Luokkaretket

Opettajalle

Minkälainen on tämän päivän koulu ja mitä se oppilaalle antaa. Itselläni on neljäsluokkalainen joka ei vielä kertaakaan ole ollut luokkaretkellä, ei tarhasta eikä koulusta, koulupäivät ovat yhtä puurtamista, ei mitään vaihtelua. Onko se todella opettajasta kiinni esim. juuri luokkaretken järjestäminen vaikkapa ihan pienenkin retken? Omasta lapsuudestani muistan luokkaretket ja niitä odotettiin innolla.
Samoin kevätkirkko ja joulukirkko, nekin ovat jääneet muistoihin, juuret on katkottu Suomen nuorisolta, joulujuhlat ja kevätjuhlatkaan eivät ole samanlaisia kuin ennen, silloin kaikki osallistuivat esiintymiseen kuka vähemmän kuka enemmän, Ja suvivirsi raikui.
Koulu on muutakin kuin pänttäämistä, sen pitäisi olla yhdessäoloa, ryhmässä toimimisen opettelua.
Ovatko opettajat muuttunet, tuntuu, että ennen opettajatkin oli parempia kuin nykyään.
Saa sanoa vastaan.

23

2392

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nuori ope

      ...minusta tuntuu että esität tosiaan ajankohtaisen kysymyksen, eli mitä koulu oppilaalle antaa. Itse lopetin peruskouluni n. 10 vuotta sitten, ja nyt olen aloittelemassa opettajan töitä/koulutusta Norjassa. Täällähän on säikähdetty tutkimustuloksista joiden mukaan norjalaisella koululaitoksella ei mene hyvin; samoissa tutkimuksissa Suomi oli kärkisijalla kun oli kyse lapsen oppimisesta.

      Mutta liika on liikaa! Neljäsluokkalaisen koulupäivä ei SAA olla pelkkää puurtamista! Rutiköyhä kunta ei voi tietysti maksaa kovin suuria luokkaretkiä, mutta tärkeintä minusta on, että täällä saadaan lapset ULOS luokkahuoneista. Minusta koulu on jo antanut jotakin, jos jokainen tokaluokkalainen jo osaa sytyttää metsään pienen nuotion ja vuolla makkaratikkunsa. Samaa ei voinut sanoa meistä silloin kun kävin Suomessa ala-astetta... Vähän isompien oppilaiden leirikouluunkaan ei oikeastaan olisi varaa, mutta sinne lähdetään lähes omakustannushintaan, meitä on pari opettajaa jotka hoidamme ruuanlaiton, opetuksen ja siivouksen itse. Lapset odottavat todella innolla, vaikkei mennä mihinkään kauas.

      Ei se ole VAIN opettajastakaan kiinni. Tee SINÄ aloite. Joskus opettaja voi kertakaikkiaan olla niin nääntynyt hankalien lasten takia ja muutenkin työtaakkansa alle, ettei "uskalla" suunnitella mitään erikoista. Mitä jos muutama teistä vanhemmista yrittäisi tarjoutua mukaan pienelle luokkaretkelle?

    • Vanha opettaja

      Tietenkin opettajat ovat erilaisia kuin ennen jolloin lapset ja heidän huoltajansa ja maailma oli erilainen. Teidän kultamussukoidenne kanssa alkaa olla hankala lähteä minnekään. Nytkin kyllä
      tulin kuudesluokkalaisten kanssa ja kävi hyvin, kun kenelläkään ei tällä kertaa ollut viinaa, tupakkaa, huumeita, aseita yms. mukana. Vain metsän yrittivät sytyttää palamaan ja muuta pientä. Huoltajista ei juuri ole apua, koska heille pitää valita kantajat. Luontoon ei voi lähteä koska lapsillanne ei ole saappaita. Pyöräretkelle ei voi lähteä koska eivät suostu käyttämään kypärää. Sitäpaitsi me opettajat emme
      saa nykyään palkkaa luokkaretkelle muuta kuin ko.
      päivien oppituntien mukaan. Joudumme tekemään 20
      tuntia vuorokaudessa työtä, mutta palkka maksetaan
      esim. viideltä. Mukaan on otettava kaikki oppilaat, nekin jotka vuorenvarmasti aiheuttavat hankaluuksia. Lopuksi vanhemmista osa haukkuu opettajan kun tämä on komennellut kultamussukkaa tai tehnyt retken kohteeseen, josta juuri tämä ainutlaatuinen kultamussukka ei ole pitänyt.

      • Kamomilla

        viitsi liioitella.

        Itse saan olla iloinen, että lapseni koulussa (poikani menee syksyllä viidennelle) on nämä asiat kunnossa.

        Ja ei se siellä ole opettajasta kiinni tai sitten siellä työskentelee motivoituneita ja erinomaisen mukavia ja työstään pitäviä opettajia.

        Kaikki luokat tekevät retkiä. Jotkut pitempiä ja kauemmas, toiste lyhyempiä ja lähelle, mutta lapset nauttivat molemmista!

        Ja vai 20 tuntisia päiviä. Ehkä on hyvä ennen ammatinvalintaa ottaa selvää, että mitä opettajan työ pitää sisällään ja en nyt tiedä, että josko se kerran vuodessa ketään rasittaa, jos yhden päivän viettää pitempään luokkaretken tiimoilta oppilaiden kanssa.

        Ehkä et ollut/ole oikealla alla??


      • Open puoliso
        Kamomilla kirjoitti:

        viitsi liioitella.

        Itse saan olla iloinen, että lapseni koulussa (poikani menee syksyllä viidennelle) on nämä asiat kunnossa.

        Ja ei se siellä ole opettajasta kiinni tai sitten siellä työskentelee motivoituneita ja erinomaisen mukavia ja työstään pitäviä opettajia.

        Kaikki luokat tekevät retkiä. Jotkut pitempiä ja kauemmas, toiste lyhyempiä ja lähelle, mutta lapset nauttivat molemmista!

        Ja vai 20 tuntisia päiviä. Ehkä on hyvä ennen ammatinvalintaa ottaa selvää, että mitä opettajan työ pitää sisällään ja en nyt tiedä, että josko se kerran vuodessa ketään rasittaa, jos yhden päivän viettää pitempään luokkaretken tiimoilta oppilaiden kanssa.

        Ehkä et ollut/ole oikealla alla??

        Kyllä vaan se on juuri niin kuin ope tuossa kamomillaa ärsyttäneessä viestissä kirjoitti. parikymmentä vuotta open rinnalla viettäneenä tiedän, että ne opettajien työpäivät on varsin usein 20-tuntisia. Itse olen yksityisellä puolella, "kovaksi" mainitulla alalla, mutta minunkaan työni ei ole niin stressaavaa kuin tavallisten riviopettajien. turha kadehtia heidän kesälomaansa tai muka lyhyitä työpäiviä. vaimoni rakastaa ammattiaan ja oppilaat ovat kautta vuosien pitäneet hänestä, mutta kyllä se työ on silti vaimoani kuluttanut kohtuuttoman paljon. Sitäpaitsi lapset ja vanhemmat ovat viim. 10 vuoden aikana muuttuneet suoraan sanottuna paljon huononpaan suuntaan. Opettajat joutuvat olemaan työssään sekä sosiaalihoitajia, poliiseja, psykoterapeutteja yms. Varsinaista opetusta se työ on enää hyvin vähän, suurin osa ajasta menee moniongelmaisten perheitten sotkuja selvitellessä. en ihmettele yhtään, jos luokkaretkelle ei ole intoa opettajalla, ihmettelen, että sinä ammatissa enää nykypäivänä jaksaa kukaan terveenä pysyä.


      • VeNLa
        Open puoliso kirjoitti:

        Kyllä vaan se on juuri niin kuin ope tuossa kamomillaa ärsyttäneessä viestissä kirjoitti. parikymmentä vuotta open rinnalla viettäneenä tiedän, että ne opettajien työpäivät on varsin usein 20-tuntisia. Itse olen yksityisellä puolella, "kovaksi" mainitulla alalla, mutta minunkaan työni ei ole niin stressaavaa kuin tavallisten riviopettajien. turha kadehtia heidän kesälomaansa tai muka lyhyitä työpäiviä. vaimoni rakastaa ammattiaan ja oppilaat ovat kautta vuosien pitäneet hänestä, mutta kyllä se työ on silti vaimoani kuluttanut kohtuuttoman paljon. Sitäpaitsi lapset ja vanhemmat ovat viim. 10 vuoden aikana muuttuneet suoraan sanottuna paljon huononpaan suuntaan. Opettajat joutuvat olemaan työssään sekä sosiaalihoitajia, poliiseja, psykoterapeutteja yms. Varsinaista opetusta se työ on enää hyvin vähän, suurin osa ajasta menee moniongelmaisten perheitten sotkuja selvitellessä. en ihmettele yhtään, jos luokkaretkelle ei ole intoa opettajalla, ihmettelen, että sinä ammatissa enää nykypäivänä jaksaa kukaan terveenä pysyä.

