Olen menossa lähiaikoina työhaastatteluun ja mietiskelen vastauksia tärkeimpiin kysymyksiin, mitä haastattelussa luultavasti tulee esille.
Kertoisitteko esimerkkejä, miten/millätavalla palkkatoivomus tulisi haastattelussa esittää tai miten kertoa omista heikoista puolista, joita kuitenkin haluaa kehittää ja oppia niitäkin asioita, joissa on vielä heikko?
Mitä olette esimerkiksi haastattelussa kertoneet heikommiksi puoliksi ja mitä heikkoiksia ette missään nimessä kertoisi tulevalle työnantajallenne haastattelutilanteessa?
työhaastattelu
3
3020
Vastaukset
- Töihin
Työhaastatteluun menijälle vinkkejä. Ensin siitä palkkatoivomuksesta. Sinun kannattaisi soittaa ja kysyä kyseisen alan ammattiliittoon, että millaista palkkaa maksetaan yleensä alalla.
Omat heikot puolet kannattaa mainita, mutta ne kannattaa miettiä jo valmiiksi. Kannattaa sanoa sellaisia heikkouksia, jotka eivät ole hakemassasi työpaikassa niin tärkeitä. Eli esim. jos kielitaito on heikompi niin sano, että kielitaito on heikkous, mutta toisaalta tässä tehtävässä kielitaidon merkitys ei ole niin suuri. Toki älä silloin sano, jos työtehtävässäsi tarvitaan kielitaitoa, koska muutoin voi olla ettei sinua valita työpaikkaan. Mieti kolme heikointa asiaa/taitoa valmiiksi.
Heikoimmat puolet ovat aina henkilökohtaisia, joten ei kannata hakea tai kysellä niitä muilta ihmisiltä. Muutenkin kannattaa olla oma itsensä. Kannattaa panostaa haastattelukontaktin alkuun, koska ensivaikutelma on tärkein. Parhaiten saat jännityksen pois, kun menet reippaasti sisään ja katsot haastattelijaa silmiin.
Osoita myös omilla kysymyksilläsi mielenkiintoa työpaikkaan ja etsi tietoa tulevasta työpaikasta esim. netistä ja vuosikertomuksista. Ja sitten haastattelun jälkeenkin kannattaa vielä soittaa, jos kyseessä on esim. joku yritys, niin kysele, onko jotain muita työpaikkoja yrityksessä, koska se osoittaa, että olet kiinnostunut yrityksestä vielä jälkeenkin päin. Tämä on vähän sellaista jälkimarkkinointia, mutta voi olla että saat työpaikan vielä samasta yrityksestä eri tehtävistä. Ja lopuksi ONNEA haastatteluun!!!! - edelliseen
Todella työnantajaehdokkaan tiedot, menneisyys, onko mahdollisesti ollut julkisuudessa, tulevaisuuden näkymät, johdon tausta, jos mahdollista ym.
Ole kiinnostunut tehtävän sisällöstä, vastuista, valtuuksista, lähitulevaisuuden odotuksista.
Palkasta, tosiaan yleinen taso vastaavissa tehtävissä mutta itse olen kysynyt sitä, että kun ko. yrityksellä joka tapauksessa on oma palkkapolitiikkansa, miten tämä tehtävä sijoittuu siihen lähtien oletuksesta, että he ostavat työpanosta ja tulosta.
Itse olen kaksi kertaa ehdottanut, että jos olen ta:n mielestä sopiva henkilö, ja koska uuden pestaukseen aina liittyy tietty riski, aloitan heidän palkkarakenteeseen nähden vaatimattomalla palkalla ( ei alennusmyyntiä )mutta jos tulokset tyydyttävät niin tehdään puolen vuoden kuluttua ennalta sovittava korotus, taikka talosta ulos.
Esim. 1989 sain 15000mk:n palkkaan 3000mk:n korotuksen, kutn oli sovittu.
Heikkoja puolia ei ihmisellä olekkaan. On ainoastaan alueita joita haluaisi kehittää.
Siis, älä missään tapauksessa sano, että olet jossain heikko!!
Jos esimerkiksi työssä olisi eduksi saksan taito kerro olevasi kiinnostunut ko. kielestä ja uskoen vahvan ruotsin auttavan, haluavasi kehittää saksaa yms.
Kuten edellinen kehoitti, mieti valmiiksi asioita (huom. monikko) joissa mielestäsi olet hyvä ja ehdottomasti asialliset perusteet sille MIKSI HEIDÄN KANNATTAA PALKATA JUURI SINUT! Ei muuten ole helppoa mutta samalla joudut etukäteen ottamaan selvää ko. yrityksestä ja tehtävästä.
Ps. Jos kyse on pienehköstä paikkakunnasta niin jututa taksikuskeja, heillä voi olla mielipiteitä mutta eivät ne välttämättä ole totuuksia.
Nämä ovat eläköityneen inssin mielipiteitä, takana 7 eri työnantajaa, joukossa yksi konkurssi ja yksi lopputili mutta ei juuri työttömyyttä.
Vielä lisäys. Älä missään nimessä ryhdy tivaamaan lomista, työajoista, vapaista tms. paitsi jos moinen liittyisi tehtävässä vaadittavan osaamisen kehittämiseen. - itse katsoin sieltä oppia
www.aarresaari.net
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3522816Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201559Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151058Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa571007Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28958En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82933Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149908- 80908
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205849