Harry Potter -kirjat

...

Haluaisin esittää tällaisen kysymyksen: Onko Harry Potterit suunnattu mielestänne lapsille(10 ja nuoremmat), nuorille(11-17), aikuisille(18 ja vanhemmat) vai kaikenikäisille?
Kysymykseen voi vastata niin kirjakohtaisestikkin, kuin yleisesti kaikki arvioiden.

Minun mielestä kirjat on enemmänkin suunnattu nuorille ja sitä vanhemmille. Ensimmäinen kirja sopi myös lapsille.
Kun miettii mitä kaikkea näissä kirjoissa tapahtuu: kuolemia, taisteluita, jonkin sortin masennusta, pettämistä, kieroilu, toisen mieleen tunkeutumista.
Miten tällainen voisi olla sopivaa luettavaa jollekkin 7-9-vuotiaille lapsille? (ottaen huomioon, että 7-vuotias osaa lukea, tai että hänelle luetaan sarjaa, tai pahin vaihtoehto: hän katsoo VAIN elokuvat)
Lisäksi, kirjat muuttuvat monimutkaisemmiksi, pitää muistaa tapahtumia KAIKISTA kirjoista ja lisäksi on niin paljon muutakin, mitä pitää muistaa, mm. kaikki taiat ja hahmojen luonteenpiirteet.
Miten 7-9-vuotias lapsi voi nämä kaikki muistaa? (en haluaisi yleistää, mutta pakko on) Suurin osa 7-9-vuotiaista kuitenkin..noh, ei jaksa keskitty asioihin paljoa, varsinkin, kun os kysy monimutkaisista asioista/kirjoista/yms., ja varsinkin kun pitää muistaa niin paljon. Ja muistamisessa auttaa, että kirjat lukee monesti läpi. Monikaan 7-9v. eivät jaksa lukea kirjoja monesti läpi, mikä olisi todella tärkeää...

Joten, minkäikäisille Potterit on suunnattu?
(jos ajatellaan suurinpiirtein mun käyttämiä ikäluokkia, ikärajaa voi siirtyy suunnasta toiseen, riippuen henkilöistä)

24

3366

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se on kaiken ikäisille

      • Demez

        Kun kirjasarja etenee, se ei ole suunnattu minusta enää ihan pienille lapsille. Olin seitsemän kun luin ensimmäisen Potterin, ja nyt olen täyttämässä tänä vuonna kaksitoista. Olen vaikka itse sanonkin, kypsä ja niin, että olisin ovinut lukea Feeniksin Killan setisenvuotiaana.


      • Fere

        Eli jos pystyy lukemaan ja haluaa lukea Pottereita on minun mielestä sopivan ikäinen. kirjoissa ei ole mitään luonnotonta raakuutta tai muuta sairasta, kaikki ns. paha mitä niissä esiintyy on oikean elämän piirteitä eikä siinä ole mitään pahaa jos lapsi joutuu käsittelemään aiheita kuolema/pettäminen koska todennäköisesti kohtaa näitä varmasti elämässä.


      • ...
        Fere kirjoitti:

        Eli jos pystyy lukemaan ja haluaa lukea Pottereita on minun mielestä sopivan ikäinen. kirjoissa ei ole mitään luonnotonta raakuutta tai muuta sairasta, kaikki ns. paha mitä niissä esiintyy on oikean elämän piirteitä eikä siinä ole mitään pahaa jos lapsi joutuu käsittelemään aiheita kuolema/pettäminen koska todennäköisesti kohtaa näitä varmasti elämässä.

        Kyllä, kuolema on normaali asia, mutta tässä heidät murhataan.

        Mutta entäpä mieleentunkeutumiset? Tai vaikkapa kun kontrolloi toista, eikä toinen voi sille mitään? Tai kidutus kirous? Ja Horcruxit?


    • luomala

      mun mielestä potter kirjat on kaikem ikäisille...

    • Kat

      Sanoisin, että ehkä 3 ensimmäistä kirjaa ovat enemmänkin kaikenikäisille sopivia, kun taas loput neljä kirjaa voisivat olla jo nuorille ja aikuisille.

      Kolmessa ensimmäisessä kirjassa tutustutaan taikamaailmaan ja Tylypahkaan ja ratkaistaan jokin arvoitus. Mitään kamalan raakaa (kuten murhia, kidutusta yms.) ei näissä kirjoissa juuri ole.
      Neljä viimeisintä kirjaa taas ovat aika paljonkin raaempia (siis uskoisin myös 7. kirjan olevan..) kuin kolme ensimmäistä. Jo kolmen keskeisen henkilön kuolema (ja siihen mukaan nämä "pikkukuolemat", mitkä mainitaan aina sivussa) ja mutkikkaaksi muuttuva juoni eivät minusta ole kovinkaan sopivia 7-9 vuotiaille. Siinähän saattaa käydä myös sillä tavalla, että kun sen ikäinen lapsi alkaa näin mutkikkaalla juonella varustettua kirjaa lukea, mielenkiinto lakkaa ja kirja nakataan nurkkaan. Näin kävi minun pikkusiskoilleni..

      Mutta tiisistettynä: Viisasten kivi, Salaisuuksien kammio ja Azkabanin vanki kaikenikäisille, koska juonet ovat yksinkertaisia ja kirjat muutenkin hauskoja ja "lämpimiä".
      Liekehtivä pikari, Feeniskin kilta, Puoliverinen prinssi (?) sekä seitsemäs kirja vanhemmille lukioille, koska kirjoissa on paljon murhia, kidutusta ja muita raakoja asioita. Myös siksi, että nuoren lapsen on varmaan vaikea ymmärtää teini-ikäisen tunnekuohuja ;)

      • .,.,.,..,

        olen sinun kanssasi täysin sammaa mieltääö...


      • ...

        "Jo kolmen keskeisen henkilön kuolema.."

        Kolmen? Ketkä kolme?
        Mieleeni ei tule kuin Siriuksen ja Dumbledoren kuolemat (sellainen kuva DD:stä on annettu).
        Kukas se kolmas on?


      • Anonyymi

        oon 11v ja oon kattonu ne kaikki


    • niinpä..

      Nuorille omasta mielestäni..

      • Kaikenikäisille..

        kymmenestä ylöspäin.. sataan asti..

        Kaikenikäisille omasta mielestäni..


      • niinpä..
        Kaikenikäisille.. kirjoitti:

        kymmenestä ylöspäin.. sataan asti..

        Kaikenikäisille omasta mielestäni..

        se oli vaan minun mielipide..


    • Ambrozia

      ...samalla linjalla kuin sinä. Yli kymmenen vuotiaasta ylöspäin, yläikärajaahan ei ole. Ensimmäiset kaksi ehkä menisi nuoremmillekin, mutta kyllä loppua kohti kirjasarja menee niin synkäksi, että en suosittelisi ihan pienille lapsille. Toisaalta, onhan kakkosessakin jo basiliski, joka voi aiheuttaa painajaisia herkimmille pikkulapsille. Tuskinpa alle 10-vuotiaat edes ymmärtävät kaikkea, mitä kirjoissa on.

    • .........

      Mielestäni potterit sopivat parhaiten, 10-vuotialle ja siitä ylöspäin. Kertoohan se Harryn elämästä 11-17-vuotiaana. Onhan se ihan järkeenkäypää että 17-vuotiaasta kertova kirja ei ole suunnattu 8-vuotaille... Tottakai alle kymmenvuotiaatkin saavat lukea, mutta sen ikäisillä ei välttämättä edes vielä kiinnostus riitä seuraamaan noin hankalia juonenkäänteitä.

      Aluksi mietin että tyhmää pienien fanien kannalta, kun kirjat muuttuvat koko ajan hankalempaan suuntaan. Mutta toisaalta, niinhän ne pienet fanitkin kasvaa samaan aikaaan.
      Ja olisi se aika luonnotonta jos 16-vuotiaalla harrylla ja kumppaneilla olisi samanlaiset ajatukset ja kiinnostuksenkohteen kuin 11-vuotiailla ensimmäisessä kirjassa.

    • seamus finnigan

      Mun mielestä sopii kaikenikäisille esim.oon ite 14,pikku veli 11,äiti 39, serkku 7 ja kaikki ollaa luettu potterit.

      • ...

        Mitenkäs tämä 7v. serkkusi on sitten suhtautunut Pottereihin? Onko hän vielä ihan selvillä kaikesta? Tajuaako hän kaiken tarvittavan? Ymmärtääkö hän tapahtumat?
        Miten hän on suhtautunut murhiin ym. pahoihin tekoihin?


    • voldem.....

      Hei, en jaksanut edes lukea koko viestiketjua, mutta sanonpahan mielipiteeni kumminkin..
      Eli mun mielestä kirjat on (HBP sai tälläsen 20-vee typykän itkemään silmät päästään) melko "raakoja", eikä välttämättä lapsen (alle 10 vee) tarvi vielä tietää kuinka paljon pahuutta maailmasta löytyy.
      MUTTA; jos tämä HP-ilmiö saa aikaan sen, että lapset opettelevat englantia ja jopa 12-vuotiaat lukevat jo uusimman englanniksi (!) niin siinä ei voi olla mitään pahaa.
      En koskaan saa painotettua tarpeeksi, miten upeaa on kun joku haluaa oppia kieltä ja tekee tosissaan töitä sen eteen.. Off Topiciksi meni, mutta menköön.

      • Happy Little Girl

        Minun mielestäni Potterit sopii 0-100000 vuotiaille, mutta kuitenkin tässä on minun suositukseni.

        Viisasten kivi voisi sopia ehkä hieman nuoremmille. Sellaisesta 7/8-vuotiaasta alkaen.
        Salaisuuksien kammio on hieman raaempi, joten se kannattaa lukea about 11-vuotiaana.
        Samoin Azkabanin vanki, joka on suosikkini! :)
        Liekehtivä pikari on hieman raaempi, samoin Feeniksin kilta, joten en suosittele niidenkään lukemista kovin nuorena.


    • bolbo

      vain ja ainostaan nuorille!!

    • Anonyymi

      Minusta kirjat sopii kaikille, riippuen lapsesta/nuoresta. Elokuvissa ikäraja K11 on ihan asiallinen, koska jotkut on aika raakoja, mutta muuten MAAILMAN PARAS KIRJA-SARJA/ELOKUVA-SARJA IKINÄ!! Itse olen 11v (kohta 12v) ja olen lukenut kaikki kirjat ainakin 5 kertaa ja kaikki elokuva kymmenisen kertaa.

    • Anonyymi

      Mä luin ja kaikki Harry Potterit 9 vuotiaana ja ihan hyvin ymmärsin, eikä ollut mitään pelottavaa.
      Joo, vanha keskustelu mutta silti oli ihan pakko kirjoittaa tänne.

    • Anonyymi

      Yli 8 vuotiaille. Meidän 9 vuotias on lukenut kaikki kirjat. On muistanut kaiken tuossa alussa mainitsemasi. Lisäksi tyttö on nähnyt kaikki elokuvat aikuisen kanssa. Tytön lempikirjoja. Olemme myös lukeneet 6 vuotiaalle me 1-5. Aikuiselle kanssa suosittelen.

    • Anonyymi

      aloitin lukeen pottereita 10vnä ja sillon jäin koukkuun niin paljo et oli pakko kattoo leffatkin. Toki katoin ne mun isosiskon joka on 20v ja nyt oon 11 ja oon lukenu ne kirjat 2 kertaa ja elokuvat varmaa miljoona kertaa upsii

    • Anonyymi

      No varmaan ensisijaisesti 10-12-vuotiaille suunnattu, mutta sopii varmasti myös pienemmille lapsille ja aikuisillekin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      17
      1225
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe