kirjoistako sen oppii? :/

wiccalaisuudesta kiinnostunut

Monet netissä sanovat, että pitää lukea hirveästi kaikkia kirjoja että voi olla wiccalainen. Pitääkö minun todellakin tehdä niin? Tunnen jossain syvällä sisälläni, että wiccalaisuus voisi olla oikea valinta.
Kun luin netistä tietoa wiccalaisuudesta, sain sen kuvan että sitä voi harjoittaa yksin ja silloin ei oikeastaan ole mitään sääntöjä (paitsi >>tee mitä haluat, kunhan se ei vahingoita ketään>>)

Miksi minun siis pitää lukea hirveästi kirjoja ennen kuin voin sanoa olevani wiccalainen?
Luulin kerrankin löytäväni uskonnon joka olisi vapaamielinen. Mutta sitten monet sanovatkin että siihen pitää sitoutua todella paljon.
Annetaanko netissä väärää tietoa ?

13

1118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vokkie

      Tuo lukemis juttu juontanee ongelmaan, johon wiccasta kiinnostuneena todennäköisesti törmäät. Kuten mikä tahansa muukin, josta olet kiinnostunut ja johon haluat tutustua, vaatii informaatiota. saadaksesi riittävän tietomäärän asiasta sinulla on kaksi vaihtoehtoa, joko opettaja ja/tai omaehtoinen tutkiminen. on kuitenkin vaikea löytää ihmistä joka opettaisi ja ohjaisi sinua wiccan polulla, joten vaihtoehdoksi jää omaehtoinen tutkimus. tällä aikapitkälti tarkoitetaan kirjallisten lähteiden selaamista. ja perustana kannattanee lukea samasta aiheesta useampia teoksia ja suhtautua lukemaansa kriittisesti. alla linkki jossa on hyvin perusteltu artikkeli kriittisestä lukemisesta. tosin lukeminen ei tee sinusta wiccaa eikä wiccalaisen määritelmään käsittääkseni kuulu lukeminen.

      Kyllä. voit harjoittaa wiccaa yksin. mutta se onko harjoittamasi uskonto wiccaa on eri asia. on varmastikin joitakin asioita jotka erottavat wiccalaisuuden budhalaisuudesta jne. uskonharjoittajana sinun pitäisi mielestäni tuntea ainakin uskontosi perusteet ja tämä on useimman mielestä vasta polun alkupää.

      sääntö... käsittääkseni tuo "reden" pätkä suomennettuna ei ole sääntö vaan pikemminkin ohjeeksi luettava ja sitäkään ei voi käyttää suorassa merkityksessä järkevästi ohjeena. pikemminkin on mietittävä miten sitä voi käyttää ohjeena eri elämän tilanteissa tms.
      noin niikuin pohjaltaan tuo pätkä on tod.näk. Valienten runosta.

      Sitoutumisesta sanoisin, että asia on aika henkilökohtaisella tasolla mietittävä juttu. joillekin riittää kynttilän sytyttäminen juhlapäivänä ja pieni keskustelu jumalansa kanssa. ja jotkut taasen ryhmittävät päivärytmiinsä uskonnon harjoituksen. tottakai alku on aina hankalin ja tiedon etsintä syöaikaa ja hieman omistautumista asialle :)

      internetin tiedosta ja/tai sen oikeellisuudesta voidaan keskuustella pitkään, mutta käyttäisin samaa kriittisyyttä ja tutkivaa kantaa internetistä löytyvän tiedon kanssa. En täysin varauksetta uskoisi kaikkea edes itseni suosittelemista linkeistä. tervettäjärkeä käyttämällä pääsee pitkälle.

      Tietopaikkoja:
      http://www.pakanaverkko.fi/vox/kriittinen_lukeminen.shtml

      http://www.pakanaverkko.fi/

      http://www.wicca.fi/

      Lisäksi suomessa kirjoitettu ja kustannettu kirja:
      toimittanut Titus Hjelm, Mitä wicca on? 2005

      j.k. joku wiccalainen korjatkoon tahi täydentäköön

    • Maagikko

      >>Miksi minun siis pitää lukea hirveästi kirjoja ennen kuin voin sanoa olevani wiccalainen?

      Miksi tunnet niin palavasti halua vain _sanoa_ olevasi wiccalainen (tai mikä tahansa)? Ja miksi pitäisi riittää, että vain päättää "okei, minäpä olenkin selvästi wiccalainen", jos ei kerta tiedä tuon taivaallista aiheesta, ein ole harjoittanut mitään siihen liityvää uskonnollis-maagista, joka olisi tuonut omakohtaisia kokemuksia tuosta uskonnosta. Pelkkä lukeminen ei tosiaankaan riitä.

      Lukeminen voi antaa inspiraatiota ja informaatiota. Mutta tuo informaatio pitäisi jotenkin sisäistää. Ei niinkään sokeasti uskomalla lukemaansa, vaan siirtämällä lukemansa jollakin tavalla käytäntöön omassa päivittäisessä elämässä. Muuten se on sama kuin lukisit vain romaanin, joka on "ajankulua".

      >>Luulin kerrankin löytäväni uskonnon joka olisi vapaamielinen.

      Miksi minkään uskonnon pitäisi olla niin "vapaamielinen", että kuka tahansa voi ilman mitään tietoa siitä, ilman tuon uskonnon HARJOITTAMISTA, yms. ikäänkuin vain todeta olevansa (tässä tapauksessa siis) wiccalainen? Ja mitä siitä muka itse saa irti, jos on nimellisesti mukana, mutta todellisuudessa ei valmis mihinkään? Muistuttaa tapakristittyjen puuhia.

      >>Mutta sitten monet sanovatkin että siihen pitää sitoutua todella paljon.

      Sitoutua ja sitoutua...jos haluat olla yhtenä päivänä wicca, toisena jokin muu ja kolmantena taas vaihtaa, niin siitä vain. Mutta mikäli todella olet kiinnostunut wiccalaisuudesta ja tunnet jo tavallasi olevasi wicca, eikö looginen seuraus olisi, että haluaisitkin jollakin tapaa sitoutua (tämä ei tarkoita mitään kahleita, vaan osallistumista, aktiivista wiccalaisuuden toteuttamista elämässäsi)?

      • aloittaja

        Ehkä ilmaisin itseäni vähän epäselvästi...
        Mutta kuitenkin: kyllä minun mielestäni omaan uskontoona pitääkin sitoutua. Kirjojenkin lukeminen on kiinnostavaa, mutta mietin juuri sitä että pitääkö kaikki opetella kirjoista vai saako tunnustella itse mitä tapahtuu kun on yhteydessä jumalaansa/jumalattareen.
        Mutta ehkä wiccalaisuus ei sitten ole juuri se oikea minulle vaikka luonto onkin lähellä sydäntäni ja uskon jumaluuden olevan kaikkialla ja uskon myös loitsujen yms toimivan.


        Mielestäni olisi ihanaa löytää itselleni sopiva uskonto,sellainen mikä on jo olemassa, koska sitten sen voisi jakaa muiden kanssa. Kokoontua yhdessä pitämään erilaisia tilaisuuksia jne.
        Minusta on inhottavaa olla sekasikiö jonka kanssa kukaan ei tunne samalla tavalla.

        Olen kyllä ajatellut etsiä kirjastosta aineistoa wiccalaisuudesta (netistä olen jo etsinyt paljon).


      • harmaavaris
        aloittaja kirjoitti:

        Ehkä ilmaisin itseäni vähän epäselvästi...
        Mutta kuitenkin: kyllä minun mielestäni omaan uskontoona pitääkin sitoutua. Kirjojenkin lukeminen on kiinnostavaa, mutta mietin juuri sitä että pitääkö kaikki opetella kirjoista vai saako tunnustella itse mitä tapahtuu kun on yhteydessä jumalaansa/jumalattareen.
        Mutta ehkä wiccalaisuus ei sitten ole juuri se oikea minulle vaikka luonto onkin lähellä sydäntäni ja uskon jumaluuden olevan kaikkialla ja uskon myös loitsujen yms toimivan.


        Mielestäni olisi ihanaa löytää itselleni sopiva uskonto,sellainen mikä on jo olemassa, koska sitten sen voisi jakaa muiden kanssa. Kokoontua yhdessä pitämään erilaisia tilaisuuksia jne.
        Minusta on inhottavaa olla sekasikiö jonka kanssa kukaan ei tunne samalla tavalla.

        Olen kyllä ajatellut etsiä kirjastosta aineistoa wiccalaisuudesta (netistä olen jo etsinyt paljon).

        >>Kirjojenkin lukeminen on kiinnostavaa, mutta mietin juuri sitä että pitääkö kaikki opetella kirjoista vai saako tunnustella itse mitä tapahtuu kun on yhteydessä jumalaansa/jumalattareen.>>


        Mitä harmia on tutkia miten muut asian tulkitsevat? Ei omaa tulkintaa sittenkään tarvitse korvata kenenkään muun omalla, ja kirjojen luku on sinänsä vain sivistävää.

        Muutenkaan mikään kirja ei voi kertoa, miltä jumalattaren tai jumalan kokeminen tuntuu. Senkin voi kokea vain itse. Kirjoista voi tosin lukea millä keinoin toiset ovat tuon kokemuksen itselleen haalineet.


      • Sulwen
        aloittaja kirjoitti:

        Ehkä ilmaisin itseäni vähän epäselvästi...
        Mutta kuitenkin: kyllä minun mielestäni omaan uskontoona pitääkin sitoutua. Kirjojenkin lukeminen on kiinnostavaa, mutta mietin juuri sitä että pitääkö kaikki opetella kirjoista vai saako tunnustella itse mitä tapahtuu kun on yhteydessä jumalaansa/jumalattareen.
        Mutta ehkä wiccalaisuus ei sitten ole juuri se oikea minulle vaikka luonto onkin lähellä sydäntäni ja uskon jumaluuden olevan kaikkialla ja uskon myös loitsujen yms toimivan.


        Mielestäni olisi ihanaa löytää itselleni sopiva uskonto,sellainen mikä on jo olemassa, koska sitten sen voisi jakaa muiden kanssa. Kokoontua yhdessä pitämään erilaisia tilaisuuksia jne.
        Minusta on inhottavaa olla sekasikiö jonka kanssa kukaan ei tunne samalla tavalla.

        Olen kyllä ajatellut etsiä kirjastosta aineistoa wiccalaisuudesta (netistä olen jo etsinyt paljon).

        Se voi toki olla, että jokin muu luonnonuskonnoista tai miksei muistakin uskonnoista voisi olla lähempänä sinua kuin wicca. Mutta sitähän ei voi tietää ennen kuin ottaa selvää.

        Wiccaksi ei tule lukemalla, mutta jos sinulla ei ole opettajaa, niin et voi myöskään tietää mitä wicca on jos et lue. Wiccalaisuus on uskonto, joka kumpuaa nimenomaan jokaisen meidän kokemuksesta, sisäisestä yhteydestä maailmaan ja Jumaliin ja meidän jokaisen omasta vakaumuksesta.
        Näitä asioita ei voi löytää tai oppia kirjoista. Mutta ne loput asiat, kuten mitä wicca pitää sisällään, on jostain opittava. Kirjoista, muusta kirjallisesta materiaalista, opettajalta, covenilta... jostain.
        Jos aivan itse niitä alkaa tunne pohjalla kehittelemään, saa varmasti aikaan hienon ja itselleen istuvan uskonnon, mutta todennäköisyys, että se olisi wiccaa on aika pieni.
        Wiccalaisuudessa on kuitenkin huiman paljon asioita, joita voi sitten itse kehitellä ja tunnustella ja fiilistellä, mutta se runko on jostain opittava.

        -Sulwen


      • traditionalisti
        Sulwen kirjoitti:

        Se voi toki olla, että jokin muu luonnonuskonnoista tai miksei muistakin uskonnoista voisi olla lähempänä sinua kuin wicca. Mutta sitähän ei voi tietää ennen kuin ottaa selvää.

        Wiccaksi ei tule lukemalla, mutta jos sinulla ei ole opettajaa, niin et voi myöskään tietää mitä wicca on jos et lue. Wiccalaisuus on uskonto, joka kumpuaa nimenomaan jokaisen meidän kokemuksesta, sisäisestä yhteydestä maailmaan ja Jumaliin ja meidän jokaisen omasta vakaumuksesta.
        Näitä asioita ei voi löytää tai oppia kirjoista. Mutta ne loput asiat, kuten mitä wicca pitää sisällään, on jostain opittava. Kirjoista, muusta kirjallisesta materiaalista, opettajalta, covenilta... jostain.
        Jos aivan itse niitä alkaa tunne pohjalla kehittelemään, saa varmasti aikaan hienon ja itselleen istuvan uskonnon, mutta todennäköisyys, että se olisi wiccaa on aika pieni.
        Wiccalaisuudessa on kuitenkin huiman paljon asioita, joita voi sitten itse kehitellä ja tunnustella ja fiilistellä, mutta se runko on jostain opittava.

        -Sulwen

        >>Jos aivan itse niitä alkaa tunne pohjalla kehittelemään, saa varmasti aikaan hienon ja itselleen istuvan uskonnon

        Sanoit tämän aloittelijalle luultavasti kiltteyttäsi...mutta joopa joo, se olisikin varmasti todella hieno itsekehitelty yhden ihmisen "uskonto": täynnä pelkkää subjektiivista musta tuntuu-höttöä vailla mitään autenttista sidosta johonkin traditioon.


