Tänään selvisi eläinlääkärillä, että mun staffilla on kohtutulehdus. Huomenna siis kohtu leikataan pois. Harmin paikka kun ei voi saada pentuja. Koira vasta vajaa kolmevuotias.
Onko kenelläkään kokemusta tästä vaivasta? Kuinka on toivuttu ymym. Lisäksi lääkäri pelotteli Staffien olevan kriittisiä nukutettavia ja tämähän sitten alkoi huolestuttaa kaikista eniten! Vähän kyllä pelottaa se huominen operaatio. Onko ketään kuullut Staffin menehtyvän anestesiaan???
Kiitos
Kohtutulehdus!
21
3700
Vastaukset
- issu56
pitää leikata. Yleensä jos kohtutulehdus huomataan tarpeeksi ajoissa, niin antibioottikuurilla se hoituu pois! Tässä tullaankin taas siihen iänikuiseen kysymykseen, eli onko narttujen omistajille niin hirvittävä urakka, jos siihen allakkaan merkkaa, milloin se juoksu on alkanut? Ei pitäisi olla, sillä siten on kaikkein helöpoin tulkita myöskin se mahdollinen kohtutulehdus ajoissa! Ai miten niin, kysytään varmaan seuraavaksi, joten vastaan että siten niin, että jos oletetaan nartulla olleen juoksun esim. nyt kesäkuussa ja se alkoikin yhtäkkiä eilen tiputtelemaan taas, niin silloinhan niiden hälytyskellojen täytyy alkaa soida, sillä jotain on pielessä koska noin liki toisiaan ne normaalit juoksut eivät vopi olla!!
- CollieN76
Pienen hiljaiselon jälkeen pitää taas tulla korjaamaan ennakkoluuloja. Kohtutulehdus ei ole millään tavalla sidoksissa juoksuihin. MISTÄ ihmeestä olet tollasta kakkaa kuullut?? Ja noihin tiputteluihin.. kyllä se narttu muutenkin saattaa tiputtaa kun vain juoksun ja kohtutulehduksen vuoksi. Ihme sekoilua sulta.. huh huh..
- CollieN76
CollieN76 kirjoitti:
Pienen hiljaiselon jälkeen pitää taas tulla korjaamaan ennakkoluuloja. Kohtutulehdus ei ole millään tavalla sidoksissa juoksuihin. MISTÄ ihmeestä olet tollasta kakkaa kuullut?? Ja noihin tiputteluihin.. kyllä se narttu muutenkin saattaa tiputtaa kun vain juoksun ja kohtutulehduksen vuoksi. Ihme sekoilua sulta.. huh huh..
Olisi varmaan pitänyt lukea tuo sinun profiilisi ensin.. Sieltä nimittäin selvisi juuri tuo miksi sulla oli niin kärkkäät mielipiteet.. (minä olen oikeassa) tyylisi ei oikein nappaa..
- issu56
CollieN76 kirjoitti:
Olisi varmaan pitänyt lukea tuo sinun profiilisi ensin.. Sieltä nimittäin selvisi juuri tuo miksi sulla oli niin kärkkäät mielipiteet.. (minä olen oikeassa) tyylisi ei oikein nappaa..
lässyttelet? Ennenkuin alat tyhjänpäiväisyyksiä laukomaan, niin ystävällisesti ota asioista ensin selvää ja sano sitten vasta....jos on jotain sanottavaa enää!!
- issu56
CollieN76 kirjoitti:
jospa nyt aivan aluksi aloittaisit vaikka sillä, että opettelisit ymmärtämään lukemasi...voisi tehdä terää sulle!!
- tyyppi
tämä issu56. Olevinaan joku asiantuntija, kasvattaja? Koirillensa vaarallinen. On yleisesti tiedossa että kohtutulehdus on erittäin salakavala ja vakavasti otettava sairaus. Ei välttämättä edes oireile, ennen kuin on jo sitten kiire. Eli ei kannata pelleillä koiran hengellä. Ja kerran tulehtuneella kohdulla ei välttämättä enää pentuja tehdä, ainakaan ilman riskejä.
Issun koiraharrastus taitaa olla enemmänkin välineurheilua! - issu56
tyyppi kirjoitti:
tämä issu56. Olevinaan joku asiantuntija, kasvattaja? Koirillensa vaarallinen. On yleisesti tiedossa että kohtutulehdus on erittäin salakavala ja vakavasti otettava sairaus. Ei välttämättä edes oireile, ennen kuin on jo sitten kiire. Eli ei kannata pelleillä koiran hengellä. Ja kerran tulehtuneella kohdulla ei välttämättä enää pentuja tehdä, ainakaan ilman riskejä.
Issun koiraharrastus taitaa olla enemmänkin välineurheilua!selvässä asiassa? Jaa, ja milläköhän tapaa minä nyt sitten mahdan olla näille koirilleni vaarallinen? Kaipailen tuohon lausumaan kyllä ihan konkreettisen selvennyksen, jonka kaiketi pystynet myöskin antamaan kun moisen puskajussina sieltä päästelit!???
Siksi toisekseen narttu oireilee AINA tavalla taikka toisella ja oma moka on, jos sitä koiraa ei osata lukea....minä osaan, sillä sen taidon olen tässä vuosien myötä oppinut! Ja kuule sinä tosiaankin ihme tyyppi...pidähän ne tyhjänpäiväiset mölyt ihan ittessäs! Juu, niin onhan tämä ihan välineharrastus; pakkasestakin kun niitä välineitä löytyy. Lokkia ja varista you know? On dammyja eri kokoisia ja jopa pupu, joilla koiria treenaillaan. Ai niin, meinasin ihan unohtaa, että remmejä, saksia, harjoja, kampoja jne. löytyy aika moneen lähtöön...niin ja boxeja kans. On tämä aikamoista välineharrastusta....
Äläkä sinä tule mulle selventämään kohtutulehduksesta mitään, sillä tiedän niin tasan tarkkaan sen salakavaluuden jne. ja siksi onkin muuten ehdottoman tarpeellista pitää kirjanpitoa niiden narttujen juoksuista! Vaan tiesitkö sinä sitä....? - mainittu
tyyppi kirjoitti:
Issun koiraharrastus taitaa olla enemmänkin välineurheilua!kaksi kirjainta, eli issu oli tunnistanu kirjoittajan....ootko se sinä jälleen se...? voisin jopa nimetä, mut jätän tällä kerralla tekemättä. joillain järki toimii paremmin kuin sillä kaksikirjaimisella joka putoo maahan kyl kuiteski joskus...kannattaa suojata päätään siinä vaiheessa, ettei loppukin katoo.
- on kun
issu56 kirjoitti:
selvässä asiassa? Jaa, ja milläköhän tapaa minä nyt sitten mahdan olla näille koirilleni vaarallinen? Kaipailen tuohon lausumaan kyllä ihan konkreettisen selvennyksen, jonka kaiketi pystynet myöskin antamaan kun moisen puskajussina sieltä päästelit!???
Siksi toisekseen narttu oireilee AINA tavalla taikka toisella ja oma moka on, jos sitä koiraa ei osata lukea....minä osaan, sillä sen taidon olen tässä vuosien myötä oppinut! Ja kuule sinä tosiaankin ihme tyyppi...pidähän ne tyhjänpäiväiset mölyt ihan ittessäs! Juu, niin onhan tämä ihan välineharrastus; pakkasestakin kun niitä välineitä löytyy. Lokkia ja varista you know? On dammyja eri kokoisia ja jopa pupu, joilla koiria treenaillaan. Ai niin, meinasin ihan unohtaa, että remmejä, saksia, harjoja, kampoja jne. löytyy aika moneen lähtöön...niin ja boxeja kans. On tämä aikamoista välineharrastusta....
Äläkä sinä tule mulle selventämään kohtutulehduksesta mitään, sillä tiedän niin tasan tarkkaan sen salakavaluuden jne. ja siksi onkin muuten ehdottoman tarpeellista pitää kirjanpitoa niiden narttujen juoksuista! Vaan tiesitkö sinä sitä....?pitää paikata huonoa itsetuntoa ja tietämättömyyttään raivoamalla. Tosi läpinäkyvää.
t:puskajussi ELL - issu56
on kun kirjoitti:
pitää paikata huonoa itsetuntoa ja tietämättömyyttään raivoamalla. Tosi läpinäkyvää.
t:puskajussi ELLkatsos kun mun itsetunnossani ei tosiaankaan ole mikään vialla, kuin ei myöskään tietämyksellä, kuten eräillä näyttää olevan ja se vasta loistaakin niin, että oikein silmiin ottaa. Voi tuota sun t:täs...mistä mahdoitakaan sen keksiä, ihan omasta päästäkö vai avituksella? Veikkaan jälkimmäistä!
- Novicé
issu56 kirjoitti:
katsos kun mun itsetunnossani ei tosiaankaan ole mikään vialla, kuin ei myöskään tietämyksellä, kuten eräillä näyttää olevan ja se vasta loistaakin niin, että oikein silmiin ottaa. Voi tuota sun t:täs...mistä mahdoitakaan sen keksiä, ihan omasta päästäkö vai avituksella? Veikkaan jälkimmäistä!
Sulla on viesteissäs aika omahyväinen ja dissaava sävy. Täällä anonyymillä palstalla on niin aloittelijoita kuin ammattilaisiakin. Fiksu, arvonsa tietävä on kohteliaan tahdikas kaikille koiraharrastajille. Kokeilisit antaa ripauksen tietämystäsi vähemmän hyökkäävästi.
t:puskajussi (astronautti) - issu56
Novicé kirjoitti:
Sulla on viesteissäs aika omahyväinen ja dissaava sävy. Täällä anonyymillä palstalla on niin aloittelijoita kuin ammattilaisiakin. Fiksu, arvonsa tietävä on kohteliaan tahdikas kaikille koiraharrastajille. Kokeilisit antaa ripauksen tietämystäsi vähemmän hyökkäävästi.
t:puskajussi (astronautti)mielin määrin niitä ah niin tahdikkaita jne. kirjoittajia juu ;=). Siis mitä ammattilaisia??
joka sinänsä oli jo kattava, niin tämä vuotamaton kohtutulehdus. Yksi hyvä merkki nartunomistajalle on nartun valtava juominen.
Ja sinulle aloittaja. Hyvin varmasti menee, ja nykyään on jo hyvät laitteet klinikoilla nukutustakin ajatellen.
Ottakaa onni matkaanne.- kohtutulehdus...
minun koiralla oli se 11-vuotiaana. Oli vaan tavallista väsyneempi mutta luulin johtuvan vanhuudesta. Sitten huomasin että sillä oli omituista vuotoa. Kohtu leikattiin pois ja koira toipui hyvin siitä. Sai 2 hyvää vuotta vielä ja kuoli ihan muusta syystä.
- viivi56
Turhaan huolestut jos eläinlääkärisi on ammattitaitoinen edes vähän. Ei staffi ole mikään ongelma nukutuksessa itselläni on yli kymppinen staffi joka on nukutettu useamman kerranja kaikki on mennyt aina hyvun.
Pienenä lohtuna ( vaikka se ei paljon auta) voin sanoa että ehkä neiti vähän myös rauhoittuu,ainakin tyttäreni staffi on nykyisin oikea prinsessa kohtu poistettiin jo vuosia sitten. Älä jännitä kyllä kaikki hyvin menee.- hatamm
samanlaisia väitteitä, mistä juuri kerroit. Että koira rauhoittuu kohdun poiston jälkeen. Mutta olen myöskin kuullut että se tulee passiiviseksi ja yleensä alkaa sen seurauksena lihomaan. Oletko huomannut samaa tyttäresi koirassa?
- viivi56
hatamm kirjoitti:
samanlaisia väitteitä, mistä juuri kerroit. Että koira rauhoittuu kohdun poiston jälkeen. Mutta olen myöskin kuullut että se tulee passiiviseksi ja yleensä alkaa sen seurauksena lihomaan. Oletko huomannut samaa tyttäresi koirassa?
No ei se kyllä ole mitenkään passiivinen edes vielä vaikka on yli kymppinen. Ei myöskään normaalia enemmän lihonnut. Lihoamisen saa vältettyä liikunnalla, itselläni on kohta yksitoista vuotta bulldoggi uros leikattu 5 vuotiaana alkoi lihota vasta tossa pari vuotta sitten kun alkoi tuo vanhuuden laiskuus.
En usko staffista välttämättä tulevan kovin laiskaa kun ne on sellaisia ikiliikkujia normaalisti, ainakin oma 10v. rouva on vieläkin aika menopeli. - niksu
hatamm kirjoitti:
on viisi narttua, joilta on poistettu kohtu ja munasarjat. Yksikään ei ole rauhoittunut tai laiskistunut. Tuntuu, että vauhti vain kiihtyi leikkauksen jälkeen. Vain yksi on hieman lihonut ja sekin on muutenkin taipuvainen lihoamiseen.
- lellu1960
Meillä leikattiin 12-vuotias sydämenvajaatoimintaa sairastava sakunarttu tänä kesänä.Riskitapausten anestesia suoritetaan asiansa osaavalla klinikalla toisella menetelmällä,kuin rutiinitapauksessa.Mm.Sydänseuranta,intubaatioputki,erilainen nukutusmenetelmä muutenkin,sekä leikkauksen jälkeinen valvonta.Meillä leikkaus ja siitä toipuminen meni tosi hyvin.Ensimmäisenä yönä hiukan alkuyöstä oli levoton,pari päivää väsynyt,mutta sen jälkeen ei mitään ongelmia.Kohtutulehdus ei välttämättä parane antibiootilla,vaikka heti oireiden ilmaannuttua kuurin aloittaisikin.Minä olen aina pitänyt kirjaa koirieni juoksuista ja uskallan sanoa,että seuraan ja valvon tilanteita tosi tarkkana tyttönä.Ei voi omistajaa syyllistää tällaisesta,sairaus tulee,kun on tullakseen.Vähänkös noita märkäkohtuja leikataan,varmaan ihan tunnollistenkin omistajien koirilta.