        Kyllähän tämä luokkaretki asia hyvin paljon opettajsta riippuu. Itse olen nyt yhdeksännellä luokalla ja me olemme menossa keväällä ulkomaille luokkaretkelle. Luokanvalvojamme on todella innostuneesti touhussa mukana ja olemme aktiivisesti keränneet rahaa retkeä varten.

        Kun taas erään toisen luokan luokanvalvoja oli sanonut että jos haluavat reteklle lähteä, saavat itse rahansa kerätä ja valvojat hankkia.

        Ja luulisi nyt että kuudes- ja yhdeksäsluokkalaiset ovat sen verran fiksuja että osaavat käyttäytyä kunnolla.


      • Onnellinen virastaan

        Noh, olet varmasti oikeassa joidenkin käyttäytymisestä... mutta mutta. jos noin tarkkaat lasket työtuntejasi, olet väärällä alalla. Minäkin teen sitten sinun laskutavallasi paljon palkatonta työtä. Mm kun olen koulutuspäivillä (parin kuukauden välein) ovat ne hyvin tiiviitä paketteja. Ei minullekaan makseta kuin normikuukausipalkka, työaikani on 7,5 h/pvä. Koulutuksessa saatan lähteä aamulla klo 5 ajamaan jonnekin hyvin kauas että olen klo 8 paikalla. Viimeiset luennot ovat illalla. Ja ajatella, en saa sieltä eri korvausta, vaan olen hyvin tyytyväinen että työnantajani viitsii minua kouluttaa.
        Luokkaretkestä voisi ajatella että ope pääsee ilmaiseksi matkalle. Näin ilkeämielisesti.
        20 h työpäivä. Hoh hoh. Ei toteudu luokkaretkellä eikä muutoinkaan. Ehkä sinun ón aika jäädä eläkkeelle.


    • kahden koululaisen äiti

      Oma viidesluokkalaiseni oli juuri luokkansa kanssa retkellä Linnanmäellä, ja hyvin oli kaikki sujunut. Lisäksi he ovat keränneet myyjäisillä, pikkujouluilla yms. rahaa kuudennella luokalla tehtävään leirikouluun. Vanhempien tulee olla aktiivisesti mukana näissä "rahankeruutapahtumissa", muuten ne eivät onnistu.
      Neljäsluokkalaiseni on tehnyt luokkansa kanssa paljon luontoretkiä; nyt keväällä he ovat olleet joka viikko ainakin yhtenä päivänä metsässä. He järjestivät kevättalvella discon, ja suunnittelevat keräävänsä vielä muillakin tapahtumilla rahaa leirikouluun tai luokkaretkeen, jonka kuudennella luokalla tekevät. Discon suunnittelussakin piti olla monta vanhempaa mukana, että kaikki onnistui.
      Tänään koululaiset kävivät kevätkirkossa, ja huomenna onkin kevätjuhlat. Uskon, että siellä lauletaan myös suvivirsi, kuten ennenkin.
      Päiväkoti-ikäiseni kävi tarhan kanssa tällä viikolla kotieläintarhassa retkeilemässä, joten kyllä niitä retkiä vieläkin tehdään. Hoitajista/opettajista/vanhemmista riippuu, kuinka paljon ja millaisia retkiä tehdään.

