tupakanpolttajatko aikuisempia?

Tällä palstalla usein puhutaan tupakan poltosta. Liittyykö se jotenkin aikuistumiseen? Onko ihminen tulossa aikuiseksi, kun polttaa tupakkaa? Minun mielestäni ei.

Itse en polta, enkä ole elämäni aikan polttanut kuin yhden sätkän, ja sekin vaan vähän sillä mielellä, että täytyy nyt polttaa, että on jotain kokemusta ja voisi itsekin sanoa oman mielipiteen niistä. Toista ei ole kyllä koskaan tehnyt mieli polttaa. Mutta ei se yksikään minusta aikuista tehnyt. Yhtä tyhmä ja lapsellinen olen vieläkin.

Minua ihmetyttää se, että kuulen tupakanpoltosta usein sellaista kinaa, että "narkkareita ne tupakoijat" ja vastaväitteenä, että "samanlaisia kuin muutkin". Miten niin samanlaisia?

Tulee mieleen kysymys, että miksi ihmiset alkavat polttamaan, jos ovat samanlaisia hyviä ihmisiä kuin tupakkaapolttamattomat? Jos minä rupeisin polttamaan, niin minulla olisi vain yksi syy: haluaisin olla kovanluokan mimmi ja haluisin, että kaikki kiinnittäis huomion minuun, ja haluisin olla vähän enemmän ku noi muut luuserit, jotka eivät uskalla polttaa. Kuitenkaan minulla ei ole tarvetta tälläiseen. Eikö minulla ole mitään järkevämpää ostettavaa? Eikö minulla ole mihin rahani käyttäisin? Miksi sauhuttelisin rahaa taivaan tuuliin, jos Tupakan polttajat ovat ihan tavallisia maantallareita?

Voi hyvänen aika. Ei kyllä tule mieleeni ihan huvikseen ruveta polttamaan. Kysyisin vaan, että miten niin tavallisia?

jossakin kirjoituksessa sanottiin, että tupakanpolttajilla on lyhyt matka huumeisiin. Tähän mielipiteeseen yhdyn minäkin, sillä molempia aletaan käyttämään saman syyn takia, tai ainakin melkein. Täytynee sanoa, että olen ihan varma, että moni aloittaa polttamaan siksi, koska tupakassa on ne varoitustekstit, ja samoin huumeissa. Kaikkialla puhutaan, että huumeet saattavat johtaa kuolemaan. Aloitinpa minäkin yhtenä synkkänä päivänä huumeiden käytön, mutta siihen loppui, sillä onneksi minulla on maailman parhaat vanhemmat: Minulla ei olut mahdollisuutta mennä liian pitkälle.

Niin, ja tämä juttu vielä. KUn ihminen on polttanut vuoden pari, niin se huomaa, ettei tästä miksikään tultukaan, ja mikäs sitten olisi parempi konsti? No huumeet... Se taitaa välähtää mielessä tuota pikaa.

Näitä ajatuksia vastaan on puhuneet niin moni tupakanpolttaja, että nyt ajattelin oikein kysyä teiltä, että miksiköhän te poltatte? (Tietysti toivon polttamattomienkin mielipiteitä.)

Toivottavasti tämä teksti kolahti, niinkuin moni muukin pelkkä sana "tupakoitsijat" on tehonnut. Olen nimittäin lukenut usein täältä sellaisia tekstejä, että kun joku vahingossakin jonkin tekstin yhteydessä sanoo sen, niin pian on jo tupakanpolttaja tullut ärähtämään. NIIN TOIVON, ETTÄ KÄY TÄLLEKIN TEKSTILLE! =)

48

2006

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tupakka
      • patu

        ei tee mieli tupakkaa!


    • Dragon

      Ihan samaa mieltä oon.

      Itsekin "polttelin" salaa joskus seiska-kasi luokilla, ihan vaan että olisin aikuisempi ja "kova tyttö". Onneksi tajusin, miten naurettavalta mahdoin näyttää, ja hajuhaitat hiuksissa ja vaatteissa oli kamalat!

      Itsekin jaksan melkein päivittäin hiljaa itsekseni ihmetellä, kun tupakoitsijoita näen, että MIKSI he VAPAAEHTOISESTI laittavat RAHAA SAVUNA ILMAAN, ja samalla vielä UHRAAVAT TERVEYTENSÄ?

      Joten tupakoitsijat: kertokaahan mullekin, mikä siinä on niin hienoa? Eikö rahalle olisi parempaakin käyttöä, kun polttaa se? Ettehän te takkaakaan tai saunan pesääkään seteleillä sytytä, vai? :)

      • ...

        tupakkaa poltetaan koska siitä tulee hyvä olo. se rauhoittaa. tästä syystä itse poltan välillä, ehkä askin kuussa.


      • morello

        kerroppas sinä sitten jotain järkevää käyttöä rahalle.
        Ja vastaukseksi ei kelpaa "vaateitta, cd:itä, meikkejä jne.." koska se on kaikki yhtä epäoleellista kuin tupakkakin.