Kohtutulehdus on siitä salakavala sairaus,ettei sen oireet ole aina niin yksiselitteiset,se narttujen omistajien kannattaa ottaa huomioon.Tulehdus voi tulla mihin juoksunkierron aikaan hyvänsä,se voi olla myös vaaleahkoa,eikä välttämättä haise.Koira ei välttämättä juo juurikaan enempää,eikä ole muutenkaan apea,ainoa oire voi olla pitkittynyt juoksu tai outoon aikaan ilmenevä epämääräinen vuoto.Luku sinänsä on sitten kohtutulehdus,jossa märkäerite ei valu pois,vaan jää kohtuun.Joten tarkkana saa tosiaan olla.- Molossi
Samaa mieltä Lellun1960 kanssa ...
Ensinnäkin kohtutulehdus on hormonaalinen juttu . Siksipä nartun sterilisaatio auttaakin noihin tulehduksiin , kuten myös muihin hormonaalisiin juttuihin .
Nuo nartun oireet on usein jokseenkin selkeitä , mutta EI todellakaan aina . ON rotuja , joilla kipukynnys on hyvin suuri , ja ne ei pahemmin oireile , kun vasta on tosi kyseessä . Jos ei vuotoa näy , niin joskus ei todellakaan ole helppo huomata kovinkaan aikaisessa vaiheessa .
Esim . sisäänpäin vuotava märkäkohtu on erittäin salakavala , ja voi olla erittäin pahassa mallissa , kun sen huomataan .
Siksipä ei ketään koirastaan normaalisti huolehtivaa kannata syyllistää...
Kohtutulehduksia on eri tyyppisiä , lievät usein kuten kohdun limakalvojen lievät tulehdukset , saadaan hoidettua antibiooteilla . Kannattaa kuitenkin miettiä ainakin näissäkin tapauksissa sterilisaatiota , ellei ole tarkoitus käyttää koiraa jalostukseen, sillä kun koira on kerran saanut tulehduksen , niin sen uusiutuminen on useasti melko varmaa . Ja sitten onkin se märkäkohdun vaara jo suurempi ...
Märkäkohtu onkin sitten pahemmasta päästä , joka melkein aina vaatii leikkauksen . Se saattaa olla melkoisen salakavala , mistä on mainittu , ja oireita ei aina huomaa , ennenkuin selvää vuotoa on ja koiran kunto selvästi romahtaa jollain lailla . Sisäänvuotava on sitten vielä vaarallisempi , ja vaikeammin huomattava joskus , kun ei vuotoakaan näy .
Kohtutulehdukset voi tulla ihan kierron missä vaiheessa tahansa . Se saattaa myös tulla koiran synnytyksen jälkeen. Se voi tulla myös minkäikäiselle tahansa nartulle. Valitettavasti ...
Leikkauksessa on olemassa aina riski. Vanhat , huonokuntoiset ja lyttynaamaiset ( varsinkin pienet , ahtaat hengitystiehyet omaavat ) ovat niitä riskiryhmiä . Harvemmin onneksi komplikaatioita sattuu . Staffi ei ainakaan minun tieteekseni ole riskirotu ;) .
Sterilisaation kuten kastroinnin jälkeen koirien luonne saattaa joskus muuttua , riippuen tapauksista ,useimmin kuitenkin vaan positiivisesti , mutta joskus myös toisinpäin, mutta ei todellakaan muutu aina .
Lihomista saattaa tapahtua , mutta ei sitäkään kaikille =) , mutta siihen on helppo vaikuttaa.
Keventää ruokaa ja lisää liikuntaa tarvittaessa :).
Nykypäivänä aika monet leikkuuttaa nartunsa jo ennen ainukaistakaan tulehdusta , sun muuta hormoonivaivaa, ellei ole kyseessä jalostuskoira. Sillä sitten estetään ikävät sairaudet myöhemmin ja varsinkin vanhempana ( tulehdukset , nisäkasvaimet ym.) . Varsinkin kun se nukutusriski kuitenkin kasvaa iän myötä .
Nartuilla ainoa hankalampi vaiva , joka saattaa tulla sterilisaatiosta on virtsan karkailu .
Melkein aina se saadaan kuntoon lääkityksellä , joko koululääketieteen tai vaihtoehtoisesen ( homeopatia ) avulla ...
- lellu1960
Tässä keskustelussa tais mennä taas "lapsi pesuveden mukana" (vanha suomalainen sananlasku..)Eli miten koirasi selvisi leikkauksesta? Toivon mukaan hyvin.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?
Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi1184070Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo693934Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks452249Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä562224- 582114
- 531786
- 271439
Kehu kaivattuasi
Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.1101248Vuoksesi kaiken
Tekisin vuoksesi kaiken. Enemmänkin. Kunpa tietäisi ja hyväksyisit sen. Ymmärtäisit, en voi elää ilman sinua. En halua1151193- 601129