Vanha peltikatto on vuotanut ties kuinka kauan (ilmeisesti ainakin 3v) kun sataa reippaasti. Asumme talossa vuokralla ja huomasimme katon vuotavan kesäkuun puolessa välissä (katossa läikkiä ja vettä lattialla) ja ilmoitimme tietysti heti vuokranantajalle, joka lupasi hoitaa asian heti kuntoon. No eipä ole hoidettu ja katto vuotaa edelleen, vaikka olen jo useasti soitellut perään ja kysellyt missä mennään. Katto on tosiaan vuotanut sen 3v ainakin, sillä vuokranantajan avokki kertoi nähneensä jälkiä katossa jo 3v sitten. Nyt pelkäänkin että välikatolla on hometta tms mikrobeja. Meillä on pieni vauva, jonka huoneena vuotava huone on ollut (ei tosin enää sen jälkeen kun huomasimme katon vuotavan), joten luonnollisesti pelkään että vauvalle tulee jotain. Vuokranantaja on kertomuksensa mukaan soittanut terveystarkastajalle mahdollisista mittauksista, mutta niitä ei kuulema kannata tehdä kun vasta pakkasilla. Pakkasiin on kuitenkin vielä pitkä aika. Miehelläni on ollut jonkin verran astmaoireita aiemminkin, mutta nyt ne ovat mielestämme pahentuneet. Vanhan peltikaton alla on ilmeisesti vielä pärekatto, mutta muuten välikaton tilasta ei tiedetä mitään, kun sinne ei kuulema pääse. Mitä tässä voi tehdä? En jaksaisi uutta muuttorumbaakaan kun vasta olemme muuttaneet, mutta terveyden kanssa en tietenkään halua leikkiä. Soitin viikko sitten viimeksi vuokranantajalle asiasta ja tämä lupasi taas hoitaa sen, vaan eipä ole katonkorjaajaa näkynyt...
Homettako?
14
2670
Vastaukset
- löytyy
aivan varmasti, tilanne ei parane vuodon paikkaamisellakaan vaan vaatii isompaa remonttia.
- ei ole
muuta kuin halusta tehdä kattoremontti,,, voi v,,,, ,vuotanu kolme vuotta!!!!!!!!!!!!!!
kyllä hometutkimuksia tekee muutkin kun sisäilma mittaajat.
ota vuoto kohdan läheisyydestä materiaalinäyte,,
vaikka ton ny tietää ilman näytettäkin että on homeessa.- Rakentaja06
se home on välikatosta sisäilmaan levinnyt? Ehkä kandeisi itse ja kattoremonttifirman kanssa tutkia kattoa. Mua jotenkin harmittaa tollaset ihmiset, jotka ovat heti ensimmäisenä mittaamassa hometta. Pakkohan sinne välikattoon on jotenkin päästä. Kysymys voi olla pikkujutusta, kuten peltien huonosta limityksestä.
- Liisa
Rakentaja06 kirjoitti:
se home on välikatosta sisäilmaan levinnyt? Ehkä kandeisi itse ja kattoremonttifirman kanssa tutkia kattoa. Mua jotenkin harmittaa tollaset ihmiset, jotka ovat heti ensimmäisenä mittaamassa hometta. Pakkohan sinne välikattoon on jotenkin päästä. Kysymys voi olla pikkujutusta, kuten peltien huonosta limityksestä.
Myös rakenteiden sisällä olevat homekasvustot pilaavat huoneilman. Itiöt ja mikrobien tuottamat kaasumaiset aineenvaihduntatuotteet, jotka voivat olla hyvinkin myrkyllisiä, siirtyvät sisäilmaan ilmanpaineen vaihteluiden mukana. Pikkujuttukin voi aiheuttaa mittavia vaurioita, jolloin pelkästään alkuperäisen vian korjaaminen ei luonnollisestikaan ole riittävä korjaustoimenpide.
- nämä
Rakentaja06 kirjoitti:
ns rakentajina itseään pitävät eivät juurikaan
tunnu tietävän mistä kirjoittelevat,,,ikävä kyllä. - konkurssi
Rakentaja06 kirjoitti:
rakentaja 06,, mieluummin jo 05
- Liisa
Jos katto on vuotanut noinkin kauan, niin homevauriot ovat kyllä käytännössä varmoja. Kattovuodot näkyvät sisätiloissa yleensä vasta, kun kaikki yläpohjan rakenteet ja varsinkin eristeet ovat imeneet itsensä ensin täyteen vettä. Yksittäinen ilmamittaus ei tällaisessa tilanteessa ole luotettava tapa arvioida ongelmaa. Siitä voi olla jotain hyötyä ainoastaan, jos siinä esiintyy indikaattorilajeja. 0-tulos ei tarkoita, että ongelmat olisivat poissuljettuja. Ilmamittausten suhteen tarvitaan 11 kpl eri aikoina otettua näytettä, jotta tulosta voitaisiin pitää edes jotenkin luotettavana. 6 näytettä riittää, jos niiden kaikkien tulokset ovat samansuuntaisia. Ilmamittauksia voidaan toki tehdä kesälläkin, mutta se edellyttää vertailunäytteen ottamista samanaikaisesti ulkoilmasta. Ongelma selviää kattorakenteet avaamalla ja mikäli jostain syystä halutaan selvittää homelajit ja -määrät, näytteet tulee ottaa saastuneista materiaaleista.
