>>Talvipäivänseisauksen yönä ei kannata oleskella ulkosalla, ellei halua joutua Metsästäjän saaliiksi.>>
Ettekö todellakaan ole ulkona tuolloin?
Uskotteko ihan oikeasti että tuolloin joku vaeltaa ja varastaa sielunne?
Ja miksi se Metsästäjä tekee niin?
Ei jotenkin kuulosta järkevältä etä joku toisten sieluja saalistaa... Ainakaan ellei sille ole hyvää selitystä.
Kiitos vastanneille! :)
yule
4
447
Vastaukset
- harmaavaris
Wiccat eivät usko sieluun, ainakaan siinä määrin missä kristityt sen käsittävät. Meillä ei ole käsitystä sielun kadotuksesta. Uskooko joku ihan oikeasti että joku lukitsisi itsensä kotiinsa pelkästään mytologian perusteella? Keskiajalla ehkä, mutta tuskin tänään.
Metsästäjä on toinen nimi jumalalle, Sarvipäälle. Yule on jumalan uudelleensyntymisen juhla.
Olisi muuten kiinnostavaa tietää, mistä tuo lainaus on peräisin. Lainausten yhteyteen on kohteliasta liittää myös alkuperäinen lähde.- niin mietinkin
Lainaukseni on otettu osoitteesta varjojenkirja.fi
Epäilinkin että sillä saatettiin tarkoittaa sitä, että aikaisemmin oli uskottu niin(asia oli mielestäni ilmaistu epäselvästi).
Millainen sielu sitten wiccalaisten mielestä on?
Jos kukaan ei halua kirjoittaa, niin voisitteko kertoa mistä saisin lisätietoa asiaan? Kirjastosta? Mikä kirja? Tai löytyykö netistä? - Sulwen
niin mietinkin kirjoitti:
Epäilinkin että sillä saatettiin tarkoittaa sitä, että aikaisemmin oli uskottu niin(asia oli mielestäni ilmaistu epäselvästi).
Jos kukaan ei halua kirjoittaa, niin voisitteko kertoa mistä saisin lisätietoa asiaan? Kirjastosta? Mikä kirja? Tai löytyykö netistä?Kävinpähän vilkaisemassa ko. sapatin tekstin VK:sta, ja mieleni tekeekin kysyä, että miksipä et siellä asiasta tiedustullut, kun siellä siitä luitkin?
Mutta, Metsästäjällä viitataan "Great Hunt" -iin, eli Suureen Metsästykseen. Vanhan (brittiläisen) legendan mukaan Suuri Metsästäjä (aka Herne) kulkee taivaan halki metsästyskoiriensa kanssa ja ajaa kaikki pahat henget pois. Tosin, kannattaa tavallisen ihmisenkin olla varovainen suuren metsästyksen ollessa kiivaimmillaan.
Kyseessä on siis legenda, tarina, myytti; niihin ei wiccalaisuudessa uskota kirjaimellisesti, vaan ne kertovat meille asioita symbolisesti ja mytologian kielellä.
Kyseinen legenda ei kosketa varmastikaan kaikkia wiccoja, vaan se liittyy lähinnä kelttiläiseen perinteeseen.
Mitä tulee wiccojen sielukäsitykseen, niin monet meistä uskovat, että ihmisellä (kuten kaikella muullakin) on sielu, tai jokin sellainen osa meidän hengessämme, mikä on ikuinen. Monet wiccat uskovat jälleensyntymään tai jonkinlaiseen sielunvaellukseen.
Aiheesta ainakin jonkin verran löytyy Titus Hjelmin kirjasta "Mitä wicca on?"
-Sulwen - murmelinpapana
niin mietinkin kirjoitti:
Jos kukaan ei halua kirjoittaa, niin voisitteko kertoa mistä saisin lisätietoa asiaan? Kirjastosta? Mikä kirja? Tai löytyykö netistä?... Jos haluut tietää jonkun kirjan niin Cunninghamin kirjassa "Wicca -opas wiccan harjoittajalle" kerrotaan sielusta wiccalaisen käsityksen mukaan (en väitä, että se olisi ainoa oikea tulkinta... itse sanoisin: Sellainen sielu, millainen ihminen). Eli sitä kirjaa kannattaa vilasta, jos kiinnostaa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145925Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324037- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182976Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522034Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881994- 1431775
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421763Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881559