      • Dragon
        morello kirjoitti:

        kerroppas sinä sitten jotain järkevää käyttöä rahalle.
        Ja vastaukseksi ei kelpaa "vaateitta, cd:itä, meikkejä jne.." koska se on kaikki yhtä epäoleellista kuin tupakkakin.

        Eikö mikä tahansa käyttötarkoitus ole parempi, kuin polttaa rahat savuna ilmaan? Eikä minulla ainakaan ole tuoreena opiskelijan yhtään ylimääräistä omaisuutta, mutta kenties sinä kuulutkin nuorempaan sukupolveen, ja pappa betalar...?


      • Dragon kirjoitti:

        Eikö mikä tahansa käyttötarkoitus ole parempi, kuin polttaa rahat savuna ilmaan? Eikä minulla ainakaan ole tuoreena opiskelijan yhtään ylimääräistä omaisuutta, mutta kenties sinä kuulutkin nuorempaan sukupolveen, ja pappa betalar...?

        Just näin, pappa betalar.

        Minä voin ainanki keksii rahalle käyttöö. Jos vaan olis sitä tupakkarahaa, niin hankkisin itselleni tulevaisuuden.


      • RAUHOITTAA?????!!!!!
        ... kirjoitti:

        tupakkaa poltetaan koska siitä tulee hyvä olo. se rauhoittaa. tästä syystä itse poltan välillä, ehkä askin kuussa.

        Se ei todellakaan rauhoita, vaan kiihdyttää keskushermoston toimintaa. Tuntemasi rauhoitus taitaa vain johtua siitä, että tupakka hillitsee vieroitusoireitasi!

        Lopetapa tupakointi ja ole ilman jonkin aikaa, sitten varmasti rauhoitut vielä enemmän kuin hillitsemällä vieroitusoireita tupakalla...


      • Rauhoittaa?
        RAUHOITTAA?????!!!!! kirjoitti:

        Se ei todellakaan rauhoita, vaan kiihdyttää keskushermoston toimintaa. Tuntemasi rauhoitus taitaa vain johtua siitä, että tupakka hillitsee vieroitusoireitasi!

        Lopetapa tupakointi ja ole ilman jonkin aikaa, sitten varmasti rauhoitut vielä enemmän kuin hillitsemällä vieroitusoireita tupakalla...

        Anteeksi, että kiihdyin. Mutta "hermosavuilla" puolustelu kuulostaa todella typerältä!


      • dn-zg

        Kaikki eivät polta tupakkaa sen takia, että "se on hienoa". Jotkut ovat vaan yksinkertaisesti jääneet siihen koukkuun eivätkä voi enää noin vain lopettaa. Heitä harmittaa, sillä he ovat laskeneet, kuinka paljon kuluja tupakasta heille kuukausittain aiheutuu. He yskivät joskus jopa verta, koska kurkku on niin ärtynyt. He harmittelevat, että olivat koskaan edes aloittaneet - he haluaisivat lopettaa, mutta eivät pysty. Tällaiset ihmiset tuskin polttavat tupakkaa siksi, että "se on hienoa".

        Asia erikseen on tietenkin nämä ihmiset, jotka pystyisivät lopettamaan tupakoinnin tuosta vain. He eivät ole oikeita tupakoitsijoita, sillä he eivät polta kotona, koska vanhemmat voisivat huomata. Hei eivät polta yksin, koska kukaan ei ole näkemässä. He polttavat koulussa ja kaupungilla liikkuessaan, silloin, kun joku voi heidät nähdä. Tällaiset ihmiset rehvastelevat tupakanpoltolla ja kokevat, että se on hienoa. He tuntevat tupakan yhdistävän ihmisiä.

        On olemassa myös ihmisiä, jotka rakastavat tupakkaa ja eivät edes halua lopettaa sen polttoa. He ovat riippuvaisia. He polttavat siis yksin, vanhempien aikaan, muiden ihmisten nähden... he rakastavat tupakan makua ja sitä, että tupakkaan voi turvautua kun ahdistaa.

        Älkää tuomitko kaikkia tupakoitsijoita. Osa heistä ei todellakaan edes haluaisi polttaa. Itse en polta, mutta jokainen lähipiiriini kuuluva ihminen tekee niin. Muutamaa lukuun ottamatta he haluaisivat lopettaa tupakoinnin kokonaan. Se on kuitenkin vaikeaa kaikkine vieroitusoireineen ja harva siihen edes pystyy.


    • tupekkimies

      vaan kävi mullakin että jännityksen viehätyksestä koukkuun.

    • Nevahööd

      "Tulee mieleen kysymys, että miksi ihmiset alkavat polttamaan, jos ovat samanlaisia hyviä ihmisiä kuin tupakkaapolttamattomat? "

      Miksei tupakoitsija voi olla hyvä ihminen? Tupakoinnilla ja hyvyydellä ei ole mitään suoraa yhteyttä toisiinsa. Tupakointi ei ole mitenkään moraalisesti väärä teko. Siis jos ei sauhuttele päin toisia ihmisiä sisällä.

      • Muille käsimystä tupakoimalla!

        Tupakan viljelyala on pois ruuantuatannosta! Eli jotkut näkevät nälkää takiasi!


