Ajovalo automatiikka pois päältä?

Juha

Moi!

Osaako joku kertoa kuinka Toyota Corolla 1.6 vm.2002 ajovaloautomatiikka saadaan helposti pois toiminnasta? Tarkoitus olisi saada ajovalot toimimaan kuten "ennen vanhaan" valokatkaisinta kiertämällä. Nyt kun auton käynnistää, niin valot syttyy palamaan välittömästi - mikä varmaan on kai hyvä; ajatellen tieliikennelakia...

...Mutta kun noita ajovalon polttimoita menee niin "turkasen paljon" - 4 poltinta/vuosi - ja olen laiska vaihtamaan; olen tullut siihen ajatukseen, jotta kestäisikö ko. polttimot jos moottori ehtisi hiukan pyöriä ja jännite tasaantua jolloin ei tulisi jännitepiikkiä.

Olen myös kokeillut Philipsin, Wurth:in ja Bosch:in longLife polttimoita - aina sama juttu. Merkki ei näy vaikuttavan

- Juha

Kiitos asiallisista vastauksistanne

19

6878

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -03 farkku

      Muistaakseni se oli Osram, joka valmisti juuri Corollaan tietynlaiset polttimot joiden pitäisi kestää. Niitä on vaihdettu jopa takuuseen noiden normaalien tilalle. Käy paikallisesta Toyota-liikkeestä kysäisemässä...

    • polttimoita..

      Aika äkkiä tottuu siihe, että kun starttaat, niin samalla toisella kädellä käännät valot off:lle (0-asentoon). Startin ajan off:lla pitäisi riittää, jotta piikki ei tulisi polttimiolle, eli heti sitten valot päälle takaisin. Eli kun yhdistää tuon starttiin, niin sen tekee automaattisesti jo kuukauden päästä.

      • elii

        ruuvaa sen parkki asentoon.


    • tyhmyri

      Ööh.. voisitko kertoa mistä tällainen jännitepiikki oikein syntyy startissa kun en sitä itse tajua?

      • Juha

        Itsekkään en ole asiaan kovin hyvin vihkiytynyt, mutta oletan tapahtumaketjun olevan seuraavanlainen - HUOM! Siis henkilökohtainen olettamus; ei varmaa tietoa.

        Ajoneuvoa käynistettäessä, starttimoottori ottaa energiaa todella paljon saadakseen ns. päämoottorin käyntiin ja mistäs muualta kuin akusta. Monessa ajoneuvossa, ei yksin Toyotassa, startaessa kaikki sähköiset toiminnot sammuu (riippuu tietenkin mallista)kunnes starttaus päätetään vrt. esim. puhallin.
        Ajoneuvon käynnistyttyä ajoneuvon laturi alkaa valmistmaan uutta sähköenergiaa akkuun. Laturin ns. latauksen säädin pyrkii antamaan mahdollisimman suuren latausvirran Ah akulle, jotta tämä olisi valmistauneena seuraavaan starttiin tai muuhun virtaa kuluttavaan. Sekä syntyvä latausenergia, starttiin käyttämätön yli jäänyt energia, lataussäätimen maksimienergia valmistustarve yhdessä aiheuttaa hetkellisen jännitteen kasvun joka kuitenkin pysyy polttimoiden valmistajien raja-arvojen sisällä; mutta kuitenkin kuluttaa pienille energia, jännite "iskuilla" hehkulankaa jokasessa käynnistyksessä.

        Miten asia oli "ennen vanhaan"? Ennen kuin ajovaloautomatiikka tuli kuvioihin, ajoneuvo käynnistettiin, se ehti hetken olla käynnissä, jonka jälkeen ajovalot sytytettiin. Kysymyksessä oleva ajanjakso on erittäin pieni - puhutaan millisekunneista - mutta aikaa kertyy kun ko. lasketaan käynnistyskerroilla vuoden aikana, samalla energia "iskujen" määrä kasvaa.

        Ajattelin poistaa ko. ongelman rakentamalla eräänlaisen kondesaattori hässäkän, joka leikkaa ylijännitteenpois, varastoi sen ja tyhjentyy
        itsellään. MUTTA laiskuus iski, joten päätin kysellä miten ja mistä saan valoautom. pois kytketyksi; jolloin polttimoita säilyisi vrt. ed.

        Tätä samaa ongelmaa on sitten muissakin ajoneuvoissa kuin Toyotassa, ELI MIKSI AUTOJEN globaalit VALMISTAJAT eivät ota kantaa ed. probleemaan, varaosakauppako määrää?

        - Juha


      • tyhmyri
        Juha kirjoitti:

        Itsekkään en ole asiaan kovin hyvin vihkiytynyt, mutta oletan tapahtumaketjun olevan seuraavanlainen - HUOM! Siis henkilökohtainen olettamus; ei varmaa tietoa.

        Ajoneuvoa käynistettäessä, starttimoottori ottaa energiaa todella paljon saadakseen ns. päämoottorin käyntiin ja mistäs muualta kuin akusta. Monessa ajoneuvossa, ei yksin Toyotassa, startaessa kaikki sähköiset toiminnot sammuu (riippuu tietenkin mallista)kunnes starttaus päätetään vrt. esim. puhallin.
        Ajoneuvon käynnistyttyä ajoneuvon laturi alkaa valmistmaan uutta sähköenergiaa akkuun. Laturin ns. latauksen säädin pyrkii antamaan mahdollisimman suuren latausvirran Ah akulle, jotta tämä olisi valmistauneena seuraavaan starttiin tai muuhun virtaa kuluttavaan. Sekä syntyvä latausenergia, starttiin käyttämätön yli jäänyt energia, lataussäätimen maksimienergia valmistustarve yhdessä aiheuttaa hetkellisen jännitteen kasvun joka kuitenkin pysyy polttimoiden valmistajien raja-arvojen sisällä; mutta kuitenkin kuluttaa pienille energia, jännite "iskuilla" hehkulankaa jokasessa käynnistyksessä.

        Miten asia oli "ennen vanhaan"? Ennen kuin ajovaloautomatiikka tuli kuvioihin, ajoneuvo käynnistettiin, se ehti hetken olla käynnissä, jonka jälkeen ajovalot sytytettiin. Kysymyksessä oleva ajanjakso on erittäin pieni - puhutaan millisekunneista - mutta aikaa kertyy kun ko. lasketaan käynnistyskerroilla vuoden aikana, samalla energia "iskujen" määrä kasvaa.

        Ajattelin poistaa ko. ongelman rakentamalla eräänlaisen kondesaattori hässäkän, joka leikkaa ylijännitteenpois, varastoi sen ja tyhjentyy
        itsellään. MUTTA laiskuus iski, joten päätin kysellä miten ja mistä saan valoautom. pois kytketyksi; jolloin polttimoita säilyisi vrt. ed.

        Tätä samaa ongelmaa on sitten muissakin ajoneuvoissa kuin Toyotassa, ELI MIKSI AUTOJEN globaalit VALMISTAJAT eivät ota kantaa ed. probleemaan, varaosakauppako määrää?

        - Juha

        Jos ne jännitepiikit ovat kestoltaan muutamia millisekunteja, niin miten ihmeessä ne voivat tuhota sen wolfram -langan, koska veikkaan että sen terminen aikavakio on luokkaa satoja millisekunteja. Tuollaisella millisekunnin piikillä ei siis pitäisi olla kauheasti vaikutusta siihen lankaan, se ei riitä lähellekään höyrystämään sitä (varsinkin kun se piikki ei ole kovin suuri luultavasti). Ja ei kai se sitä kuluta, mihinköhän tämä ilmiö perustuu? Mikäli höyrystymislämpöä ei saavuteta niin ei sillä piikillä pitäisi olla vaikutusta siihen lankaan?

        Veikkaan että tuo ylijännite syntyy kun latausautomatiikka ei osaa syöttää startin hetkellä laturin sähkötehoa kokonaisuudessaan akkuun, jolloin järjestelmän jännite pyrkii hetkellisesti nousemaan. Tällöinhän voisi kuvitella että ylijännitteen kesto on huomattavasti pidempi kuin joitain millisekunteja, jolloin se voisi tuhota helposti langan. Ei siis voida puhua enää mistään piikeistä vaan pidempikestoisesta ylijännitteestä. Ellei sitten tarkoiteta kytkentätransientteja.

        No joo, tämäkin oli nyt vain oma mielipiteeni asiasta.

        Pitäisi muuten joskus mitata skoopilla onko siellä edes mitään ylijännitteitä startin aikana vai onko tämä keskustelu täysin turhaa..


      • toyisti
        tyhmyri kirjoitti:

        Jos ne jännitepiikit ovat kestoltaan muutamia millisekunteja, niin miten ihmeessä ne voivat tuhota sen wolfram -langan, koska veikkaan että sen terminen aikavakio on luokkaa satoja millisekunteja. Tuollaisella millisekunnin piikillä ei siis pitäisi olla kauheasti vaikutusta siihen lankaan, se ei riitä lähellekään höyrystämään sitä (varsinkin kun se piikki ei ole kovin suuri luultavasti). Ja ei kai se sitä kuluta, mihinköhän tämä ilmiö perustuu? Mikäli höyrystymislämpöä ei saavuteta niin ei sillä piikillä pitäisi olla vaikutusta siihen lankaan?

        Veikkaan että tuo ylijännite syntyy kun latausautomatiikka ei osaa syöttää startin hetkellä laturin sähkötehoa kokonaisuudessaan akkuun, jolloin järjestelmän jännite pyrkii hetkellisesti nousemaan. Tällöinhän voisi kuvitella että ylijännitteen kesto on huomattavasti pidempi kuin joitain millisekunteja, jolloin se voisi tuhota helposti langan. Ei siis voida puhua enää mistään piikeistä vaan pidempikestoisesta ylijännitteestä. Ellei sitten tarkoiteta kytkentätransientteja.

        No joo, tämäkin oli nyt vain oma mielipiteeni asiasta.

        Pitäisi muuten joskus mitata skoopilla onko siellä edes mitään ylijännitteitä startin aikana vai onko tämä keskustelu täysin turhaa..

        jutut jännitepiikeistä ovat urbaanilegendaa, hommahan menee näin: Kun väännät virta-avaimesta ja startti alkaa pyörittämään niin käytännössä akku menee polvilleen kun sieltä otetaan useita 100A virtaa, kun kone käynnistyy ja päästät virta-avaimesta irti akku haluaa purkautuneen virran tilalle uutta, mutta kun moottorin kierrokset ovat kuitenkin sen verran alhaiset ettei laturista tule riittävästi virtaa edes akun lataamiseen(=käytännössä akku edustaa oikosulkua laturille) -> jännite alkaa nousta vasta hetken päästä tai kun nostat kierroksia.

        Se miksi joissain autoissa valot syttyvät viiveellä tai sammuvat käynnistyksessä on syynsä eli saadaan starttimoottorille enempi virtaa mikä tietty korustuu kylmässä.


      • Ampere
        toyisti kirjoitti:

        jutut jännitepiikeistä ovat urbaanilegendaa, hommahan menee näin: Kun väännät virta-avaimesta ja startti alkaa pyörittämään niin käytännössä akku menee polvilleen kun sieltä otetaan useita 100A virtaa, kun kone käynnistyy ja päästät virta-avaimesta irti akku haluaa purkautuneen virran tilalle uutta, mutta kun moottorin kierrokset ovat kuitenkin sen verran alhaiset ettei laturista tule riittävästi virtaa edes akun lataamiseen(=käytännössä akku edustaa oikosulkua laturille) -> jännite alkaa nousta vasta hetken päästä tai kun nostat kierroksia.

        Se miksi joissain autoissa valot syttyvät viiveellä tai sammuvat käynnistyksessä on syynsä eli saadaan starttimoottorille enempi virtaa mikä tietty korustuu kylmässä.

        No tuskin sieltä nyt useita satoja ampeereja tulee edes hetkellisesti, voisi olla aika kertakäyttökamaa tuo sähköjärjestelmä silloin?

        Tietenkin jännite nousee nimelliseen vasta silloin kun se laturin moottori saavuttaa nimellisnopeuden, mikä se sitten onkaan. Akku taas alkaa latautua heti kun laturin jännite on korkeampi kun akun napajännite, joka kyykkää jonkin verran siinä startissa mutta ei se nyt ihan polvilleen sentään mene. Onhan noissa akuissa kuitenkin kapasiteettia aika reippaasti, joten kyllä niistä saadaan hetkellisesti korkeitakin virtoja helposti. Vanhoissa akuissa asia on tietenkin toinen..


    • Uskon

      Uskon että ei ole jännitepiikistä vaan jatkuvasta korkeammasta jännitteestä.
      Akku tasaa jännitepiikit.

      Mutta saathan aina kirkkaamaat valot, mikä on hyvä asia.

      Ei sekään ole hyvä, kun muutomat kertoo polttimoiden kestävän useita vuosia,
      ajavat himmeilä valoila.

      • Juha

        Aivan akun kautta jännitepiikit, jos niitä niiksi voi kutsua luulisi tasaantuvan.
        Olisi kiva saadaa joskus oikein fakta tietoa mm. minun ja edellisten kirjoittajien spekulointien tueksi, asia on nähkääs vaivannut pidempään ja huollossa nostetaan kädet pystyyn, ei olla kai kiinnostuneita.

        Mutta jotta pääasia ei unohtuisi; osaako joku kertoa kuin se valoautomatiikka saadaan pois käytöstä??

        - Juha


      • uskoton.
        Juha kirjoitti:

        Aivan akun kautta jännitepiikit, jos niitä niiksi voi kutsua luulisi tasaantuvan.
        Olisi kiva saadaa joskus oikein fakta tietoa mm. minun ja edellisten kirjoittajien spekulointien tueksi, asia on nähkääs vaivannut pidempään ja huollossa nostetaan kädet pystyyn, ei olla kai kiinnostuneita.

        Mutta jotta pääasia ei unohtuisi; osaako joku kertoa kuin se valoautomatiikka saadaan pois käytöstä??

        - Juha

        Uskon enemmän että jännite on jatkuvasti liian korkea, tai jännite nousee kirroksilla liian korkeaksi.

        Mutta tpoisaalta, paljonko lamppujen pitäisi kestää.
        Minusta 2 vuotta ja 30-40 tkm olisi riittävä, sopiva.

        Jos kestäää enemmän, on alijännitettä ja ovat himmeät syksyn pimeillä.

        Mutta ota huomioom, varalamputkin kuluvat, vaikka ovat kotelossa, jos ovat mukana tärinästä.


    • jännitteensäädin

      juu

    • käteen...

      siellä on kuvattu missä päin konehuonetta on valomuistin sulake. Sitten vaan otat sulakkeen lokerosta pois niin saat laittaa valoja ihan ite päälle!!!!!!!!!!!!!!!

    • oli starlet

      -98 4vuoden aikana vaihdoin polttimon ainakin 15kertaa.oli aina eri puolelta pimeänä.takavalot paloivat 2kertaa kokonaan.muuten oli kestävä auto(ajoin 125000km)pelkästään normaalit huollot.

    • Juha

      Kiitos kaikille "kortensa kekoon" kantaneille. Sen tein, että valomuistin pimensin - sulake pois. Toivottavasti on jotain apua - kokeillaan...

      - Juha

      • polttimot

        Minä ainakin sain polttimoni vaihdettua takuuseen 2003 Corollaan aika äskettäin.


    • keino

      Jos pelkäät niitä "jännitepiikkejä" niin etkö voi yksinkertäisesti kääntää ennen starttausta valokatkaisimesta valot parkkiasentoon. Suurin syy kyllä lamppujen palamiseen Toyotassa on se, että siinä ei ole ns. nolla-asennossa jännitteenalennusta kuten monessa muussa automerkissä. Tätä ei ole siis tarkoitettu vittuiluksi.

    • 71615738923

      Vanha ketju, mutta tämä tulee helposti googlen haulla ekojen joukkoon. Vastausta ketjusta ei löydy, vaan urpojen ruikuttamista. Valoautomatiikan poistolle voi olla monta syytä, v*tuttaa nuo vastarannan kiiskit jotka tulevat itkemään joka kysymykseen "mutta miksi".

      2002-2007 corollassa hanskalokeron takana on musta boksi, jossa lukee running light relay(väärinperin teksti piilossa) ja siitä pitää katkaista kelta-musta johto. Sen jälkeen on valoautomatiikka on pois ja voit tehdä asialla mitä halusit.

      • Anonyymi

        Asiallinen vastaus, kiitos


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jalankulkija kuoli. Poliisi etsii mustaa BMW Coupe -autoa, jossa on punertavat vanteet.

      Jalankulkija kuoli jäätyään auton alle Joensuussa – kuljettaja pakeni, poliisi pyytää havaintoja https://www.mtvuutiset.
      Joensuu
      246
      5673
    2. Mikä vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin sinne tyhjään tilaan, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki
      Maailman menoa
      93
      3517
    3. PÄIVÄN PARAS: Nigerialainen haki turvapaikkaa Suomesta, lähti takas huilaamaan

      kotimaahansa, koska turvapaikan saaminen kesti niin kauan. Ja tämän kertoo ihan Yle, eikä yhtään toimittaja kyseenalaist
      Maailman menoa
      137
      3411
    4. Ohjelma "Rikollisjengien Ruotsi" hyvin paljasti jakautuneen maan

      eli ns. ruotsalaiset yhdellä puolella, muslimit ja muut kehitysmaalaiset toisella puolella. Siinäkin hyvin näki mitä ma
      Maailman menoa
      42
      3073
    5. Vassarina hymyilyttää vaurastuminen persujen kustannuksella

      Olen sijottanut määrätietoisesti osan Kelan tuista pörssiosakkeisiin, ja salkku on paisunut jo toiselle sadalle tuhanne
      Maailman menoa
      72
      2969
    6. Riikka runnoo: Elisalta potkut 400:lle

      Erinomaisen hallitusohjelman tavoite 100 000 työllistä lisää yksityisellä sektorilla on kohta saavutettu. Toivotaan toiv
      Maailman menoa
      94
      2790
    7. Pidennetään viikko 8 päiväiseksi

      Ja jätetään työpäivien määrä nykyiseen 5:een. Tuo olisi kompromissiratkaisu vellovaan keskusteluun työajan lyhentämisest
      Maailman menoa
      17
      2450
    8. Pääseekö kuka tahansa hoitaja katselemaan kenen tahansa ihmisen terveystietoja?

      "Meeri selaili puhelinta uteliaisuuttaan ja katuu nyt – Moni hoitaja on tehnyt saman rikoksen Tuttujen ihmisten asiat k
      Maailman menoa
      104
      2352
    9. Miksi eristäydyt?

      Onko jokin syy kun vetäydyt omiin oloihin?
      Ikävä
      179
      1963
    10. Vapaa- ajan asunto palanut Haapavedellä

      Haapavesi päässyt Iltalehteen Vapaa- ajan asunto palanut 35 neliötä palanut. Missä päin tämä on ollut? Poliisin tutkinn
      Haapavesi
      9
      1480
    Aihe