Hamsteri "jähmettyy"?!

Tipsu

Minulla on syyrialainen hamsteri.Kun pidän sitä joka ilta irti saatan joskus nähdä että se itsestään pysähtelee ja jähmettyy niin että se on aika matalana ja sen häntä jää sojottamaan pystyyn.Sitten se vähän ajan päästä lähtee taas ja sitten tämä sarja taas toistuu.Mikä hamsuani vaivaa?En haluaisi heti soitella elänlääkärille jos asia on turha.En ole kuullut ennen tälläisesta ilmiöstä.Auttattehan?

25

6690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Smile

      Ihan varmasti en osaa sanoa, mutta ensimmäiseksi tulee mieleen, että se vaan pysähtyy kuuntelemaan ja tarkkailemaan. Ehkä se luulee kuulevansa jotain outoa tms. Ainakin mun hamsteri välillä "jähmettyy" n. minuutiksikin samaan asentoon ja jatkaa sitte menoa... En mitään muutakaan selitystä keksi, mutta jos joku tietää paremmin, ni olis hyvä tietää :)

      • Tipsu

        Ei se varmaan toista sitä joka viides minuutti jos kaikki olisi tavallisesti.Se on niin kummassa asennossakin.Ihan jalat leveäni ja muu ruumis matalana mutta häntä sojottaa pystyssä kuin vuoren huippu.Jos eläintä nykäisee se ei liiku se tuntuu kovettuneelta koska sen lihakset ovat jännittyneenä samaan asentoon.Väliilä se siis vaan saattaa yhtä äkkiä jäädä siihen asentoon ehkä n.1min.Se näyttää ihan oudolta.Sähk´ähdyksestä ei ole luultavasti kysymys,mutta kiitos silti.;)


      • imbe_88
        Tipsu kirjoitti:

        Ei se varmaan toista sitä joka viides minuutti jos kaikki olisi tavallisesti.Se on niin kummassa asennossakin.Ihan jalat leveäni ja muu ruumis matalana mutta häntä sojottaa pystyssä kuin vuoren huippu.Jos eläintä nykäisee se ei liiku se tuntuu kovettuneelta koska sen lihakset ovat jännittyneenä samaan asentoon.Väliilä se siis vaan saattaa yhtä äkkiä jäädä siihen asentoon ehkä n.1min.Se näyttää ihan oudolta.Sähk´ähdyksestä ei ole luultavasti kysymys,mutta kiitos silti.;)

        Olen sun kans samaa mieltä!!
        Mut saatan olla väärässäkin!!! Mut ei kai se nyt joka viides
        minuutti niin tekis jos kaikki olis jees...??
        Ei mun hamsu nyt sillai tehny...jos se haistoi jotain,niin se vain pysähtyi HETKEKSI haistelemaan,ja jatkoi sit "matkaa"...!!! ;-)
        Sinuna soittaisin varmuudenvuoksi eläinlääkärille!! Älä ajattele "kehtaamista" vaan sun hamsusi terveyttä ja hyvin vointia!! Se voisi jopa ehkä pelastaa hamsusi hengen!!!


      • njaa
        Tipsu kirjoitti:

        Ei se varmaan toista sitä joka viides minuutti jos kaikki olisi tavallisesti.Se on niin kummassa asennossakin.Ihan jalat leveäni ja muu ruumis matalana mutta häntä sojottaa pystyssä kuin vuoren huippu.Jos eläintä nykäisee se ei liiku se tuntuu kovettuneelta koska sen lihakset ovat jännittyneenä samaan asentoon.Väliilä se siis vaan saattaa yhtä äkkiä jäädä siihen asentoon ehkä n.1min.Se näyttää ihan oudolta.Sähk´ähdyksestä ei ole luultavasti kysymys,mutta kiitos silti.;)

        Saattaa olla niinkin yksinkertainen asia että hamsterillasi on kiima-aika (jos se on tyttö) ja jähmettyy odottelemaan poikahamsteria, eikä siis siksi edes liiku koskiessa. Asento ainakin viittaisi moiseen.


    • baa

      Hamsteri voi pelästyä melkein mitä tahansa varjoa tai hahmoa joka liikkuu jollain tapaa "pelottavasti" laukaisten suojautumisrefleksin. Eli hamsteri jää paikoilleen ja "toivoo", ettei sitä huomata. Esim. ruohikossa on todella vaikea nähdä hamsteria, joka on liikkumatta.

      Asia on siis aika "turha", jos nyt hamstereihin liittyviä turhia asioita onkaan hamsterin omistajan kannalta. :)

      • Anonyymi

        Etsin venäjänkääpiö hamsterille että onko jähmettyminen vaarallista? Mutta hän ei ole ennen pysähtynyt 3 minuutiksi, vain ja ainoastaan tänään lähti kiipeilemän minun olkapäälleni. Ja pysähtyi about 3minuutiksi ja eikä reagoinu mihinkään liikkeeseen ja ääneen. Joten jouduin ottamaan hänet pois olkapäältäni. Ja luulin ensin että hän oli saanut sydänkohtauksen, mutta kun laitoin hänet häkkiin juoksi heti omaan pesäänsä.