      • Nevahööd
        Muille käsimystä tupakoimalla! kirjoitti:

        Tupakan viljelyala on pois ruuantuatannosta! Eli jotkut näkevät nälkää takiasi!

        Asiahan ei näin yksioikoinen ole. Kyllä maailmassa ruokaa riittää, se vain ei ole jakautunut tasaisesti. Tupakka tuottaa paljon paremmin, kuin riisi. Samalla tavalla sokerin käyttö ja kahvin juonti aiheuttaa "käsimystä" muille. Eri asia tietysti on, kenen taskuun se raha oikein menee? Pääasiassa verottajan ja kansainvälísen tupakkayhtiön. Mikä olisi ratkaisu? Reilun kaupan tupakka? Ja lisäksi on muistettava, että jostainhan ne rahat on kehitysmaille (ja viljelijöille) saatava. Köyhyys vain pahentaa nälänhätää.

        Väität myös (jonkun näkymättömän päättelyketjun seurauksena), että "jotkut näkevät nälkää takiani". Ehkä sen noinkin voi ajatella, vai oliko kyseessä vain mikahäkkinenpassiivi. No jos puhut aktiivissa minulle, niin mikä olisi ratkaisu? Alkaa polttamaan tupakkaa?

        Entä itse? Käytätkö jotain seuraavista tuotteista:
        Kahvi,
        tee,
        sokeri,
        kaakao (suklaa),
        mausteet ym.

        Jos käytät, olet aivan yhtä paha ihminen, kuin tupakoitsija.


        Tulipas sekava juttu.


      • Nevahööd kirjoitti:

        Asiahan ei näin yksioikoinen ole. Kyllä maailmassa ruokaa riittää, se vain ei ole jakautunut tasaisesti. Tupakka tuottaa paljon paremmin, kuin riisi. Samalla tavalla sokerin käyttö ja kahvin juonti aiheuttaa "käsimystä" muille. Eri asia tietysti on, kenen taskuun se raha oikein menee? Pääasiassa verottajan ja kansainvälísen tupakkayhtiön. Mikä olisi ratkaisu? Reilun kaupan tupakka? Ja lisäksi on muistettava, että jostainhan ne rahat on kehitysmaille (ja viljelijöille) saatava. Köyhyys vain pahentaa nälänhätää.

        Väität myös (jonkun näkymättömän päättelyketjun seurauksena), että "jotkut näkevät nälkää takiani". Ehkä sen noinkin voi ajatella, vai oliko kyseessä vain mikahäkkinenpassiivi. No jos puhut aktiivissa minulle, niin mikä olisi ratkaisu? Alkaa polttamaan tupakkaa?

        Entä itse? Käytätkö jotain seuraavista tuotteista:
        Kahvi,
        tee,
        sokeri,
        kaakao (suklaa),
        mausteet ym.

        Jos käytät, olet aivan yhtä paha ihminen, kuin tupakoitsija.


        Tulipas sekava juttu.

        Noo, en tiennytkään, että tähän piti vastata ;). Mutta tottakai sen teen. (en vain haluaisi saattaa keskustelua loppuun sillä, että täällä on pelkkiä rikkakasvin mielipiteitä!)

        Tarkoitin tuolla "pahalla ihmisellä" sitä, että tällee äkkiä ajattelemalla, moni saa sellaisen negatiivisen (ainakin jollakin tasolla)kuvan, jos saa kuulla, että toinen polttaa. Ei siinä mitään pahaa sinänsä olekaa. Ei minua haittaisi, vaikka koko maailma polttaisi, enkä todellakaan ajattele, että tupakoitsija olisi pahempi kuin minä. Ei ole!

        Sori, jos muka sanoin jotain tuomitsevaa...

        Tupakan tuottajat eivät mielestäni ole köyhiä, mutta mistä minä raukka tiedän. :#


    • kloukku

      ei ole aikusempia yhtään minäkin poltan enkä ole aikuisempi pätkääkään

      • .................

        Kurja narkkaripaska.


    • "Allie"

      siis jos joku kysyis mun mielepidettä, niin röökaus on yks tyhmimpiä valitoja mitä voi ihminen tehdä. Miks täytyy tuhota keuhkot ja terveys muutenkin tollasella. miettikää vähän... : /

    • tyttönen

      Ihan hyvän tekstin kirjoitit ja toivon myös että nuoret alkavat ajattelemaan sanojasi ja uudelleen sitä että Miksi ylipäätänsä poltan? Tai miksi edes aloittaa?

      Noh, itse kummiskin poltan, (täysikäinen muuten olen) muutama vuos on tullut polteltua, tosin hieman epäsäännöllisesti.

      Mä en oikeestaan tiedä miksi aloitin. Muistan vaan sen, kun jo ala-asteelta lähtien tupakka tuoksui aivan ihanalle. Tulihan siinä jo maistettuakin pari kertaa...

      Ylä-asteella välillä kännissä tuli polteltua (mutta ei todellakaan aina)
      Siitä se sitten jotenkin lähti.