    • Opettaja XZ

      Totta kai opettajat ovat muuttuneet, eihän tässä
      ammatissa muuten selviä. Myös vanhemmat ovat muuttuneet. Monet sillä tavalla, että pitävät arkista koulutyötä "puurtamisena ja pänttäämisenä"
      ja vaativat jatkuvaa vaihtelua. Sama asenne on lapsilla: koko ajan pitäisi olla hirveä meno ja meininki ja monet lapset sillä menolla ja meinin-
      gillä estävät koko luokalta oppimisen, yhdessäolon
      ja ryhmässä toimimisen opettelun. Koulussa onkin
      nykyään liian vähän sitä tavallista, arkista kou-
      lutyötä eli rutiinia ja liian paljon alituista
      ryntäilyä ja koheltamista. Mutta juuri sen viime-
      mainitun monet vanhemmat näkevät ja sen runsaudes-
      ta he koulua ja opettajaa kiittävät. Olethan sinä
      itse vienyt lapsesi erilaisiin museoihin, taide-
      näyttelyihin, luontokohteisiin jne.? Saattaa ni-
      mittäin olla niin, että lapsesi on luokassa, joka
      ei jonkun tai joidenkin oppilaiden takia voi tehdä
      retkiä. Opettaja ei voi sitä julkisesti kertoa.
      Eräs opettaja sai viranomaisilta huomautuksen, kun
      jätti häirikköoppilaan pois luokkaretkeltä. Kun ei
      voi häirikölle ottaa henkilökohtaista kouluavustaa
      tai hänen huoltajansaei halua tai kykene tulemaan
      lapsen huolehtijaksi, ei jää paljon vaihtoehtoja.
      Koulutyö ei ole aivan niin yksinkertaista, kun se
      teistä vanhemmista näyttää.

    • opena 20 vuotta

      siis mitä sä vouhotat? ei opettajalle kuulu mitkään luokkatuntien ulkopuoliset duunit. hoidatte itse omat kersanne tai järjestätte heille hoitoo. johan on kumma jos pitäs viedä huvituxiinkin. kyllä mäkin koulutuntien puiteissa retkeilen heidän kanssa ja kivaa on. mutta kyllä se on niin, että oppia pitää muutakin kuin nuotion tekemistä ja sammuttamista.

      • minna

        Oon seiskalle menevä tyttönen ja olin juuri tänä vuonna, eli viime kuussa luokkaretkellä Ahvenanmaalla, ja se oli tosi upee paikka. Mun mielestä pitäis olla luokkaretki/retkiä, mut kyllä sitä opettamistakin tarvittais! Meillä oli ala-asteella 6 tuntisia koulupäiviä enintään ja ihan vaan joskus saatto olla HIEMAN enemmän.
        Nyt ylä-asteella tulee 7-tuntisia koulupäiviä, mutta ei se varmaan sen isommalta tunnu.
        Mutta, luokkaretkiä pitää järjestää, mutta täytyy ymmärtää opettajiakin, ettei ne aina jaksa samojen ja ehkä hieman hankalien lapsien kanssa!


    • pohjoisen muori

      On väärin, että taas kevään lähestyessä jotkut voivat mennä luottavaisin mielin retkelle, muuta eivät kaikki. Me vanhemmat olemme suunnitelleet jo pari vuotta luokkaretkeä 6. luokkalaisille, mutta me ei saada valvojaa retkelle. Miksi opettajat eivät lähde mukaan? Tai tiedän että luokassa on vaarallisia oppilaista, muuta jätetään ne pois . Miksi ei muka ole laillista? Vnahemmat pantakoot vastuuseen lapsistaan.

      • Ei retkiä enää

        Opettaja ei lähde mukaan, koska juuri hän on oppilaista vastuussa vuorokauden ympäri luokkaretken aikana. Asiaa ei muuta se, että vanhempia on mukana "valvomassa". (Lainausmerkit, koska niin monta kertaa olen joutunut myös näitä aikuisia huoltamaan..) JOS jotakin tapahtuu, opettaja joutuu vastuuseen kaikista etukäteisvalmisteluista, oppilaitten ja huoltajien kanssa tehtävistä sopimuksista, huolellisesta valvonnasta yms. huolimatta.


      • opeliksii
        Ei retkiä enää kirjoitti:

        Opettaja ei lähde mukaan, koska juuri hän on oppilaista vastuussa vuorokauden ympäri luokkaretken aikana. Asiaa ei muuta se, että vanhempia on mukana "valvomassa". (Lainausmerkit, koska niin monta kertaa olen joutunut myös näitä aikuisia huoltamaan..) JOS jotakin tapahtuu, opettaja joutuu vastuuseen kaikista etukäteisvalmisteluista, oppilaitten ja huoltajien kanssa tehtävistä sopimuksista, huolellisesta valvonnasta yms. huolimatta.

        Kouluretkestä jakamaton vastuu on aina opettajalla, vaikka mukana olisi kuinka montaa vanhempaa tahansa. Jos vanhemmat haluavat järjestää lapsille retken, eihän sitä kukaan tai mikään estä! Useimmissa tapauksissa kuitenkin luultavasti opettaja sen järjestää ja ottaa sen jakamattoman vastuun. Ja vielä palautteenkin, ainakin jos jotain negatiivista on sanottavana -ja yleensä jollain on.
        Ja kaikki oppilaat on otetttava koulun työsuunnitelman mukaisille retkille mukaan. Jos joukossa on erityisen vaikeita tapauksia, on ymmärrettävää, ettei opettaja halua ottaa heistä vastuuta.
        Mutta jos vanhemmat haluavat, ei muuta kun autoa ja hotelleja tilaamaan ja aikataulua laatimaan!


      • malacaan ja takaisin
        opeliksii kirjoitti:

        Kouluretkestä jakamaton vastuu on aina opettajalla, vaikka mukana olisi kuinka montaa vanhempaa tahansa. Jos vanhemmat haluavat järjestää lapsille retken, eihän sitä kukaan tai mikään estä! Useimmissa tapauksissa kuitenkin luultavasti opettaja sen järjestää ja ottaa sen jakamattoman vastuun. Ja vielä palautteenkin, ainakin jos jotain negatiivista on sanottavana -ja yleensä jollain on.
        Ja kaikki oppilaat on otetttava koulun työsuunnitelman mukaisille retkille mukaan. Jos joukossa on erityisen vaikeita tapauksia, on ymmärrettävää, ettei opettaja halua ottaa heistä vastuuta.
        Mutta jos vanhemmat haluavat, ei muuta kun autoa ja hotelleja tilaamaan ja aikataulua laatimaan!

        Mekin tehtiin luokkaretki. Satsattiin hulluna aikaa, rahaa ja tehtiin kunnolla hommia päästäksemme oikein ulkomaille asti. Vanhempien kanssa meni hyvin, mukaan lähti sellaisia vastuullisia vanhempia joille hurvittelu ja huvittelu ei ole elämäntehtävä.

        Kuinka sitten opettaja ? Lentokoneessa imi viinaa kuin Wettex. Hävisi sille tielleen, pari kertaa nähtii vilaukselta. Oli kuulema ihanan miehen löytänyt paikallisesta ravintolan pitäjästä. No viis omasta ukosta kotimaassa. Parhaimmat naurut saimme, kun hän kertoi tämän rikkaan ravintoloitsijansa hakevan hänet johonkin juhlaan. Tais rakkaus loppua lyhyeen kun alla ei ollutkaan mersu vaan vespa. Sinne katos kukkamekko hulmuten.
        Kotimatkalla oli rouva vaisuna. Miksiköhän ? ehkä siksi, että jäi muutamat velvollisuudet rästiin.....

        Lapsilla matka oli onnistunut, ja yllätys - he eivät edes opettajaansa kyselleet.

        Eli onhan se vastuu kova, en minä sitä kiellä.


      • satutyttö
        malacaan ja takaisin kirjoitti:

        Mekin tehtiin luokkaretki. Satsattiin hulluna aikaa, rahaa ja tehtiin kunnolla hommia päästäksemme oikein ulkomaille asti. Vanhempien kanssa meni hyvin, mukaan lähti sellaisia vastuullisia vanhempia joille hurvittelu ja huvittelu ei ole elämäntehtävä.

        Kuinka sitten opettaja ? Lentokoneessa imi viinaa kuin Wettex. Hävisi sille tielleen, pari kertaa nähtii vilaukselta. Oli kuulema ihanan miehen löytänyt paikallisesta ravintolan pitäjästä. No viis omasta ukosta kotimaassa. Parhaimmat naurut saimme, kun hän kertoi tämän rikkaan ravintoloitsijansa hakevan hänet johonkin juhlaan. Tais rakkaus loppua lyhyeen kun alla ei ollutkaan mersu vaan vespa. Sinne katos kukkamekko hulmuten.
        Kotimatkalla oli rouva vaisuna. Miksiköhän ? ehkä siksi, että jäi muutamat velvollisuudet rästiin.....

        Lapsilla matka oli onnistunut, ja yllätys - he eivät edes opettajaansa kyselleet.

        Eli onhan se vastuu kova, en minä sitä kiellä.

        Ja kaikki uskoo sun juttus...


      • ,lgucl

        Jos haluatte lapsinenne retkelle, niin menkääpäjoku lauantai, joka ei siis ole koulupäivä. Miksi pitäisi mennä juuri arkena ja opettajan kanssa? Teilähän on rahat ja innokkat vanhemmat, sen kun lähdette.


      • Upeope
        ,lgucl kirjoitti:

        Jos haluatte lapsinenne retkelle, niin menkääpäjoku lauantai, joka ei siis ole koulupäivä. Miksi pitäisi mennä juuri arkena ja opettajan kanssa? Teilähän on rahat ja innokkat vanhemmat, sen kun lähdette.

        Juuri niin! Ymmärrettävistä syistä opettaja ei halua lähteä luokan kanssa minnekään oman kaupungin ulkopuolelle. Vanhempainilloissa innokkaat vanhemmat ovat peränneet retkiä vaikka mihin kulttuurikohteisiin ulkomaita myöten. He ovat jo nähneet sielunsa silmin lapsosensa tutustumassa Itä-Suomen upeisiin järvimaisemiin ja taidekeskus Retrettiin. Bussifirmoja kilpailuttamalla varmaan saisi edulllisesti tilausbussin ja hankkimalla liput etukäteen kohteiden sisäänpääsystäkin saisi alennusta. Retken kestoksi he suunnittelivat 3-4 päivää.

        Sanoin, että ajatushan on loistava, minulla vain ei ole sen enempää halua kuin mahdollisuuttakaan toteuttaa rahankeruuta tai retken organisointia. Annan kyllä mielelläni heille kaikki ne esitteet, joita eri firmat lähettelevät saadakseen luokkani myymään heidän tuotteitaan. Niiden perusteella heidän on sitten helppo ottaa yhteyttä yrityksiin ja vertailla eri toimittajien luotettavuutta sekä myynnin tuottoisuutta, tilata ja varastoida tavarat ja jakaa niitä sitten oppilaille myytäviksi ja pitää kirjaa varastosta, myynnistä ja rahantilityksistä, käydä pankissa avaamassa tili ja tallettaa sinne vähä vähältä tienatut rahat. Lapsensa hyvin tuntevina heillä olisi myöskin mahdollisuus valvoa ja velvoittaa heidät pitämään kiinni sopimuksesta, minkä minimimäärän kukin myy.

        En ikävä kyllä myöskään lähde mukaan, mutta tässähän on loistava tilaisuus luokan vanhempien yhteistyölle, kun on niin monta innokasta ja pystyvää tekijää, jotka myös tietävät lastensa pysyvän tehdyissä sopimuksissa niin myynnin kuin retkikäyttäytymisenkin suhteen. Luokanvalvojana voin antaa luvan kolmelle koulustapoissaolopäivälle, joten viikonloppu mukaanlukien he saisivat viiden päivän mittaisen matkan! Sen jälkeen en enää koskaan kuullut asiasta, en edes oppilailtani. Ehkäpä arvioin väärin vanhempien halun ja kyvyn tehdä vähän yhteistyötä lastensa sivistyksen ja koulupäivien vaihtelun sekä hauskuuden eteen. Ihmeellinen tapaus!


      • retkelle ei mennä
        Upeope kirjoitti:

        Juuri niin! Ymmärrettävistä syistä opettaja ei halua lähteä luokan kanssa minnekään oman kaupungin ulkopuolelle. Vanhempainilloissa innokkaat vanhemmat ovat peränneet retkiä vaikka mihin kulttuurikohteisiin ulkomaita myöten. He ovat jo nähneet sielunsa silmin lapsosensa tutustumassa Itä-Suomen upeisiin järvimaisemiin ja taidekeskus Retrettiin. Bussifirmoja kilpailuttamalla varmaan saisi edulllisesti tilausbussin ja hankkimalla liput etukäteen kohteiden sisäänpääsystäkin saisi alennusta. Retken kestoksi he suunnittelivat 3-4 päivää.

        Sanoin, että ajatushan on loistava, minulla vain ei ole sen enempää halua kuin mahdollisuuttakaan toteuttaa rahankeruuta tai retken organisointia. Annan kyllä mielelläni heille kaikki ne esitteet, joita eri firmat lähettelevät saadakseen luokkani myymään heidän tuotteitaan. Niiden perusteella heidän on sitten helppo ottaa yhteyttä yrityksiin ja vertailla eri toimittajien luotettavuutta sekä myynnin tuottoisuutta, tilata ja varastoida tavarat ja jakaa niitä sitten oppilaille myytäviksi ja pitää kirjaa varastosta, myynnistä ja rahantilityksistä, käydä pankissa avaamassa tili ja tallettaa sinne vähä vähältä tienatut rahat. Lapsensa hyvin tuntevina heillä olisi myöskin mahdollisuus valvoa ja velvoittaa heidät pitämään kiinni sopimuksesta, minkä minimimäärän kukin myy.

        En ikävä kyllä myöskään lähde mukaan, mutta tässähän on loistava tilaisuus luokan vanhempien yhteistyölle, kun on niin monta innokasta ja pystyvää tekijää, jotka myös tietävät lastensa pysyvän tehdyissä sopimuksissa niin myynnin kuin retkikäyttäytymisenkin suhteen. Luokanvalvojana voin antaa luvan kolmelle koulustapoissaolopäivälle, joten viikonloppu mukaanlukien he saisivat viiden päivän mittaisen matkan! Sen jälkeen en enää koskaan kuullut asiasta, en edes oppilailtani. Ehkäpä arvioin väärin vanhempien halun ja kyvyn tehdä vähän yhteistyötä lastensa sivistyksen ja koulupäivien vaihtelun sekä hauskuuden eteen. Ihmeellinen tapaus!

        Tottahan se on, että retkien järjestäminen, rahan kerääminen ja siihen kaikki oheisjutut vievät aikaa. Toivottavasti perustelit myös lapsille, miksi et halua osallistua ja kieltäydyt kaikesta, mikä liittyy luokkaretki asioihin. Näin lapsillekin jää hyvä kuva siitä, kuinka hyvin ja tunnollisesti sinä osaat hoitaa asiat.

        Luokkaretki asia on niin vanha perinne. Ei ennen ollut ongelmia kerätä rahaa, lähteä kauaksikin. Nyt se ongelma vaan tuntuu olevan. On vastuu kova, en minä sitä kiellä. Onhan opettajalla vastuu koulussakin - koko päivän.

        En kuitenkaan usko, että kenenkään koulunkäynti järkkyy vaikka ei luokkaretkelle pääsisikään. Jos tunnit ja koulupäivät ovat tylsiä, samaa paapatusta viikosta toiseen on tietysti vastuu opettajalla. Opettajan vastuulle jää, että hän käyttää erilaisia opetusmenetelmiä ja saa väen innostumaan. Mitään hubaa ja sirkushuveja sen ei tarvitse olla. Onneksi tähän opetusmenetelmien kehittämiseen ja käyttämiseen tullaan tulevaisuudessa panostamaan.

        Kyllähän luokkahengen ja viihtyvyyden lähtökohta on se ympäristö, jossa työskennellään.


      • nyyke
        retkelle ei mennä kirjoitti:

        Tottahan se on, että retkien järjestäminen, rahan kerääminen ja siihen kaikki oheisjutut vievät aikaa. Toivottavasti perustelit myös lapsille, miksi et halua osallistua ja kieltäydyt kaikesta, mikä liittyy luokkaretki asioihin. Näin lapsillekin jää hyvä kuva siitä, kuinka hyvin ja tunnollisesti sinä osaat hoitaa asiat.

        Luokkaretki asia on niin vanha perinne. Ei ennen ollut ongelmia kerätä rahaa, lähteä kauaksikin. Nyt se ongelma vaan tuntuu olevan. On vastuu kova, en minä sitä kiellä. Onhan opettajalla vastuu koulussakin - koko päivän.

        En kuitenkaan usko, että kenenkään koulunkäynti järkkyy vaikka ei luokkaretkelle pääsisikään. Jos tunnit ja koulupäivät ovat tylsiä, samaa paapatusta viikosta toiseen on tietysti vastuu opettajalla. Opettajan vastuulle jää, että hän käyttää erilaisia opetusmenetelmiä ja saa väen innostumaan. Mitään hubaa ja sirkushuveja sen ei tarvitse olla. Onneksi tähän opetusmenetelmien kehittämiseen ja käyttämiseen tullaan tulevaisuudessa panostamaan.

        Kyllähän luokkahengen ja viihtyvyyden lähtökohta on se ympäristö, jossa työskennellään.

        tuosta rahankeruun vaikeudesta nykypäivänä. Omassa kotikkunnassani kiellettiin ensin opettajilta kaikki luokan rahaliikenteen käsittely. Opettaja ei siis saanut avata luokalleen tiliä, saatikka toimia sen hoitajana. Mikäli luokka möi jotakin, nimenomaan vanhempien oli siis hoidettava rahojen keräys ja tilitys. Jos luokka piti koulussa myyjäiset, oli jonkun vanhemmista tultava keräämään rahat välittömästi myyjäisten jälkeen. Seuraavaksi kiellettiin luokkien omat tilit kokonaan. Kaikki luokan keräämät rahat täytyy tallettaa kaupungin tilille (?!), josta sitten laskut maksetaan. Edelleenkään opettajat eivät saa nähdäkään luokan rahoja. Niin että kyllä omasta mielestäni rahan kerääminen on tehty hankalaksi.


      • Upeope
        retkelle ei mennä kirjoitti:

        Tottahan se on, että retkien järjestäminen, rahan kerääminen ja siihen kaikki oheisjutut vievät aikaa. Toivottavasti perustelit myös lapsille, miksi et halua osallistua ja kieltäydyt kaikesta, mikä liittyy luokkaretki asioihin. Näin lapsillekin jää hyvä kuva siitä, kuinka hyvin ja tunnollisesti sinä osaat hoitaa asiat.

        Luokkaretki asia on niin vanha perinne. Ei ennen ollut ongelmia kerätä rahaa, lähteä kauaksikin. Nyt se ongelma vaan tuntuu olevan. On vastuu kova, en minä sitä kiellä. Onhan opettajalla vastuu koulussakin - koko päivän.

        En kuitenkaan usko, että kenenkään koulunkäynti järkkyy vaikka ei luokkaretkelle pääsisikään. Jos tunnit ja koulupäivät ovat tylsiä, samaa paapatusta viikosta toiseen on tietysti vastuu opettajalla. Opettajan vastuulle jää, että hän käyttää erilaisia opetusmenetelmiä ja saa väen innostumaan. Mitään hubaa ja sirkushuveja sen ei tarvitse olla. Onneksi tähän opetusmenetelmien kehittämiseen ja käyttämiseen tullaan tulevaisuudessa panostamaan.

        Kyllähän luokkahengen ja viihtyvyyden lähtökohta on se ympäristö, jossa työskennellään.

        Kyllä perustelin ja käsittääkseni luokassa ei ollut yhtäkään, joka ei näin yksinkertaista asiaa olisi ymmärtänyt.

        Yleensäkin meillä oli varsinkin tämän luokan kanssa erittäin hyvät keskusteluvälit. Luokalla oli yksi pahasti häiriintynyt lapsi, joka heti seiskan alussa teki viikossa suurinpiirtein kaikki pahat, mitä tavallinen lapsi tekee koko yläasteensa aikana. Selitin luokalle vähän näitä juttuja - tietenkään oppilaan intimiteettisuojaa loukkaamatta ja salassapitovelvollisuuttani millilleen noudattaen. Jokainen ymmärsi, mistä oli kysymys ja sen jälkeen he suhtautuivat tähän tyttöön täysin eri tavalla.


    • Onnen äiti

      koulussa kerätä rahaa, jotenk oulujen pitää maksaa, ei vanhempien. Muussa tapauksessa vanhempien pitää se järjestää.

      Minusta onk iva kun lapsillamme kaikilla on ollut luokkaretkiä, ne piristää.

    • sopii laskea

      lapsesi luokan vanhemmat ole perustaneet toimikuntaa, joka järjetäisi lapsille retken, jos yhteistä retkeä kaivataan?
      Kunnalla tuskin on varaa maksaa opettajalle niin monesta ylityötunnista kuin luokkaretki järjestelyineen aiheuttaisi.

    • Anonyymi

      Itsekkin sain ensimmäisen luokkaretken 6 luokalla. Mentiin särkänniemeen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      139
      4299
    2. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      89
      2069
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      2051
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      65
      1769
    5. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1492
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

      Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      139
      1485
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

      Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      103
      1369
    8. Nainen olet valoni pimeässä

      valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      74
      1266
    9. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      98
      1211
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      118
      1090
    Aihe