Moi!
Osaako joku kertoa kuinka Toyota Corolla 1.6 vm.2002 ajovaloautomatiikka saadaan helposti pois toiminnasta? Tarkoitus olisi saada ajovalot toimimaan kuten "ennen vanhaan" valokatkaisinta kiertämällä. Nyt kun auton käynnistää, niin valot syttyy palamaan välittömästi - mikä varmaan on kai hyvä; ajatellen tieliikennelakia...
...Mutta kun noita ajovalon polttimoita menee niin "turkasen paljon" - 4 poltinta/vuosi - ja olen laiska vaihtamaan; olen tullut siihen ajatukseen, jotta kestäisikö ko. polttimot jos moottori ehtisi hiukan pyöriä ja jännite tasaantua jolloin ei tulisi jännitepiikkiä.
Olen myös kokeillut Philipsin, Wurth:in ja Bosch:in longLife polttimoita - aina sama juttu. Merkki ei näy vaikuttavan
- Juha
Kiitos asiallisista vastauksistanne
Ajovalo automatiikka pois päältä?
18
6459
Vastaukset
- -03 farkku
Muistaakseni se oli Osram, joka valmisti juuri Corollaan tietynlaiset polttimot joiden pitäisi kestää. Niitä on vaihdettu jopa takuuseen noiden normaalien tilalle. Käy paikallisesta Toyota-liikkeestä kysäisemässä...
- polttimoita..
Aika äkkiä tottuu siihe, että kun starttaat, niin samalla toisella kädellä käännät valot off:lle (0-asentoon). Startin ajan off:lla pitäisi riittää, jotta piikki ei tulisi polttimiolle, eli heti sitten valot päälle takaisin. Eli kun yhdistää tuon starttiin, niin sen tekee automaattisesti jo kuukauden päästä.
- elii
ruuvaa sen parkki asentoon.
- tyhmyri
Ööh.. voisitko kertoa mistä tällainen jännitepiikki oikein syntyy startissa kun en sitä itse tajua?
- Juha
Itsekkään en ole asiaan kovin hyvin vihkiytynyt, mutta oletan tapahtumaketjun olevan seuraavanlainen - HUOM! Siis henkilökohtainen olettamus; ei varmaa tietoa.
Ajoneuvoa käynistettäessä, starttimoottori ottaa energiaa todella paljon saadakseen ns. päämoottorin käyntiin ja mistäs muualta kuin akusta. Monessa ajoneuvossa, ei yksin Toyotassa, startaessa kaikki sähköiset toiminnot sammuu (riippuu tietenkin mallista)kunnes starttaus päätetään vrt. esim. puhallin.
Ajoneuvon käynnistyttyä ajoneuvon laturi alkaa valmistmaan uutta sähköenergiaa akkuun. Laturin ns. latauksen säädin pyrkii antamaan mahdollisimman suuren latausvirran Ah akulle, jotta tämä olisi valmistauneena seuraavaan starttiin tai muuhun virtaa kuluttavaan. Sekä syntyvä latausenergia, starttiin käyttämätön yli jäänyt energia, lataussäätimen maksimienergia valmistustarve yhdessä aiheuttaa hetkellisen jännitteen kasvun joka kuitenkin pysyy polttimoiden valmistajien raja-arvojen sisällä; mutta kuitenkin kuluttaa pienille energia, jännite "iskuilla" hehkulankaa jokasessa käynnistyksessä.
Miten asia oli "ennen vanhaan"? Ennen kuin ajovaloautomatiikka tuli kuvioihin, ajoneuvo käynnistettiin, se ehti hetken olla käynnissä, jonka jälkeen ajovalot sytytettiin. Kysymyksessä oleva ajanjakso on erittäin pieni - puhutaan millisekunneista - mutta aikaa kertyy kun ko. lasketaan käynnistyskerroilla vuoden aikana, samalla energia "iskujen" määrä kasvaa.
Ajattelin poistaa ko. ongelman rakentamalla eräänlaisen kondesaattori hässäkän, joka leikkaa ylijännitteenpois, varastoi sen ja tyhjentyy
itsellään. MUTTA laiskuus iski, joten päätin kysellä miten ja mistä saan valoautom. pois kytketyksi; jolloin polttimoita säilyisi vrt. ed.