      Itse en sanoisi että se oli/on mitään näyttämisenhalua ja että Hei vähänks mä oon kova tyttö. Ei todellakaan ole. Kaikki varsin hyvin tietää että oon mukava ja kiltti tyttönen. Ja mieluiten poltan salaa, että kukaan ei näe. Kunhan vaan saan sitä. Se on hyvää ja pari päivässä riittää:)

      Tällaista tää ainakin mulla on.
      Kyllä tekis mieli lopettaa, mutta ei mulla oo itsekuria siihen. Siitä on tullut vaan tapa.

      Itse en vertaisi tupakkaa mitenkään huumeiden aloittamiseen. Toki monet ihmiset polttaa ja juo alkoholia ja kun alkoholi ei enää saa päätä niin sekaisin, niin sitten siirrytään huumeisiin. Kyllä siinä varmaan jotain henkilökohtaisiakin syitä on!

      Mulla ei tulis mieleenkään edes maistaa huumeita. Ei ei ei... Ei mulla niin huonosti mene, enkä halua kuolla niin pian.

      Viimeistään silloin kun olen raskaana (toivottavasti joskus) niin on hyvä syy lopettaa tupakanpoltto. En todellakaan halua vaarantaa lasta mitenkään.

      Ja vielä siitä, että en usko olevani yhtään sen huonompi ihminen kun tupakoimattomat. Kaikilla on omat paheensa, jne.

      • ....................

        Mikset vain sano suoraan että epäkunnioitat kaikkea mahdollista tässä maailmassa?


    • ei tee mieli koskea tupakki...

      Olen siis ajat sitten päättänyt,etten edes koske tupakkaan. Se tuhoaa terveyden ja rahat menevät taivaan tuuliin. Rahalle on muitakin käyttökohtia,kun tupakka. Itseäni inhottaa,kun nykyään monet nuoret ja aikuisetkin polttavat. Väittävät,että se muka on ihanaa. Minusta se ei ole ihanaa. Jo pelkkä haju inhottaa tupakissa. Siltä en pysty täysin välttymään työni puolesta,enkä oikein vapaa-ajallakaan,mutta siitä huolimatta en yhtään pidä röökin hajusta. On ikävää,kun varsinkin nuorten naisten tupakointi on lisääntynyt. Miesten on vähentynyt,mutta naisten...siinä iho muuttaa kimmoisuuttaan,hampaat menee keltaisiksi,keuhkot mustaksi...listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään. Lopettakaa tupakointi,koska tupakkarahoilla voi tehdä muutakin. Voi vaikka pistää rahat säästöön,ja mennä ulkomaille,tai ostaa jotain tarpeellista.

    • ....................

      Ainakaan henkisesti.

    • tervakeuhko

      Miks ihmees te aattelette et jos polttaa niin on ilkee pahis joka joutuu helvettiin kun on keuhkonsa pilannut?? okei saanen korjata asian, niin EI OLE.
      Mä tunnen hyen muijan joka koittaa esittää koko ajan ja se puhuu aina paskaa sen kamuist kun ne ei kuule sen keskiarvo oli jotai 8.7 ja se on semmonen vanhempien lellipentu joka saa aina rahaa kun haluu. Se on just semmonen ääliö joka koittaa olla suosittu ja sil on jonkin verran "kamuja" mut ne oikeesti vaa pelkä sitä eikä uskalla sanoo sille mitään.. niin mä itse vihaan tätä tyyppii enkä hyväksy puoliakaan sen mielipiteist tai teoist
      ja mä taas poltan mut mä en ikinä puhuis sillee mun kahest parhaast ystäväst kuin se puhuu kaikista ja mä en oo semmonen pilallallehemmoteltu mut mun keskiarvo oli 7.1

      et repikää sit siitä kumman kamu miellummin oisitte et ei kaikki tupakoitsiat oo mitään niljakkeita vaan ihan tavallisia ihmisiä

      ja onko sil oikeesti niin välii et miten on aloittanut jos ei kuitenkaa pysty loppettaa?? iha turhaan te täällä marisette ku ei se meitä hetkauta

      ja nyt tää ihan kummallinen juttu Narkkarit ja tupakoitsiat on oikeesti tosi kaukana toisistaan?! mä en ymmärrä yhtään mikä yhteys niil on?? ennemmin mä yhdistäisin alkohoistit narkkareihin koska kyl né kaks on vahvimmat huumaus aineet.. tiedän monta aikuista jotka on polttanut jo nuoresta asti mut eivät ikinä oo koskenu huumeisiin...

      ja nyt se tärkein: MIKS VITUS TE PUUTTUTTE TOIS`TEN ASIOIHIN JOTKA EI TEITÄ OIKEESTI PALJOO HETKAUTÀ???????????????????????? MITÄ VITUN VÄLII SILLÄ TEILLE ON JOS JOKU TOINEN PILAA KEUHKONSA???????????????????????????

      • ....................

        Et sitten kakara parempaa puolustuspuhetta keksinyt?

        "iha turhaan te täällä marisette ku ei se meitä hetkauta"

        Hassua että kuitenkin päätit kommentoida.


      • Minä en ainakaan ole ketään tuominnut, tai sanonut, että tupakoitsijat ovat huonoja ihmisiä. En edes tarkoita sitä. Minua vaan ´kiinnostaa niin kovin, mikä saa ihmisen polttamaan.

        Yks juttu kuitenkin. Miksi te tupekoitsijat kimpaannutte siitä, että joku sanoo, että tupakoiminen on pahasta, tai edes puhuu tupakoinnista? Oletteko te henkisesti niin heikkoja, että "teidän" sauhukkeistanne ei muka saisi puhua? (ja sitä paitsi, eihän ne sätkät ole teidän, vaan yhtälailla meidänkin.)

        No, hyvä että kimpaannutte ja otatte osaa keskusteluun, mutta toivoisin että edes jostain löytäisin kunnon vastauksen ja kunnon mielipiteen.


      • ....................
        rikkakasvi kirjoitti:

        Minä en ainakaan ole ketään tuominnut, tai sanonut, että tupakoitsijat ovat huonoja ihmisiä. En edes tarkoita sitä. Minua vaan ´kiinnostaa niin kovin, mikä saa ihmisen polttamaan.

        Yks juttu kuitenkin. Miksi te tupekoitsijat kimpaannutte siitä, että joku sanoo, että tupakoiminen on pahasta, tai edes puhuu tupakoinnista? Oletteko te henkisesti niin heikkoja, että "teidän" sauhukkeistanne ei muka saisi puhua? (ja sitä paitsi, eihän ne sätkät ole teidän, vaan yhtälailla meidänkin.)

        No, hyvä että kimpaannutte ja otatte osaa keskusteluun, mutta toivoisin että edes jostain löytäisin kunnon vastauksen ja kunnon mielipiteen.

        Että joillain pissiskakaroilla on perustelukykyä laisinkaan?


      • .................... kirjoitti:

        Että joillain pissiskakaroilla on perustelukykyä laisinkaan?

        Niin, ehkä ei ja siltäpä näyttää. Mutta luulisin, että täällä on muitakin tupakoitsijoita kuin pelkät teiniksit ja pissikset. Ja vaikka ei olisikaan, niin luulisin, että mielessään ainakin kysyvät että "ai niin miksi?", vaikka eivät sitten tänne vastaisikaan.


      • Nevahööd
        rikkakasvi kirjoitti:

        Minä en ainakaan ole ketään tuominnut, tai sanonut, että tupakoitsijat ovat huonoja ihmisiä. En edes tarkoita sitä. Minua vaan ´kiinnostaa niin kovin, mikä saa ihmisen polttamaan.

        Yks juttu kuitenkin. Miksi te tupekoitsijat kimpaannutte siitä, että joku sanoo, että tupakoiminen on pahasta, tai edes puhuu tupakoinnista? Oletteko te henkisesti niin heikkoja, että "teidän" sauhukkeistanne ei muka saisi puhua? (ja sitä paitsi, eihän ne sätkät ole teidän, vaan yhtälailla meidänkin.)

        No, hyvä että kimpaannutte ja otatte osaa keskusteluun, mutta toivoisin että edes jostain löytäisin kunnon vastauksen ja kunnon mielipiteen.

        "Minä en ainakaan ole ketään tuominnut, tai sanonut, että tupakoitsijat ovat huonoja ihmisiä."

        Kyllä oikeastaan olet. Annoit alkuperäisessä viestissäsi ymmärtää, että tupakoitsijat ovat pahoja ihmisiä. Kommentoin tätä kylläkin jo kerran, muttet vaivautunut vastaamaan... Ei sikäli, että olisi pitänyt


      • rinjariettaantytär
        rikkakasvi kirjoitti:

        Minä en ainakaan ole ketään tuominnut, tai sanonut, että tupakoitsijat ovat huonoja ihmisiä. En edes tarkoita sitä. Minua vaan ´kiinnostaa niin kovin, mikä saa ihmisen polttamaan.

        Yks juttu kuitenkin. Miksi te tupekoitsijat kimpaannutte siitä, että joku sanoo, että tupakoiminen on pahasta, tai edes puhuu tupakoinnista? Oletteko te henkisesti niin heikkoja, että "teidän" sauhukkeistanne ei muka saisi puhua? (ja sitä paitsi, eihän ne sätkät ole teidän, vaan yhtälailla meidänkin.)

        No, hyvä että kimpaannutte ja otatte osaa keskusteluun, mutta toivoisin että edes jostain löytäisin kunnon vastauksen ja kunnon mielipiteen.

        Ensimmäinen viestisi uudelleen..


    • miu_

      Itse en ole perjaatteesta edes maistanut moista pahanhajuista syöpärullaa. Enkä koskaan ymmärrä mikä tupakassa kiehtoo niin suurta ihmisväestöä. Tupakansavu on häiritsevää ja haju inhottava. Maku tuskin poikkeaa edellisistä. Näiden asioiden lisäksi tuohon tavaraan pitäisi upota joka päivä rahaa ja vielä terveydestäkin joutuu tinkimään, jos hyvin käy!

