Paljonkohan sellaiset maksavat?Olisin kiinnostunut niistä.Kertokaa kaikki mitä tiedätte.
Koirasudet
66
3742
Vastaukset
- paljon tietoa
Edellisellä sivulla paljon asiaa koirasusista,
>- kiinnostunut?
Luin ne kyllä jo mutta en nähnyt kuin sen 650e ainoana hintana ja kyllä niitä varmaan erikin hintaisia on?
sinulla ollut koiraa ennen? Tuntuu aika hurjalta jos ensimmäiseksi meinaat koirasutta. Kysyntä määrää hinnan ja tuollaisista erikoisuuksista saa aina maksaa. Erikoisuudeksekin tuo 650 euroa tuntuu pieneltä. Olen kuullut huomattavan paljon kalliimmista koirasusista. Nettiin ei juuri kukaan hintojaan laita. Ja jos todella ensimmäisenä kysyt hintaa niin ei kyllä hyvältä varsinkaan kasvattajan korvissa kuullosta.
Toivon että saisit haluamasi tiedot.- kiinnostunut?
Koiria on ollut pienen elämäni aikana 5kaiken kaikkiaan.Kaiken rotuisia ja myös sekarotuisia.Joten kyllä koulutusesta ja kaikesta on kokemusta.Itselle hinta olisikin aika tärkeää tietää ja sen takia kysynkin ensiksi täältä että missä päin liikutaan.Kasvattajalle soitan sitten vasta kun saan hintoja kunnolla tietooni ja kun olen päättänyt ottaa sellaisen.
- oli...
kiinnostunut? kirjoitti:
Koiria on ollut pienen elämäni aikana 5kaiken kaikkiaan.Kaiken rotuisia ja myös sekarotuisia.Joten kyllä koulutusesta ja kaikesta on kokemusta.Itselle hinta olisikin aika tärkeää tietää ja sen takia kysynkin ensiksi täältä että missä päin liikutaan.Kasvattajalle soitan sitten vasta kun saan hintoja kunnolla tietooni ja kun olen päättänyt ottaa sellaisen.
sulla on kokemusta kaikenrotuisista ja sekarotuisista kun sulla on olut 5 koiraa.
- kiinnostunut?
oli... kirjoitti:
sulla on kokemusta kaikenrotuisista ja sekarotuisista kun sulla on olut 5 koiraa.
Nyt en kyllä tajunnut.5koiraan mahtuu muutama puhdas ja muutama sekarotuinen.olen kyllä ollut muutenkin koirien kanssa tekemisissä kuin pelkästään omien koska sukulaisillani on niitä useita koiria.Oikeastaan voisi sanoa että kokemusta löytyy toisesta kymmenestä rodusta.
- pari tekstiä
Lainasin pari kirjoitusta aikaisemmin olleista koirasusi keskusteluista. Molemmilla kirjoittajilla oli useita juttuja. Ovat olleet todella hyviä asiantuntijoita näiillä palstoilla.
Amerikassa koirasusia harrastetaan eniten maailmassa. Siellä vain ei juuri sakemanniin sekoiteta vaan yleisimmin Landseeriin. Susikin on eri kuin tämä Suomessa esiintyvä. Venäjällä sekoittavat laikkoihin ja sitä ei kyllä voi irti pitää edes tuolla prosentilla. "Minkälaisia pentuja risteyttämisen tuloksena saadaan, on arpapeliä, eikä tulos ole aina toivotunlainen. Koirasudet muistuttavat paljon sutta, mutta eivät pelkää ihmistä, joten niiden käytös on arvaamatonta. Ne ovat yleensä vaikeita kouluttaa, ne eivät luota ihmiseen ja karkaavat helposti.
On syytä realistisesti korostaa sitä, että koirasusi ei ole sama kuin koira. Amerikkalainen, koirasusiin myönteisesti suhtautuva asiantuntijataho - muistuttaa niistä erityisseikoista, joita liittyy koirasuteen ihmisen seuralaisena. Koirasusi voi käyttäytyä arvaamattomasti, jos vaikkapa lapsi taikka lapsilauma syöksähtää yllättäen sen kimppuun. Asiantuntijat suosittavatkin, että alle 14-vuotiasta lasta ei koskaan saa päästää koirasuden läheisyyteen. Koirasusi on hyvin seuranhaluinen - ja sen yksinjättäminen voi tuoda mukanaan harmeja. Samoin uroskoirasusi voi tietyn ikävaiheen saavutettuaan - olla vaarallinen naapuruston muille koirille. Koirasusi ei käsitä, että naapurin villakoira ei ole sille sopivaa riistaa.
Jokaisen, joka harkitsee koirasuden laittamista itselleen - on syytä ottaa hyvin laajasti selkoa tästä kuitenkin varsin tuntemattomasta eläimestä, jotta ongelmilta vältyttäisiin. Voisi kiteyttää näin: koirasutta ei koskaan oteta vain lemmikkieläimeksi. Koirasusi vaatii isännäkseen kokeneen ja lujaotteisen kasvattajan, jonka "laumassa" sen on opittava ehdottomasti oma paikkansa ja se, että ihminen on se, joka johtaa. Koirasusi vaatii paljon oikeanlaista toimintaa, johon se voi purkaa tarmonsa. Parhaimmillaan koirasudet ovat vaikkapa koiravaljakoissa reen vetäjinä.
Kansainvälinen Luonnonsuojeluliitto (IUCN) suosittaa, että koirasusien kasvatus ja pito lemmikkeinä kiellettäisiin. Paitsi, että ne ovat vaarallisia, ne vaikuttavat myös asenteisiin sutta kohtaan. Kun koirasudet hyökkäävät ihmisten kimppuun, asenteet susia kohtaan kääntyvät vielä aiempaakin kielteisemmiksi ja suden suojelu vaikeutuu. Lisäksi luontoon palanneet koirasudet risteytyvät susien kanssa ja uhkaavat näin ollen suden perimän säilymistä puhtaana."
Koirasusi ei todellakaan sovi ensimmäiseksi koiraksi!- kiinnostunut?
Olen lukenut tuon jo kerran joltain susiaiheiselta sivulta.Sen takia se ei pääsisi koskaan karkaamaan jo olisi aina kytketty paitsi tietenkin sisällä,että olen kyllä tietoinen vaaroista.Itsellä ei myöskään ole lapsia.Tämä vain ei pidä paikkaansa: Parhaimmillaan koirasudet ovat vaikkapa koiravaljakoissa reen vetäjinä.
Koska susi on luonnostaan sellainen että ei kuluta mielellään paljoa energiaa niin se ei myöskään ole hyvä valjakossa koska ei tule ikinä vetämään täysillä.Se elää toisin sanoen säästöliekillä.Toivottavasti osasin selittää niin että ymmärsit.Muuten kaikki on aika asiaa noissa teksteissä. - Maiko1
kiinnostunut? kirjoitti:
Olen lukenut tuon jo kerran joltain susiaiheiselta sivulta.Sen takia se ei pääsisi koskaan karkaamaan jo olisi aina kytketty paitsi tietenkin sisällä,että olen kyllä tietoinen vaaroista.Itsellä ei myöskään ole lapsia.Tämä vain ei pidä paikkaansa: Parhaimmillaan koirasudet ovat vaikkapa koiravaljakoissa reen vetäjinä.
Koska susi on luonnostaan sellainen että ei kuluta mielellään paljoa energiaa niin se ei myöskään ole hyvä valjakossa koska ei tule ikinä vetämään täysillä.Se elää toisin sanoen säästöliekillä.Toivottavasti osasin selittää niin että ymmärsit.Muuten kaikki on aika asiaa noissa teksteissä.Eivät yleensä sovellu sisällä asujiksi, paitsi jos suden geenien määrä on täysin mitätön tai vähäinen. Se on yksinkertaisesti vain liian stressaavaa näille eläimille. Tätä on yritetty ja seuraukset ovat olleet ikäviä. Eläimet ovat tuhonneet asunnon stressiä purkaessaan, loikkineet pöydillä, tehneet tarpeensa sisälle ym ym. Sisäsiistiksi opettaminenkin on melko hankalaa.
Perussääntönä on että KAIKKIA koirasusia tulisi pitää niin kuin susia, eli suuressa tarhassa. - veto
kiinnostunut? kirjoitti:
Koska susi on luonnostaan sellainen että ei kuluta mielellään paljoa energiaa niin se ei myöskään ole hyvä valjakossa koska ei tule ikinä vetämään täysillä.Se elää toisin sanoen säästöliekillä.Toivottavasti osasin selittää niin että ymmärsit.Muuten kaikki on aika asiaa noissa teksteissä.Itse valjakko hiihtoa harrastaneena,niin yksikkö kuin monikko,niin koirasusi ei ole osottautunut mitenkään luotettavaksi työkumppaniksi pitkillä matkoilla.Sen into vetotouhuihin on hektistä,eli kiinnostus lopahtaa melko pian.Norjalaiset käyttivät niitä jonkin aikaa mutta luopuivat koska eläin ei ollut luotettava eikä rakastanut touhua niin kuin kunnon vetokoiran tulee.Parhaimmiksi on osottautuneet husky/seisoja risteytykset joilla riittää nopeus ja voima.Kyllä koirasusi risteytykset ovat pelkkää erikoisuuden tavoittelua,ei sille oikeen muuta pohjaa löydy.
Itse armejassa työskennelleenä,emme kyllä kutsuneet varuskuntia armejoiksi,ei ainakaan Niinisalossa,kyllä ne meni aselajejen mukaan.Ja niistä väännetyt ``lempinimet´´,Joten kyllä sinä nyt kerrot ihan pelkkää potaskaa,miksi sitä en tiedä,ehkä peittääksesi tietämättömyytesi.
- Maiko1
Ottanut varmasti kaiken selville koirasusista? Tiedäthän että koirasusia kaupittelevat ovat melkeinpä poikkeuksetta pentutehtailijoita, joiden eläimissä ei ole paljon nimeksikään sutta tai ollenkaan? Tuttujesi koirasusi ei välttämättä edes omaa suden geenejä lainkaan.
Oletko käynyt lukemassa koirasusi asioista esimerkiksi wolfparkin sivuilta? Jos et ole, niin tässä on linkki sinne http://www.wolfpark.org/ Tuolta löytyy paljon tietoa koirasusista ja siitä miten niitä tulisi pitää. Kirjoitan itsekin nuo perusasiat.
Ensinnäkin sutta tai koirasutta, missä on paljon suden geenejä ei tule koskaan pitää lemmikkeinä.
Vähintään kaksi eläintä tulisi kasvattaa yhdessä. Sudet ja hybridit jotka on kasvatettu eristyksissä lajitovereistaan, ilmentävät usein lukuisia käyttäytymisongelmia ja poikkeavuuksia.
Hybridien tulisi asustaa vähintään kahden ja puolen metrin korkeassa häkissä, jossa on katto tai vastaavasti juoksutusketjussa, jonka liikkumisalue on vähintään 144 neliömetriä (eli melko suuren omakotitalon verran).
Ruokintakeinoksi suositellaan barffia, eli raakaruokintaa, missä on mukana luita, nahkaa ja/tai turkista. Väärällä ruokinnalla saadaa aikaan vakavia luustollisia ongelmia, olen nähnyt kuvia koirasusista joilla alaleuka on kasvanut liian pitkäksi, jalat ovat eripituisia, niin että koira ontuu.. Lista on loputon.
Ruoka myös maksaa todella paljon. Ruokaan menee mahdollisesti vähintään sata euroa kuussa. Koirasudet voivat kasvaa valtavan suuriksi, eräs koirasusi painoi yli 70 kiloa, eli todellinen järkäle, joka syö päivässä suurinpiirtein kymmenen kiloa raakaruokaa (jos suoritin nopean laskutoimituksen oikein).
eläimiä hoitamassa tulisi olla enemmän kuin yksi KOKENUT hoitaja, jonka eläimet ovat hyväksyneet. Niiden hoitamiseen tulee sitoutua eläinten koko elämän ajaksi, mikä saattaa parhaimmassa tapauksessa olla yli 15 vuotta.
Vastaavan eläinlääkärin tulisi tietää miten susia tulee käsitellä. Koirasusien pitämiseen vaadittavat luvat tulisi selvittää ja hoitaa, koska ymmärtääkseni Suomessa tähän vaaditaan luvat. Tulevan omistajan tulisi myös hankkia päteviä todisteita siitä että eläimet ovat mitä niiden väitetään olevan, eivätkä sekarotuisia koiria.
Naapureilta tulisi kysellä onko heillä mitään koirasuden pitämistä vastaan, koska jos eläin ei pysy hallinnassa naapurit siitä kärsivät.
Susia tai koirasusia EI pidä KOSKAAN pitää kaupungissa tai ihmisten kanssa samassa talossa. NIITÄ EI TULISI KOSKAAN PITÄÄ KETJUSSA PIHALLA TAI SÄHKÖISEN AIDAN YMPÄRÖIMÄNÄ, AINOANA TARKOITUKSENA ESTÄÄ REVIIRIN LAAJENTAMISPYRKIMYKSET.
Alle 14 vuotta vanhat tai pienikokoiset lapset, myös omistajan lapset ovat aina potentiaalisessa vaarassa. Eläin voi luulla juoksevaa lasta saaliiksi ja hyökätä kimppuun ja mahdollisesti tappaa lapsen. Sama reaktio voi tapahtua jos lapsi kaatuu, kompastuu, vaikertaa, itkee tai kiljuu. Silloin lasta voidaan pitää haavoittuneena saaliina. Vakavat vauriot, jopa kuolema, ovat aivan liian yleisi tälläisissä tapauksissa.
Sosiaalistettu hybridi saattaa myös haastaa omistajan tai toisen ihmisen arvovaltakamppailuun, mikä myös saattaa johtaa vakaviin vaurioihin. Eläin saattaa myös puolustaa ruokaansa vahvasti, pienikin näykkäisy voi johtaa lapsen kohdalla vakaviin vaurioihin, vaikka eläin ei tarkoittaisikaan mitään.
Tulee ottaa myös huomioon että kaikki ikävät tapaukset koirasusien parissa huonontavat susien mainetta ja näin vaikeuttavat susien suojelua.
Hyvin harvoin koirasudet tai sudet elävät vankeudessa niin että tilat olisivat kunnollisia. Harvoin kunnioitetaan näiden eläinten psyykkistä hyvinvointia, mikä on todella tärkeää.
Tulevan omistajan tulisi kerrata asiaan kuuluva kirjallisuus, ja jos sitä ei ole lukenut, niin lukemaan ne huolella. Tulisi lukea mahdollisimman paljon faktatietoa, ei sitä kaikkea kökköä mitä netissä lukee. Tässä muutamia kirjoja, jotka olisi melkeinpä välttämätöntä lukea(kirjoja saa esimerkiksi tilaamalla netin kautta tai joitain saa akateemisen kautta).
"Wolf Management Chapter" ja "Socialization and Management of wolwes in Captivity" kirjoittanut Klinghammer ja Goodman.
Man and the Wolf, kirjoittanut Ed Frankin.
Koirasuden omistajalta vaaditaan poikkeuksillista asialle vihkiytymistä, taloudellisia resursseja ja kunnollista opiskelua ja kouluttautumista.
En kirjoita tätä kaikkea niinkään paheksuvasti, vaan siksi että sinulla olisi käsissäsi kaikki tiedot näistä eläimistä. Tarkoitan mielipiteeni niin ihmisten kuin eläintenkin parhaaksi.- kyssäri
Tosi hieno tuo sinun juttusi, toivottavasti antoi jutun aloittajalle ajattelemisen aihetta.
Tunnut tietävän aiheesta tosi paljon. Miksi ihmiset ylipäätään ottaa tuollaisen, nehän ovat melkein villieläimiä? Mitä ihmettä sillä tekee, jos ei ole koira? Minä en ymmärrä...
Ja onko tuollaisia Suomessa ollenkaan?
Kerran näin kaksi nuorehkoa tyttöä,joilla oli lastenvaunut, ja ihan suden näköinen koira. Taluttaja ei kyllä hallinnut sitä yhtään. Siirryin varovasti "takavasemmalle" ajokoirani kanssa. Kyseessä ei minun mielestäni ollut husky, tosi pelottavan näköinen se otus oli, mikä sitten lienyt... - Maiko1
kyssäri kirjoitti:
Tosi hieno tuo sinun juttusi, toivottavasti antoi jutun aloittajalle ajattelemisen aihetta.
Tunnut tietävän aiheesta tosi paljon. Miksi ihmiset ylipäätään ottaa tuollaisen, nehän ovat melkein villieläimiä? Mitä ihmettä sillä tekee, jos ei ole koira? Minä en ymmärrä...
Ja onko tuollaisia Suomessa ollenkaan?
Kerran näin kaksi nuorehkoa tyttöä,joilla oli lastenvaunut, ja ihan suden näköinen koira. Taluttaja ei kyllä hallinnut sitä yhtään. Siirryin varovasti "takavasemmalle" ajokoirani kanssa. Kyseessä ei minun mielestäni ollut husky, tosi pelottavan näköinen se otus oli, mikä sitten lienyt...Suomessa on tietääkseni muutamia virallistettuja koirasusia. Aikoinaan Sanna Suutari (tai mikä sen mallin nimi nyt olikaan) toi muutamia koirasusia Suomeen, piti niitä muutaman vuoden ja pisti kiertoon niiden "hankaluuden" vuoksi. En muista menikö osa eläimistä suoraan kuoppaan. Lapista löytyy myös koirasusia, tuttuni tutulla on siellä koirasusi, joka on kuulemma iso kuin mikä.
Suden näköinen ei tee koirasta vielä koirasutta. Tiedän koirasusia jotka ovat ulkonäöltään lurppakorvaisia ja muistuttavat enemmänkin jotain nöffiä tai vastaavaa. Noutajienkin näköisiinkin olentörmännyt. Mutta sellainen koirasusi ei ole ns. myyvä, joten niitä ei mainosteta ympäri apulaa tai keltaista pörssiä. Yksi koirasusi oli jopa täysin käyttölinjaisen sakemannin näköinen. En olisi huomannut suden geenejä, ennen kuin omistaja kertoi että eläimessä on sutta, todistetusti.
Koirasudethan ovat lähinnä ihmisille egon jatke. Monet perustelevat koirasusien hankkimista sillä että ne ovat rotukoiria terveempiä, alkukantaisempia ym. Terveempiä koirasudet eivät ole, koska niillä on ristinä niin susien periytyvät taudit kuin koirienkin taudit. Luusto ongelmia on ihan samassa määrin, jos ei jopa enemmän. Alkukantaisuuteen on turha vedota, koska maailmasta löytyy TODELLA alkukantaisia koirarotuja. Löytyy jopa koirarotuja, jotka on jalostettu susista viimeisen 60 vuoden aikana, sarloosin susikoira näin esimerkiksi. Kasvattajakin löytyy Suomesta.
Suurin syy miksi jotkut koirasusia ottavat on sääli. Monet koirien kouluttajat ja susitutkijat ovat tähän sortuneet, törmättyään ongelma tapauksiin, kun eläin on joutunut käsiin jotka eivät osaa sitä hallita tai hoitaa. He eivät ole halunneet että eläin joutuu väärän kohtelun vuoksi piikille tai jatkamaan huonoa ja väärää elämää.
En voi sanoa että olisin joku asiantuntija koirasusi asioissa, netistä lukenut ja keskustellut asiasta susitutkijoiden kanssa yms.
- Mansardi
Kannataa unohtaa ellet ole erittäin tottunut suurten ja vähän "hankalampien ja vaativampien" rotujen kouluttaja tai kasvattaja.
Koirasusi ei viihdy ketjussa kiini. Sille on oltava suuri tarha. Lue ensin mitä sanotaan noista kolmesta rodusta joissa on sentään vain vähän sutta. Siis nuo Thsekissä, Hollanissa ja Italiassa jalostetut. Huomaa että koirasusi on vain paljon vaikeampi kuin yksikään näistä.- ..........................
oletkin tässä saanut jo hyviä neuvoja, oikean koirasuden hinta pyörii 2500-15000e kieppeillä, yksikään(ja niitä ei muuten montaa ole) aitojen koirasusien kasvattaja ei sinulle pentua myy ellei ole luvat kunnossa, ja muistathan että joka kerta kun muutat, haet uuden luvan! kyseessä ei todellakaan ole kerrostalo lemmikki, eikä KOIRA! ja kun et hintaa edelliseltä sivulta löytänyt niin luehan kaikki kirjoitukset alottajan viestin alta, sieltä löytyy.
- oli tarkoitettu
.......................... kirjoitti:
oletkin tässä saanut jo hyviä neuvoja, oikean koirasuden hinta pyörii 2500-15000e kieppeillä, yksikään(ja niitä ei muuten montaa ole) aitojen koirasusien kasvattaja ei sinulle pentua myy ellei ole luvat kunnossa, ja muistathan että joka kerta kun muutat, haet uuden luvan! kyseessä ei todellakaan ole kerrostalo lemmikki, eikä KOIRA! ja kun et hintaa edelliseltä sivulta löytänyt niin luehan kaikki kirjoitukset alottajan viestin alta, sieltä löytyy.
viesti ketjun aloittajalle.
- koko
juttu, sinun tiedollasi ja taidollasi kukaan ei sinulle pentua myy, eikä tällä hetkellä ja tuskin moneen vuoteen edes pentuja tulee olemaan. meillä niitä aikoinaan kasvatettiin(norjan vuoristosuden ja koiran risteytyksiä), muteipä oo moneen vuoteen ollu pentuja(meijän "hukat" muuten ootte nähny lapinkullan mainoksessa) eikä täällä mun tietojen mukaan ole meidän lisäksi kuin yksi oikea kasvattaja(kasvattaa kyllä pienellä susi prosentilla) joka ei pentuja myy.
eli jos susihukkanen on pakko saada niin muualta se on haettava.
pienenä vinkkinä sitten vaan, että älä prkl. sitä oikeasti mistään hae, tai sut on tuhoon tuomittu, miltään maallikolta joka on netin läpi lukenu ei onnistu koirasuden kasvatus!- kiinnostunut?
taisit unohtaa että parilla tutullani on muutama koirasusi jonka kanssa olen ollut tekemisissä ja tiedän niiden kaikki mahdolliset oikut.Mielenkiintoisinta on miten niillä on niin isot kulmahampaat jollaisia en ole nähnyt yhdelläkään koirarodulla ja jos joku väittää vielä etten osaa hoitaa sitä sitten niin eipä ole minun ongelmani kun TIEDÄN että tulen kyllä pärjäämään.Kuri täytyy aluksi olla vähän ankaraa pennulle,mutta tiedän selviäväni.Jos nyt kuiteskin sanon tähän vielä ettei kukaan epäilisi kykyjäni kouluttaa sitä niin olen armejian koirienkouluttaja joten lopetaan nyt tämä paskanjauhanta kiitos.
- Maiko1
kiinnostunut? kirjoitti:
taisit unohtaa että parilla tutullani on muutama koirasusi jonka kanssa olen ollut tekemisissä ja tiedän niiden kaikki mahdolliset oikut.Mielenkiintoisinta on miten niillä on niin isot kulmahampaat jollaisia en ole nähnyt yhdelläkään koirarodulla ja jos joku väittää vielä etten osaa hoitaa sitä sitten niin eipä ole minun ongelmani kun TIEDÄN että tulen kyllä pärjäämään.Kuri täytyy aluksi olla vähän ankaraa pennulle,mutta tiedän selviäväni.Jos nyt kuiteskin sanon tähän vielä ettei kukaan epäilisi kykyjäni kouluttaa sitä niin olen armejian koirienkouluttaja joten lopetaan nyt tämä paskanjauhanta kiitos.
että koirasusia koulutetaan hyvin erilailla kun tavan sakemanneja? Niiden kanssa ei toimi suurinpiirtein mitkään muut keinot kuin positiivinen vahvistaminen ja operantin oppimisen kautta tapahtuva koulutus, pakotteet voit unohtaa saman tien. Ne ovat uskomattoman herkkiä eläimiä, poikkeuksia toki on, varsinkin kun suurinosa ns. koirasusista on sekarotuisia koiria.
Erästä susi/koirasusi tutkijaa lainatakseni koirasusia voivat kouluttaa vain ammattimaiset kouluttajat ja sellaiset ihmiset jotka todella tietävät mitä tekevät ja osaavat lukea ja käyttää elekieltä hyvin. Minä ainakin luotan näissä asioissa hänen kokemukseensa, koska hänellä itsellään on koirasusi ja on kouluttanut kymmeniä koirasusia ja myöskin susia eri puolella maailmaa. Tiikereistä ja delfiineistä nyt puhumattakaan.. ;)
Armeijan kouluttajan titteli ei merkitse tässä mitään, koska monet tuntemani armeijan kouluttajat eivät osaa käyttää muita koulutuskeinoja kuin pakotteita ja kovia sellaisia. Juuri siitä tavasta mikä varmasti toimii sakemannin kanssa (ja vielä helkkarin hyvin) mutta samalla tavalla koulutettu koirasusi ei todennäköisesti toimisi. Vaan käsissäsi olisi pian hermostunut ja vaikeasti käsiteltävä eläin.
Sakemanni ja koirasusi ovat täysin eriasia. Harjoittele ensin vaikka alkukantaistten koirien kanssa, niin näet miten vaikeaa se on. Voin sanoa että se on satoja kertoja vaikeampaa kuin sakemannin kouluttaminen, koska näillä perhanoilla kun ei ole lainkaan miellyttämisen halua. Sakemanneilta ja muilta pk-roduilta tämä ominaisuus löytyy ja niiden kouluttaminen on tämän vuoksi melkeinpä lasten leikkiä, ne kun ovat yleensä niin miellyttämisen haluisia eläimiä. Alkukantaiset taas haistattavat sinulle pitkät jos niitä ei satu juuri silloin kiinnostamaan.
Enkä kyllä ymmärrä jos kerta armeijalle kouluttelet koiria, niin eikö siinä ole jo haastetta että saisi koulutettua seuraavan suojelun MM mestarin? Koirasudet kun eivät ole mitään palveluskoira materiaalia, niillä ei ole tarpeeksi pitkäjänteisyyttä siihen hommaan, saati kiinnostusta. - melina
kiinnostunut? kirjoitti:
en usko alkuunkaan,meinaan sun kirjoituksistasi paistaa tietämättömyys läpi,etkä käytä paljon kouluttaneen sanastoa.Toi oli lapsellinen veto,joten jos nyt itse lakkaisit sen paskanjauhannan.
- höpäjät?
kiinnostunut? kirjoitti:
miten voit olla armeijan koiran kouluttaja kun olet edellisissä viesteissä kertonut olevasi työtön?! hassu olet!
- kiinnostunut?
melina kirjoitti:
en usko alkuunkaan,meinaan sun kirjoituksistasi paistaa tietämättömyys läpi,etkä käytä paljon kouluttaneen sanastoa.Toi oli lapsellinen veto,joten jos nyt itse lakkaisit sen paskanjauhannan.
Pitäisikö minun luotella kaikki käskyt vai mitä oikein odotat?Ehkä minä en tullut tänne kertomaan millain niitä koiria koulutan.Olen kyllä ihan tavallinen ihminen joten kyllä osaan puhua myös normaalia suomenkieltä.Enkä minä sitä paskaa jauha vaan te!
- kiinnostunut?
höpäjät? kirjoitti:
miten voit olla armeijan koiran kouluttaja kun olet edellisissä viesteissä kertonut olevasi työtön?! hassu olet!
Aika hyvä huomio.Olen kyllä työtön kun ne saakelin kusipäät menivät sulkemaan se armejan jossa olin töissä.Enkä kyllä toisella paikkakunnalle ole menossa.Joten aikani kuluksi tässä tarvitsisin koiraa ja haastetta jota voisin nyt tehdä kun tätä vapaa aikaakin riittää.Armeijan eläkeikäkin lähestyy joten eipä työt oikein enään innosta niin koko elämä aikaa nauttia koiran kanssa.
- melina
kiinnostunut? kirjoitti:
Pitäisikö minun luotella kaikki käskyt vai mitä oikein odotat?Ehkä minä en tullut tänne kertomaan millain niitä koiria koulutan.Olen kyllä ihan tavallinen ihminen joten kyllä osaan puhua myös normaalia suomenkieltä.Enkä minä sitä paskaa jauha vaan te!
Siis mikä ``armeja´´on lopetettu?Pelastusarmeja vai koira-armeja?Ensinnäkin sinun kirjoituksesi vilisee täysin alottelijan juttuja,ne eivät ole edes aikuisen kirjoituksia saati pian 50 täyttäneen konkarin,joka tuskin täällä kyselisi koirasusia,olisi varmaan jo pikkaisen valveutuneempi tapa keskustella asiasta,ja sitten tuo lemmikkipalstan pikkutyttö meininki,provo mikä provo.
- niin...
kiinnostunut? kirjoitti:
Aika hyvä huomio.Olen kyllä työtön kun ne saakelin kusipäät menivät sulkemaan se armejan jossa olin töissä.Enkä kyllä toisella paikkakunnalle ole menossa.Joten aikani kuluksi tässä tarvitsisin koiraa ja haastetta jota voisin nyt tehdä kun tätä vapaa aikaakin riittää.Armeijan eläkeikäkin lähestyy joten eipä työt oikein enään innosta niin koko elämä aikaa nauttia koiran kanssa.
armeijoitahan suljetaan ihan noin vain... ja eläke ikäkin alkaa lähestyä... ja aikaa nauttia KOIRAN kanssa.. niinpä niin... unohda koirasusi suosiolla, mitkään papparaiset ei niitten kanssa pärjää! ota sakemanni ja tee siitä jojo itelles! mikäli senkään kanssa pärjäät... =)
- !!!!
kiinnostunut? kirjoitti:
haahahahaahaaahhaaahhhaaaahiihihihahihhhaahhaa.kääk...hahaahahaaahihihihaahaiiihaaa...mätikahdun...hahahiihahihihaaahihaahiii...mäkuolennauruun..hihihaahiahi...lopetastopstop...heioikeesti..lopeta...hihihahahahiiahhaahhahiiahhh...
- Kiinnostunut?
melina kirjoitti:
Siis mikä ``armeja´´on lopetettu?Pelastusarmeja vai koira-armeja?Ensinnäkin sinun kirjoituksesi vilisee täysin alottelijan juttuja,ne eivät ole edes aikuisen kirjoituksia saati pian 50 täyttäneen konkarin,joka tuskin täällä kyselisi koirasusia,olisi varmaan jo pikkaisen valveutuneempi tapa keskustella asiasta,ja sitten tuo lemmikkipalstan pikkutyttö meininki,provo mikä provo.
itse taidat pikkutyttö olla enkä sellaisten kanssa viitsi keskustella.Et taida kauheasti seurata uutisia,tässä jokunen aika sitten suljettiin maassamme jokunen armeja koska isot herrat eivät pitäneet niitä niin tärkeinä että olisi kannattanut antaa niiden jatkaa.Vähempikin määrä armeijoita kuulema riittää.Joten painus nyt likka hiekkalaatikolle kun et tiedä edes että armejassa on matalempi eläkeikä kun yleisesti muissa ammateissa.Em ole vielä 50 edes joten taidan olla vasta kakara.
- kiinnostunut?
niin... kirjoitti:
armeijoitahan suljetaan ihan noin vain... ja eläke ikäkin alkaa lähestyä... ja aikaa nauttia KOIRAN kanssa.. niinpä niin... unohda koirasusi suosiolla, mitkään papparaiset ei niitten kanssa pärjää! ota sakemanni ja tee siitä jojo itelles! mikäli senkään kanssa pärjäät... =)
muuten hyvä mutta olen jo omistanut sakemannin ja olen saanut tarpeekseni niistä perässä roikkuvista kuolaajista.Kaipaan koiralta enemmän kissan luonnetta juuri sellaista ettei halua miellyttää minua koko ajan.Toisin sanoen koiran jolla on aivot. ja jos sinäkin olisit elämässäsi seurannut uutisia niin olisit nähnyt että maassamme on lopetettu jokunen armeija.
- melina
Kiinnostunut? kirjoitti:
itse taidat pikkutyttö olla enkä sellaisten kanssa viitsi keskustella.Et taida kauheasti seurata uutisia,tässä jokunen aika sitten suljettiin maassamme jokunen armeja koska isot herrat eivät pitäneet niitä niin tärkeinä että olisi kannattanut antaa niiden jatkaa.Vähempikin määrä armeijoita kuulema riittää.Joten painus nyt likka hiekkalaatikolle kun et tiedä edes että armejassa on matalempi eläkeikä kun yleisesti muissa ammateissa.Em ole vielä 50 edes joten taidan olla vasta kakara.
pitkään ja mikä on kyseisen instanssin kennel nimi?
Ja kyllä se 50 vuotta on aika lähellä jos olet esim.17-vuotiaana aloittanut urasi,se kun kestää 25-vuotta,niin nopealla laskutoimituksella olet 42-vuotias,mutta kirjoituksesi on n.16-vuotiaan. - suljettu
Kiinnostunut? kirjoitti:
armeijaa vaan varuskuntia,perusvirhe joka sun olisi pitänyt jättää tekemättä.
- se.....
kiinnostunut? kirjoitti:
muuten hyvä mutta olen jo omistanut sakemannin ja olen saanut tarpeekseni niistä perässä roikkuvista kuolaajista.Kaipaan koiralta enemmän kissan luonnetta juuri sellaista ettei halua miellyttää minua koko ajan.Toisin sanoen koiran jolla on aivot. ja jos sinäkin olisit elämässäsi seurannut uutisia niin olisit nähnyt että maassamme on lopetettu jokunen armeija.
koirasusi ole KOIRA.
Tässä maassa ei muuten ole lopetettu armeijaa. - outo...
kiinnostunut? kirjoitti:
juttu.Ensin kirjoitat näin:
"5koiraan mahtuu muutama puhdas ja muutama sekarotuinen.olen kyllä ollut muutenkin koirien kanssa tekemisissä kuin pelkästään omien koska sukulaisillani on niitä useita koiria.Oikeastaan voisi sanoa että kokemusta löytyy toisesta kymmenestä rodusta"
Ja hupsista vaan,yhtäkkiä ootkin armeijan koirankouluttaja. - kiinnostunut?
suljettu kirjoitti:
armeijaa vaan varuskuntia,perusvirhe joka sun olisi pitänyt jättää tekemättä.
sinä et taida olla armeijaa käynyt kun et tiedä että siellä puhutaan yleisesti keskenämme armeijoista,ei kukaan mistään varuskunnista puhu vaan jos saa siirronkin niin sanotaan et joutuuks poika armeijaa vaihtaa.ähhrrrr...miksi ihmeessä minä teille näitä selitän.en minä ole mistään tilivelvollinen.
- kiinnostunut?
se..... kirjoitti:
koirasusi ole KOIRA.
Tässä maassa ei muuten ole lopetettu armeijaa.tekään ette nähtävästi ole käynyt armeijaa tai ainakaan siellä minkä minä olen.tarkoitin varuskuntaa kuten joku tuossa jo sanoikin,mutta kukaan ei ymmärtänyt.
- puhunu
kiinnostunut? kirjoitti:
tekään ette nähtävästi ole käynyt armeijaa tai ainakaan siellä minkä minä olen.tarkoitin varuskuntaa kuten joku tuossa jo sanoikin,mutta kukaan ei ymmärtänyt.
ittensä pussiin jo monta kertaa!
miksi ihmeessä haet tietoa netistä jos perhaalla ystävälläsi kerran on koirasusi? miksi et häneltä mene kysymään? tai ota kasvattajiin yhteyttä?
ja luvistakaan et tiennyt yhtään mitään vaikka koirasusia tunnetkin, aika kummallista. miksi et kysy ystävältäsi mistä lupia haetaan?
etkä taida mikään armeijan käynyt sotakoira ohjaaja edes olla kun täällä viitsit tapella, hassu olet! ei millään pahalla....muttei hyvälläkään=) luovuta suosiolla. - kiinnostunut?
se..... kirjoitti:
koirasusi ole KOIRA.
Tässä maassa ei muuten ole lopetettu armeijaa.koirasusi on puoliksi tai suurimmaksi osaksi koira.minkä ihmeen takia kaikki uskovat että se käyttäytyy kuten susi kun yhtälailla se voi käyttäytyä kuin koira.Onhan koiriakin jalostettu sen verran että luulisi niidenkin geenien pärjäävän jotenkin suden geenejä vastaan,ei niistä mitään petoja silti tule vaikka siihen olisi käytetty sutta.Kyllä siinä on omasta mielestäni yhtä suuri mahdollisuus että tulisi kiltti kuin että tulisi kauhea peto.Onhan ne kesytkin sudet "kilttejä" mitä eläintarhoissakin on ja niissä ei ole yhtään koiraa.Televisiosta olen nähnyt eläintarhoista jotain ohjelmia missä hoitajat leikkivät susien kanssa.Luulisi että siellä ne olisivat vielä pahempia kuin ihmisten keskellä kasvaneet ku siellä yleensä vain käydään niitä ruokkimassa ja ovat vielä luonnollisessa ympäristössään.no itse uskon että sisällä kasvanut on kiltimpi kuin pihalla.
- kiinnostunut?
outo... kirjoitti:
juttu.Ensin kirjoitat näin:
"5koiraan mahtuu muutama puhdas ja muutama sekarotuinen.olen kyllä ollut muutenkin koirien kanssa tekemisissä kuin pelkästään omien koska sukulaisillani on niitä useita koiria.Oikeastaan voisi sanoa että kokemusta löytyy toisesta kymmenestä rodusta"
Ja hupsista vaan,yhtäkkiä ootkin armeijan koirankouluttaja.ei oikein tajunnut?mikä tuossa oli outoa?ai nyt tajusin.minun varmaan piti kertoa koko elämäni heti.anteeksi en huomannut.
- kiinnostus?
puhunu kirjoitti:
ittensä pussiin jo monta kertaa!
miksi ihmeessä haet tietoa netistä jos perhaalla ystävälläsi kerran on koirasusi? miksi et häneltä mene kysymään? tai ota kasvattajiin yhteyttä?
ja luvistakaan et tiennyt yhtään mitään vaikka koirasusia tunnetkin, aika kummallista. miksi et kysy ystävältäsi mistä lupia haetaan?
etkä taida mikään armeijan käynyt sotakoira ohjaaja edes olla kun täällä viitsit tapella, hassu olet! ei millään pahalla....muttei hyvälläkään=) luovuta suosiolla."puhallus"
Kannattaisiko miettiä ennen kuin kirjoittaa niin voisi itsekkin tajuta yksinkertaisen vastauksen?
Ehkä halusin laajemman kuvan.Kaikki koirat eivät ole samanlaisia.Ei se riitä että yhdestä koirasta tietää kun jokainen on erilainen ja olen kyllä kysynyt ja viettänyt aikaa se koiran kanssa.Kasvattajaan otan yhteyden sitten kun olen saanut sopivan hinta-arvion.en ennenpää.
Kas kun ei ole sillä koiralla mitään lupaa ja pelästyin että joutuuko tuttavani liemeen jos viranomaiset saavat tietää että hänellä on luvaton koira kun hänkään ei ole kuullut mistään luvista eikä nähtävästi kukaan mukaan teistä joten pelästyin turhaan.
