marsulta lähtee karvat ....iho hilseilee

maasu

Olen tilaamassa marsulleni el.lääkäriltä aikaa tai ainakin soittamassa sille kunhan viikonloppu menee ohi(päivystävä asuu jossain kaukana ja taksat on viikonloppuisin kalliimmat) joten ajattelin tässä odotellessa kysellä onko kellään kokemuksia marsuista ja sellaisesta sairaudesta jossa marsulla lähtee karvoja niin että jotkin paikat jää ihan paljaiksi ja ihossa on haavaista rupea. Lisäksi iho hilseilee ihan laatoittain. Olisiko syynä heinistä tulleet esim.punkit, se on minun epäilykseni...vai onko muita tällaisia sairauksia ?? Annan marsulle juomavedessä vitamiineja(jossa on C-vitamiiniakin). Onko jonkun marsulla ollut joskus samoja oireita, ja mikä siihen auttoi? Olisiko apteekissa jotain salvaa tms. jota voi ensihädässä kokeilla ilman reseptiä ?? Olen antanut loiskarkoituksen (Frontline), mutta tähän ongelmaan se ei auttanut...Olisin kiitollinen vastauksista:)

7

3282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marsupaani

      Voi myös olla, että karvat lähtee vitamiinien puutteesta. Se ei saa vedestä kaikkia vitamiineja jos se ei juo kaikkia vesiä, ja vitamiinin "teho haalistuu", jos se on kauan vedessä.

    • maasut

      Moikka!!!!!!Minulla on oma marsu ja sillä on ollut sellainen sairaus että siltä lähti vähän karvaa iho hilseili ja verisiä rupia oli ihossa.Vähän saman laiset oireet sillä sinun marsullasi niin kuin minun marsullani oli.Minun marsullani oli varmaan jotain loisia(eläin lääkäri ei ollut kyllä ihan varma mutta sillä oli kuitenkin iho tulehtunut) niitä voi olla niitä loisia vain marsuissa noin sanottuja marsu loisia.Niin no kuitenkin marsuni sai lois häädön andibiootti kuurin ja sitten se parantui.Sinun marsussasi voi olla ihan hyvin loisia,tai sillä voi olla myös puru allergia niin kuin meidänkin marsulla.Eläin lääkäri siis epäili loisia että puru allergiaa mutta jos marsullasi on loisia niin heitä kaikki vanhat heinät ja purut ja mahdollisesti myös esim.pahvilaatikko koti vaihda se uuteen koskaa jos et tee niin niin silloin loiset eivät häviä.Sinun tulisi myös pestä häkki tuli kuumalla vedellä erittäin hyvin niin pääset mahdollisista loisista eroon.Jos marsullasi on esim.PURU ALLERGIAA niin kannattaa vaihtaa mörtti röpöön entinen puru ellet käytä jo mörtti röpöä.Mörtti röpö on nimittäin vähän lastuisempaa ja ei siten pölise niin paljon.ONNEA MARSULLESI!!!!!!!!!!!!JA PALJON TOIVOTTAVASTI SE EI OLE MITÄÄN VAKAVAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!God luke!!

      • Piia Eläinhullu

        Marsullasi on mitä ilmeisemmin marsu kapi.Se on tosi yleinen tauti marsuilla.Minunkin marsuillani oli se,hoitamattomana kapi voi johtaa kuolemaan.Kapi punkki asustaa karvan alla eikä siksi iho näytteissä näy loisia.Mene eläinlääkäriin niin saat siletä varmasti hyvät lääkkeet kapiin.Sairauteen auttaa eläinlääkäriltä saatava IVOMEL.Sitä on liuoksena ja piikkinä.Itse käytin liuoksena ja parissa viikossa marsuni OLI TÄYSIN TERVE.Olen kokeillut myös hamsujeni kapiin ja ne parantui YHDESSÄ päivässä juuri tällä turkkiin hierottavalla lääkkeellä.En kannata laitettavaksi piikillä.Monet marsut ovat kuolleet piikkiin.Se on factaa.Marsu kapi täytyy ottaa vakavasti,marsulla on varmasti pitemmän päälle tosi tuskaista olla.Se ollaan nähty.Emme heti löytäneet tätä lääkettä,joten yksi marsuistamme melkein kuoli.Oli jo yli puoliksi kalju;iho kuivunut ja veri ruvilla ja eläin kärsi.Onneksi se selvisi;)Heti eläinlääkäriin!


      • maasu
        Piia Eläinhullu kirjoitti:

        Marsullasi on mitä ilmeisemmin marsu kapi.Se on tosi yleinen tauti marsuilla.Minunkin marsuillani oli se,hoitamattomana kapi voi johtaa kuolemaan.Kapi punkki asustaa karvan alla eikä siksi iho näytteissä näy loisia.Mene eläinlääkäriin niin saat siletä varmasti hyvät lääkkeet kapiin.Sairauteen auttaa eläinlääkäriltä saatava IVOMEL.Sitä on liuoksena ja piikkinä.Itse käytin liuoksena ja parissa viikossa marsuni OLI TÄYSIN TERVE.Olen kokeillut myös hamsujeni kapiin ja ne parantui YHDESSÄ päivässä juuri tällä turkkiin hierottavalla lääkkeellä.En kannata laitettavaksi piikillä.Monet marsut ovat kuolleet piikkiin.Se on factaa.Marsu kapi täytyy ottaa vakavasti,marsulla on varmasti pitemmän päälle tosi tuskaista olla.Se ollaan nähty.Emme heti löytäneet tätä lääkettä,joten yksi marsuistamme melkein kuoli.Oli jo yli puoliksi kalju;iho kuivunut ja veri ruvilla ja eläin kärsi.Onneksi se selvisi;)Heti eläinlääkäriin!

        Kiitos vastauksistanne....luulen että tuo kapi voisi olla mahd. sairaus marsullani, mutta menen el.lääkäriin heti ensiviikolla marsun kanssa !!
        Vitamiinia marsuni saa ja sillä on heiniä alustana, eli ei purua(tai pöliseehän heinäkin kyllä...)...


      • KK
        maasu kirjoitti:

        Kiitos vastauksistanne....luulen että tuo kapi voisi olla mahd. sairaus marsullani, mutta menen el.lääkäriin heti ensiviikolla marsun kanssa !!
        Vitamiinia marsuni saa ja sillä on heiniä alustana, eli ei purua(tai pöliseehän heinäkin kyllä...)...

        olet jo avun saanut!
        Muistaakseni joka kahdeksas marsu saa tämän punkin jo emoltaan, niin uskon omallenikin käyneen. Lääkäri antoi yhden piikin, ja minä itse kaksi muuta, vitamiini puoli oli tosi vahvaa, hoidon ajan. Nyt on karva kunnossa, ja voikukka maistuu!!


    • tuntematon ihminen

      Moi, mä tässä ihmettelen että onko semmonen tavallista että marsu hilseilee tosi paljon kun mun siskon marsu ei sitte taas hilseile niin paljoo vaikka ne marsut on siskoksia?

    • Anonyymi

      Moikka tietäisiköhän joku että mitä teen. Kun astuis vahigossa pitkäkarvaisen marsun karvojen päällä kun siinä juoksenteli. Ja nyt siltä lähtee tuppoja karvaa olen vähän huolissani.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      76
      3496
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      565
      3287
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      41
      3004
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2092
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      1911
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      316
      1888
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1865
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      143
      1506
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1301
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1282
    Aihe