      Sitä paitsi jos tupakoitsija sattuu omaamaan syövälle altistavia geenejä, on tällaisella henkilöllä riski sairastua syömään MONINKERTAINEN! Että kannattaa selvittää omat geeninsä. ;)

    • juttu mennee näin...

      että niinhän ne pennut kuvittelee, ku näkee vanhempia tuolla sätkä suupielessä. katos kun ei sitä tupaakkia lapsille myyvä. se on aikuisten juttuja. tosin pirun hölmö sellanen. no, onhan tuolla todettu ihan tieteellisestikin olevan hetkellisesti aivotoimintaa vilkastuttava sekä hermoja rentouttava vaikutuskin, ett ei se ihan pelkästään turhaakaan ole. no mut enivei hei, sit katos nää teinarit pruukailee, ett perskules, sehän tekee mustakin aikusemman ku mä paan sellasen pötkylän käryämään suupieleen. ja mä näytän sit varmaan kans tosi kuulilta, ku mä oon nähny monien popidolienkii ja ihkujen ganstarappareiden hiisaavan tupaakkia - ja tötsyä kans! nii, ja sit on kans sama juttu tossa alkkohoolissa...se kans tekee teinareista aikuisempia, tosi on!

    • perkele

      tämän saman asian on varmasti joku jo kirjoittanut mutten jaksanut lukea kaikkia vastauksia.

      Eli miten olen asian havainnut: teinit alkavat yläasteiässä polttamaan/juomaan/meikkaamaan yms yms, koska aikuiset tekevät niin. Se, mitä aikuiset (nyt yleisesti, en tarkoita kaikkia) tekevät, on usein kielletty alaikäisiltä. Kieltojen uhmaaminen on niin saatanan coolia, ja respektiä saa kaikesta sääntöjen rikkomisesta ja omien rajojen koettelusta.

      Nyt kyllä tuli niin peruskauraa, antakaa anteeksi

    • rinjariettaantytär

      kommentteja... Miten tää nyt on..?
      Ensin tykkäät tupakin hajusta, nyt et tykkää tupakoitsijoista.
      Tupakoitsijat ovat aivan samanlaisia ihmisiä, kun sinäkin. Tupakointi ei tee kestään erilaista, et varmaan valitse kavereitasikaan sillä perusteella polttavatko he vai eivät?
      Et varmaan näkisi minustakaan polttaisinko vai en, jos en sitä sinulle kertoisi?
      Huumeisiin en koskisi koskaan.
      Hyvä on, aloin polttamaan, koska se oli hienoa, mutta nyt olen riippuvainen. Luuletko, että kaikki jotka polttavat tekevät sitä yhä kymmenen vuoden päästä siksi, että se on hienoa?
      Huumeet on täysin eri asia, kun tupakka. Okei, niihin jää riippuvaiseks, siitä tulee (kai) rentoutunut olo.
      Itseppä käytit huumeita, mutta et polttanut kuin yhden tupakin ennen sitä.
      Poltan siksi, että olen riippuvainen siittä.
      Olen lukenut muitakin juttujasi ja pidin sinua järkevänä, mutta nyt ymmärsin, että olet tekopyhä.
      Polttamattomuus ei tee sinusta yhtään sen järkevämpää, kuin minustakaan.

      • .....................

        "Jou jou oon kova narkkariteini ja poltan ja ryypään jou jou WähäX oon GoWiz musta on kiva räkiä vanhusten ja lapsien päälle ja kiristää rahaa heikoimmiltani"

        Tuollaisia ovat tupakoitsijat. Ja sinä itse provoat täällä siitä miten "hyviä" ihmisiä narkkarit ovat ja kehtaat sanoa toisia tekopyhiksi. Tupakka on PÄIHDE joka aiheuttaa riippuvuutta enkä näe siinä mitään eroa muihin HUUMEISIIN kuin se että sitä myydän kaupoissa. Tupakoitsijat ovat NARKKAREITA koska ovat koukussa aieeseen eli NARKOMAANEJA eikä tästä asiasta voi kiistellä! Heistä voitaisiin tehdä vielä hyviä ihmisiä aivopesun avulla mutta jos ei toimi niin ampua pitäisi. Ampua pitäisi myös tupakan valmistajat sekä tuottajat.


      • Voi voi voi minua. Olenko minä todella näin huono kirjoittamaan? Vähän tuntuu pahalta, kun ajattelen kirjailijan uraani, mutta se sentään helpottaa, että olen kirjoittanut tämän alkutekstin kiireellä sen enempää siihen huomiota kiinnittämättä.

        Luin tuon tekstini uudestaan, enkä kyllä missään ollut sanonut, etten muka tykkäisi tupakanpolttajista. Vai olinko muka? En huomannut, ja se ei ainakaan ole totta. Tupakanpolttajat ovat minulle ihan normaaleja ihmisiä, enkä kavereitanikaan todella hylkää sen takia, että ne polttaisivat tupakkaa.

        Niinpä, itse poltin ja itse kokeilin huumeita, mutta en jäänyt kumpaankaan riippuvaiseksi. Näin jälkeen päin tunnen itseni tyhmäksi, kun olin uskonut kirjoituksia, että ne muka tappavat ja ovat hengenvaarallisia aineita. Suorastaan petyin, kun tupakka toi vain päänsärkyä, kun imppasi kunnolla, ja huumeet tekivät vain minut riippuvaiseksi muista ihmisistä (ja minä kun halusin olla vapaa).

        Siis minun ainoa syyni aloittaa tai kokoilla, oli se, että halusin kuolla. Tai olla ainakin jotain enemmän kuin muut. Luulin, että täällä olisi edes yksi sellainen tomppeli kuin minä, että sitä varten on aloittanut sellaisen. Mutta taisin olla väärässä, kuten yleensä.

        Korjaan kaikille, että se tupakanpolttajien "pahuus" tarkoitti yleiskäsitystä, eikä se ollut minun mielipiteeni!


      • päivän naurut!
        ..................... kirjoitti:

        "Jou jou oon kova narkkariteini ja poltan ja ryypään jou jou WähäX oon GoWiz musta on kiva räkiä vanhusten ja lapsien päälle ja kiristää rahaa heikoimmiltani"

        Tuollaisia ovat tupakoitsijat. Ja sinä itse provoat täällä siitä miten "hyviä" ihmisiä narkkarit ovat ja kehtaat sanoa toisia tekopyhiksi. Tupakka on PÄIHDE joka aiheuttaa riippuvuutta enkä näe siinä mitään eroa muihin HUUMEISIIN kuin se että sitä myydän kaupoissa. Tupakoitsijat ovat NARKKAREITA koska ovat koukussa aieeseen eli NARKOMAANEJA eikä tästä asiasta voi kiistellä! Heistä voitaisiin tehdä vielä hyviä ihmisiä aivopesun avulla mutta jos ei toimi niin ampua pitäisi. Ampua pitäisi myös tupakan valmistajat sekä tuottajat.

        tupakka ei ole sama asia kun huumeet.
        tupakka kyllä aiheuttaa joillekin jossain määrin riippuvuutta, mutta ei niin paljon todellakaan kun huumeet. huumeisiin voi kuolla todella nopeasti, paljon vaarallisempaa. tupakkakaan ei ole terveellistä, mutta ei siltikään ole niin vaarallista kun huumeet.

        en suosittele kumpaakaan (tupakkaa, huumeita, en myöskään alkoholia kenellekään) mutta jokaisen oma valinta.

        itse tupakoin (n. 1,5 askia viikossa)
        elämä hymyilee, kaikki on hyvin..
        tupakasta EI mene sekaisin, toisin kun huumeista!


      • .................
        päivän naurut! kirjoitti:

        tupakka ei ole sama asia kun huumeet.
        tupakka kyllä aiheuttaa joillekin jossain määrin riippuvuutta, mutta ei niin paljon todellakaan kun huumeet. huumeisiin voi kuolla todella nopeasti, paljon vaarallisempaa. tupakkakaan ei ole terveellistä, mutta ei siltikään ole niin vaarallista kun huumeet.

        en suosittele kumpaakaan (tupakkaa, huumeita, en myöskään alkoholia kenellekään) mutta jokaisen oma valinta.

        itse tupakoin (n. 1,5 askia viikossa)
        elämä hymyilee, kaikki on hyvin..
        tupakasta EI mene sekaisin, toisin kun huumeista!

        Nyt menee jo yli hilseen. Itse poltat muttet suosittele tupakkaa muille eli et tahdo saada lisää narkkarikavereita?


      • :D:D
        ..................... kirjoitti:

        "Jou jou oon kova narkkariteini ja poltan ja ryypään jou jou WähäX oon GoWiz musta on kiva räkiä vanhusten ja lapsien päälle ja kiristää rahaa heikoimmiltani"

        Tuollaisia ovat tupakoitsijat. Ja sinä itse provoat täällä siitä miten "hyviä" ihmisiä narkkarit ovat ja kehtaat sanoa toisia tekopyhiksi. Tupakka on PÄIHDE joka aiheuttaa riippuvuutta enkä näe siinä mitään eroa muihin HUUMEISIIN kuin se että sitä myydän kaupoissa. Tupakoitsijat ovat NARKKAREITA koska ovat koukussa aieeseen eli NARKOMAANEJA eikä tästä asiasta voi kiistellä! Heistä voitaisiin tehdä vielä hyviä ihmisiä aivopesun avulla mutta jos ei toimi niin ampua pitäisi. Ampua pitäisi myös tupakan valmistajat sekä tuottajat.

        Okei, eli mun mummo on narkkari, mun iskä on narkkari... okei, no noin puolet suomalaista on narkkareita sitten vissiinkin.

        Mutta ihmeen hyvin näillä narkkareilla näyttää menevän. iskä on maailman paras iskä. mummo on iloinen ja hyväntuulinen AINA. hmm.. mistäköhän johtuu..

        Oikeilla narkkareilla ELI huumeidenkäyttäjillä tuskin olisi elämä mallillaan.
        Mietis nyt vähän... uudemman kerran...

        Itse en kyllä polta, mutta olen vaan täysin eri mieltä siitä, että tupakoitsijat muka olisivat narkkareita. ei ei ei... :D eii...


      • minä
        ................. kirjoitti:

        Nyt menee jo yli hilseen. Itse poltat muttet suosittele tupakkaa muille eli et tahdo saada lisää narkkarikavereita?

        en suosittele tupakoimista nuorille...
        itse olen kumminkin sen verran vanhempi, että tiedän kyllä mitä tupakka sisältää jne.


      • hä pe ä
        ..................... kirjoitti:

        "Jou jou oon kova narkkariteini ja poltan ja ryypään jou jou WähäX oon GoWiz musta on kiva räkiä vanhusten ja lapsien päälle ja kiristää rahaa heikoimmiltani"

        Tuollaisia ovat tupakoitsijat. Ja sinä itse provoat täällä siitä miten "hyviä" ihmisiä narkkarit ovat ja kehtaat sanoa toisia tekopyhiksi. Tupakka on PÄIHDE joka aiheuttaa riippuvuutta enkä näe siinä mitään eroa muihin HUUMEISIIN kuin se että sitä myydän kaupoissa. Tupakoitsijat ovat NARKKAREITA koska ovat koukussa aieeseen eli NARKOMAANEJA eikä tästä asiasta voi kiistellä! Heistä voitaisiin tehdä vielä hyviä ihmisiä aivopesun avulla mutta jos ei toimi niin ampua pitäisi. Ampua pitäisi myös tupakan valmistajat sekä tuottajat.

        kaikkein eniten ärsyttää ihmiset jotka pätevät sanoilla joidenka tarkoitusta eivät tiedä... onko ihminen joka tykkää aivan helevetin paljon banaaneista narkkari? onko jokainen ihminen narkkari koska tarvitsee vettä ja ruokaa? en sano että tupakointi on hyvä asia mutta rajansa kaikella... niin ja se vielä että jos ei tunnista tupakan ja huumeiden eroa niin et voi olla aivan täysjärkinen ihminen.


    • Minni...

      Tupakki on K-18 ja SIKSI se on niin siistiä... siksi siitä tulee aikuisempi olo. Ja kun on niinko mukamas aikuinen saa tyttöjä paremmin... tai ainakin luulee niin, koska on niin 7-luokkalainen ja niin vitun iso ja cool...

      Jos ne lapset näkis ittensä vuosien päästä peilistä ne naurais... useimmat lopettaa kun aikuistuu, mutta aina jotkut jää ikuiseen koukkuun. Ja tästä tupakkayhtiöt vetää voittonsa.

    • nojoo

      Tuskimpa tupakointi/tupakoimattomuus on se aikuisuuden mitta :D

    • en usko tuhon

      MITÄ paskaa uskotko toddellakin että tupakanpolltaminen johtaa huumeisiin mee hiimaaas!

    • im IN MONEYYY

      En mä polttamisesta tiiä mut on hyvä pölliä tupakkaa äidiltä ja myydä niitä mun koulun narkkareille.

    • 7+2..

      Ite alotin tupakan polton koska se rentoutti jne. Nyt ottaa päähän ku alotin joskus, tiedän miten se vaikuttaa terveyteen ja oon huomannu sen. Aattelin vaihtaa nuuskaan ja oon sitäki käyttäny jonku verra mut sitä saa aika heikosti suomessa ja joutuu ostaan kerralla paljon niin menee rahaa enemmän. Huumeisiin en koske ikinä, en koskaan. :Dd

    • 7+2..

      Lisään viä aikaisempaan kommenttiin, että tupakan poltto ei tee aikuisempaa kenestäkään. oon ite 16w. Mutta sitä en tajuu että miks niitte ketkä ei polta pitää kokoaja puhuu siitä kuinka tyhmiä tupakoitsiat on. Tupakointi on mun mielestä vaan tapa siinä missä muutkin mutta vaan epäterveellisempi.....

    • Huilavitks

      On se kyllä aika lapsellista, kun munkin ikäset (oon 15v) juoksee koulussa "nurkalle" polttamaan. Sitä varsinkin on huvittava katsoa, kun joku 7 tai 8 luokkalainen menee ensi kertaa "nurkalle" ja vaikkapa ope näkee ne ja antaa jälkkää, kun sillon kaveri on niin kuset housussa, mutta nurkalle mennessä esitetään, että ollaan niin aikuisia. :D

      Se on kanssa ihan vitun hölmö väite, kun munkin tupakoivat kaverit sanovat, että polttaminen "rauhoittaa". Tottakai se rauhoittaa, kun on jo nikotiiniin addiktoitunut.
      Monta kertaa kavereitani oon saanu katella, kun ne ei oo saanu polttaa ja jalat tärisee lattiaa vasten ja sormenpäät hakkaa pulpettia, kun sitten sen yhden röökin on saanut, niin sillon on niin eri ihminen, paljon rauhallisempi.
      Itse siis en oo polttanut, enkä edes maistanut ikinä.

    • ................

      Itse aloitin 9 luokalla polttamisen. On sekin jo mun mielestä kummallista, kun ala-aste ikäiset juoksee tupakalle metsään ja opet perässä, ettei saa polttaa!

      Vaikuttaa muuten pituuskasvuun tuossa iässä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      5
      2095
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      265
      1803
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      291
      1770
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      66
      1740
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      109
      1585
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      30
      1463
    7. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      54
      1284
    8. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      292
      1242
    9. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      159
      1234
    10. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1213
    Aihe