TIPUJA

kanalle tulossa

Kun mun kana hautoo nyt neljättä päivää, ni kauan kana yleensä hautoo? Onko se se 21-23 päivää? Ja kun tiput kuoriutuu, niin pitääkö ne ja se kana siirtää pois siitä pesästä? (jos se on märkä tipujen kuoriuduttua) Entä pitääkö paikkaansa että tipujen kannatais kuoriutumisen jälkeeen olla pari päivää ilman ruokaa? Kuulin ton ja ihmettelin sitä kovasti. Entä voiko tipuille syöttää ihan vaan sitä aikuisen kanan rehua ja muuta ruokaa jota aikuiselle kanalle annetaan? Voiko niitä tipuja aika pian kuoriutumisen jälkeen pitää kädessä? (että ne kesyyntyis) Vastailkaapa. Lähettelen vielä lisää kysymyksiä jos mieleen jotain juolahtaa.

12

10009

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • munia

Tipuille kannattaisi ensimmäisenä viikkona syöttää keitettyä kananmunaa, sitten sen jälkeen alkaa pikkuhiljaa lisäämään kaurahiutaleita ja vaikka munitusruokaa. Kanojen munitusruoka on kaikkein eniten samanlaista, kuin tipuille tarkoitettu rehu. Esimerkiksi "kasvua nopeuttavat" rehut lihalinnuille on liian voimakasta pienelle tipulle. Kannattaa mielestäni antaa tupujen olla päivä tai kaksi ihan rauhassa emon alla ja kosketella niitä enemmän vasta sitten kun emo on tuonut ne pesästä pois. Tällöin emo hautoo varmimmin kaikki munat loppuun, sillä tiput eivät välttämättä kuoriudu samana päivänä. Ruokaakin on hyvä tarjota sitten, kun kana tipustensa kanssa lähtee liikkeelle. Muistathan laittaa sellaisen vesiastian pikkuisille, etteivät huku.
      Onnea odotukseen!

• Tiptip

Kana hautoo keskimäärin 21 päivää, mutta haudonta-aika voi vaihdella päivällä-parilla erilaisista syistä. Meillä tavallisesti kuoriutuminen on alkanut 20. haudontapäivänä.

Tipuja ja kanaa ei tarvitse siirtää pois pesästä, ellei pesä ole sellaisessa paikassa, että tiput voisivat esim. tippua sieltä. Pesä on kuitenkin pidettävä kuivana ja puhtaana ja kuivikkeita vaihdettava tarvittaessa myös haudonnan aikana. Tipujen kuoriutuminen ei juuri kastele pesää.

Tiput eivät tarvitse ruokaa pariin ensimmäiseen päivään, sillä niillä on vielä jäljellä ruskuaispussin ravintoa. Ei rehun antamisesta jo aikaisemminkin kuitenkaan suurta haittaa ole. Jo päivän vanhoina tiput harjoittelevat muutenkin innokkaasti kuivikkeiden ja muun pesästä löytyvän nokkimista. Luonnollisimmin ruokinta-asia hoituu siten, että tiput löytävät ruokakupin ja vesiastian emon ja tipujen lähtiessä pesästä parin päivän päästä kuoriutumisesta.

Tipujen parasta ensiravintoa ovat mm. kananmuna, kaurahiutaleet, raejuusto ja hyönteiset. Myös aikuisten rehua tai tarkoitusta varten valmistettua poikasrehua voi pikkuhiljaa alkaa antamaan. Kokonaisia jyviä ei ole suositeltavaa syöttää ainakaan muutamaan viikkoon.

Kyllä tipuja voi pitää heti kädessä. Mikäli emo kuitenkin on hyvin hermostunut, ei sitä kannata hirveästi alkuvaiheessa häiritä. Tipujen rodusta ja emon luonteesta riippuen tiput eivät tavallisesti kesyynny kovin helposti. Usein kesyyntyminen tapahtuu kunnolla vasta sitten, kun emo on vieroittanut tiput parin kuukauden iässä. Erittäin helposti jo tipuna kesyyntyvä kanarotu on faverolle.

• kanaset

Itse olen antanut ensimmäsellä aterialla ja sen jälkeenkin ihan pieneksi silputtua ruohoa ja esim apilaa muiden jo mainittujen ruokien lisäksi. Joskus annoin pienille tipuille kanarialinnunsiemeniä, niitä ihan pieniä. En sitten tiedä mitä muut ovat tästä mieltä mutta ihan hyvin tiput niitä söivät eikä mitään ongelmia ilmennyt. Siemenet ovat juuri sopivan pieniä tipuille ja isotkin kanat kyllä tykkäsivät. Mutta siis tietysti annoin niitä lisänä, en pelkästään.
      Meillä kyllä pienetkin tiput ovat kesyyntyneet hyvin, toisaalta meillä on ollut maksimissaan kolme tipua aina kerralla. Mielestäni varsinkin kukot ovat pieninä erittäin kesyjä.
      Ruuasta vielä, mielestäni sitä voi laittaa tarjolle heti, kyllä kana tietää koska tipuille pitää sitä tarjota ja tiput tietävät koska on nälkä.

• Wazux-

muistan kun mulla oli kana ja se muni mun leikkimökin alle. Sitten yks päivä vaan sieltä tuli iso kasa (no vain 9) tipua! Ne oli NIIIN söpöjä!

• nminä
        Wazux- kirjoitti:

muistan kun mulla oli kana ja se muni mun leikkimökin alle. Sitten yks päivä vaan sieltä tuli iso kasa (no vain 9) tipua! Ne oli NIIIN söpöjä!

meiän kanan 2 munaa kuoriutu mut loput ei. sit se ei enää hautonu niitä vaan jätti ne. sit otin ne munat ne oli vielä vähä lämpimiä laitoin ne kosteaan villa hattuun patterin päälle ja kääntelen niitä vähä väliä.mitä luulette tuleeko niistä tipuja.

• hö ööö

itse laitoin pahvi laatikon ja päällystin foliolla (ettei syty tuleen ) ja laitoin sinne lampun tulisikohan niistä tipuja ainakin kaverillani se onnistui et annanko heti synnyttyään niille keitettyjä munia.
      ne munat jotka laitoin sinne ns. hautoma laitteeseen ovat omien kanojen munia

• kirsikkkka

Kuulkaas kaikki karvalakkihautojat! Ovatko vanhempanne tietoisia puuhistanne. Kyse on elävistä olennoista, joita ei kannata lähteä lisäilemään noin heikolla tietopohjalla.

• kana1213
        kirsikkkka kirjoitti:

Kuulkaas kaikki karvalakkihautojat! Ovatko vanhempanne tietoisia puuhistanne. Kyse on elävistä olennoista, joita ei kannata lähteä lisäilemään noin heikolla tietopohjalla.

meillä hautoo kana ja pesä on aika korkealla että pitäiskö pesä siirtää heti kun tiput kuoriutu ja miten se pesän siirto oikeen onnistuisi

• mikämikämaasta
        kana1213 kirjoitti:

meillä hautoo kana ja pesä on aika korkealla että pitäiskö pesä siirtää heti kun tiput kuoriutu ja miten se pesän siirto oikeen onnistuisi

täältä löydät kaiken tiedon ja alan harrastajat http://www.munanetti.net/

• rokhikukho

kana on hautonut nyt ehkä reilun viikon, eikä ole tietääkseni poistunut pesästään lainkaan,laitan sille aina nokan eteen ruokaa ja vettä niin rupeaa syömään...pitäisikö kana erottaa vaikka viikon päästä sillä tavoin ettei muut kanat pääsisi häiritsemään? toki kana on aika ätäkkä pakkaus joten se osaa kyllä ehkä puolustautua?!pesä on korkealla, ja vaarana voi olla tipusten tippuminen jos ne kuoriutuvat, millon kannattaisi siirtäää mahdolliset tiput alemmaksi?

-kiiiitos-

• koch

Kana hautoo 21-25 päivää ja olisi hyvä pesän olla alhaalla lattiatasolla niin tiput ei tipahda ylhäältä alas. Sillä ovat tosi vilkaita heti synnyttyään eli parin päivän ikäisinä jo.
        Kana käy yleensä syömässä jotain iltasella kun toiset nukkuu niin saa olla rauhassa ettei toinen mene sen pesään hautomaan.
        Mutta kyllä minulla on semmoisiakin ollut jotka ei syö, juo tai kakkaa koko aikana kun hautoo.
        Kana osaa hoitaa kyllä oman ruokintansa itse.
        Pesä tuntuu olevan korkealla ja voisiko sen suojata jollain ensimmäisiksi päiviksi kun tiput ovat syntyneet. Onko se minkä kokoinen pesä?
        Jos nyt siirrät kanan ja munat johonkin, niin se voi hylätä munat.
        Jos taas on isompi erillinen tila, niin voithan vielä varovasti yrittää siirtää ja jos ärhäkkä kana menee takaisin niin anna olla.
        Muista antaa hautoa rauhassa ja sitten tipujen ruoan kanssa vain keitettyä kananmuna silppua, kauraryyniä sekä tosi pikkuruinen vesikippo ettei huku.
        Siirto vasta alas kun miten se on heti mahdollista toisten joukkoon.
        Onnea odotukseen :)

• rokhikukho
        koch kirjoitti:

Kana hautoo 21-25 päivää ja olisi hyvä pesän olla alhaalla lattiatasolla niin tiput ei tipahda ylhäältä alas. Sillä ovat tosi vilkaita heti synnyttyään eli parin päivän ikäisinä jo.
        Kana käy yleensä syömässä jotain iltasella kun toiset nukkuu niin saa olla rauhassa ettei toinen mene sen pesään hautomaan.
        Mutta kyllä minulla on semmoisiakin ollut jotka ei syö, juo tai kakkaa koko aikana kun hautoo.
        Kana osaa hoitaa kyllä oman ruokintansa itse.
        Pesä tuntuu olevan korkealla ja voisiko sen suojata jollain ensimmäisiksi päiviksi kun tiput ovat syntyneet. Onko se minkä kokoinen pesä?
        Jos nyt siirrät kanan ja munat johonkin, niin se voi hylätä munat.
        Jos taas on isompi erillinen tila, niin voithan vielä varovasti yrittää siirtää ja jos ärhäkkä kana menee takaisin niin anna olla.
        Muista antaa hautoa rauhassa ja sitten tipujen ruoan kanssa vain keitettyä kananmuna silppua, kauraryyniä sekä tosi pikkuruinen vesikippo ettei huku.
        Siirto vasta alas kun miten se on heti mahdollista toisten joukkoon.
        Onnea odotukseen :)

kiitos paljon :) huomasin viestin vasta nyt. kana sai kaksi tervettä tipua, ja kaksi oli menehtynyt, nyt visertävät iloisesti ja ei siirretty niitä ennen kuin olivat kuoriutuneet, olenkin antanut niillle kauraryyniä ja kananmunaa kaikki on ok.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      91
      7395
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      37
      3927
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3490
    4. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      233
      2703
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2632
    6. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      40
      2423
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      129
      2359
    8. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2249
    9. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      20
      2158
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      1942
    Aihe