Olen ajanut neljän vuoden ajan 1998 Renault Megane Scénic 2.0 RT:llä, ja olen ollut siihen varsin tyytyväinen. Rellu näyttää olevan mainettaan parempi, mitä nyt arvo näyttää alenevan turhan ripeään tahtiin.
Seuraavaksi autokseni olen kaavaillut hivenen tuoreempaa, nelivetoista ensikorista Scéniciä. Rumahan se on mutta varsin erikoinen, ja nelivedolle olisi käyttöä talvisella mökkitiellä.
Olisiko jollakulla käyttökokemuksia; mihin kannattaisi kiinnittää huomiota, onko tyyppivikoja ja mitä moinen mahtaa kuluttaa?
Tietäisikö joku, minkä verran niitä on maahan tuotu? Olen bongannut liikenteessä pääkaupunkiseudulla ehkä tusinan verran eri yksilöitä, joten voisin kuvitella että niitä olisi tuotu jotain 30-40 kpl??
Scénic 4 x 4
13
5282
Vastaukset
- Edi
Ainakin vuonna 2000-2001 on tuottu Scenic RX4:ää ja samana vuonna RX4 Grand Sceniciä, joten pitäisi niitä olla suomessa ilman saksantuontiakin. Scenic on tiloiltaan varsin etevä peli, mutta valitettavasti niinkuin kaikissa nykyajan autoissa on tapana olla vikana on elektroniikka. Neliveto on hyvä, mutta renaultilla sen tekemissä puuttuu vielä se jalo taito. Jos yritetään verrata esim. toyota.. tai vieläpä subarun nelivetoa renaulttiin.. on renault vähän jälkijunassa.. nykyan 4x4 on yleensä AWD eli toimii ilman alentajaa ja sillon on jatkuva neliveto päällä.. kulutukset nousee sillon litrasta kahteen.. Koskaan en ole ajanut neliveto screniciä mutta huhuja pyörii täälläpäin suomea missä on ainakin 100 kertaa enemmän lunta ku PK-seudulla :)
Ainiin.. ja kaikki neliveto scenicit on 2.0 litran koneella 101-103kW. Varmaan loppujenlopuks ihan hyvä peli. Eikun vaan ehtimään omanlaista. - utelias
Sittemmin surffasin lisää netissä ja sain selville seuraavaa. Mallimerkintä on näemmä RX4 eikä 4x4. Niiden Tullin autoveropäätösten perusteella, jotka luin, ei yhtään nelivetoista Scéniciä ollut tullut. Ei toisaalta ihmekään, sillä ovat vielä niin tuoreita että niiden tuonti ei kannata. Ylipäätään Renaulteja ei ole juurikaan tuotu maahan käytettynä. Jos jonakin kuukautena käsiteltyjen ajoneuvojen listan mitta on 43 aanelosta, niistä 10 sivua on Volvoja ja 7,5 sivua Mersuja - Bemareitakin on melkein saman verran. Samaan aikaan käsiteltiin vain kolmen Renaultin autoveropäätös... Aika erikoista, että joku on tuonut maahan 1994 Twingonkin, mutta toisaalta olihan listalla myös Lada 1500 S (verotusarvo 400 euroa josta veroa valtiolle 138e). Valtio nettoaa aika hyvin vilkastuneen omatoimituonnin myötä, sillä eräästäkin Porschesta oli kannettu veroa yli 30.000 euron verran.
Saksalaisen hakujärjestelmän kautta ei löytynyt kuin kymmenkunta myynnissä olevaa yksilöä, eli ei ole kovin yleinen malli sielläkään.
Ranskasta löytyi toki myytäviä autoja paljon runsaammin; kilometrimäärät liikkuivat 46tkm ja 108 tkm välillä ja hinnat 9.700 ja 13.600 euron välillä. Valtaosa, ehkä 2/3 tai 4/5 autoista oli 1,9 dieseleitä.
Englannissakin olisi tarjolla, mutta se RHD...
Noissa ulkolaisissa yksilöissä ei muuten ole kattokaaria toisin kuin suomalaisia.
Antaa hintojen vielä laskea. ties vaikka haen joskus myöhemmässä vaiheessa...- mja
Mapista löytyi suomenkielinen Scenic / Scenic RX4 esite (3/2002). Esite on samanlainen kuin nykyisetkin, joten optiot, varusteet ja speksit on lueteltu. RX4-varustetasoja on kaksi, Expression ja Dynamique. Selvisi mm. että "korinvärinen varapyöränkotelo" on vakiona vain kalliimmassa dynamique -mallissa, halvemmassa expressionissa se on lisävaruste. En tiedä onko vararengas muutoin paljaana takaovessa? Mainitsemasi kattoteline on molemmissa malleissa merkitty lisävarusteeksi, joten sitä ei välttämättä ole kaikissa Suomen RX4:ssa. Moottorivaihtoehdot ovat 2.0 L bensakone ja 1.9 cDi.
Joku kirjoitteli RX4:n nelivedosta ja väitti sitä alkeelliseksi. Esitteen mukaan "..RX4:n voimansiirtojärjestelmä on jatkuva neliveto, jota säätelee viskokytkin ja elektronisesti ohjattu luistonesto. Viskokytkin jakaa väännön automaattisesti ja progressiivisesti etu- ja takapyörille" - Villeeee
mja kirjoitti:
Mapista löytyi suomenkielinen Scenic / Scenic RX4 esite (3/2002). Esite on samanlainen kuin nykyisetkin, joten optiot, varusteet ja speksit on lueteltu. RX4-varustetasoja on kaksi, Expression ja Dynamique. Selvisi mm. että "korinvärinen varapyöränkotelo" on vakiona vain kalliimmassa dynamique -mallissa, halvemmassa expressionissa se on lisävaruste. En tiedä onko vararengas muutoin paljaana takaovessa? Mainitsemasi kattoteline on molemmissa malleissa merkitty lisävarusteeksi, joten sitä ei välttämättä ole kaikissa Suomen RX4:ssa. Moottorivaihtoehdot ovat 2.0 L bensakone ja 1.9 cDi.
Joku kirjoitteli RX4:n nelivedosta ja väitti sitä alkeelliseksi. Esitteen mukaan "..RX4:n voimansiirtojärjestelmä on jatkuva neliveto, jota säätelee viskokytkin ja elektronisesti ohjattu luistonesto. Viskokytkin jakaa väännön automaattisesti ja progressiivisesti etu- ja takapyörille"Alkeellisuus-väite perustunee Scenicin nelivedon testimenestykseen. Ei nimittäin menestynyt TM:n nelivetotestissä aikoinaan.
- utelias
Villeeee kirjoitti:
Alkeellisuus-väite perustunee Scenicin nelivedon testimenestykseen. Ei nimittäin menestynyt TM:n nelivetotestissä aikoinaan.
En mä oikeastaan mitään kovin kummoisia maasto-ominaisuuksia edes kaipaisikaan. Ja ei sitä noilla alumiinivanteilla ja noilla renkailla...
Mulle riittäisi se, että tietäisi pääsevänsä mökiltä ihmisten ilmoille. Meillä on 900 m mittainen yksityinen mökkitie, joka on talvella melkoisen hankala rasti, sillä sitä aurataan vain hyvin harvakseltaan (pohja ei ehdi kovettua), ja takaisin tultaessa on melkoinen mäki kavuttavaksi. Toistaiseksi olen päässyt pois, mutta yhtään ajovirhettä ei parane tehdä, tai muuten täytyy tilata traktori paikalle. Juu hankin lumiketjut, mutta kun kokeilin niitä toiseen etupyörään, en saanut niitä irti muuten kuin renkaan irroittamalla. Noloa.
Ihan niinkuin kaikissa näkemissäni suomalaisissa Sceniceissä olisi ollut sekä kattokaaret että korinvärinen varapyöräkotelo?
Värejä olen nähnyt seuraavasti; viininpunainen, vaaleansininen, "karsea" vihreä (makuasia), oliivinvihreä, tumman vihreä.
Antaapa ajan kulua ja hintojen laskea. - esimerkki
utelias kirjoitti:
En mä oikeastaan mitään kovin kummoisia maasto-ominaisuuksia edes kaipaisikaan. Ja ei sitä noilla alumiinivanteilla ja noilla renkailla...
Mulle riittäisi se, että tietäisi pääsevänsä mökiltä ihmisten ilmoille. Meillä on 900 m mittainen yksityinen mökkitie, joka on talvella melkoisen hankala rasti, sillä sitä aurataan vain hyvin harvakseltaan (pohja ei ehdi kovettua), ja takaisin tultaessa on melkoinen mäki kavuttavaksi. Toistaiseksi olen päässyt pois, mutta yhtään ajovirhettä ei parane tehdä, tai muuten täytyy tilata traktori paikalle. Juu hankin lumiketjut, mutta kun kokeilin niitä toiseen etupyörään, en saanut niitä irti muuten kuin renkaan irroittamalla. Noloa.
Ihan niinkuin kaikissa näkemissäni suomalaisissa Sceniceissä olisi ollut sekä kattokaaret että korinvärinen varapyöräkotelo?
Värejä olen nähnyt seuraavasti; viininpunainen, vaaleansininen, "karsea" vihreä (makuasia), oliivinvihreä, tumman vihreä.
Antaapa ajan kulua ja hintojen laskea.Toisaalta mitä ideaa on huonossa nelivedossa, se volvo vs. subaru video mikä netissä pyörii on hyvä esimerkki. Miksi raahata mukana nelivedon lisäpäainoa (lisäkulutus jne), jos sillä ei saa aikaan muuta kuin sen että etupyörien jauhaessa joutavaa takapyörät vähän nytkähtävät, ja siinä ollaan edelleen...
Ihan tavallinen etuvetoauto kohtuullisella maavaralla (Toyota RAV4, Ford Fusion, jne) menee ihan siitä mistä se taka-akselin nytkäytysjärjestelmällä varustettukin. Ja jos sen etuvedon kuski on yhtään tehtäviensä tasalla niin aika yllättäviin paikkoihin... - Timop!
utelias kirjoitti:
Antaapa ajan kulua ja hintojen laskea.Itse olen myös miettinyt tuota Scenicin maastomallia vakavasti. Itse ajelen paljon pelto- ja metsäteitä harrastuksen puitteissa, joten perushenkilöautoa suurempi maavara olisi plussaa. Neliveto-ominaisuus olisi myös lisää, luultavasti RX4:n neliveto riittäisi käytössäni hyvin. Kenties tuollaisena henkilö/ tila-autopohjaisena kuluttaisikin hieman vähemmän kuin "virallinen" maasturi.
Suomessahan noita RX4:ia bensiinikoneella liikkuu jonkin verran käytettynä, hinnat näyttävät olevan siinä 20 000 euron paikkeilla... Itselläni tulee kilometrejä kuitenkin niin paljon, että diesel olisi järkevämpi vaihtoehto. Niitähän ei sitten Suomessa liene kuin muutama, yksi oli reilu vuosi sitten myynnissä...
Keski-Euroopastahan noita löytyisi. Olen yrittänyt kysellä tuollaista muutamaltakin autojobbarilta huonoin tuloksin, josko sellaisen voisi minulle tuoda, ja hieman alustavaa hinta-arviota. Kukaan ei ole palannut asiaan. Ilmeisesti Rellut eivät ole kuuminta hottia jobbareiden mielestä...
Syyskuun 2004 taulukossa on muuten yhden RX4:n veropäätös, ikävä kyllä bensiinimallinen... - utelias
Timop! kirjoitti:
Itse olen myös miettinyt tuota Scenicin maastomallia vakavasti. Itse ajelen paljon pelto- ja metsäteitä harrastuksen puitteissa, joten perushenkilöautoa suurempi maavara olisi plussaa. Neliveto-ominaisuus olisi myös lisää, luultavasti RX4:n neliveto riittäisi käytössäni hyvin. Kenties tuollaisena henkilö/ tila-autopohjaisena kuluttaisikin hieman vähemmän kuin "virallinen" maasturi.
Suomessahan noita RX4:ia bensiinikoneella liikkuu jonkin verran käytettynä, hinnat näyttävät olevan siinä 20 000 euron paikkeilla... Itselläni tulee kilometrejä kuitenkin niin paljon, että diesel olisi järkevämpi vaihtoehto. Niitähän ei sitten Suomessa liene kuin muutama, yksi oli reilu vuosi sitten myynnissä...
