Eläinlääkärit ja eläinlääkäriksi haluavat! Apua tarvitaan

Flow

Te, jotka mietitte eläinlääkärin uraa, millaisia ainevalintoja lukiossa kannattaa tehdä/mitä eläinlääkärit olette aikoinanne tehneet?

Ilmeisesti pääsykokeissa kysytään matikkaan, fysiikkaan, kemiaan ja biologiaan liittyviä kysymyksiä? Itse olin siksi päättänyt ottaa valinnaisiksi lukiossa (näillä eväillä ekalle vuodelle tulis yht.31 kurssia):

-Pitkä matikka matikan syventävä kurssi matikan soveltava kurssi (eli kertauskurssi, jotta saan eka palautettua mieleen yläasteen jutut).
-Kaks syventävää kurssia fysiikkaa
-yksi syventävä kemiaa
-yksi soveltava biologiaa. (syventäviä ei ollut).

En todellakaan jaksais lukea pitkää matikkaa ja ottaa vielä tuota syventävää...Mutta kai se on pakko jos meinaan vikana vuonna kirjoittaa pitkän matikan, ja yleensähän niissä kysytään myös syventävien kurssien asioita? Vai pärjääkö ilman tuota syventävää mielestänne...? Toisaalta olen miettinyt myös tuon matikan kertauskurssin poisjättämistä, jossen muista yläasteen asioita niin opettelen ne kotona vanhoista matikan vihkoista...

Mites te muut? Otatteko nyt jo lukiossa näitä eläinlääkärin ammattiin tarvittavia aineita, vai (kun valinnaisista kerran puhutaan) kaikkea kivaa ja helppoa...kuvista, liikkaa, joku kiinnostava kieli... itse otin ensin, mutta eipä niistä tunnu olevan mitään hyötyä.

16

3362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ciru89

      Minä olen menossa lukioon ja haaveena olisi opiskella pieneläinlääkäriksi. Tiesin tämän jo aikoja sitten, mutta ainevalinnoissa, mitkä tehtiin yläasteen loppupuolella, tämä ei näy mitenkään.
      Kyllähän sitä pitäisi ottaa kaikkia noita mainitsemiasi aineita. Itse otin pitkän matikan, mutta en siihen mitään ylimääräisiä kursseja, ainakaan vielä.
      Halusin jatkaa kahta yläasteella aloitettua kieltä: saksaa ja venäjää, joten muissakaan aineissa (kemia, fysiikka, bilsa..) ei tullut otettua ylim. kursseja.
      Kun seuraavan kerran rupean lukiossa noita aineita valitsemaan: valitsen suurinpiirtein samanlaiset syventävät & soveltavat kuin sinä..(miten nyt pää kestää..)
      Mut mä olen valmis opiskelemaan miten paljon tahansa, kunhan vain valmistuisin joskus eläinlääkäriksi.
      Ps: Onko se muuten Helsinki ainut paikka missä voi opiskella eläinlääkäriksi?

      • gfsdjhgdh

        "Ps: Onko se muuten Helsinki ainut paikka missä voi opiskella eläinlääkäriksi? "

        tälläiset asiat selviää helposti googlettamalla

        http://www.google.fi

        ja viivalle esim. eläinlääkärin koulutus tai eläinlääkäri


      • Ciru
        gfsdjhgdh kirjoitti:

        "Ps: Onko se muuten Helsinki ainut paikka missä voi opiskella eläinlääkäriksi? "

        tälläiset asiat selviää helposti googlettamalla

        http://www.google.fi

        ja viivalle esim. eläinlääkärin koulutus tai eläinlääkäri

        No enköhän mä kuitenkin ole melko paljon googlettanut! Ja näyttäisi se Hesan paikka ainut olevan siis peruselukkalääkäriksi kouluttautuessa. Yks eläinlääkäri lähti jonnekin keski-Suomeen erikoistumaan pienen pieniin eläimiin..mietin vaan että mikäs se semmonen paikka on, minne se meni. En löytänyt siitä tietoa..
        Mun tuttu on Norjassa kouluttautumassa veterinäriksi..mietin, että sekin olis ihan hyvä vaihtoehto..:)


