Isänmaa,

tyytteli

mitä se merkitsee ja millaisia ajatuksia ja tunteita se herättää?

27

1483

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TR.maalariN

On juuret ja kulttuuritausta josta ponnistaa ja kurottautua maailmankansalaiseksi.

Olen sodanjälkeisen sukupolven kasvatti. Lapsuudessani oli paljon asioita, sodanaikaisia ja -jälkeisiä asioita, joista tabuina vaiettiin ja katse oli suunnattu, vain tulevaisuuteen.

Isänmaallisuuteen liittyi aikuisten mielissä ristitiitaisia tunteita. Lapset kasvatettiin kaikenlaisesta ääriajattelusta eristettyinä ja
      arvoina painotettiin yksilön omia ponnisteluja: koulutusta, sivistystä, kansainvälistymistä ja sen mukanaan tuomaa rahaa ja valtaa.

Oman maan kulttuuri arvotettiin takapajuiseksi. Jopa ruokakulttuurissa keskityttiin kansainvälistymiseen. Minun aikanani on kauppoihin tulleet marmeladit, paahtoleivät, cornflakesit, einekset, pitsat jne...

Jollain tapaa, 60-luvulla syntyneistä on isänmaallisten tunteiden suhteen tullut ...väliinputoajasukupolvi, luulen.

Omat lapseni ovat huomattavasti tietoisempia suomalaisuudestaan ja isänmaastaan. Heille sotaveteraanit ovat suuria sankareita. Verenperintöön liittyy nykynuorison mielessä eksotiikkaa. Ajatelkaapa vaikka ilmiönä Lauri Tähkää ja Elonkerjuuorkesteria, jussipaitakulttuuria rock -kulttuurina, tai niskalaukauksen lauluja joita nuoriso kuuntelee sankaritarinoina. Minun ikäpolvelleni noista samoista asioista puhuttiin vähätellen ja häpeillen.

Voisi siis ajatella, että koska vanhempani ja yhteiskunta jossa vartuin, olivat isänmaallisuutensa kanssa kahtiajakosen ristiriitaisia, on minusta kasvanut isänmaaidentiteettini suhteen epävarma, enkä oikeastaan tiedä, mitä isänmaallisuus ja isänmaa on?

• ellumari

on useimmille vanhemmille suomalaisille tärkeä ja erittäin arvokas asia, sillä se ei ole selviö, vaan taistellen ja puolustaen hankittu ja ylläpidetty, vaatien raskaan uhrin sotiemme muodossa. Luulenkin, että esimerkiksi ruotsalaiset eivät ole paljoakaan ajatelleet koko asiaa, isänmaata, tai isänmaallisuutta.
        Jotenkin kyllä joskus näyttää, että suomalaisten asennoituminen isänmaahansa ja isänmaallisuuteen on ambivalentti - koetaan voimakasta kansallista itsetuntoa, mutta toisaalta alemmudentunnetta vanhojen eurooppalaisten kulttuurikansajen rinnalla.
        Kuitenkin uskon, että suomalaiset arvostavat isänmaataan eniten kaikista Euroopan kansoista, ranskalaisia ehkä lukuunottamatta.
        Itse olen hyvin isänmaallinen, enkä kuitenkaan osaa perustella sitä vain muutamalla lauseella. Luulen että joku toinen samanlainen voi ymmärtää sen.
        Sanoisinkohan edesmenneen jalkaväenkenraali Adolf Ehrnroothin sanoin ."Tämä maa on puolustamisen arvoinen."

• tyytteli

Omassa lapsuudessani kasvoin isänmaallisuuteen sodan kokeneiden isovanhempieni kertomusten kautta. Tiesin paremminkin tunteella mitä isänmaa tarkoittaa ja koin lapsen ylpeyttä omasta isänmaasta, jonka suomalaiset olivat sodassa voittaneet ja saaneet säilyttää itsenäisyyden.

Minulle isänmaa merkitsee hyvinkin paljon ja luulen että vanhemmille ihmisille vieläkin enemmän. Omilla vanhemmillani on sota-ajasta hataria muistikuvia koska he olivat silloin alle kouluikäisiä lapsia. Muistikuvat liittyivät yöllisiin pommituksiin ja pelon ja epävarmuuden ilmapiirin tiedostamiseen vaikkei lasten kuullen asioista silloin puhuttu.

Ehkä kasvuympäristö tekijöillä on oma osuutensa miten eri tavalla eri asiota painotetaan, itse kasvoin maaseudulla jossa yhteisön hyvinvointi vielä siihen aikaa oli tärkeämpää kuin yksilön.

Minun mielestäni jos vertaa 60-luvulla syntyneitä 80-90 luvulla syntyneisiin, 60-luvulla syntyneillä on selkeämpi käsitys isänmaasta mitä se on ja mitä se syvällisemmin tarkoittaa. Ehkä se on niin että isänmaa on nykyisin itsestään selvyys, se on ja sen eteen ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin asepalveluksen suorittaminen. Syvällisemmän merkityksen isänmaasta varmasti selvimmin käsittävät ne jotka sen eteen ovat joutuneen taistelemaan ja maksaneet kalliin hinnan.

Omalta tyttäreltäni (13v) kyselin mitä sana isänmaa tuo mieleen tyttäreni sanoi, että se tuo mieleen suomen maan, metsät ja viljapellot, sen ihmeemmin hän ei osannut asiaa selittää. Siinäpä onkin haastetta minkälaisen henkisen perinnön jätän lapsilleni isänmaasta. Voiko juurtuminen isänmaahan tapahtua itsestään kun nykyisin kansainvälistymistä painotetaan?

• shahid

minu mielestä suomipoika esittää isänmaa ustavaa. ei lainkaa tykkaa suomesta. se haluaa pojes suomesta kun suomi kallis ja naiset lihava. suomipoika tukkaa tumma tyttö turkissa. turkkissa tyttö osaa leipoa hyvä pulla. turki poikat tykkää oma maa. sialla hyvä asustaa ja ei tehdä töitä olla vaa. turkki tosi hyvä maa.

• Miksi ja miksi

Minulla on pelkkiä positiivisia kokemuksia maahanmuuttajista. Miksi heistä täytyy tedä pilaa.

Jos haluaa pilkata turkkilaisia, niin sopisi edes keksiä turkkilainen nimi tuollaiseen viestiin.

• Maalaismies*

Isänmaan merkityksestä ihmiselle kertoo mielestäni parhaiten eräissä maissa vieläkin oleva sanktiomuoto, maastakarkoitus. Se on kova rangaistus.

Ihminen on siitä merkillinen - ihan kuten mikä hyvänsä eläin, että se kaipaa syntymäseutuaan, olkoon se melkein millainen hyvänsä. Varsinkin, jos lapsuuteen liittyy lämpimiä muistoja, köyhyyskään ei karkoita isänmaan rakkautta.

Monet kuuluisuudet, jotka ovat ulkomailla raivanneet olemassaolonsa oikeuden olla siellä, palaavat aikanaan takaisin Suomeen. Heillä on kanttia palata. Kaikille se ei ole mahdollista. On tullut monenlaisia siteitä ja esteitä, ei vähiten taloudellisia.

"Laps´Suomen, ällös vaihda pois, sun maatas ihanaa", kuullostaa ehkä joidenkin korvissa edesmenneeltä pehmoilulta. Sanonpa teille, että siinä ovet kestävät säkeet.

Minä olen opiskellut ja työskennellyt ulkomailla, saanut sieltä paljon hienoja asioita, mutta Suomi on isänmaani. Tänne olen palannut ja tänne jään, mikäli se minusta on kiinni.

• tyytteli

muistan kuinka noita lauluja opeteltiin itsenäisyysjuhlia varten, niitä on muitakin samantapaisia.

Suomalaisuus ja isänmaa tulee mieleen myös tilaisuuksista jossa suomen lippu kohotetaan salkoon ja soitetaan Maamme laulua, esim. F-ykkösissä Kimi, tai joku muu urheilussa pärjännyt suomalainen urheilija nousee korkeimmlle korokkeelle, silloin ainakin on helppoa tuntea ylpeyttä suomalaisuudesta.

• zakzak

Vaikka osaan muitakin kieliä, ja voisin asua sen puolesta pysyvästikin ulkomailla, niin en voisi kestää ympäristöä ilman suomen kieltä.

Jossakin ketjussa sanottiin, että suomi on alkeellista. Se on täyttä roskaa. Suomen kielihän on ilmaisuvoimaisempi kuin useimmat Euroopan kielet. Englanti on aivan lällärikieli, vaikka siinä on enemmän sanoja kuin missään muussa kielessä.

Suomen maa, luonto, elämäntapa, jatkuva vilkuilu itään, turvallisuus, hyvä elämä, pysyvyys, sinnikkyys. -> Ajatella, että me olemme olemassa itsenäisenä maana! Kyllä suomalaiset oikeasti ovat sitkeää kansaa. Meitä eivät jyränneet ruotsalaiset eikä Venäjä, vaikka ne 1800-luvun lopulla yhdistivät voimansa suomalaisia vastaan. Meitä ei jyrännyt Neuvostoliittokaan, vaikka suomettuminen oli tosiasia. - Hullunkurisinta kaikessa oli, että ennen NL:n romahtamista kaiken maailman povarieukot ennustivat sen kaatumista! Kukaan ei tietenkään uskonut, ennen kuin se sitten tapahtui.

• korp.k

Hyvään kirjoitukseen liittyen, sinulta zakzak suomalaisuutta kansana
        ja suomalaisia ihmisinä ylistävä kannanotto.

Itse menin virran mukana "mitäs menivät sinne" tyyliin, mutta poikavuosien
        jälkeen silmäni avautuivat.

Olemme hieno, innovatiivinen kansa, sisukkaita upertajia.
        Nuorisoakin pidin hulttiojoukkona.
        Nyt tutkimuksetkin vahvistavat tarkistetut käsitykseni. Meillä on enemmän hienoja nuoria ihmisiä enemmän kuin koskaan.

Toki jokaisessa sukupolvessa on mätämunansa.

Olen myös ylpeä suomalaisuudestani!

• Luin viestiketjua ja ihmettelin onko huonompaa ja parempaa isänmaallisuutta, eikö isänmaa olekaan kaikille tärkeä.

Arvostan itsenäisyyttä ja sen taanneita veteraaneja yli kaiken. Isänmaallisuutta ei nykyään voi kunnolla mitatakaan kuin ylisanoilla. Isänmaallisia tekoja on vähän ja osa teoista jopa epäsellaisia.

Olen syntyjäni ruotsalaisseudulta ja isänikin äidin kieli (mikä kumma ilmaisu) oli ruotsi.

Minunkin äidin kieleni on suomi ja sillä olen myös suorittanut vähäiset opiskeluni. Vaikka puhunkin ruotsia ja englantia ja hätätilassa pikkusen muita kieliä, osaan ajatella vain suomeksi. Näin äidin kieli eroaa opituista.

Haluan toimia niin suomalaisena, että muutkin voisivat meitä arvostaa.

Muitten kansojen ja kielten aliaarvioimisella ei voida odottaa arvostusta suomalaisuudelle.

Ei ole venäjän- tai ruotsin kielen vika, että meitä on huonosti kohdeltu. Ryssittelyt ja hurrittelut ovat tältä pohjalat asiattomia.

Minä, Ruuneperi, olen se, joka on pitänyt suomea kehittymättömänä. Perusteena on kirjakielen liian varhainén kehittäminen.

Suomi on rikas synonyymeiltään mutta sillä ei voida esimerkiksi ilmaista sukupuolta kuten muissa kielissä.

Ei maailmankieli, nimeltä englanti, voi olla mikään lällärikieli.

Maailmalla yritän toimia ja käyttäytyä niin, että aina voin sanoa olevani maasta nimeltä Suomi.

Eiköhän edellinenkin ole vähän isänmaallista.

• Ansku

taistelemassa tämän maan itsenäisyydestä, haavoittunut vaikeasti, hän on ollut rikkinäisenä, mutta innokkaana rakentamassa tätä maata, elää vielä että voimme osoittaa kiitollisuuttamme hänelle isänmaastamme.
      Minulle isänmaa on arvokkainta mitä olen saanut syntymälahjaksi.

• ellumari

myöskin koko sodan ajan etulinjassa,Selvisi hengissä, mutta haavoittui lievästi.
        Kunnioitan sotiemme veteraaneja enemmän kuin ketään muuta ihmisryhmä. He kaikkensa antaneet, ovat olleet hiljainen ihmisryhmä, jotka todela olisivat ansainnet enemmäm valtiovallan taholta.
        Saavathan nykyäaänkin huipuurheilijat talon ja paljon muita lahjoja, miksi veteraaniasia oli nin kauan poissa ihmisten
        tietoisudesta.Meillä on siskoni kanssa Virossa pariskunta, joille vieme runsaasti avustusta noin kerran kuukaudessa.Virolaiset sotaveteraaniveljet sanovat, etteivät ole koskaan katuneet, että tulivat vapaaehtoisesti auttamaan Sumea noina kohtalon vuosina.

• paljon.
      Juureni on sen arkipäivässä,mikä on ollut työtä ja ahkerointia,sukupolvien ajan ja jatkuu.

Vapautta,rauhallista elämän toteuttusta,kaunista puhdasta luontoa,kirkasta taivasta ,järviä,ruokaa joka myös on terveellistä ja puhdasta.
      Itsenäisyyttä,oikeutta sanoa ja tehdä,maamme lakien mukaisia tehtäviä.

Usein katsellessani järven tyyntä pintaa,valkoisia hankija ja tummaa tähtitaivasta,onnellisena huokaan, jospa ymmärtäisimme mikä rikkaus tämä kotimaa,isänmaa,
      maa nimeltä Suomi on meille.
      Kuinka paljosta olemme kiitollisia niille miehille ja naisille,jotka tämän meille uhrauksin saavuttivat.

• särkikala

olleet pienemmät jos emme olisi ottaneet sen suuren loikan rajan yli. Olisimme vain puolustaneet rajamme kun siihen asti olimme tulleet.

• tyytteli

mitä kirjoitit tuli mieleen Jukka Kuoppamäen laulu Sininen ja Valkoinen.

• särkikala kirjoitti:

olleet pienemmät jos emme olisi ottaneet sen suuren loikan rajan yli. Olisimme vain puolustaneet rajamme kun siihen asti olimme tulleet.

eivät enää auta.
        Kai sinäkin olet sitä
        mieltä,että uhraukset mitä tehtiin,ovat taanneet meille kaiken tämän hyvän,mitä nyt koemme.

Jälkiviisaus tahtoo olla aina sitä parhainta viisautta.
        Vaikeita aikoja oli päätöksen tekijöillä,ja vaikeaa oli niin monilla sodan jalkoihin joutuneilla,uhrauksia jouduttiin tekemään ja vähiten ei ne ,jotka nurmen alla nukkuvat.

• särkikala
        SkillaN kirjoitti:

eivät enää auta.
        Kai sinäkin olet sitä
        mieltä,että uhraukset mitä tehtiin,ovat taanneet meille kaiken tämän hyvän,mitä nyt koemme.

Jälkiviisaus tahtoo olla aina sitä parhainta viisautta.
        Vaikeita aikoja oli päätöksen tekijöillä,ja vaikeaa oli niin monilla sodan jalkoihin joutuneilla,uhrauksia jouduttiin tekemään ja vähiten ei ne ,jotka nurmen alla nukkuvat.

samaa mieltä kanssasi muuten, mutta ehkä emme olisi tarvinneet luopua niin paljosta jos olisimme pysähtyneet omalle rajalle emmekä yrittäneet tehdä sitä "Suur-Suomea"!? Tästä asiasta voidaan tietysti olla monta mieltä. Kaliperi vastasi tähän kysymykseeni näin:
        "Kaliperin vastaus
        Kirjoittanut: Kaliper 15.7.2005 klo 10.26 jota minä olen miettinyt ja pohtinut monen kanssa, mutta minun mielestäni (joka en tunne laajoja taustoja asiassa) olisin lopettanut etenemisen vanhalle rajalle! Kysyin kerran eräältä Marskin ritarilta tätä samaa asiaa, niin hän kertoi, että meidän on helpompi puolustaa maata kun on pidempi matka rajalla takaisin. Tein kyllä tyhmästi kun jatkoin keskustelua ja sanoin: miksi sitten tulimme takaisin 2-viikossa!
        Olisimme voineet varustaa entiselle rajalle paremmat puolustusasemat mutta nyt oli olemattomat linjat esim. Aunuksessa ja Karjalan kannaksella Voihan olla, että saksalaisilla oli valtit käsissä kun meillä ei ollut elintarvikkeita.
        Kiitos jälleen Sinulle asiallisesta kysymyksestäsi, tervehtien
        Kaliper"
        Mitä siitä sanot? Kaliper on minusta viisas ihminen!
        tv: särkikala

• särkikala kirjoitti:

samaa mieltä kanssasi muuten, mutta ehkä emme olisi tarvinneet luopua niin paljosta jos olisimme pysähtyneet omalle rajalle emmekä yrittäneet tehdä sitä "Suur-Suomea"!? Tästä asiasta voidaan tietysti olla monta mieltä. Kaliperi vastasi tähän kysymykseeni näin:
        "Kaliperin vastaus
        Kirjoittanut: Kaliper 15.7.2005 klo 10.26 jota minä olen miettinyt ja pohtinut monen kanssa, mutta minun mielestäni (joka en tunne laajoja taustoja asiassa) olisin lopettanut etenemisen vanhalle rajalle! Kysyin kerran eräältä Marskin ritarilta tätä samaa asiaa, niin hän kertoi, että meidän on helpompi puolustaa maata kun on pidempi matka rajalla takaisin. Tein kyllä tyhmästi kun jatkoin keskustelua ja sanoin: miksi sitten tulimme takaisin 2-viikossa!
        Olisimme voineet varustaa entiselle rajalle paremmat puolustusasemat mutta nyt oli olemattomat linjat esim. Aunuksessa ja Karjalan kannaksella Voihan olla, että saksalaisilla oli valtit käsissä kun meillä ei ollut elintarvikkeita.
        Kiitos jälleen Sinulle asiallisesta kysymyksestäsi, tervehtien
        Kaliper"
        Mitä siitä sanot? Kaliper on minusta viisas ihminen!
        tv: särkikala

on viisas ihminen ja moni muukin.
        Minä olen hyvin heikko tämän sotahistorian tuntija,olin vähän toisella vuodella ,kun sota syttyi ja sen loputtu aloittelin alakoulussa.
        Siis omakohtaisia kokemuksia ja sen ajan tietoja en omaa.
        Kuultuun kaikki tietämäni perustuu ja"suursuomea" sitä kai yltiöpäisesti lähdettiin tekemään,toisin kävi,pienentivät.
        Sotakorvaukset kunnialla suoritimme ja maamme itsenäisenä pitäminen oli kumminkin suuri saavutus,tätä jankkaan.

Historian kirjoja olisi kyllä aiheellista lukea,mutta elän nyt tätä päivää ja luen täällä toisten kirjoittamaa,mm. Kaliperin hyvin valaisevia kirjoituksia.
        Onhan joku viisas sanonut,jos ei tunne historiaa,ei ole tulevaisuutta.

• särkikala kirjoitti:

Oli suomalaisia sotilaita, jotka kieltäytivät menemästä vanhaa rajaa pidemmälle ja heidät tuomittiin kenttäoikeudessa kuolemaan, ampumalla.

Olen kyllä ymmärtänyt, että Marsalkka Mannerheimkin olisi ollut tätä mieltä rajan ylityksestä mutta suur-suomi-ajattelijat tekivät omia ratkaisujaan.

• Leny

Sana isänmaa tuottaa minulle isänmaallisia tunteita ja mielikuvia. Minulle isänmaani symboleja ovat: Maa pohjoisessa nimeltä Suomi (maa metsineen ja järvineen, saaristoineen ja tuntureineen), itsenäinen kansakunta (esi-isiemme ja oma synnyinmaani), oma suomalainen kulttuurimme. Sykähdyttävää on nähdä Suomen lipun nousevan salkoon, yhtyä Maamme-lauluun, tuntea ylpeyttä suomalaisen taiteilijan tai urheilijan menestyksestä maailmalla.
      Isanmaallinen tunne on aina läsnä palatessani ulkomailta koti-Suomeen.

• kirjar ilm.rek.

niin samoja tuntoja, ylpeyttäkin suomalaisuudesta.

Tunteellisimman, isänmaallisuuteen liittyvän kokemukseni liitän kokemukseeni Floridassa.

Astuessani sisään Suomi-talon aulaan ja nähdessäni seiniä kiertävät Suomen kuntien vaakunat, koin isänmaallisen tunteen siellä kaukana, vieraan maan keskellä.

Katselin vaakunoita kuin en olisi ikinä niitä nähnyt, ihailin niiden kuvakieltä... niin moni sydäntä sykähdyttävä aihe on niihin kuvina isänmaastani ikuistettu, kuin kavalkaadi kaikesta mitä täällä kotimassa voi luonnossa nähdä.
        Olin suomalainen, suomalaisten siirtolaisten joukossa ja heidän kanssaan keskustellessa tulin tietoiseksi ettei isänmaa ole heiltäkään unohtunut, ei, siellä se kotimaa oli muistoissa ja monen kanssa keskustellen tulin tietoiseksi että kotomaan koko kuva oli heidän sieluunsa piirtynytja säilynyt, vaikka moni oli nuoruudesta asti siellä kaukana elänyt.

Siellä tunsin isänmaan rakkautta, ylpeyttä myös heistä, isänmaallisista, jotka suomalaisuutta siellä kaukana vaalivat. Heidän joukkonsa harvenee, valitettavasti, sillä nuoret eivät ole niin innostuneita isänmaallisuuden vaalimisesta.

• Trina
        kirjar ilm.rek. kirjoitti:

niin samoja tuntoja, ylpeyttäkin suomalaisuudesta.

Tunteellisimman, isänmaallisuuteen liittyvän kokemukseni liitän kokemukseeni Floridassa.

Astuessani sisään Suomi-talon aulaan ja nähdessäni seiniä kiertävät Suomen kuntien vaakunat, koin isänmaallisen tunteen siellä kaukana, vieraan maan keskellä.

Katselin vaakunoita kuin en olisi ikinä niitä nähnyt, ihailin niiden kuvakieltä... niin moni sydäntä sykähdyttävä aihe on niihin kuvina isänmaastani ikuistettu, kuin kavalkaadi kaikesta mitä täällä kotimassa voi luonnossa nähdä.
        Olin suomalainen, suomalaisten siirtolaisten joukossa ja heidän kanssaan keskustellessa tulin tietoiseksi ettei isänmaa ole heiltäkään unohtunut, ei, siellä se kotimaa oli muistoissa ja monen kanssa keskustellen tulin tietoiseksi että kotomaan koko kuva oli heidän sieluunsa piirtynytja säilynyt, vaikka moni oli nuoruudesta asti siellä kaukana elänyt.

Siellä tunsin isänmaan rakkautta, ylpeyttä myös heistä, isänmaallisista, jotka suomalaisuutta siellä kaukana vaalivat. Heidän joukkonsa harvenee, valitettavasti, sillä nuoret eivät ole niin innostuneita isänmaallisuuden vaalimisesta.

kiteytyy lauluun:

"Siniristi lippumme, sulle valan vannomme sydämin,
        sinun puolestas elää ja kuolla on halumme korkehin."

Harvoin nykyään kuulee, vain isänmaallisissa
        tapahtumissa.

Kun sotaveteraanit laulavat "Iltahuudon", tuntee
        kyllä kiitollisuutta heitä kohtaan ja kiitoll-
        lisuutta tästä ihanasta isänmaasta.

• Trina kirjoitti:

kiteytyy lauluun:

"Siniristi lippumme, sulle valan vannomme sydämin,
        sinun puolestas elää ja kuolla on halumme korkehin."

Harvoin nykyään kuulee, vain isänmaallisissa
        tapahtumissa.

Kun sotaveteraanit laulavat "Iltahuudon", tuntee
        kyllä kiitollisuutta heitä kohtaan ja kiitoll-
        lisuutta tästä ihanasta isänmaasta.

Silti monet nuoret kirjoittavat nettiin: Paska maa Suomi!
        Pullamössönuoret! Toki kuitenkin paras kokonaisuus mitä koskaan.

• tyytteli

isänmaahan meitä sitovat vahvat tunnesiteet, niitä tunteita on vaikea selittää.

Mielikuvista on tehty paljon kotimaasta kertovia lauluja esim. Kotimaani ompi Suomi....

Ulkomailla tavatessa toisia suomalaisia yhteenkuuluvuuden tunne korostuu, aivan kuin tapaisi sisaria tai veljiä, vaikka he ovatkin vieraita ihmisiä. Yhdistävänä tekijänä vieraallakin maalla yhteinen isänmaa, kulttuuri ja kieli.

• Trina
        capt.cöpenick kirjoitti:

Silti monet nuoret kirjoittavat nettiin: Paska maa Suomi!
        Pullamössönuoret! Toki kuitenkin paras kokonaisuus mitä koskaan.

että he puhuvat suuta suuremmalla. Se on vain
        nuorten tapa tehostaa ja tuoda esiin itseään.
        Ovat polleita. Kyllä he varmasti tätä maata arvoa-
        tavat.
        Tietysti se osoittaa myöskin sivistymättömyyttä
        ja ajattelemattomuutta.

Eivät ole kokeneet sota-aikaa. Heillä ei ole,
        mihin verrata tämän hetken oloja.

• Häneltä jäi 6 henkinen perhe.
      Nuorimpana (alle 2v) vielä asiaa käsittänyt.

Onneksi se sota kesti "vain" 105 vrk. Tuli terveenä takaisin.
      Isänmaallisuutta se ei meille poikajukuroille opettanut.

Traumaattinen aihe! Jatkosodan alkaessa isälle jäi jo 7 murehdittavaa!

• tyytteli

että aihe on traumaattinen, sodan aikaiset kokemukset voivat olla vieläkin kipeinä muistoina, joitakin sota kosketti enemmän kuin toisia. Isoäitini suri niin kauan kuin eli nuorinta veljeään, joka kaatui sodassa, se oli uhri ja suru jonka hän antoi Suomen itsenäisyyden puolesta ja kantoi sitä sydämmessään.

Kauan sitten käytyä sotaa ei kuitenkaan saisi unohtaa, se on osa suomen historiaa, jonka tulisi säilyä vielä tulevillekkin sukupolville. Isänmaa ja itsenäisyys ole itsestään selvyys, sen eteen on töitä tehty ja hinta maksettu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      181
      2588
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      230
      1437
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      84
      1300
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      79
      1194
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      40
      1186
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      133
      1075
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      11
      1022
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      116
      900
    9. Kostan sulle vielä sen älyttömän julkisen nöyryytyksen

Onneksi on lentokentällä kavereita... Kosto tulee olemaan muuten korkojen kanssa.
      Ikävä
      27
      871
    10. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      78
      800
    Aihe