    • 40 hamsterin omistaja

      Sillä on normaali kiima-aika (se on siis naaras). Hamsterinaaraalla on kiima-aika joka neljäs ilta ja silloin se nostaa häntää pystyyn, jähmettyy ja pitää ääniä. Se on siis aivan normaalia, ei syytä huoleen. Se mikä mua harmittaa on ettei esim. eläinkaupat (eikä kaikki kasvattajatkaan) tarpeeksi tiedota asiasta ja monet ihmettelevät tätä joka neljäs ilta toistuvaa käytöstä. Mutta tosiaan, aivan normaalia :) Varsinkin, jos siihen koskee tai siihen "tuulee", niin se jähmettyy. Tällöin se on valmis parittelemaan.

      • eläinrakas 4ever

        Munkin edellinen hamsu [naaras] jähmetty sillei ja sen lihakset jännitty mut ei siinä ollu mitään et tarvis soittaa eläinlääkärille. :)


      • Anonyymi

        Voinko mä kokeilla mun uros kääpiöhamsterit ja naaras syyrialaista parittelemaan koska mun syrkki tekee just noita juttuja eli jähmettyy nostaa häntää pystyyn jos sitä silittää jne!? Ennen kyllä he ovat tavanneet mutta silloin valitettavasti syrkkini puraisi kääpiöhamsteriani. Onko hän valmis parittelemaan??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voinko mä kokeilla mun uros kääpiöhamsterit ja naaras syyrialaista parittelemaan koska mun syrkki tekee just noita juttuja eli jähmettyy nostaa häntää pystyyn jos sitä silittää jne!? Ennen kyllä he ovat tavanneet mutta silloin valitettavasti syrkkini puraisi kääpiöhamsteriani. Onko hän valmis parittelemaan??

        Syyrialainen on erakko. Elä tapatuta kääpiöhamsuasi. Ei ne parittele, kauhistuvat vaan kumpikin. Sitäpaitsi on aivan liian paljon eläimiä vailla hyviä koteja joten olisi vastuutontakin teetätyttää lisää.


    • Anonyymi

      Minunkin hamsteri jähmettyy, mutta se on siinä jähmettymis asennossa jotain 2-3min ja hän on poika?

      • Ehkä typerä kysymys, mutta oletko varma, että hamsterisi on poika? Joskus eläinkaupat myyvät pieneläimiä väärillä sukupuolilla. Erittäin harvinaista, mutta niin voi tapahtua.

        Naarashamsteri usein jähmettyy kiima-aikana, kun sen selkää silittää tai muuten koskettaa hamsteria sen alaselän alueelta. Se ottaa suhteellisen leveän asennon ja nostaa peränsä reilusti pystyyn. Häntä nousee mukana. Naarashamstereilla on kiima n. 4 päivän välein. Niistä lähtee usein myös lievästi pistävä haju kiiman aikana. Jos hamsterillasi tätä ei tapahdu, se varmasti vain jähmettyi kuuntelemaan ääniä.


      • Anonyymi

        Minulla on sama juttu hamsteri pysähtyi tänään eikä reagoinu mihinkään liikkeeseen tai ääneen ja hän on uros!?


    • Anonyymi

      Hei sun hamsterilla on varmaan kiima tai sitten se voi pelätä 🐹

    • Anonyymi

      Sillä on vain pelkkä kiima-aika ei hätää. Koita silittää sitä hännän yläpuolelta ja jos jähmettyy hamsulla on kiima-aika


      (Toimii ainakin mun hamsulla)

    • Anonyymi

      Xd paitsi että sun haamu on jo varmaan kuollut aikoja sitten mutta muille vinkiksi

    • Anonyymi

      Se vaan jähmettyi koska sitä pelottaa

    • Anonyymi

      Mun hamsteri on koko ajan sen juoksu pyörän alla ja kun olin vaihtanut hänen ruuat ja leikkinyt hänen kanssaan hän meni hänen juoksu pyörän alle ja jähmettyi reuna vasten onko normaalia?

    • Anonyymi

      Meidän uros syrkki myös jähettyy silloin tällöin, eikä se oli vaarallista!:))

    • Anonyymi

      Mulla on sama homma

      • Anonyymi

        Johtuu kiimasta.


    • Anonyymi

      Mulla ihan sama menne mun selän taakse ja pysähtyy se ei liiku se heiluttaa sen päätä

    • Anonyymi

      Nyt hän liikkuu

    • Anonyymi

      Munkin syyrialainen hamsteri Nella tekee samaa se jähmettyy ja toistaa sitä toisaalta Nella tuli meille joku 3kuukautta sitte et varmaan sitä pelottaa?

    • Anonyymi

      Mulla on Syyrian hamsteri Nella Ja se ennen nosteli häntäänsä koko ajan? Mitä se tarkoittaa kun hamsterille on häntä pystyssä!?!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1525
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1344
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1321
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1267
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1238
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1146
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1084
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe