tulikärpänen

Kaisa

Onko Suomessa tulikärpäsiä vai mitä ovat itsevalaisevat hyönteiset jotka lentelevät pimeän tultua ulkona? Hyönteisistä lähtevä valo on välillä niin kirkas, että se muistuttaa LED-valoa. Valo himmenee ja kirkastuu lentämisen aikana.

16

16436

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuhan kirjottelen

      Jep, kyllähän suomessa kiiltomatoja on ja ne eivät ole "matoja" tai "kärpäsiä", vaan kuuluvat kovakuoriasiin. Käsittääkseni vain koirailla on siivet ja naaraat ovat siivettömiä, ne käyttävät valojaan sukupuolten väliseen viestintään.

      Koiras:"anna nyt..."
      Naaras"En anna!"
      Koiras"hei älä oo tollane, antasit nyt"
      Naaras:"No, okei, kun kerta noin kauniisti tuikit"

      • kaisa

        Ymmärtääkseni kiiltomadot loistavat vain maassa ja valo on huomattavasti heikompi kuin näkemilläni hyönteisillä. Nämä siis loistivat lentäessään. Kiiltomadon valo on lisäksi sinivihreä ja näillä valo on kirkas. Onkohan tulleet lämpimän ilmavirtauksen mukana jostain kauempaa??


      • Sama kaiffari
        kaisa kirjoitti:

        Ymmärtääkseni kiiltomadot loistavat vain maassa ja valo on huomattavasti heikompi kuin näkemilläni hyönteisillä. Nämä siis loistivat lentäessään. Kiiltomadon valo on lisäksi sinivihreä ja näillä valo on kirkas. Onkohan tulleet lämpimän ilmavirtauksen mukana jostain kauempaa??

        En ole tosiaan mikään kovakuoriaisten asiantuntija, mutta oletin (oppineena arvauksena), että kiiltomato koiraat lentävät. Enkä ole koskaan nähnyt kiiltomatojen loistavan, joten en tiedä niiden kirkkaudesta tai valon väristä mitään. Suomessa on käsittääkseni kahta eri kiiltomatolajia, tavallinen kiiltomato ja tuikemato. Ehkä niistä toinen laji on kirkkaampi????

        Jos et ole vielä saanut selville mikä lie tuo elukka on ollut, niin kirjoita kysymyksesi tuonne luonto-palstalle. Siellä voivat olla viisaampia. Jos asia todella vaivaa sinua, niin suosittelisin että soitat ja kysyt asiaa Helsingin yliopiston luonnontieteellisestä keskusmuseosta. Helsingin yliopiston vaihteen numero on muistaakseni 09-191.


      • Anonyymi

        Hyvä tulkinta, itselle ei ole tullut tämä draaman kaari mieleen kun oon näitä nähnyt


    • Anonyymi

      Viestiketju on vanha, mutta vastaan silti. Yöllä lentävillä yökkösillä ja kiitäjillä on todella komeasti valoa heijastavat silmät - varsinaiset kissansilmät. Tarkoituskin lienee sama, nähdä hyvin pimeässä.

      • Anonyymi

        Olen nähnyt lentäviä "kipinöitä" nyt kolme iltaa.. Koivun katveessa lentelevät. Olen myös nähnyt kiiltomatoja muualla (Kainuussa), joista tiedän hohtamattoman koiraan lentävän hohtavan naaraan luo.
        Aivan upea valoshow. Olen Päijät- Hämeeseen juuri pks muuttanut ja aivan haltioissani. Onko kyse siis tulikärpäsestä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen nähnyt lentäviä "kipinöitä" nyt kolme iltaa.. Koivun katveessa lentelevät. Olen myös nähnyt kiiltomatoja muualla (Kainuussa), joista tiedän hohtamattoman koiraan lentävän hohtavan naaraan luo.
        Aivan upea valoshow. Olen Päijät- Hämeeseen juuri pks muuttanut ja aivan haltioissani. Onko kyse siis tulikärpäsestä?

        Ainakin kiiltomatoja on niinkin lähellä kuin Kiljavalla


    • Anonyymi

      Samoin tänään huomasin uskomattoman kirkkaita valoa hohtavia hyönteisiä pyörivän katulampun valon alla. En ole aiemmin tuollaisia valopörriäisiä nähnyt. Välillä jokunen näytti miltei palavan

    • Anonyymi

      Tää valontuotto ilman säkköä on jotain mitä ihminen ei ole vielä pppinut... jotkut syvänmerenkalat osaa kanssa tän, flashlight fish ainakin

    • Anonyymi

      Viestiketju on vanha, mutta vastaan siitä huolimatta. Yölentävien satakielien ja passeriinien silmät heijastavat valoa poikkeuksellisen kauniisti - todelliset kissansilmät. Tavoite on luultavasti sama, nähdä hyvin pimeässä. https://funnyshooter2.com

    • Tulikärpäset hehkuvat enimmäkseen vain yöllä, koska silloin urokset yrittävät saada naarastulikärpästen huomion entomologin mukaan. https://flappy-bird.io

    • Anonyymi

      Bitcoin has shown significant price appreciation over the years, attracting the attention of investors. However, as with any investment, there are risks involved, including price volatility and regulatory uncertainties. It’s important to conduct thorough research and consider your risk tolerance before investing in Bitcoin or any other cryptocurrency: <a href="https://cryptorobotics.co/bitcoin/">https://cryptorobotics.co/bitcoin/</a>

    • Anonyymi

      Kiitos tiedoista tulikärpäsistä! On mielenkiintoista tietää näistä itsevalaisevista hyönteisistä, jotka luovat kirkasta valoa pimeällä. Arvostan, että jaat tätä tietoa.

    • Anonyymi

      Thx for atrikel
      <a href="http://167.172.245.88/">LINK PONDOK969</a>

    • Anonyymi

      Todella pieni 1 mm mittainen elukka lentävä kipinä ,hyvin kirkas .Radion luontoiltaan olisi kysymys

    • Anonyymi

      hello

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1990
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1549
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      141
      1408
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1318
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1250
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      273
      1077
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1002
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      121
      970
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      967
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      50
      792
    Aihe