Niinpä tämä tuntuu kyllä ihan lapselliselta mutta kun luen teidän typeriä tekstejänne aikani kuluksi niin on melkein pakko vastata.Eipä tällä hetkellä muutakaan tekemistä ole. - ei ole
kiinnostus? kirjoitti:
"puhallus"
Kannattaisiko miettiä ennen kuin kirjoittaa niin voisi itsekkin tajuta yksinkertaisen vastauksen?
Ehkä halusin laajemman kuvan.Kaikki koirat eivät ole samanlaisia.Ei se riitä että yhdestä koirasta tietää kun jokainen on erilainen ja olen kyllä kysynyt ja viettänyt aikaa se koiran kanssa.Kasvattajaan otan yhteyden sitten kun olen saanut sopivan hinta-arvion.en ennenpää.
Kas kun ei ole sillä koiralla mitään lupaa ja pelästyin että joutuuko tuttavani liemeen jos viranomaiset saavat tietää että hänellä on luvaton koira kun hänkään ei ole kuullut mistään luvista eikä nähtävästi kukaan mukaan teistä joten pelästyin turhaan.
Niinpä tämä tuntuu kyllä ihan lapselliselta mutta kun luen teidän typeriä tekstejänne aikani kuluksi niin on melkein pakko vastata.Eipä tällä hetkellä muutakaan tekemistä ole.KOIRA! ja koirasuden pitoon tarvitaan luvat!
- Maiko1
kiinnostunut? kirjoitti:
koirasusi on puoliksi tai suurimmaksi osaksi koira.minkä ihmeen takia kaikki uskovat että se käyttäytyy kuten susi kun yhtälailla se voi käyttäytyä kuin koira.Onhan koiriakin jalostettu sen verran että luulisi niidenkin geenien pärjäävän jotenkin suden geenejä vastaan,ei niistä mitään petoja silti tule vaikka siihen olisi käytetty sutta.Kyllä siinä on omasta mielestäni yhtä suuri mahdollisuus että tulisi kiltti kuin että tulisi kauhea peto.Onhan ne kesytkin sudet "kilttejä" mitä eläintarhoissakin on ja niissä ei ole yhtään koiraa.Televisiosta olen nähnyt eläintarhoista jotain ohjelmia missä hoitajat leikkivät susien kanssa.Luulisi että siellä ne olisivat vielä pahempia kuin ihmisten keskellä kasvaneet ku siellä yleensä vain käydään niitä ruokkimassa ja ovat vielä luonnollisessa ympäristössään.no itse uskon että sisällä kasvanut on kiltimpi kuin pihalla.
Kyllä, eläintarhojen ja puistojen hoitajat leikkivät ja kouluttavat niin susia kuin koiria. Mutta tiedätkö mitä tapahtuisi sille vento vieraalle ihmiselle joka kävelisi häkkiin ilman tuntemusta elekielestä ym ym? Hänen kimppuunsa hyökättäisiin ja mahdollisesti tapettaisiin.
Susi ei ole KOSKAAN kesy tai sitten kiltti pikku kaveri.
Sisällä kasvatettu susi on yleensä suoraan sanottuna seinähullu. Liikaa asioita jotka stressaavat eläintä, tarhasudetkin ovat huomattavasti stressaantuneempia kuin vapaat sudet. Ja stressistä tapahtuu se, että omega yksilöä kiusataan entistä enemmän. Stressi aiheuttaa aggression nousun ja sitä rataa. Luulisi sinun armeijan kouluttajana tämän tietävän, kun tuo on suojeluun läheisesti liittyvää tietoa.......
Jos luulet tosiaan että susi olisi kiltimpi sisällä asuessa kuin tarhassa, niin sinulla ei ole alkeisintakaan käsitystä susista ja niiden käyttäytymisestä, ja asioista jotka määrittelevät tämän.
Koirasudet ovat siitä jänniä eläimiä, että ne voivat olla ihan mitä tahansa, ne voivat hyvällä tuurilla olla helposti hallittavia, mutta suurimmalla todennäköisyydellä näin ei ole. - <<<<
kiinnostunut? kirjoitti:
sinä et taida olla armeijaa käynyt kun et tiedä että siellä puhutaan yleisesti keskenämme armeijoista,ei kukaan mistään varuskunnista puhu vaan jos saa siirronkin niin sanotaan et joutuuks poika armeijaa vaihtaa.ähhrrrr...miksi ihmeessä minä teille näitä selitän.en minä ole mistään tilivelvollinen.
ja miksi et vastannut kysymykseen mikä on kennelnimi ja kuka on pomo,minäkin ne tiedän,nyt odotellaan vastauksia.....
- melina
kiinnostunut? kirjoitti:
...naapurissa asuvalta kapiaiselta käyttävätkö nimitystä armeja sijoituspaikoista(siis varuskunnista)ja vastasi ettei,jokaisella paikalla on oma nimensä,sen mukaan mikä on aselaji.Mutta voitko vastata se kennelnimi ja yksikön pomomiehen nimi,itse en tiedä hänen arvoaan,nimen vain.
- melina
..tietää jo koko jutun,eli mikä on tietotaso ja mihin eläintä haetaan.Täällä vastanneet,asiasta todella tietävät,ovat sinulle sen selvittäneet ja ovat OIKEASSA tässä asiassa.Käy hakemassa leluosastolta halvalla hyvä susi,se on riittävä tässä tapauksessa.
Eräällä tutulla oli aikoinaan Jenkeistä salakuljetettu susi,tuotu huskyn papereilla,Erkki Pulliainen se tutki kuinka paljon on koiraa,ei ollut yhtään.eläin astutettiin kerran,emä ei hoitanut pentuja(2)ja ne meni koiralle hoidettavaksi.Minusta se oli erikoisuuden tavoittelua,mutta oli kuitenkin jännä nähdä miten erillaisia pennut olivat verrattuna koiraan.En tiedä koirasusien kohtaloa emä kai lopetettiin,pennuista ei tietoa.Mutten soisi kenenkään sellaisia tekevän,kun rotuja löytyy jo valmiiksi vaikka kuinka,joka lähtöön. - Kiki
Kaikista kommenteistasi saa sen vaikutelman että sinä et todellakaan ymmärrä koirista etkä koirasusista yhtään mitään.
Tämän on itseasiassa pakko olla provo kun kommenteissasi oleellista osaa näyttelee niinkin kummalliset asiat kuin lapsuuden leikit, susia pelkäämättömyys ja se että mielestäsi koirasusissa mielenkiintoisinta on niiden suuret hampaat.
Oleellisista asioista et osaa kysellä etkä muutenkaan keskustella.
Ja mm yhdessä viestissä sinä väität että tutuilla on yksi koirasusi, toisessa niitä susia onkin useampia ja väität olleesi enemmänkin tekemisissä niiden kanssa.
Trollipa hyvinkin. Eikun mars mars takaisin trollimetsään.- kiinnostunut?
Pitäisikö minun nyt ruveta kertomaan kaikki mitä tiedän niistä.Ei kyllä minun pitänyt teitä alkaa neuvomaan.
EN sanonut että mielenkiintoisinta vaan että ne ovat mielenkiintoisia siis ne isot hampaat tai niin ainakin tarkoitin.
Ja millä nyt teidänkin kanssa keskustelee?
Niin sillä yhdellä tutulla on koirasusi kaikista läheisimmällä,mutta sitten muistinkin että tiedänkin muuten pari muutakin jotka olin unohtanut kun eivät ole niin tuttuja. - ..........................
kiinnostunut? kirjoitti:
Pitäisikö minun nyt ruveta kertomaan kaikki mitä tiedän niistä.Ei kyllä minun pitänyt teitä alkaa neuvomaan.
EN sanonut että mielenkiintoisinta vaan että ne ovat mielenkiintoisia siis ne isot hampaat tai niin ainakin tarkoitin.
Ja millä nyt teidänkin kanssa keskustelee?
Niin sillä yhdellä tutulla on koirasusi kaikista läheisimmällä,mutta sitten muistinkin että tiedänkin muuten pari muutakin jotka olin unohtanut kun eivät ole niin tuttuja.on pitkin suomea! siellä ja täällä...! hah! niinhän sinä luulet! todellisuudessa niitä EI kovin monella ole!n ja tarkoitin nyt oikeita aitoja koirasusia, en koira roduiksi rekisteröityjä.
- kiinnostunut?
.......................... kirjoitti:
on pitkin suomea! siellä ja täällä...! hah! niinhän sinä luulet! todellisuudessa niitä EI kovin monella ole!n ja tarkoitin nyt oikeita aitoja koirasusia, en koira roduiksi rekisteröityjä.
hmmm...missähän kohtaa väitin että niitä on ympäri suomea.Koirasusia on kyllä aika monella jo,mutta kasvattajia on vain muutama ja virallisia yksi vai olikohan kaksi.
- kerran
kiinnostunut? kirjoitti:
hmmm...missähän kohtaa väitin että niitä on ympäri suomea.Koirasusia on kyllä aika monella jo,mutta kasvattajia on vain muutama ja virallisia yksi vai olikohan kaksi.
tiedät kasvattajia, miksi et sitten soita ja kysy niiltä suoraan...? enpä usko että yhtään aidon koira suden kasvattajaa tulet löytämään ja vaikka löytäisitkin niin eivät sinulle sellaista myy. ja todellakin tiedän ettei AITOJA koirasusia kovin monella ole.
edellenkään et ole vastannut mihin käyttötarkoitukseen se tulisi? - kiinnostunut?
kerran kirjoitti:
tiedät kasvattajia, miksi et sitten soita ja kysy niiltä suoraan...? enpä usko että yhtään aidon koira suden kasvattajaa tulet löytämään ja vaikka löytäisitkin niin eivät sinulle sellaista myy. ja todellakin tiedän ettei AITOJA koirasusia kovin monella ole.
edellenkään et ole vastannut mihin käyttötarkoitukseen se tulisi?Koska sitten kun soitan sille kasvattajalle niin puhelu tulee olemaan tälläinen:Olen päättänyt ottaa sen pennun nyt sitten.
Olen jo kerran soittanut mutta sanoin tarvitsevani aikaa.Kasvattaja sanoi hinnaksi 1500e ja sutta on 25%.Lupasin soittaa uudestaan kun tiedän varmaksi ottavani.Kasvattaja on tutun tuttu ja se tuttu oli armeijassa töissä.Hinta vain kuulosti minusta aika pahalta ku on kuiteskin sekarotuinen.Sen takia kaipasin täältä neuvoja joita en löytänyt netistä siis koskien hintaa,että ovatko todella niin kalliita.Joten sinulle että kyllä minä saisin sellaisen koska vain koska kasvattaja tietää minut ja tietää että tulen pärjäämään sen kanssa hyvin.
Ja kuten sanoin tulisi vain minun seurakseni ja vahtikoiraksi kun asun täällä metsän keskellä.Saapi olla vapaana aidatulla alueella ja jotta kukaan ei sanoisi että karkaa,aita on terästä ja 2,5m korkeaa.Ja iästäni vielä sille jollekin edelliselle olen vasta 39. - muista
kiinnostunut? kirjoitti:
Koska sitten kun soitan sille kasvattajalle niin puhelu tulee olemaan tälläinen:Olen päättänyt ottaa sen pennun nyt sitten.
Olen jo kerran soittanut mutta sanoin tarvitsevani aikaa.Kasvattaja sanoi hinnaksi 1500e ja sutta on 25%.Lupasin soittaa uudestaan kun tiedän varmaksi ottavani.Kasvattaja on tutun tuttu ja se tuttu oli armeijassa töissä.Hinta vain kuulosti minusta aika pahalta ku on kuiteskin sekarotuinen.Sen takia kaipasin täältä neuvoja joita en löytänyt netistä siis koskien hintaa,että ovatko todella niin kalliita.Joten sinulle että kyllä minä saisin sellaisen koska vain koska kasvattaja tietää minut ja tietää että tulen pärjäämään sen kanssa hyvin.
Ja kuten sanoin tulisi vain minun seurakseni ja vahtikoiraksi kun asun täällä metsän keskellä.Saapi olla vapaana aidatulla alueella ja jotta kukaan ei sanoisi että karkaa,aita on terästä ja 2,5m korkeaa.Ja iästäni vielä sille jollekin edelliselle olen vasta 39.sitten että koirasuden puruvoimaa ei voi verrata koiraan, dobberi puree itsensä tuollaisesta aidasta läpi(omin silmin olen nähnyt) joten koirasusi tekee sen vielä nopeammin.
ja hinta on ihan kohdallaan, pyydä jotain faktaa pennun vanhemmista ja isovanhemmista, ja teetä dna tesit, kaikki vaiva kannatta nähdä, ettet hetken päästä huomaa että sinulla onkin sekarotuinen koira.
ja koirasusihan ei ole sekarotuinen. tässä hieman positiivista luettavaa niin sinulle kuin kaikille muillekkin koirasusista http://www.levi.fi/pages/index.php?id=1467&language=fin
mitä sutta mainitsemassasi hybridissä on? entä mitä koiria? - lisää
kiinnostunut? kirjoitti:
Koska sitten kun soitan sille kasvattajalle niin puhelu tulee olemaan tälläinen:Olen päättänyt ottaa sen pennun nyt sitten.
Ja kuten sanoin tulisi vain minun seurakseni ja vahtikoiraksi kun asun täällä metsän keskellä.Saapi olla vapaana aidatulla alueella ja jotta kukaan ei sanoisi että karkaa,aita on terästä ja 2,5m korkeaa.Ja iästäni vielä sille jollekin edelliselle olen vasta 39.positiivista luettavaa ihan kaikille http://www.vul.fi/nuortenpalsta/koiraesittelt.htm#Mimi
eipä nuo koirasudet niin pahoja ole! - foundia...
lisää kirjoitti:
positiivista luettavaa ihan kaikille http://www.vul.fi/nuortenpalsta/koiraesittelt.htm#Mimi
eipä nuo koirasudet niin pahoja ole!tuossa linkissä.
- varmaan
foundia... kirjoitti:
tuossa linkissä.
niin kun en osaa kirjottaa eli tässä uudestaan: http://www.vul.fi/nuortenpalsta/koiraesittelyt.htm#Mimi
- toimii
lisää kirjoitti:
positiivista luettavaa ihan kaikille http://www.vul.fi/nuortenpalsta/koiraesittelt.htm#Mimi
eipä nuo koirasudet niin pahoja ole!tossa alemmassa viestissä, lukekaa ja ihmetelkää etteikö muka soveltuisi myös valjakko käyttöön, ihan niin kuin moneen muuhunkin!
- Maiko1
toimii kirjoitti:
tossa alemmassa viestissä, lukekaa ja ihmetelkää etteikö muka soveltuisi myös valjakko käyttöön, ihan niin kuin moneen muuhunkin!
ei ole sanonut ettei koirasudet soveltuisi valjakkokäyttöön, itse ainakin sanoin etteivät ne ole sen parempia kuin huskyt, joten sillä ei voida perustella koirasusien teettämistä. Itse asiassa koirasudet ovat yleensä ominaisuuksiltaan heikompia (paljonkin) kuin huskyt.
- aloittelija provo
Yritit jo tuolla aikaisemmin saada keskustelua aiheesta mutta et onnistunut. Kerroit niistä venäläisistä ja puhuit Utonaganeista. se paljasti provoksi.
Nyt muka armeijan koirakouluttaja ja se paikka lopetettu. Ei yhtään varuskuntaa ole lopetettu joissa koiria koulutetaan.
Sano missä koulutetaan ja mikä niistä on lopetettu.
Kirjoitustyylisikin on nuoren tytön, ja jutuissasi oli paljon ristiriitaisuuksia. Sinulla on vielä pitkä tie kunnon provoksi.
Olet selvästi trolli.
Ei se mikään paha ole, kiva kun syntyy keskustelua. Kuitenkaan ei pidä antaa väärää tietoa ettei joku taitamaton innostu tosissaan koirasusista.
Hyvää trollaustuuria vain. tätä ei sinun nyt kannata jatkaa kun olet paljastunut.- kiinnostunut?
No huh huh...En ole kyllä ajemmin yrittänyt tästä kysellä netissä ja mistä ihmeen venäläisistä ja (mikä ihmeen utonagani on) niin puhut?
Kerran olen puhunut ja silloin lemmikkipalstalla ja kysyin siellä samaan aikaan kun täältä.
Ei tässä kyllä mitään kauheaa keskusteltavaa ole.Kysyin vain paljonko sellaiset maksavat?johon en vielä kyllä ole saanut hyvää vastausta.Itse olen jo päättänyt ottaa sellaisen kuhan se hinta ei ylity 2000e ja haluan että koiralle tehdään dna-testi joka todistaa että siinä on myös sutta,se maksaa myös lisää,mutta sen verran olen valmis uhraamaan rahaa itse.
Anteeksi,mutta en saa puhua julkisesti niistä työasioista,sen takia vitkuttelinkin ennen kuin paljastin kun rupesi niin ottamaan päähän kun joku kehtasi väittää etten tiedä koirien kouluttamisesta mitään.Ajattelin että ei se paha olisi jos sanoisin että olin töissä siellä(kuhan en vain paikkaa paljasta)kun kukaan ei koskaan saisi henkilöllisyyttäni kuitenkaan tietoon.Toisin sanoen en voi laittaa sitä kaikkien nähtäville koska olen vaitiolo velvollinen.Se on näitä isojen ihmisten juttuja joita ei nämä nuoremmat ja laiskemmat sukupolvat tiedä kun eivät käy töissä,mutta kaipa sinä ymmärrät? - soopaa
kiinnostunut? kirjoitti:
No huh huh...En ole kyllä ajemmin yrittänyt tästä kysellä netissä ja mistä ihmeen venäläisistä ja (mikä ihmeen utonagani on) niin puhut?
Kerran olen puhunut ja silloin lemmikkipalstalla ja kysyin siellä samaan aikaan kun täältä.
Ei tässä kyllä mitään kauheaa keskusteltavaa ole.Kysyin vain paljonko sellaiset maksavat?johon en vielä kyllä ole saanut hyvää vastausta.Itse olen jo päättänyt ottaa sellaisen kuhan se hinta ei ylity 2000e ja haluan että koiralle tehdään dna-testi joka todistaa että siinä on myös sutta,se maksaa myös lisää,mutta sen verran olen valmis uhraamaan rahaa itse.
Anteeksi,mutta en saa puhua julkisesti niistä työasioista,sen takia vitkuttelinkin ennen kuin paljastin kun rupesi niin ottamaan päähän kun joku kehtasi väittää etten tiedä koirien kouluttamisesta mitään.Ajattelin että ei se paha olisi jos sanoisin että olin töissä siellä(kuhan en vain paikkaa paljasta)kun kukaan ei koskaan saisi henkilöllisyyttäni kuitenkaan tietoon.Toisin sanoen en voi laittaa sitä kaikkien nähtäville koska olen vaitiolo velvollinen.Se on näitä isojen ihmisten juttuja joita ei nämä nuoremmat ja laiskemmat sukupolvat tiedä kun eivät käy töissä,mutta kaipa sinä ymmärrät?suollat.Tässä ensin linkki kun et edes tiennyt tuota Utonagania:
http://tuuli.users.btopenworld.com/esittely.htm
Tiedätkös että ihan oikeasti armeijan koiramiehet eivät pidä mitään salaisuuksia hallussaan.
Oot puhunut soopaa aikalailla,perheessäni on yksi koirankouluttaja puolustusvoimista.
http://www.mil.fi/maavoimat/joukot/skos/
Suosittelen että opettelet oikeat termit ennen kuin alat juttuja kertomaan. - kiinnostunut?
soopaa kirjoitti:
suollat.Tässä ensin linkki kun et edes tiennyt tuota Utonagania:
http://tuuli.users.btopenworld.com/esittely.htm
Tiedätkös että ihan oikeasti armeijan koiramiehet eivät pidä mitään salaisuuksia hallussaan.
Oot puhunut soopaa aikalailla,perheessäni on yksi koirankouluttaja puolustusvoimista.
http://www.mil.fi/maavoimat/joukot/skos/
Suosittelen että opettelet oikeat termit ennen kuin alat juttuja kertomaan.tuollaista rotua en ole nähnytkään.Eikä kyllä kuva muistuttanut yhtään sutta koska niillä on keltaiset silmät.
Kyllähän minä noi sivut tiedän ja nimenikin koreilee siellä jota en kyllä ole paljastamassa,mutta sinä voisitkin paljastaa sen sukulaisesi nimen niin voisin ottaa yhteyttä korkeampiin herroihin niin että hän paljastelee maavoimien salaisuuksia kuulema sukulaisilleen joka on myös hyvin kiellettyä. - sillä
kiinnostunut? kirjoitti:
tuollaista rotua en ole nähnytkään.Eikä kyllä kuva muistuttanut yhtään sutta koska niillä on keltaiset silmät.
Kyllähän minä noi sivut tiedän ja nimenikin koreilee siellä jota en kyllä ole paljastamassa,mutta sinä voisitkin paljastaa sen sukulaisesi nimen niin voisin ottaa yhteyttä korkeampiin herroihin niin että hän paljastelee maavoimien salaisuuksia kuulema sukulaisilleen joka on myös hyvin kiellettyä.sun "armejallas" olisi halutessaan keinot sen selvittämiseksi.
On aika hassu juttu jos puolustusvoimien nettisivuille listataan kaikki poispotkitut entiset henkilökunnan jäsenet. - nyt
kiinnostunut? kirjoitti:
tuollaista rotua en ole nähnytkään.Eikä kyllä kuva muistuttanut yhtään sutta koska niillä on keltaiset silmät.
Kyllähän minä noi sivut tiedän ja nimenikin koreilee siellä jota en kyllä ole paljastamassa,mutta sinä voisitkin paljastaa sen sukulaisesi nimen niin voisin ottaa yhteyttä korkeampiin herroihin niin että hän paljastelee maavoimien salaisuuksia kuulema sukulaisilleen joka on myös hyvin kiellettyä.vaan suosiolla että homma on livennyt sun lapasestas ennen kuin hukut paskanpuhumisen suohon.
- !!!!
kiinnostunut? kirjoitti:
Kyllähän minä noi sivut tiedän ja nimenikin koreilee siellä jota en kyllä ole paljastamassa,mutta sinä voisitkin paljastaa sen sukulaisesi nimen niin voisin ottaa yhteyttä korkeampiin herroihin niin että hän paljastelee maavoimien salaisuuksia kuulema sukulaisilleen joka on myös hyvin kiellettyä.joten lakkaa jo toi pikkulapsen inttäminen,tietääkö sun vanhemmat tästä koirasusi hankkeesta,vai siksikö täällä kiukuttelet kun ei isi ja äiti ole antanut pikku enkelille lupaa ottaa kyseistä eläintä.Viisaat vanhemmat.
- armeijan
koiran kouluttaja niin kerroppa ammatti nimikkeesi?
minäpä tiedän!- lapsellista
soita niinisaloon jos et tiiä nimikettä.
- sanoin
lapsellista kirjoitti:
soita niinisaloon jos et tiiä nimikettä.
tietäväni, kysyinkin tietääkö viestiketjun aloittaja;)
- Harry
sanoin kirjoitti:
tietäväni, kysyinkin tietääkö viestiketjun aloittaja;)
Niin tiiän muuten minäkin ;)
Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka oli töllöntyön tekijä?
Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt505187Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja
Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.712964Vihamielisyys naisia kohtaan on jo yllättävän suuri ongelma
Esiintyy laajemmassa mittakaavassa, mitä vain tällä palstalla. Mistä tuo ilmiö nyt oikein johtuu, ja saa alkuvoimansa?2891480Odotan sitä hetkeä
kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh721153Olen melko vakuuttunut
etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok781126Jenkkilahkojen kastekaava
Jenkkilahkojen yhteinen kastekaava on kirjoitettuna Mormonin Kirjaan, Moroni, luku-8 Pienten lapsien vanhempia uhataan1391114Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!
Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin1611085- 1291072
- 1711044
- 49924