Keski-Euroopastahan noita löytyisi. Olen yrittänyt kysellä tuollaista muutamaltakin autojobbarilta huonoin tuloksin, josko sellaisen voisi minulle tuoda, ja hieman alustavaa hinta-arviota. Kukaan ei ole palannut asiaan. Ilmeisesti Rellut eivät ole kuuminta hottia jobbareiden mielestä...
Syyskuun 2004 taulukossa on muuten yhden RX4:n veropäätös, ikävä kyllä bensiinimallinen...Oikotiellä oli juuri myynnissä espoolainen RX4, metallivaaleansininen Salomon-malli. On näemmä mennyt kaupaksi. Oli yksityishenkilöllä, maksoi jotain 21-tuhatta.
autotalli.comissa on toinen samanvärinen mutta Privilege-malli kaupan tamperelaisessa liikkeessä. Ajettu 104tkm ja maksaa karvan verran alle 22.000 e. - utelias
utelias kirjoitti:
Oikotiellä oli juuri myynnissä espoolainen RX4, metallivaaleansininen Salomon-malli. On näemmä mennyt kaupaksi. Oli yksityishenkilöllä, maksoi jotain 21-tuhatta.
autotalli.comissa on toinen samanvärinen mutta Privilege-malli kaupan tamperelaisessa liikkeessä. Ajettu 104tkm ja maksaa karvan verran alle 22.000 e.Kappas. Löysin vahingossa virolaisen sivuston "auto24.fi", jolla kaupataan uusia ja käytettyjä ajoneuvoja. Heti löytyi heimoveljien hoteista viisi myytävänä olevaa RX4:ää. Ihme ja kumma, ne ovat jopa halvempia kuin saksalaiset ja ranskalaiset yksilöt. 57.000 km ajettu maksaa alle 12.000 euroa, ei paha. Reilummin ajetun saa alle yhdeksän tuhannen. Harmillista vaan, että Suomen valtio vie veroina toisen mokoman. Jos joku tuo Virosta tällaisen, kertoisiko kokemuksia meille muillekin?
- jiipee
Ostin 2001 Rx4:n 6/2004 ja olin autoon tyytyväinen. Myin sen tosin pois hiljattain kun muutin seudulle, missä autolle ei ollut enää tarvetta. Kun joskus taas auton hankin, se tulee olemaan Rx4.
Kaupunkiliikenteessä neliveto toimii todella hyvin: auto lähtee peilijäältä ylämäkeen helposti. Luistonesto kaljamalla hyvä, mutta syvässä pöperölumessa hiukan kehno liikkeellelähdössä: Eturenkaiden pitäisi päästä pyörimään tyhjää, että voimaa siirtyy viskokytkimen kautta takarenkaille. Kun luistonesto jarruttaa eturenkaita luiston hillitsemiseksi, auto voi äkkinäisesti sammua ennenkuin takarenkaat "heräävät". Tämä esim upottavassa lumessa ylämäkeen.
Itse olen toiminut noissa tilanteissa antamalla vähän reilummin kaasua ja sitten onkin menty.
Olen ajanut koemielessä Rx4:llä auraamattomia ja mäkisiä metsäautoteita, tietysti huolehtien ettei ole liian syviä raiteita. Hyvin on päässyt tasakaasulla. Kyllä sillä pääsee paikoissa, minne etuvetoisella ei ole yhtään mitään asiaa. Mökin pihaan pääsee nietoksiakin pitkin. Vääntöä vain saisi olla lisää matalilla kierroksilla. Ohituskiihtyvyys on 3000 rpm jälkeen mainio.
Bensaa meni kesällä matka-ajossa 8,5, kaupungissa litra enemmän. Talvella niinikään noin 9-9,5 matka-ajossa. Onhan kulutus suht korkea, mikä tulee leveistä renkaista 215/65(tai 60)/16" sekä muutenkin korkeasta autosta.
Istuimet ovat erittäin mukavat. Pitkällä matkalla ajaminen todella mukavaa. Ostaessani alla oli kitkat kesäkelilläkin. Itse suosittelen Nokian NRVi -renkaita, jotka ovat hiljaiset ja "johdonmukaiset" ajaa.
Arvohan noissa Rx4:ssäkin on tippunut uusista, mutta en usko alkurysäyksen jälkeen tippuvan ihan mahdottaman alas. 2001-2001 alle 100tkm ajetusta saanee maksaa 22500-25t€.- jiipee
Jos 20-23t€:lla löytää ja kaikki on kunnossa, niin rahalla saa hyvän auton ja sanoisinko, että paljon autoa. Grand confortissa, mikä omani oli, löytyy takapenkit omilla kiskoilla, automaattinen ilmastointi, alut, iso kyynärnoja edessä, pieni limujääkaappi edess, rattiohjattu cd..ja kun joka nurkka raapii tarvittaessa, niin kyllä kelpaa ajella mökille.
- utelias
Kiitos paljon kun kirjoitit käyttökokemuksistasi. Hyvältä kuulostaa.
Kävin tänään katsastamassa tuossa meidän nurkilla sijaitsevassa vaihtoautoliikkeessä seissyttä vm. 2000 RX4:ää. Kilometrejä oli aivan liikaa, 208 tkm, ja hintaa silti vielä 16 tkm. Jätin koeajon väliin, sillä enhän toki osta noin paljon ajettua.
Omassa etuvetoisessa 1998 Scénicissäni on 111 tkm. On totta, että penkit ovat erinomaiset. Nehän ovat samanlaiset kuin omassanikin, verhoilua lukuunottamatta. Ajan usein 3h 45 min mökkimatkan pysähtymättä.
Olinkin varautunut siihen, että menovettä tulee kulumaan enemmän, mutta eivät nuo kulutuslukemat aivan mahdottomilta vaikuta. Pienimmillään 2-litrainen tavallinen mallini on kulkenut kesäisessä maantieajossa 7,5 litralla ja nyt on mennyt nurkka-ajossa kuormaa päällä 8,3 ltr.
Tuon nelivetomallin mahan alle kurkkiessani ihmettelin hivenen sitä miten matalalla pakoputki sijaitsi. Ilmeisimmin kardaanista johtuen se ei voi sijaita "sisemmällä". Eihän tuo RX4 aivan maastoauto ole, mutta enpä sellaista tarvitsekaan. Riittää kun tietää että pääsee mökiltä takaisin ihmisten ilmoille. - jiipee
utelias kirjoitti:
Kiitos paljon kun kirjoitit käyttökokemuksistasi. Hyvältä kuulostaa.
Kävin tänään katsastamassa tuossa meidän nurkilla sijaitsevassa vaihtoautoliikkeessä seissyttä vm. 2000 RX4:ää. Kilometrejä oli aivan liikaa, 208 tkm, ja hintaa silti vielä 16 tkm. Jätin koeajon väliin, sillä enhän toki osta noin paljon ajettua.
Omassa etuvetoisessa 1998 Scénicissäni on 111 tkm. On totta, että penkit ovat erinomaiset. Nehän ovat samanlaiset kuin omassanikin, verhoilua lukuunottamatta. Ajan usein 3h 45 min mökkimatkan pysähtymättä.
Olinkin varautunut siihen, että menovettä tulee kulumaan enemmän, mutta eivät nuo kulutuslukemat aivan mahdottomilta vaikuta. Pienimmillään 2-litrainen tavallinen mallini on kulkenut kesäisessä maantieajossa 7,5 litralla ja nyt on mennyt nurkka-ajossa kuormaa päällä 8,3 ltr.
Tuon nelivetomallin mahan alle kurkkiessani ihmettelin hivenen sitä miten matalalla pakoputki sijaitsi. Ilmeisimmin kardaanista johtuen se ei voi sijaita "sisemmällä". Eihän tuo RX4 aivan maastoauto ole, mutta enpä sellaista tarvitsekaan. Riittää kun tietää että pääsee mökiltä takaisin ihmisten ilmoille.kannattaa katsoa www.scenic-rx4.de -sivusto. Onhan mallilla oma fanclubi!
Mielenkiintoisinta antia on jäsenten omat kuvat, linkki "galerie" -> "memberpics". Hurjista paikoista sitä ainakin Taiwanissa citymaasturilla mennään. Kannattaa myös tsekata, missä maisemissa sveitsiläinen "Peter" autollaan päästelee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401380Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981335Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2891225- 1091095
- 191031
- 641015
- 711012
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161009Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176868Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju17833