Lastenlääkäriksi?=/

Ei mikään hikari

Nolottaa edes kysyä tätä,mutta kun olen aina haaveillut lastenlääkärin ammatista.Joku lasten korva-nenälääkäri tai jokin muu vastaava kuulostaisi mielenkiintoiselta.
Joskus lapsena sairastin usein korvatulehduksia ja minulla oli silloin erittäin mukava lääkäri.Siitä jäi jotenkin hyvät muistot ja aloin itsekkin kiinnostua alasta.
Tykkään lapsista todella paljon ja minulle sopii parhaiten jokin ihmisläheinen hoiva-ala.

Mutta noloa tässä onkin mun lukion päättötodistuksen numerot ja yo-todistus.Reaali A,enkku B,äikkä B ja lyhyt matikka C =/
Lukioaikana ei opiskelu hirveesti innostanut,mutta nyt olisin valmis antamaan parastani opinnoissa.Tiedän että pystyisin parempaan.
Mutta näillä papereilla varmaan turha haaveilla lääkärin ammatista?

Hain jo keväällä amk:hon lukemaan terveydenhoitajaksi,mutta en päässyt edes pääsykokeisiin :( En viitsinyt hakea yliopiston pääsykokeisiin,kun ajattelin etten kumminkaan pääsisi sisään numeroideni takia...

Onko täällä ketään lääkiksessä opiskelijaa,joka on päässyt yliopistoon sisään huonoilla papereilla?
Voisiko minulla olla mitään mahiksia?

Kauan aikaa muuten nämä lääkärin opinnot kestäisivät?Kuinka monta vuotta?

Kiitos jos joku viitsii vastata jotakin.

15

7635

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuleva stadilaislääkäri

Ehdotan että vilkaiset Lukio-palstalta ensin pidemmän viestini vastaavasta aiheesta ja vähän aiheen vierestäkin.

Kyllä, on mahdollista päästä sisään huonommillakin papereilla, mutta tällöin sinun täytyy menestyä pääsykokeessa todella hyvin. Pääsykokeessa menestyminen taas vaatii lukion pitkän fysiikan ja kemian vankat tiedot.

Voihan ne hankkia lukion jälkeenkin, mutta pääasia on että ne löytyvät. Lääketiede on puhdasta ja soveltavaa luonnontiedettä joten elleivät fysiikka ja kemia kiinnosta, miten voisivat sellaiset tärkeät oppiaineet kuin lääketieteeseen sovellettu biokemia ja fysiologiakaan inspiroida tippaakaan?

>Lukioaikana ei opiskelu hirveesti >innostanut,mutta nyt olisin valmis antamaan >parastani opinnoissa.Tiedän että pystyisin >parempaan.
      >Mutta näillä papereilla varmaan turha haaveilla >lääkärin ammatista?

Aina haaveilla voi, eivätkä paperit ratkaise vaan se, oletko tottunut tekemään töitä vaan päätätkö herkästi että jotain ainetta tai tietoa et tarvitse joten et viitsi vaivautua sitä opiskelemaan. Jos osaat todella raataa, opiskella niska limassa ja tiedät milloin osaat ja milloin taas et tarpeeksi, niin yrittämään vaan.

Toisaalta moni oikeasti löytää motivaation vasta ammattiopinnoissa kun lukio on tarjonnut heille liikaa yleissivistävää kamaa jota eivät koe tarvitsevansa.

>Onko täällä ketään lääkiksessä opiskelijaa,joka >on päässyt yliopistoon sisään huonoilla >papereilla?
      >Voisiko minulla olla mitään mahiksia?

Kyllä voisi olla sinulla mahdollisuuksia ja onhan näitä, mutta harvassa. Joudut käytännössä tekemään töitä triplasti sen verran kuin keskiverto lukiossa hyvin menestynyt hakija.

>Kauan aikaa muuten nämä lääkärin opinnot >kestäisivät?Kuinka monta vuotta?

Kuusi vuotta kestää vähintään lisensiaatiksi valmistuminen, sen jälkeen paiskitaan kaksi vuotta duunia valvotusti että saadaan täydet itsenäiset ammatinharjoitus oikeudet. Jos haluaa erikoistua vie homma kuusi vuotta lisensiaattitutkinnon jälkeen. Eli jos erikoistua haluat, varaudu olemaan enemmän tai vähemmän opiskelija ainakin kaksitoista vuotta. Erikoistumisvaiheesta onneksi suurin osa on käytännön työtä.

• minä vain_

MOi!

Mullakin meni lukiossa kirjoitukset penkin alle, enkä menestynyt niissä, mutta kirjoitusten jälkeen päätin, että lääkärin ammatti on se mihin haluan. Kävin noin 6kk valmennuskurssin, jossa käytiin läpi matikka, kemma, fyssa ja tietysti tämä galenoksen pääsykoekirja. Tänä vuonna sitten pääsin opiskelmaan haluaamani alaa yliopistoon. Ei se ole kiinni yo-todistuksesta vaan siitä, oletko valmis tekemään töitä ja puurtamaan joulusta aina kesäkuuhun asti...

• huonot paprut

Lääkiksen pääsykokeeseen kannattaa ilman muuta mennä vaikka ei olisi huippupaperit.

Siis jos L tai E paperit niin, niistä on hyötyä (vähän) muussa tapauksessa menee pelkkään valintakoemenestykseen...

Joka tapauksessa, jos lääkikseen haluaa, on menestyttävä erinomaisesti valintakokeessa.

- kokemuksen syvällä rintaäänellä ja C:n ylppäripapruilla lääk.yo. -

• Lääkikseen pyrkivä

Kiitoksia kaikille kun olette viitsineet vastailla!:)

En viitsi kumminkaan valmennuskurssille mennä,kun se maksaa niin hitosti :/
        Jos alottaisin nyt viimeistään syyskuussa valmistautumisen ensi kevään lääkis pääsykokeisiin,niin olisiko siinä riittävästi aikaa?Kertokaa kuinka usein ja kuinka monta tuntia päivässä mun kannattais lukea?
        Kuinka monta sivua siinä Galenoksen kirjassa on?Ja kuinka monta kertaa se kannattais lukea läpi?

Mutta entäs se fysiikka ja kemia...Noloa tunnustaa tämäkin,että olen käynyt lukiossa molemmista vain ne pakolliset kurssit(molemmista vaan 1 kurssi)ja nekin huonolla menestyksellä...vitonen taisi tulla molemmista arvosanaksi :/
        Pitäisi vaan löytää joku tuttu joka osaa fysiikkaa ja kemiaa ja voisin sitten opettaa niitä minulle...
        mutta ei nyt tule ainakaan mieleen ketään sellaista tuttua :/
        Miten kannattaisi tehdä tämän asian kanssa?Mitä kirjoja kannattais opiskella ja miten opiskelisin?Oppisinko itsenäisesti vaan lukemalla fysiikan ja kemian kirjoja,vai pitääkö jonkun olla siinä opettamassa?

Millainen se lääkiksen pääsykoe on?Millaisia matskan laskuja,fysiikan ja kemian tehtäviä siinä on?Tietäisin sitten mitä harjoitella...

• Lääkikseen pyrkivä
        Lääkikseen pyrkivä kirjoitti:

Jos alottaisin nyt viimeistään syyskuussa valmistautumisen ensi kevään lääkis pääsykokeisiin,niin olisiko siinä riittävästi aikaa?Kertokaa kuinka usein ja kuinka monta tuntia päivässä mun kannattais lukea?
        Kuinka monta sivua siinä Galenoksen kirjassa on?Ja kuinka monta kertaa se kannattais lukea läpi?

Mutta entäs se fysiikka ja kemia...Noloa tunnustaa tämäkin,että olen käynyt lukiossa molemmista vain ne pakolliset kurssit(molemmista vaan 1 kurssi)ja nekin huonolla menestyksellä...vitonen taisi tulla molemmista arvosanaksi :/
        Pitäisi vaan löytää joku tuttu joka osaa fysiikkaa ja kemiaa ja voisin sitten opettaa niitä minulle...
        Miten kannattaisi tehdä tämän asian kanssa?Mitä kirjoja kannattais opiskella ja miten opiskelisin?Oppisinko itsenäisesti vaan lukemalla fysiikan ja kemian kirjoja,vai pitääkö jonkun olla siinä opettamassa?

Millainen se lääkiksen pääsykoe on?Millaisia matskan laskuja,fysiikan ja kemian tehtäviä siinä on?Tietäisin sitten mitä harjoitella...

Kuulin että hammaslääketieteelliseen ois helpompi päästä...eli kannattaisko mun hakea sinne ja sitten myöhemmin yrittää vaihtaa linjaa?Kun eikös niissä ole pari vuotta samat opinnot?

Kuinka kauan hammaslääkäriksi opiskeleminen kestää?

Kun joku kertoi että lääkäriksi opiskeleminen kestää 6 vuotta,niin miksi lääkäriksi siitä oikein valmistuu?Tai millaisia hommia sellainen ihminen tekee?Ja nuo erikoistumisopinnot kun kestää vielä sen 6 vuotta siihen päälle...niin voidaanko siinä samassa sitten tehdä kumminkin lääkärin hommia,vai onko koko 12 vuotta pelkkää koulunpenkillä istumista?=/

• lääkisläinen

Valmennuskurssi on tapauksessasi mielestäni aivan ehdoton edellytys edes pääskokeen yrittämiselle. Kyllä ne rahat jostain voi repiä, ottaa vaikka lainaa (kyllä ne voi lääkärin palkoilla maksaa takaisin).

Suosittelen, että hankit ulkopuolista apua kirjojen opettelemiseen. Näin tekevät monet L:n ylioppilaatkin. Galenos on paksu kirja, joissa käytännössä kaikki fysiikan ja kemian asiat on puutteellisesti selitetty (niin ettei niitä voi ymmärtää ilman muita kirjoja). Kysy joltain ulkopuoliselta taholta lähtötasoasi, että tiedät kuinka paljon pitää lukea. Voin sanoa, että paljon! Voisit aivan ensiksi käydä yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan (esim. www.helsinki.fi) sivuilla lukemassa tietoa opiskelusta ja pääsykokeista. Vanhoja pääsykokeita saa hakemalla niitä tiedekunnan opintotoimistosta. (katso numero sivuilta)

Hampaalle pääsee huomattavasti helpommin. Monet ovatkin pyrkineet sieltä myöhemmin lääkikseen.

>Jos alottaisin nyt viimeistään syyskuussa >valmistautumisen ensi kevään lääkis >pääsykokeisiin,niin olisiko siinä riittävästi >aikaa?

Uskoisin että onpa hyvinkin.

>Kertokaa kuinka usein ja kuinka monta >tuntia >päivässä mun kannattais lukea?

Tämän voin määrittää vain sinä. Suhteuta perustietojesi määrään, lukunopeuteesi, siihen kuinka paljon laskuja lasket ja kuinka nopea niissä olet jne...

>Kuinka monta sivua siinä Galenoksen kirjassa on?

En tiedä ihan uusimmista painoksista, kai se jo 800 lähentelee?

>Ja kuinka monta kertaa se kannattais lukea läpi?

Tähänkään ei ole mitään sääntöä. Jotkut tykkäävät lukea nopeasti läpi tietyn asian monta kertaa, jotkut syventyvät kerralla tai kahdella kunnolla. Riippuu omista lukutavoistasi. Joku lukee kerran ja pääsee sisään, toinen lukee 6 kertaa ja pääsee sisään.

>Mutta entäs se fysiikka ja kemia...Noloa >tunnustaa tämäkin,että olen käynyt lukiossa >molemmista vain ne pakolliset kurssit(molemmista >vaan 1 kurssi)ja nekin huonolla >menestyksellä...vitonen taisi tulla molemmista >arvosanaksi :/

Mene iltalukioon ja lue ne puuttuvat. Ilman on aika hankalaa ruveta Galenosta pähkäilemään, kyllä se sen verran perustietoja oikeasti vaatii.

>Miten kannattaisi tehdä tämän asian kanssa?Mitä >kirjoja kannattais opiskella ja miten >opiskelisin?Oppisinko itsenäisesti vaan >lukemalla fysiikan ja kemian kirjoja,vai pitääkö >jonkun olla siinä opettamassa?

Olisi kyllä kiva jos löytäisit jonkun opettajan. Kysy vaikka jotain yliopiston kemian opiskelijaa, surffaa netistä yhteystietoja. Itsenäisesti näitä aineita on aika hankala opetella ilman esim. malliratkaisukirjoja, koska jos lasket väärin et tiedä miksi.

>Millainen se lääkiksen pääsykoe on?Millaisia >matskan laskuja,fysiikan ja kemian tehtäviä >siinä on?Tietäisin sitten mitä harjoitella...

Puhdasta matikkaa ei ole, fysiikan ja kemian yhdisteltyjä lasku- ja sanallisia selostustehtäviä kyllä on. Kaiken kaikkiaan koe on nykyään ns. integroitu, eli joka tehtävässä yhdistellään useampaa ainetta, yleensä ihmisen fysiologiaan ja anatomiaan liitetään joko kemiaa tai fysiikkaa. Lisäksi koepaperissa on uutta tietoa mitä pitää soveltaa, eli ei riitä pelkkä Gallen ulkoaosaaminen...

Kuulin että hammaslääketieteelliseen ois helpompi päästä...eli kannattaisko mun hakea sinne ja sitten myöhemmin yrittää vaihtaa linjaa?Kun eikös niissä ole pari vuotta samat opinnot?

Kuinka kauan hammaslääkäriksi opiskeleminen kestää?

Kun joku kertoi että lääkäriksi opiskeleminen kestää 6 vuotta,niin miksi lääkäriksi siitä oikein valmistuu?Tai millaisia hommia sellainen ihminen tekee?Ja nuo erikoistumisopinnot kun kestää vielä sen 6 vuotta siihen päälle...niin voidaanko siinä samassa sitten tehdä kumminkin lääkärin hommia,vai onko koko 12 vuotta pelkkää koulunpenkillä istumista?=/

>Kuulin että hammaslääketieteelliseen ois >helpompi päästä...eli kannattaisko mun hakea >sinne ja sitten myöhemmin yrittää vaihtaa linjaa?>Kun eikös niissä ole pari vuotta samat opinnot?

Kaikilla paikkakunnilla vaihto ei onnistu noin vaan, koska hammaslääketieteeläiset lukevat osin jo ekoina vuosina ihan eri juttuja peruskauran lisäksi. Eli ei kannata tuollai juonia.

Eikä helpompi sisäänpääsy ole myöskään kirkossa kuulutettua, muistaakseni jossain naapuripalstalla joku turkulainen just sanoi että hampaalle on joskus ollut paljon vaikeampikin päästä kuin LL-puolelle.

>Kuinka kauan hammaslääkäriksi opiskeleminen >kestää?

5 vuotta muistaakseni, oiskos näin?

>Kun joku kertoi että lääkäriksi opiskeleminen oikein valmistuu?Tai millaisia hommia sellainen >ihminen tekee?

Valmistut silloin lääketieteen lisensiaatiksi. Sen jälkeen täytyy tehdä 2 vuotta duunia valvotusti että saa täydet oikeudet, mutta yleislääkärinä (ei siis yleislääketieteen erikoislääkärinä vaan ihan perustason lekurina vaikka terveyskeskuksessa) voit toimia tosiaan jo tuon 6 vuoden jälkeen.

>Ja nuo erikoistumisopinnot kun
        >kestää vielä sen 6 vuotta siihen päälle...niin lääkärin hommia,vai onko koko 12 vuotta pelkkää >koulunpenkillä istumista?=/

Erikoistuminen on lähinnä käytännön työtä eri paikoissa.

lääkisläinen kirjoitti:

Valmennuskurssi on tapauksessasi mielestäni aivan ehdoton edellytys edes pääskokeen yrittämiselle. Kyllä ne rahat jostain voi repiä, ottaa vaikka lainaa (kyllä ne voi lääkärin palkoilla maksaa takaisin).

Suosittelen, että hankit ulkopuolista apua kirjojen opettelemiseen. Näin tekevät monet L:n ylioppilaatkin. Galenos on paksu kirja, joissa käytännössä kaikki fysiikan ja kemian asiat on puutteellisesti selitetty (niin ettei niitä voi ymmärtää ilman muita kirjoja). Kysy joltain ulkopuoliselta taholta lähtötasoasi, että tiedät kuinka paljon pitää lukea. Voin sanoa, että paljon! Voisit aivan ensiksi käydä yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan (esim. www.helsinki.fi) sivuilla lukemassa tietoa opiskelusta ja pääsykokeista. Vanhoja pääsykokeita saa hakemalla niitä tiedekunnan opintotoimistosta. (katso numero sivuilta)

Hampaalle pääsee huomattavasti helpommin. Monet ovatkin pyrkineet sieltä myöhemmin lääkikseen.

>Valmennuskurssi on tapauksessasi mielestäni >aivan ehdoton edellytys edes pääskokeen >yrittämiselle.

Ei ole. Iltalukioon vaan, ja itse pänttäämään.

>Hampaalle pääsee huomattavasti helpommin. Monet >ovatkin pyrkineet sieltä myöhemmin lääkikseen.

Ei kannata juonia tällä tavalla ainakaan kaikilla paikkakunnilla; monesti hammaspuolen koulutusta on eriytetty niin että joutuu paikkailemaan rutosti opintojeen jos loikkaa puolelta toiselle. Yleensä niin ei edes saa tehdä ilman uutta pääsykoetta.

Ja kuten joku turkulainen naapuripalstalla huomautti, ei ainakaan turkuun hampaalle on aina ollut helpompaa päästä. Stadin tilanteesta ei hajua, mutta käsitys olis että eipä oo paljon helpompaa ei.

• JBA

Uijuijuijui ihkusöpömussunmussunmussunlhalipusiässynlää sentään, kun lapset on niin söpöjä. Ei taaskaan millään pahalla, mutta kannattaisi hiukan miettiä emotionaalista hoivaviettiä pidemmälle näitä asioita. Pediatrin työhön liittyy paljon sellaisia asioita, jotka eivät välttämättä heti tule mieleen, mutta joita todella kannattaa miettiä kunnolla, ennen kuin ryntää pää edellä betoniseinään jonkun naiivin ja ruusuisen unelman takia, joka ei edes perustu tosiasioihin. Tässä muutamia asioita sinulle mietittäviksi:

1) Lääketiede on viime kädessä kovaa luonnontiedettä. Vaikka ala onkin ymmärrettävästi ihmisläheinen, homma on kuitenkin arkitodellisuudessa enemmän luonnontieteilyä kuin jotakin karitatiivista hoitomussutusta. Hiukan yksinkertaistaen voisi sanoa, että hoivaaminen on hoitajien hommaa, lääkäri on pelkkä konsultoiva biologi.

2) Pediatria eli lastenlääketiede ei ole kovinkaan hohdokasta. Se ei myöskään ole mitään ruusuisen ihkukivaa pikkuisten kanssa söpöilyä. Lastenlääkäri on tekemisissä oikeasti kipeiden kakaroiden kanssa, sellaisten joita et ihan joka paikassa näe ja jotka eivät vastaa kuvaasi normaaleista kakaroista (joista toki monet ihmiset vilpittömästi pitävät). Erityisesti yliopistosairaaloiden pediatrit törmäävät myös useisiin vaikeisiin perinnöllisiin sairauksiin, kehitysvammoihin ja vastaaviin lääketieteellisiin "herkkupaloihin", joita keskiverto TK-lääkäri näkee ehkä kerran uransa aikana. Pediatri näkee huomattavasti keskivertolääkäriä enemmän kaikenlaisia vihanneksia, joille ei oikeasti voi tehdä yhtään mitään. Voit näiden tietojen valossa pohtia työn henkistä kuormittavuutta. Tieteellisesti se kyllä on haasteellista ja mielenkiintoista, mutta pelkän kliinisen mielekkyyden kannalta on varmaan parempiakin spesialiteetteja.

3) Lääketieteelliseen voi hakea ja päästäkin vaikka amiksen papereilla, koska tiedekunnat yleensä valitsevat opiskelijansa kahdessa kiintiössä, yo-todistuksen ja valintakokeen yhteispisteillä sekä pelkällä valintakokeella. Semmosta vaan, että jos eivät luonnontieteet ole ennenkään napanneet, niin miksi ne nyt yllättäen olisivat yhtään sen mielenkiintoisempia?

4) Jos oikeasti tuntuu siltä, että ihmisten lähellä oleilu ja itse hoitaminen ovat niitä ensisijaisia asioita, hoitoala ehkä sittenkin on se oikeampi paikka sinulle. Hoitotyössäkin on erikoistumismahdollisuuksia, tosin tietysti siinäkin tulevat vastaan samat asiat kuin lääkärilläkin.

Koeta olla ottamatta nokkiisi ja mieti asioita. Tämä ei ole mitään henkilökohtaista vittuilua.

Tietysti tähänkin viestiin ponnahtaa jostain vastaamaan "useamman vuoden opiskellut kaikkien alojen kandimme", jolta räkätatit roiskuvat nokasta vihanpuuskien ravistellessa pikkuista päätä, joissa aivojen paikalle on ponnahtanut virtsarakko...

• SannaLeena

Nauran itteni kipeeksi:D

• medmed

JBA puhuu kyllä mielestäni aivan asiaa! Lääkärin työ on todellakin aivan erilaista kuin monet unelmissaa kuvittelevat.

Jos luonnontieteiden opiskelu epäilyttää, niin 6 vuoden lääketieteen opinnot voivat osoittautua haastaviksi. Tarkoitan siis jo pelkästään motivaatiopuolella, sillä 240 opintoviikkoa on ruhtinaallinen opiskelupaketti jopa niille, jotka luonnontieteitä ja muuta lääketiedettä sivuavaa rakastavat!
        Myöskin, jos 6 vuoden perusopinnot jo kauhistuttavat, kannattaa miettiä onko kyseessä oikeasti juuri se ala, mille haluaisit.

Unelmia on monia, mutta alavalinnoissa kannattaa käyttää tervettä järkeä. Minäkin puolestani suosittelisin sinua miettimään jotain muitakin "ihmisläheisiä aloja" (kuten tekstissäsi mainitsit). Kyllä tietenkin lääkiksen ovia kannattaa käydä raapimassa, jos se todellakin tuntuu oikealta. Onhan jo pelkkä lääkiksen pääsykokeeseen lukeminen motivaatiotasi testaavaa, joten kannattaa alkaa Galenosta selailemaan.

Tsemppiä!

• keskustelun aloittaja

"Uijuijuijui ihkusöpömussunmussunmussunlhalipusiässynlää sentään, kun lapset on niin söpöjä. Ei taaskaan millään pahalla, mutta kannattaisi hiukan miettiä emotionaalista hoivaviettiä pidemmälle näitä asioita."

Ei pahalla,mutta silti pahalla :D Oivoi kun ihmiset eivät osaa enää keskustella asiallisesti.Selvää vittuiluahan tuo on.
        Mutta kiitos kumminkin kun kerroit jotain asiaakin.
        Tiedän että jokaisessa ammatissa on huonot puolensa.
        En pyrkisi lääkikseen pelkään lapsirakkauteni takia.Pidän lääketiedettä mielenkiintoisena ja haluan nimenomaan auttaa ihmisiä!

En usko että sairaanhoitajan homma on kumminkaan minun juttuni.Olen niin monilta sairaanhoitajilta kuullut valituksia koko alasta ja monet jopa harkitsevat alan vaihtoa.Tiedän millaista homma on,enkä ole hirveän kiinnostunut.

"Tietysti tähänkin viestiin ponnahtaa jostain vastaamaan "useamman vuoden opiskellut kaikkien alojen kandimme", jolta räkätatit roiskuvat nokasta vihanpuuskien ravistellessa pikkuista päätä, joissa aivojen paikalle on ponnahtanut virtsarakko..."

Aika ilkeää ;<

Kiitoksia muille asiallisista viesteistänne :)

Kiitos JBA taas kirpeän hauskoista kommenteistasi :-)

Oikeassa olet, kun peräänkuulutat realismia ja todellista halua sietää paskajuttuja ja silti tehdä lääkärin hommia. Kuulostat vain välillä miltei kyllästyneeltä koko hommaan.

Olen miettinyt sitä, mitkä tekijät määräävät sen, kuka jo opiskeluaikana kyynistyy ja muuttuu piittaamattomaksi reseptiautomaatiksi, tai kenellä pieni hitunen idealismia säilyy ja jotka haluavat ottaa ammatistaan kaiken irti koska nauttivat sen tekemisestä eivätkä ole menettäneet lopullisesti uskoa julkiseen sektoriin ja perusterveydenhuoltoon. Oisko ideoita, kun kuulut tuohon ensimmäiseen ryhmään niin selvästi?

• Anonyymi

oon 11 vuotias ja haluaisin isona olla lastenlääkäri/hoitaja. Itsellä on käynyt paljon onnettomuuksia ja oon myös kiinnostunut ammatista todella paljon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      17
      2463
    2. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1271
    3. Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!

Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa
      Puolanka
      70
      927
    4. Miten suomalaiset miehet

On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      137
      882
    5. Anna mulle vielä tilaisuus

näyttää kuinka susta tykkään.
      Ikävä
      45
      851
    6. Mitkä asiat tekevät

kaivatustasi vetovoimaisen?
      Ikävä
      59
      817
    7. Muistatko vielä

Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      42
      796
    8. Eräs läheinen sanoi

Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      44
      775
    9. Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä

– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe
      Perussuomalaiset
      164
      742
    10. Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)

Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis
      Sinkut
      130
      704
    Aihe