Crossin moottoriöljystä

Crossailija

Voiko Suzuki rm 250:n moottorissa käyttää mobil delvac 15w-40 (öljyssä uiva kytkin kaiketi)?

Ilmanputsarin pikapesukurssi jos joku kertos!

Tästä tääkin harrastus lähtee...

16

11345

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei rekisteröity kenellekään.

      Käytä laatikossa jotain ihan perusöljyä.
      Lisäaineistamatonta ja jos mahdollista MP öljyä.
      Esim TB myy hyvää,edullista,täys synteettistä kamitsua,jota itse käytän.
      10-40 mineraaliöljy lienee halvinta ja jos vaihdat usein (5h) se toimii mainiosti.

      Putsarin mä pesen ihan bensalla,kuivatan ja upotan putsariöljyyn,puristan valuvat aineet pois ja asennan takaisin.
      Idea öljyssä on sen pölynsitovuus ja kun se uudelleen näyttää synkältä,niin uutta peliin.

      Mobilin Delvacia en tunne...Voi olla hyvääkin?

      • crossailija

        mobilin delvakkia käytän tossa isommassa pyörässä ja se toimii siinä ihan hyvin eikä ooo kallista.

        Crossin mottin jutut viellä vähän uutta.


      • Tumppi-82

        Älä käytä mitään auton moottoriöljyjä, koska niissä saattaa olla lisäaineita jotka haittaavat kytkimen toimintaa ja niitä ei ole suunniteltu vaihteistoihin.
        Eli laita suosiollaa jotai 4t-moottoripyöräöljyä.
        Esim Mobil 1 racing 4T, tai vaikka Teboil 4t.
        molemmat ovat mp-öljyjä ja hinta on noin 10e/1l.


      • Kake

        Muuten jees, mut älä pese putsaria bensalla koska se kovettaa ne saumat ja putsari menee nopeemmin vaihtokuntoseks. Pese mieluummin lakkabensalla (tärpätti), sillä lähtee puhtaaks ja putsarikin tykkää parempaa.


      • nimismies

        "Putsarin mä pesen ihan bensalla,kuivatan ja upotan putsariöljyyn,puristan valuvat aineet pois ja asennan takaisin. "

        Alkoi tuossa mietityttämään että mitä ihmettä on putsariöljy? Onko sitäkin varten jotain omaa öljyä vai onko sillä mitään väliä, kunhan vain johonkin öljyyn uittaa? :)


      • Tumppi-82
        nimismies kirjoitti:

        "Putsarin mä pesen ihan bensalla,kuivatan ja upotan putsariöljyyn,puristan valuvat aineet pois ja asennan takaisin. "

        Alkoi tuossa mietityttämään että mitä ihmettä on putsariöljy? Onko sitäkin varten jotain omaa öljyä vai onko sillä mitään väliä, kunhan vain johonkin öljyyn uittaa? :)

        Putsari öljy on ilmanpuhdistimen öljyämiseen tehty öljy. Putsari öljy kuivuu tahmeaksi joten se liimaa pölyn itseensä.
        Tavallista moottoriöljyä tms, ei saa ilmanputsariin laittaa koska se ei pysy siinä eikä myöskään sido pölyä kuten pitäisi.

        Myös monet spray putsariöljyt ovat turhan ohuita crossikäyttöön.
        Itse käytän hyväksi havaittua Twin Air putsari öljyä. 1l maksaa noin 10€, mutta se riittää piiitkäksi aikaa.


      • nimismies
        Tumppi-82 kirjoitti:

        Älä käytä mitään auton moottoriöljyjä, koska niissä saattaa olla lisäaineita jotka haittaavat kytkimen toimintaa ja niitä ei ole suunniteltu vaihteistoihin.
        Eli laita suosiollaa jotai 4t-moottoripyöräöljyä.
        Esim Mobil 1 racing 4T, tai vaikka Teboil 4t.
        molemmat ovat mp-öljyjä ja hinta on noin 10e/1l.

        Aloin tuossa äsken miettimään että mistä näen paljonko öljyä koneessa tällä hetkellä on. Minulla on siis honda cr, ja siinä on ainoastaan se korkki josta voi lisätä öljyä. Mutta mistä näen paljonko sitä on jo koneessa valmiina? En löytänyt mitään ikkunaa tai mittatikkua siitä josta sen voisi katsoa.

        Vai pitääkö minun vain jossain välissä valuttaa kaikki vanhat pois ja laittaa kokonaan uudet tilalle? Paljonko sitä on sitten laitettava koneeseen kun vaihdan öljyt? Minulla on 125cc CR.


      • Tumppi-82
        nimismies kirjoitti:

        Aloin tuossa äsken miettimään että mistä näen paljonko öljyä koneessa tällä hetkellä on. Minulla on siis honda cr, ja siinä on ainoastaan se korkki josta voi lisätä öljyä. Mutta mistä näen paljonko sitä on jo koneessa valmiina? En löytänyt mitään ikkunaa tai mittatikkua siitä josta sen voisi katsoa.

        Vai pitääkö minun vain jossain välissä valuttaa kaikki vanhat pois ja laittaa kokonaan uudet tilalle? Paljonko sitä on sitten laitettava koneeseen kun vaihdan öljyt? Minulla on 125cc CR.

        Yleensä moottorin kyljessä on tarkistusruuvi.
        Eli kun ruuvin ottaa auki niin öljyn pinnan on oltava sen tasolla.

        Öljyt pitää vaihtaa ~6tunnin välein, mutta kevyessä harrasteajossa ehkä ~10tunnin välein.
        Eli päästä kaikki öljy pois. Avaa tarkistus ruuvi.
        Kaada uutta öljyä koneeseen kunnes tarkistus reijästä valuu yli.
        Pyörän on oltava suorassa.


      • 110cc_aloittelija
        Tumppi-82 kirjoitti:

        Älä käytä mitään auton moottoriöljyjä, koska niissä saattaa olla lisäaineita jotka haittaavat kytkimen toimintaa ja niitä ei ole suunniteltu vaihteistoihin.
        Eli laita suosiollaa jotai 4t-moottoripyöräöljyä.
        Esim Mobil 1 racing 4T, tai vaikka Teboil 4t.
        molemmat ovat mp-öljyjä ja hinta on noin 10e/1l.

        Käykö 4T halpiscrossin vaihteistoöljyksi samat Mobil 1 racing 4T ja Teboil 4t? Mitä muita kannattaisi/voisi käyttää. Miten usein ne vaihteistoöljyt tulee vaihtaa ja..miten :) ?

        Kiitos vastauksesta jo etukäteen.


      • hjdohdhoghd
        nimismies kirjoitti:

        Aloin tuossa äsken miettimään että mistä näen paljonko öljyä koneessa tällä hetkellä on. Minulla on siis honda cr, ja siinä on ainoastaan se korkki josta voi lisätä öljyä. Mutta mistä näen paljonko sitä on jo koneessa valmiina? En löytänyt mitään ikkunaa tai mittatikkua siitä josta sen voisi katsoa.

        Vai pitääkö minun vain jossain välissä valuttaa kaikki vanhat pois ja laittaa kokonaan uudet tilalle? Paljonko sitä on sitten laitettava koneeseen kun vaihdan öljyt? Minulla on 125cc CR.

        Jos sulla ei ole ohjekirjaa, niin kysy merkkisi liikkeestä öljymäärät. Ainakaan Yamahassa ei ole tarkistusreikää olemassa.

        Vaihda hyvä mies ne öljyt =)


    • Jussi
      • crossailija

        Hommasin ihan kunnon öljyt, Crosiin kun ei sitä öljyä niin hirveesti mee. Nyt on enempi ongelmia rungon kanssa, kun on vähän ratkeillut paikat :o)


    • Jukkis

      Kyllä se Delvacci pelaa. Sillä on sekä märkäkytkin- että vaihteistoluokitukset. Itse käytän katupyörässä (FZR 1000) ja crossissa (YZ 125) 15W-40 Delvac:ia, hyvin pelaa ja on halpaa (n. 45€ 20L).

      • fdjhfghfh

        mietin tuossa että mitkä API luokitukset tuossa 15-40 delvacissa on? kotoin tuossa niin super 10-30 delvacissa on sama luokka kuin tuossa castroolin oikeassa laatikkoöljyssä, eli API SG. maksoi k-maataloudessa tuo 10-30 super delvac 29€ 20L että olis halvempaakin kuin tuo 15-40. ja tietäiskö joku kertoa muutenkin noiden laatuluokkien päälle, että meneekö ne niinku järjestyksessä kuin: API SE,SF ja SG, että mitä edemmäs mennään aakkosissa niin sitä parempi luokitus??????? minä en tiedä, kertokaa te tietäväiset.


    • jjknkn

      Paljonkohan yz 80 öljy tilavuus

      • Jutustelija1

        Se voi toki hieman riippua vuosimallista, eli jos kerrot sen niin voisi vastata varmemmin. Mutta esim. 2000 mallin luku oli 500cc öljyä, se myös luki siinä motissa jos viitsi etsiä.

        Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/

        Tuosta kolumniani, siellä on kanssa kuvia parista vanhasta jos jaksaa kaivella: http://mattiviikate.newsvine.com/

        Tuossa vielä suoralinkki siihen juttuun jossa on kuvia prätkistä kolumnissa: http://mattiviikate.newsvine.com/_news/2016/05/27/35598447-pictures-of-my-old-motorbikes-suzuki-gsx-r-1000-and-kawasaki-zx-9r


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      105
      3464
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      85
      3326
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      324
      1986
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      90
      1469
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1276
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1165
    7. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      898
    8. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      132
      860
    9. 46
      793
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      777
    Aihe