      • Anonyymi
        Ciru kirjoitti:

        No enköhän mä kuitenkin ole melko paljon googlettanut! Ja näyttäisi se Hesan paikka ainut olevan siis peruselukkalääkäriksi kouluttautuessa. Yks eläinlääkäri lähti jonnekin keski-Suomeen erikoistumaan pienen pieniin eläimiin..mietin vaan että mikäs se semmonen paikka on, minne se meni. En löytänyt siitä tietoa..
        Mun tuttu on Norjassa kouluttautumassa veterinäriksi..mietin, että sekin olis ihan hyvä vaihtoehto..:)

        Ruovedellä on joku lukio missä on eläinlääkärikoulutusta! :)


    • Ylllioppilas

      Pääsykoe on se ylitettävä este, ei se opiskelu sinänsä. Ja pääsykokeessa täytyy osata se sana Galenos-kirja kuin ihmislääkikseen ja hammaslääkikseen. Ja tuon kirjan omaksuu sitä paremmin ja pääsykokeissa pärjää sitä paremmin mitä paremmat taustatiedot ovat matikassa, fysiikassa, kemiassa ja biologiassa. Eli noista aineista kannattaa valita kaikki mahdolliset kurssit, koska se parantaa mahdollisuuksia pääsykokeessa.

    • jo eläinlääkisläinen

      Eläinlääkikseen on sama pääsykoe ja samat perustietovaatimukset kuin lääkikseenkin, ja tässä selvällä suomen kielellä, mitä teidän pitää lukea jos haluatte kovassa kilpailussa eläinlääkispaikoista pärjätä:

      matikka: pitkästä saa haussa lisäpisteitä mutta itse tietoja ette tarvitse näin pitkälle menevästä matikasta. Eli laskujen puolesta lyhyelläkin pärjää vallan hyvin, pitkä kannattaa lukea lisäpisteiden haalimisen kannalta.

      kemia: lue kaikki valtakunnalliset syventävät eli vähintään neljä kurssia, mielellään joka ikinen kurssi mitä lukiosi tarjoaa.

      fysiikka: lue pitkä fysiikka. Älä missään nimessä jätä pois esim. modernia fysiikkaa, siitä on muistaakseni kysytty usein asioita kuten kaikista muistakin syventävistä.

      biologia: ihmisen biologian kurssi on ainoa sinänsä oleellinen, eikä senkään taso riitä vaan pääsykoekirjassa on paljon uutta asiaa. Biologia ei lukiossa ole mitenkään kriittinen aine lääkikseen hakemisen kannalta, vaikka toisin helposti luulisi. Eikö muka koulussasi ole tarjolla syventäviä biologian kursseja? En usko tuota - jokaisen lukion on _pakko_ tarjota ne syventävät valtakunnalliset biologian kurssit joita kirjoituksissa kysytään.

      Että sillai. Yksittäisiä huvikseen luettuja kursseja pänttäämällä eivät eläinlääkiksen ovet aukea. Puolivillaisia räpeltäjäyrittäjiä riittää, onneksi eivät pääse sisään. Älkää te olko sellaisia.

      • Ciru

        Kiitos, että kerroit faktoja. :) Pistän neuvosi kyllä korvan taakse...
        Mun tuttu on kyllä eläinlääkäri ja se on aina kertonut niitä pääsykoe-systeemejä ym. mut hän on vähän eri ikäluokkaa, että systeemit on ajan kuluessa muuttuneet...
        Mutta tuota..onko pakko ottaa pitkä fysiikka, mielestäsi...? Siis onko se sinun mielestä hyödyllinen ja ihan MUST jos haluaa vetiksi?
        Ja minä ainakin yritän olla olematta sellainen räpeltäjäyrittäjä, lupaan sen.. :) Haluan todellakin päästä eläinlääkikseen, joko Suomeen tai ulkomaille..


      • Opiskelevainen
        Ciru kirjoitti:

        Kiitos, että kerroit faktoja. :) Pistän neuvosi kyllä korvan taakse...
        Mun tuttu on kyllä eläinlääkäri ja se on aina kertonut niitä pääsykoe-systeemejä ym. mut hän on vähän eri ikäluokkaa, että systeemit on ajan kuluessa muuttuneet...
        Mutta tuota..onko pakko ottaa pitkä fysiikka, mielestäsi...? Siis onko se sinun mielestä hyödyllinen ja ihan MUST jos haluaa vetiksi?
        Ja minä ainakin yritän olla olematta sellainen räpeltäjäyrittäjä, lupaan sen.. :) Haluan todellakin päästä eläinlääkikseen, joko Suomeen tai ulkomaille..

        niin sen verran olen seurannut lääkikseen pyrkiviä, että aika monilla se pääsykoe narahtaa nimenomaan siihen fysiikkaan, ja taas aika monilla sisäänpääsy aukeaa juuri hyvän fysiikan taidon takia. Eli fysiikkaa pitää opiskella niin paljon kuin vain pystyy.


      • Ylllioppilas

        ilmeisesti tarkoitti sitä, ettei ensimmäisen lukiovuoden kurssien joukossa ole syventävää biologiaa - eihän niin yleensä olekaan, vaan ne tulevat vasta seuraavina vuosina normaalisti.


      • Flow
        Ylllioppilas kirjoitti:

        ilmeisesti tarkoitti sitä, ettei ensimmäisen lukiovuoden kurssien joukossa ole syventävää biologiaa - eihän niin yleensä olekaan, vaan ne tulevat vasta seuraavina vuosina normaalisti.

        Juu, aivan sitä minä tarkoitinkin, että ENSIMMÄISENÄ vuonna ei ole biologiasta syventäviä. Kaksi soveltavaa on, ja toisen otan, koska se käsittelee anatomiaa yms. Toinen on pelkkä luonnonharrastuskurssi mistä ei ole mitään hyötyä ;) (Toisena vuonna biologiasta näyttää olevan yksi syventävä ja kolmantena myös yksi.)
        ekalle vuodelle fysiikasta on tarjottu kaksi syventävää joista otan molemmat, sekä yksi soveltava jota en ota (ymmärtääksnei ns.kertauskursseja nuo soveltavat).
        Kemiasta yksi syventävä, jonka otan.
        Ainoa mikä vähän rassaa on tuo matikka, kun en tiedä pärjäänkö pitkässä matikassa menemättä ensin soveltavaa eli kertauskurssia, ja toisaalta, mitä järkeä ottaa pitkä matikka jossen aio kirjoittaa sitä? Ja kirjoittamisessa nuo syventävät kurssit on ilmeisesti aika tärkeitä, koska niistä tulee kysymyksiä. Joten ilm. pitää ottaa sekä syventävä että soveltava pitkästä matikasta.

        Kiitos kaikille! Mahtavaa, että täällä otetaan kantaa näinkin pian, ja näin moni ihminen ^_^ Kirjoittakaa toki tähän topicciin muutakin eläinlääkäriksi aikovien huolia ja pulmia, mitä vain!


      • jo eläinlääkisläinen
        Ciru kirjoitti:

        Kiitos, että kerroit faktoja. :) Pistän neuvosi kyllä korvan taakse...
        Mun tuttu on kyllä eläinlääkäri ja se on aina kertonut niitä pääsykoe-systeemejä ym. mut hän on vähän eri ikäluokkaa, että systeemit on ajan kuluessa muuttuneet...
        Mutta tuota..onko pakko ottaa pitkä fysiikka, mielestäsi...? Siis onko se sinun mielestä hyödyllinen ja ihan MUST jos haluaa vetiksi?
        Ja minä ainakin yritän olla olematta sellainen räpeltäjäyrittäjä, lupaan sen.. :) Haluan todellakin päästä eläinlääkikseen, joko Suomeen tai ulkomaille..

        Kiitos, että kerroit faktoja. :) Pistän neuvosi kyllä korvan taakse...
        >Mun tuttu on kyllä eläinlääkäri ja se on aina >kertonut niitä pääsykoe-systeemejä ym. mut hän on >vähän eri ikäluokkaa, että systeemit on ajan >kuluessa muuttuneet...

        Ovat tosiaan. Ennen kysyttiin ainakin lääkispuolella lukion oppimääriä ja sellasta aineistonippua, mut nykyään kokeet on samat elukassa ja muilla lääketieteen aloilla.

        Itse ensimmäisten vuosien opintojen kannalta kemiaa tuntui että tarvitsi eniten, mutta kyllä sisäänpääsyssä fysiikka on tosi ratkaiseva.

        >Mutta tuota..onko pakko ottaa pitkä fysiikka, >mielestäsi...? Siis onko se sinun mielestä >hyödyllinen ja ihan MUST jos haluaa vetiksi?

        On. Piste. Eläinlääketiede on luonnontiedettä, ja pelkkä kemian laajamittainen opiskelu ilman laajaa fysiikkaa ei anna minkäänlaisia luonnontieteellisiä kokonaisvaltaisia perustaitoja vaan vain yksipuolisen kuvan koko hommasta. Jos fysiikka ei kiinnosta, niin miten päin sitten sormi menee suuhun kun fysiologiaa pitäisi opiskella, eli elukoiden tai ihmiselimistön sovellettua fysiikkaa?


    • illusionisti

      Sitä vaan mietin, että jos pitkän matikan luet, niin luulempa että tuo "syventävä" kurssi on periaatteessa pakollinen, eli kaikkien matikkaa lukevien on pakko valita se jos tahtovat tajuta asiosta mitään seuraavalla kurssilla. Eli syventävillä kursseilla mennään ihan normaalisti eteenpäin eikö harjoitella mitään extra kikkailua ;). Sitä yläateenjuttuja kertaavaa et puolestaan ehkä tarvi, mutta riippuu tietysti mikä numerosi oli päättötodistuksessa...?

      Näin ainakin meidän lukiossa.

      • Flow

        Okei, eli, jaahas juu ^^ syventävä sitten ainakin. ehottomasti. Nooo..minun matikka oli kyllä 9, mutta se ei tarkota että muistaisin enää yhtään mitään ;P


      • illusionisti
        Flow kirjoitti:

        Okei, eli, jaahas juu ^^ syventävä sitten ainakin. ehottomasti. Nooo..minun matikka oli kyllä 9, mutta se ei tarkota että muistaisin enää yhtään mitään ;P

        Muistaminen on vähän sellainen kinkkinen juttu. Eiköhän ne matikan jutut sieltä ilman kertauskurssiakin palaudu. Meidän lukiossa ei edes tarjottu mitään yläasteen asioiden kertauskurssia ja ihan hyvin kaikki ovat pärjänneet. Varmaan moinen kurssi tarkoitettu heikommille, esim. heikon kasin oppilaille.


      • .S.

        Teillä on kyllä se uusi OPS, mutta ainakin mun järkeni sanoisi, että kurssijärjestykset rakennetaan niin, että pakollisissa kursseissa pärjätäkseen ei tarvita syventäviä kursseja... Se ei tietenkään tarkoita, ettei niitä kannattaisi ottaa. Mutta kyllähän niitä voi koulujen alkamisen jälkeen kysellä opo:lta/matikanopelta, ne sen parhaiten tietää. Ja kyllä niitä tarjottimia ehtii vekslata jälkeen päinkin. Itse pistin kokonaan uusiksi kolme kertaa ekan vuoden aikana, eikä tullut ongelmia. Samoin jos tarvetta tulee, kannattaa jutella opettajien kanssa siitä, että onko kurssit pakko suorittaa numerojärjestyksessä tai suositeltuna vuotena. Sitä vartenhan tämä kurssimuotoinen lukio on! ;)


      • :))
        Flow kirjoitti:

        Okei, eli, jaahas juu ^^ syventävä sitten ainakin. ehottomasti. Nooo..minun matikka oli kyllä 9, mutta se ei tarkota että muistaisin enää yhtään mitään ;P

        Olen nyt menossa lukioon ja mietin eläinlääkäriksi opiskelemista tosissani. Joten tästä oli apua, kiitos.

        Mutta kysyisin vielä sellaista, että jos lukee esim. fysiikkaa mutta ei kirjoita sitä.. vaikuttaako se mitenkään?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      136
      5828
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3555
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1905
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1903
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1730
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1576
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1502
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1378
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1376
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1317
    Aihe