      • Minttunappi
        traditionalisti kirjoitti:

        >>Jos aivan itse niitä alkaa tunne pohjalla kehittelemään, saa varmasti aikaan hienon ja itselleen istuvan uskonnon

        Sanoit tämän aloittelijalle luultavasti kiltteyttäsi...mutta joopa joo, se olisikin varmasti todella hieno itsekehitelty yhden ihmisen "uskonto": täynnä pelkkää subjektiivista musta tuntuu-höttöä vailla mitään autenttista sidosta johonkin traditioon.

        Loppujen lopuksi suuri osa ihmisistä uskoo "yhden hengen uskontoon", he vain laskevat itsensä kuuluvaksi siihen virallisesti olemassaolevaan uskontoon, joka on lähinnä heidän omia uskomuksiaan (esim. monet uskovat luterilaiset eivät usko kaikkiin kirkon oppeihin, vaan määrittelevät itse mikä heidän mielestään on luterilaisuudessa olennaista).

        Kumpi on parempi vaihtoehto, "kääntyä" johonkin uskoon ja uskotella itselleen ja muille uskovansa kyseisen uskonnon oppeihin, vai uskoa niin kuin uskoo ja luokitella itsensä siihen uskontoon joka on lähinnä omia näkemyksiä? Tosin jos uskoo omaan yhden hengen uskontoonsa, kannattaa ehkä luokitella itsensä vähän väljemmin:
        wiccan sijasta voi olla ihan vain eklektinen pakana, uuspakana, luonnonuskova...


    • asiaa sivuten

      on tietysti se,että valtaosa wiccaa koskevasta kirjallisuudesta on englanniksi, ja esimerkiksi minulle se tuottaa suuria ongelmia kun englannin kielen taito ei muutenkaan ole hallussa hyvin.
      En silti koe olevani sen vähemmän wicca vaikka en rupeakkaan kääntämään ulkomaista kirjallisuutta ihan urakalla.

      • aloittaja

        >>En silti koe olevani sen vähemmän wicca vaikka en rupeakkaan kääntämään ulkomaista kirjallisuutta ihan urakalla.>>

        No niin. Hyvä:)
        Tuota minä ebiten pelkäsinkin


      • Erilaz
        aloittaja kirjoitti:

        >>En silti koe olevani sen vähemmän wicca vaikka en rupeakkaan kääntämään ulkomaista kirjallisuutta ihan urakalla.>>

        No niin. Hyvä:)
        Tuota minä ebiten pelkäsinkin

        Aika kyvyttömiä ovat nykynoidat, jos pelkkä englanninkielen opettelu tai kirjojen lukeminen tuntuu liian vaativalta ja pelottavalta. Perhana vieköön, astuisikin esiin aitoja NOITIA, joilla ei ole olemuksessaan eikä noituudessaan tätä teinimäisen löperöä touchy-feely-goody-goody-meininkiä!


      • Pihlaja
        Erilaz kirjoitti:

        Aika kyvyttömiä ovat nykynoidat, jos pelkkä englanninkielen opettelu tai kirjojen lukeminen tuntuu liian vaativalta ja pelottavalta. Perhana vieköön, astuisikin esiin aitoja NOITIA, joilla ei ole olemuksessaan eikä noituudessaan tätä teinimäisen löperöä touchy-feely-goody-goody-meininkiä!

        "Aika kyvyttömiä ovat nykynoidat, jos pelkkä englanninkielen opettelu tai kirjojen lukeminen tuntuu liian vaativalta ja pelottavalta."

        Amen. ;)


      • tarantella
        Erilaz kirjoitti:

        Aika kyvyttömiä ovat nykynoidat, jos pelkkä englanninkielen opettelu tai kirjojen lukeminen tuntuu liian vaativalta ja pelottavalta. Perhana vieköön, astuisikin esiin aitoja NOITIA, joilla ei ole olemuksessaan eikä noituudessaan tätä teinimäisen löperöä touchy-feely-goody-goody-meininkiä!

        aitoja syntymänoitia, sellaisia "akan ikäisiäkin" on. Ne eivät vaan pidä melua itsestään, mitä nyt joskus käyvät täällä vähän huvittelemassa....


    • rowan

      Minä ainakin huomasin kirjoja lukemalla, että wicca ei ole "se oikea" suuntaus minulle. Loppujen lopuksi asioista ei voi tietää mitään ellei ota selvää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      189
      7616
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4392
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2155
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2079
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1899
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1716
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      38
      1712
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1649
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1623
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1438
    Aihe