Mondeo -01

automaatti

Missä vika automaatti Mondeossa kun ylivaihde menee päälle lievästi "täristen" ja ylivaihteelta myös alaspäin neloselle sama ilmiö?
Auto myös nykii tasakaasulla ajaessa (kierroksia n.1900-2200).
Tulpat, johdot ja puola vaihdettu, ei auttanut.
Ford-huollossa ei tiedä mitään, nyrkkipajalla vähän, mutta ei tarpeeksi.
Testerissä ollut pari kertaa, ei vikailmoitusta.
Kirjoitin myös tuonne yleistä Fordista palstalle, jossa eräällä kaverilla oli samanlainen vika, tosin V6 ja vanhempaa korimallia, eli toivottavasti sama kaveri lukee tämän viestin ja kertois missä vika.
Kuka tahansa tästä viasta tietävä,pliis kerro minulle. Alkaa kohta jo usko loppua.

40

5831

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • automaatti-98

      Sama oire vanhemmassa -98 (V6 automaatti). Onko tietoa mistä johtuu?

      • paskana

        ei mitään tietoa kellään, paitsi sillä kaverilla jota tossa jo kuuluttelinkin. Sillä kaverilla on V6 Mondeo 97 ja sama vika kuin meillä. Toivottavasti hän lukee tämän viestin ja kertois missä vika.

        Fordilla ei oikein olla halukkaita etsimään vikaa vaan heti pitäis vaihtaa boxi tai koko loota yms...

        Ei huvittaisi vaihtaa turhia osia enempää.

        Vaihteisto öljyt ajattelin vaihtaa seuraavaksi ja katsoa mitä se vaikuttaa. Vaihteiston toiminta ainakin pitäis "pehmentyä" uusilla öljyillä, vaikka ei ne nytkään kyllä pahasti nykäise.

        Kun/jos tiedät vian kerro heti tänne ja sama pätee myös minuun.


      • automaatti-98
        paskana kirjoitti:

        ei mitään tietoa kellään, paitsi sillä kaverilla jota tossa jo kuuluttelinkin. Sillä kaverilla on V6 Mondeo 97 ja sama vika kuin meillä. Toivottavasti hän lukee tämän viestin ja kertois missä vika.

        Fordilla ei oikein olla halukkaita etsimään vikaa vaan heti pitäis vaihtaa boxi tai koko loota yms...

        Ei huvittaisi vaihtaa turhia osia enempää.

        Vaihteisto öljyt ajattelin vaihtaa seuraavaksi ja katsoa mitä se vaikuttaa. Vaihteiston toiminta ainakin pitäis "pehmentyä" uusilla öljyillä, vaikka ei ne nytkään kyllä pahasti nykäise.

        Kun/jos tiedät vian kerro heti tänne ja sama pätee myös minuun.

        Mulla on Galaxy josta meni laatikko, kun mittarissa oli vaivaiset 70 tkm. Ongelma ilmeni terävänä nykäisynä ykköseltä kakkoselle vaihtaessa. Laatikkoa ei osattu korjata (yritettiin kyllä) ja nyt on uusi (melko tyyris)laatikko alla. Mondeossa ei sen sijaan tunnu nykäisyä, pieni tärinä hetken aikaa, kun nelonen menee päälle. Muuten aski toimii OK. En kyllä usko, että loota on kaput. Täytyy jatkaa kyselyitä.


      • automaatti
        automaatti-98 kirjoitti:

        Mulla on Galaxy josta meni laatikko, kun mittarissa oli vaivaiset 70 tkm. Ongelma ilmeni terävänä nykäisynä ykköseltä kakkoselle vaihtaessa. Laatikkoa ei osattu korjata (yritettiin kyllä) ja nyt on uusi (melko tyyris)laatikko alla. Mondeossa ei sen sijaan tunnu nykäisyä, pieni tärinä hetken aikaa, kun nelonen menee päälle. Muuten aski toimii OK. En kyllä usko, että loota on kaput. Täytyy jatkaa kyselyitä.

        Oma automaatti toimii mielestäni muuten hyvin paitsi tuo ylivaihteen tärinä ihmetyttää.

        Kaverilla on Opel Omega -98 aut. jossa kans meni nelosvaihde päälle jotenki "täristen".
        Laatikko purettiin ja tarkastettiin eikä mitään vikaa löydetty, lopulta syyksi paljastui viallinen tulpanjohto. Sun kannattaa tsekata ne johdot.
        Itellä tulpat ja johdot just vaihdettu, joten vika ei niissä.(Tai eihän sitä koskaan tiedä).


      • automaatti-98
        automaatti kirjoitti:

        Oma automaatti toimii mielestäni muuten hyvin paitsi tuo ylivaihteen tärinä ihmetyttää.

        Kaverilla on Opel Omega -98 aut. jossa kans meni nelosvaihde päälle jotenki "täristen".
        Laatikko purettiin ja tarkastettiin eikä mitään vikaa löydetty, lopulta syyksi paljastui viallinen tulpanjohto. Sun kannattaa tsekata ne johdot.
        Itellä tulpat ja johdot just vaihdettu, joten vika ei niissä.(Tai eihän sitä koskaan tiedä).

        on, mutta huonolla menestyksellä. Powermatic epäili turbiinivikaa (on kuulemma ollut monessa Mondeossa) ja kehotti tarkkailemaan tilannetta. Jos turbiini on rikki vika kuulemma pahenee nopeasti. Stockalla ei kerrottu muuta kuin "ei ole normaalia, vaatii tarkempaa tutkimista". Tulpan johdot on uusittu joten se tuskin on ongelmana. Värinä tulee vain "pinta"kaasulla ajettaessa eikä aina edes silloin. Reippaamassa kiihdytyksessä tai pieni veto päällä laatikko toimii OK. Harmillista.......


