cz527

henkem

mull on sellanen ongelma, että en saa kohdistettua kivääriäni tarkaksi. kiikarini on shirestone 3-9x32, kiväärin kaliiperi on 222rem.
olen ampunut hiekkapussien päältä, ase hyvin tuettuna, matka 100m. osumat ovat hujan hajan 10cm halkaisijaltaan olevan ympyrän sisässä, mutta en ole saanut ammuttua sellasta selvää kasaa. epäilen että vika on kiikarissani, suurennos ei riitä?? olen ampunut sakon lyijykärkisiä ja normalaisia.aseeni on tuliterä cz527. vai riittääkö tommonen tarkkuus?

mihin asti lintukivääri tulisi kohistaa?

jos lintu on 150m päässä puun latvassa, tähdätäkö alas ,keskelle vaiko hieman ylös.

11

1564

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Terve

Aikanan kun itselläni vielä oli lintuluodikko käytin kiväärissäni 4x suurentavaa kiikaria, jolla kohdistin aseeni.

Itselläni pidin vaatimuksena max 5 cm ympyrää.

Vika voi olla kiikarissasi kyllä. Oletko varmistunut, että tukki ei kosketa piippua, vaan piipun ja tukin välissä on rakoa? Onko joku toinenkin kokeillut aseesi käyntiä?

Kohdistusmatka riippu ammuntaetäisyydestä ja luodin ballistiikasta. Ota selville käyttämäsi luodin lentoradan vajoama eri etäisyyksille ja katso siitä millä etäisyydellä saat parhaiten tuon esim 5cm "kartion" aikaiseksi.

Mielestäni tuolle kaliiberille sopiva etäisyys on max 150m.

Tähtäyspisteen valinta on hyvin ja erittäin subjektiivinen juttu, mutta ellei kiikarissasi ole kovin paksu ristikko, niin suosittelen keskelle tähtäämistä kohdistusetäisyydellä.

Kohdistusmatkastasi riippuen, tähtäyspisteesi voi vaihdella jonkin verra eri ammuntamatkoiiila. (Huomaa edellä kerrottu luodin "Lentoratasylinteri".)

• henkem

elikkä aseeni piippu ei ole vapaasti värähtelevä, vaan tukki on kokonaan piipussa kiinni

• henkem
        henkem kirjoitti:

elikkä aseeni piippu ei ole vapaasti värähtelevä, vaan tukki on kokonaan piipussa kiinni

asettani ei ole kukaan muu kokeillu.täytyykö asettani mahdollisesti käyttää asesepällä että piippu värähtelisi vapaasti??

• henkem kirjoitti:

asettani ei ole kukaan muu kokeillu.täytyykö asettani mahdollisesti käyttää asesepällä että piippu värähtelisi vapaasti??

Yleensä vika löytyy ampujasta itsestään. (ainakin minun tapauksessa usein oli näin)

Ennekuin teet hätiköityjä päätöksiä, yritä saada joku kokenut ampuja testaamaan asettasi muutaman kerran, tällöin saat vertailevan mielipiteen asiasta.

Mikäli tuo kokenut ampuja ei saa kasaa syntymään, tulee etsiä vikaa aseesta.

Tällöin jää jäljelle nähdäkseni kaksi vaihtoehtoa:
        1. Kiikari ei pysy kunnolla paikoillaan (kiikarin kiinnitysruuvit löysällä tai kiikarin sisäinen rakenne ei ole kunnollinen. En oikein heti usko tähän)
        2. Piippu ei toimi kunnolla. Tässä tapauksessa lienee vain kaksi vaihtoehtoa:
        2.1 Piipun poraus on tehty hieman huolimattomasti (kierous, tms. En kyllä usko oikein tähänkään)
        2.2 Piippu ei pääse liikkuman lämmetessään siten kuin on suunniteltu (tässä tapausta tarkoitin sillä pienellä raolla piipun ja tukin välissä)

Mielestäni sinun kannattaa perehtyä todellakin tuon toisen ystävämme neuvoihin ja käydä kirjaston kautta lainaamassa muutama kirja ja perehtyä tuohon asiaan perusteellisesti, ennenkuin teet mitään hätiköityjä päätöksiä.

Toistan vielä, että ammunnassakaan kukaan ei ole seppä syntyessään, vaan taito ja tieto karttuu ajan ja kokemuksen myötä
        hyvät päivänjatkot

• henkem kirjoitti:

Ovathan käyttämäsi patruunat todellakin hyvälaatuisia..... ???

• henkem
        itse kirjoitti:

Ovathan käyttämäsi patruunat todellakin hyvälaatuisia..... ???

markkinoiden parasta antia kuulema

• kirjallisuus

Kannattaa etsiä vikaa:
      -mene kirjastoon ja etsi käsiisi Cristian
      Holmgrenin kirjoittama kirja Käytännön metsästystaito tai Metsästäjän ampuma-aseet.

Kyseinen kirjoittaja on aseseppä.

Minusta nämä kirjat antavat parhaimmin vastauksia
      kyselemiisi ongelmiin.

• Sniper

Aika isolta kasalta kuulostaa,kun ottaa huomioon caliberin ja aseen.
      Yleensä CZ kivääreillä on pystytty ampumaan varsin pieniä kasoja. Niissä on tunnetustusti hyvälaatuiset piiput.
      Caliberi myös tunnetusti tuolla matkalla tarkka.
      Itsellänikin yksi CZ kivääri,tosin 9.3x62 ja silläkin ammun helposti alle 5cm kasaa.
      Jotenkin vaikea uskoa,että aseessasi olisi vikaa.
      Mutta jos saat jonkun kokeneemman ampujan testaamaan aseen,eikä kasaa tule.¨
      Sitten kannattaa kalusto tarkastaa.
      Kiväärin piipun tärkein osa on viimeiset sentit ja aivan piipunsuu. Onko silmällä virheetön?
      Tietysti voi olla muitakin syitä,kiikari ja jalat.
      Usein näkee ihmisten aseissa,halpis jaloilla laatukiikarin.
      Näissä ei kiikari aina istu kunnolla,voi vääntää putken runkoa.
      Tai jopa kiikari liikkua jaloissaan.
      Kaikki on mahdollista.
      Mutta kyllä 222cal CZ:n pitää tehdä helposti tuolta matkalta paljon pienempää kasaa.

• HUNTER

Jaa ettei käy pienempään kasaan. Jos sille ei mitään oo tehty tehtaanpaapan jäliltä niin takuuvarmasti piippu makaa puissa ja luultavasti vasemmalta reunaltaan.Avarra se kouru. Raudat irti puista ja luudanvarrenpätkän tms. pyöreän kalikan otat ja siihen karkeaa hiomanauhaa ja hinkkaat niin että piipun ja tukin välissä on rakoa vähintään niin paljon että paperi sopii kulkemaan esteettä koko matkalta.Voi toki viilallakin sen kourun avartaa ,ihan kuinka vaan.Petaus olisi hyvä suorittaa myös niin olisi varmasti tämmissä.Itellä käy parhaimmillaan 8-15mm kasaa (kolme laakia)sama ase .Sen oon kyllä virittänyt eli petaus suoritettu ja piippu lyhennetty ja piipun suu viistetty. Lyhennin sen käsiteltävyyden takia,kahta asetta kun nevoilla kantaa niin keveys on hyvä.Kiikarina mulla halpa 3-9x40 Tasco.Suurennoksesta sen verran että aivan sitte varmaan 9 suurennoksella pystyy ampumaan samaan reikään jos kaikki on OK

• henkem
        HUNTER kirjoitti:

Jaa ettei käy pienempään kasaan. Jos sille ei mitään oo tehty tehtaanpaapan jäliltä niin takuuvarmasti piippu makaa puissa ja luultavasti vasemmalta reunaltaan.Avarra se kouru. Raudat irti puista ja luudanvarrenpätkän tms. pyöreän kalikan otat ja siihen karkeaa hiomanauhaa ja hinkkaat niin että piipun ja tukin välissä on rakoa vähintään niin paljon että paperi sopii kulkemaan esteettä koko matkalta.Voi toki viilallakin sen kourun avartaa ,ihan kuinka vaan.Petaus olisi hyvä suorittaa myös niin olisi varmasti tämmissä.Itellä käy parhaimmillaan 8-15mm kasaa (kolme laakia)sama ase .Sen oon kyllä virittänyt eli petaus suoritettu ja piippu lyhennetty ja piipun suu viistetty. Lyhennin sen käsiteltävyyden takia,kahta asetta kun nevoilla kantaa niin keveys on hyvä.Kiikarina mulla halpa 3-9x40 Tasco.Suurennoksesta sen verran että aivan sitte varmaan 9 suurennoksella pystyy ampumaan samaan reikään jos kaikki on OK

tein jo kyseisen homman ja tarkkuus on nyt ok.

• henkem
        HUNTER kirjoitti:

mitäs toi meinaa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos nainen harrastaa seksiä

Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      243
      2201
    2. Pihlaja-puulle

Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1440
    3. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1406
    4. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      371
      1255
    5. Kysymys Kuhmolaisille

Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      21
      968
    6. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      174
      872
    7. Ensi viikolla tulen takaisin

Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      19
      806
    8. Taidat nainen haluta vain sitä yhtä asiaa?

Minusta tuntuu nyt siltä.
      Ikävä
      75
      752
    9. Olen valtavan ihastunut

Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      57
      746
    10. Oon varma siitä

Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä
      Ikävä
      101
      675
    Aihe