Evakkoon muutto tulee usein ajankohtaiseksi korjaustoimenpiteidenkin takia. Kun vähänkin suurempia homevaurioita aletaan saneerata, samoissa tiloissa asuminen on suojaustoimenpiteistä huolimatta riski. Ilman itiöpitoisuudet nousevat valtavasti purkutöiden yhteydessä. Ja, jos vaurioita aletaan myös kuivata, niin mikrobit kiihdyttävät sekä itiö- että toksiinituotantoaan, kun niiden elinolosuhteita uhataan. Tällöin on sairastumisen lisäksi vaarana, että myös irtaimisto saastuu.
Terveystarkastajien kanssa asioidessa on ehkä hyvä pitää mielessä, että heidän tehtäväkenttänsä on hyvin laaja ja että vain osalla heistä on syvempää asiantuntemusta nimenomaan asuntojen homeongelmien suhteen.- alkup
kaikille vastauksista. Varsinkin Liisalle. Päivitettävää edellseen viestiin, että katto vuotaa edelleen... Olen taasen soittanut viime to vuokranantajille ja he lupasivat korjaajan viikonlopuksi... arvatkaa tuliko ketään?? Ei tietenkään, eikä edes soittoa, että korjaaja ei tulekaan viikonloppuna. Pikku hiljaa alkaa kyllä päreet palamaan. Haistelin vuotavan huoneen ilmaa ja sellainen tunkkainen imelähkö haju tuli vastaan. Pyyhe, joka minulla on ollut lattialla imemässä vuotavia vesiä, on rusehtava ja haisee pahalle. Voikohan siitä pyyhkeestä mitata jotain ts tulevatkohan ne mahdolliset itiöt ym veden mukana siihen pyyhkeeseen? Välikatolle ei nimittäin juuri siihen vuotokohtaan pääse (ulkoa ei mitään käyntiä ja yläkerrassa aulassa "kurkistusluukku", joka sekin kitattu umpeen...). Mitään varsinaista ryömintätilaa siellä ei ilmeisesti ole, sillä siellä on peltikaton alla se vanha pärekatto. Varmaan jotain puruja eristeenä. Kai siellä valikatola aika märkää on kun vesi tulee kahden katon läpi ne mahdolliset puru tms eristeet. Muistaisin että jossain asuinhuoneiston vuokraamista käsittelevässä laissa olisi maininta että vuokralaiset saisivat korjauttaa asumista haittaavan vian vuokranantajan kustannuksella jos tämä ei itse kohtuullisen ajan kuluessa ota hommaa hoitaakseen. Korjatkaa jos olen väärässä. Alkaa nimittäin näillä sadekeleillä huumori loppua...
- Liisa
alkup kirjoitti:
kaikille vastauksista. Varsinkin Liisalle. Päivitettävää edellseen viestiin, että katto vuotaa edelleen... Olen taasen soittanut viime to vuokranantajille ja he lupasivat korjaajan viikonlopuksi... arvatkaa tuliko ketään?? Ei tietenkään, eikä edes soittoa, että korjaaja ei tulekaan viikonloppuna. Pikku hiljaa alkaa kyllä päreet palamaan. Haistelin vuotavan huoneen ilmaa ja sellainen tunkkainen imelähkö haju tuli vastaan. Pyyhe, joka minulla on ollut lattialla imemässä vuotavia vesiä, on rusehtava ja haisee pahalle. Voikohan siitä pyyhkeestä mitata jotain ts tulevatkohan ne mahdolliset itiöt ym veden mukana siihen pyyhkeeseen? Välikatolle ei nimittäin juuri siihen vuotokohtaan pääse (ulkoa ei mitään käyntiä ja yläkerrassa aulassa "kurkistusluukku", joka sekin kitattu umpeen...). Mitään varsinaista ryömintätilaa siellä ei ilmeisesti ole, sillä siellä on peltikaton alla se vanha pärekatto. Varmaan jotain puruja eristeenä. Kai siellä valikatola aika märkää on kun vesi tulee kahden katon läpi ne mahdolliset puru tms eristeet. Muistaisin että jossain asuinhuoneiston vuokraamista käsittelevässä laissa olisi maininta että vuokralaiset saisivat korjauttaa asumista haittaavan vian vuokranantajan kustannuksella jos tämä ei itse kohtuullisen ajan kuluessa ota hommaa hoitaakseen. Korjatkaa jos olen väärässä. Alkaa nimittäin näillä sadekeleillä huumori loppua...
Se kitattu luukku tulee tällaisessa tilanteessa avata, jotta vaurioista saisi jonkinlaisen käsityksen. Jos eristeet lilluvat siellä märkinä, niin pelkkä vuotokohdan paikkaaminen ei riitä. Terveystarkastaja voi hajunkin perusteella tehdä päätelmiä.
- Emäntä
alkup kirjoitti:
Tän on pakko olla provo tai joku kiusa juttu muuten vaan. Vettä tulee edelleen ja se haisee pahalle pyyhkeessä. JUOSKAA!! Mitä ihmettä te vielä mietitte?! Ihan sama muutatteko ihanasta (home)omakotitalosta kaksioon kerrostaloon, ainakin pysytte terveinä!! Me muutettiin hometalosta evakkoon, mutta ei olla niin onnellisia, kuin TE. ME maksetaan sitä homerötisköä ja vuokraa samaan aikaan. Te voitte ottaa ja lähteä.
- alkup
Emäntä kirjoitti:
Tän on pakko olla provo tai joku kiusa juttu muuten vaan. Vettä tulee edelleen ja se haisee pahalle pyyhkeessä. JUOSKAA!! Mitä ihmettä te vielä mietitte?! Ihan sama muutatteko ihanasta (home)omakotitalosta kaksioon kerrostaloon, ainakin pysytte terveinä!! Me muutettiin hometalosta evakkoon, mutta ei olla niin onnellisia, kuin TE. ME maksetaan sitä homerötisköä ja vuokraa samaan aikaan. Te voitte ottaa ja lähteä.
Valitettavasti ei ole provo, olisikin... Soitin eilen itse terveystarkastajalle ja hän lupasi tulla katsomaan tilanteen. Hän sanoi suoraan että kosteutta ei kannata mitata kun sen näkee jo silmillä, että kosteutta on. Ja niistä homemittauksista tuli se sama tieto, eli pitäisi olla maa roudassa, ennenkuin saisi luotettavia tuloksia (ulkoilman homeet & mikrobit jotenkin häiritsee). Ihmeellistä, minä luulin, että homemittauksia voisi tehdä milloin vaan. Hän lupasi laittaa vuokranantajille ukaasin, että homma on hoidettava, voisimme periaatteessa kuulema pidättäytyä vuokran maksusta niin kauan kunnes asialle tehdään jotain. Kyllä tässä rupeaa pikku hiljaa pyörimään mielessä "uuden" asunnon etsiminen... ei vaan kauheasti huvita kun olemme muuttaneet vuoden sisällä jo 2 kertaa, mutta pakkohan tässä on jotain tehdä kun homma ei etene.
- Emäntä
alkup kirjoitti:
Valitettavasti ei ole provo, olisikin... Soitin eilen itse terveystarkastajalle ja hän lupasi tulla katsomaan tilanteen. Hän sanoi suoraan että kosteutta ei kannata mitata kun sen näkee jo silmillä, että kosteutta on. Ja niistä homemittauksista tuli se sama tieto, eli pitäisi olla maa roudassa, ennenkuin saisi luotettavia tuloksia (ulkoilman homeet & mikrobit jotenkin häiritsee). Ihmeellistä, minä luulin, että homemittauksia voisi tehdä milloin vaan. Hän lupasi laittaa vuokranantajille ukaasin, että homma on hoidettava, voisimme periaatteessa kuulema pidättäytyä vuokran maksusta niin kauan kunnes asialle tehdään jotain. Kyllä tässä rupeaa pikku hiljaa pyörimään mielessä "uuden" asunnon etsiminen... ei vaan kauheasti huvita kun olemme muuttaneet vuoden sisällä jo 2 kertaa, mutta pakkohan tässä on jotain tehdä kun homma ei etene.
Tänä vuonna. Kolme lasta. Omakotitalollinen tavaraa. Tiedän, ettei ole mukavaa puuhaa, mutta jos et itestäsi välitä niin älä tuhoa lapsesi terveyttä asumalla siellä. Loppupeleissä saatatte joutua tuhoamaan omaisuutenne joka on homeen pilaamaa. Todella jos vuokralla asutte, ni eikun karkuun.
- Vuokranantaja
alkup kirjoitti:
Kun korjaus on venynyt jo kolme vuotta, niin hometta varmasti on. Katon kosteus ei oo niin paha kuin lattian, mutta teidän tilanne vaikuttaa pahalta. Muuttakaa heti, kun olette vielä terveitä. Muuttaminen on helpompi kuin koko perheen astma, allergiat, jatkuva väsymys... Asunnon voi aina vaihtaa, mutta terveys menetetään kerran.
- Susanna
Soita itse sinne terveystarkastajalle, se tulee ilmaiseksi sen kyllä tekemään ! Meillä kävi just pari päivää sitten katsomassa. Mutta ota huomioon, että pintakosteusmittari ei kaikkea ilmoita. Mulla on siittä todisteena hometalo ja kasakuvia. Teinä miettisin muuttoa ja aika äkkiä, vesi tekee tehtävänsä tosi nätisti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1522545Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131101Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849