      • automaatti
        automaatti-98 kirjoitti:

        on, mutta huonolla menestyksellä. Powermatic epäili turbiinivikaa (on kuulemma ollut monessa Mondeossa) ja kehotti tarkkailemaan tilannetta. Jos turbiini on rikki vika kuulemma pahenee nopeasti. Stockalla ei kerrottu muuta kuin "ei ole normaalia, vaatii tarkempaa tutkimista". Tulpan johdot on uusittu joten se tuskin on ongelmana. Värinä tulee vain "pinta"kaasulla ajettaessa eikä aina edes silloin. Reippaamassa kiihdytyksessä tai pieni veto päällä laatikko toimii OK. Harmillista.......

        Omassa on tuo tärinä ja nykiminen ollut jo yli puoli vuotta eikä se mielestäni ole pahentunut.

        Vaihteet toimivat muuten hyvin paitsi tuo ylivaihde, joten turbiinivika se tuskin on!?!

        Vien auton pian (perjantaina) pajalle jossa vaihdetaan askiin öljyt, tarkistetaan onko jako hypännyt hampaalla sivuun, yms, yms...

        Ilmoittelen sitte tuloksista!


      • automaatti -98
        automaatti kirjoitti:

        Omassa on tuo tärinä ja nykiminen ollut jo yli puoli vuotta eikä se mielestäni ole pahentunut.

        Vaihteet toimivat muuten hyvin paitsi tuo ylivaihde, joten turbiinivika se tuskin on!?!

        Vien auton pian (perjantaina) pajalle jossa vaihdetaan askiin öljyt, tarkistetaan onko jako hypännyt hampaalla sivuun, yms, yms...

        Ilmoittelen sitte tuloksista!

        vien omani tulevana keskiviikkona. Ilmoittelen tuloksista niinikään. Olen ajellut autolla aikalailla ja sen verran tarkennusta, että tärinä tulee vain noin kuudessakympissä ja vain pintakaasulla ajettaessa. Veto päällä ei tärinää tule.


      • automaatti
        automaatti -98 kirjoitti:

        vien omani tulevana keskiviikkona. Ilmoittelen tuloksista niinikään. Olen ajellut autolla aikalailla ja sen verran tarkennusta, että tärinä tulee vain noin kuudessakympissä ja vain pintakaasulla ajettaessa. Veto päällä ei tärinää tule.

        Jees! Ilmoittele mitä pajalla selvisi.

        Tarkennusta vielä omastani, että uuskoppasessa Mondeossa jakopää on ketjulla, joten jako ei voi hypätä sivuun, ellei ole jotain rakenteellista vikaa.

        Öljyt ainakin vaihdetaan askiin ja tarkistetaan liittimiä yms...

        En muista/lukenut, että olitko vaihtanut vaihteistoon öljyt. Uusi öljy parantaa vaihteiston toimintaa kuulemma huomattavasti.

        Öljyn vaihto on sitte (näin olen kuullut) tarkkaa puuhaa. Ei liikaa, ei liian vähän ja ehdottomasti oikeaa öljyä (hae Fordilta).
        Auto käyntiin, vaihteet 3 kertaa läpi ja sitte P:lle ja auton käydessä tarkistetaan öljymäärä.
        Lisäys tai poisto tarvittaessa.

        Jotenki noin se meni, mutta itse kyllä annan jonkun viisaamman vaihtaa ne puolestani.
        Voi olla että tiesit miten tuo öljynvaihto tehdään, mutta kerroin nyt kuitenkin.

        Vien auto pajalle (ei Fordille) vasta ensviikon tiistaina. Ilmoittelen sitte tuloksista.


      • automaatti -98
        automaatti kirjoitti:

        Jees! Ilmoittele mitä pajalla selvisi.

        Tarkennusta vielä omastani, että uuskoppasessa Mondeossa jakopää on ketjulla, joten jako ei voi hypätä sivuun, ellei ole jotain rakenteellista vikaa.

        Öljyt ainakin vaihdetaan askiin ja tarkistetaan liittimiä yms...

        En muista/lukenut, että olitko vaihtanut vaihteistoon öljyt. Uusi öljy parantaa vaihteiston toimintaa kuulemma huomattavasti.

        Öljyn vaihto on sitte (näin olen kuullut) tarkkaa puuhaa. Ei liikaa, ei liian vähän ja ehdottomasti oikeaa öljyä (hae Fordilta).
        Auto käyntiin, vaihteet 3 kertaa läpi ja sitte P:lle ja auton käydessä tarkistetaan öljymäärä.
        Lisäys tai poisto tarvittaessa.

        Jotenki noin se meni, mutta itse kyllä annan jonkun viisaamman vaihtaa ne puolestani.
        Voi olla että tiesit miten tuo öljynvaihto tehdään, mutta kerroin nyt kuitenkin.

        Vien auto pajalle (ei Fordille) vasta ensviikon tiistaina. Ilmoittelen sitte tuloksista.

        Kirjoita selaimen hakukenttään ford cd4e failures

        Lukuisia linkkejä joissa kerrotaan ko. laatikon ongelmista. Paras saitti on http://www.ford-trucks.com/forums/showthread.php?s=&threadid=201963

        Täsmälleen sama ongelma, tärinä. Kaksi korjaustapaa jotka ovat toimineet:

        1.   Vaihteistoöljyt vaihtoon
        2.   Turbiinin vaihto

        Linkkejä:

        http://www.fordforums.com/showthread.php?t=59285
        http://www.estreetjournal.com/Mazda.htm
        http://www.ford-trucks.com/forums/showthread.php?t=285998


        Vaihteistoöljyjen vaihdosta ja huomatus ettei turbiinia pidä vaihtaa

        Oasis number 16717:
        0717 - 2001-2003 ESCAPE
        AUTOMATIC TRANSAXLE SHUDDER
        SOME 2001-2003 ESCAPE VEHICLES EQUIPPED WITH A CD4E TRANSAXLE MAY EXHIBIT AN AUTOMATIC TRANSAXLE SHUDDER. THIS CONCERN MAYBE DUE TO THE TRANSMISSION CONTROL STRATEGY. DO NOT CHANGE TORQUE CONVERTER. TO SERVICE, DRAIN, FLUSH AND REFILL THE TRANSMISSION FLUID WITH MERCON XT-2-QDX. THEN, REPROGRAM THE PCM WITH THE LATEST CALIBRATION AVAILABLE VIA FORDSTAR USING WDS RELEASE B24.3 OR LATER.
        THE UPDATED FILE CAN ALSO BE OBTAINED AT WDSCENTRAL.COM
        NOTE: THE SHUDDER WILL NOT COMPLETELY GO AWAY AFTER SERVICE UNTIL THE VEHICLE HAS BEEN DRIVEN FOR APPROXIMATELY 10 MILES.


