Onko teillä hätävara?

soilike

Huomain taas sen haavoittovuuden.
Oli pitkä sähkökatko ukkosmyrskyn takia ja yöllä on odotettavissa lisää.

Hei, missä kynttilät? Oliko tulitikut ylä- vai toisessa laatikossa?
Hei, mullahan on patteriradio, toivottavasti toimii vielä.
Onneksi on kesä. Lämpö ainakin pelaa.

Päätin hankkia ensitilassa paksuja kynttilöita, puntin tulitikkija ja laittaa ne paikkaan, jonka muistan
Muitakin merkittäviä hankintapäätöksiä tein taas kerran.

24

8507

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sarkikala

tulitikut, kynttilät, patteriradio, kylmälaukku, sanaristikoita ja kaikki lääkkeet tietyissä paikoissa, jos tulee pitempiaikainen sähkökatkos.

• attella on.

Vanhassa pienkiinteistössä voi vesijohto pamahtaa talvipakkasilla
      esmes vesijohto halki.

Siihen soittamaan kaivuria ja putkimiestä.
      Itte et voi kun katsella. Tai kohtako ne loppuu analogiset lähetykset... voi sattua ihan mitä vaan yllättävää menoerää,
      auto hajota, kolari tulla terveys pettää.

Atte menee pankkiin kysymään käyttölainaa.
      Onhan siellä ne kolmen tonnin
      rahastosijoitukset, mut jos niitä nostaa, sekin maksaa.
      Atte on melkein PA.

• Magda

-87 Tsenobylin ydinvoimala onnettomuuden jälkeen oli tehostettua informaatiota ns hätävarasta. Hankin varastoon lisäpakkaukset kuivamuonaa, ja kierrätän varastoa. On siinä kynttilät ja tulitikutkin mukana.

Sähkökatkoksia tulee ja menee, joten on hyvä olla "valoa" varastossa. Menneen talven aikana jouduin jopa turvautumaan kynttilävaloon muutaman tunnin ajaksi.

Siinä sitä muistelee kertomuksia lapsuuden ajasta (-40 luvun alussa), oli öljylamppua, karbiidi valoa ja joku "Tilly" valon antajana.

Koillismaalla ollut ope kertoi, miten hänen piti viedä "etelästä" mennessään öljykanisteri talven varalle, koska ei ollut aina niin varmaa, että etäisempään kouluun aina ajoissa tuli öljyä. Voin vain kuvitella millaiset oli fiilikset kouluelämässä silloin.

Kesämökeillä usein miettii menneen ajan elämää sähköttä, ei tunnu kovinkaan hyvältä. Mökeillä kynttilä-,yms valot tuovat tunnelmaa, varsinkin takkatulen äärellä tarinoidessa.

• soilike

Perhe kulki, isä edellä, yläkerran vuokra-asunnosta saunaan pihanperälle.
        Oli se vaan kirkas valo entisiin verrattuna.
        Mikä siinä oli polttoaineena?
        Olisiko vielä säätavänä?
        Kynttilän valossa on kurjaa lueskella sähkökatkon aikana

• Remmari
        soilike kirjoitti:

Perhe kulki, isä edellä, yläkerran vuokra-asunnosta saunaan pihanperälle.
        Oli se vaan kirkas valo entisiin verrattuna.
        Mikä siinä oli polttoaineena?
        Olisiko vielä säätavänä?
        Kynttilän valossa on kurjaa lueskella sähkökatkon aikana

Onhan niitä muita kirkkaita valonlähteitä. Esim. toinen antiikkivalaisin Petromax, jota yhä myydään. Kaasuvalot, hyvät oljylamput (en nyt tarkoita myrskylyhtyjä, vaan hienoja kattovalaisimia.)

Minulla on sellainen mielikuva, että karbiidilamput olivat jotenkin vaarallisia. Meillä oli kotona karbiilamppu, ja oli vielä karbiidiakin, mutta isäni ehdottomasti kielsi kokeilemasta sitä. Mökin olohuoneeseen hankittiin sitten Aladdin-öljylamppu. En tiedä onko niitäkään enää, mutta kaikin puolin hyvä valaisin se oli. Vastaavanalisia on myynnissä.

• Remmari
        Remmari kirjoitti:

Onhan niitä muita kirkkaita valonlähteitä. Esim. toinen antiikkivalaisin Petromax, jota yhä myydään. Kaasuvalot, hyvät oljylamput (en nyt tarkoita myrskylyhtyjä, vaan hienoja kattovalaisimia.)

Minulla on sellainen mielikuva, että karbiidilamput olivat jotenkin vaarallisia. Meillä oli kotona karbiilamppu, ja oli vielä karbiidiakin, mutta isäni ehdottomasti kielsi kokeilemasta sitä. Mökin olohuoneeseen hankittiin sitten Aladdin-öljylamppu. En tiedä onko niitäkään enää, mutta kaikin puolin hyvä valaisin se oli. Vastaavanalisia on myynnissä.

Tarkoitin tietysti kesämökkiä. Se oli saaressa, eikä siellä tänä päivänäkään ole sähköä. Jo silloin 50-luvun lopulla oli kaasujääkaappeja. Ne olivat kovin alkeellisia. Niitä myydään nykyisinkin ja ovat tietysti paljon kehittyneempiä. - Ihmeellistä on se, että siihen maailmanaikaan ihmiset osasivat käsitellä tulta. Lapsetkin tiesivät, miten tulen kanssa eletään, milloin voi sulkea uuninpellit, miten nuotio sammutetaan, miten tulen leviäminen estetään.

Nykyisin ei osata.

• Remmari
        Remmari kirjoitti:

Tarkoitin tietysti kesämökkiä. Se oli saaressa, eikä siellä tänä päivänäkään ole sähköä. Jo silloin 50-luvun lopulla oli kaasujääkaappeja. Ne olivat kovin alkeellisia. Niitä myydään nykyisinkin ja ovat tietysti paljon kehittyneempiä. - Ihmeellistä on se, että siihen maailmanaikaan ihmiset osasivat käsitellä tulta. Lapsetkin tiesivät, miten tulen kanssa eletään, milloin voi sulkea uuninpellit, miten nuotio sammutetaan, miten tulen leviäminen estetään.

Nykyisin ei osata.

Karbidilampussa käytettiin karbidia. Se oli valkoista jauhetta, johon lisättiin vettä. Karbidi ja vesi kehittivät palavaa kaasua. - Kysymyksessä oli kalsiumkarbidi, joka yhdessä veden kanssa tuottaa asetyleeniä. Se on tulenarkaa. Karbidipölystä voi syntyä räjähdys. Karbidia valmistetaan poltetusta kalkista ja koksista hyvin korkeassa lämpötilassa.

• soilike
        Remmari kirjoitti:

Mulla on sellainen lyhty , johon laitetaan öljyä, ihan nätti, mut ei se pal valaise

• on hyvä
        soilike kirjoitti:

Mulla on sellainen lyhty , johon laitetaan öljyä, ihan nätti, mut ei se pal valaise

Sain joululahjaksi otsalampun.Sekös onkin mainio vehe.Se on tietopaikassa pimeyden varalle.Sen kun nykäsee päähän voi käsillä kantaa jotakin ja kyllä on kirkas mökkipolullakin.
        Lämpöä sillä ei saa,kun poltin tekee tenän 37 asteen pakkasella.On vitsit vähissä.
        Kokemusta on.

• Light Bringer
        soilike kirjoitti:

Mulla on noin 50 Petromax tyyppisiä lamppuja, eri merkkisiä tosin. Pari on jopa bensalla toimivia Amerikasta. Kaasu Valo myy Petromax lamppuja tietääkseni edelleen. Jopa Prismasta saatiin muutama vuosi sitten Tower merkkinen lamppu joka toimii samalla periaatteella. Englantilainen Tilley käytetään edellen SA:ssa ja löytyy kirpputoreilta siellä täällä. Kaikista turvallisin on kuitenkin Aladdin lamppu, siinä ei käytetä painetta säiliössä ja sen valo teho on noin 60 Wattia joten riittää hyvin. Niitäkin on mulla muutamia käytössä...

• soilike
        Light Bringer kirjoitti:

Mulla on noin 50 Petromax tyyppisiä lamppuja, eri merkkisiä tosin. Pari on jopa bensalla toimivia Amerikasta. Kaasu Valo myy Petromax lamppuja tietääkseni edelleen. Jopa Prismasta saatiin muutama vuosi sitten Tower merkkinen lamppu joka toimii samalla periaatteella. Englantilainen Tilley käytetään edellen SA:ssa ja löytyy kirpputoreilta siellä täällä. Kaikista turvallisin on kuitenkin Aladdin lamppu, siinä ei käytetä painetta säiliössä ja sen valo teho on noin 60 Wattia joten riittää hyvin. Niitäkin on mulla muutamia käytössä...

Muistan lapsuudestani lampun kirkkauden, mutta en sitä kuinka sitä käytettäisiin.
        Olet ilmeisesti asiantuntija joten kertoisitko, olisiko se sopiva valo hätävaraksi?

• Remmari
        Light Bringer kirjoitti:

Herätti kiinnostukseni, kun sanoit, että sinulla on 50 Petromax-tyyppistä valainta.

Oletko kullankaivaja? Vai haluatko valaista koko pihasi ja ympäristösi? Asutko tiettömien taipaleiden takana tai saaressa? Oletko rautakauppias? - Miten sellainen määrä on kertynyt?

En halua olla tunkeileva, mutta lukumäärä tuntuu kiinnostavan suurelta.

• Virtuoosi
        Remmari kirjoitti:

Herätti kiinnostukseni, kun sanoit, että sinulla on 50 Petromax-tyyppistä valainta.

Oletko kullankaivaja? Vai haluatko valaista koko pihasi ja ympäristösi? Asutko tiettömien taipaleiden takana tai saaressa? Oletko rautakauppias? - Miten sellainen määrä on kertynyt?

En halua olla tunkeileva, mutta lukumäärä tuntuu kiinnostavan suurelta.

En tietenkään kaverin taustoja tunne, mutta ehkäpä keräilijän varasto voisi hyvinkin olla 50 kappaleen kokoinen :) Minäkin olen antiikkitavaran harrastaja ja erityisesti vanhat valaisimet kiehtovat ja niitä löytyykin eri puolelta taloa muutamia kymmeniä.

Petromaxin käytettävyyttä hätävarana kyseltiin ja tokihan siitä hätävaralampuksi on - kirkas ja suht turvallinenkin ja verrattain helppo käyttää. Tosin pilkkopimeässä lampun kanssa touhuaminen on hiukan hankalaa, joten kannattaa olla sitten jotain kynttilänpätkää tm. lähellä. Petromaxin sytytys on jonkun verran aikaavievää puuhaa, koska lamppu vaatii esilämmityksen toimiakseen.
        Itselläni löytyy Coleman Northstar bensiinilamppu hyllystä ja se on ehkä parempi hätävara. Lamppuun pumpataan vaan hieman painetta ja sitten hana auki , pietsosytytysnappi pohjaan ja lamppu syttyy. Melkein yhtä kirkas kuin petromax. Jotkut tosin karsastavat kaikkea bensalla toimivaa, mutta minulla on ihan hyvät kokemukset. Toinen hyvä vaihtoehto voisi olla kaasuvalaisin. Ne ovat vielä helpompia käyttää - tosin talvipakkasessa eivät ehkä toimi niin hyvin.

• mä vaan taas 3

tilley

• varustauduttu on.

Taskulamppu kaapin päällä, kappas mokomaa, ei pala, lie patterit tyhjät.

Kynttilöitä löytyy, mutta pahus tikut on loppu.
      Nyt tuli kauppaan hoppu.

Tupakki jos maistuis mulla
      ei tarviis sytytyksen lopun tulla,

Sytkärissä tulta löytyy aina
      eikä vähiten sauna lauantaina.

Kokko nenän alla palaisi,
      huonettakin vähän valaisi.

Pakkopaastolle jos joutuis
      niin siinä ”Micheliinit” hoituis

• Leny

Michelinit eivät pääse tyhjenemään, kun ostaa aina liikaa sitä "vierasvaraa" pakastimeensa ja jääkaappiinsa. Kun vieraita ei tule, niin kukas muu ne käyttäisi kun itse.

• Leny kirjoitti:

Michelinit eivät pääse tyhjenemään, kun ostaa aina liikaa sitä "vierasvaraa" pakastimeensa ja jääkaappiinsa. Kun vieraita ei tule, niin kukas muu ne käyttäisi kun itse.

Voi, noinhan mulle käy tämän hätävara kuivamuonankin kanssa.

Korppuja ja näkkäriä raksuttelen, vaikka pimeässä, ääntä kohti vaan.

• Järjestys

Parikin hyvää taskulamppua on käden ulottuvilla. On mukava olla perustarvikkeita ja kuivamuonaa kotosalla, ettei tarvitse joka käänteessä lähteä kauppaan. Kun ostaa kerralla enemmän tavallista perusruokaa jäävät kalliit heräteostokset tekemättä, kun ei juokse joka tarjouksen perässä, niillä juuri asiakkaita houkutellaan heräteostoksille.

• Sanelma

Otsalamppu oli hyvä idea. Täytyypä hankkia. Mistä sen saisi?
        Hätätilassa valoa hetkeksi antaa kännykkä. On kokeiltu mökillä.

• Leny

Minulla on matkoilla mukana taskulamppu, jonka pidän yöpöydällä. Ajatelkaa, jos tulisi hotellissa tulipalo ja sähköt menisivät poikki.
        Poistumisreitit painan mieleeni ensimmäiseksi. Sen teen myös laivamatkalla.

• Magda
        Leny kirjoitti:

Minulla on matkoilla mukana taskulamppu, jonka pidän yöpöydällä. Ajatelkaa, jos tulisi hotellissa tulipalo ja sähköt menisivät poikki.

Joskus ajattelen olenko tulossa "neuroottiseksi" kun yöpöydälle varustan joka ilta, kännykän, taskulampun, vesilasin ja tietystikin silmälasit!

Yksinasujan turvallinen varotoimenpide, jos jotakin sattuu..... On helppo vastata puhelimeen ja soittaa jos on tarve. Kiva on saada ystävältä "yöpuhelu" haastella niitä näitä unen tuloa odotellessa.

• Otontytär
        Sanelma kirjoitti:

Otsalamppu oli hyvä idea. Täytyypä hankkia. Mistä sen saisi?
        Hätätilassa valoa hetkeksi antaa kännykkä. On kokeiltu mökillä.

Otsalamppua käyttävät ainakin suunnistajat. Itsekin käytin aikoinaan. Luulisin, että niitä saa urheilutarvikkeita myyvistä kaupoista.

Kuivamuonaa ja säilykkeitä pitäisi kotitaloudessa muistaakseni olla kahden viikon tarvetta vastaava määrä. -Enpä ole ihan varma riittäisikö oma varastoni. Pitääkin tarkistaa.
        Kynttilöitä, tulitikkuja, pattereita ja taskulamppu minulta kyllä löytyvät.

• Remmari
        Leny kirjoitti:

Olen kaksi kertaa ollut hotellissa, jossa oli yöllä palohälytys.

Toinen oli Arlesissa Ranskassa, ja koko hotelli oli tupaten täynnä helposti syttyviä koristuksia. (Kuivakukkia, heinänkorsiasetelmia, nukkeja, paperikoristeita. Ne olivat niin suuria, että ne häiritsivät liikkumista kapeilla käytävillä.) Hotelli oli aivan poikkeuksellisen sokkeloinen, ja ensimmäinen ajatukseni oli, että täällä kyllä täytyy tutkia poistumistiet. Talo oli kivitalo, mutta välipohjat olivat puuta. Sanoin matkatoverilleni, että uloskäynnit täytyy tutkia, jos...Hän huusi: "Älä sano sitä sanaa!" Hänkin oli kauhuissaan siitä, miten tulenarkoja materiaaleja oli käytetty.

Yöllä tuli palohälytys. Varauloskäytävä olikin lukossa, eikä sitä saanut auki.

Siinä oli vähän kylmä rinki peffassa, kun muisti mitä kaikkea palonarkaa käytävillä oli. Onneksi se oli väärä hälytys. - En voi kuvitella, että se hotelli olisi minkään EU-maan paloturvallisuusmääräysten mukainen.

Sen kokemuksen jälkeen olen myös tutkinut ensimmäiseksi kaikki varauloskäynnit ja poistumistiet.

• hölynpölynlaskija
        Otontytär kirjoitti:

Otsalamppua käyttävät ainakin suunnistajat. Itsekin käytin aikoinaan. Luulisin, että niitä saa urheilutarvikkeita myyvistä kaupoista.

Kuivamuonaa ja säilykkeitä pitäisi kotitaloudessa muistaakseni olla kahden viikon tarvetta vastaava määrä. -Enpä ole ihan varma riittäisikö oma varastoni. Pitääkin tarkistaa.
        Kynttilöitä, tulitikkuja, pattereita ja taskulamppu minulta kyllä löytyvät.

otsalamppuja saa vaikka tarjoustalosta.! ja toimii ledeillä = toimii pitkään!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      155
      9127
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2779
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      31
      2547
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      57
      2521
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      1905
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1847
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      23
      1783
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      48
      1326
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1207
    10. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1191
    Aihe