Kysely kirjoista ja vuodenajoista

elisant

Hitaasti mutta varmasti siirrymme kohti alkavaa syksyä ja kesä riippumattolomineen ja helteineen jää taakse.

Kesä on perinteisesti suomalaisille lukuaikaa, mutta vaihtuuko teidän kirjallisuuslajinne vuodenaikojen mukaan?

Itse huomaan lukevani talvisin ja keväisin suhteellisen vähän muuta kuin ammattikirjallisuutta, kenties muutaman uutuuden, syksy on kauhukirjallisuuden ja runouden aikaa ja kesällä luen dekkareita, harrastuksiin liittyviä kirjoja ja paneudun niihin kirjoihin, joista en talvella ehtinyt kuin uneksia. Jossain välissä tulee vielä kaivettua nekin kirjat esiin, joiden lukemisesta on tullu jokavuotinen tapa.

Eli ainakin minulla kirjat tyyleineen vaihtuvat selkeästi vuodenaikojen mukaan. Mielenkiintoista olisi tietää kuinka muilla palstalaisilla asia on.

5

507

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei..

vuodenajoilla ole vaikutusta mun lukemisiini,mutta jos Kingiltä tulee uutuus syksyllä niin on minun tärkeimpiä jouluvalmistelujani että sen haalin käsiini odottamaan.
      Kaikkien raskaiden työviikkojen vastapainoksi minulla on King,kinkkua ja suklaata.Perhe tietää että nyt ei äippää ole lupa häiritä.Yhteen pötköön luen sekaantumatta muiden touhuihin ellei ihan pakko ole.

• Luen melkein mitä vaan ja milloin vaan ja minä vuodenaikana tahansa. Ainoa poikkeus on, että kun syksyisin aloitan jonkun kielikurssin, luen enemmän kielioppia ja muuta aiheeseen liittyvää opiskelumateriaalia.

• mutta metsästän uusia kirjoja, joten kustantajien ohjelma vaikuttaa lukuohjelmaani. Minulla on haku kirjastossa, ilmoittavat minua kiinnostavista kirjoista sähköpostilla. Upea palvelu!

• faery79

Eipä tuo vuodenaikojen vaihtelu vaikuta minulla lukemiseen muuten kuin lukumäärän vaihteluna eli kesäisin kun aikaa on enempi tulee luettua kirjoja laidasta laitaan, kun taas muina vuodenaikoina ei lukemiseen ole niin paljon aikaa. Tai no vaikuttaahan tuo vuodenaikojen vaihtelu sillä tavoin, että muulloin kun kesällä luen paljon ammattikirjallisuutta kun taas kesällä se jää aika vähälle.

Aiempina vuosina minulla oli tosin tapana hakea iltojen pimetessä syksyllä pari kauhukirjaa iltalukemiseksi, mutta sekin tapa on jäänyt. Pitäisiköhän herättää henkiin tuo tapa. Mikäs sen mukavampaa olisi kuin lueskella pimeänä ja sateisena syysiltana Kingin kirjaa :)

• tuuli-juulia

Talviajat kuluu pääasiassa opiskeluun liittyvän kaunokirjallisuuden, tieteellisen kirjallisuuden ja muutenkin kiinnostavien "vaikeampien" kirjojen parissa, ja kesällä yleensä tulee lueskeltua niitä kevyempiä, välillä ihan viihdekirjallisuutta ja sitten niitä uutuuksia (kaikki ei välttämättä kevyitä) joita ei talvisin ehdi. Tänä kesänä on tullut luettua myös klassikkokirjallisuutta, koska lukemattomien lista on nii-in haastavan pitkä :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi vanhusraiskaajaa ei ole palautettu?

Ukkola kysyy Rantaselta, vaikka perussuomalaiset ovat olleet hallituksessa kolme ja puolivuotta. Rantasen vastaus on "
      Maailman menoa
      422
      2137
    2. Onko sulla rakas mitään sanottavaa?

Lähetä tässä kaivatullesi haluamasi terveiset 💌
      Ikävä
      225
      1908
    3. Onko ikäerolla väliä?

Mitä mieltä ootte? Meillä on 14 vuotta ikäeroa.
      Ikävä
      152
      1582
    4. Mitä kirjainta kaipaat?

🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      123
      1416
    5. Katri Helena rikkoi hiljaisuuden dramaattisella uutisella: "Elossa ja ilossa ollaan"

Katri Helena on sinivalkoinen ääni. Hänen klassikkohittinsä ovat tärkeä osa suomalaista kansanperintöä. Katri veti jääh
      Suomalaiset julkkikset
      29
      1266
    6. Nanna hakkasi Martinan aivot tuusan nuuskaksi!!!

Ihme jos Martina pystyy muodostaa järkeviä lauseita tämän nyrkkisateen jälkeen. Ottelupalkkio tuli, tajunta meni.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      259
      1115
    7. Uusioperhe vai salasuhde?

Mitä ensisijaisesti haluat? Pelkään, että menetän järjen sun kanssa 😉
      Ikävä
      114
      968
    8. Liikenneonnettomuus kuhmo

Taisi Audi mennä lunastukseen ja pemari kilometritehtaalle
      Kuhmo
      20
      965
    9. Otan vielä sut

Niin on tähtiin kirjoitettu. Nainen, turha on kohtaloa juosta pakoon.
      Ikävä
      75
      878
    10. Mulla on ikävä sua!

Enemmän kuin ikävä... sun kanssa oli niin helppo olla ja jutella!
      Ikävä
      26
      745
    Aihe