        Turbiinin vaihdosta:

        Since Ford installed the new torque converter, the shudder is gone and yes, it felt like you were running over rumple strips in the pavement.
        I was lucky enough to have a great dealer.
        The service mgr. showed me a bulletin from Ford telling them that under no circumstances should they change the torque converter. Ford only recommended a new transmission flush.
        He told me that he knew it was the converter and that he would order one and make an appointment for me. He also told me that if he was denied by Ford to replace it, he would give me an 800 number to call as they might turn him down, but not me. That never happened.
        Since the replacement, my gas milage has also gone from an average of 18 to 20-21.


      • automaatti-98
        automaatti -98 kirjoitti:

        Kirjoita selaimen hakukenttään ford cd4e failures

        Lukuisia linkkejä joissa kerrotaan ko. laatikon ongelmista. Paras saitti on http://www.ford-trucks.com/forums/showthread.php?s=&threadid=201963

        Täsmälleen sama ongelma, tärinä. Kaksi korjaustapaa jotka ovat toimineet:

        1.   Vaihteistoöljyt vaihtoon
        2.   Turbiinin vaihto

        Linkkejä:

        http://www.fordforums.com/showthread.php?t=59285
        http://www.estreetjournal.com/Mazda.htm
        http://www.ford-trucks.com/forums/showthread.php?t=285998


        Vaihteistoöljyjen vaihdosta ja huomatus ettei turbiinia pidä vaihtaa

        Oasis number 16717:
        0717 - 2001-2003 ESCAPE
        AUTOMATIC TRANSAXLE SHUDDER
        SOME 2001-2003 ESCAPE VEHICLES EQUIPPED WITH A CD4E TRANSAXLE MAY EXHIBIT AN AUTOMATIC TRANSAXLE SHUDDER. THIS CONCERN MAYBE DUE TO THE TRANSMISSION CONTROL STRATEGY. DO NOT CHANGE TORQUE CONVERTER. TO SERVICE, DRAIN, FLUSH AND REFILL THE TRANSMISSION FLUID WITH MERCON XT-2-QDX. THEN, REPROGRAM THE PCM WITH THE LATEST CALIBRATION AVAILABLE VIA FORDSTAR USING WDS RELEASE B24.3 OR LATER.
        THE UPDATED FILE CAN ALSO BE OBTAINED AT WDSCENTRAL.COM
        NOTE: THE SHUDDER WILL NOT COMPLETELY GO AWAY AFTER SERVICE UNTIL THE VEHICLE HAS BEEN DRIVEN FOR APPROXIMATELY 10 MILES.


        Turbiinin vaihdosta:

        Since Ford installed the new torque converter, the shudder is gone and yes, it felt like you were running over rumple strips in the pavement.
        I was lucky enough to have a great dealer.
        The service mgr. showed me a bulletin from Ford telling them that under no circumstances should they change the torque converter. Ford only recommended a new transmission flush.
        He told me that he knew it was the converter and that he would order one and make an appointment for me. He also told me that if he was denied by Ford to replace it, he would give me an 800 number to call as they might turn him down, but not me. That never happened.
        Since the replacement, my gas milage has also gone from an average of 18 to 20-21.

        sanomani, että omassa autossa 60-70 vauhdissa laatikko ei oikein osaa päättää millä vaihteella ajetaan (tai sitten turbiinilukko menee päälle ja pois jatkuvasti). Edellisen viestin linkin takaa voi lukea vastaavasta ongelmasta ja että se korjaantuu öljynvaihdolla ja uudella softaversiolla (ehkä??).


      • automaatti
        automaatti -98 kirjoitti:

        Kirjoita selaimen hakukenttään ford cd4e failures

        Lukuisia linkkejä joissa kerrotaan ko. laatikon ongelmista. Paras saitti on http://www.ford-trucks.com/forums/showthread.php?s=&threadid=201963

        Täsmälleen sama ongelma, tärinä. Kaksi korjaustapaa jotka ovat toimineet:

        1.   Vaihteistoöljyt vaihtoon
        2.   Turbiinin vaihto

        Linkkejä:

        http://www.fordforums.com/showthread.php?t=59285
        http://www.estreetjournal.com/Mazda.htm
        http://www.ford-trucks.com/forums/showthread.php?t=285998


        Vaihteistoöljyjen vaihdosta ja huomatus ettei turbiinia pidä vaihtaa

        Oasis number 16717:
        0717 - 2001-2003 ESCAPE
        AUTOMATIC TRANSAXLE SHUDDER
        SOME 2001-2003 ESCAPE VEHICLES EQUIPPED WITH A CD4E TRANSAXLE MAY EXHIBIT AN AUTOMATIC TRANSAXLE SHUDDER. THIS CONCERN MAYBE DUE TO THE TRANSMISSION CONTROL STRATEGY. DO NOT CHANGE TORQUE CONVERTER. TO SERVICE, DRAIN, FLUSH AND REFILL THE TRANSMISSION FLUID WITH MERCON XT-2-QDX. THEN, REPROGRAM THE PCM WITH THE LATEST CALIBRATION AVAILABLE VIA FORDSTAR USING WDS RELEASE B24.3 OR LATER.
        THE UPDATED FILE CAN ALSO BE OBTAINED AT WDSCENTRAL.COM
        NOTE: THE SHUDDER WILL NOT COMPLETELY GO AWAY AFTER SERVICE UNTIL THE VEHICLE HAS BEEN DRIVEN FOR APPROXIMATELY 10 MILES.


        Turbiinin vaihdosta:

        Since Ford installed the new torque converter, the shudder is gone and yes, it felt like you were running over rumple strips in the pavement.
        I was lucky enough to have a great dealer.
        The service mgr. showed me a bulletin from Ford telling them that under no circumstances should they change the torque converter. Ford only recommended a new transmission flush.
        He told me that he knew it was the converter and that he would order one and make an appointment for me. He also told me that if he was denied by Ford to replace it, he would give me an 800 number to call as they might turn him down, but not me. That never happened.
        Since the replacement, my gas milage has also gone from an average of 18 to 20-21.

        Kiitti linkeistä!

        Saitko omasi korjattua tai selviskö missä vika?

        Toivotaan että öljynvaihto auttaa tärinään ettei tarttis turbiinia uusia.
        Taitaa olla kallis operaatio tuo turbiinin uusiminen... vai?

        Mitähän öljyä sinne pitäis laittaa kun ymmärsin että Motocraftin öljy ei ole "hyvää"?
        Ford tietenkin suosittelee ja myy vain sitä.


      • mondeo 97 automatic
        automaatti kirjoitti:

        Kiitti linkeistä!

        Saitko omasi korjattua tai selviskö missä vika?

        Toivotaan että öljynvaihto auttaa tärinään ettei tarttis turbiinia uusia.
        Taitaa olla kallis operaatio tuo turbiinin uusiminen... vai?

        Mitähän öljyä sinne pitäis laittaa kun ymmärsin että Motocraftin öljy ei ole "hyvää"?
        Ford tietenkin suosittelee ja myy vain sitä.

        Tervehdys!

        Automaatti- 97 kanssa juteltu aiheesta varsin ahkerasti. Antakaa mun kanssa tietää mistä se halvatun tärinä johtuu ja juuri nimenomaan 60 km/h vauhdissa pintakaasulla. Kun antaa kenkää oikein kunnolla niin no problem tai jos pintakaasulla ja perässä 1400 kg siirrettävää kotia.


      • automaatti
        mondeo 97 automatic kirjoitti:

        Tervehdys!

        Automaatti- 97 kanssa juteltu aiheesta varsin ahkerasti. Antakaa mun kanssa tietää mistä se halvatun tärinä johtuu ja juuri nimenomaan 60 km/h vauhdissa pintakaasulla. Kun antaa kenkää oikein kunnolla niin no problem tai jos pintakaasulla ja perässä 1400 kg siirrettävää kotia.

        Moro!

        Oletko vaihtanut vaihteistoon öljyt?
        Uudet öljyt parantavat askin toimintaa.

        Omaani vaihdetaan tiistaina ja saas nähä mitkä vaikutukset uusilla öljyillä on.

        Itellä Mondeo tärisee kun ylivaihde menee päälle tai pois. 80km/h vauhdissa nykii (ei mielestäni tärise). Veto päällä ei ongelmaa.
        Toivottavasti ei ole turbiini paskana.


      • automaatti-98
        mondeo 97 automatic kirjoitti:

        Tervehdys!

        Automaatti- 97 kanssa juteltu aiheesta varsin ahkerasti. Antakaa mun kanssa tietää mistä se halvatun tärinä johtuu ja juuri nimenomaan 60 km/h vauhdissa pintakaasulla. Kun antaa kenkää oikein kunnolla niin no problem tai jos pintakaasulla ja perässä 1400 kg siirrettävää kotia.

        vielä. Ollut testerissä ja huomenna vaihdetaan öljyt ja suodatin.
        Joku tuossa kertoi nykimisestä (http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000001051&posting=22000000010196154) ja vaihteiden häviämisestä joka johti laatikkoremppaan. Tämä tapaus on ihan samanlainen joita voi lukea tuolta linkeistä. Toivottavasti tämä tärinä ei mene samaa latua eli laatikko poikii muutaman tuhannen ajon jälkeen. Satutteko asumaan pääkaupunkiseudulla? Olisi mielenkiintoista mennä yhdessä Fordille ja kysyä mikä tämän tärinän aiheuttaa. Eipä tulisi vastausta, että ei tällaista ole muilla.....


      • automaatti 97
        automaatti-98 kirjoitti:

        vielä. Ollut testerissä ja huomenna vaihdetaan öljyt ja suodatin.
        Joku tuossa kertoi nykimisestä (http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000001051&posting=22000000010196154) ja vaihteiden häviämisestä joka johti laatikkoremppaan. Tämä tapaus on ihan samanlainen joita voi lukea tuolta linkeistä. Toivottavasti tämä tärinä ei mene samaa latua eli laatikko poikii muutaman tuhannen ajon jälkeen. Satutteko asumaan pääkaupunkiseudulla? Olisi mielenkiintoista mennä yhdessä Fordille ja kysyä mikä tämän tärinän aiheuttaa. Eipä tulisi vastausta, että ei tällaista ole muilla.....

        Tuossa on veli hyvä ajatusta.

        PK seudulla ollaan ja melkein sitten kannattaa mennä pitäjänmäen fordille. Siellä on alueen ainoat aski asiantuntijat.

        Juu, mulla kanssa se ylivaihteelle meno ongelma kun pintakaasulla tulee tärinää joka tuntuu selvästi.

        Mites muut tärisevän mondeon omistajat, mennäänkö oikein joukkiolla kattomaan miten naamat venähtää.


      • automaatti
        automaatti-98 kirjoitti:

        vielä. Ollut testerissä ja huomenna vaihdetaan öljyt ja suodatin.
        Joku tuossa kertoi nykimisestä (http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000001051&posting=22000000010196154) ja vaihteiden häviämisestä joka johti laatikkoremppaan. Tämä tapaus on ihan samanlainen joita voi lukea tuolta linkeistä. Toivottavasti tämä tärinä ei mene samaa latua eli laatikko poikii muutaman tuhannen ajon jälkeen. Satutteko asumaan pääkaupunkiseudulla? Olisi mielenkiintoista mennä yhdessä Fordille ja kysyä mikä tämän tärinän aiheuttaa. Eipä tulisi vastausta, että ei tällaista ole muilla.....

        Asun Pohjanmaalla, eli meikäläinen jää pois siitä palaverista.

        Samoja vastauksia tulee täälläkin, että "eipä tuotakaan osaa ole ennen vaihdettu" tai "ei muissa Mondeoissa ole ollut tuollaista vikaa".

