Onko täällä Robert Holdstock-lukijoita? "Alkumetsä" oli aikanaan sen verran kova juttu (tulee se vieläkin napattua kirjahyllystä esiin vuoden-parin välein) ja originellia materiaalia, että edelleenkin tulee tsekattua Holdstockin tuotantoa - vaikka nykykirjat eivät tunnu pääsevän lähellekään Alkumetsän myyttistä voimaa. Parasta aikaa tosin luen "Norsunluuporttia", jossa liikutaan "Alkumetsää" edeltäneissä tapahtumissa...
Alkumetsä
11
2543
Vastaukset
- koomori
Olen lukenut muutaman Holdstockin romaanin ja täytyy sanoa, että "Alkumetsä" on niistä ehdottomasti paras. Ehjin kokonaisuus, miellyttävin lukea ja sisällöllisesti 'uskottavin' ja tunteita herättävin. Muut alkoivat mennä melko hötöksi. Liikaa asiaa, liian abstraktia ja liian... vaikeaa. Tein myös useamman romaanin jälkeen mielenkiintoisen havainnon, että Holdstock tykkää näemmä yhdistään naiset ja seksuaalisuuden hajuihin ja etenkin metsän ja maan tuoksuun. Että sellaista jännää.
- Other
Toimisikohan "Alkumetsä" elokuvankin muodossa? Luulisin. Juoni olisi ihan tarpeeksi vauhdikas, mutta idea silti ei aivan tavanomainen. Huonommistakin kirjoista tehdään filmejä isolla rahalla. Moni omaperäisempi kirja, kuten "Alkumetsä", saattaisi toimia paremmin. Tosin se paras filmi taitaa pyöriä omien korvien välissä kirjaa lukiessa...
- -jh-
Alkumetsä sarja alkaa vähitellen toistaa itseään. Montako kirjaa siihen oikein kuuluu? Olen lukenut varmaan kaikki suomennetut.
Tällä hetkellä olen lukemassa kyseisen kirjailijan toista sarjaa, joka kertoo Merlinistä. Ensimmäinen osa "Celtika" meni melkein yhdeltä istumalta ja toinen osa "Rauta graali" on myös kovin viihdyttävä. - Elydir
-jh- kirjoitti:
Alkumetsä sarja alkaa vähitellen toistaa itseään. Montako kirjaa siihen oikein kuuluu? Olen lukenut varmaan kaikki suomennetut.
Tällä hetkellä olen lukemassa kyseisen kirjailijan toista sarjaa, joka kertoo Merlinistä. Ensimmäinen osa "Celtika" meni melkein yhdeltä istumalta ja toinen osa "Rauta graali" on myös kovin viihdyttävä."Celtika" ja tämä Holdstockin uusi sarja tähän asti ei enää inspiroinut kun siihen yritin tarttua; en jaksanut lukea C:tä kokonaan, vaikka aikoinaan esim. "Merlinin metsän" luinkin. Jotenkin H:lla menee nyt tämä myyttien yhdistely liiallisuuksiin. Toivottavasti ei käy niinkuin joidenkin kirjailijoiden kohdalla, että ensimmäinen kirja/kirjat on hemmetin hyviä, ja lopuista ei jaksa enää kiinnostua.
- Elydir
-jh- kirjoitti:
Tällä hetkellä olen lukemassa kyseisen kirjailijan toista sarjaa, joka kertoo Merlinistä. Ensimmäinen osa "Celtika" meni melkein yhdeltä istumalta ja toinen osa "Rauta graali" on myös kovin viihdyttävä.Alkumetsäsarjaan kuuluvat romaanit Alkumetsä (alkuteos 1984, suomeksi 1985) Metsän henget (alkuteos 1988, suomeksi 1990), Holvi metsään (alkuteos 1993, suomeksi 1994) ja Norsunluuportti: Alkumetsän tarinoita (alkuteos 1998, suomeksi 1999).
Norsunluuportti on tarina, joka on Alkumetsä-sarjan 4. kirja, mutta tarina sijoittuu Alkumetsä-kirjaa aiempaan aikaan, joten ehkä siitä voisi nyt joku Alkumetsään tutustumisen aloittaakin.
Muita Holdstockin kirjoja ovat:
Näkevä sokea (alkuteos 1976, suomeksi 1988)
Muinaisuuden kosketus (alkuteos 1991, suomeksi 1993)
Merlinin metsä, tai, Magian näky (alkuteos 1994, suomennettu 1996)
Kaukaiset kaiut (alkuteos 1996, suomeksi 2000)
Celtika Merlinin kronikat, 1.osa (alkuteos 2001, suomeksi 2002)
Rautagraali Merlinin kronikat, 2.osa (alkuteos 2002, suomeksi 2004)
Robert Holdstockin viralliset kotisivut löytyvät osoitteesta http://robertholdstock.com
Kiinnostava Holdstock-haastattelu suomeksi löytyy osoitteesta http://www.aikakone.org/arkisto/holdstock2.htm
Holdtstockista on suhteellisen hyvin materiaalia internetissä myös suomeksi, kaikkien kirjojen arvostelut löytyvät ja muutakin.
- nyt
lukenut Alkumetsää kaksi kolmannesta ja täytyy tosiaankin myöntää että HELVETIN hyvä kirja on. No ainakin tähän mennessä. Täytyy katsoa miten se loppuu, mutta kokonaisuutena en usko että kirja tulee enää olemaan pettymys. Lisää Holdstockia:)
- Shivar Dragon
On tullut luettua Holdstockia niin paljon kuin kirjoja on suomennettu, mukaanlukien Näkevä sokea, joka menee scifin puolelle. Minusta parhaita ovat olleet ensimmäiset pari Alkumetsä-romaania, minkä jälkeen jälki on ollut varsin epätasaista. Tosin Merlinin kronikat ovat olleet erittäin tervetullutta vaihtelua tyypillisille mössöfantasiasarjoille.
- hmm_
Oli tullessaan hyvä, kakkososa, sen vielä luin, kolmonen jäi kesken...
- Elydir
Minulla taas kolmas kirja tuntu kakkososaa paremmalta. :-) Pitäisi ehkä lukea nekin molemmat uudestaan nyt vuosien päästä, niin voisi tulla taas erilaisia fiiliksiä ja ehkäpä kakkonenkin saisi lisäpisteitä...
- William Ashbless
Elydir kirjoitti:
Minulla taas kolmas kirja tuntu kakkososaa paremmalta. :-) Pitäisi ehkä lukea nekin molemmat uudestaan nyt vuosien päästä, niin voisi tulla taas erilaisia fiiliksiä ja ehkäpä kakkonenkin saisi lisäpisteitä...
Kirjoittelen paraikaa pikku tutkimusta aiheesta, joka sivuaa scifiä/fantasiaa ja myyttejä. En varsinaisesti käsittele Holdstockia, tosin taidan mainita Mythagho Woodin kerran tai pari.
Tuli vain mieleen, että nyt maailma olisi kypsä Alkumetsän parodialle á la "Bored of the Rings".
Mythago Bush (Alkupusikko:
-sijaitsee bensa-aseman ja Siwan lähellä
-tosi pieni, mutta sisältä suuri
-vaikeaa löytää sisälle (mutta sinne pääsee seuraamalla "kantavierteitä")
-Alkupusikossa asuu myyttisiä hahmoja, jotka näkyvät parhaiten katsomalla niitä silmänurkalla. Jos katsoo niitä suoraan, saattaa saada turpiin.
-Heitä ovat mm. Roope Huttunen, Yksihammas Lauri, Kenoveeva ja entinen lukion rehtori, maisteri Venerinen.
-Kirjan protagonisti onnistuu vaivoin läpäisemään esteet, mutta seuraten kantavierrekierteitä pääsee pusikon sydämeen, tutustuu alkuasukkaisiin ja jää elämään Alkupusikon kätköihin.
-Protagonisti elää pusikossa 27 vuotta,mutta ulkomaailmassa on kulunut vain 5 päivää.
-Heeroksen pelastaa vaimo ja poliisi, jotka hakevat päähenkilön takaisin normaaliin maailmaan. -Protagonisti on vanhentunut kovasti, kasvattanut parransängen ja saanut satiaisia.
-Jatko-osassa sankari menee takaisin pensaikkoon etsimään rakastettuaan myyttistä Kenoveevaa, joka niinkuin kirjailija tekee selväksi, on myyttinen alkumuoto Arthurin lemmitylle Guineverelle, Maid Miriamille ja Tarja Haloselle.
- Tuuli
Kyllä on tullut tuota Holdstockia luettua. Itseasiassa, hänen tuotoksensa kuuluvat lempi kirjoihini. Teksti on kieltämättä vaikea lukuista josku, mutta sitä lukiessa tempautuu todellakin mukaan Holdstockin maailmaan.
Itse tuohon elokuva hommaan sen verran, että itse en toivo kirjasta tehtävän elokuvaa. Kirja on sen verran lähellä sydäntä.
Mukava huomata, että täällä on muitakin Holdstockin lukijoita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613111Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433067- 422417
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa912037- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘251759- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä831370- 391280
- 791110