessä että mikä on totta mikä ei kaikilla mustalaisilla on oma kultuuri mutta sama perjaate tv pohjanmaan lady vain jos näette vaivaa sitte näette täää on mun perjaate

        Ihan normaali sääntöhän tuo on kaaleelle ettei mee vanhojen ihmisten talossa vessaan. Mutta pitäs olla yhtä kaalo sitte muissakin asioissa. Ainaskii siinä että ei mee vanhojen ihmisten talossa keittiöö jos on lijannu ittesä. Minä tiijän Oulusta monta likasuuta jotka käyvät vanhenpijensa kahvipöyvässä. Hyi olkoo ja sitte kun tää vanha ihminen menee tän nuoren ihmisen taloon tullaan jo ovelle vastaan älkää tulko tänne tämä on likanen talo. Eikö se jo sanana ole häpiää sanoa likanen talo.. Hyi mitä teeskentelyä kun meette kuitenki likasella turvallanne syömää ja juomaa vanhojen ihisten taloissa. Likasija rahnuja ovat enin osa oululaisista. Suustaan ovat likasija ja entäs se homo, lespo ja bii kulttuuri Ouluta se lähti leviämään muuallekkii suomee 80 luvulla kun tulivat Oululaiset etelään pakolaisiksi


    • TTT

      Jospa alkaisitte elää myös kodin ulkopuolella sääntöjen ja tapojen mukaan.

      • mä111

        Olen ihan samaa mieltä omasta kansasta. Ensin aloitetaan perus sivistystavat, käyttäydytään normaalisesti joka paikassa. Ei huudeta, roskata jne, tehdään työtä , eli elätetään itsemme ja porukkamme, jos ei ole kouluja käynyt menee kouluun jne. Hyvin yksinkertaista, siitä lähtee sivistys.

        Nuo tavat kaikki suunnilleen osaa, joissain paikossa on vähän erillaista, sou what! Naurettavaa mittailla, kyllä tätä kulttuuria on. Meidän on aika hankkia ammatit, kohta loppuu kaikki tuet. Ei missään muissa eu:n maissa ole, sen takia ne luultavasti poistaa ne täältäkin.


      • komisarjus
        mä111 kirjoitti:

        Olen ihan samaa mieltä omasta kansasta. Ensin aloitetaan perus sivistystavat, käyttäydytään normaalisesti joka paikassa. Ei huudeta, roskata jne, tehdään työtä , eli elätetään itsemme ja porukkamme, jos ei ole kouluja käynyt menee kouluun jne. Hyvin yksinkertaista, siitä lähtee sivistys.

        Nuo tavat kaikki suunnilleen osaa, joissain paikossa on vähän erillaista, sou what! Naurettavaa mittailla, kyllä tätä kulttuuria on. Meidän on aika hankkia ammatit, kohta loppuu kaikki tuet. Ei missään muissa eu:n maissa ole, sen takia ne luultavasti poistaa ne täältäkin.

        puhut asiasta mistä et näytä tietävän mitään, vai loppuu eu-tuet joo samalla kun eu puretaan


      • mä111
        komisarjus kirjoitti:

        puhut asiasta mistä et näytä tietävän mitään, vai loppuu eu-tuet joo samalla kun eu puretaan

        Toivotaan että puretaan, sehän olisi ideaali juttu. Seuraa sinäkin mediaa, kaikkia tukia vähennetään pikkuhiljaa. Ei niihin kannata tukeutua jos ei ole ihan tosi tarvis. Sinulla tuntuu olevan tietoa, miksi et jakanut sitä?


      • ei ei

        Olet oikeassa. Toista laumaa voi haukkua rasistiksi ja toista narsistiksi. Kumpikaan ei ole hyvä.


      • paras napa

        Olen monesti miettinyt juuri tuota ylpeyttä. "Minä olen mustalainen ja ylpeä siitä" Koko lause on itsessään naurettava. Eikä pidä nyt tahallaan ymmärtää väärin. Mustalainen on Luojan luoma, arvokas ihminen siinä kuin kaikki muutkin. Mutta se, että hän ITSE nostaa itsensä muiden yläpuolelle kertoo vain ja ainoastaan huonosta itsetunnosta. Millä hän perustelee edellämainitun väitteensä? Mistä hän tarkalleen ottaen on ylpeä? Siitäkö, että hän ei ole sattunut syntymään valkolaiseksi, eikä somaliksi.Tekeekö se hänestä jotenkin paremman, erityisen, muita arvokkaamman ja kadehtimisen arvoisen?
        Syntyperä on itse kullakin se, mikä sattuu olemaan. Ylpeä/tyytyväinen voi olla ainoastaan siitä mitä on itse sattunut saamaan aikaiseksi omalla työllään ja omalla käytöksellään.
        Kuka meistä voi olla ylpeä esim. siitä että on rakentanut mustalaisten ja valtaväestön keskinäistä ymmärrystä ja ystävyyttä. Se on työtä, joka palvelee koko yhteiskuntaa, eikä vain sitä omaa napaa.


    • t:Kaalo x

      Kyllä tajuttiin. Hyvää alkanutta vuotta sinulle, ja Herran siunausta.

      • Juuli-vm87 -.-.-.

        Ootta te kaaleet sekaasi, antakaa mun kaikki kestää. Nauraaa.
        Ettäköte tiärä että kyllä kolloo olla saa muttei tyhymä.

        Eikö se oo päivän selevää että mikä o likane nii se on yms. eikä siihe auta kierrot eikä kaarrot. Pitääkö tuallaasesta eres puhua. Kyllä mä sanon että vanahat ihimiset kääntys hauras ku ne näkis tämä kaiken.


    • vööööööööööööiii

      mies voi olla kauluspaita päällä keittiössä, koska eihän se mies oo millän tavalla likanen se on eri jos se menis iliman paitaa!! huoneet menee likasiks jos on nainen ketä on likane ja menee esin keittiöön iliman hameita nii sitten se on likanen se keittiö ja kaikki mit' sielä on en tarkota ihimisiä eli sinne keittiöön ei voi mennä enä vanahoja ihimisiä ko ne nainen on liannu ne ja jos menee nii ne ei voi syyä eikä mitää siellä keittiössä ja jos keittiö on ala kerrassa ja likanen naine mee ylös nii tottaki ne huom´neet mitkä siellä ala kerrassa on nii ne on kaikki likasia mutta jos naine ei oo likanen nii ei ne huoneetkaan oo likasia vaikka menee ylös!! ja jos vanahoja ihimisiä on alakerrassa nii ei nainen voi mennä ylös jossaki kokouksissa se on vaa lansaa jos vanahoja ihmisä tulee alhaalta ja ite on likasena ylhäällä!! Nainen ketä on laittanu hameet nii ei voi ottaa niitä enää pois varsinkaan jos on likanen se on sama ko olis aluvaatteilla oli ne sitten housut tai pikku hameet samalla ko menee kauppaan esim nii kaikki ne ruuät ja muut tötteröt mitä siinä kaupassa nii on likasia eli niitä ei voi ostaa enää puhtaisiin huoneisiin eikä vanahat ihimiset voi käyä enää siinä kaupas mää ymmärsin ja näitä sääntöjä on pilivin pimein mutta tota hame juttua en kyllä ymmärrä ja jos ottaa kaaen raklin akakseen nii sillä on oltava ainaki pikuhameet sillä kaailla se on sen miehen häpiä jos ei pijä rakli hameita siinä tulee perheessä vain sanomisia ja riitoja jos ei rakli piä hameita myös sillon ku on ottanu esin eron mieshestään siittä eteen päin ihan hautaan asti sen raklin opn piettävä hameita jos hameen laittaa oli se site pikkuhame ja isot hameet nii niitä ei kyllä enää oteta pois mutta melkeen joka paikka kunnatta on erimielet näissä asioissa ja se pesuhuone juttu tottakai ne on likaset jos sinne menee nuoria ketkä on likasia mutta vaikka siinä samassa saunassa käviskin vanahoja ihimisiä nii yleensä annetaan niitten mennä vaan ensin ei tuokaan oo ollu ennen häpiä mutta nyt nuoret pariskunnat ei anna enää vanahojen ihimisten mennä enää omiin saunoihin! jos et ymmärtäny jotain tai haluat selvennystä ja ihan mitä vaa nii älä pelekää kysyä!! sano vaan ihimees mitä haluat tietää nii kerron lisää kaikki saa kysyä !!

      ystävällisin terveisin mustalais nainen!!

      • joku vaan

        "räklit" kuule tekee mitä ihte tykkää ilman kaaleitten kulttuurisääntöjen vaikutuksia, on sitte jeenon asia miten suhtautuu ja pitää huolen vaan ihan omasta kulttuuristaan eikä tyrkytä sitä muille

        kaikkee sitä saakin lukeva


    • Hevos-tyttö

      Voi sinua.
      kyllä moni valkonaama (räkli) tietää kaaleitten tavoista yhtä sun toista. Taidat itse olla "suppea" katseinen , kun kuvittelet et kalpparit on typeriä kaaleitten sääntöjen suhteen....höpö....höpö...olen ollut todella paljon tekemisissä Heidän kanssaan ja tykkään kovasti ja tavat kunniaan....myös nuoret.
      Parempaa jatkoa sinulle ja paljon enemmän ymmärrystä! Onnea!

    • Anonyymi

      En tiedä pohjoisten tapoja. Mutta itse olen luullut että jokapaikassa on likanen aika 3 kuukautta, ja se että ihan pientä lasta ei viijä vanhojen eteen ennenkö vasta jotain vuojen vanhana näin ainakin meilläpäin. terveisin Etelä-Suomi

    • Anonyymi

      Raamatussa Vanhassa-Testamentissakin on naisella synnytyksen jälkeen likanenenaika, että kyllä ne jotka kuuluvat tuohon kansaan jotka on ripoteltu ympäri maailmaa pitävät edelleenkin kiini perinnäissäännöistään

    • Anonyymi

      Tästä likasuuvesta puheenollen eikö ne hammeissa kulukevat sisävileet ja muut ruuvat ole likasia. Minä ainakaan en söisi kenenkään haaroista pöytään nostettuja ruokija. Miettikääpä tätäki asijaa.

      • Anonyymi

        Lihat, moottorisahat, moottoriöljyt kolmeksi kuukaudeksi pakkaseen, jotta lika ehtii haihtua. Minhu on aina likainen, eikä esim filettä voi nostaa suoraan minhusta pöydälle.


    • Anonyymi

      Kauanko silloin on likainen aika jos laittaa kiisselit Osvaltin rinsaan? Ihan vahingossa siis

    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8406
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe