Kissan väistö

Petra

Mulla oli ollut ajokortti vasta 2 kk kun mulla ei ollut autoa ja pelkäsin että taidot ruostuu kun en pääse rattiin,niinpä pyysin isältä autoa lainaksi.Kun sain isäni Opelin lainaksi niin pitihän sitä pyytää muutkin tyttökaverit ajelulle,meitä oli sitten viisi autossa.Isäni asetti ehdoksi että enempää ei saa ottaa kyytiin kun on istuinpaikkoja ja vyöt on oltava kaikilla kiinni.

Sitten maaseudulla noin 70 km vauhdissa kissa juoksi tielle en tiennyt mitä tehdä vedin kauhuissani ratista vasemmalle,ja siitä mentiin tien penkkaa 50m sitten paniikissa käänsin tielle josta oikealle ojaan katon kautta ympäri pyörilleen.

Kun rytinä loppui katsoin onko kaikki kunnossa onneksi ei kellään ollut mitään mustelmaa pahempaa,kissakin selvisi hengissä,sekä en menettänyt yhtään ystävää siitä kiitos kun kaikilla oli turvavyöt kiinni.Auto meni mutta isäni ymmärsi kuitenkin että tärkein säilyi.

12

2763

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xxzz

      Oliko sillä takana keskellä istuneella lannevyö vai kolmepistevyö? Jouduin itse samantapaiseen kolariin ja mulla oli vain lannevyö,loukkaannuin pahemmin kuin muut.

      • helmisimpukka

        Onnittelen teitä kun valitsitte elämän,eilen täälläpäin yks nuori neito syöksyi takapenkiltä kuolemaan,no valinta oli hänen vapaassa maassa.


      • Petra

        Keskellä istuneella Katilla oli kolmipistevyö sillä auto oli senverran uusi,ikävä kuulla että sulle kävi niin,Katin puolesta olen iloinen jos tuo parempi vyö esti hänen vammautumisensa.


    • Mitä autokoulussa opetettiin?

      VÄISTIT KISSAA?!? Kannattaa väistää kaikkia muitakin pieneläimiä ja riuhtoa ratista, niin saat lisää kolareita aikaiseksi. Itse olen ajanut monen pieneläimen yli KUN EI YKSINKERTAISESTI VOI väistää, kaikki POROA pienemmät eläimet: Julmasti yli vaan, jos ei mahdollisuutta väistää ihmishenkiä vaarantamatta, autoa rikkomatta.

      • o.len.sam.aa mieltä

        Kuinka moni syytön on menettänyt terveytensä kun joku herkkä ihminen väistää kissaa tai oravaa.

        Kun kissoja on täällä taajamassa todella paljon liikkeellä niin olen myös päättänyt olla aiheuttamatta kissan takia kuolemaa tai ikuista kipua tai vammaa ihmiselle.

        Olin itse alkutalvesta autokolarissa, joka ei ollut mitään vakavaa niinkuin lehdessä sanottiin.

        Meni autot ja sitä myöten raha-asiat heitti persiilleen. Vaikka vakuutus auton korvasikin. Meni nimittäin käsi ja sen vuoksi pitkä sairasloma ja raha-asiat vaivaa jo parisuhdettakin. Meni työkin kun käsi ei kestä. Uutta työtä pitää miettiä tarkkaan.

        No, ei saa katkeroitua enkä syytä sitä vastaantulijaakaan joka keulaani tuli. Minkäs sille voi.


      • Tiina
        o.len.sam.aa mieltä kirjoitti:

        Kuinka moni syytön on menettänyt terveytensä kun joku herkkä ihminen väistää kissaa tai oravaa.

        Kun kissoja on täällä taajamassa todella paljon liikkeellä niin olen myös päättänyt olla aiheuttamatta kissan takia kuolemaa tai ikuista kipua tai vammaa ihmiselle.

        Olin itse alkutalvesta autokolarissa, joka ei ollut mitään vakavaa niinkuin lehdessä sanottiin.

        Meni autot ja sitä myöten raha-asiat heitti persiilleen. Vaikka vakuutus auton korvasikin. Meni nimittäin käsi ja sen vuoksi pitkä sairasloma ja raha-asiat vaivaa jo parisuhdettakin. Meni työkin kun käsi ei kestä. Uutta työtä pitää miettiä tarkkaan.

        No, ei saa katkeroitua enkä syytä sitä vastaantulijaakaan joka keulaani tuli. Minkäs sille voi.

        kai se on joku refleksin omainen liike, kun sitä kissaa väistää aivan vaistomaisesti eikä kiinnitä mihinkään ympärillä olevaan huomiota. Tosi vaarallista. Minun veljeni syrjäsi kevarilla kissaa tien reunaan päin eikä huomannut liikennemerkkiä tien reunassa, oli nimittäin pimeä marraskuinen ilta. Polvi mene muusiksi, leikkaus kesti monta tuntia ja kuntoutus jotain vuoden, mutta ei sitä kuntoon ole saatu. Mielikuvaharjoittelu olisi paikallaan eli miettikää ja milikuvitelkaa mitä teette kun kissa tai muu vastaava (jänis esim) eteenne hyppää. Ei todella kannata syrjäämään lähteä, jos vauhti on kova.


      • Racer

        Väistöliike on refleksi, joka pitää olla selkärangassa. Väistö tapahtuu automaattisesti jos jotakin yllättäen ilmestyy eteen, ennenkuin edes kunnolla tajuaa mikä edessä on. Väistön alettua ehtii jo harkita väistääkö mettään vai ajaako yli.

        Näin se mulla ainakin tapahtuu, ehkä asiaan vaikuttaa se että harrastan moottoriurheilua jossa väistöjä tehdään jatkuvasti.

        Välillä pistää oikein vihaksi kun näkee kuinka reaktioajat ovat uskomattoman pitkiä ja yllättävässä tilanteessa muututaan täysin kädettömiksi. Väistämistä on harjoiteltava, ja minkään elukan päälle ei pidä ajaa yrittämättä väistöä. Ja ajopelin rajat täytyy tuntea jotta tietää kuinka paljon on varaa väistää ennenkuin lähtee käsistä...Ja peiliinkin kannattaa tietysti jarrutuksen alussa vilkaista ettei kukaan aja päälle....


      • lämä pohjaan vaan
        Tiina kirjoitti:

        kai se on joku refleksin omainen liike, kun sitä kissaa väistää aivan vaistomaisesti eikä kiinnitä mihinkään ympärillä olevaan huomiota. Tosi vaarallista. Minun veljeni syrjäsi kevarilla kissaa tien reunaan päin eikä huomannut liikennemerkkiä tien reunassa, oli nimittäin pimeä marraskuinen ilta. Polvi mene muusiksi, leikkaus kesti monta tuntia ja kuntoutus jotain vuoden, mutta ei sitä kuntoon ole saatu. Mielikuvaharjoittelu olisi paikallaan eli miettikää ja milikuvitelkaa mitä teette kun kissa tai muu vastaava (jänis esim) eteenne hyppää. Ei todella kannata syrjäämään lähteä, jos vauhti on kova.

        Älä tuijota sitä allejuoksevaa eläintä vaan katso kauas eteenpäin niin ei tule väistettyä.


      • Igor
        o.len.sam.aa mieltä kirjoitti:

        Kuinka moni syytön on menettänyt terveytensä kun joku herkkä ihminen väistää kissaa tai oravaa.

        Kun kissoja on täällä taajamassa todella paljon liikkeellä niin olen myös päättänyt olla aiheuttamatta kissan takia kuolemaa tai ikuista kipua tai vammaa ihmiselle.

        Olin itse alkutalvesta autokolarissa, joka ei ollut mitään vakavaa niinkuin lehdessä sanottiin.

        Meni autot ja sitä myöten raha-asiat heitti persiilleen. Vaikka vakuutus auton korvasikin. Meni nimittäin käsi ja sen vuoksi pitkä sairasloma ja raha-asiat vaivaa jo parisuhdettakin. Meni työkin kun käsi ei kestä. Uutta työtä pitää miettiä tarkkaan.

        No, ei saa katkeroitua enkä syytä sitä vastaantulijaakaan joka keulaani tuli. Minkäs sille voi.

        henki on paljon arvokaampi minulle kun vieraan ihmisen.


    • tyttö85

      väistetä peuraa pienempää. ei ikänä. paitsi jos kyseessä on lapsi. kissan/koira/oravan jne päälle ajetaan ja itketään myöhemmin. Mitä sulle autokoulussa oikein opetettiin. meille tuota painotettiin useasti.

      • Poika

        Olet ymmärtänyt autokoulun opetuksen väärin. Aina pitää yrittää väistää. Pitää vain toimia tilanteen mukaan. Mahdottomia ei yritetä, ei esim tehdä lukkojarrutusta moottoritiellä kun kuitenkin joku pelle on siinä takapuskurissa kiinni.

        Esim. taajamanopeuksissa pitää aina väistää.


    • Totta joka sana....

      .....Kerran tosiaan väistin erästä eliötä, joka oli pienempi kuin peura, mutta suurempi kuin koira.....Kyseessä oli poika pyörän päällä....Joka osasi nauraa huonolle ajotaidolleni, kun manasin autossani tilanteen jälkeen...(jos saisin sen tyypin käsiini, niin kuristaisin)

      Poika tuli oikealta suoraan eteeni taajamassa talvisaikaan ja jäisellä tiellä...Eli nopeuteni oli 40-50km/h...Vauhti ei tunnu tässä luettuna kovalta, mutta jos reaktioaikaa ei anneta kuin puoltoista sekuntia, tuntuu sekin vauhti liian kovalta...

      Tilanteessa nimittäin joutuu aluksi varautumaan siihen, että miten minimoida tappiot(ihmisuhrit,loukkaantuneet,aineelliset tappiot), seuraavaksi huomioida väistön suunta ja muu liikenne ja muut esteet, sitten sen jälkeen alkaa vasta varsinainen jarrutus ja väistö...Miettikääpä mielessänne tilanne, kun alla on upouusi auto, ainut paikka mihin voit väistää törmäämättä ihmisiin on tiensivu vasemmalla puolella ja sielläkin jumalaton kivi....

      Minä vedin johtopäätökset ja ajoin kiveen....Ja poika nauroi....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1815
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1203
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1146
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe