alinopeuskin on piittaamattomuutta

muista tienkäyttäjistä

Tiellä näkee niin paljon autoilijoita jotka laiskuuttaan (tai muusta minun mielikuvitukseni rajat ylittävästä syystä) ajavat samaa vauhtia niin 80 kuin 100 km/h:n rajoitusalueella. Aina yhtä huvittavaa (ja samalla niin raivostuttavaa) havaita ensin satasen alueella edessä hidasteleva auto josta pitäisi päästä ohi ja kun rajoitus vaihtuu alemmaksi, alkaa kaverin takavalot loitota, kunnes saavutan sen taas rajoituksen vaihduttua. Tällaiset hidastelijat kerryttävät sitten taakseen jonoa ja aiheuttavat kaikenlaisia vaaratilanteita, kanssa-autoilijoiden tuskastumisesta puhumattakaan. Mitä muuta tämä on kuin piittaamattomuutta muista autoilijoista? "Jaa, rajoitus vaihtui...noooh, enpä nyt jaksa moiseen reagoida". Jos väsyttää niin kovasti ni jäisitte kotiin nukkumaan, ratissa on vaarallista olla katatonisessa tilassa.

60

2506

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taida muistaa

      että nopeusrajoitus on "suurin sallittu ajonopeus"?

      • tai kohteliaisuutta

        ja silti ne ovat suotavia piirteitä kanssa-autoilijoissa.


      • näistä kirjoituksista

        selvästi paistaa se, että alinopeuden kannattajilla on vain yksi peruste toiminnalleen, nimittäin muiden tiellä liikkujien kiusaaminen!


      • ???????
        näistä kirjoituksista kirjoitti:

        selvästi paistaa se, että alinopeuden kannattajilla on vain yksi peruste toiminnalleen, nimittäin muiden tiellä liikkujien kiusaaminen!

        Missä lainkohdassa se on määritelty ja mikä rangaistus siitä on seurauksena?


      • se hörhö ajaa

        90km/h 80km/h alueella sitten. Hölmö


      • niinpä.,.
        ??????? kirjoitti:

        Missä lainkohdassa se on määritelty ja mikä rangaistus siitä on seurauksena?

        tais olla muutama vuos sitte tekeillä joku rekkamiesten mielenosoitus korkeita dieselin hintoja tms vastaan, ajamalla hitaasti. poliisi oli mielestään oikeutettu sakottamaan heitä kyseisestä mielipiteen ilmaisusta. minkä vuoksi ammattiliikennettä, ei keitään muita?


    • Kyllä näin on taas kerran k...

      Itselläni oli tapana, silloin kun vielä autoa ajoin, alkaa tarkoituksella hidastelemaan kun "perässä ajaja" tuli puskuriin. Kylläpä oli mukavaa se puuhastelu! Samoin jos liikennevaloissa oli ylämäki minulla oli tapana jäädä vain odottelemaan siihen jos joku ajoi aivan perään. Kylläpä niitäkin varmaan vitutti kun oli vihreä valo ja minä vain odottelin siinä kaikessa rauhassa että setä/täti peruuttaa vähän kauemmas jotta pääsen rauhassa lähtemään. Muutaman kerran tuli jopa setä/täti autosta valittamaan että mitä helvettiä odotat sanoin että mitäs ajoit liian lähelle on vaara että iskeydyn autoosi jos yritän lähteä liikkeelle. Kylläpä olivat vihaisia ja minä vain nauroin maireasti kun ei minulla ole koskaan mihinkään ollut kiire. Nyttemmin en enää aja autolla, ei minulla omaa autoa ole koskaan ollutkaan mutta vanhempieni autolla tuli silloin tällöin ajeltua kun siellä päin on pitkät välimatkat niin kauppareissulla auto on ihan mukava mutta täällä ei tarvitse kaupungissa kun on palvelut lähellä mutta hauskaa se oli ihan vaan kettuilla. Toisaalta kyllä tein mielestäni ihan oikein kun jos joku tulee perään ajamaan niin onhan se vaarallista ja pitää minun hidastaa siinä ettei vaan vahingossa tule mitään onnettomuuksia ja kolareita ja jos liikennevaloissa tulee joku sanotaanko 50cm päähän minun autosta niin en minä kuulkaas niin hyvin osaa autoa käsitellä että pääsisin siitä samantien liikkeelle ehei lapsukaiseni siinä kun irroitan jalkani jarrupolkimelta ja siirrän kaasulle nopeasti auto joko sammuu tai käy muuta kamalaa niin se pitää tehdä varovaisesti jottei käy hassusti ja siinä ajassa ehtiikin yleensä auto mennä ylämäessä noin metrin taakse päin ja siinä jos on auto ihan vieressä niin kyllä siinä huonosti käy sanon minä.

      • sinivilkku

        kyllä voinut lyhyemminkin sanoa sen tosiasian, ettei Sinulle olisi milloinkaan pitänyt ajokorttia edes myöntää.


      • harvoinpa

        minullakaan on mihinkään niin kiire, ettei malttaisi soittaa vaikka poliisille ja ilmoittaa, että liikennevaloissa seisoo tientukko. Jos liu'ut taaksepäin, maksat. Kyllä siihen saa tulla vaikka puolensentin päähän.


      • nenäliina

        lähellä jos tuota vielä teet, saa pyyhkiä ne hurmeet heti nekun päästä pois


      • Anonyymi

        Liki 20 vuotta mennyt ja silti tämän tapaisia soseaivoja tapaa edelleen liikenteessä päivittäin.


    • kjhlkhlhlkh

      itse ajelen tällä ns 'alinopeudella' En katso aiheuttaneeni vaaratilanteita. Sen myönnän että täysin idioottimaista on ajella ensin alinopeutta ja sitten ylinopeutta mutta itselläni on yleensä tasan 80km/h mittarin mukaan 80:n alueella. Eli siis mittarivirhe huomioiden 'alinopeus' suomeksi sallittu nopeus.

      100 000km/ vuodessa ammatikseen ajelevana koskaan ei ole vaaratilannetta tuon 'alinopeuden' takia ollut.

      Jos joku päättää ruveta roikkumaan takapuskurissa eikä mene ohi lasken jalkaa hieman kaasulta ja yleensä turvaväli paranee kummasti jonka jälkeen nostan takaisin normaaliin 'alinopeuteeni'

      Kumma on liikenne suomessa. Suurimmaksi osaksi ajelen ulkomailla jossa moisista ongelmista ei ole tietoakaan.

      Täällä varmaan jos joku laittaisi keskustaan 190 kilometrin nopeusrajoituksen ainakin sitä yritettäisiin noudattaa ja kirottaisiin taas näitä 'alinopeusajajia'

      • Perskärpäset hiiteen

        Näinhän sen pitää toimia. Kun perskärpänen liimautuu takapuskuriin, on viisainta pudottaa nopeutta entisestään.

        Jos kaikki nopeusrajoituksia noudattavat tekisivät näin, oppisivat tyhmemmätkin hiillostajat ajan myötä, ettei toista voi eikä kannata painostaa ylinopeuteen.


      • ohitukset
        Perskärpäset hiiteen kirjoitti:

        Näinhän sen pitää toimia. Kun perskärpänen liimautuu takapuskuriin, on viisainta pudottaa nopeutta entisestään.

        Jos kaikki nopeusrajoituksia noudattavat tekisivät näin, oppisivat tyhmemmätkin hiillostajat ajan myötä, ettei toista voi eikä kannata painostaa ylinopeuteen.

        helpottuisivat.


    • Tänäänkin

      Yksi pappa ajoi 100km/h alueella 75km/h!!!!!Papan takana oli rekka täysperävaunulla ja sen jälkeen 7 auton jono!! Siinä sitten ajeltiin turvallista nopeutta suoralla tiellä. Ainoa asia mikä esti minun ohituksen oli vastaantuleva liikenne. Ja niille sanon sen että kuka tahallaan alkaa jarruttelemaan kun tulen perään niin ajan ohi ja sen jälkeen ajan 30km/h ja nauran paskasta naurua!!Ja ohi voi aina yrittää. -Audi rs4-

    • Elmeri

      Kuten todettu, nopeusrajoitus on suurin sallittu nopeus kyseisellä tieosuudella. Eli esim. lumipyryssä, kovalla sateella tai muuten liukkaalla/huonokuntoisella tiellä ajaessa ymmärrän, mikäli ajetaan "alinopeutta", mutta jos alinopeus hyvällä kelillä johtuu kuljettajasta johtuvasta syystä (huonontunut näkö, väsymys jne.), niin saisi puolestani ajaa tien sivuun suosiolla. Alinopeutta tulisi ajaa olosuhteiden pakottamana, ei sen takia, että huvittaa ajella vähän hitaammin, sillä se on todellakin eräs vaarantava tekijä liikenteessä, vaikka ei uskoisi.

      • Kanssa-autoilija

        En uskokaan.

        Mutta ylinopeuden vaarallisuuteen uskon, ja törkeiden ohitusten sekä liian lähellä edelläajavan perää ajamiseen (silloin väläytän jarruvaloja).

        Kohtelias saa olla ja antaa ohittajalle hieman tietä, mutta kukaan ei kiellä ajamasta hitaammin kuin suurin sallittu nopeus hyvälläkään kelillä.


      • Elmeri
        Kanssa-autoilija kirjoitti:

        En uskokaan.

        Mutta ylinopeuden vaarallisuuteen uskon, ja törkeiden ohitusten sekä liian lähellä edelläajavan perää ajamiseen (silloin väläytän jarruvaloja).

        Kohtelias saa olla ja antaa ohittajalle hieman tietä, mutta kukaan ei kiellä ajamasta hitaammin kuin suurin sallittu nopeus hyvälläkään kelillä.

        Se olisikin toimivaa, jos alinopeutta ajavat antaisivat tietä, tai näyttäisivät vilkulla hyvän ohituspaikan tullessa. Ehkä jopa himmaisivat hieman ohitustilanteessa? Näin ei ikävä kyllä usein käy. Näitä keskiviivalla alinopeutta ajavia "teiden omistajia" näkyy valitettavan usein.


      • täsmennys
        Kanssa-autoilija kirjoitti:

        En uskokaan.

        Mutta ylinopeuden vaarallisuuteen uskon, ja törkeiden ohitusten sekä liian lähellä edelläajavan perää ajamiseen (silloin väläytän jarruvaloja).

        Kohtelias saa olla ja antaa ohittajalle hieman tietä, mutta kukaan ei kiellä ajamasta hitaammin kuin suurin sallittu nopeus hyvälläkään kelillä.

        Kohteliaisuudesta en tiedä, mutta ohittajalle on annettava tietä, niin paljon kun se on mahdollista ja laki taas kieltää estämästä tai haittaamasta liikennettä ajamalla aiheettoman hitaasti!


    • Äijälä

      Näin kesällä, kun on kuiva asfaltti alla ja muutenkin hyvät ajo-olosuhteet, yritän minäkin ajaa sitä suurinta sallittua nopeutta, koska liikennekulttuuriin kuuluu ajaa aina orjallisesti sitä liikennemerkin osoittamaa nopeutta kelissä kuin kelissä ja säässä kuin säässä.

      Mutta kun on niitä hirvivaara merkkiä tämän tästä, niin eihän sitä voi vaarantaa itseään ajamalla samaa vauhtia.
      Mielestäni hirvivaaramerkin lisäksi vois laittaa alennetun nopeusrajoituksen, koska kukaan ei välitä hirvivaara-merkeistä mitään.

      Itse hiljennän aina tämän merkin vaikutusalueella nopeutta semmoiset 20 km/h ja sitten siellä takana kiroillaan, kun ajan alinopeutta.

      Hirvikolareita ajetaan vuositasolla tuhansia porokolareista puhumattakaan.

      Ei vaan tajuta, että silloinhan pitää vähentää nopeutta, kun on eläimiä tiellä.
      Ei sitä sitten kerkiä enää vähentää, kun paskat on jo housussa, eli eläin on edessäsi ja lasissasi nopeutta 100 km/h.

      Liikennemerkin osoittama nopeus vaikkapa 100 km/h ei terro tavalliselle tallaajalle muuta kuin vain sen, että mun pitää ajaa juuri tuota nopeutta.

      On tuhat ja yksi syytä ajaa siitä huolimatta hiljempaa, koska:

      - tie on sorapintainen ja mutkainen
      - voimakas sade, sumu tai pöllyävä irtolumi
      - mustan jään mahdollisuus syysaamuisin
      - tien pinta oletettavasti liukas
      - metsärajan takana aava aukio, jolla voi olla voimakas sivutuuli
      - hirvi, poro, tai peuravaara-merkki
      - pyöräilijöitä tai rullalautailijoita tien laidassa menossa
      - sivutieltä lähestymässä päätielle auto, joka saattaa tulla eteesi kärkikolmiosta huolimatta
      - Bussi pysähtynyt pysäkille, jonka takaa saattaa
      eteen törmätä ymmärtämätön lapsi tai vanhus

      Tässä vain muutama syy, miksi vähennän nopeutta ja se perässätulija kiilaa puskuriini syyttäen alinopeutta ajavaksi pölisköksi.
      Ajan sataa kahtakymmpiä vain silloin, kun olen moottoritiellä, jossa on hirviaidat ja voin olla täysin varma, ettei eteeni ilmesty jokin odottamaton este.

      Sen kyllä myönnän, että perässäni tahtoo olla aina jonoa, koska ajan turvallisuussyistä sitä 80.n nopeutta satasen alueella, jossa ei voi olla varma, mitä yllätyksiä eteen sattuu tulemaan.
      Satasen vauhdista kun ei paljoa ehdi tehdä mitään, kun jo rysähtää.

      Tyypillisiä ovat peräänajot, kun edessä oleva hiljentää, niin heti rommautetaan perään.

      Voi taivahan taatto tätä liikennekulttuuria.
      Sain ajamisesta taas niin tarpeekseni ja tästä liikennekulttuurista, jossa aina pitää ajaa liian lähellä.
      Kesälomareissulla ajeltiin eukon kanssa ja annoin sitten hänen ajaa, kun itseä väsytti.

      No eihän siitä nukkumisesdta mitään tullut, kun pelotti koko ajan.
      Sanoin monta kertaa eukolle, että elä aja niin toisen perässä, vaan jätä sitä välimatkaa ja elä aja hirvivaaramerkin vaikutusalueella täyttä nopeutta.
      Paskat se noudattanut neuvoani, vaan sain pelätä koko ajan.
      Täytyy ajaa liikennekulttuurin mukaan, kävi miten kävi, oli vastaus.
      Voi saatana tätä ihmisten orjuutta. Taas kun tulee syksyllä liukkaat, niin pitää ajaa samaa nopeutta, koska liikennekulttuurin muoti niin määrää.

      Sitten on taas se sama saatanan uutinen.
      Liukas keli yllätti suomalaiset autoilijat.

      • Marjastaja

        "Näin kesällä, kun on kuiva asfaltti alla ja muutenkin hyvät ajo-olosuhteet, yritän minäkin ajaa sitä suurinta sallittua nopeutta, koska liikennekulttuuriin kuuluu ajaa aina orjallisesti sitä liikennemerkin osoittamaa nopeutta kelissä kuin kelissä ja säässä kuin säässä."

        - Yritä pois, ei se vaikeata ole ajaa esim. 100 km/h rajoitusalueella mittarinopeutta 110. Silloin "homma etenee"!

        "Itse hiljennän aina tämän merkin vaikutusalueella nopeutta semmoiset 20 km/h ja sitten siellä takana kiroillaan, kun ajan alinopeutta."

        - Olen ilmeisesti ajanut useinkin sinun perässä, koska näitä "jojoja", joille tasaisen nopeuden ajaminen on ylivoimaista, tuntuu tien päällä olevan!

        "Ei vaan tajuta, että silloinhan pitää vähentää nopeutta, kun on eläimiä tiellä."

        - Onko niitä ihan joka varoitusmerkin kohdalla? Kyllä niitä joskus aamuyöstä saapi varoa, mutta jos koko ajan näet niitä niin suosittelen lääkärissä käyntiä.

        "Ei sitä sitten kerkiä enää vähentää, kun paskat on jo housussa, eli eläin on edessäsi ja lasissasi nopeutta 100 km/h."

        - Ehkä sinun pitäisi housujen säästämiseksi kulkea bussilla?

        "Liikennemerkin osoittama nopeus vaikkapa 100 km/h ei terro tavalliselle tallaajalle muuta kuin vain sen, että mun pitää ajaa juuri tuota nopeutta.

        On tuhat ja yksi syytä ajaa siitä huolimatta hiljempaa, koska:

        - tie on sorapintainen ja mutkainen"

        - Monellako soratiellä saa ajaa sataa?!

        "- voimakas sade, sumu tai pöllyävä irtolumi"

        - Noissa olosuhteissa ajat sitten sen sallitun 80:n sijaista viittäkymppiä?

        "- mustan jään mahdollisuus syysaamuisin
        - tien pinta oletettavasti liukas"

        - Aina syksyisin ja talvisin tie voi olla liukas eli tuosta on turha jauhaa...

        "- metsärajan takana aava aukio, jolla voi olla voimakas sivutuuli"

        - Ajatko Toyotalla vaiko asuntoautolla...?

        "- hirvi, poro, tai peuravaara-merkki"

        Niin ja sitten niitä eläimiä tiellä!

        "- pyöräilijöitä tai rullalautailijoita tien laidassa menossa"

        - Nekin voi ohittaa, edellyttäen että vastaantulija ei ole tyypillinen suhari (ns. keskiviivan kyhnöttäjä joka ei tajua mitä tiellä tapahtuu)

        "- sivutieltä lähestymässä päätielle auto, joka saattaa tulla eteesi kärkikolmiosta huolimatta"

        - Suosittelen edelleen sitä bussia

        "- Bussi pysähtynyt pysäkille, jonka takaa saattaa
        eteen törmätä ymmärtämätön lapsi tai vanhus"

        - Mutta ei ihan joka pysäkillä niitä busseja seiso...

        "Tässä vain muutama syy, miksi vähennän nopeutta ja se perässätulija kiilaa puskuriini syyttäen alinopeutta ajavaksi pölisköksi."

        - Niinpä, MINÄ ajan aina oikein ja muut tunaroi!


        "Ajan sataa kahtakymmpiä vain silloin, kun olen moottoritiellä, jossa on hirviaidat ja voin olla täysin varma, ettei eteeni ilmesty jokin odottamaton este."

        - Eikö sellainen ole esim. jopa sinua hitaammin etenevä ajoneuvo? (jaa, mutta eipä sellaiset taida päästä moottoritielle)

        "Sen kyllä myönnän, että perässäni tahtoo olla aina jonoa, koska ajan turvallisuussyistä sitä 80.n nopeutta satasen alueella, jossa ei voi olla varma, mitä yllätyksiä eteen sattuu tulemaan.
        Satasen vauhdista kun ei paljoa ehdi tehdä mitään, kun jo rysähtää."

        - Sen kyllä uskon! Suosittelen edelleen joukkoliikennettä.

        "Tyypillisiä ovat peräänajot, kun edessä oleva hiljentää, niin heti rommautetaan perään."

        - Miksiköhän? Jos tuolla logiikalla ajelee, niin eihän sitä kukaan tiedä milloin hiljennät ja kuinka paljon!

        "Voi taivahan taatto tätä liikennekulttuuria.
        Sain ajamisesta taas niin tarpeekseni ja tästä liikennekulttuurista, jossa aina pitää ajaa liian lähellä."

        - Hyvä, hyvä!

        "Kesälomareissulla ajeltiin eukon kanssa ja annoin sitten hänen ajaa, kun itseä väsytti."

        - Juu, ehkä on parempi, että vaimosi ajaa...

        "No eihän siitä nukkumisesdta mitään tullut, kun pelotti koko ajan.
        Sanoin monta kertaa eukolle, että elä aja niin toisen perässä, vaan jätä sitä välimatkaa ja elä aja hirvivaaramerkin vaikutusalueella täyttä nopeutta.
        Paskat se noudattanut neuvoani, vaan sain pelätä koko ajan.
        Täytyy ajaa liikennekulttuurin mukaan, kävi miten kävi, oli vastaus.
        Voi saatana tätä ihmisten orjuutta. Taas kun tulee syksyllä liukkaat, niin pitää ajaa samaa nopeutta, koska liikennekulttuurin muoti niin määrää."

        - Anna vaimosi ajaa vaan, koska hän tuntuu ymmärtävän liikennettä huomattavasti paremmin kuin sinä... oletko muuten ajatellut junalla matkustamista?

        "Sitten on taas se sama saatanan uutinen.
        Liukas keli yllätti suomalaiset autoilijat."

        - Ja vielä joka syksy! Onneksi ei sinua...


      • sinivilkku

        >>Ajan sataa kahtakymmpiä vain silloin, kun olen moottoritiellä, jossa on hirviaidat ja voin olla täysin varma, ettei eteeni ilmesty jokin odottamaton este.>No eihän siitä nukkumisesdta mitään tullut, kun pelotti koko ajan.
        Sanoin monta kertaa eukolle, että elä aja niin toisen perässä, vaan jätä sitä välimatkaa ja elä aja hirvivaaramerkin vaikutusalueella täyttä nopeutta.


      • Äijälä
        sinivilkku kirjoitti:

        >>Ajan sataa kahtakymmpiä vain silloin, kun olen moottoritiellä, jossa on hirviaidat ja voin olla täysin varma, ettei eteeni ilmesty jokin odottamaton este.>No eihän siitä nukkumisesdta mitään tullut, kun pelotti koko ajan.
        Sanoin monta kertaa eukolle, että elä aja niin toisen perässä, vaan jätä sitä välimatkaa ja elä aja hirvivaaramerkin vaikutusalueella täyttä nopeutta.

        Aina valitat, että toiset ajaa liian hitaasti ja sitten jos minä joskus hyvissä olosuhteissa ajan haluamaasi vauhtia, alat siitäkin inistä. Koskaan ei mene sun mieliksi.
        Moottoritiellä näkee kyllä melko hyvin, jos hirvi tai joku muu eläin sittenkin tulee tielle.

        Pitäis varmaan hommata vietnamilainen tai Thaimaalainen muija, sillä niitä sentään pystyy kouluttamaan, mutta näitä suoamalaisämmiä ei tahdo millään saada koulutetuksi mieleisekseen.

        Minä rutisen asiasta, mutta sinä rutiset tyhjästä.

        Herrasmies ei nimittäin koskaan huuda naiselleen, hän vain hieman korottaa ääntään !


      • Äijälä
        Marjastaja kirjoitti:

        "Näin kesällä, kun on kuiva asfaltti alla ja muutenkin hyvät ajo-olosuhteet, yritän minäkin ajaa sitä suurinta sallittua nopeutta, koska liikennekulttuuriin kuuluu ajaa aina orjallisesti sitä liikennemerkin osoittamaa nopeutta kelissä kuin kelissä ja säässä kuin säässä."

        - Yritä pois, ei se vaikeata ole ajaa esim. 100 km/h rajoitusalueella mittarinopeutta 110. Silloin "homma etenee"!

        "Itse hiljennän aina tämän merkin vaikutusalueella nopeutta semmoiset 20 km/h ja sitten siellä takana kiroillaan, kun ajan alinopeutta."

        - Olen ilmeisesti ajanut useinkin sinun perässä, koska näitä "jojoja", joille tasaisen nopeuden ajaminen on ylivoimaista, tuntuu tien päällä olevan!

        "Ei vaan tajuta, että silloinhan pitää vähentää nopeutta, kun on eläimiä tiellä."

        - Onko niitä ihan joka varoitusmerkin kohdalla? Kyllä niitä joskus aamuyöstä saapi varoa, mutta jos koko ajan näet niitä niin suosittelen lääkärissä käyntiä.

        "Ei sitä sitten kerkiä enää vähentää, kun paskat on jo housussa, eli eläin on edessäsi ja lasissasi nopeutta 100 km/h."

        - Ehkä sinun pitäisi housujen säästämiseksi kulkea bussilla?

        "Liikennemerkin osoittama nopeus vaikkapa 100 km/h ei terro tavalliselle tallaajalle muuta kuin vain sen, että mun pitää ajaa juuri tuota nopeutta.

        On tuhat ja yksi syytä ajaa siitä huolimatta hiljempaa, koska:

        - tie on sorapintainen ja mutkainen"

        - Monellako soratiellä saa ajaa sataa?!

        "- voimakas sade, sumu tai pöllyävä irtolumi"

        - Noissa olosuhteissa ajat sitten sen sallitun 80:n sijaista viittäkymppiä?

        "- mustan jään mahdollisuus syysaamuisin
        - tien pinta oletettavasti liukas"

        - Aina syksyisin ja talvisin tie voi olla liukas eli tuosta on turha jauhaa...

        "- metsärajan takana aava aukio, jolla voi olla voimakas sivutuuli"

        - Ajatko Toyotalla vaiko asuntoautolla...?

        "- hirvi, poro, tai peuravaara-merkki"

        Niin ja sitten niitä eläimiä tiellä!

        "- pyöräilijöitä tai rullalautailijoita tien laidassa menossa"

        - Nekin voi ohittaa, edellyttäen että vastaantulija ei ole tyypillinen suhari (ns. keskiviivan kyhnöttäjä joka ei tajua mitä tiellä tapahtuu)

        "- sivutieltä lähestymässä päätielle auto, joka saattaa tulla eteesi kärkikolmiosta huolimatta"

        - Suosittelen edelleen sitä bussia

        "- Bussi pysähtynyt pysäkille, jonka takaa saattaa
        eteen törmätä ymmärtämätön lapsi tai vanhus"

        - Mutta ei ihan joka pysäkillä niitä busseja seiso...

        "Tässä vain muutama syy, miksi vähennän nopeutta ja se perässätulija kiilaa puskuriini syyttäen alinopeutta ajavaksi pölisköksi."

        - Niinpä, MINÄ ajan aina oikein ja muut tunaroi!


        "Ajan sataa kahtakymmpiä vain silloin, kun olen moottoritiellä, jossa on hirviaidat ja voin olla täysin varma, ettei eteeni ilmesty jokin odottamaton este."

        - Eikö sellainen ole esim. jopa sinua hitaammin etenevä ajoneuvo? (jaa, mutta eipä sellaiset taida päästä moottoritielle)

        "Sen kyllä myönnän, että perässäni tahtoo olla aina jonoa, koska ajan turvallisuussyistä sitä 80.n nopeutta satasen alueella, jossa ei voi olla varma, mitä yllätyksiä eteen sattuu tulemaan.
        Satasen vauhdista kun ei paljoa ehdi tehdä mitään, kun jo rysähtää."

        - Sen kyllä uskon! Suosittelen edelleen joukkoliikennettä.

        "Tyypillisiä ovat peräänajot, kun edessä oleva hiljentää, niin heti rommautetaan perään."

        - Miksiköhän? Jos tuolla logiikalla ajelee, niin eihän sitä kukaan tiedä milloin hiljennät ja kuinka paljon!

        "Voi taivahan taatto tätä liikennekulttuuria.
        Sain ajamisesta taas niin tarpeekseni ja tästä liikennekulttuurista, jossa aina pitää ajaa liian lähellä."

        - Hyvä, hyvä!

        "Kesälomareissulla ajeltiin eukon kanssa ja annoin sitten hänen ajaa, kun itseä väsytti."

        - Juu, ehkä on parempi, että vaimosi ajaa...

        "No eihän siitä nukkumisesdta mitään tullut, kun pelotti koko ajan.
        Sanoin monta kertaa eukolle, että elä aja niin toisen perässä, vaan jätä sitä välimatkaa ja elä aja hirvivaaramerkin vaikutusalueella täyttä nopeutta.
        Paskat se noudattanut neuvoani, vaan sain pelätä koko ajan.
        Täytyy ajaa liikennekulttuurin mukaan, kävi miten kävi, oli vastaus.
        Voi saatana tätä ihmisten orjuutta. Taas kun tulee syksyllä liukkaat, niin pitää ajaa samaa nopeutta, koska liikennekulttuurin muoti niin määrää."

        - Anna vaimosi ajaa vaan, koska hän tuntuu ymmärtävän liikennettä huomattavasti paremmin kuin sinä... oletko muuten ajatellut junalla matkustamista?

        "Sitten on taas se sama saatanan uutinen.
        Liukas keli yllätti suomalaiset autoilijat."

        - Ja vielä joka syksy! Onneksi ei sinua...

        Sinulle on näköjään liikenneturvallisuus toisarvoinen asia ja nopea meno kaikki kaikessa.

        Sinun mielestäsi en saisi ajaa ennakoivan ajotavan mukaisesti. Taaskin sinä näet tärkeäksi vaan, että ajetaan kovaa turhia hiljentelemättä.

        Sinä et ilmeisesti lue päivän lehdistä liikenneonnettomuusuutisia ?

        Käykö mielessä koskaan, että miksikähän rysähti taas siellä ja täällä.
        Minä tiedän syyn. Kaikki onnettomuudet johtuvat holtittomasta ja välinpitämättömistä ajotavoista, viinasta, kaahailuista ja piittaamattomuudesta, sekä siunatuksi lopuksi siitä, ettei tiedetä ennakoivista ajotavoista mitään.

        Mikään laki ei kiellä ajamasta muita hitaammin, jos sen kokee riittäväksi vauhdiksi itselleen.

        Sen sijaan laki suhtautuu ankarasti kaahailemiseen.

        Jatkuvasti puhutaan, että liikennekuri on mennyt hölläksi.
        Ja tämän höllyden ja itsekkään ajokulttuurin seurauksena vammautuu vuosittain 8000 ihmistä.

        Juuri sinunlaisesi autoilevat vaarantavat liikennettä.
        Kommenttisi olivat vaan pelkkää ivailua. Mitään järkeviä peruasteluja ne eivät olleet.


      • Jäppinen--84

        Olihan tuossakin melkoisesti asiaa. Kuitenkin, pakko sano eräs pikku seikka. Ei se hirvi tiedä missä se hirvimerkki törröttää, joten niitä hirviä saattaa olla myös siellä missä niitä vähiten odottaa.

        Peuroja olen tottunut näkemään tavannomaisimmin joko aamulla vähän ennen auringon-nousua tai vähän ennen auringonlaskua yleensä metsätaipaleelta pellonlaitaan tultaessa. Talvisin näen harvemmin niitä missään. Kevät-kesä-syksy kun ovat pahimpia aikoja. Hirveksiä olen yleensä nähnyt synkkien korpimetsien kätköissä, joissa on paljon hirville kelpaavaa vihantoa (koivikkoa/kuusta ja rehevää aluskasvillisuutta) -soistunutta aluetta.

        Mutta kuitenkin, ei tämä ollut asian varsinainen pointti, että missä nämä eläimet majailevat vaan että niitä saattaa olla myös hirvimerkin vaikutusalueen ulkopuolellakin. Täten sinun pitäisi turvallisuuden maksimoimiseksi ajaa kaikenaikaa sitä 80km/h ja hirvimerkin kohdalla 50km/h

        Minä en yleensä merkittävästi hiljennä nopeutta merkkien kohdilla vaan tarkkailen ympäristö valppaasti koko ajan sivusilmällä. Pidän sitä riittävänä toimenpiteenä asian tiimoilta.

        (Huom.) Jo hämärällä kelillä kannattaa käyttää pitkiä ajovaloja. Kerran olen välttynyt peurakolarilta sillä, että näin pusikossa välkkyvät silmät.


      • sinivilkku
        Äijälä kirjoitti:

        Aina valitat, että toiset ajaa liian hitaasti ja sitten jos minä joskus hyvissä olosuhteissa ajan haluamaasi vauhtia, alat siitäkin inistä. Koskaan ei mene sun mieliksi.
        Moottoritiellä näkee kyllä melko hyvin, jos hirvi tai joku muu eläin sittenkin tulee tielle.

        Pitäis varmaan hommata vietnamilainen tai Thaimaalainen muija, sillä niitä sentään pystyy kouluttamaan, mutta näitä suoamalaisämmiä ei tahdo millään saada koulutetuksi mieleisekseen.

        Minä rutisen asiasta, mutta sinä rutiset tyhjästä.

        Herrasmies ei nimittäin koskaan huuda naiselleen, hän vain hieman korottaa ääntään !

        hommaa aivan minkämaalainen eukko tahansa, EVVK!

        Ihmettelen vaan rutinaasi täällä palstalla. Jos ei avioelämä suju niin mitä ihmettä se tänne liikennepalstalle kuuluu?!


      • Äijälä
        sinivilkku kirjoitti:

        hommaa aivan minkämaalainen eukko tahansa, EVVK!

        Ihmettelen vaan rutinaasi täällä palstalla. Jos ei avioelämä suju niin mitä ihmettä se tänne liikennepalstalle kuuluu?!

        Aloit rutista, ettei minulla ole emäntää ja kuinka kukaan jaksaa tuommoisen rutisijan kanssa olla.

        Olet senverran oikeassa, että ensimäinen muijani kyllästyi, otti ja lähti.
        Sitten löysin uuden.
        Olen perustanut kaksi perhettä, siinä on yhdelle miehelle jo aivan tarpeeksi.

        Uskoisin, että tämän nykyisen muijan kanssa pärjätään sitten elämän loppuun asti.

        Olen tuonut avioelämän liikennepalstalle sellaisissa tapauksissa, jotka nivoutuvat yhteen ajamisen kanssa.
        Kerroinhan ihan selvästi, kuinka pelkään olla kyydissä, kun Muija ajaa.


    • Kanssa-autoilija

      Sellaista termiä ei olekaan kuin "alinopeus".
      Tuo keksitty termi kuuluu samaan sarjaan kuin "ruostevapaa" tai "rasvavapaa".

      Nopeusrajoituksen ollessa 100 ja autoilija ajaa 80 niin ei edes poliisi lotkauta korvaansa, ei edes vaikka nopeus olisi 60. No, saattaa kyllä virkavalta pysäyttää ja kysyä syytä mutta sakkoa ei anna "llian alhaisesta nopeudesta".

      Ystäväni on bussikuski ja hän kiroaa autoilijoita jotka ajavat "ihan hyvällä kelillä" (so. lumi- ja vesisateessa, sumussa) alle nopeusrajoituksen, eikä hän välttämättä tajua että toisella saattaa olla siihen erittäin hyvä syykin (esim. korkea ikä, tuore ajokortti, kiireettömyys, varovaisuus huonolla kelillä).
      Hällä on kyllä aikataulu jota pitää noudattaa mutta edellyttääkö se että MUIDEN tienkäyttäjien PITÄÄ ajaa hänen haluamaansa tahtiin. Itsekin ajan välillä reipasta vauhtia (harvemmin reipasta ylinopeutta) mutta minua ei häiritse edessä hitaasti ajava kulkuväline, ohitan hänet sopivan tilaisuuden tullessa TURVALLISESTI.

      Ai niin, jonon aiheuttaja ei ole se joka ajaa jonon ensimmäisenä vaan se joka hänen perässään ajaa. Ja yleensä jonon kolmantena ajava tekee sen törkeän ohituksen nimenomaan silloin kun edelläajava käyttää vilkkua ja siirtyy ohitukseen.

      Keskustelu asiasta päättyy tähän.

      • sinivilkku

        ainakin ysitiellä oli niin fiksuja poliiseja, että ohjasivat muuta liikennettä hitaammin ajavia karavaanareita tien sivuun, jottas antoivat tietä ripeämmin eteneville.

        Tästä mainittiin radiossa monta kertaa iltapäivän aikana. Karavaanareiden edustajakin pahoitteli radiossa huonosti käyttäytyviä asuntovaunu/asuntoautomatkaajia. Tahraavat mokomat kaikkien karavaanareiden maineen leikkiessään teiden kunkkuja.


      • Äijälä
        sinivilkku kirjoitti:

        ainakin ysitiellä oli niin fiksuja poliiseja, että ohjasivat muuta liikennettä hitaammin ajavia karavaanareita tien sivuun, jottas antoivat tietä ripeämmin eteneville.

        Tästä mainittiin radiossa monta kertaa iltapäivän aikana. Karavaanareiden edustajakin pahoitteli radiossa huonosti käyttäytyviä asuntovaunu/asuntoautomatkaajia. Tahraavat mokomat kaikkien karavaanareiden maineen leikkiessään teiden kunkkuja.

        Eihän esim. asuntovaunua vetävä karavaanari voi ajaa sataa, vaan kahdeksaakymppiä.

        Tässä lomareissulla nähtiin, kuinka tuolla Kemin ja Oulun välillä nelostiellä lähti eräs asuntovaunua vetävä auto ohittamaan rekkaa ja kuinkas kävikään. Äkkikäännöksessä omalle kaistalleen kiperässä ohitustilanteessa vaunu alkoi villisti heijaamaan ja koko yhdistelmä meni ojaan.
        Sekä rekka että me rekan takana ajavat pysähdyttiin.
        Koska liikennettä oli vilkkaasti, lähettiin kohta jatkamaan matkaa, kun oli todettu, että hengissä selvisivät.
        Ei ole karavaanarin tarpeen ajaa liian lujaa ja ohitella ei kannata.

        Eli kyllä se on niin, ettei karavaanarien auta rueta hurjastelemaan muiden tavoin.


      • sinivilkku
        Äijälä kirjoitti:

        Eihän esim. asuntovaunua vetävä karavaanari voi ajaa sataa, vaan kahdeksaakymppiä.

        Tässä lomareissulla nähtiin, kuinka tuolla Kemin ja Oulun välillä nelostiellä lähti eräs asuntovaunua vetävä auto ohittamaan rekkaa ja kuinkas kävikään. Äkkikäännöksessä omalle kaistalleen kiperässä ohitustilanteessa vaunu alkoi villisti heijaamaan ja koko yhdistelmä meni ojaan.
        Sekä rekka että me rekan takana ajavat pysähdyttiin.
        Koska liikennettä oli vilkkaasti, lähettiin kohta jatkamaan matkaa, kun oli todettu, että hengissä selvisivät.
        Ei ole karavaanarin tarpeen ajaa liian lujaa ja ohitella ei kannata.

        Eli kyllä se on niin, ettei karavaanarien auta rueta hurjastelemaan muiden tavoin.

        ....no ilmankos nuo repliikkisi sitten tuommoisia ovatkin.

        Ei kukaan yrittänytkään pakottaa ajamaan kovaa vaan antamaan tietä kun eivät voineet ajoveuvokohtaisen rajoituksen vuoksi itse ajaa kovempaa.

        Tässä se pointti juuri on, että et osaa ajatella muita tienkäyttäjiä. Aina vaan omaa napaasi tuijottelet.


      • pientä äijää...
        Äijälä kirjoitti:

        Eihän esim. asuntovaunua vetävä karavaanari voi ajaa sataa, vaan kahdeksaakymppiä.

        Tässä lomareissulla nähtiin, kuinka tuolla Kemin ja Oulun välillä nelostiellä lähti eräs asuntovaunua vetävä auto ohittamaan rekkaa ja kuinkas kävikään. Äkkikäännöksessä omalle kaistalleen kiperässä ohitustilanteessa vaunu alkoi villisti heijaamaan ja koko yhdistelmä meni ojaan.
        Sekä rekka että me rekan takana ajavat pysähdyttiin.
        Koska liikennettä oli vilkkaasti, lähettiin kohta jatkamaan matkaa, kun oli todettu, että hengissä selvisivät.
        Ei ole karavaanarin tarpeen ajaa liian lujaa ja ohitella ei kannata.

        Eli kyllä se on niin, ettei karavaanarien auta rueta hurjastelemaan muiden tavoin.

        Eiköhän kyse ole siitä että se karavaanari voisi ajaa mahdollisimman lähellä tien oikeata reunaa eikä seikkailla keskiviivalla...

        Ja vilkaista välillä taustapeiliin ja jos ei näe muuta kuin autojonoa perässään niin vetää välillä pysäkille.

        Mutta kun ei niin ei - MINÄ ajan tässä kun olen AINA OIKEASSA - menkööt ohi jos pääsevät - MINULLA on kiire leirintäalueelle juomaan kaljaa...


      • Äijälä
        pientä äijää... kirjoitti:

        Eiköhän kyse ole siitä että se karavaanari voisi ajaa mahdollisimman lähellä tien oikeata reunaa eikä seikkailla keskiviivalla...

        Ja vilkaista välillä taustapeiliin ja jos ei näe muuta kuin autojonoa perässään niin vetää välillä pysäkille.

        Mutta kun ei niin ei - MINÄ ajan tässä kun olen AINA OIKEASSA - menkööt ohi jos pääsevät - MINULLA on kiire leirintäalueelle juomaan kaljaa...

        Riippuu kyllä tien leveydestä, paljonko jää vapaata tilaa sen jälkeen, kun ajaa äärireunassa.
        Mutta paljoa sitä ei kuitenkaan jää, eli ei monestikaan sovi kolmea autoa rinnakkain.

        Olen sanonut sen ennenkin, etten ala jatkuvasti pysähtelemään sen takia, että ohitseni päästäisiin.
        Mitä siitä omasta matkanteosta tulisi, jos alkaisin tämän tästä pysähtelemään.
        Kohta olisi samanlainen jono taas takana.
        Ei helvetti, ohittajat saa mennä ohi miten pääsevätkin.
        Itse en kuitenkaan seikkaile keskiviivan tuntumassa ja annan vilkulla takanatulijoille merkin, milloin vois pyyhältää ohi.

        MINULLA EI OLE KOSKAAN KIIRE MIHINKÄÄN, varsinkaan lomareissuilla ja MINULLA EI OLE KIIRE KALJANJUONTIIN LEIRINTÄALUEELLE, koska en edes juo kaljaa.
        OLEN NIMITTÄIN TÄYSRAITIS !
        En väitä olevani aina oikeassa, mutta VÄITÄN osaavani ajaa turvallisesti ja ennakoivasti liikenteessä.


      • Äijälä
        sinivilkku kirjoitti:

        ....no ilmankos nuo repliikkisi sitten tuommoisia ovatkin.

        Ei kukaan yrittänytkään pakottaa ajamaan kovaa vaan antamaan tietä kun eivät voineet ajoveuvokohtaisen rajoituksen vuoksi itse ajaa kovempaa.

        Tässä se pointti juuri on, että et osaa ajatella muita tienkäyttäjiä. Aina vaan omaa napaasi tuijottelet.

        No, pitäähän se koittaa ymmärtää sitä ruuhka-suomen tieruuhkia, että tiet ovat täynnä kulkijoita. Kyllä minä osaan ajatella muita tienkäyttäjiäkin, enkä vain omaa napaani.

        Lomareissulla kun valuin pohjoisesta etelään nelos- ja viitosteitä pitkin, piti huomioida takana tulevia jonoja.

        Oli kyllä täysi työ huomioida takaa tulevaa liikennettä, kun piti seurata silmä kovana jokaisen ohittajan aikeita.
        Jatkuvasti annoin vilkkumerkkejä ja siirryin ajamaan äärilaitaan, kun muistin Sinivilkun ohjeet seuraten niitä kirjaimellisesti.
        Takasi tullessa oli kiireempää, kun jäi paluumatka viimeiselle lomapäivälle.
        Menomatkalla kuitenkin ajeltiin pikkuteitä ja ei ollut ruuhkaa ollenkaan.

        Hillaakin poimittiin melkoinen määrä.
        Poroja oli kiusaksi asti rovaniemen ja kemijärven välillä, jossa eräs autoilija meinasi ajaa perääni jarruttaessani poroja. Tämä autoileva väistikin sitten ojaan. Sinne se jäi miettimään turvavälin pitämisen merkitystä.


    • Solvari

      Mikä heitä yhdistää? Ajotaidottomuus, kykenemättömyys oppia uutta (kuten ajamista tai ohittamista), mielikuvituksettomuus (ei keksitä enää yhtään "perustetta" rutinalle miksi "alinopeus" on vaarallista vaan jankataan niitä samoja kahta) ja älyllinen vajavaisuus (lue tämä keskustelu läpi jos perusteluja kaipaat).

      • Oikea nopeus

        Kun olet noinkin "viisas" että miksi sitten ajetaan alle ylimmän sallitun nopeuden vaikka ajo-olosuhteet ovat hyvät?

        Jotain vajavaisuutta jossain?

        Karavaanarit ymmärrän, heillä lainehtii samanväristä tavaraa päässä kuin he vetävät perässäkin... mutta muut?

        Nehän voisi mennä ajelemaan sinne vanhoille kantateille katselemaan maisemia ja jättää valtatiet niille, joilla ei ole aikaa ihmetellä siellä tien päällä koko päivää!


    • Jäppinen -84

      Totta. Eivät tajua väistyä tiensyrjään ja näyttää vilkkua oikealle edes silloin kun takana tulee noin 200 autoa. Jos ei ole mihinkään kiire, niin luulisi, että kyllä siinä linkkapysäkillä ehti odottamaan sen aikaa, että muut pääsevät ohi. Mutta ei. Pakko sillä pahalla käryttävällä Ladan retkulla on jyskyttää sitä 80km/h siinä satkun alueella ja kiihdyttää silloin kun taustapeilistä nähdään jonkun lähtevän ohittaan.

      Ei tämä nyt niin suuri ongelma ole vähän liikennöidyillä tieosuuksilla, mutta kun itsekin joudun kulkemaan viikottain Porista Helsinkiin (valtatie 2), niin voi Jeesus perkele mitä touhua se joskus on. Hyvällä tuurilla sitä juuttuu johonkin letkaan ruuhka-aikaan ja siinä sitä sitten körötellään satasen alueella Harjavallasta aina Karkkilan ohituskaistoille asti milloin 70km/h, milloin 60km/h riippuen siitä, miten se jalka siellä kaasupolkimella nyt kulloinkin sattuu heilumaan ja kuinka paljon rekkoja on edessä tai muuten liikenteessä. Ohi ei tahdo päästä, kun edessä menee 100.n auton letka ja vastaantulijaa on tasaisen tappavissa rykelmissä ja (huom.) aina parhaissa ohituspaikoissa.

      Siinä sitten menee ihmisten hermot ja tehdään hengenvaarallisia ohituksia. Millon mennään sivuliidossa, millon tehdään paniikkijarrutuksia ja viimehetken väistöjä tms. Kun sitä touhua katselee, niin täytyy vain ihmetellä, miten ollaan selvitty näinkin vähin onnettomuuksin.

      Itse pyrin aina liikkelle lähtiessäni valitsemaan joko mahdollisimman myöhäisen tai sitten aikaisen ajankohdan, jolloin on kaikkein rauhallisinta ja turvallisinta liikkua. (Tosin hirvieläinvaaraa laskuihin ottamatta)

      Lisäksi annan ihmisille sellaisen vinkin, että kun siinä letkassa ajetaan jonomuodostelmassa, niin pitäkää se turvaväli. Pitäkää sellainen väli, että se kuka haluaa lähteä ohittamaan, mahtuu helposti edellä ajavan ja itsesi väliin. Paljon turvalisempaa ja helpompaa lähteä esim. ohittamaan, puhumattakaan jos edellä ajava joutuu tekemään paniikkijarrutuksen. Viiden-kymmenen metrin turvavälillä (mitä yleensä ihmiset pitävät) ei ole käytännön merkitystä. Ennen kuin takanatuleva ehtii laskea kahteen, niin yks kaks sitä ollaan jo syvällä edelläajavan peräkontissa. 120km/h turvallinen väli on 100-150 metriä riippuen toki kelistä ja auton ominaisuuksista sekä kuskista itsestään. Joskus turvavälin on syytä olla enemmänkin. Esimerkiksi silloin kun ajetaan pimeällä ja on syytä käyttää pitkiä ajovaloa - perässä ei kannata nussuttaa lyhyillä. Silloin on hyvä pitää niin pitkä väli, ettei edellä ajava häikäisty pitkistä valoista.

      Tässäpä tätä taas oli, kun innostuin. Muistutan vielä silti, että yli 70% kaikista kuolemaan tai vakavaan loukkaantumiseen johtaneista onnettomuuksista on ollut mukana toinen osapuoli. Joten tämä silmälläpitäen, kunnioitetaan muita tielläliikkujia, eikä hankaloiteta kenenkään kulkemista turhilla kommervenkeillä tai mielenhäiriöillä, ei esimerkiksi tehdää kiusaa tai provosoida turhalla kiilailuilla ihmisä hullutuksiin. Kuitenkin aika harva haluaa toiselle pahaa, esim kuolonkolareita tms. Muutenkin on syytä pitää tilannetaju ajantasalla autolla ajettaessa. On muistettava hirvieläinten liikkuma-ajat, vesiliirron mahdollisuudet/keliolosuhteet muuten, kaluston kunto jne.

      Ps. Joten malttia liikenteeseen ja tervettä järkeä. Terveisin nuori ammattiautoilija.

      • Elmeri

        "Ohi ei tahdo päästä, kun edessä menee 100.n auton letka ja vastaantulijaa on tasaisen tappavissa rykelmissä ja (huom.) aina parhaissa ohituspaikoissa."

        -Mistähän tämä muuten johtuu? Olen huomannut saman, että aina keltaisen viivan muuttuessa valkoiseksi niitä autoja rupeaa tulemaan solkenaan, ja päin vastoin. Joku kirous tjsp.? Itse en mielelläni keltaisella ohittele, mutta jos tilanteen voi tulkita turvalliseksi, niin ripeästi ohi vaan. Esim. keltainen viiva risteysalueella, jossa on hyvä näkyvyys risteäville teille, ja ne ovat tyhjät.

        Loistava kirjoitus Jäppinen! Hyvä että tässäkin ikäluokassa on ihmisiä, jotka suhtautuvat järkevästi ja ammattimaisesti tiellä liikkumiseen!


      • Äijälä

        Etelä-Suomessa on liikaa autoja ja tiet ovat liian kapeita. Siinä se syy jatkuviin marinoihin.

        Autojen määrä lisääntyy koko ajan. Muistan vielä, kuinka 1970 luvulla oli suomessa autoja puolta vähemmän ja ei ollut niin ruuhkaista.

        Mutta samalla lailla on kaahailtu silloinkin ja aina piti ajaa niin kovaa kuin sielu sietää.
        Silloin 1970 luvulla porukkaa kuoli kuin kärpäsiä onnettomuuksissa ja vammautui vielä enemmän kuin kärpäsiä.
        Missähän kaikki silloin vammaisiksi jääneet koheltaa tällä hetkellä ?
        Taitavat hyssytellä rullatuoleilla ja ei ole enää kiire mihinkään.
        Ajokulttuuri on ollut aina samanlaista hirveätä kaahaamista.

        Turha kiire pois, oli mottona jo silloinkin, mutta tajuaako autoilevat mitään. Eivät totisesti tajua ja eivät vielä sittenkään kun ollaan romukasan keskellä poikkiluina ja vertavuotavina.

        Kuvitellaan, että kun kaikki alkaisivat ajamaan aina sitä satasen vauhtia, liikenne tulisi sujuvaksi, mutta se on harhaluuloa.

        Onnettomuudet lisääntyisivät rajusti varsinkin huonoin kelien aikana.

        Eikä se kesän kirkas päivänpaistekkaan ja hyvät ajo-olosuhteetkaan vähennä onnettomuuksia, vaan pikemminkin lisää, koska silloinhan ajetaan vieläkin pirunmoisempaa vauhtia.

        Ainoa ratkaisu liikenteen sujuvuuteen olisi saada ne saksan moottoritiet tännekkin, mutta samalla lailla sitä silti kolaroitaisiin.

        Kaikkein parasta lääkettä olisi, että heitetään se kiire pois ja totutellaan pienempiin vauhtiin.
        Kerittiin sitä ennenkin 1960 luvulla hevosen kyydin vauhdissa ja kerkiää sitä nytkin, mutta kun se on niin trendikästä mennä tuhatta ja sataa.


      • Elmeri
        Äijälä kirjoitti:

        Etelä-Suomessa on liikaa autoja ja tiet ovat liian kapeita. Siinä se syy jatkuviin marinoihin.

        Autojen määrä lisääntyy koko ajan. Muistan vielä, kuinka 1970 luvulla oli suomessa autoja puolta vähemmän ja ei ollut niin ruuhkaista.

        Mutta samalla lailla on kaahailtu silloinkin ja aina piti ajaa niin kovaa kuin sielu sietää.
        Silloin 1970 luvulla porukkaa kuoli kuin kärpäsiä onnettomuuksissa ja vammautui vielä enemmän kuin kärpäsiä.
        Missähän kaikki silloin vammaisiksi jääneet koheltaa tällä hetkellä ?
        Taitavat hyssytellä rullatuoleilla ja ei ole enää kiire mihinkään.
        Ajokulttuuri on ollut aina samanlaista hirveätä kaahaamista.

        Turha kiire pois, oli mottona jo silloinkin, mutta tajuaako autoilevat mitään. Eivät totisesti tajua ja eivät vielä sittenkään kun ollaan romukasan keskellä poikkiluina ja vertavuotavina.

        Kuvitellaan, että kun kaikki alkaisivat ajamaan aina sitä satasen vauhtia, liikenne tulisi sujuvaksi, mutta se on harhaluuloa.

        Onnettomuudet lisääntyisivät rajusti varsinkin huonoin kelien aikana.

        Eikä se kesän kirkas päivänpaistekkaan ja hyvät ajo-olosuhteetkaan vähennä onnettomuuksia, vaan pikemminkin lisää, koska silloinhan ajetaan vieläkin pirunmoisempaa vauhtia.

        Ainoa ratkaisu liikenteen sujuvuuteen olisi saada ne saksan moottoritiet tännekkin, mutta samalla lailla sitä silti kolaroitaisiin.

        Kaikkein parasta lääkettä olisi, että heitetään se kiire pois ja totutellaan pienempiin vauhtiin.
        Kerittiin sitä ennenkin 1960 luvulla hevosen kyydin vauhdissa ja kerkiää sitä nytkin, mutta kun se on niin trendikästä mennä tuhatta ja sataa.

        "Kerittiin sitä ennenkin 1960 luvulla hevosen kyydin vauhdissa ja kerkiää sitä nytkin, mutta kun se on niin trendikästä mennä tuhatta ja sataa."

        -Miksei samantien taannuta 1800-luvulle, eikä pidetä kiirettä mihinkään? Ruvetaan viljelemään ohraa ja perunaa. Annetaan muun maailman mennä menojaan.


      • Äijälä
        Elmeri kirjoitti:

        "Ohi ei tahdo päästä, kun edessä menee 100.n auton letka ja vastaantulijaa on tasaisen tappavissa rykelmissä ja (huom.) aina parhaissa ohituspaikoissa."

        -Mistähän tämä muuten johtuu? Olen huomannut saman, että aina keltaisen viivan muuttuessa valkoiseksi niitä autoja rupeaa tulemaan solkenaan, ja päin vastoin. Joku kirous tjsp.? Itse en mielelläni keltaisella ohittele, mutta jos tilanteen voi tulkita turvalliseksi, niin ripeästi ohi vaan. Esim. keltainen viiva risteysalueella, jossa on hyvä näkyvyys risteäville teille, ja ne ovat tyhjät.

        Loistava kirjoitus Jäppinen! Hyvä että tässäkin ikäluokassa on ihmisiä, jotka suhtautuvat järkevästi ja ammattimaisesti tiellä liikkumiseen!

        Eihän pitkissä letkoissa ajaessa ohittaminen kannata. Pitää vaan opetella ajamaan hiljempaa ja jonoissa. Menkääpä nyt tuonne etelä-Eurooppaan katsomaan, miten jonoissa ajetaan. Ei siellä auta hermostua, vaikka mennään kävelyvauhtia tuntitolkulla. Siellä kun on nyt se lomakausi kuumimmillaan.

        Hyväksykää jo se tosiasia, että meitä autoilevia on jo liikaa, joten ainoa keino on ottaa se rauhoittava pilleri ja ajella jonossa hiljempaa.

        Jonossa ohittelu ei säästä aikaa ja muutaman minuutin ajansäästö stressiin nähden on turhaakin turhempaa.
        On sanonta: "Niin monta mielipidettä kuin miestäkin". Liikenteessä on niin monenlaista vauhtia kuin on ajajaakin.

        On aivan turhaa toivoa, että koskaan tulee sellaista aikaa, että kaikki alkaisivat ajaa samaa satasen vauhtia. NO NEVER !


      • Äijälä
        Elmeri kirjoitti:

        "Kerittiin sitä ennenkin 1960 luvulla hevosen kyydin vauhdissa ja kerkiää sitä nytkin, mutta kun se on niin trendikästä mennä tuhatta ja sataa."

        -Miksei samantien taannuta 1800-luvulle, eikä pidetä kiirettä mihinkään? Ruvetaan viljelemään ohraa ja perunaa. Annetaan muun maailman mennä menojaan.

        Puhuin vain liikenteen nopeudesta, en tarkoittanut, että meidän pitäisi taantua joka asiassa 1800-luvun tasolle.

        Hiljentämällä liikenteen vauhtiamme, emme taannu vielä mihinkään, vaan se on meille vain hyväksi.

        Kun vauhti hiljenee, säästämme uhreja, polttoainetta ja vakuutusmaksuja ja ennen kaikkea HERMOJA.
        Nyt on vallalla vain se tehokkuusajattelu. Kaikki pitää tehdä entistä nopeampaa.
        Liikenteessä nopeuden lisääminen on turmiota tuottavaa.


      • Elmeri
        Äijälä kirjoitti:

        Eihän pitkissä letkoissa ajaessa ohittaminen kannata. Pitää vaan opetella ajamaan hiljempaa ja jonoissa. Menkääpä nyt tuonne etelä-Eurooppaan katsomaan, miten jonoissa ajetaan. Ei siellä auta hermostua, vaikka mennään kävelyvauhtia tuntitolkulla. Siellä kun on nyt se lomakausi kuumimmillaan.

        Hyväksykää jo se tosiasia, että meitä autoilevia on jo liikaa, joten ainoa keino on ottaa se rauhoittava pilleri ja ajella jonossa hiljempaa.

        Jonossa ohittelu ei säästä aikaa ja muutaman minuutin ajansäästö stressiin nähden on turhaakin turhempaa.
        On sanonta: "Niin monta mielipidettä kuin miestäkin". Liikenteessä on niin monenlaista vauhtia kuin on ajajaakin.

        On aivan turhaa toivoa, että koskaan tulee sellaista aikaa, että kaikki alkaisivat ajaa samaa satasen vauhtia. NO NEVER !

        Minulla on hyviä kokemuksia jono-ohittamisesta. Ajan usein väliä Helsinki-Tampere-Vaasa (420 km), ja säästän enemmän kuin muutaman minuutin ohittaessani esim. rekan takana olevan jonon vaikka sitten auto kerrallaan, sillä tuskin koskaan pidän taukoa matkan aikana (jolloin jono saisi kurottua taas minut kiinni).


      • Elmeri
        Äijälä kirjoitti:

        Puhuin vain liikenteen nopeudesta, en tarkoittanut, että meidän pitäisi taantua joka asiassa 1800-luvun tasolle.

        Hiljentämällä liikenteen vauhtiamme, emme taannu vielä mihinkään, vaan se on meille vain hyväksi.

        Kun vauhti hiljenee, säästämme uhreja, polttoainetta ja vakuutusmaksuja ja ennen kaikkea HERMOJA.
        Nyt on vallalla vain se tehokkuusajattelu. Kaikki pitää tehdä entistä nopeampaa.
        Liikenteessä nopeuden lisääminen on turmiota tuottavaa.

        On otettava huomioon, että nykyään yhä vähempi määrä ihmisiä tekee useamman työt, ja työkseen autoa ajavat säästävät jopa muutaman lomapäivän vuodessa muutaman km/h ylinopeudella. Erityisesti kesällä alinopeus syö hermoja, kun lomailijat ovat maisema-ajelulla. En syytä lomailijoita tokikaan, itsekin tykkään ajella lomallani huvikseen, mutta työtä tekeville ihmisille siitä on haittaa.


      • Jäppinen -84
        Äijälä kirjoitti:

        Eihän pitkissä letkoissa ajaessa ohittaminen kannata. Pitää vaan opetella ajamaan hiljempaa ja jonoissa. Menkääpä nyt tuonne etelä-Eurooppaan katsomaan, miten jonoissa ajetaan. Ei siellä auta hermostua, vaikka mennään kävelyvauhtia tuntitolkulla. Siellä kun on nyt se lomakausi kuumimmillaan.

        Hyväksykää jo se tosiasia, että meitä autoilevia on jo liikaa, joten ainoa keino on ottaa se rauhoittava pilleri ja ajella jonossa hiljempaa.

        Jonossa ohittelu ei säästä aikaa ja muutaman minuutin ajansäästö stressiin nähden on turhaakin turhempaa.
        On sanonta: "Niin monta mielipidettä kuin miestäkin". Liikenteessä on niin monenlaista vauhtia kuin on ajajaakin.

        On aivan turhaa toivoa, että koskaan tulee sellaista aikaa, että kaikki alkaisivat ajaa samaa satasen vauhtia. NO NEVER !

        >>Eihän pitkissä letkoissa ajaessa ohittaminen kannata.

        Sanoisin itse, että pitkissä letkoissa ei ole hyvä ajaa eikä ohittaa ollenkaan - joskus on ikävä kyllä pakko. Itse katson yleensä hyvän levähdyspaikan ja käyn kahvilla jos edessä on miljoona nussuttajaa jotka eivät tunne polkimista kuin pelkän jarrun. Jonoissa ajaminen on vaarallista ja niissä täytyy "todellakin" muistaa pitää maltti mukana. Ei siksi, että itse tekisi välttämättä ratkaisevan virheen vaan siksi, että monilta menee hermot ja aiheuttavat ajattelemattomuudellaan vaaratilanteita/onnettomuuksia. Ymmärrän kyllä tuonkin pointin, että ihmisillä on tänäpäivänä kiire, mutta silti järki käteen.

        Loppujen lopuksi se että käy kahvilla jossakin sopivassa paikassa, ei hidasta yleensäkään ratkaisevassa määrin matkantekoa, jos on osannut lähteä ajoissa matkaan. Toinen hyvä puoli kahvitauoissa on se, että ehtii hetkeksi levähtää ja rentouttaa itseään. Ei ole hyväksi tuijottaa useita tunteja pelkkää tienpintaa ja edellä ajavien perävaloja. Joskus on hyvä jopa nukahtaa hetkeksi, sillä väsyneenä ajaminen vastaa vähintäänkin 0,5 promillen känniä ja reaktiokyky ja huomiokyky ovat huomattavasti huonommat kuin pirteänä ajettaessa ja hermotkaan eivät mene niin helposti.


      • Elmeri
        Jäppinen -84 kirjoitti:

        >>Eihän pitkissä letkoissa ajaessa ohittaminen kannata.

        Sanoisin itse, että pitkissä letkoissa ei ole hyvä ajaa eikä ohittaa ollenkaan - joskus on ikävä kyllä pakko. Itse katson yleensä hyvän levähdyspaikan ja käyn kahvilla jos edessä on miljoona nussuttajaa jotka eivät tunne polkimista kuin pelkän jarrun. Jonoissa ajaminen on vaarallista ja niissä täytyy "todellakin" muistaa pitää maltti mukana. Ei siksi, että itse tekisi välttämättä ratkaisevan virheen vaan siksi, että monilta menee hermot ja aiheuttavat ajattelemattomuudellaan vaaratilanteita/onnettomuuksia. Ymmärrän kyllä tuonkin pointin, että ihmisillä on tänäpäivänä kiire, mutta silti järki käteen.

        Loppujen lopuksi se että käy kahvilla jossakin sopivassa paikassa, ei hidasta yleensäkään ratkaisevassa määrin matkantekoa, jos on osannut lähteä ajoissa matkaan. Toinen hyvä puoli kahvitauoissa on se, että ehtii hetkeksi levähtää ja rentouttaa itseään. Ei ole hyväksi tuijottaa useita tunteja pelkkää tienpintaa ja edellä ajavien perävaloja. Joskus on hyvä jopa nukahtaa hetkeksi, sillä väsyneenä ajaminen vastaa vähintäänkin 0,5 promillen känniä ja reaktiokyky ja huomiokyky ovat huomattavasti huonommat kuin pirteänä ajettaessa ja hermotkaan eivät mene niin helposti.

        Ihan hyvä pointti kyllä. Mieltäni jäi vaan harraamaan tuo yksi kohta:

        "Loppujen lopuksi se että käy kahvilla jossakin sopivassa paikassa, ei hidasta yleensäkään ratkaisevassa määrin matkantekoa, jos on osannut lähteä ajoissa matkaan."

        En minä ainakaan herää aamukahdeksalta, ja haukottele puoleenpäivään asti ja mieti, että koskahan sitä lähtisi. Lähden kuudelta liikenteeseen Helsingissä, ja 15-16 aikoihin täytyy lähteä ajelemaan ympäri Suomea muissa hommissa.

        En minä voi lähteä ns. "ajoissa" matkaan niinkuin esim. lomamatkalla kun ei ole muuta hommaa, vaan lähden tien päälle heti kun pääsen, ja perillä on tietysti parasta olla niin pian kuin mahdollista. Sääntöjen puitteissa totta kai. Kahvitauot pidetään aamupäivällä.


      • Elmeri
        Jäppinen -84 kirjoitti:

        >>Eihän pitkissä letkoissa ajaessa ohittaminen kannata.

        Sanoisin itse, että pitkissä letkoissa ei ole hyvä ajaa eikä ohittaa ollenkaan - joskus on ikävä kyllä pakko. Itse katson yleensä hyvän levähdyspaikan ja käyn kahvilla jos edessä on miljoona nussuttajaa jotka eivät tunne polkimista kuin pelkän jarrun. Jonoissa ajaminen on vaarallista ja niissä täytyy "todellakin" muistaa pitää maltti mukana. Ei siksi, että itse tekisi välttämättä ratkaisevan virheen vaan siksi, että monilta menee hermot ja aiheuttavat ajattelemattomuudellaan vaaratilanteita/onnettomuuksia. Ymmärrän kyllä tuonkin pointin, että ihmisillä on tänäpäivänä kiire, mutta silti järki käteen.

        Loppujen lopuksi se että käy kahvilla jossakin sopivassa paikassa, ei hidasta yleensäkään ratkaisevassa määrin matkantekoa, jos on osannut lähteä ajoissa matkaan. Toinen hyvä puoli kahvitauoissa on se, että ehtii hetkeksi levähtää ja rentouttaa itseään. Ei ole hyväksi tuijottaa useita tunteja pelkkää tienpintaa ja edellä ajavien perävaloja. Joskus on hyvä jopa nukahtaa hetkeksi, sillä väsyneenä ajaminen vastaa vähintäänkin 0,5 promillen känniä ja reaktiokyky ja huomiokyky ovat huomattavasti huonommat kuin pirteänä ajettaessa ja hermotkaan eivät mene niin helposti.

        Ihan hyvä pointti kyllä. Mieltäni jäi vaan harraamaan tuo yksi kohta:

        "Loppujen lopuksi se että käy kahvilla jossakin sopivassa paikassa, ei hidasta yleensäkään ratkaisevassa määrin matkantekoa, jos on osannut lähteä ajoissa matkaan."

        En minä ainakaan herää aamukahdeksalta, ja haukottele puoleenpäivään asti ja mieti, että koskahan sitä lähtisi. Lähden kuudelta liikenteeseen Helsingissä, ja 15-16 aikoihin täytyy lähteä ajelemaan ympäri Suomea muissa hommissa.

        En minä voi lähteä ns. "ajoissa" matkaan niinkuin esim. lomamatkalle kun ei ole muuta hommaa, vaan lähden tien päälle heti kun pääsen, ja perillä on tietysti parasta olla niin pian kuin mahdollista. Sääntöjen puitteissa totta kai. Kahvitauot pidetään aamupäivällä.


      • Elmeri
        Elmeri kirjoitti:

        Ihan hyvä pointti kyllä. Mieltäni jäi vaan harraamaan tuo yksi kohta:

        "Loppujen lopuksi se että käy kahvilla jossakin sopivassa paikassa, ei hidasta yleensäkään ratkaisevassa määrin matkantekoa, jos on osannut lähteä ajoissa matkaan."

        En minä ainakaan herää aamukahdeksalta, ja haukottele puoleenpäivään asti ja mieti, että koskahan sitä lähtisi. Lähden kuudelta liikenteeseen Helsingissä, ja 15-16 aikoihin täytyy lähteä ajelemaan ympäri Suomea muissa hommissa.

        En minä voi lähteä ns. "ajoissa" matkaan niinkuin esim. lomamatkalle kun ei ole muuta hommaa, vaan lähden tien päälle heti kun pääsen, ja perillä on tietysti parasta olla niin pian kuin mahdollista. Sääntöjen puitteissa totta kai. Kahvitauot pidetään aamupäivällä.

        Hyvin toimii viestin postaus prkl.. ensi ei mee millään, ja sitte menee molemmat.. :P


      • Jäppinen -84
        Äijälä kirjoitti:

        Etelä-Suomessa on liikaa autoja ja tiet ovat liian kapeita. Siinä se syy jatkuviin marinoihin.

        Autojen määrä lisääntyy koko ajan. Muistan vielä, kuinka 1970 luvulla oli suomessa autoja puolta vähemmän ja ei ollut niin ruuhkaista.

        Mutta samalla lailla on kaahailtu silloinkin ja aina piti ajaa niin kovaa kuin sielu sietää.
        Silloin 1970 luvulla porukkaa kuoli kuin kärpäsiä onnettomuuksissa ja vammautui vielä enemmän kuin kärpäsiä.
        Missähän kaikki silloin vammaisiksi jääneet koheltaa tällä hetkellä ?
        Taitavat hyssytellä rullatuoleilla ja ei ole enää kiire mihinkään.
        Ajokulttuuri on ollut aina samanlaista hirveätä kaahaamista.

        Turha kiire pois, oli mottona jo silloinkin, mutta tajuaako autoilevat mitään. Eivät totisesti tajua ja eivät vielä sittenkään kun ollaan romukasan keskellä poikkiluina ja vertavuotavina.

        Kuvitellaan, että kun kaikki alkaisivat ajamaan aina sitä satasen vauhtia, liikenne tulisi sujuvaksi, mutta se on harhaluuloa.

        Onnettomuudet lisääntyisivät rajusti varsinkin huonoin kelien aikana.

        Eikä se kesän kirkas päivänpaistekkaan ja hyvät ajo-olosuhteetkaan vähennä onnettomuuksia, vaan pikemminkin lisää, koska silloinhan ajetaan vieläkin pirunmoisempaa vauhtia.

        Ainoa ratkaisu liikenteen sujuvuuteen olisi saada ne saksan moottoritiet tännekkin, mutta samalla lailla sitä silti kolaroitaisiin.

        Kaikkein parasta lääkettä olisi, että heitetään se kiire pois ja totutellaan pienempiin vauhtiin.
        Kerittiin sitä ennenkin 1960 luvulla hevosen kyydin vauhdissa ja kerkiää sitä nytkin, mutta kun se on niin trendikästä mennä tuhatta ja sataa.

        "Etelä-Suomessa on liikaa autoja ja tiet ovat liian kapeita. Siinä se syy jatkuviin marinoihin."

        Tuon on kyllä totta. Sanoisinko että etelä-Suomessa tiet ovat paikotellen erittäin huonossa kunnossa. Itse joudun ajamaan, kuten jo edellä mainitsin, paljon Pori-Helsinki väliä, joten tiedän kyllä hyvin ne paikat, jotka vaatisivat korjausta. Ohituskaistoja ym. vaadittaisiin lisää ehdottomasti. Kuulin että Punkalaitumelle, Kanteenmaan kohdalle olisi tulossa ainaki yksi ohituskaista, mutta en tiedä sitten.

        Turku-Tampere tien Turun puoleinen moottoritie on ollut jo monta vuotta siinä kunnossa kuin ajelisi peltotietä. Taitaa mennä kuuulemma nyt lähiaikoina remonttiin. Tampereella mielestäni tiet ovat melkoisen hyvässä kunnossa ja sanoisinko, että Tampereelta lähdettäessä Jyväskylään ja pohjoiseen päin, niin tiet ovat moitteettomassa kunnossa ja nythän sinne valmistuukin se uusi Tampereen kehätie, jotta kyllä kelpaa...siellä päin on asiat hoidettu hyvin.

        "Kuvitellaan, että kun kaikki alkaisivat ajamaan aina sitä satasen vauhtia, liikenne tulisi sujuvaksi, mutta se on harhaluuloa."

        Totta on tuokin, mutta mielestäni tieliikenne laissa on määritelty pykälä, että kenenkään liikkumista ei pitäisi tahallisesti vaikeuttaa. Ei se nyt sanatarkasti noin ollut, mutta käsitin sen kuitenkin aikoinani autokoulussa siten, että hitaasti saa kyllä ajaa satasenkin alueella, mutta jottei kenenkään liikkumista "tahallisesti" estettäisi, olisi vähintäänkin kohteliasta ajaa mahdollisimman oikeaa syrjään ja vilkulla vilauttaa, että tie on vapaa tai vaihtoehtoisesti ja vieläkin kohteliaammin voi tehdä ajamalla hetkeksi linja-autopysäkille. Se kuka niin tekee, annan kaikki pongot ja pisteet hänelle - tavattaessa ostaisin vaikka kukkakimpun kiitokseksi. Se on kohteliasta ja todellakin, erittäin paljon turvallisempaa kuin verenmaku suussa ohittaminen.

        "Onnettomuudet lisääntyisivät rajusti varsinkin huonoin kelien aikana.

        Eikä se kesän kirkas päivänpaistekkaan ja hyvät ajo-olosuhteetkaan vähennä onnettomuuksia, vaan pikemminkin lisää, koska silloinhan ajetaan vieläkin pirunmoisempaa vauhtia."

        Tuokin on totta, mutta toisaalta lisään samaan hengenvetoon, että liikennerikkomuksista langetettavat rangaistukset pitäisi kasvattaa niin korkeiksi, etenkin ylinopeuksissa/rattijuopumuksissa kennelläkään ei olisi varaa ottaa riskiä.

        "Ainoa ratkaisu liikenteen sujuvuuteen olisi saada ne saksan moottoritiet tännekkin, mutta samalla lailla sitä silti kolaroitaisiin."

        Totta tuokin, mutta realistisesti aivan mahdotonta toteuttaa Suomen vähäisen väkimäärän aikaansaamilla verovaroilla (Saksassa arviolta 80 miljoon veronmaksajaa/asukasta ja maa saman kokoinen kuin Suomi, mutta suomessa vain 5,5 miljoonaa asukasta ja verovarat moninkertaisesti pienemmät ja tienteko kuitenkin yhtä kallista kummassakin maassa) ja olisiko se liikenne siltikään niin suurta, että se kannattaisi. Enneminkin ohituspätkiä lisäisin.

        Tässä oli taas kerrakseen minun mielipiteitäni. Terveisin Nuori ammattiautoilija.


      • sinivilkku
        Äijälä kirjoitti:

        Eihän pitkissä letkoissa ajaessa ohittaminen kannata. Pitää vaan opetella ajamaan hiljempaa ja jonoissa. Menkääpä nyt tuonne etelä-Eurooppaan katsomaan, miten jonoissa ajetaan. Ei siellä auta hermostua, vaikka mennään kävelyvauhtia tuntitolkulla. Siellä kun on nyt se lomakausi kuumimmillaan.

        Hyväksykää jo se tosiasia, että meitä autoilevia on jo liikaa, joten ainoa keino on ottaa se rauhoittava pilleri ja ajella jonossa hiljempaa.

        Jonossa ohittelu ei säästä aikaa ja muutaman minuutin ajansäästö stressiin nähden on turhaakin turhempaa.
        On sanonta: "Niin monta mielipidettä kuin miestäkin". Liikenteessä on niin monenlaista vauhtia kuin on ajajaakin.

        On aivan turhaa toivoa, että koskaan tulee sellaista aikaa, että kaikki alkaisivat ajaa samaa satasen vauhtia. NO NEVER !

        kiireettömyytesi.

        >>joten ainoa keino on ottaa se rauhoittava pilleri


      • sinivilkku
        Äijälä kirjoitti:

        Etelä-Suomessa on liikaa autoja ja tiet ovat liian kapeita. Siinä se syy jatkuviin marinoihin.

        Autojen määrä lisääntyy koko ajan. Muistan vielä, kuinka 1970 luvulla oli suomessa autoja puolta vähemmän ja ei ollut niin ruuhkaista.

        Mutta samalla lailla on kaahailtu silloinkin ja aina piti ajaa niin kovaa kuin sielu sietää.
        Silloin 1970 luvulla porukkaa kuoli kuin kärpäsiä onnettomuuksissa ja vammautui vielä enemmän kuin kärpäsiä.
        Missähän kaikki silloin vammaisiksi jääneet koheltaa tällä hetkellä ?
        Taitavat hyssytellä rullatuoleilla ja ei ole enää kiire mihinkään.
        Ajokulttuuri on ollut aina samanlaista hirveätä kaahaamista.

        Turha kiire pois, oli mottona jo silloinkin, mutta tajuaako autoilevat mitään. Eivät totisesti tajua ja eivät vielä sittenkään kun ollaan romukasan keskellä poikkiluina ja vertavuotavina.

        Kuvitellaan, että kun kaikki alkaisivat ajamaan aina sitä satasen vauhtia, liikenne tulisi sujuvaksi, mutta se on harhaluuloa.

        Onnettomuudet lisääntyisivät rajusti varsinkin huonoin kelien aikana.

        Eikä se kesän kirkas päivänpaistekkaan ja hyvät ajo-olosuhteetkaan vähennä onnettomuuksia, vaan pikemminkin lisää, koska silloinhan ajetaan vieläkin pirunmoisempaa vauhtia.

        Ainoa ratkaisu liikenteen sujuvuuteen olisi saada ne saksan moottoritiet tännekkin, mutta samalla lailla sitä silti kolaroitaisiin.

        Kaikkein parasta lääkettä olisi, että heitetään se kiire pois ja totutellaan pienempiin vauhtiin.
        Kerittiin sitä ennenkin 1960 luvulla hevosen kyydin vauhdissa ja kerkiää sitä nytkin, mutta kun se on niin trendikästä mennä tuhatta ja sataa.

        >>Missähän kaikki silloin vammaisiksi jääneet koheltaa tällä hetkellä ?
        Taitavat hyssytellä rullatuoleilla ja ei ole enää kiire mihinkään.


      • sinivilkku
        Äijälä kirjoitti:

        Puhuin vain liikenteen nopeudesta, en tarkoittanut, että meidän pitäisi taantua joka asiassa 1800-luvun tasolle.

        Hiljentämällä liikenteen vauhtiamme, emme taannu vielä mihinkään, vaan se on meille vain hyväksi.

        Kun vauhti hiljenee, säästämme uhreja, polttoainetta ja vakuutusmaksuja ja ennen kaikkea HERMOJA.
        Nyt on vallalla vain se tehokkuusajattelu. Kaikki pitää tehdä entistä nopeampaa.
        Liikenteessä nopeuden lisääminen on turmiota tuottavaa.

        ja Äijälänkin pitää saada elintarvikkeensa tuoreina. Ei mitään väliä, millä ajalla ne sinne peräkylän kauppaan tulevat, kunhan ovat siellä silloin kun Äijälä niitä tarvitsee!

        Ihan vaan uteliaisuuttani kysäisen. Miten olet ratkaissut sen yhtälön, että autot ajavat hiljempaa ja silti pitää olla se päivittäinen lämmin leipä kaupan hyllyllä. Ja entäpä kun sattuukin olemaan mersun menovesi lopussa, eivätkä autot ole ehtineet sinne korpeen sitä tuomaan?
        Kai Sulla on jonkinmoinen kaakki laitumella varoiksi? :D


      • Äijälä
        Jäppinen -84 kirjoitti:

        >>Eihän pitkissä letkoissa ajaessa ohittaminen kannata.

        Sanoisin itse, että pitkissä letkoissa ei ole hyvä ajaa eikä ohittaa ollenkaan - joskus on ikävä kyllä pakko. Itse katson yleensä hyvän levähdyspaikan ja käyn kahvilla jos edessä on miljoona nussuttajaa jotka eivät tunne polkimista kuin pelkän jarrun. Jonoissa ajaminen on vaarallista ja niissä täytyy "todellakin" muistaa pitää maltti mukana. Ei siksi, että itse tekisi välttämättä ratkaisevan virheen vaan siksi, että monilta menee hermot ja aiheuttavat ajattelemattomuudellaan vaaratilanteita/onnettomuuksia. Ymmärrän kyllä tuonkin pointin, että ihmisillä on tänäpäivänä kiire, mutta silti järki käteen.

        Loppujen lopuksi se että käy kahvilla jossakin sopivassa paikassa, ei hidasta yleensäkään ratkaisevassa määrin matkantekoa, jos on osannut lähteä ajoissa matkaan. Toinen hyvä puoli kahvitauoissa on se, että ehtii hetkeksi levähtää ja rentouttaa itseään. Ei ole hyväksi tuijottaa useita tunteja pelkkää tienpintaa ja edellä ajavien perävaloja. Joskus on hyvä jopa nukahtaa hetkeksi, sillä väsyneenä ajaminen vastaa vähintäänkin 0,5 promillen känniä ja reaktiokyky ja huomiokyky ovat huomattavasti huonommat kuin pirteänä ajettaessa ja hermotkaan eivät mene niin helposti.

        Siinäpä järkevä kuljettaja.
        Oikein tekee hyvää lukea tällaista tekstiä, joissa on tosiaan se järki mukana, joka taas monella on luvattoman monta kertaa hukassa.


      • Äijälä
        sinivilkku kirjoitti:

        kiireettömyytesi.

        >>joten ainoa keino on ottaa se rauhoittava pilleri

        Esim. Cipram ja cebram nimiset rauhoittavat lääkkeet eivät millään tavoin vaikuta ajokykyyn, ne vaan lisäävät sitä.

        Ne on eri mömmöjä, joita jotkut hulvattomat käyttää, eivätkä kuulu tähän gategoriaan.
        Nämä mainitsemani rauhoittavat lääkkeet saa vain lääkärin määräyksestä ja lääkäri tietää kyllä, onko ne sopivia liikenteeseen vai ei.

        Elikkä kehoitan hankkimaan monia hermoheikkoja näitä mainitsemiani rauhoittavia lääkkeitä.
        Ne tosiaan auttaa hermojen kurissa pitämiseen.

        Liikenne on tunnetusti hermopeliä, joten kannattaa varustautua , jos ei muut konstit auta, niin sitten lääkityksellä.

        Elikkä olet Sinivilkku nyt vähän hakoteillä


      • Äijälä
        Jäppinen -84 kirjoitti:

        "Etelä-Suomessa on liikaa autoja ja tiet ovat liian kapeita. Siinä se syy jatkuviin marinoihin."

        Tuon on kyllä totta. Sanoisinko että etelä-Suomessa tiet ovat paikotellen erittäin huonossa kunnossa. Itse joudun ajamaan, kuten jo edellä mainitsin, paljon Pori-Helsinki väliä, joten tiedän kyllä hyvin ne paikat, jotka vaatisivat korjausta. Ohituskaistoja ym. vaadittaisiin lisää ehdottomasti. Kuulin että Punkalaitumelle, Kanteenmaan kohdalle olisi tulossa ainaki yksi ohituskaista, mutta en tiedä sitten.

        Turku-Tampere tien Turun puoleinen moottoritie on ollut jo monta vuotta siinä kunnossa kuin ajelisi peltotietä. Taitaa mennä kuuulemma nyt lähiaikoina remonttiin. Tampereella mielestäni tiet ovat melkoisen hyvässä kunnossa ja sanoisinko, että Tampereelta lähdettäessä Jyväskylään ja pohjoiseen päin, niin tiet ovat moitteettomassa kunnossa ja nythän sinne valmistuukin se uusi Tampereen kehätie, jotta kyllä kelpaa...siellä päin on asiat hoidettu hyvin.

        "Kuvitellaan, että kun kaikki alkaisivat ajamaan aina sitä satasen vauhtia, liikenne tulisi sujuvaksi, mutta se on harhaluuloa."

        Totta on tuokin, mutta mielestäni tieliikenne laissa on määritelty pykälä, että kenenkään liikkumista ei pitäisi tahallisesti vaikeuttaa. Ei se nyt sanatarkasti noin ollut, mutta käsitin sen kuitenkin aikoinani autokoulussa siten, että hitaasti saa kyllä ajaa satasenkin alueella, mutta jottei kenenkään liikkumista "tahallisesti" estettäisi, olisi vähintäänkin kohteliasta ajaa mahdollisimman oikeaa syrjään ja vilkulla vilauttaa, että tie on vapaa tai vaihtoehtoisesti ja vieläkin kohteliaammin voi tehdä ajamalla hetkeksi linja-autopysäkille. Se kuka niin tekee, annan kaikki pongot ja pisteet hänelle - tavattaessa ostaisin vaikka kukkakimpun kiitokseksi. Se on kohteliasta ja todellakin, erittäin paljon turvallisempaa kuin verenmaku suussa ohittaminen.

        "Onnettomuudet lisääntyisivät rajusti varsinkin huonoin kelien aikana.

        Eikä se kesän kirkas päivänpaistekkaan ja hyvät ajo-olosuhteetkaan vähennä onnettomuuksia, vaan pikemminkin lisää, koska silloinhan ajetaan vieläkin pirunmoisempaa vauhtia."

        Tuokin on totta, mutta toisaalta lisään samaan hengenvetoon, että liikennerikkomuksista langetettavat rangaistukset pitäisi kasvattaa niin korkeiksi, etenkin ylinopeuksissa/rattijuopumuksissa kennelläkään ei olisi varaa ottaa riskiä.

        "Ainoa ratkaisu liikenteen sujuvuuteen olisi saada ne saksan moottoritiet tännekkin, mutta samalla lailla sitä silti kolaroitaisiin."

        Totta tuokin, mutta realistisesti aivan mahdotonta toteuttaa Suomen vähäisen väkimäärän aikaansaamilla verovaroilla (Saksassa arviolta 80 miljoon veronmaksajaa/asukasta ja maa saman kokoinen kuin Suomi, mutta suomessa vain 5,5 miljoonaa asukasta ja verovarat moninkertaisesti pienemmät ja tienteko kuitenkin yhtä kallista kummassakin maassa) ja olisiko se liikenne siltikään niin suurta, että se kannattaisi. Enneminkin ohituspätkiä lisäisin.

        Tässä oli taas kerrakseen minun mielipiteitäni. Terveisin Nuori ammattiautoilija.

        Siinäpä tuli hyvät kommentit ja perustelut, ettei niihin ole lisättävää tai pois otettavaa.

        Olen kyllä oppinut varsinkin Sinivilkulta ja muiltakin, että ainoa keino sujuvaan liikenteeseen on, että meidän hitaammin ajavien pitää antaa tietä ajamalla linja-autopysäkille ja ajamalla tienlaidassa.
        Näin olen jo tehnytkin, mutta kovin työläältä se tuntuu etelä-suomen vilkkailla teillä.
        Pohjoisessa ajaessani lomareissulla oli mukavan väljää ja ei tarvinnut tietä antaa, kun ohittelijat pääsivät ohi muutenkin helposti.

        Asun itse syrjäseudulla, joten liikenneruuhkat ei ole ongelma, mutta käytyäni pari kertaa vuodessa helsingissä tapaamassa lapsiani törmään hyvin agressiiviseen ajokulttuuriin.

        Suur-helsingin sisällä on lyhyet välimatkat verrattuna Pohjois-Karjalaan, joten en ymmärrä, miksi siellä on niin tulenpalava kiireen rytmi, vaikka ehtisi varmasti rauhallisemmallakin menolla.
        Muuta selitystä ei ole kuin vain, että suurkaupungissa pitää olla kuuma ja nopea syke.
        Siellä ei passaa jäädä töllistelemään kadullakaan, vaan pitää mennä kuin sätkynukke kovaa eteenpäin.


      • Äijälä
        sinivilkku kirjoitti:

        >>Missähän kaikki silloin vammaisiksi jääneet koheltaa tällä hetkellä ?
        Taitavat hyssytellä rullatuoleilla ja ei ole enää kiire mihinkään.

        Rullatuoliksi sanottiin ennen, nykyään se on todellakin pyörätuoli.
        Totta puhut, sillä pyörätuolilaiset ajavat myös autoja.
        Mutta joka kerta sinä piikittelevään sävyyn minulle kirjoitat. Mistähän moinen johtuu ?

        En osaa sanoa itsetunnostani mitään, mutta joki tarve se on tänne kirjoittaa, joka ei ole pätemisenkään tarve, vaan jotain aivan muuta.

        Minua surettaa liikennekuolemat, loukkaantumiset ja hukkumiset ym. turhat kuolemat, jotka nokkeluudella voisi välttää.

        Esim. kun menen uimaan tai veneilemään, minulla on aina pelastusliivit päällä.

        Tämmöinen vanha äijä tarvii pelastusliivit uidessaankin, vaikka olen hyvä uimari.

        Pikkupoijat nauraa, kun menen yleisellä uimarannalla pelastusliivit päällä uimaan.
        He sanovat: "Eikö setä osaa uida"?

        "Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät huku"!

        Pojat jäävät miettimään sanojeni tarkoitusta.

        Ihmisiähän pitää valistaa aina niin alkoholin käytössä kuin myös liikenteessä käyttäytymisestä.
        Tästä voitnet sinäkin olla yhtä mieltä.

        Roikun tällä palstalla valistaakseni turvalliseen ja ennakoivaan ajotapaan, ei suinkaan vittuilumielessä.

        Toki ne pyörätuoli-ihmiset ovat arvokkaita, mutta heitä ei tarvitsisi tulla koko ajan lisää tähän yhteiskuntaan. Liikenne tarvitsee valtavaa valistus ja kehittämistyötä.
        Sitä tehdäänkin voimallisesti, mutta työsarkaa on silti määrättömän paljon.

        Etköhän sinäkin ole täällä sitä varten, että haluat neuvoa ja valistaa muita tienkäyttäjiä.


      • Elmeri
        Äijälä kirjoitti:

        Siinäpä tuli hyvät kommentit ja perustelut, ettei niihin ole lisättävää tai pois otettavaa.

        Olen kyllä oppinut varsinkin Sinivilkulta ja muiltakin, että ainoa keino sujuvaan liikenteeseen on, että meidän hitaammin ajavien pitää antaa tietä ajamalla linja-autopysäkille ja ajamalla tienlaidassa.
        Näin olen jo tehnytkin, mutta kovin työläältä se tuntuu etelä-suomen vilkkailla teillä.
        Pohjoisessa ajaessani lomareissulla oli mukavan väljää ja ei tarvinnut tietä antaa, kun ohittelijat pääsivät ohi muutenkin helposti.

        Asun itse syrjäseudulla, joten liikenneruuhkat ei ole ongelma, mutta käytyäni pari kertaa vuodessa helsingissä tapaamassa lapsiani törmään hyvin agressiiviseen ajokulttuuriin.

        Suur-helsingin sisällä on lyhyet välimatkat verrattuna Pohjois-Karjalaan, joten en ymmärrä, miksi siellä on niin tulenpalava kiireen rytmi, vaikka ehtisi varmasti rauhallisemmallakin menolla.
        Muuta selitystä ei ole kuin vain, että suurkaupungissa pitää olla kuuma ja nopea syke.
        Siellä ei passaa jäädä töllistelemään kadullakaan, vaan pitää mennä kuin sätkynukke kovaa eteenpäin.

        Itse Helsingissä asuvana taas tuntuu olevan toisin päin: PK-seudulla tulee ajeltua autolla ja pyörällä, sekä liikuttua julkisilla ja patikoiden. Sitten kun eksyy autolla alle 40 000 ihmisen paikkakunnalle, niin tuntuu, että keskustassakaan kenellään ei ole kiire.

        Liikennevaloissa junnataan, ajetaan 30km/h 50-alueella, ja katsellaan enemmän maisemia kuin itse liikennettä. Tulee pohdittua, että onko sitä joutunut jonkinmoiseen aikavääristämöön, kun kaikki liikkuu niin hitaasti. (Ei siis sillä, että siinä mitään huonoa olisi)


      • Äijälä
        sinivilkku kirjoitti:

        ja Äijälänkin pitää saada elintarvikkeensa tuoreina. Ei mitään väliä, millä ajalla ne sinne peräkylän kauppaan tulevat, kunhan ovat siellä silloin kun Äijälä niitä tarvitsee!

        Ihan vaan uteliaisuuttani kysäisen. Miten olet ratkaissut sen yhtälön, että autot ajavat hiljempaa ja silti pitää olla se päivittäinen lämmin leipä kaupan hyllyllä. Ja entäpä kun sattuukin olemaan mersun menovesi lopussa, eivätkä autot ole ehtineet sinne korpeen sitä tuomaan?
        Kai Sulla on jonkinmoinen kaakki laitumella varoiksi? :D

        Jos nopeutta hiljennetään, pitää se korvata paremmalla ajalla.
        No muistan kyllä ne ajat, kun odoteltiin 1960 luvulla kauppa-autoa sinne peräkylälle.
        Aikataulu oli suhteellinen käsite, eli siinä puolenpäivän kieppeillä se saapuisi.

        Ennen oli aikaa odotella niin kauppa-autoa, linja-autoa kuin vaikka kirjastoautoa.

        Aikataulut olivat joustavia ja kiirettä ei ollut niinkuin nykymaailmassa on.

        Kauppa-autossa olivat tuotteet niitä vanhempia, jotka tietenkin myytiin pois käsistä niille peräkylän asukkaille.

        No kyllähän minä kiirettäkin ymmärrän varsin hyvin jo työnikin puolesta.
        Jos betonielementtikuorma ei tulekkaan työmaalle kello seitsemältä aamulla sieltä tehtaalta, alan hermostua ja soitella missä kuorma viipyy.
        Miehet seisoo tumput suorina ja palkka juoksee, jos materiaalikuormat ei tule ajoissa.

        Kylläkait se on niin, ettei menoa voi enää pysäyttää tai hidastaa.
        Mutta ne, joita kiire ei rassaa, ajavat hitaammin.
        Siitä on taas seurauksena se, että ovat kiireellisten tiellä liikenteessä.

        Ei saakeli, kyllä tämä on hullua touhua koko elämä.
        Onkohan järkevää edes puhua liikenteessä maltillisemmasta ajotavasta, koska kiire ei anna siihen armoa.
        Nyt mää alan vasta tajuta, ettei asialle voikkaan mitään.
        Liikennekuolemat ja turmat ovat siis väistämättömiä kiireen seurauksia.

        Pysyn silti kannassani, ettei kiireestäkään huolimatta ole pakko ajaa toisen perässä puskurissa kiinni ja ajaa ylinopeuksia.

        Jos vielä muutaman vuoden selviän liikenteessä hengissä ja ehjin nahoin, lopetan oman ajamisen ja nautin vain yleisistä kulkuneuvoista.

        Ei minulla ole kaakkia laitumella, enkä aijo hommatakkaan.
        Uskon vahvasti, että kun on rahaa, saa palveluita ja maitoa minne peräkyllään asti vastaisuudessakin.
        Muistan, kun Isäni ajoi häkäpönttöautolla vielä 1950 kuvullakin. Öljyä rittää maapallolla mainiosti vielä meidän sukupolvelle.


      • Äijälä
        Elmeri kirjoitti:

        Itse Helsingissä asuvana taas tuntuu olevan toisin päin: PK-seudulla tulee ajeltua autolla ja pyörällä, sekä liikuttua julkisilla ja patikoiden. Sitten kun eksyy autolla alle 40 000 ihmisen paikkakunnalle, niin tuntuu, että keskustassakaan kenellään ei ole kiire.

        Liikennevaloissa junnataan, ajetaan 30km/h 50-alueella, ja katsellaan enemmän maisemia kuin itse liikennettä. Tulee pohdittua, että onko sitä joutunut jonkinmoiseen aikavääristämöön, kun kaikki liikkuu niin hitaasti. (Ei siis sillä, että siinä mitään huonoa olisi)

        Kun minä käväisen Helsingissä, tuntuu, että olen joutunut mukaan nopeutettuun elokuvaan.
        Vaihtelu virkistää. On mukava käydä helsingissä, mutta on mukava palata taas hiljaisuuteen ja rauhaan.
        Ehkä sinä koet kaikki toisinpäin, kun olet käynyt jossain peräkylässä.

        Mutta kyllähän ihmiset haluaakin pois helsingistä aina, kun tulee juhannus, joulu tai pääsiäinen.

        Kaikki haluaa päästä välistä väljemmille vesille.
        Mutta nyt pitää lopettaa, työt kutsuvat


      • Elmeri
        Äijälä kirjoitti:

        Jos nopeutta hiljennetään, pitää se korvata paremmalla ajalla.
        No muistan kyllä ne ajat, kun odoteltiin 1960 luvulla kauppa-autoa sinne peräkylälle.
        Aikataulu oli suhteellinen käsite, eli siinä puolenpäivän kieppeillä se saapuisi.

        Ennen oli aikaa odotella niin kauppa-autoa, linja-autoa kuin vaikka kirjastoautoa.

        Aikataulut olivat joustavia ja kiirettä ei ollut niinkuin nykymaailmassa on.

        Kauppa-autossa olivat tuotteet niitä vanhempia, jotka tietenkin myytiin pois käsistä niille peräkylän asukkaille.

        No kyllähän minä kiirettäkin ymmärrän varsin hyvin jo työnikin puolesta.
        Jos betonielementtikuorma ei tulekkaan työmaalle kello seitsemältä aamulla sieltä tehtaalta, alan hermostua ja soitella missä kuorma viipyy.
        Miehet seisoo tumput suorina ja palkka juoksee, jos materiaalikuormat ei tule ajoissa.

        Kylläkait se on niin, ettei menoa voi enää pysäyttää tai hidastaa.
        Mutta ne, joita kiire ei rassaa, ajavat hitaammin.
        Siitä on taas seurauksena se, että ovat kiireellisten tiellä liikenteessä.

        Ei saakeli, kyllä tämä on hullua touhua koko elämä.
        Onkohan järkevää edes puhua liikenteessä maltillisemmasta ajotavasta, koska kiire ei anna siihen armoa.
        Nyt mää alan vasta tajuta, ettei asialle voikkaan mitään.
        Liikennekuolemat ja turmat ovat siis väistämättömiä kiireen seurauksia.

        Pysyn silti kannassani, ettei kiireestäkään huolimatta ole pakko ajaa toisen perässä puskurissa kiinni ja ajaa ylinopeuksia.

        Jos vielä muutaman vuoden selviän liikenteessä hengissä ja ehjin nahoin, lopetan oman ajamisen ja nautin vain yleisistä kulkuneuvoista.

        Ei minulla ole kaakkia laitumella, enkä aijo hommatakkaan.
        Uskon vahvasti, että kun on rahaa, saa palveluita ja maitoa minne peräkyllään asti vastaisuudessakin.
        Muistan, kun Isäni ajoi häkäpönttöautolla vielä 1950 kuvullakin. Öljyä rittää maapallolla mainiosti vielä meidän sukupolvelle.

        Aika tyhjentävä kommentti. Eihän sille mitään voi, että toiset ajaa hitaammin ja toiset nopeammin - syystä tai toisesta. Ehkä liikenne kulkee samaa vauhtia sitten, kun autot menevät raiteita pitkin. Siihen asti voi vaan takoa päätä seinään, ja ihmetellä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1233
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe