Elikkäs..ajattelin tehdä pienen prinsessamme ristiäisiin yhden kinuskikakun ja yhden vähän isomman kermakakun(vieraita tulossa noin 30!)Nyt mietinki et millä ihmeellä pursotan kerman kinuskikakun reunoille kauniisti,kun ei ole pursotinta..mistä niitä saa ja mitä maksaa?tai voiko sen korvata jollain kotikonstein(joskus kuullu jotain pakastinpussista..).Toinen mitä mietin,et millanen kermakakku ois tarpeeks söpö meidän neitille;)onko kellään hyviä ideoita?Itse ajattelin että tekisin "reunoille" kukkia ananaksen ja kiwin viipaleista ja keskelle ehkä kolme vaal.pun.syötävää ruusua..?Tiedä sitten mitä siitä tulee..Jostain luin myös että kerman sekaan kannattas sekottaa tomusokeria..miksi?missä vaiheessa ja paljonko?ristiäiset on 13.8!olkaa kilttejä ja auttakaa..olen niin rähmäkäpälä ja kuitenkin haluan yrittää tehdä kaiken itse,onhan kyseessä niin ihana ja ikimuistoinen juhla! :o)
kakuista..
16
16193
Vastaukset
- idea
Osta pursotin, sellaisen löydät tavallisesta päivittäistavarakaupasta tai ainakin vähän isommasta kaupasta. Hinta ei päätä huimaa, muutamalla eurolla saat sopivan. Muistathan laittaa ensin kinuskin, annat sen jäähtyä ja sen jälkeen vasta kermat reunoille.
Apteekissa myydään kaikenvärisiä karamellivärejä, esim. vaaleanpunainen voisi olla pikkuneidillenne kiva. Vatkaat vain kerman tavalliseen tapaan ja sekoitat kerman joukkoon vähän tätä karamelliväriä. Oiken ja haluamasi sävyn saat kun laitat vähän kerrallaan ja sitä ei todellakaan tarvi paljon. Huomaat kyllä.
Mielestäni nuo ruusutkin ovat hieno idea, koristavat kauniisti "sankarin" kakkua. Koristele mielummin liian vähän kuin liian paljon, turhan täyteen koristeltu kakku ei ole mielestäni yhtä näyttävä kuin sellainen missä on muuta kaunis yksityiskohta. Mutta tee toki makusi mukaan :).
Itse en ole koskaan laittanut tomusokeri kerman sekaan, vaikka olen monen monta kakkua vääntänytkin. Kuvittelisin että sillä menetelmällä kakusta tulee ylimakea.
Itse teen kakun aina edellisenä iltana valmiiksi, mutta laita marsipaaniruusut koristeeksi vasta ennen näytteille laittoa, sillä marsipaanilla on taipumus vettyä jääkaapissa seisoessaan. Mieleen tulee vielä, että voithan raastaa vähän esim. suklaata ja "heitellä" sitä kakun reunoille jos haluat, tai paahda mantelilastuja hetki uunissa leivinpaperin päällä. Niiden kanssa saa olla tarkkana etteivät pala, ovat valmiita kun saavat aavistuksen väriä.
Oman lapseni ristiäisistä tuli mieleen, että muistathan tarkistaa onko joku ristiäisvieraista allerginen vehnäjauhoille, silloin voit tehdä myös pienen gluteenittoman täytekakun tai vaihtoehtoisesti koko ristiäiskakun gluteenittomista jauhoista. Meillä ei tätä otettu huomioon ja yksi tärkeä vieras jäi ilman kahvikakkuja :(.
Tässä nyt muutama vinkki sinulle. Mukavaa ristiäistenodotusta ja onnea pikkuiselle!!!- *kokki kolmonen*
toi kuulosti tosi hyvältä!vaaleenpunasta kermaa:b Mutta saako sitä todellakin apteekista??aika jännää..ai se pursotin ei sen kalliimpi sitten oo..ostampa sit semmosen..juu oon kyl ennen tehnyt kinuskikakkuja,tuo kermareunus on vaan ylimääräsenä lisänä mulle uus juttu:) mitä sä sit suosittelisit,jos laittas vaal.pun.kerman kans ne ruusut ja suklaaraastetta,niin mitä sisälle et kakku on tarpeeksi maukas..oon ite käyttäny aina ananas-tai sokerilientä kostutukseen ja täytteeksi banaanimössöä ja mansikkahilloa..sopivatkohan nuo sitten yhteen?minkä verran suosittelisit sitä suklaata?oisko joku sentin tai kahden paksuinen "rengas"kiertämässä kakun reunaa?
- eka vastaaja
*kokki kolmonen* kirjoitti:
toi kuulosti tosi hyvältä!vaaleenpunasta kermaa:b Mutta saako sitä todellakin apteekista??aika jännää..ai se pursotin ei sen kalliimpi sitten oo..ostampa sit semmosen..juu oon kyl ennen tehnyt kinuskikakkuja,tuo kermareunus on vaan ylimääräsenä lisänä mulle uus juttu:) mitä sä sit suosittelisit,jos laittas vaal.pun.kerman kans ne ruusut ja suklaaraastetta,niin mitä sisälle et kakku on tarpeeksi maukas..oon ite käyttäny aina ananas-tai sokerilientä kostutukseen ja täytteeksi banaanimössöä ja mansikkahilloa..sopivatkohan nuo sitten yhteen?minkä verran suosittelisit sitä suklaata?oisko joku sentin tai kahden paksuinen "rengas"kiertämässä kakun reunaa?
Kyllä, apteekista saat karamelliväriä, tarkista vielä ajoissa että juuri haluamaasi väriä on sillä hetkellä saatavilla. Säilyvyyden kanssa ei ole ongelmia. Kakun täytteeksi voit laittaa lähes mitä haluat, banaani ja mansikka kuulostaa ihan hyvältä. Suklaata et raastamiseen kauheasti tarvi, osta vaikka yksi levy, raastat sen verran kuin tarvit (heittelet sen verran kuin haluat, näet kyllä milloin suklaa "erottuu" mielestäsi sopivasti reunoilla) ja loput vaikka herkuttelet itse :). Itse heittelen koko reunan leveydeltä sinne tänne, eikä sitä niin paljoa mielestäni tarvi olla. Ja tosiaan, jos jostain syystä apteekista on vaaleanpunainen karamelliväri loppu, kaupasta löydät valmista vaaleanpunaista kermaa, hintaa en tiedä koska en ole sitä itse koskaan käyttänyt. Onnistut kyllä!!!
- 5 x mammeli
*kokki kolmonen* kirjoitti:
Heips!
Meillä on pikku-ukon ristiäiset lauantaina ja kakkuun tulee täytteeksi mansikkaa ja vaniliatuorejuustoa, nam, ei liian makeaa, mutta tosi hyvää.
Ja sitten teen voikkakakun, joka on tosi helppo tehdä, ja omasta mielestäni tulee halvemmaksi kuin voileivät, ja tietysti vielä helpon ja tosi hyvän kinkkujuustopiiraan, josta jopa meidän ronkelit isot muksutkun pitävät. - mamma
5 x mammeli kirjoitti:
Heips!
Meillä on pikku-ukon ristiäiset lauantaina ja kakkuun tulee täytteeksi mansikkaa ja vaniliatuorejuustoa, nam, ei liian makeaa, mutta tosi hyvää.
Ja sitten teen voikkakakun, joka on tosi helppo tehdä, ja omasta mielestäni tulee halvemmaksi kuin voileivät, ja tietysti vielä helpon ja tosi hyvän kinkkujuustopiiraan, josta jopa meidän ronkelit isot muksutkun pitävät.Laitoitko mansikoiden kanssa vaniljatuorejuustoa "ihan siltään", ei siis makeutettuna tms...?Ja tahtoisin kovasti saada hyvän suolaisen piirakan ohjeen jonka joku on hyväksi kokenut, joten jos vielä huomaat tämän viestin, olisitko kiltti ja laittaisit kinkkujuustopiiraan ohjeen tänne...
- Mamma
mamma kirjoitti:
Laitoitko mansikoiden kanssa vaniljatuorejuustoa "ihan siltään", ei siis makeutettuna tms...?Ja tahtoisin kovasti saada hyvän suolaisen piirakan ohjeen jonka joku on hyväksi kokenut, joten jos vielä huomaat tämän viestin, olisitko kiltti ja laittaisit kinkkujuustopiiraan ohjeen tänne...
Heips!
Tuo mainitsemani kinkkujuustopiirakka on tosiaan ihan "sikahyvää". Itse aina malttamattomana kuolaan uunin vieressä kun vartun sen valmistumista.. =) Eli ohje seuraavaksi:
125g markkista (tai 1,24 dl juoks.markkista)
2,5 dl vehnäjauhoja
1/4 tl suolaa
1 dl juustoraastetta( mozzarellahyvää,kaikki
käy)
1/2 dl vettä
TÄYTE:
1 prk kermaviiliä
tippa maitoa ( en aina laita )
juustoraastetta, laitan pussin lopun
3 munaa
kinkkua, laitan monesti koko pussin, puoletkin
käy)
1. Sekoita jauhot, joissa suola ja markkis puuhaarukalla tms. sekoittimella. Laita uuni lämpiämään 200'c.
2. Lisää juurtoraaste ja vesi, sekoita seos niin, että siitä tulee sellaista vaaleaa
3. Laita taikina reunalliseen, pyöreään tai kulmikkaaseen uunivuokaan, jota EI tarvi voidella,taputtele taikinaa myös reunoille ja laita uuniin 10:ksi minuutiksi
pohjan paistuessa tee täyte, eli
1. sekoita kermaviili ja munat tasaiseksi
2. lisää kinkut, juustoraaste ja jos haluat, maito, max. 1/2 dl, sekoita kaikki tasaiseksi seokseksi, ota paistunut pohja pois uunista, lisää siihen täyte ja laita piirakka takaisin uuniin vielä 20:ksi minuutiksi tasalämpöön, ja kun piiras on ollut tuon ajan uunissa, vaihda vielä niin, että paistat pohjaa 5 min.
Ja sitten ei kun syömään. Se on hyvää.
Kantsii antaa piirakan hetken vetäytyä, jotta siitä tulee hieman kiinteämpää, mutta jos et malta odottaa, kuten minä, käy heti kimppuun!! =)
Olen tehnyt samaa piirakkaa myös miehen lemppariversiona, täytteeksi sieniä ja sipulia, tai kevennettynä, vihanneksilla, eli täytteeksi käy mikä vain.
Toivottavasti pidät piirakasta. Mun on varmaan pakko tehdä sellainen huomena, rupesi kyllä tekemään sitä mieli.. =) - 5 x mammeli
Mamma kirjoitti:
Heips!
Tuo mainitsemani kinkkujuustopiirakka on tosiaan ihan "sikahyvää". Itse aina malttamattomana kuolaan uunin vieressä kun vartun sen valmistumista.. =) Eli ohje seuraavaksi:
125g markkista (tai 1,24 dl juoks.markkista)
2,5 dl vehnäjauhoja
1/4 tl suolaa
1 dl juustoraastetta( mozzarellahyvää,kaikki
käy)
1/2 dl vettä
TÄYTE:
1 prk kermaviiliä
tippa maitoa ( en aina laita )
juustoraastetta, laitan pussin lopun
3 munaa
kinkkua, laitan monesti koko pussin, puoletkin
käy)
1. Sekoita jauhot, joissa suola ja markkis puuhaarukalla tms. sekoittimella. Laita uuni lämpiämään 200'c.
2. Lisää juurtoraaste ja vesi, sekoita seos niin, että siitä tulee sellaista vaaleaa
3. Laita taikina reunalliseen, pyöreään tai kulmikkaaseen uunivuokaan, jota EI tarvi voidella,taputtele taikinaa myös reunoille ja laita uuniin 10:ksi minuutiksi
pohjan paistuessa tee täyte, eli
1. sekoita kermaviili ja munat tasaiseksi
2. lisää kinkut, juustoraaste ja jos haluat, maito, max. 1/2 dl, sekoita kaikki tasaiseksi seokseksi, ota paistunut pohja pois uunista, lisää siihen täyte ja laita piirakka takaisin uuniin vielä 20:ksi minuutiksi tasalämpöön, ja kun piiras on ollut tuon ajan uunissa, vaihda vielä niin, että paistat pohjaa 5 min.
Ja sitten ei kun syömään. Se on hyvää.
Kantsii antaa piirakan hetken vetäytyä, jotta siitä tulee hieman kiinteämpää, mutta jos et malta odottaa, kuten minä, käy heti kimppuun!! =)
Olen tehnyt samaa piirakkaa myös miehen lemppariversiona, täytteeksi sieniä ja sipulia, tai kevennettynä, vihanneksilla, eli täytteeksi käy mikä vain.
Toivottavasti pidät piirakasta. Mun on varmaan pakko tehdä sellainen huomena, rupesi kyllä tekemään sitä mieli.. =)Katsoppas kun mammaksi ittenikin tituleerasin, menin kait reseptiä kirjoittaessani sekaisin, eli hyvää piirakkahetkeä,
t. 5 x mammeli - mamma
5 x mammeli kirjoitti:
Katsoppas kun mammaksi ittenikin tituleerasin, menin kait reseptiä kirjoittaessani sekaisin, eli hyvää piirakkahetkeä,
t. 5 x mammeliHei!kiitos kovasti reseptistä, täytyypi kokeilla pian!kauniita loppukesän päiviä...
- 5 x mammeli
mamma kirjoitti:
Hei!kiitos kovasti reseptistä, täytyypi kokeilla pian!kauniita loppukesän päiviä...
Eipä kestä. Kannattaa tosiaan tehdä, se on erittäin hyvää.
Mukavaa loppukesän aikaa myös sinulle!! - Tuleva_äiti
eka vastaaja kirjoitti:
Kyllä, apteekista saat karamelliväriä, tarkista vielä ajoissa että juuri haluamaasi väriä on sillä hetkellä saatavilla. Säilyvyyden kanssa ei ole ongelmia. Kakun täytteeksi voit laittaa lähes mitä haluat, banaani ja mansikka kuulostaa ihan hyvältä. Suklaata et raastamiseen kauheasti tarvi, osta vaikka yksi levy, raastat sen verran kuin tarvit (heittelet sen verran kuin haluat, näet kyllä milloin suklaa "erottuu" mielestäsi sopivasti reunoilla) ja loput vaikka herkuttelet itse :). Itse heittelen koko reunan leveydeltä sinne tänne, eikä sitä niin paljoa mielestäni tarvi olla. Ja tosiaan, jos jostain syystä apteekista on vaaleanpunainen karamelliväri loppu, kaupasta löydät valmista vaaleanpunaista kermaa, hintaa en tiedä koska en ole sitä itse koskaan käyttänyt. Onnistut kyllä!!!
Karamelliväriä myydään apteekin lisäksi myös hyvinvarustetuissa tavarataloissa. Koskaan en ole kyseistä ainetta apteekista hakenut, mutta usemman sellaisen pullon Prisman kassalla maksanut.
Jos siis isoihin kauppoihin on mahdollisuus mennä, niin onnistuu ihan ruokaostosten yhteydessä värinkin hankkiminen.
- Herkkusuu
Kaupasta saa myös mansikanmakuista kermaa,joka on vaaleanpunaista! :))
- lisää.
Hei ole jo hiukan varttunempi äiti mutta haluaisin antaa muutaman neuvon.
-Kinuskin alle kannattaa sivellä hiukan nmarnelaadia jottei kinuski imeydu kakkuun. Älä myöskään vatkaa kinuskia ettei siihen tule kuplia.
-Pursotin terät eli tyllat on hyviä pursottamiseen. Osta myös kunnon pursotinpussi.
-Varaa kuitenkin kermavaahtoa tarpeeksi ja harjoittele esim. kulhon pohjalle ensin pursottamista.
-Karamelliväriä laitetaan todellakin tosivähän lusikan kärjellä.
- Valeanpunaista saat myös esim. kirsikkaliemellä värjäämällä.
- Nyt on paras marjasesonki meneillään joten kannattaa käyttää hyväksi sesonkia. Myös mansikanlehtiä tai viinimarjanlehtiä voit käyttää koristeluun.
- Mansikalle voi joku olla allerkinen joten vadelma on parempi vaihtoehto.
- Suklaalastuja saat huoneenlämpöisestä lövystä perunankuorimaveitsellä tai juustohöylällä.
- Tähänaikaan vuodesta voit käyttää aitoja kukkia. ruusuja, krassia, orvokkeja jne.
- Jos viinimarjat on jo kypsiä juhlien aikaan voit valita esim punaisia terttuja ja tehdä kermasta ruusukkeita joiden päältä tertut "valuvat" alas, reunoille pari rerttua/kermaruusuke.
- Laita koristeet paikoilleen vasta viime tinkaan.
- Samoja kukkia voi käyttä myös esim katteissa kahvikupin reunassa tai kahvikupinkorvassa.
Vain mielikuvitus asettaa rajoja.
Muuten, karamelliväriä saa myös ruokakaupoista.
Itse en henkilökohtausesti värjäisi kermaa vaan koristelisin vain kakun tytölle sopivakksi. Kauniita vaal.pun karamellejakin on myynnissä ja erilaisia nomparelleja.
Hyviä juhlia ja Onnea Teille.
Lopuksi muista että vähän on tyylikästä.- kakkuun
Minä laitan aitoja ruusuja/muita kukkia kakun päälle. Ovat todella kauniita ! Katkaiset vaan ruusun sopivan kokoiseksi, kiedot varren folioon ja tökkäät kakkuun ! Ruusuja on monen värisiä ja nyt ne ovat vielä edullisia.
- Elli
Meillä oli kanssa 30vierasta ja tehtiin yksi iso kaksikerroksinen kakku, jossa oli täyte tuoreista mansikoista ja banaaneista ja koristeenakin oli mansikoita ja nimi kirjoitettiin kakun päälle jollain vaaleanpunaisella "töhnällä". Pursotinpussi päät-settejä saa ainakin citymarketista edullisesti ja niitä elintarvikevärejä on ainakin Prismassa. Siellä on muutenkin hyvä valikoima kaikenlaista kakun päälle. Meillä oli muuten keskellä kakkua sellainen haikara vauva koriste. Oli hieno kakku ja maukas! Lisäksi tarjottiin kahta erilaista voileipäkakkua, cocktailpiirakoita, pullaa ja keksejä. Kaikki tehtiin itse ja hyvin onnistui, vaikka meinasi kiire tulla, kun vasta aamulla koristeltiin kakku ja voileipäkakut:)
- vaimo
Hei!
Pari vinkkiä pursotettavan kermavaahdon tekoon. Tavallinen vaahto on aika vetelää pursottamiseen. Rahka-kermavaahto on parempaa siihen. Vatkaa 2 dl kermaa 2 tl tomusokeria (tavallinenkin käy) hyväksi vaahdoksi ja sekoita siihen purkki rahkaa & lisää tomusokeria maun mukaan.
Toinen keino saada hyvää ja kestävää kermavaahtoa on lisätä kermavaahtoon liivatetta.
Liota liivatteet (esim. 1/2 tl jauhetta 2rkl vettä) ja sulata ne. Vatkaa sitten kermavaahto ja lisää jäähtynyt liivateliemi vaahtoon nauhana vatkaten. (jos liivate ehti jämähtää, lämmitä uudestaan) Nosta vähäksi aikaa jääkaappiin ennen pursottamista.
Pursottaminen käy näppärästi pakastinpussillakin kunhan on tyllat (pursotin terät) eikä tarvi pussia tiskailla.
Näin marjaaikana saa kauniin kakun latomalla kylmiä majoja päälle (jäiset marjatkin käy)ja sivelemällä mehukiilteellä. (Mehua & liivatetta tai mehua ja hyytelösokeria)Hyytelösokeripaketissa on ohjeet.
Kiilteen käyttöä kannataa harjoitella etukäteen, se on näppärää ja nopeaa kun sen osaa. - oli kakku
Meilä oli kakku tytön ristiäisissä tavallinen kermakakku ja sen päällä iso koriste, jossa tyttövauva makaa mahallaan, siinä oli vähän sellaista "hörhellystäkin". Kermalla oli pursotettu reunat kauniiksi. Eikä sitten muuta koristetta ollutkaan.
Kun tuo koriste oli sen verran iso, niin kakku oli todella kaunis kaikessa yksinkertaisuudessaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 664195
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463969Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363482Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162893Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342719En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142522Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102134IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121226Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451157- 801006