Tätä samaa ongelmaa on sitten muissakin ajoneuvoissa kuin Toyotassa, ELI MIKSI AUTOJEN globaalit VALMISTAJAT eivät ota kantaa ed. probleemaan, varaosakauppako määrää?
- Juha - tyhmyri
Juha kirjoitti:
Itsekkään en ole asiaan kovin hyvin vihkiytynyt, mutta oletan tapahtumaketjun olevan seuraavanlainen - HUOM! Siis henkilökohtainen olettamus; ei varmaa tietoa.
Ajoneuvoa käynistettäessä, starttimoottori ottaa energiaa todella paljon saadakseen ns. päämoottorin käyntiin ja mistäs muualta kuin akusta. Monessa ajoneuvossa, ei yksin Toyotassa, startaessa kaikki sähköiset toiminnot sammuu (riippuu tietenkin mallista)kunnes starttaus päätetään vrt. esim. puhallin.
Ajoneuvon käynnistyttyä ajoneuvon laturi alkaa valmistmaan uutta sähköenergiaa akkuun. Laturin ns. latauksen säädin pyrkii antamaan mahdollisimman suuren latausvirran Ah akulle, jotta tämä olisi valmistauneena seuraavaan starttiin tai muuhun virtaa kuluttavaan. Sekä syntyvä latausenergia, starttiin käyttämätön yli jäänyt energia, lataussäätimen maksimienergia valmistustarve yhdessä aiheuttaa hetkellisen jännitteen kasvun joka kuitenkin pysyy polttimoiden valmistajien raja-arvojen sisällä; mutta kuitenkin kuluttaa pienille energia, jännite "iskuilla" hehkulankaa jokasessa käynnistyksessä.
Miten asia oli "ennen vanhaan"? Ennen kuin ajovaloautomatiikka tuli kuvioihin, ajoneuvo käynnistettiin, se ehti hetken olla käynnissä, jonka jälkeen ajovalot sytytettiin. Kysymyksessä oleva ajanjakso on erittäin pieni - puhutaan millisekunneista - mutta aikaa kertyy kun ko. lasketaan käynnistyskerroilla vuoden aikana, samalla energia "iskujen" määrä kasvaa.
Ajattelin poistaa ko. ongelman rakentamalla eräänlaisen kondesaattori hässäkän, joka leikkaa ylijännitteenpois, varastoi sen ja tyhjentyy
itsellään. MUTTA laiskuus iski, joten päätin kysellä miten ja mistä saan valoautom. pois kytketyksi; jolloin polttimoita säilyisi vrt. ed.
Tätä samaa ongelmaa on sitten muissakin ajoneuvoissa kuin Toyotassa, ELI MIKSI AUTOJEN globaalit VALMISTAJAT eivät ota kantaa ed. probleemaan, varaosakauppako määrää?
- JuhaJos ne jännitepiikit ovat kestoltaan muutamia millisekunteja, niin miten ihmeessä ne voivat tuhota sen wolfram -langan, koska veikkaan että sen terminen aikavakio on luokkaa satoja millisekunteja. Tuollaisella millisekunnin piikillä ei siis pitäisi olla kauheasti vaikutusta siihen lankaan, se ei riitä lähellekään höyrystämään sitä (varsinkin kun se piikki ei ole kovin suuri luultavasti). Ja ei kai se sitä kuluta, mihinköhän tämä ilmiö perustuu? Mikäli höyrystymislämpöä ei saavuteta niin ei sillä piikillä pitäisi olla vaikutusta siihen lankaan?
Veikkaan että tuo ylijännite syntyy kun latausautomatiikka ei osaa syöttää startin hetkellä laturin sähkötehoa kokonaisuudessaan akkuun, jolloin järjestelmän jännite pyrkii hetkellisesti nousemaan. Tällöinhän voisi kuvitella että ylijännitteen kesto on huomattavasti pidempi kuin joitain millisekunteja, jolloin se voisi tuhota helposti langan. Ei siis voida puhua enää mistään piikeistä vaan pidempikestoisesta ylijännitteestä. Ellei sitten tarkoiteta kytkentätransientteja.
No joo, tämäkin oli nyt vain oma mielipiteeni asiasta.
Pitäisi muuten joskus mitata skoopilla onko siellä edes mitään ylijännitteitä startin aikana vai onko tämä keskustelu täysin turhaa.. - toyisti
tyhmyri kirjoitti:
Jos ne jännitepiikit ovat kestoltaan muutamia millisekunteja, niin miten ihmeessä ne voivat tuhota sen wolfram -langan, koska veikkaan että sen terminen aikavakio on luokkaa satoja millisekunteja. Tuollaisella millisekunnin piikillä ei siis pitäisi olla kauheasti vaikutusta siihen lankaan, se ei riitä lähellekään höyrystämään sitä (varsinkin kun se piikki ei ole kovin suuri luultavasti). Ja ei kai se sitä kuluta, mihinköhän tämä ilmiö perustuu? Mikäli höyrystymislämpöä ei saavuteta niin ei sillä piikillä pitäisi olla vaikutusta siihen lankaan?
Veikkaan että tuo ylijännite syntyy kun latausautomatiikka ei osaa syöttää startin hetkellä laturin sähkötehoa kokonaisuudessaan akkuun, jolloin järjestelmän jännite pyrkii hetkellisesti nousemaan. Tällöinhän voisi kuvitella että ylijännitteen kesto on huomattavasti pidempi kuin joitain millisekunteja, jolloin se voisi tuhota helposti langan. Ei siis voida puhua enää mistään piikeistä vaan pidempikestoisesta ylijännitteestä. Ellei sitten tarkoiteta kytkentätransientteja.
No joo, tämäkin oli nyt vain oma mielipiteeni asiasta.
Pitäisi muuten joskus mitata skoopilla onko siellä edes mitään ylijännitteitä startin aikana vai onko tämä keskustelu täysin turhaa..jutut jännitepiikeistä ovat urbaanilegendaa, hommahan menee näin: Kun väännät virta-avaimesta ja startti alkaa pyörittämään niin käytännössä akku menee polvilleen kun sieltä otetaan useita 100A virtaa, kun kone käynnistyy ja päästät virta-avaimesta irti akku haluaa purkautuneen virran tilalle uutta, mutta kun moottorin kierrokset ovat kuitenkin sen verran alhaiset ettei laturista tule riittävästi virtaa edes akun lataamiseen(=käytännössä akku edustaa oikosulkua laturille) -> jännite alkaa nousta vasta hetken päästä tai kun nostat kierroksia.
Se miksi joissain autoissa valot syttyvät viiveellä tai sammuvat käynnistyksessä on syynsä eli saadaan starttimoottorille enempi virtaa mikä tietty korustuu kylmässä. - Ampere
toyisti kirjoitti:
jutut jännitepiikeistä ovat urbaanilegendaa, hommahan menee näin: Kun väännät virta-avaimesta ja startti alkaa pyörittämään niin käytännössä akku menee polvilleen kun sieltä otetaan useita 100A virtaa, kun kone käynnistyy ja päästät virta-avaimesta irti akku haluaa purkautuneen virran tilalle uutta, mutta kun moottorin kierrokset ovat kuitenkin sen verran alhaiset ettei laturista tule riittävästi virtaa edes akun lataamiseen(=käytännössä akku edustaa oikosulkua laturille) -> jännite alkaa nousta vasta hetken päästä tai kun nostat kierroksia.
Se miksi joissain autoissa valot syttyvät viiveellä tai sammuvat käynnistyksessä on syynsä eli saadaan starttimoottorille enempi virtaa mikä tietty korustuu kylmässä.No tuskin sieltä nyt useita satoja ampeereja tulee edes hetkellisesti, voisi olla aika kertakäyttökamaa tuo sähköjärjestelmä silloin?
Tietenkin jännite nousee nimelliseen vasta silloin kun se laturin moottori saavuttaa nimellisnopeuden, mikä se sitten onkaan. Akku taas alkaa latautua heti kun laturin jännite on korkeampi kun akun napajännite, joka kyykkää jonkin verran siinä startissa mutta ei se nyt ihan polvilleen sentään mene. Onhan noissa akuissa kuitenkin kapasiteettia aika reippaasti, joten kyllä niistä saadaan hetkellisesti korkeitakin virtoja helposti. Vanhoissa akuissa asia on tietenkin toinen..
- Uskon
Uskon että ei ole jännitepiikistä vaan jatkuvasta korkeammasta jännitteestä.
Akku tasaa jännitepiikit.
Mutta saathan aina kirkkaamaat valot, mikä on hyvä asia.
Ei sekään ole hyvä, kun muutomat kertoo polttimoiden kestävän useita vuosia,
ajavat himmeilä valoila.- Juha
Aivan akun kautta jännitepiikit, jos niitä niiksi voi kutsua luulisi tasaantuvan.
Olisi kiva saadaa joskus oikein fakta tietoa mm. minun ja edellisten kirjoittajien spekulointien tueksi, asia on nähkääs vaivannut pidempään ja huollossa nostetaan kädet pystyyn, ei olla kai kiinnostuneita.
Mutta jotta pääasia ei unohtuisi; osaako joku kertoa kuin se valoautomatiikka saadaan pois käytöstä??
- Juha - uskoton.
Juha kirjoitti:
Aivan akun kautta jännitepiikit, jos niitä niiksi voi kutsua luulisi tasaantuvan.
Olisi kiva saadaa joskus oikein fakta tietoa mm. minun ja edellisten kirjoittajien spekulointien tueksi, asia on nähkääs vaivannut pidempään ja huollossa nostetaan kädet pystyyn, ei olla kai kiinnostuneita.
Mutta jotta pääasia ei unohtuisi; osaako joku kertoa kuin se valoautomatiikka saadaan pois käytöstä??
- JuhaUskon enemmän että jännite on jatkuvasti liian korkea, tai jännite nousee kirroksilla liian korkeaksi.
Mutta tpoisaalta, paljonko lamppujen pitäisi kestää.
Minusta 2 vuotta ja 30-40 tkm olisi riittävä, sopiva.
Jos kestäää enemmän, on alijännitettä ja ovat himmeät syksyn pimeillä.
Mutta ota huomioom, varalamputkin kuluvat, vaikka ovat kotelossa, jos ovat mukana tärinästä.
- jännitteensäädin
juu
- käteen...
siellä on kuvattu missä päin konehuonetta on valomuistin sulake. Sitten vaan otat sulakkeen lokerosta pois niin saat laittaa valoja ihan ite päälle!!!!!!!!!!!!!!!
- oli starlet
-98 4vuoden aikana vaihdoin polttimon ainakin 15kertaa.oli aina eri puolelta pimeänä.takavalot paloivat 2kertaa kokonaan.muuten oli kestävä auto(ajoin 125000km)pelkästään normaalit huollot.
- Juha
Kiitos kaikille "kortensa kekoon" kantaneille. Sen tein, että valomuistin pimensin - sulake pois. Toivottavasti on jotain apua - kokeillaan...
- Juha- polttimot
Minä ainakin sain polttimoni vaihdettua takuuseen 2003 Corollaan aika äskettäin.
- keino
Jos pelkäät niitä "jännitepiikkejä" niin etkö voi yksinkertäisesti kääntää ennen starttausta valokatkaisimesta valot parkkiasentoon. Suurin syy kyllä lamppujen palamiseen Toyotassa on se, että siinä ei ole ns. nolla-asennossa jännitteenalennusta kuten monessa muussa automerkissä. Tätä ei ole siis tarkoitettu vittuiluksi.
- 71615738923
Vanha ketju, mutta tämä tulee helposti googlen haulla ekojen joukkoon. Vastausta ketjusta ei löydy, vaan urpojen ruikuttamista. Valoautomatiikan poistolle voi olla monta syytä, v*tuttaa nuo vastarannan kiiskit jotka tulevat itkemään joka kysymykseen "mutta miksi".
2002-2007 corollassa hanskalokeron takana on musta boksi, jossa lukee running light relay(väärinperin teksti piilossa) ja siitä pitää katkaista kelta-musta johto. Sen jälkeen on valoautomatiikka on pois ja voit tehdä asialla mitä halusit.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281488- 371401
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541149- 69994
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi254954Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei193934- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää16830Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818