        Kävin hakemassa tänään askiin öljyt ja sihdin, ja kysyin samalla turbiinin hintaa (jonka muuten jo unohdin), mutta se oli n.630e.


      • automaatti-98
        automaatti 97 kirjoitti:

        Tuossa on veli hyvä ajatusta.

        PK seudulla ollaan ja melkein sitten kannattaa mennä pitäjänmäen fordille. Siellä on alueen ainoat aski asiantuntijat.

        Juu, mulla kanssa se ylivaihteelle meno ongelma kun pintakaasulla tulee tärinää joka tuntuu selvästi.

        Mites muut tärisevän mondeon omistajat, mennäänkö oikein joukkiolla kattomaan miten naamat venähtää.

        Pitäjänmäki sopii mainiosti. Nyt pitää vain sopia milloin mennään. Mondeo 01:ltä pitäisi saada tarkat tiedot autosta niin voidaan viedä terveisiä. Stockalla on kuulemma vain yksi kaveri joka tuntee automaatit. Tuskin päästään kaverin juttusille, mutta päästään ainakin avaamaan peli.
        Sain muuten auton pajalta tänään. Öljyt ja suodatin oli vaihdettu ja laatikko toimii jonkun verran paremmin. Tärinä on ja pysyy tosin miedompana, mutta selvästi havaittavana. Alan kallistua tuon turbiinin suuntaan.....


      • automaatti
        automaatti-98 kirjoitti:

        Pitäjänmäki sopii mainiosti. Nyt pitää vain sopia milloin mennään. Mondeo 01:ltä pitäisi saada tarkat tiedot autosta niin voidaan viedä terveisiä. Stockalla on kuulemma vain yksi kaveri joka tuntee automaatit. Tuskin päästään kaverin juttusille, mutta päästään ainakin avaamaan peli.
        Sain muuten auton pajalta tänään. Öljyt ja suodatin oli vaihdettu ja laatikko toimii jonkun verran paremmin. Tärinä on ja pysyy tosin miedompana, mutta selvästi havaittavana. Alan kallistua tuon turbiinin suuntaan.....

        Olisin tosi kiitollinen jos viitsisitte kysellä myös minun Mondeon tärinästä.

        Tässä tulee faktaa:
        -Mondeo -01 2.0L bens. automaatti
        -ajettu 120800km
        -automaattiin öljyjä tuskin vaihdettu koskaan
        (tiistaina se asia hoidettu)
        -120tkm huolto tehty just, eli kaikki suodattimet vaihdettu.
        -tulpat, johdot ja puola vaihdettu

        -ylivaihde menee päälle ja pois selvästi täristen, muuten laatikko toimii mielestäni hyvin.

        -auto nykii (pintakaasulla) kierrosalueella 1900-2200, tai toisinsanoen, heti kun ylivaihde menee päälle niin auto alkaa nykimään.
        -voi olla että auto ei varsinaisesti nyi vaan laatikko sekoilee ja heittää ylivaihdetta
        päälle, pois, päälle, pois....
        mutta nykimiselle se kuitenkin tuntuu.
        -"nykiminen" kuitenkin loppuu kun kierroksia on
        n.2300 tai yli, eli veto päällä ei ongelmaa.

        Toivottavasti näillä tiedoilla se expertti siellä Pitäjänmäellä vois jotain infoa autostani teille antaa.
        Kysykää myös mitä maksaa uusi turbiini työ.
        Sais verrata hintoja vaikka kai ne Fordilla samat taitaa olla ympäri maata.


      • automaatti-97
        automaatti-98 kirjoitti:

        Pitäjänmäki sopii mainiosti. Nyt pitää vain sopia milloin mennään. Mondeo 01:ltä pitäisi saada tarkat tiedot autosta niin voidaan viedä terveisiä. Stockalla on kuulemma vain yksi kaveri joka tuntee automaatit. Tuskin päästään kaverin juttusille, mutta päästään ainakin avaamaan peli.
        Sain muuten auton pajalta tänään. Öljyt ja suodatin oli vaihdettu ja laatikko toimii jonkun verran paremmin. Tärinä on ja pysyy tosin miedompana, mutta selvästi havaittavana. Alan kallistua tuon turbiinin suuntaan.....

        Olet oikeassa sen suhteen että fordilla on vain yksi asiantuntija automaatteihin.

        Itse olen jo kerran käynyt pitäjänmäessä ja yksi niistä minulla olleista ongelmista poistui eli se et ylivaihteelta kolmoselle vaihtaminen ei toiminut. Mullahan oli 3 pyttyä pois pelistä (johdot ja tulpat hajalla). No se ongelma oli siis tehottomuus ongelma eli laatikko ja kone oli asioista erimieltä, siis milloin vaihtaa ja milloin ei.

        Mut asiaan, mulle sopii oikeastaan milloin vain paitsi tietenkin 8- 16 välillä jolloin olen normaalisti duunissa. Eli pitäs oikeastaan selvittää milloin se "laatikkomies" on päivystämässä. Niillähän pitäjänmäessä on sellainen palvelu.

        Mietitään miten me saataisiin ne autot samaan aikaan sille "tomaatti" expertille. Ois tosi kivaa saada toi aski toimimaan niin kuin sen kuuluu.

        Yks juttu muuten tuli mieleen. Kun tasakaasulla ajelette ja auto nykii, onko ilmastointi päällä. Mulla se nykiminen on todella häiritsevää kun a/c on päällä ja hieman lievempää kuin ei. Ja tohon ongelmaan yhdellä tutulla auttoi (volvossa) se, että vaihtoi apulaitehihnan, siis sen joka a/c kompuraa pyörittää. En ole itse vielä kokeillut, mutta tulen kokeilemaan.


      • automaatti-98
        automaatti-97 kirjoitti:

        Olet oikeassa sen suhteen että fordilla on vain yksi asiantuntija automaatteihin.

        Itse olen jo kerran käynyt pitäjänmäessä ja yksi niistä minulla olleista ongelmista poistui eli se et ylivaihteelta kolmoselle vaihtaminen ei toiminut. Mullahan oli 3 pyttyä pois pelistä (johdot ja tulpat hajalla). No se ongelma oli siis tehottomuus ongelma eli laatikko ja kone oli asioista erimieltä, siis milloin vaihtaa ja milloin ei.

        Mut asiaan, mulle sopii oikeastaan milloin vain paitsi tietenkin 8- 16 välillä jolloin olen normaalisti duunissa. Eli pitäs oikeastaan selvittää milloin se "laatikkomies" on päivystämässä. Niillähän pitäjänmäessä on sellainen palvelu.

        Mietitään miten me saataisiin ne autot samaan aikaan sille "tomaatti" expertille. Ois tosi kivaa saada toi aski toimimaan niin kuin sen kuuluu.

        Yks juttu muuten tuli mieleen. Kun tasakaasulla ajelette ja auto nykii, onko ilmastointi päällä. Mulla se nykiminen on todella häiritsevää kun a/c on päällä ja hieman lievempää kuin ei. Ja tohon ongelmaan yhdellä tutulla auttoi (volvossa) se, että vaihtoi apulaitehihnan, siis sen joka a/c kompuraa pyörittää. En ole itse vielä kokeillut, mutta tulen kokeilemaan.

        Nyt se laatikko sitten pelaa!!!!! Ei tärise pätkääkään. Toivottavasti tämä ei ole ennenaikaista riemua. Olen tänään yrittänyt saada tärinää aikaiseksi eikä onnistu millään:)) Taisi se öljynvaihto kuitenkin auttaa, piti vaan ajella muutama sata kilometriä ellei sitten tämänpäiväisellä moottoripesulla ole jotain tekemistä tämän kanssa. Vaihtaminen on myös muuttunut tasaisemmaksi. Autossa on reilu 120 tkm mittarissa ja öljyjä ei tietääkseni ole aikaisemmin vaihdettu. Olen kysellyt tuosta öljynvaihtovälistä ja aika monta vastausta on tullut. Tiheimmillään ehdottavat kerran vuodessa tai 30 tkm ja aika moni tarjoaa kolmea vuotta tai 60 tkm. Jos tämä onni jatkuu, eli ei tärise, vaihdan öljyt ilomielin vaikka 30 tkm välein. Eli laittakaa öljyt ja suodatin vaihtoon. Jos tärisee senkin jälkeen, mennään Pitäjänmäkeen ja viedään Mondeo -01:n terveiset mukana. Jos sieltä ei ratkaisua löydy, suunnataan kyselyt suoraan maahantuojalle.
        Yksi firma arvioi turbiinin vaihdon n. 1 500 euron arvoiseksi.


      • automaatti-98
        automaatti-98 kirjoitti:

        Nyt se laatikko sitten pelaa!!!!! Ei tärise pätkääkään. Toivottavasti tämä ei ole ennenaikaista riemua. Olen tänään yrittänyt saada tärinää aikaiseksi eikä onnistu millään:)) Taisi se öljynvaihto kuitenkin auttaa, piti vaan ajella muutama sata kilometriä ellei sitten tämänpäiväisellä moottoripesulla ole jotain tekemistä tämän kanssa. Vaihtaminen on myös muuttunut tasaisemmaksi. Autossa on reilu 120 tkm mittarissa ja öljyjä ei tietääkseni ole aikaisemmin vaihdettu. Olen kysellyt tuosta öljynvaihtovälistä ja aika monta vastausta on tullut. Tiheimmillään ehdottavat kerran vuodessa tai 30 tkm ja aika moni tarjoaa kolmea vuotta tai 60 tkm. Jos tämä onni jatkuu, eli ei tärise, vaihdan öljyt ilomielin vaikka 30 tkm välein. Eli laittakaa öljyt ja suodatin vaihtoon. Jos tärisee senkin jälkeen, mennään Pitäjänmäkeen ja viedään Mondeo -01:n terveiset mukana. Jos sieltä ei ratkaisua löydy, suunnataan kyselyt suoraan maahantuojalle.
        Yksi firma arvioi turbiinin vaihdon n. 1 500 euron arvoiseksi.

        on niinikään kadonnut.
        Tänään havaitsin autossa yhden Mondeon "tyyppivian" eli apukuskin jalkatilassa oli vettä. Raitisilmasuodattimen kotelon tiiviste oli väljä. Tuttu vika edellisestä Mondeosta ja onneksi helppo korjata.


      • automaatti- 97
        automaatti-98 kirjoitti:

        on niinikään kadonnut.
        Tänään havaitsin autossa yhden Mondeon "tyyppivian" eli apukuskin jalkatilassa oli vettä. Raitisilmasuodattimen kotelon tiiviste oli väljä. Tuttu vika edellisestä Mondeosta ja onneksi helppo korjata.

        Moro ja oikein lämpimät onnittelut siitä että alkoi kaikki toimia niin kuin pitikin.

        Kerrotko mulle missä vaihdatit öljyt, menen siinä tapauksessa samaan paikkaan. Mulle vaihdettiin 2004 kesällä öljyt (Ford Herttoniemessä).

        Vai että vuotaa raitisilma suodatin. Tarvii kattoo kanssa että ei ole vettä lattialla, aikaisemmin ei ole ollut, mut eihän sitä koskaan tiedä.

        Pitäskö aloittaa uusi mielenkiintoinen keskustelun aihe uudesta mielenkiintoisesta oireesta.

        Kostealla kun laittaa virrat autoon ja lämmityslaitteen puhaltimen ollessa päällä tulee autoon sisälle aivan kauhea "etikkamainen" haju. Oisko raitisilmasuodatin tukossa tai sit jotain muuta. Onko kokemuksia?


      • automaatti
        automaatti-98 kirjoitti:

        Nyt se laatikko sitten pelaa!!!!! Ei tärise pätkääkään. Toivottavasti tämä ei ole ennenaikaista riemua. Olen tänään yrittänyt saada tärinää aikaiseksi eikä onnistu millään:)) Taisi se öljynvaihto kuitenkin auttaa, piti vaan ajella muutama sata kilometriä ellei sitten tämänpäiväisellä moottoripesulla ole jotain tekemistä tämän kanssa. Vaihtaminen on myös muuttunut tasaisemmaksi. Autossa on reilu 120 tkm mittarissa ja öljyjä ei tietääkseni ole aikaisemmin vaihdettu. Olen kysellyt tuosta öljynvaihtovälistä ja aika monta vastausta on tullut. Tiheimmillään ehdottavat kerran vuodessa tai 30 tkm ja aika moni tarjoaa kolmea vuotta tai 60 tkm. Jos tämä onni jatkuu, eli ei tärise, vaihdan öljyt ilomielin vaikka 30 tkm välein. Eli laittakaa öljyt ja suodatin vaihtoon. Jos tärisee senkin jälkeen, mennään Pitäjänmäkeen ja viedään Mondeo -01:n terveiset mukana. Jos sieltä ei ratkaisua löydy, suunnataan kyselyt suoraan maahantuojalle.
        Yksi firma arvioi turbiinin vaihdon n. 1 500 euron arvoiseksi.

        Jees! Onneksi olkoon vaan! Toivottavasti meillä muillakin ongelma hoituu öljynvaihdolla.
        Huomasitko muuten katosiko tärinä kesken ajon vai starttauksen jälkeen liikkeelle lähtiessä ei enää tärissyt?

        Huomiseen!


      • lisäystä
        automaatti kirjoitti:

        Jees! Onneksi olkoon vaan! Toivottavasti meillä muillakin ongelma hoituu öljynvaihdolla.
        Huomasitko muuten katosiko tärinä kesken ajon vai starttauksen jälkeen liikkeelle lähtiessä ei enää tärissyt?

        Huomiseen!

        Mitä öljyä askiin laitettiin?


      • automaatti-98
        automaatti-98 kirjoitti:

        on niinikään kadonnut.
        Tänään havaitsin autossa yhden Mondeon "tyyppivian" eli apukuskin jalkatilassa oli vettä. Raitisilmasuodattimen kotelon tiiviste oli väljä. Tuttu vika edellisestä Mondeosta ja onneksi helppo korjata.

        Meni näemmä keskustelun hierarkia liian pitkälle, mutta vastailen tässä kohtaa hierarkiaa. Korjaamo on Tmi konekorjaamo Heinonen ja sijaitsee kehäkolmosen varrella osoitteessa Nuolitie 10. Korjaamon valitsi autoliike josta auton hankin kuukausi sitten. Älä anna korjaamon "ulkoisten puitteiden" hämätä.
        Laatikkoon laitettiin Fordin alkuperäiset varaosat ja öljyt (ESPM2C166H) ja autoa käytettiin Stockalla testerissä. Tärinä oli vielä havaittavissa auton hakureissulla, mutta seuraavana päivänä ei vaan tärissyt. Ei siis korjaantunut kesken ajon. Tilanne on edelleen sama eli laatikko toimii OK.

        Maahantuoja kertoi, että vaihteistoja on korjattu kahdella tavalla (turbiinin vaihto ja öljynvaihto). Ongelman aiheuttaa kiehunut vaihteistoöljy. Jos vetää esim. vaunua tai peräkärryä paljon, kannattaa harkita isomman lauhduttimen hankkimista. Periaatteessa öljyjä ei kuulemma tarvitse vaihtaa lainkaan??? Minä kyllä vaihdan jatkossa parin vuoden välein.
        Ilmoitelkaa auttoiko öljynvaihto.

        Tuosta hajusta on kirjoiteltu aika paljon tällä palstalla. Tarkasta ensin onko matot märät/vuotaako vettä raitisilmasuodattimenkotelon kautta sisään. Sitten voit harkita ilmastoinnin kennon puhdistamista kotikonstein tai alan liikkeessä.

        Onko teillä ollut ongelmia startin kanssa ja satutteko tietämään onko v6 manuaalissa ja automaatissa sama startti?


      • automaatti- 97
        automaatti-98 kirjoitti:

        on niinikään kadonnut.
        Tänään havaitsin autossa yhden Mondeon "tyyppivian" eli apukuskin jalkatilassa oli vettä. Raitisilmasuodattimen kotelon tiiviste oli väljä. Tuttu vika edellisestä Mondeosta ja onneksi helppo korjata.

        Juu, niin näyttää menevän hierarkiat sekaisin.

        Mitä muita varaosia vaihteistoon laitettiin, ilmeisesti suodatin, mut jotain muuta.


      • automaatti-98
        automaatti-98 kirjoitti:

        on niinikään kadonnut.
        Tänään havaitsin autossa yhden Mondeon "tyyppivian" eli apukuskin jalkatilassa oli vettä. Raitisilmasuodattimen kotelon tiiviste oli väljä. Tuttu vika edellisestä Mondeosta ja onneksi helppo korjata.

        osia sen tarkemmin, vaihtoautotakuuseen kun meni. Korjaaja mainitsi tiivisteistä, o-renkaista ja suodattimesta.
        V6 mondeossa on muuten sama startti oli sitten manuaali tai automaatti. Samaa starttia on käytetty Fordissa (Cougar ja Contur), Jaguarissa ja monessa muussakin autossa. Vaihdoin juuri äsken startin omaan autoon ja täytyy myöntää, että oli aika työläs homma (2h) ensikertalaiselta. Ei muuten, mutta paikat on tosi ahtaat.


      • toimii
        automaatti kirjoitti:

        Jees! Onneksi olkoon vaan! Toivottavasti meillä muillakin ongelma hoituu öljynvaihdolla.
        Huomasitko muuten katosiko tärinä kesken ajon vai starttauksen jälkeen liikkeelle lähtiessä ei enää tärissyt?

        Huomiseen!

        No niin! Nyt se on sitte tehty!

        Uudet öljyt laatikossa ja toimii loistavasti.
        Ei jälkeäkään ylivaihteen tärinästä. Ajettu nyt n.40km.

        Ford myi minulle myös suodattimen vaikka sitä ei tarvi vaihtaa, ei ainakaan tuossa mallissa.
        Olis pitäny purkaa magneettipöytä pois(eli puoli laatikkoa). Soitto Fordille vahvisti että sitä ei tarvi vaihtaa.
        Oli tosi V-mainen poistaa se öljypohja joten uskoimme (nyrkkipajalla) Fordia.

        Turhaa työtä (öljypohjan purku) tuli 2 tuntia, mutta onneksi sain hieman hyvitystä Fordilta.

        Sitten vähän huonoja uutisia!

        Laatikkoöljyjen tyhjennys proppuun (magneetti) oli tarttunut outo metallipala.
        Se oli puolikuun (sirppi) muotoinen n.1cm pitkä ja 0.5cm leveä. Se oli kuin holkki joka oli pituussuunnassa halki. Suodatin asiaa Fordilta kysellessä mainittiin samalla oudosta palasta. Magneettikytkimessä kuulemma vois olla sen tyylisiä paloja, mutta ne oli kyllä tallella.

        Mikä oli tuo mystinen pala?
        Laatikkosta se on, joka toimii loistavasti. Ainakin vielä.


      • automaatti-98
        automaatti kirjoitti:

        Jees! Onneksi olkoon vaan! Toivottavasti meillä muillakin ongelma hoituu öljynvaihdolla.
        Huomasitko muuten katosiko tärinä kesken ajon vai starttauksen jälkeen liikkeelle lähtiessä ei enää tärissyt?

        Huomiseen!

        Nyt on kaksi kolmesta laatikosta kunnossa :)) Toivottavasti 97:lla hoituu samoilla lääkkeillä. Minulla vaihtoivat myös sen suodattimen vaikka iso homma olikin, mutta mitäs sitä turhaa vaihtamaan jos tulee kuntoon pelkällä öljynvaihdolla. Annahan 97 kuulua, miten kävi!


      • automaatti-97
        automaatti kirjoitti:

        Jees! Onneksi olkoon vaan! Toivottavasti meillä muillakin ongelma hoituu öljynvaihdolla.
        Huomasitko muuten katosiko tärinä kesken ajon vai starttauksen jälkeen liikkeelle lähtiessä ei enää tärissyt?

        Huomiseen!

        Utelen sinulta kanssa paikkaa jossa vaihdatit öljyt.
        Ilmeisesti Fordilla et ainakaan sitä suorittanut.

        Menen heti kun saan vain järjestettyä siihen aikaa.

        Toivokaa parasta, että korjaantuu tuo ongelma minullakin.


      • nyrkkipaja
        automaatti kirjoitti:

        Jees! Onneksi olkoon vaan! Toivottavasti meillä muillakin ongelma hoituu öljynvaihdolla.
        Huomasitko muuten katosiko tärinä kesken ajon vai starttauksen jälkeen liikkeelle lähtiessä ei enää tärissyt?

        Huomiseen!

        Rupes taas tuo hierarkia vittuilemaan!

        Öljynvaihdon suoritti asiansa osaava Boschin valtuuttama nyrkkipaja 22 vuoden kokemuksella Pohjanmaalta.

        ÖLJYNVAIHTO RULES!!!


      • automaatti-97
        automaatti kirjoitti:

        Jees! Onneksi olkoon vaan! Toivottavasti meillä muillakin ongelma hoituu öljynvaihdolla.
        Huomasitko muuten katosiko tärinä kesken ajon vai starttauksen jälkeen liikkeelle lähtiessä ei enää tärissyt?

        Huomiseen!

        No niin, kaverit,

        On vaihdettu munkin monteoon laatikon oljyt ja uskokaa tai älkää, tärinä lakkasi.

        On se vaan ihme juttu toi öljy laatikossa.

        Hauskaa talven odotusta kaikille keskusteluun osaa ottaneille.


      • aut.
        automaatti kirjoitti:

        Jees! Onneksi olkoon vaan! Toivottavasti meillä muillakin ongelma hoituu öljynvaihdolla.
        Huomasitko muuten katosiko tärinä kesken ajon vai starttauksen jälkeen liikkeelle lähtiessä ei enää tärissyt?

        Huomiseen!

        Hyvä juttu!

        Kylläpä sun viestiä on odotettu!:)

        Vaihdettiinko sulle myös suodatin ja paljonko öljyä meni laatikkoon?


    • montepooooooo

      Elikkäs Elikkäs tuliko nämä viat nyt sitten muka vain vaihdelaatikon öljyt vaihtamalla ja suodattimen vaihdolla? Vai kettuileeko edelleen mahdollisesti turbiini?

    • rwerwerwrr

      Minkä merkkisiä vaihdelaatikoita nuo Mondeon laatikot ovat? Aisin?

      • Anonyymi

        Aisin kyllä. Aisin sanoo että laatikon öljyä ei tarvitse vaihtaa koskaan! Kestää koko auton elin-iän! Niin varmasti kestääkin jos se auto pistetään paaliin kun laatikko hajoaa koska öljyä ei ole koskaan vaihdettu.

        Eli järki käteen ja öljyt vaihtoon ainakin 100tkm välein kun on perinteinen mehumaija kyseessä.


    • Anonyymi

      Vaihtakaa osanumero: 4383679

      Olkaa hyvä. :)

    • Anonyymi

      Laatikon öljyt vaihtoon. Ei kuulu huolto-ohjelmaan, tiedän, mutta se pitää vaihtaa edes joskus. Manuaalissa ei vaihdeta koskaan, mutta omiini vaihdatan kyllä 150tkm kohdalla tai lähellä olevassa määräaikaishuollossa.

    • Anonyymi

      Tuli vaan mieleen että bensan suodatinhan menee myös vanhemmiten aika rumaksi/tukkoiseksi, saattaa nykiä ja sitten kun menee tukkoon niin polttaa bensapumpun pilalle. Sanotaan että Suomessa on aina niin puhtaat tankit asemilla...vaan sahatkaapas joskus 200tkm ajetun auton bensasuodatin poikki ja katsokaa miltä näyttää....lupaan että se on täynnä *askaa joka ei saa mennä moottoriin.
      Mondeossa se on tankin ulkopuolella auton pohjassa kiinni.

    • Anonyymi

      Vaihda askin kyljessä oleva VSS anturi. Varaosan hinta noin 20 euroa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      426
      2981
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      101
      2324
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      351
      2036
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1913
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1777
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1217
    7. 158
      1212
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      96
      1144
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1072
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      937
    Aihe