Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Oletko biologinen sisarpuoli?

Isosisko

Minua kiinnostaisi tietää miten ne biologiset sisaret/sisarpuolet käyttäytyvät ja mitä he tuntevat kun äkkiä ilmestyykin se odottamaton perheestä pois annettu sisar "takaisin"?

Ovatko perheen lapset edes tienneet tämän adoptoidun lapsen olemassa oloa?

Omakohtainen kokemukseni on (olen adoptoitu), että ensi ilon jälkeen tulee hirveä kade ja he bio-äidin kanssa eläneet alkavat "omia" bio-äitiä ja hakea siltä hyväksyntää.
Onko näin?
Miten pitkälle bio-äidin kanssa eläneet voivat mennä kateellisuudessaan?

Minä sain kokea ilon jälkeen kateellisuuden, häijyyttä ja lopuksi selkäni takana puukottamista ja panettelua. Minusta tehtiin selkäni takana paha ihminen, joka sai bio-äitini uskomaan minun "pahuuteeni". Edessäni olivat kuin herran enkelit, ylistivät isoa-siskoa jne.

3

864

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tapio

      Hei
      Olen adoptoitu, keskiikäinen mies. Olen ottanut yhteyden sisko ja velipuoliini. On molemmille osapuolille hämmentävää tavata outo ihminen joka myös on sisar tai veli /puoli. Vaikka sisaruus biologisena ollut syntymästä asti olemassa vaatii biologisiin juuriinsa tutustuminen oman aikansa. Itse olen tätä työtä tehnyt siitä asti, kun tunsin tarvetta selvittää biologisen menneisyyteni. Olin silloin kahdenkymmenenseitsämän. Nykyään olen neljänkymmenenkuuden ja prosessi jatkuu yhä.

      Toivotan onnea työllesi. Tapio

    • Näin sen näen

      Jos lapsi on annettu adoptoitavaksi ja hänellä on samat biologiset vanhemmat kuin luovuttavassa perheessä muillakin lapsilla, hän on sisar tai veli eikä -puoli.

    • Lileta

      Harvoinpa adoptioon annetulla on samat biologiset vanhemmat kuin biologisilla sisaruksillaan. Ystävälläni on yhteensä 9 sisarusta: 7 puolibiologista ja kaksi adoptiosisarusta. Biologiset vanhemmat olivat olleet kovin nuoria, eivät edes seurustelleet vakavissaan. Pysyivät yhdessä tasan vauvan syntymään asti ja sitten erosivat, annettuaan vauvan pois.

      Biologinen isä meni myöhemmin naimisiin, sai vaimonsa kanssa kaksi tyttöä, erosi, meni uudelleen naimisiin, ja sai sitten vielä tytön ja pojan. Biologisella äidillä on avomiehensä kanssa kaksi poikaa.
      Adoptioperheessä oli jo ennakkoon biologinen lapsi, ja perheseen adoptoitiin sitten vielä ystäväni jälkeen yksi lapsi.

      Ystäväni on kertonut pitävänsä adoptiosisaruksiaan "siskona ja veljenä", koska on kasvanut heidän kanssaan. Biologisista sisaruspuolista hänellä on hyvät välit äidinpuoleisiin velipuoliinsa, sekä yhteen siskopuoleensa isän puolelta. Muut sisaruspuolet ovat kääntäneet selkänsä hänelle, syystä joka ei ystävälleni vielä ole selvinnyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2434
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2143
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1788
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1581
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1556
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1515
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1478
    8. 54
      1340
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      87
      1296
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1219
    Aihe