Mercedes-Benz Sprinter 95-05

Maxi

Toivoisin käyttökokemuksia kyseisestä maxi, eli pitkä ja korkea mallista, ja vuosimallista 2000 tai uudempi. Millainen ajaa? Onko vikoja paljon? Pystyykö huoltamaan itse? Kertokaa kaikki mahdollinen?
On ollut suunnitteilla tuollaisen 3 3 paikkaisen ostaminen, tai tuonti Saksasta. Vaihtoehtoisesti olen ajatellut myös vuosimalleja 95-00, jotka ovat siis vanhemmalla konemallilla, mitä muita eroja on?
Olisiko kellään tiedossa onko näitä autoja testattu jossain lehdissä, tai löytyykö näistä keskustelua mistään? Kiitos jo etukäteen arvokkaasta tiedosta!

20

13079

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ne vanhemmat

      ovat kestäviä ja hyviä ajaa.

    • -----------------

      Kai niitä jossain Ajolinjassa ja Auto Tekniikka ja Kuljetus lehdessä on teistailtu.

    • Sprinter

      Automaatti kannattaa ottaa ja isoin kone. Suuntavakavuus sprintereissä ei oo kunnossa maantie/moottoritie nopeuksilla, hieman asiaa korjaa mahdollisimman sopivat renkaat. Kyse ei ole sivutuulesta vaan sivutuulella sitten saakin ohjailla kuin känninen autoa. Muuten hyvä peli, moottorit pitkäikäisiä ja vw:n LT on vastaava myös, erona vain vanhanmallin sprinterin kojelauta ja automaattia ei saa, paljon muita eroja ei kai ole.

      • 312

        Täytyy sanoa, että sulla on ollut jotain vikaa nivelissä. Mulla on lyhyt malli 312 D -99. Ja unelma ajaa.


      • 309/ O 309
        312 kirjoitti:

        Täytyy sanoa, että sulla on ollut jotain vikaa nivelissä. Mulla on lyhyt malli 312 D -99. Ja unelma ajaa.

        Kyl niis joissakin on sellasii ohjausongelmii, et vaikk katsastus ja Raskone sanoo: "ei oo mitää ohjauslaitevikaa", ni sitteki maan-/ moottoritieajoss pitää tehä kovast töit, et menee suorasti iha tyynelki.

        Kysees ol korote 309 D -86, entine ampulanssi.


    • jepjep

      joo jep...

      (eka numero on kok painon alku ja loput kaks teho hv)
      vanha korinen (95-00) pitkä ja korkee tulee vanhemmiten (yli 300th) vähän levottomammaksi ajaa. voi vaihtaa iskarit ja renkaat tai sit ostaa paripyöränen.kansivikoja lähinnä tivari ja jarrujen jumiutumista on ollu,lämppärin moottori ja polttimoita kuluu ajovaloista.osta isokoneisin 312 ,122 hp(ei 310 tai 308) tai paripyöräsenä 412.

      uuskoppasesta 316 tai parip 416 ,156 hv on ainoo viispyttynen esim 313 ja 311 on nelipyttysiä ja vääntöeron huomaa. pieniä pikkuvikoja on ollu mut ei mitään suurempaa, lähinnä jarrulevyjä ja paloja, , airbagin spiraali,absin tunnistin kehää ym. polttimon tyyppi on vaihdettu pitempikestoisempaan.

      400 sarjan kok.p 4600 kg
      300 sarja 3550kg ka, paku 3500kg
      jos tuot saksasta absit pitää olla olisko 4/2001
      rajoitin (90km/h) saattaa tulla jälkiasennettavaksi 10/2001 jälkeisiin k-a malleihin olisko 2006 (voi olla vanhaa tietoo)
      ei se verokaan nii hirvee oo pakettiautosta vm 2000 312 olisko ollu 3000 e
      jos on absit ja kuskin airbag nii sillä saa ajaa 100km/h (kok p. 3500kg paku)

      aika pitkälle pystyy huollot tekee itte paitsi sillo ku syttyy valo kojelautaan (lähinnä srs ja abs)
      90 % abs valosta kyllä johtuu tunnistinkehän tai anturin viasta /liian suuresta raosta.

      osia saa jo aika hyvin molempiin sarjoihin esim merteilistä.
      esim 316 öljynvaihto 22500km välein isompi huolto 45000km välein (135 thm huolto makso viimeks raskonella 315 e)

      itellä ei oo kokemusta automaatista mutta tuttavien mukaan (lähinnä 316) sprintshift ei tykkää pitemmän päälle painavan(3000kg) kärryn vedosta.

      erot vanhakoppasen ja uuskoppasen välillä ei oo suuret. kone on eri nykymuodin mukaan litratilavuutta pienennetty 2.9 > 2.7 ja tehoa lisätty 122hv> 156 hv ero (312 ja 316)

      etu umpiot on vähän tehokkaammat, konepelti ja etulokarit erilaiset kojetaulu muotoiltu paremmaksi ja ratti on pienentynyt.

      varaosiltaan ei oo alustassa paljon muutoksia esim paripyöräisiin 412 ja 416 käy samat jarrupalat, levyt, satulat ja vanteet.

      kysäse jos tulee jotain mieleen ja muut jos on virheitä nii saa korjailla !!!

      • sprinter

        sen verran että myös se on ns. iso kone, eli 2.9 TD.Ei suurta eroa kulkupuolessa 312 verrattuna.


      • 313
        sprinter kirjoitti:

        sen verran että myös se on ns. iso kone, eli 2.9 TD.Ei suurta eroa kulkupuolessa 312 verrattuna.

        Kiitos hyvistä vastauksista!
        Vähän samanlaista olen jo kuullutkin autoista, että ovat kestäviä, ja vähän pikkuvikoja. Millaisia kulutuslukemia, olette milläkin kuormallaa ja autolla ajaneet, entä minkä verran tuo webasto/ebespächer kulutttaa? Mitä nyt lähinnä olen noita markkinoita seuraillut ja käyttökokemuksia kuunnellut niin olen tullut ainakin siihen tulokseen että se pitää olla vähintää vm. 2000, pitkä ja korkea tietenkin, sitten moottorivaihtoehdolla ei ole niin hirveää väliä. Suurin syy miksi juuri tuo uudempi mallinen, niin yksinkertaisesti syö niin paljon vähemmän dieseliä kuin vanhemmat käyttökokemuksista päätellen. Eli 312 syö noin 10-12 litraa/100km. Ja 313 noin 7-9l/100km, ja tuo ero on mielestäni melko suuri(3-4l)/100km. Ihan mielelläni kuulisin mitä pitää sisällään tuollaisen 2000 mallisen sprintterin huollot, ja mihin saakka niitä pystyy sitten itse tekemään. Samoin kommetteje kuulisin mielellään, mitä kokemuksia on Saksasta tuonnista. Koska olen ajatellut nimenomaan kuoirma-autona rekisröityä ostaa(halvempi), ja voi myöskin tuoda Saksasta verottomana, Ja Eikös Saksan ALV 16% yritys voi vähentää suoraan ostokuluista?


      • joo
        313 kirjoitti:

        Kiitos hyvistä vastauksista!
        Vähän samanlaista olen jo kuullutkin autoista, että ovat kestäviä, ja vähän pikkuvikoja. Millaisia kulutuslukemia, olette milläkin kuormallaa ja autolla ajaneet, entä minkä verran tuo webasto/ebespächer kulutttaa? Mitä nyt lähinnä olen noita markkinoita seuraillut ja käyttökokemuksia kuunnellut niin olen tullut ainakin siihen tulokseen että se pitää olla vähintää vm. 2000, pitkä ja korkea tietenkin, sitten moottorivaihtoehdolla ei ole niin hirveää väliä. Suurin syy miksi juuri tuo uudempi mallinen, niin yksinkertaisesti syö niin paljon vähemmän dieseliä kuin vanhemmat käyttökokemuksista päätellen. Eli 312 syö noin 10-12 litraa/100km. Ja 313 noin 7-9l/100km, ja tuo ero on mielestäni melko suuri(3-4l)/100km. Ihan mielelläni kuulisin mitä pitää sisällään tuollaisen 2000 mallisen sprintterin huollot, ja mihin saakka niitä pystyy sitten itse tekemään. Samoin kommetteje kuulisin mielellään, mitä kokemuksia on Saksasta tuonnista. Koska olen ajatellut nimenomaan kuoirma-autona rekisröityä ostaa(halvempi), ja voi myöskin tuoda Saksasta verottomana, Ja Eikös Saksan ALV 16% yritys voi vähentää suoraan ostokuluista?

        moro...
        yleensä on tonni pari kuormaa ja joku kärry perässä karkeesti kulutus on 313 9-12, 312 10-13,
        412 11-15, 416 12-16,
        webastosta ei oo kokemusta mut eberiä on 2,ne vei 0.7-1.0L tunnissa, niinkauan ku ne kesti eli max 3v
        sprintterissä tehdasasennus on tehty kuskin ajovalon alle ja se kerää roskaa ja kosteutta ja tietty sitä pitäs muistaa käyttää kesäisinkin viikon välein.saksassa vaan aika harvoissa on lisälämmitin, kannattaa asentaa suomessa jälkeenpäin järkevämpään paikkaan.

        2000 mallisen öljyhuolto on 22500 lähinnä öljy ja putsari ja vars 45000km, eroo ei paljoo oo isommassa lähinnä tarkastuksia ja olisko enemmän putsareita ilma,nafta,raitis, ja vikamuistin läpikäynti.

        ollaan vaihdettu vanhempiin ite mm takapyörän stefoja, kytkin ,jarrut, mittari valoja, raidetangon päitä ym pientä. aina ku auto tulee 3v vanhaksi kynnys itse ropaamiseen laskee kummasti.
        saksasta tuominen on aika yksinkertaista. helpommalla pääsee ku tulee superfastilla suoraan hankoon nii voi ottaa saksassa keltapää siirtokilvet (n.80e) saksan sisäiseen liikenteeseen. punapäät kansainväliset siirtokilvet mm. ruattinkautta ajoon maksaa n.200e (vakuutuksineen) ja näppärästi olutta ja siideriä (sarin kaupasta) saa rostockin satamasta. asiaan...

        parhaimmat ja siistimmät löytyy paikallisista mersedes lkw-kaupoista tietty vähän kalliimpia ku muualla mutta kuitekin. sieltä saa uudempiin 3 kk takuun, luovutushuollon, siirtokilvet,painonkorotuspaperin ja paperit samana päivänä jos on aamupäivällä liikenteessä.

        ja löytyy niitä hyviä muiltakin...

        kannattaa ettiä kok. painoltaan 3500 kg sillä 3200 ja 2800 kg kanssa on joillakin ollu vaikeuksia suomen päässä. sillä painonkorotuspaperin voi pyytää myös suomesta katsastuskonttorilta (varm. etukäteen)

        kun saapuu hankoon nii pyytää siirtokilvet omalle paikkakunnalle (kunhan 400 venäläistä palvellaan ensin, ku eka ottaa jonotuslapun 400 kaverille ;)

        jos autossa on e-tyyppihyväksyntä merkintälätkä autossa nii kaikki konttorit ei vaadi vaatimuksenmukaisuustodistusta mut se maksaa saksassa 45-80e pääsee helpommalla ku kysyy etukäteen konttorilta tai ostaa sen varoilta.

        ja roiskeläpät taakse, korikiinnityspisteet kopan sisälle min 6kpl kuormaliinoja varten ja jos hyvin käy nii kilvet saa ootellessa.
        ja ainahan ne kilvet on saatu jos ei ekalla nii sitte tokalla. mm ajovalojen korkeussäädössä oli alipainevuoto,

        kuka tahansa voi tuoda saksasta kuorma-auton ja rekisteröidä se kuorma-autoksi ilman veroseuraamusta. mutta jos yritys ostaa nii ota suom. kaupparekisteriote mukaan sillä sen saksan alvin saa pois vain saksassa omalla y-tunnuksella.mutta esim kaikki mersuliikkeiden sprintterit on jo valmiiksi verottomia esim. mobilessa eli jos ei oo y- tunnusta nii siihen lisätään se 16%

        tuuriahan se vaatii ja seikkailumieltä näin ei ammattilaisena ja joku tietää varmaan parempiakin vinkkejä mutta nää on kaikki opittu kantapäänkautta oppirahoineen. että maaliskuussa lähetään taas keräämään kokemusta (ja kuluja)

        .......


      • Janne103

        Eli vaihdettiin vm-05 312 sprintteriin takajarrukilvet, kuten tiedätte vaati laakereiden purkua jne. Katkaistiin abs piuhat irroittaessa vetareita ja taas kasatessa tinattiin yhteen. Ja seur. kys. EI piuhat on todellakin oikein laitettu ja nyt on molemmin puolin uudet anturit. ABS valo ei pala mutta alle 30km/h nopeudessa hakkaa apsit vaik pyörät ei ole lukkiutuneet, suuremmassa nopeudessa ei ongelma ilmene. Onko kokemusta vastaavasta ongelmasta.


      • 309 + O 309

        Kaikis meceis ei tuo tyyppinro sano täystotuut, sil tehas tekee myös "O 309", jok on linja-auto (Omnibus). Eka nro ei tarkota täs tapaukses tonnilukuu vaa perinteisest isompaa 309:n korimallii n. 7 m. ja leveys n. 2,2 m., josa on n. 6 l. kone ja paripyörät.

        Näit ol Saksas monis kuljetetarkotuksis ja niit ostivat monien maiden armeijatkin. Tää tiietää Suomes paremmikii mb 613/614 D kuormurina.


    • Kiraakkeli

      Vm -97 Sprinterissä katoaa ajoittain tehot. Toisinaan syttyy pun merkki ADR (muistaakseni). Kun sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen se yleensä toimii. Onko yleistä? Missä vika? Ajettu n 400 000 km. Vienkö kaatopaikalle?

      • Sprinter rules

        saatoit jo viedä autosi kaatopaikalle, sillä aikaa viestistäsi on kulunut, mutta muille saattaa olla apua omasta kokemuksestani. Sprinterini -98 ajettu myös n. 400 000 km ja viat aivan samat kuin sinulla, tehot katoaa ajoittain ja vikavalo syttyy. Välillä menee pitkiäkin aikoja hyvin, välillä tehot kadoksissa jatkuvasti. Sähkökorjaamolla lukevat vikakoodin ja arvailevat vikaa, laskua kertyi ihan tolkuttomasti. Korjasivat konehuoneen sähköt ja vaihtoivat osia jne. eivät saaneet kuntoon. Sain vinkin vanhemmalta kaverilta ja revin itse katalysaatorin auki ja siellähän vika oli. Kennosto oli revennyt irti ja pyöri kuorien sisällä kuin tennispallo ja aina kun asettui pakoreikään poikittain, niin tehot hävisivät ja vikavalo syttyi. Mikäli osui reikään kennoston reiät virtauksen suuntaisesti, niin laite toimi hyvin. En uusinut katalysaattoria, vaan hakkasin kennoston sisältä kokonaan pois ja hyvin on toiminut sen jälkeen, ei ongelmia päästötesteissä, eikä vikoja ole sen jälkeen ilmennyt. Sprinteri vaan on paras työjuhta mitä tarjolla on, vaikka pellit häviääkin Suomen ilmastossa.


      • Kikka Ritama
        Sprinter rules kirjoitti:

        saatoit jo viedä autosi kaatopaikalle, sillä aikaa viestistäsi on kulunut, mutta muille saattaa olla apua omasta kokemuksestani. Sprinterini -98 ajettu myös n. 400 000 km ja viat aivan samat kuin sinulla, tehot katoaa ajoittain ja vikavalo syttyy. Välillä menee pitkiäkin aikoja hyvin, välillä tehot kadoksissa jatkuvasti. Sähkökorjaamolla lukevat vikakoodin ja arvailevat vikaa, laskua kertyi ihan tolkuttomasti. Korjasivat konehuoneen sähköt ja vaihtoivat osia jne. eivät saaneet kuntoon. Sain vinkin vanhemmalta kaverilta ja revin itse katalysaatorin auki ja siellähän vika oli. Kennosto oli revennyt irti ja pyöri kuorien sisällä kuin tennispallo ja aina kun asettui pakoreikään poikittain, niin tehot hävisivät ja vikavalo syttyi. Mikäli osui reikään kennoston reiät virtauksen suuntaisesti, niin laite toimi hyvin. En uusinut katalysaattoria, vaan hakkasin kennoston sisältä kokonaan pois ja hyvin on toiminut sen jälkeen, ei ongelmia päästötesteissä, eikä vikoja ole sen jälkeen ilmennyt. Sprinteri vaan on paras työjuhta mitä tarjolla on, vaikka pellit häviääkin Suomen ilmastossa.

        Sama vika itselläni, mutta oli jokin letku irti ja se saatiin korjattua ilman huoltokorjaamoa. Tietääkö kukaan Mersun oman radion tehoarvoja, autossa hyvä radio en viitsisi ostaa uutta laitetta vaan uusia kaiutinjärjestelmää. Auto -02 311 cdi.


    • AABBSS

      Miten lähellä ABS anturi tulee olla kehää Sprinter -99 takapäässä?

    • miten lie?

      Ja höpön pöpön ilman katakysaatoria ei saa uudempaa autoa MITENKÄÄN päästöistä läpi,mietis nyt taas mitä kirjotteletEi se katti siellä turhaan ole TAI sitten olet muussannu pelkän äänenvaimentimen??

    • täh

      Mitenkäs se katti niihin mitattuihin päästöihin vaikuttaa . . Savuthan suomessa mitataan , eikä muuta.

    • Mertsimese

      Hei, Rintteri asiantuntijat. Mulla on 2005 vuosimallin Mersun Rintteri ja jostain kuuluu kauhee narina aina ku ajaa johonkin monttuun tai töyssyyn. Mistä tää ääni vois tulla? Onko kallis vika?

    • poliisipoika

      Narina varsinkin pakkasilla tulee etupään puslista kannattaa voidella jos häiritsee, ei kannata alkaa vaihtamaan

    • Oulaaa

      Aloin sitten vaihtamaan takajarrukilpeä.
      Nyt on vetari kädessä ja laakeri pitäisi saada irti .
      Onko se lujassa vai irtoaako taltalla hakkaamalla se lukkomutteri ?
      Onko se laakeri sitten lujassa akselissa ?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2244
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      62
      2087
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1971
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1697
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1422
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe