Mitä sen jälkeen?

Utelias

Minä en tiedä Ihmeiden Oppikurssista oikeastaan mitään. Päättelisin sen olevan kurssi joka tulee suoritetuksi, tai jonka on tarkoitus tulla suoritetuksi. Jos noin käy niin mitä sen jälkeen? Onko kurssin suorittanut "valmis"? Valmis mihin? Kysymys siis kuuluu: mitä kurssin suorittamisen jälkeen seuraa?

13

730

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • acimlaine

      ..ei loppu. Kurssin tarkoitus on että ihminen löytää sisäisen Opettajansa eli Pyhän Hengen.

      Kurssin jälkeen Pyhän Hengen opetus on jokaiselle yksilöllistä.

      Ja sitten tehdään niitä ihmeitä joita Jeesus henkilökohtaisesti neuvoo tekemään. :)

      Näin minä olen sen käsittänyt.

      • Utelias

        >sitten tehdään niitä ihmeitä joita Jeesus henkilökohtaisesti neuvoo tekemään>
        Mitä nuo ihmeet ovat?


      • Utelias kirjoitti:

        >sitten tehdään niitä ihmeitä joita Jeesus henkilökohtaisesti neuvoo tekemään>
        Mitä nuo ihmeet ovat?

        >>
        Mitä nuo ihmeet ovat?
        >>

        IOK selittää ihmeet seuraavasti:

        "Kaikki ihmeet merkitsevät elämää, ja Jumala on elämän antaja. Hänen äänensä on ohjaava sinua hyvin yksityiskohtaisesti. Sinulle tullaan kertomaan kaikki, mikä sinun on tarpeellista tietää."

        "Ihmeet parantavat, koska ne täyttävät puutteen; niitä tekevät ne, joilla on tilapäisesti enemmän niille, joilla on tilapäisesti vähemmän.
        Ihmeet ovat eräänlaista vaihtokauppaa. Kuten kaikki rakkauden ilmaisumuodot, jotka ovat aina ihmeellisiä sanan todellisessa merkityksessä, tämä vaihtokauppa kumoaa fyysiset lait. Ne tuovat rakkautta sekä antajalle että saajalle."

        "Ihme on palvelus. Se on täydellisin palvelus, jonka voit toiselle tehdä. Se on tapa rakastaa lähimmäisiäsi, niinkuin itseäsi. Tunnistat oman arvosi ja lähimmäisesi arvon samanaikaisesti. Ihmeet tekevät mielistä yhtä Jumalassa. Ne ovat riippuvaisia yhteistyöstä, koska poikakunta on kaiken summa, minkä Jumala loi. Sen vuoksi ihmeet heijastavat ikuisuuden, eikä ajan lakeja.
        Ihmeet herättävät uudelleen tietoisuuden siitä, että kehon sijasta henki on totuuden alttari. Tämän toteaminen johtaa ihmeen parantavaan voimaan."

        IOK:n mukaan synti ja kärsimys on eroa Jumalasta. Tämä on myös ainoa todellinen helvetti, jonka ihminen on luonut itse itselleen ja jonka ainoa tarkoitus on että ihminen lopulta ymmärtäisi kääntyä Jumalan puoleen.
        "Sinä, joka haluat rauhaa, voit löytää sen vain täydellisen anteeksiantamuksen kautta. Kukaan ei opi mitään, ellei halua oppia ja usko jollain tapaa, että hän tarvitsee oppimaansa."

        Ihmeiden oppikurssi opettaa että kaikki kärsimykset johtuvat siitä, että on erossa Jumalasta. Vastaavasti kaikkien kärsimysten ja epäkohtien korjaamiseen täytyy korjata tämä ero Jumalasta.

        Raamatusta vastaavaa (Matteus 6):

        "25 Sentähden minä sanon teille: älkää murehtiko hengestänne, mitä söisitte tai mitä joisitte, älkääkä ruumiistanne, mitä päällenne pukisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet?
        26 Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä eivätkä leikkaa eivätkä kokoa aittoihin, ja teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ettekö te ole paljoa suurempiarvoiset kuin ne?
        27 Ja kuka teistä voi murehtimisellaan lisätä ikäänsä kyynäränkään vertaa?"

        "31 Älkää siis murehtiko sanoen: 'Mitä me syömme?' tahi: 'Mitä me juomme?' tahi: 'Millä me itsemme vaatetamme?'
        32 Sillä tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää teidän kaikkea tätä tarvitsevan.
        33 Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan."

        Ydin Ihmeiden oppikurssissa:

        "Mitään todellista ei voi uhata.
        Mitään epätodellista ei ole olemassa.
        Siinä on Jumalan rauha."

        "Täydellinen rakkaus karkoittaa pelon,
        Jos pelkoa ilmenee,
        täydellistä rakkautta ei ole.

        MUTTA:

        Ainoastaan täydellinen rakkaus on olemassa,
        Jos pelkoa ilmenee,
        se aiheuttaa tilan, jota ei ole olemassa."


      • Utelias
        admata kirjoitti:

        >>
        Mitä nuo ihmeet ovat?
        >>

        IOK selittää ihmeet seuraavasti:

        "Kaikki ihmeet merkitsevät elämää, ja Jumala on elämän antaja. Hänen äänensä on ohjaava sinua hyvin yksityiskohtaisesti. Sinulle tullaan kertomaan kaikki, mikä sinun on tarpeellista tietää."

        "Ihmeet parantavat, koska ne täyttävät puutteen; niitä tekevät ne, joilla on tilapäisesti enemmän niille, joilla on tilapäisesti vähemmän.
        Ihmeet ovat eräänlaista vaihtokauppaa. Kuten kaikki rakkauden ilmaisumuodot, jotka ovat aina ihmeellisiä sanan todellisessa merkityksessä, tämä vaihtokauppa kumoaa fyysiset lait. Ne tuovat rakkautta sekä antajalle että saajalle."

        "Ihme on palvelus. Se on täydellisin palvelus, jonka voit toiselle tehdä. Se on tapa rakastaa lähimmäisiäsi, niinkuin itseäsi. Tunnistat oman arvosi ja lähimmäisesi arvon samanaikaisesti. Ihmeet tekevät mielistä yhtä Jumalassa. Ne ovat riippuvaisia yhteistyöstä, koska poikakunta on kaiken summa, minkä Jumala loi. Sen vuoksi ihmeet heijastavat ikuisuuden, eikä ajan lakeja.
        Ihmeet herättävät uudelleen tietoisuuden siitä, että kehon sijasta henki on totuuden alttari. Tämän toteaminen johtaa ihmeen parantavaan voimaan."

        IOK:n mukaan synti ja kärsimys on eroa Jumalasta. Tämä on myös ainoa todellinen helvetti, jonka ihminen on luonut itse itselleen ja jonka ainoa tarkoitus on että ihminen lopulta ymmärtäisi kääntyä Jumalan puoleen.
        "Sinä, joka haluat rauhaa, voit löytää sen vain täydellisen anteeksiantamuksen kautta. Kukaan ei opi mitään, ellei halua oppia ja usko jollain tapaa, että hän tarvitsee oppimaansa."

        Ihmeiden oppikurssi opettaa että kaikki kärsimykset johtuvat siitä, että on erossa Jumalasta. Vastaavasti kaikkien kärsimysten ja epäkohtien korjaamiseen täytyy korjata tämä ero Jumalasta.

        Raamatusta vastaavaa (Matteus 6):

        "25 Sentähden minä sanon teille: älkää murehtiko hengestänne, mitä söisitte tai mitä joisitte, älkääkä ruumiistanne, mitä päällenne pukisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet?
        26 Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä eivätkä leikkaa eivätkä kokoa aittoihin, ja teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ettekö te ole paljoa suurempiarvoiset kuin ne?
        27 Ja kuka teistä voi murehtimisellaan lisätä ikäänsä kyynäränkään vertaa?"

        "31 Älkää siis murehtiko sanoen: 'Mitä me syömme?' tahi: 'Mitä me juomme?' tahi: 'Millä me itsemme vaatetamme?'
        32 Sillä tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää teidän kaikkea tätä tarvitsevan.
        33 Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan."

        Ydin Ihmeiden oppikurssissa:

        "Mitään todellista ei voi uhata.
        Mitään epätodellista ei ole olemassa.
        Siinä on Jumalan rauha."

        "Täydellinen rakkaus karkoittaa pelon,
        Jos pelkoa ilmenee,
        täydellistä rakkautta ei ole.

        MUTTA:

        Ainoastaan täydellinen rakkaus on olemassa,
        Jos pelkoa ilmenee,
        se aiheuttaa tilan, jota ei ole olemassa."

        >IOK:n mukaan synti ja kärsimys on eroa Jumalasta. Tämä on myös ainoa todellinen helvetti, jonka ihminen on luonut itse itselleen>
        Ovatko nämä, esim. nämä, tehneet eron Jumalaan ja luoneet itse omat helvettinsä?:
        http://www.heavenlylights.homestead.com/page15.html


      • acimlaine
        Utelias kirjoitti:

        >IOK:n mukaan synti ja kärsimys on eroa Jumalasta. Tämä on myös ainoa todellinen helvetti, jonka ihminen on luonut itse itselleen>
        Ovatko nämä, esim. nämä, tehneet eron Jumalaan ja luoneet itse omat helvettinsä?:
        http://www.heavenlylights.homestead.com/page15.html

        kysymykseesi:

        Ovatko nämä, esim. nämä, tehneet eron Jumalaan ja luoneet itse omat helvettinsä?:

        http://www.heavenlylights.homestead.com/page15.html


        ..on kyllä. Esimerkiksi juuri nämä. Entä sitten?

        ACIM:n tarkoituksena ei ole keskittyä syyttelyyn vaan ihmeiden tekemiseen puutteiden korjaamiseksi ja sairauksien parantamiseksi. Tietyssä mielessä kysymyksesi on tarpeeton, mutta toisaalta tällä palstalla on sellainen meininki että kaikkea saa kysyä ja kaiken saa kyseenalaistaa. Mikään aihe sinänsä ei ole tällä palstalla tabu, kuten varmaan olet huomannut.


      • Utelias kirjoitti:

        >IOK:n mukaan synti ja kärsimys on eroa Jumalasta. Tämä on myös ainoa todellinen helvetti, jonka ihminen on luonut itse itselleen>
        Ovatko nämä, esim. nämä, tehneet eron Jumalaan ja luoneet itse omat helvettinsä?:
        http://www.heavenlylights.homestead.com/page15.html

        >>
        Ovatko nämä, esim. nämä, tehneet eron Jumalaan ja luoneet itse omat helvettinsä?:
        http://www.heavenlylights.homestead.com/page15.htm
        >>

        Ehkäpä vieläkin käsittämättömämpi kysymys olisi, että ovatko afrikan pienet nälkään kuolevat lapset luoneet omat helvettinsä? Kyseessä on kärsimyksen ikuisuuskysymys, johon IOK käsittääkseni vastaa, ettei kärsimys ole todellista, vaan egon projisoimaa harhaa.

        Raamatussa kerrotaan syntiinlankeamuksesta, missä ihminen erehtyi kuulemaan käärmettä. IOK käsittää tämän käärmeen egoksi, joka on syy siihen, ettemme näe todellisesti, vaan elämme harhassa. Siksi egosta luopuminen on korostetun tärkeää.

        On erittäin tärkeä katsantokanta muistaa ettei IOK missään tapauksessa opeta, että kärsimäsi olisi rangaistusta, jonka olet itse luonut itsellesi. Ei niin! Kyseessä on pikemminkin kuin eksyminen uneen, ei koskaan väärinteko, josta rangaistaan.

        "On vain ajan kysymys, milloin jokainen ottaa vastaan sovituksen. "Saattaa näyttää siltä, kuin tämä sotisi vapaata tahtoa vastaan lopullisen päätöksen väistämättömyyden takia, mutta asia ei ole niin. Voit kuluttaa aikaa ja pystyt lykkäämään asioita määrättömästi tuonnemmaksi, mutta et voi kokonaan erota luojastasi, joka asetti rajat kyvyillesi luoda harhaisesti. Vangittu tahto saa aikaan tilanteen, joka äärimmilleen vietynä tulee kerta kaikkiaan sietämättömäksi. Kivun sietokynnys saattaa olla korkeaa, mutta silläkin on rajansa. Vähitellen jokainen alkaa edes heikosti tajuta, että täytyy olla parempikin tapa.. Kun tajuaminen vahvistuu, niin siitä tulee käännekohta. Lopulta se herättää uudelleen henkisen näkökyvyn ja heikentää samanaikaisesti fyysisen näkökyvyn toteutumista."

        Eli elämämme ei IOK:n mukaan ala syntymästä tai pääty kuolemaan. Muutoin ei olisi mahdollista se, että synnymme niin erilaisiin oloihin tai kuolisimme ottamatta pelastusta vastaan.


      • Utelias
        admata kirjoitti:

        >>
        Ovatko nämä, esim. nämä, tehneet eron Jumalaan ja luoneet itse omat helvettinsä?:
        http://www.heavenlylights.homestead.com/page15.htm
        >>

        Ehkäpä vieläkin käsittämättömämpi kysymys olisi, että ovatko afrikan pienet nälkään kuolevat lapset luoneet omat helvettinsä? Kyseessä on kärsimyksen ikuisuuskysymys, johon IOK käsittääkseni vastaa, ettei kärsimys ole todellista, vaan egon projisoimaa harhaa.

        Raamatussa kerrotaan syntiinlankeamuksesta, missä ihminen erehtyi kuulemaan käärmettä. IOK käsittää tämän käärmeen egoksi, joka on syy siihen, ettemme näe todellisesti, vaan elämme harhassa. Siksi egosta luopuminen on korostetun tärkeää.

        On erittäin tärkeä katsantokanta muistaa ettei IOK missään tapauksessa opeta, että kärsimäsi olisi rangaistusta, jonka olet itse luonut itsellesi. Ei niin! Kyseessä on pikemminkin kuin eksyminen uneen, ei koskaan väärinteko, josta rangaistaan.

        "On vain ajan kysymys, milloin jokainen ottaa vastaan sovituksen. "Saattaa näyttää siltä, kuin tämä sotisi vapaata tahtoa vastaan lopullisen päätöksen väistämättömyyden takia, mutta asia ei ole niin. Voit kuluttaa aikaa ja pystyt lykkäämään asioita määrättömästi tuonnemmaksi, mutta et voi kokonaan erota luojastasi, joka asetti rajat kyvyillesi luoda harhaisesti. Vangittu tahto saa aikaan tilanteen, joka äärimmilleen vietynä tulee kerta kaikkiaan sietämättömäksi. Kivun sietokynnys saattaa olla korkeaa, mutta silläkin on rajansa. Vähitellen jokainen alkaa edes heikosti tajuta, että täytyy olla parempikin tapa.. Kun tajuaminen vahvistuu, niin siitä tulee käännekohta. Lopulta se herättää uudelleen henkisen näkökyvyn ja heikentää samanaikaisesti fyysisen näkökyvyn toteutumista."

        Eli elämämme ei IOK:n mukaan ala syntymästä tai pääty kuolemaan. Muutoin ei olisi mahdollista se, että synnymme niin erilaisiin oloihin tai kuolisimme ottamatta pelastusta vastaan.

        >Vastaus
        Kirjoittanut: acimlaine 3.8.2005 klo 19.09

        kysymykseesi:

        Ovatko nämä, esim. nämä, tehneet eron Jumalaan ja luoneet itse omat helvettinsä?:

        http://www.heavenlylights.homestead.com/page15.html


        ..on kyllä. Esimerkiksi juuri nämä. Entä sitten?>


        Entä sitten? Siis: entä sitten? Sinun vastauksesi ja entä sitten, mitäs siitä?-vastaus eroavat hengeltään hyvinkin paljon. Enpäs tullut hullua hurskaammaksi.


      • acimlaine
        Utelias kirjoitti:

        >Vastaus
        Kirjoittanut: acimlaine 3.8.2005 klo 19.09

        kysymykseesi:

        Ovatko nämä, esim. nämä, tehneet eron Jumalaan ja luoneet itse omat helvettinsä?:

        http://www.heavenlylights.homestead.com/page15.html


        ..on kyllä. Esimerkiksi juuri nämä. Entä sitten?>


        Entä sitten? Siis: entä sitten? Sinun vastauksesi ja entä sitten, mitäs siitä?-vastaus eroavat hengeltään hyvinkin paljon. Enpäs tullut hullua hurskaammaksi.

        En sanonut noin?

        "mitäs siitä?"

        Luit vastaukseni kuin "piru Raamattua".


      • Utelias
        acimlaine kirjoitti:

        En sanonut noin?

        "mitäs siitä?"

        Luit vastaukseni kuin "piru Raamattua".

        Vai niin? Kyllä minusta sinun ja toisen vastaajan vastausten henki ja viesti olivat toisistaan poikkeavat.


      • Saara
        Utelias kirjoitti:

        Vai niin? Kyllä minusta sinun ja toisen vastaajan vastausten henki ja viesti olivat toisistaan poikkeavat.

        Voisit vaikka ollakin ...


      • admata.
        Utelias kirjoitti:

        >Vastaus
        Kirjoittanut: acimlaine 3.8.2005 klo 19.09

        kysymykseesi:

        Ovatko nämä, esim. nämä, tehneet eron Jumalaan ja luoneet itse omat helvettinsä?:

        http://www.heavenlylights.homestead.com/page15.html


        ..on kyllä. Esimerkiksi juuri nämä. Entä sitten?>


        Entä sitten? Siis: entä sitten? Sinun vastauksesi ja entä sitten, mitäs siitä?-vastaus eroavat hengeltään hyvinkin paljon. Enpäs tullut hullua hurskaammaksi.

        ...Löytyy sekä minun että acimleisen vastauksesta.

        >>
        Entä sitten? Siis: entä sitten? Sinun vastauksesi ja entä sitten, mitäs siitä?-vastaus eroavat hengeltään hyvinkin paljon
        >>

        Käsitin acimlaisen "entä sitten?" kysymyksen siten, että hän haluaisi tarkennusta miksi linkissäsi mainitut ihmiset eivät mielestäsi sopisi annettuun määritelmään?

        Acimlaisen vastaus ei kuitenkaan ollut, ehkä hieman harkitsemattomasti todettu "entä sitten?", vaan sen jälkeen tuleva lause:

        "ACIM:n tarkoituksena ei ole keskittyä syyttelyyn vaan ihmeiden tekemiseen puutteiden korjaamiseksi ja sairauksien parantamiseksi."

        Tämä on käsittääkseni samoilla linjoilla vastaukseni kanssa.

        Mitä tulee "erilaiseen henkeen", niin olemme kaikki ihmiset erilaisia ja vastaamme oman luonteemme ja elämäntilanteemme mukaan. Keskusteltiinpa sitten uskonnosta tai pienoismallien rakentamisesta, niin keskustelupalstoilla saa erilaisia ja erityylisiä vastauksia eri kirjoittelijoilta. Ihmisen itsensä tehtäväksi jää sitten vastausten arviointi.

        Varsinkin IOK:ssa korostetaan henkilön omakohtaista ja henkilökohtaista tietä Jumalan luokse. Muut kirjoittelijat tai kirja voi osoittaa tai neuvoa tielle, mutta ihmisen on itse astuttava polulle ja kuljettava sitä. Lisäksikirja korostaa ettei sen tarjoama polku ole ainoa, vaan yksi monista Jeesuksen kautta Jumalan luo kulkevista.

        IOK:ssa on 1450 sivua, joista ensimmäiset n. 700 sivua on katsottu tarpeelliseksi kertomiseen ihmeiden merkityksestä, erillisyydestä ja pelastuksesta, egon harhoista ja parantumisesta, sekä eheytymisestä. Harjoitusosa käsittää 365 opetusta vapautumiseksi egon mielivallasta ja osoittaa näin kokemuksen kautta rakkauden ja vapautuksen valtavan voiman. Näillä palstoilla voimme siis parhaimmillaankin vain raapaista pintaa tuosta laajasta materiaalista.

        Itse olen lukenut tuosta materiaalista vasta vain noin 200 sivua, joiden perusteella vastaan sen mukaan miten olen ymmärtänyt.


      • admata.
        Utelias kirjoitti:

        Vai niin? Kyllä minusta sinun ja toisen vastaajan vastausten henki ja viesti olivat toisistaan poikkeavat.

        ...Varsinkin toisten anonyymeistä kirjoituksista on erittäin yksilöllistä.

        Sen sijaan että toistat tätä:
        "Kyllä minusta sinun ja toisen vastaajan vastausten henki ja viesti olivat toisistaan poikkeavat."

        Voisit yrittää purkaa sitä, millä tavalla ja miksi koit viestin erilaiseksi, niin tällöin se antaisi rakennusaineita kirjoittaa vastausta, joka voisi kenties myös korjata tuota käsitystä ja tuoda vastausta uteliaalle;)


      • acimlaine
        admata. kirjoitti:

        ...Löytyy sekä minun että acimleisen vastauksesta.

        >>
        Entä sitten? Siis: entä sitten? Sinun vastauksesi ja entä sitten, mitäs siitä?-vastaus eroavat hengeltään hyvinkin paljon
        >>

        Käsitin acimlaisen "entä sitten?" kysymyksen siten, että hän haluaisi tarkennusta miksi linkissäsi mainitut ihmiset eivät mielestäsi sopisi annettuun määritelmään?

        Acimlaisen vastaus ei kuitenkaan ollut, ehkä hieman harkitsemattomasti todettu "entä sitten?", vaan sen jälkeen tuleva lause:

        "ACIM:n tarkoituksena ei ole keskittyä syyttelyyn vaan ihmeiden tekemiseen puutteiden korjaamiseksi ja sairauksien parantamiseksi."

        Tämä on käsittääkseni samoilla linjoilla vastaukseni kanssa.

        Mitä tulee "erilaiseen henkeen", niin olemme kaikki ihmiset erilaisia ja vastaamme oman luonteemme ja elämäntilanteemme mukaan. Keskusteltiinpa sitten uskonnosta tai pienoismallien rakentamisesta, niin keskustelupalstoilla saa erilaisia ja erityylisiä vastauksia eri kirjoittelijoilta. Ihmisen itsensä tehtäväksi jää sitten vastausten arviointi.

        Varsinkin IOK:ssa korostetaan henkilön omakohtaista ja henkilökohtaista tietä Jumalan luokse. Muut kirjoittelijat tai kirja voi osoittaa tai neuvoa tielle, mutta ihmisen on itse astuttava polulle ja kuljettava sitä. Lisäksikirja korostaa ettei sen tarjoama polku ole ainoa, vaan yksi monista Jeesuksen kautta Jumalan luo kulkevista.

        IOK:ssa on 1450 sivua, joista ensimmäiset n. 700 sivua on katsottu tarpeelliseksi kertomiseen ihmeiden merkityksestä, erillisyydestä ja pelastuksesta, egon harhoista ja parantumisesta, sekä eheytymisestä. Harjoitusosa käsittää 365 opetusta vapautumiseksi egon mielivallasta ja osoittaa näin kokemuksen kautta rakkauden ja vapautuksen valtavan voiman. Näillä palstoilla voimme siis parhaimmillaankin vain raapaista pintaa tuosta laajasta materiaalista.

        Itse olen lukenut tuosta materiaalista vasta vain noin 200 sivua, joiden perusteella vastaan sen mukaan miten olen ymmärtänyt.

        ..että vaikka kärsimys onkin kärsijä omaa "syytä" niin sillä ei ole mitään väliä jatkon kannalta sillä jatko merkitsee ACIM-laisuudessa aina kärsijän auttamista pois kärsimyksestä, Rakkauden ja Rauhan kokemiseen.

        Tästä on opetusta Raamatussakin. Kerran Jeesukselta kysyttiin kerran että oliko eräs sairas/vammainen vai hänen vanhempansa tehnyt syntiä kun tästä oli tullut sairas. Jeesus vastasi että ei sairaus johtunut kenenkään synnistä vaan homman tarkoitus oli että Jumalan teot tulisivat ilmi. Jeesus halusi siis vaihtaa huomion keskipistettä pois syyttelystä ongelman ratkaisuun.

        ACIM opettaa selvästi Jumalalta ei mitään kärsimystä ja pahaa tule, toisin kuin monet muut uskot. No jos ihminen kärsii niin onhan siihen oltava JOKIN syy. Pahaa, Jumalan kanssa tasaveroista voimaa kun ei ole, siis Saatanaa siinä mielessä kuin se uskonnossa yleensä käsitetään. Ainoastaan harhakäsitys että olemme erossa Jumalasta on "devil" ACIM:n mukaan. Kärismyksemme syy on siis egomme riippumatta siitä keitä olemme ja millainen on kärsimyksemme ulkonainen muoto.

        Kun olin vastaamassa uteliaan alkuperäiseen kysymykseen niin tuli mieleen mieleen että "kyllä"-vastaus saa monet ajattelemaan että ovatpas ACIM-oppilaat kauheita uskovaisia kun syyttävät viattomia lapsia näiden karmeista kohtaloista. Tämä johti minut sanomaan että "entä sitten". Rakentava asenne tähän "omaan syyhyn" on se että unohdetaan heidän vastuunsa asiasta ja autetaan heitä. Tämän vuoksi sanoin myös että kysymyksesi oli tietyssä mielessä turha.
        Aina ei onnistu selittämään asioita niin että jokainen ymmärtää.

        Toisaalta jos katsotte harjoituksia sieltä harjoituskirjan alkupuolelta, niin tulee esille sekin ettei ole yhdentekevää mitä ajattelemme. Se vakuttaa myös siihen mitä muut kokevat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7060
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2741
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2313
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      87
      1996
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      14
      1717
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1515
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1397
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1361
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1298
    Aihe